eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷عامل وحدت در جبهه سازی ✍️مجتبی فرهنگ ●یکی از پرسش کانونی این است که الگوی مطلوب برای جبهه سازی چه الگویی است؟ به تعبیر دیگر عنصر وحدت‌بخش به کثرت های انسانی چیست؟ آیا عمل مشترک و مشابه، برای تأمین این وحدت کافی است؟ آیا زمان و تاریخ مشترک یا مکان و جغرافیای مشترک، می‌توانند تأمین‌کننده این وحدت باشد؟آیا مقصد و مقصود مشابه باید محور وحدت باشد، یا مبنا و مبدأ مشابه باید محور قرار گیرد؟ یا باید وحدت در قلمرو موضوعی و وحدت در ساختار تشکیلاتی آن را محور قرار دهیم؟ ●در پاسخ اجمالی باید گفت پاسخ همه این سؤالات منفی است. هیچ‌کدام از این مؤلفه‌ها، عنصر کانونی تأمین‌کننده الگوی وحدت در جبهه سازی و محور وحدت در تشکیل گروه‌های انسانی نیست. آن عنصری که در نقطه کانونی، تأمین‌کننده یکپارچگی و وحدت لازم برای تبدیل کثرات اجزاء و اعضاء به جمع واحد می‌باشد، عبارت است از «طرح کلان واحد و مشترک» که دغدغه تمامی اعضای جبهه می‌باشد. کانونی‌ترین عنصری است که کثرات انسانی را حول محور خود، به جمع واحد تبدیل می‌کند همین طرح مشترک اعضا می‌باشد که موجب می‌گردد عمل و اراده افراد را بر آن متفق و متحد شود. ●مهم‌ترین عنصری که از عنصر طرح کلان واحد و مشترک تولید می‌گردد و کثرت همه عناصر دیگر را به وحدت می‌رساند اصل «مکملیت» است تا وقتی طرح کلان واحد و مشترک طراحی نشود «انفصال» و «استقلال» همه عناصر دیگر محفوظ است. با وجود طرح کلان واحد و مشترک اصل «اتصال» و «مکملیت» میان همه عناصر کثیر، به وحدت و یکپارچگی منجر می‌گردد. ●هر جبهه از جنس نهاد است نه سازمان؛ و ویژگی اصلی نهاد، داشتن آرمان مشترک است از همین رو وجود بینش، عقیده و مبانی نظری مشترک به‌عنوان محور اصلی بین مجموعه‌های شبکه مهم می‌باشد لذا مجموعه‌هایی که فاقد فرصت و اهداف مشترک باشند، از مزایای مدل جبهه‌ای بهره چندانی نخواهند برد. ●اما طرح کلان واحد و مشترک چیست؟ مقصود از طرح کلان این نیست که یک طراحی ذهنی در فضای انتزاعی صورت پذیرد یا یک طراحی روی کاغذ ترسیم شود، بلکه مقصود آن است که با تعیین دقیق یک نقطه یا طیفی از نقاط به‌عنوان هدف و مقصود طبق یک برنامه‌ریزی فازبندی شده و مرحله‌ای رخ دهد؛ بنابراین مقصود از طرح کلان یک طراحی توأمان در ساحت ذهنیت و عینیت می‌باشد و لزوماً باید ماهیت انضمامی داشته باشد و به صورت جمعی نگارش شود. ●جبهه سازی ناظر به هر موضوعات و یا قالبی میتواند رخ دهد و امکانات جبهه سازی در بعضی حوزه ها مثل رسانه به علت تکثر کنشگران و تکانه های مختلف سخت تر می باشد. آنچه که در این باره نیاز است اگر بنا به جبهه سازی در مسئله کتاب، تئاتر، سینما و سایر حوزه ها داریم بایستی نظام مسائل، نقشه وضعیت و اطلس کنشگران آن حوزه مشخص باشد و دارای سطوح ساختاری و چارتی باشد. ●براساس نظریات مقام معظم رهبری قرارگاه مساوی ستاد جبهه است که دارای مرکزیت فکری است و با واحدهایی که از خودش نیست عملیات میکند. ●پ.ن عنصر جبهه سازی نباید کنشگر شود چراکه توان سازماندهی را از دست می دهد. عنصر جبهه ساز باید دارای مقبولیت و کاریزما باشد تا توان جمع کردن مجموعه های مختلف را در قرارگاه داشته باشد. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷اثرگذاری انیمیشن بر جان کودکان ✍️حسن بشیر، جوادجواهری ●امروزه وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ اﻓﺰون ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻣﺪرﺳﻪ ﻫﺎ و داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ، ﺑﺪون هیچ ﻣﺤﺪودﯾﺖ زﻣﺎﻧﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯽ، ﺳﻨﯽ، و ﺟﻨسی، آﻣﻮزش اﻧﺴﺎن ﻫﺎ در ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮﻋﻬﺪه دارﻧﺪ.ازآﻧﺠﺎﮐﻪ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺳﻦ ﮐﻢ ﺧﻮد، ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﮐﻤﺘﺮی ﺑﺎ دﻧﯿﺎی واﻗﻌﯽ دارﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﺄن آﻣﻮزﺷﯽ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﺑﻪ وﯾﮋه آﻣﻮزش ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آن ﻫﺎ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اراﺋﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ از دﻧﯿﺎی واﻗﻌﯽ در ﻣﻮرد اﯾﻦ ﻗﺸﺮ، ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ●اﻣﺮوزه ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ ﻣﯿﺰان زﯾﺎدی ﺑﺎ اﻧﻮاع ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن رﺳﺎﻧﻪ ﺳﺮوﮐﺎر دارﻧﺪ و ﻣﻄﺎﻟﺐ زﯾﺎدی از آن ﯾﺎد ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ و رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ و شخصیت ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ای ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻫﻤﺪم و دوﺳﺖ آن ﻫﺎ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﮐﻮدﮐﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺴﯿﺎری درﺑﺎره ﻣﺮدم، ﺷﯿﻮه ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ آن ﻫﺎ، ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎ، و رﺧﺪادﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. آن ﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﺑﻪ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن روی ﻧﻤﯽ آورﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ در ﺗﻼش ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻣﻮزﻧﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ واﮐﻨﺶ دﯾﮕﺮان در ﺑﺮاﺑﺮ آن ﻫﺎ، ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺎﺷﺪ و در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ. ●ﺑﻪ ﻃﻮرﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان دو ﺟﻨﺒﻪ رﺷﺪ در ذﻫﻦ ﮐﻮدک ﺗﺸﺨﯿﺺ داد؛ در ﯾﮏ ﺳﻮ ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان آن را ﺟﻨﺒﻪ روان ﺷﻨﺎﺳﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ رﺷﺪ ﻧﺎﻣﯿﺪ و آن ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از آﻧﭽﻪ ﮐﻮدک از ﺧﺎرج و از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻣﺪرﺳﻪ، و اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، و در ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، رﺷﺪ دﯾﮕﺮی وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻧﻮﻋﯽ رﺷﺪ ﺧﻮدﺑﻪ ﺧﻮدی اﺳﺖ و آن را رﺷﺪ «ﺧﻮدﻫﻮش» ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از آﻧﭽﻪ ﮐﻮدک، ﺧﻮدش ﯾﺎد ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﯾﮑﯽ از روش ﻫﺎی ﻣﻬﻢ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﺪ؛ ﺗﺎآﻧﺠﺎﮐﻪ در دوران ﮐﻮدﮐﯽ، ﯾﮑﯽ از ﭼﻨﺪ ﻣﻨﺒﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺬﯾﺮ ﮐﺮدن ﺑﭽﻪ ﻫﺎ، ﻫﻤﯿﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ و در دوران ﮐﻨﻮﻧﯽ از آن ﻫﺎ ﮔﺮﯾﺰی ﻧﯿﺴﺖ ●ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ درﺑﺎره ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎرﻫﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮد را ﺑﺪون ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ اﺣﺴﺎس ﺧﺴﺘﮕﯽ ای ﺗﻤﺎﺷﺎ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻌﻀﯽ از ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﻤﺎم ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎ و ﮔﻔﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﻟﺨﻮاﻫﺸﺎن را از ﺣﻔﻆ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻫﻤﯿﻦ اﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻫﺎی درون ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮده و آن را در ذﻫﻦ ﺧﻮد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎرﻧﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎی ﻓﺮﻋﯽ و ﺟﺎﻧﺒﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ اﻧﺪازه ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺮای آن ﻫﺎ ﺟﺬاب و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ●ﺗﺤﻮل اصلی در این صنعت ﻇﻬﻮر اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻫﺎی ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ﺑﻮد ﮐﻪ در آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ، ﻣﺤﯿﻂ اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه و ازاﯾﻦ رو ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺟﺎن ﺑﺨﺸﯽ و ﻓﻀﺎﺳﺎزی، ﺑﺴﯿﺎر ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﺪ. ازﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪات اﯾﻦ ﻧﻮع اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻫﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی ﻧﯿﺰ روﺑﻪ رو ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻫﺎی داﺳﺘﺎن اﺳﺒﺎب ﺑﺎزی١ ۱۹۹۵ و زﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺣﺸﺮه٢ ۱۹۹۸ اﺷﺎره ﮐﺮد. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷مکتب اﮔﺰﯾﺴﺘﺎﻧﺴﯿﺎﻟﯿﺴﻢ و ترویج همجنسگرایی ✍️حسن بشیر، جوادجواهری •ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺮای اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻫﺎ، ﺳﻪ ﺳﻄﺢ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﭘﯿﺎم ﻫﺎ را درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ؛ ﺳﻄﺢ ﻧﺨﺴﺖ، ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﺘﯽ ﻣﺜﺒﺖ داﺷﺘﻪ و ﻓﻘﻂ در ﭘﺎره ای ﻣﻮارد، اﺧﺘﻼف ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮐﻤﯽ ﻣﺸﮑﻞ آﻓﺮﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻄﺢ دوم، ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻇﺎﻫﺮ و ﮐﻠﯿﺘﯽ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧﺪ، وﻟﯽ در رﯾﺸﻪ ﻫﺎ و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎر ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﻄﺢ ﺳﻮم ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺟﻨﺒﻪ ﻣﻨﻔﯽ داﺷﺘﻪ و وﺟﻮد آن ﻫﺎ در ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎ ﻣﻌﻀﻞ آﻓﺮﯾﻦ اﺳﺖ. •عموم ﻣﺤﺼﻮﻻت انیمیشن در داﻣﺎن ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ دﯾﮕﺮ زاده ﺷﺪه اﻧﺪ و از ﻟﺤﺎظ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ وام دار ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺧﻮﯾﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ و ﺗﻀﺎدﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آن ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﯽ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﺒﻮده ازﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ، ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺮآﻣﺪه از ﺗﻔﮑﺮ اﮔﺰﯾﺴﺘﺎﻧﺴﯿﺎﻟﯿﺴﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻫﺎ وﺟﻮد دارد. •اﮔﺰﯾﺴﺘﺎﻧﺴﯿﺎﻟﯿﺴﻢ در ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ اﺻﺎﻟﺖ وﺟﻮد اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﮔﺰﯾﺴﺘﺎﻧﺴﯿﺎﻟﯿﺴﻢ ﻧﺎم ﻣﮑﺘﺒﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺳﺮﺷﺖ اﻧﺴﺎن اﻧﮑﺎر ﺷﺪه و ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ آدﻣﯽ ﻓﺮاورده ﮐﺎر و اﻧﺘﺨﺎب ﺧﻮﯾﺶ اﺳﺖ و ﻣﺎﻫﯿﺖ و ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﯿﺸﯿﻨﯽ ﻧﺪارد. اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻓﺮد اﮐﻨﻮن در ﭼﻪ ﻧﻘﻄﻪ ای ﻗﺮار داﺷﺘﻪ و ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺿﻌﯿﻒ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻬﻢ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ او ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻼش و ﮐﻮﺷﺶ، ﺑﻪ سمتی ﺑﺮود و ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﭼﯿﺰی ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎ آن ﻓﺎﺻﻠﻪ دارد؛ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ، در ﭘﺎﻧﺪای ﮐﻮﻧﮓ ﻓﻮﮐﺎر، ﺷﺨﺼﯿﺖ اﺻﻠﯽ داﺳﺘﺎن ﯾﮏ ﭘﺎﻧﺪای ﭼﺎق ﺑﯽ دﺳﺖ وﭘﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﯿﺮ داﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﺑﺰرگ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﮕﺠﻮی ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. • اﯾﻦ ﺑﻪ آن ﻣﻌﻨﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ذات ﭘﺎﻧﺪا ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺣﯿﻮان ﺗﻨﺒﻞ، ﻣﻬﻢ ﻧﺒﻮده و ﻣﻬﻢ، ﻫﺪف و ﺑﺎور ﺑﻪ آن ﻫﺪف اﺳﺖ. اﮔﺮ ﺑﺎور وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻓﺮد، اراده ﮐﻨﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی رﺳﯿﺪ و اﯾﻦ ﻓﺮد اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻪ ذات و ﺷﺎﮐﻠﻪ ازﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه. ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ اﮔﺮﭼﻪ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ، ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ، ﺑﺎاﯾﻦ ﺣﺎل اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ، رﯾﺸﻪ در ﻣﮑﺘﺐ ﻫﺎﯾﯽ دارد ﮐﻪ در ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﻫﺎی دﯾﻨﯽ ﻣﺎ داﺷﺘﻪ و اﮔﺮ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺸﻮﻧﺪ، در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﻓﮑﺮی ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺎ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ وﺟﻮد، ﻣﻘﺪم ﺑﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺷﺪ و اﻧﺴﺎن، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺧﻮد را داﺷﺖ، ﺣﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﺧﻮد را ﻧﯿﺰ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه و از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ دﯾﮕﺮ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﻣﺮد و زن ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮد و دوﮔﺎﻧﻪ ﻣﺮد و زن ﺑﻪ ﮐﻠﯽ زﯾﺮ ﺳﺆال ﻣﯽ رود. اﺛﺮات ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻔﮑﺮی را اﻣﺮوزه ﻣﯽ ﺗﻮان در بحث ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻢ جنس ﺑﺎزی و ﯾﺎ ﺟﺮاﺣﯽ ﻫﺎی ﻣﮑﺮر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺟﻨﺴﯿﺖ، و... ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد •اﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ از وﺟﻬﯽ زﯾﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﺑﻮده اﻧﺪ، وﻟﯽ در وﺟﻮه و ﻻﯾﻪ ﻫﺎی دﯾﮕﺮ، زﯾﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﻄﺢ دﯾﮕﺮی ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﺧﻮدﺑﺎوری» و «دروﻧﯽ ﺑﻮدن رﺷﺪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ» در ﻇﺎﻫﺮ، ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﻣﺜﺒﺖ و از ﺟﻨﺲ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺳﻄﺢ ﻧﺨﺴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، وﻟﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و در ﮐﻨﺎر دﯾﮕﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و در ﭼﺎرﭼﻮب ﻓﯿﻠﻢ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، رﮔﻪ ﻫﺎی اﮔﺰﯾﺴﺘﺎﻧﺴﯿﺎﻟﯿﺴﺘﯽ آن ﻫﺎ ﺧﻮدﻧﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کنشگری انتخابات ۱۴۰۲ ♨️صفر تا صد عملیات مردمی مجلس 💯جهت دسترسی به سبدکنشگری انتخابات کلیک نمایید. 🌿 | کنشگر باشید 🗳 | 🆔@Activism_ideas
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☕️کافه کنشگری انتخابات 🗳 اینجا دورهمی انتخابات است 💡هدف ما افزایش مشارکت اسفند ماه است 🎯قراره کلی طرح عملیاتی به اشتراک بگذاریم 🔻جهت مشاوره کنشگری انتخابات به پاتوق زیر مراجعه کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
تکنولوژی های برتر 2050.pdf
23.93M
🔺ترند و تکنولوژی های برتر تا سال 2050 🔹رخدادهای جهان اینده 🆔@cultural_governance
فهرست انجمن های ادبی.pdf
667.1K
🗂فهرست انجمن های ادبی کشور 🆔@cultural_governance
🏷ویژگی های نظام فکری رهبران انقلاب 🖊مجتبی فرهنگ ●سلیسِ مفهوم بنیان رهبران انقلاب بدلیل رسالت گفتمان سازی سخن آنان سلیس و روان است یعنی عامه فهم بوده و برای عموم توده های مردمی قابل درک است. از طرف دیگر متفکر مفهوم پرداز هستند یعنی مقامِ توضیحاتیِ معرفتی خودشان را در قالب یک کلام مفهوم بنیان ارائه میدهند برای مثال ادبیات تهاجم فرهنگی بیانگر یک صف آرایی هویتی است که تمایز و نبرد تمدنی خود را با بقیه می خواهد مشخص کند. ●تبلورِ تطورات رهبران انقلاب مثل هر متفکری دارای تطورات اندیشه ای می باشند و فاقد هر گونه اتصاف تشکیکی در تاریخ اندیشگانی خود می باشند یعنی نمیتوانیم تقسیمی از خمینی پاریس یا خمینی تهران ارائه داد. شهید مطهری شاگرد مکتب امام، ایشان گواه بر این موضوع داشته اند که از زمانی که قلم به دست گرفته اند: کلامشان تعمیق شده است اما تغییر نکرده است. این مسئله به خاطر داشتن محوریت و روح اندیشه در شخص می باشد که دگردیسی شامل حال او نمی شود بلکه اندیشه وی تبلور می یابد. ●شاکله مندی اقیانوس بی کران رهبران انقلاب برای همه قابل استفاده است اما برای نشر مدل سازی از اندیشه آنان باید به طیف شناسی و رتبه بندی آثار روی آورد. تولیدات پژوهشی در حوزه اندیشه رهبران انقلاب دارای درجات مناسبتی، گزاره فکری، منشورفکری، منظومه فکری و تعلیقه نویسی می باشد. امروزه نیازمند دستگاه گفتمان سازی می باشیم که شاکله اصلی اندیشه رهبران انقلاب که همان منظومه فکری آنان می باشد، استخراج کرده و خروجی ساخت انسانِ مکتبِ امامی رقم بزند. در این راستا نیاز به روش، نظریه، الگو، فناوری ترویج می باشیم. مسئولیت این اقدام را در کشور چه کسی یا چه دستگاهی برعهده گرفته است؟ گفتنی است سنجه های چاپ کتاب و مقاله در حوزه اندیشه رهبران انقلاب تاکنون: -۱۵۰۰ کتاب فارسی با چاپ اول -۷۰۰ کتاب چاپ دومی به بالا (کتاب انسان ۲۵۰ به چاپ شصتم و تیراژ ۲۰۰ هزار عدد رسیده است) -۸۹۰ مقاله فارسی -۶۰۰ اثر خارجی -۷۰۰ پایان نامه داخلی نشر داده شده است که عموم این آثار دارای ایرادات روشی، تبویبی، نمایه ای، چینشی و کلی می باشد.این مسئله به این علت است که صورت بندی و منطق استدلال پذیری از خوانش بیانات رهبری تا کنون مورد بحث قرار نگرفته است یعنی روش شناسی در حوزه اندیشه رهبران انقلاب تا کنون دغدغه پژوهشگران این عرصه نبوده است. هرچند کتاب مرآت انقلاب یا کتاب روش تحلیل منظومه ای پاسخی بر این دغدغه بوده است اما نیازمند آثار متنوع و کرسی های زیادی می باشیم. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
💯مجموعه حکمرانی فرهنگی در نظر دارد جهت تکمیل کادر خود، از تعدادی فعال فرهنگی، هنری و رسانه ای برای حضور تمام وقت و پاره وقت، دعوت به همکاری نماید. 📣محورهای همکاری: 🏷شخصیت پژوهشی و مدیریتی: ▪️فعال حوزه طراحی راهبردی ▪️فعال حوزه مدل سازی نهادی ▪️فعال حوزه طراحی عملیات و محتوا ▪️آشنا با مسائل فرهنگی، هنری و رسانه ای 🔸ویژگی های مطلوب : ▫️علاقمند به رشد فردی ▫️اولویت با ساکن تهران ▫️اهل مطالعه و پرسشگری ▫️اهل قلم و فعالیت مدیریتی ▫️اهل فعالیت تیمی و گروهی ▫️دارای تجربه در سازمان های فرهنگی ⬅️فرآیند جذب: 🔺دریافت و تکمیل لینک پرس لاین 🔺ارسال جزئی و دقیقتر روزمه 🔺پس از اتمام زمان فراخوان، از متقاضیان با بیشترین امتیاز جهت مصاحبه دعوت به عمل می آید. 🔺دوره آزمایشی به مدت سه ماه میباشد، در این شرایط افراد در قالب پروژه ها مورد سنجش قرارمیگیرند. 🔺پس از دوره آزمایشی با داوطلبانی که بیشترین امتیاز را اخذ کنند، قرارداد منعقد خواهد شد. 🔆 علاقه‌مندان در حوزه های فوق، درصورت تمایل با ایدی زیر ارتباط بگیرید @admin_activism 🆔@cultural_governance
🔺معرفی انتشارات کشور ▫️تعداد کل موارد: 2521 🔸جهت مشاهده کلیک نمائید 🔺معرفی نویسنده های کشور ▫️تعداد کل موارد: 34941 🔸جهت مشاهده کلیک نمائید 🆔 @Cultural_governance
12_2616.pdf
1.4M
🪑جریانشناسی صاحبان صندلی سینماهای کشور 📽تعداد سالن‌های سینمایی ایران بسیار کم است و همین مقدار کم هم در کشاکش هزارتوی گروه‌هایی افتاده که گاهی حتی از آن به‌عنوان مافیا یاد می‌شود. به‌طور کل ۲۱۷ مجتمع سینمایی در ایران فعال هستند که شامل ۶۲۲ سالن می‌شود. این آمار به واقع تاسف‌بار است. 🎞مسائل سینما کشور: -وجود مافیا در صنعت سینما -عدم عدالت توزیع سالن سینما -تمرکز دو سوم مخاطبین در تهران -سلیقه محوری در مدیریت سینما ها -نبود کمپانی توزیع در سینماهای کشور -نبود خط اتصال عادلانه از تولید به اکران منبع:فرهیختگان 🆔 @Cultural_governance
سبدخالی مصارف فرهنگی.pdf
264.2K
🧺سبد خالی مصارف فرهنگی 🛒مصرف فرهنگی ازجمله مفاهیم مهم برای سنجش میزان رفاه، سطح توسعه‌یافتگی جوامع و کیفیت سبک زندگی شهروندان محسوب می‌شود که وابسته به بستر شکل‌گیری و توسعه آن، تعاریف گوناگونی دارد. این نوع از مصرف در بعد خانوار را می‌توان به کل هزینه‌هایی اطلاق کرد که برای خرید یا استفاده کردن از محصولات و خدمات فرهنگی مانند کتاب، موسیقی، گردش و تفریح، تئاتر و فیلم و... صرف می‌شود. 🛍در این اینفوگرافی به سوال های زیر پاسخ داده می شود: 🔸اساسا جامعه ایرانی برای مصرف فرهنگی خود چقدر هزینه می‌کند؟ 🔸این هزینه به تفکیک استانی چه آورده‌هایی پیش روی ما می‌گذارد؟ 🔸مهم‌‌تر این‌که این هزینه به طور میانگین چقدر است و سهم دهک‌های مختلف از این هزینه‌ها به چه میزان است؟ منبع:جام جم 🆔 @Cultural_governance
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ ♻️یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی مبجث بودجه ریزی می باشد. وقتی وارد فضای سیستم ها و سازمان های فرهنگی می شویم و اگر از بالا به این سازمان ها نگاه میکنیم شاهد سرازیری هایی زیاد و پنهانی می باشیم که ما را به وضعیت نابسمان بودجه ریزی می رساند اما پیدا و پنهان های بودجه فرهنگی کشور کجا هستند و آسیب بودجه ریزی فرهنگی در کشور چیست؟ 🏢سازمان های رسمی فرهنگی بخش اعظمی از بودجه های فرهنگی کشور به بیش از ۲۷ سازمان متولی رسمی در حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود که دولت آقای رییسی در بودجه ۱۴۰۱، ۹ نهاد اصلی را متولی پرداخت بودجه ها نموده است تا شاید با این کار بتوانیم در دراز مدت این سازمان ها را ادغام نماییم و برای هر موضوع بتوانیم مسئول مشخصی را بگذاریم .بخش اعظم این بودجه این سازمان ها از ۶۰ تا ۹۰ درصد بودجه آنها صرف حقوق و دستمزد می شود و مابقی آن بیشتر در خود ستاد خرج می شود و شاید یک آب باریکه به استان ها سرازیر شود برای مثال بیش از ۹۰ درصد بودجه وزارت اموزش و پرورش صرف حقوق می شود! در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به متولیان فرهنگی پرداخت می‌شود که با توجه به بودجه ۸۴۱ هزار میلیاردی دولت سهمی کمی بیشتر از ۲ درصد را برای فرهنگ تخصیص داده است. 🕌بنیاد های غیر دولتی حاکمیتی نهاد های اقتصادی زیر مجموعه های رهبری قسمتی از بودجه خود را صرف کارهای فرهنگی می کنند. بعضی از فعالیت این دستگاه ها پیوست فرهنگی می باشد یعنی اساسا هدفشان کار فرهنگی نیست ولی درکنار فعالیت معین خود ستادهای فرهنگی نیز ایجاد کرده اند. 🏛شهرداری ها شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان یک ساختار حاکمیتی غیر دولتی دارای بودجه فرهنگی قابل توجهی هستند.وجود ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور به عنوان بازوهای اجتماعی و فرهنگی دارای اثرات فراوانی هستند.این ساختار های غیر رسمی فرهنگ دارای بودجه هایی به مراتب بیشتر از ساختار های رسمی منطقه ای می باشند. برای مثال در اعتبارات سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای مؤسسات فرهنگی و هنری اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که از کل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیشتر است.هنگامی که جریان انقلابی بر مسند این جایگاه ها نباشد می بینیم که قسمت زیادی از بودجه ها صرف کنسرت های موسیقی،همایش های بی مصرف،ساخت لوگو یک میلیاردو ششصد میلیون تومانی می شود. 🏦بانک ها و بنگاه های اقتصادی این قسم شامل موسسات اقتصادی و بیزینس من ها می باشد که برای فرارمالیاتی یا کاهش مالیات اقدام به فعالیت فرهنگی می کنند و شامل کارخانه ها،بانک ها و موسسات خصوصی می شود. غالب این بودجه ها در بخش های ورزشی و یا هنری خرج می شود. در واقع این بودجه ها در بخش های پر هزینه حوزه فرهنگ خرج می گردد و با اندک رابطه ای با مدیر عامل مجموعه و در راستای اهداف حزب آنها، این پول ها را به جیب میتوان زد.جالب است که یک بانک می آید بر روی یک فیلم که به اسکار راه یافته است سرمایه گذاری می کند و در حالی که مروج ناهنجاری های اجتماعی است! برای مثال بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان می باشد فعال‌سازی هنرستان‌های منطقه‌ای و تجهیز آن‌ها، تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم، کمک به تهیه جهیزیه، کمک به تکمیل مسکن محرومان، ساخت ورزشگاه و مراکز فرهنگی در مناطق محروم با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و گروه‌های جهادی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه است (منبع) 🏯شوراهای عالی کشور وجود بیش از ۲۲ شورای عالی در کشورکه گاها به گعده های دورهمی و دبیرخانه ها منتفی می شوند جهت تهیه گزارش، بودجه های خود را در بین مجموعه های مختلف تقسیم می نمایند.برای مثال شورای عالی اجتماعی کشور که در ذیل وزارت کشور تعریف شده است در اواخر دولت روحانی دارای ۳۰۰ میلیارد بودجه است که متاسفانه اگر کسی فقط می توانست در آن جلسه حضور داشته باشد و با داشتن یک طرح نامه مکتوب، بودجه میلیادری به جیب بزند! بخش قابل توجهی از بودجه ها این شورا به ngo و حتی گروه های غیر هم سو پرداخت شده است 🆔 @Cultural_governance
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ 🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به ۱۲۰ سازمان خواهد شد. برای مثال بیش از ۱۹ وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال ۱۳۹۹ بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه انگونه که بایستی اثرگذار باشد، نبوده است. هرچند این وزارت خانه ها بودجه های خود را در اختیار دستگاه های مختلف فرهنگی می گذارند تا مجری و متخصص آن حوزه اقدام نماید. جهت مشاهده این دستگاه ها کلیک نمائید 📡اپراتورها وجود دو اپراتورِ غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منااع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است دو میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد 📡صندوق های مالی این صندوق ها غالبا برای صنایع فرهنگی خلاق در کشور تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان، داوین، سپهر، پژوهش و فناوری خلاق و ... اشاره کرد که برای مثال یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جهموری دارای ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می باشد. غالب این واریزی ها و حمایت های این صندوق ها به هسته های کنشگر حوزه اجتماعی، استارتاپ ها و یا شتابدهنده ها جهت ساخت محصول یا ارائه خدمات فرهنگی اعطا می شود و عموم این شرکت ها شکست خورده اند و یا ارتزاق نفتی دارند! ♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد 🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی 🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی 🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی 🔸تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ 🔸عدم ارزیابی از اثر بخشی براساس هزینه کرد 🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای اخذ بودجه 🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی 📌پ.ن ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود 🆔 @Cultural_governance
شوخی جنسی بر روی پرده های کشور 🆔 @Cultural_governance
مافیای سینمای کشور 🆔 @Cultural_governance
RTFunds-Booklet-V2-.pdf
3.76M
📚معرفی صندوق های پژوهش و فناوری 🆔 @Cultural_governance
💢سلسله نشست های تخصصی با موضوع زنجیره‌سازی محصولات فرهنگی ➖با حضور: 🔻جناب آقای مظاهر خادملو مدرس، تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن 🔻جناب آقای امیرحسین اطاعت سازنده بازی موبایلی "پیربابا" 📌 یکشنبه ۱۳ اسفند ماه 🕗 ساعت ۱۹:۳۰ 🌐 لینک حضور در نشست: https://gharar.ir/r/0bd25098 🆔 @cultural_governance
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی 🖊مجتبی فرهنگ ●کانون های اندیشه ورز میان رشته ای صنعت انیمیشن و سینما امروزه صنعت میان رشته است. مرزهای دانش و شیوه های نوین خلاقیت، از اتصال شبکه دانش های گوناگون شکل می گیرد. این مسئله بیانگر این موضوع است که در اتاق های اندیشه ورز، جهت خلق ایده های نوآورانه بایستی تنوعی از رشته های مختلف مثل: فلسفه، روانشناسی، هنر و ... گرد هم آیند تا در تضارب های متنوع به حرف نو و متفاوتی نائل شویم. ●ذائقه شناسی نسل زد شناخت مخاطب و تفاوت های نسلی یکی از گونه های رسیدن به سوژه، پیام و تکنیک است. این مسئله به معنای به رسمیت شناختن شکافت نسلی و یا عدم قائل بودن به فطرت نیست بلکه هر زمانه و عصری زمینه های رشد متفاوتی را برای نسل خود دارد که دارای تفاوت هایی با مخاطبین ماقبل است. به صورت کلی نحوه ارسال، شکل پذیرش، سویه های محتوایی و قالبی هر نسل دارای تفاوت هایی است. جهت مطالعه بیشتر به فراخوان ذائقه شناسی نسل زد مراجعه کنید ●رویدادهای پیچینگ در فیلمسازی، پیچینگ به معنای ارائه شفاهی یا بصری یک ایده برای تولید یک فیلم یا سریال تلویزیونی است. این ارائه عموما توسط یک فیلمنامه‌نویس یا کارگردان به تهیه‌کننده یا مدیر استودیو انجام می‌شود و بیشتر به امید جذب سرمایه است. هر ساله در سراسر دنیا رویدادهای پیچینگ متعدد برگزار می‌شود که طی آن انیمیشن‌سازان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران ارائه کنند. یکی از مهم‌ترین آنها رویدادهای پیچینگ بازار میفاست که در جشنواره انسی برگزار می‌شود. در این رویداد انیمیشن‌سازان می‌توانند به صورت شخصی یا به نمایندگی از شرکت‌های کشور خودشان به ارائه طرح‌ها و ایده‌ها برای سرمایه‌گذاران جهانی بپردازند. جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید ●اسطوره شناسی و کهن الگوهای دینی و مذهبی یکی از روش های خلق کارکتر و روایت در انیمیشن سازی، بررسی کهن الگوها و اسطوره ها می باشد. برای مثال انیمیشن حمله تایتان ها در فصل اخر اشاره به درختی در آسمان میکند که با نگاه به آن تایتان ها قدرت میگیرند! هرچند این درخت در فرهنگ ژاپن موجود است اما با این مضامین در عرفان ناب شیعی، چنین الگوهایی نیز موجود است. سِدرَةُ المُنتَهی جایگاه یا درختی در آسمان که در قرآن و حدیث معراج به آن اشاره شده است که پیامبر(ص) در سفر معراج آنرا مشاهده کردند. در کتاب شریف مجمع البیان فی تفسیر القرآن آمده است: سدره درختی است بالای آسمان هفتم در طرف راست عرش که دانش هر فرشته‌ای به آن منتهی می‌شود. ●آینده پژوهی سینما دارای نقش آینده آفرینی است به این معنا که سینما پدیده هایی را که در آینده امکان وقوع دارد را به یک گفتمان عمومی قابل پذیرش، تبدیل می کند. با توجه به اینکه تولید محصولات فاخر حرفه ای در صنعت انیمیشن چند سال طول میکشد پس بایستی وضعیت تولید و اکران محصول را چند سال اینده دید. به این موضوع بایستی پاسخ دهیم که قرار است در چه اتمسفر و وضعیتی محصولی را نشر دهیم؟ ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی 🖊مجتبی فرهنگ ●اقتباس گیری مفهوم اقتباس در سینما به قدری کلی و فراگیر است که به سختی می‌توان آن را از ماهیت اصلی هنر فیلمسازی جدا کرد. تاریخ قصه‌گویی و روایت‌گری بشر با تصویر شروع شد و دوباره به تصویر رسید. هزاران سال پیش نیاکان زمین به روایت از رخدادهای زندگی‌شان در قالب نگاره‌های درون غارها پرداختند. کم‌کم عنصر تخیل در این روایت‌ها غلیظ‌تر شد و کلمات جای تصاویر را گرفتند. بعد از آن به مدت چند هزار سال، بشر قصه می‌ساخت و آن را بر لوح‌ها، کتیبه‌ها و کتاب‌ها می‌نگاشت یا سینه‌به‌سینه نقل می‌کرد و این‌چنین مفهوم ادبیات داستانی به وجود آمد. گاهی هم داستان‌ها به صورت نمایش اجرا می‌شدند و با انواع موسیقی و رقص، شاد یا غم‌آلود می‌آمیختند. اینکه عنوان شد اقتباس جزئی از ذات سینماست، به همین میراث چند هزار ساله برمی‌گردد؛ وگرنه چیزی که سال ۱۸۹۵ در فرانسه تحت عنوان دستگاه سینماتوگراف اختراع شد، صرفا تکنولوژی ثبت تصاویر متحرک بود و بدون قصه، نمی‌توانست از جنبه تکنولوژیک به جنبه هنری برسد. وقتی صحبت از اقتباس سینمایی می‌شود، عمدتا مفهوم نسخه‌برداری سینمایی از یک رمان یا داستان کوتاه به ذهن متبادر می‌شود که این البته بخش قابل اعتنایی از فرآیند اقتباس است اما اقتباس سینمایی یک دایره وسیع‌تر را شامل می‌شود. شکل دیگر آثار اقتباسی در فیلم‌ها شامل روایت‌های غیرداستانی (ازجمله روزنامه‌نگاری)، زندگینامه، کتاب‌های طنز، کتاب مقدس، نمایشنامه‌ها، منابع تاریخی و فیلم‌های دیگر است. مطالب مفید در این راستا: نگاهی به فیلم های اقتباس شده از داستان های ایرانی با سینمای اقتباسی کتاب‌خوان‌تر می‌شویم ●طراحی اکوسیستم محتوایی سبد مصرف مخاطب نسل کودک و نوجوان بسیار متنوع است. نیازمند این موضوع می باشیم که با بررسی های کلان و با نگاه های هوایی، نقشه وضعیتی از محصولات مصرفی مخاطبین را داشته باشیم. تهیه این نقشه ما را به خلا ها و نیازهای مصرفی مخاطب رهنمود می سازد. ●نظام مسائل های فرهنگی شناخت وضعیت شبکه فرهنگی کشور یکی از راهبردهای رسیدن به سوژه های فرهنگی می باشد. فی المثل رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است که مصرف سیگار افزایش ۱۹۰ درصدی در زنان و افزایش ۱۳۳ درصدی در دختران داشته است. شناسایی خلا ها، آسیب ها و مشکلات انقلاب اسلامی می تواند به عنوان یکی از رویکردها در دستور کار قرار گیرد. ●مشاهده بانک ها در مباحث خلاقیت، منشا نواوری را مشاهدات گوناگون می دانند. تولید بانک فیلمنامه، استوری بورد و کمیک استریپ می تواند امکان نواوری برای خلق ایده های متنوعی را فراهم سازد. این مسئله نیازمند مطالعه است که آیا صنعت شدن انیمه در نتیجه تولید 8000 عنوان تیراژ چاپی مانگا است یا شبکه ای از عوامل مختلف سبب تحول صنعت انیمیشن سازی در ژاپن شده است؟ ●پ.ن آن چیزی که بیان شد به عنوان رویکردهای پیشینی در تولید انیمیشن می باشد که جهت ارزیابی های میانی و سکانی نیازمند پروپوزال تولید، فیلم نامه، استوری بورد و نسخه های بتا تستینگ (نمایش های آزمایشی قبل از اکران عمومی) می باشیم. 🌱به امید شکوفایی صنعت پویانمایی در میهن عزیزمان ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
12_1795.pdf
2.71M
🔹گفت‌وگوی چالشی «فرهیختگان» با علی سرتیپی سینمادار، پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما: 🔺بخش های از نکات گفت و گوی اقای سرتیپی: ▫️ایران، ارزان‌ترین بلیت سینمای جهان را دارد ▪️هرکسی کار و تلاش می‌کند، می‌گویند مافیاست ▫️بلیت سینما تنها چیزی در کشور است که قیمتش بالا نرفته ▪️ صنعت سینما بالای 200میلیارد در کرونا ضربه لطمه خورد ▫️پولشویی در سینما حتی به اندازه یک درصد هم وجود ندارد ▪️دستمزد بازیگران تا حدودی عشقی و چیزی شبیه به قمار است ▫️اینکه سرمایه‌گذار پول تولید را از کجا آورده به ما مربوط نمی‌شود ▪️سریال‌های شبکه نمایش خانگی؛ دستمزد بازیگران را بالا برده است ▫️به جز سینماهای حوزه هنری، تقریبا بقیه سینماها تعدیل نیرو داشتند ▪️سینمادارها به نظارت سازمان سینمایی از طریق سمفا مشکوک هستند ▫️ظرفیت تولید سالانه ما 100 تا 110 فیلم نیست؛ 40 تا 45 فیلم است ▪️در زمینه تولید سینمایی، دهمین کشور دنیا هستیم ولی به لحاظ تعداد سالن، صد‌وچهلمین کشور 🆔@cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🔹گفت‌وگوی چالشی «فرهیختگان» با علی سرتیپی سینمادار، پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما: 🔺بخش های از نکات
🖊مجتبی اردشیری،روزنامه‌نگار 🔸علی سرتیپی؛ مهره مهم حداقل یک دهه اخیر سینمای ایران. فردی که در عین تجربه‌کردن تهیه‌کنندگی، بزرگ‌ترین دفتر پخش ایران را هم دارد که چند سالی است رکورد فروش بیشترین تعداد بلیت را در این سینما از آن خود کرده است. علاوه‌بر تولید و پخش، او یک سینمادار بزرگ نیز هست. پردیس کورش به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی کشور که با اختلاف، بیشترین میزان فروش سینمای ایران در آنجا اتفاق می‌افتد، تحت‌مدیریت اوست؛ پردیسی که عنوان پرمخاطب‌ترین پردیس سینمایی جهان را نیز با خود یدک می‌کشد. ضمن اینکه مدیریت چند پردیس کم‌برخوردارتر را نیز در دست دارد و البته کارهای ساخت پردیس «لوتوس مال» با 16 سالن را در نازی‌آباد تقریبا به پایان رسانده است. 🔸این تمام حرفه سرتیپی نیست. او طی این سال‌ها، به شکلی جدی به حوزه سرمایه‌گذاری در آثار سینمایی وارد شده و چندین فیلم تولید کرده است. تمام این پارامترها سبب شد دامنه توجهات و البته حساسیت‌ها به او و فعالیت‌هایش خیلی بالا بگیرد. تا جایی که از او به‌عنوان «مافیا»ی سینمای ایران نام برده شد؛ مافیایی که حاشیه امن مناسبی برای دوستان و وضعیت ناامنی برای مخالفان او شکل داده است. 🆔@cultural_governance