eitaa logo
دروس الشباب
392 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فتوایی احتمال قوی می رود که دلیل مسأله ای که ذیلا توضیح می دهم، جز شهرت فتوایی نباشد: (عصیر عنبی إذا غلا و اشتدّ و لم یذهب ثلثاه و لم ینقلب خلّا) هرگاه آب انگور به جوش آید و قوام یابد، و دو سومش تبخیر نگردد و تبدیل به سرکه نشود، نجس است . : مرحوم شهید اول و ثانی و نیز علامه حلی تصریح می کنند که هیچ نصی بر نجاست آن نداریم. شهید ثانی در کتاب الحدود الفصل الرابع فی الشرب فی فرماید: نجاست آن یا مستند به حرام بودن آن است همانند سایر مسکرات، و یا چیز دیگری (شهرت فتوایی). https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم
495.6K
وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم پیشینه: پژوهشهای متعددی در زمینه ابهام و ایهام صورت گرفته است. اسعد عرار (۲۰۰۳م.) به بررسی ابهام در واژگان و ساختارهای نحوی و صرفی زبان عربی پرداخته است. تمام حسان (۲۰۰۶م) نیز پس از توضیح کوتاهی در باب عوامل ابهام (لبس)، به بررسی برخی نمونه های آن در مسائل صرفی و نحوی پرداخته است. کریمی نیا () به پاره ای از این ابهام ها به عنوان نمونه اشاره کرده است و بازتاب آن را در ترجمه های فارسی نشان داده است. جواهری (۱۳۸۷) به صورت محوری به موضوع ابهام و ترجمه کریم پرداخته است. وی در این پژوهش و در روش شناسی ترجمه قرآن کریم (۱۳۹۱)، با بیان انواع ابهام مباحثی در باب ماهیت و امکان وجود ابهام در قرآن کریم مطرح نموده است. اما درباره ابهام نحوی به ذکر نمونه هایی اکتفا کرده است. از سوی دیگر، سعید نجفی اسداللهی (۱۳۸۶) به بررسی هجده مقوله زبانی در زبان عربی و فارسی پرداخته است و رساتر بودن زبان فارسی در بیان معانی را تبیین نموده است و چنان چه گفته شد، برخی این موضوع را با عنوان ایهام مطرح نموده اند. محسنی (۱۳۸۴) ایهام را به سه نوع واژگانی ساختاری و گشتاری تقسیم کرده است و خرقانی (۱۳۸۹) ایهام واژگانی - ساختاری و چند گونه خوانی را نیز به آن اضافه میکند. وی معتقد است با قبول چند معنایی می توان گستره معنایی برداشت شده از قرآن را به یک احتمال منحصر نساخت. در باب مقایسه میان ..... https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
سیاق از دیدگاه علم اصول.pdf
500.5K
سیاق از دیدگاه علم اصول چکیده اگرچه حجیت سیاق از مباحث مهم اصول فقه است ولی اصولیون کمتر به آن پرداخته و گاهی فقط به ذکر جمله ای در این باره بسنده کرده اند. ایراد برخی اصولی ها و اجمال و ابهام در تعریف شرایط و جزئیات بحث سیاق نگارنده را بر آن داشته تا نگاه مستقلی به این بحث داشته باشد و به نقش سیاق و حجیت آن در استنباط گزاره های دینی و ضرورت بحث از آن در علم اصول بپردازد. تحقیق و بررسی درباره این موضوع این نکته را به دست میدهد که سیاق یکی از مهمترین ابزار فهم مراد متکلم است و نه فقط برای مفسران قرآن کریم بلکه در نظر اصولیون و فقها نیز اهمیت بسزایی دارد بدین روی شایسته است در علم اصول باب مستقلی به این بخش اختصاص یابد تا اصولیون تفصیلاً به بحث «سیاق» بپردازند. واژه های کلیدی سياق، حجيت، وحدت سیاق سیره عقلا، سيرة اصحاب و فقها. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
چرا یا یا یا یا ... ؟ پس از مصیبت انفجار بمب در مزار شهید حاج ، دوستی که خاطرش برایم خیلی عزیز است -از شدت گفت: «اگر ما هم چونان کشورهای عربی با آنها کنار می آمدیم، الآن ترور و انفجار نداشتیم و دنیایمان آباد بود» می شناختمش، شدت اندوهش بر شهدای عزیز این حاثه، باعث شد چنین بگوید و گرنه خودش مردی جنگی بوده و هست. گفتم: چرا امام حسین علیه السلام کنار نیامد تا دنیایش آباد باشد؟! می دانم که برخی مذهبی نمایان خواهند گفت: کار شیران را قیاس از خود مگیر ولی «هیهات منا الذلة» آیین نامۀ عملی هر کسی است که سید شهیدان عالم الگوی اوست. بعد از این گفتگو خودم به فکر فرو رفتم که چرا برخی می گویند: نه نه جانم فدای با خود گفتم: آیا قرآن و روایات هم بین سرزمین های اسلامی، مرزبندی کرده اند؟ آیا معنای خویش را از دست داده است؟ مرزبندی بین مسلمانان (افغانستان، کشمیر، پاکستان، ایران، عراق، بحرین (به قول آن ملعون دختر ایران که شوهرش دادند)، لبنان، فلسطین، عربستان، اردن، مصر....) این مرزیندی کار که بود؟ روایاتی که مضمونی شبیه (من أصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین) دارند، چه می شوند؟ اساسا ( ) چه می شود؟ و وظیفۀ کیست؟ بله ممکن است برای مردم برخی مناطق، اولویت داشته باشد ولی تکلیف همگانی را از دوش ما بر نمی دارد. خلاصه آنکه: اگر غزه یا هر جای دیگری از سرزمین های اسلامی به دست کفار بیافتد به حکم آیۀ (َ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً ) همگی ما در محضر الهی سرافکنده ایم (وَ تَرى‏ كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‏ إِلى‏ كِتابِهَا) . محمد علی جوان (فاش می گویم و از گفتۀ خود دل شادم * بندۀ عشقم از هر دو جهان آزادم) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 263 اصطلاحی طلاّب علوم دینیه دارند، می گویند: مقام ثبوت و مقام اثبات. مقام ثبوت یعنی مقام واقع. در مقام واقع و نفس الامر، هر چیزی در یك حد و درجه ای است. به قول فلاسفه ی جدید، شی ء فی نفسه و شی ء برای ما. مقام ثبوت، مقام شی ء فی نفسه است و مقام اثبات، مقام شی ء برای ماست. توضیح مطلب این است: فرض كنید یك عده پزشك قلب در یك شهر وجود دارند. در مقام واقع و نفس الامر ممكن است همه ی اینها در یك درجه باشند و ممكن است آقای «الف» درجه اش در حد اعلا باشد یعنی بهترین و متخصص ترین و عالمترین طبیب قلب باشد، آقای «ب» درجه ی دوم، آقای «ج» درجه ی سوم و آقای «د» درجه ی چهارم باشد. اما مردم چگونه می شناسند؟ آنها در نزد مردم چه ارزش و اعتباری دارند؟ آیا ارزش و اعتباری كه اجتماع برای آنها قائل است، با ارزش و اعتباری كه در واقع و نفس الامر دارند یكی است؟ آقای «الف» كه پزشك درجه ی اول قلب است، جامعه هم او را به عنوان پزشك درجه ی اول می شناسد؟ آقای «ب» كه پزشك درجه ی دوم این شهر است، جامعه هم او را پزشك درجه ی دوم می شناسد؟ گاهی همین طور است. ولی ممكن است عكس مطلب باشد؛ یعنی اجتماع در اثر عواملی، تبلیغاتی، اشتباهاتی، جریاناتی، در مقام اثبات و در مقام شی ء برای ما، درست بر خلاف واقع قضاوت كند: پزشك درجه ی چهارم را اول بداند، سوم را درجه ی دوم و دوم را درجه ی سوم بداند و آن را كه در واقع درجه ی اول است، درجه ی چهارم به شمار آورد. پس در اینجا مقام اثبات با مقام ثبوت فرق می كند، شی ء برای ما با شی ء فی نفسه فرق می كند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
اسماء الله و وضع: برخی گفته اند: 1. برای وضع علم، ابتدا باید خود آن شیئ را تعقل و ادراک کرد. 2. خداوندی که تعقل ذاتش ممکن نیست و ادراک او از عهده عقل بیرونست چگونه برایش اسم علم وضع شده است؟ پاسخ: اولا: این تسمیه از جانب خود اوست یا بلا واسطه یا باواسطه ، و او ذات خود را خوب می شناسد. ثانیا: از او در جهان وجودی ظاهر تر و هویداتر چیزی نیست و از کثرت ظهور مخفی شده و در حق او گفته شده:(یا من هو اختفی لفرط نوره). المفصل فی شرح المطول ج۱ ص ۱۱۲. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
صلّى اللّه عليه و آله: احکام ویژۀ پیامبر گرامی اسلام براى رسول خدا احكام ويژه‌اى تشريع شده كه ديگران مشمول آن‌ها نيستند. بیشتر اين احكام - كه شمار آن‌ها بين پانزده تا هفتاد، بلكه بيشتر مى‌باشد- در باب‌هاى مختلف از جمله باب نكاح آمده است. بعضى نيز در اين باره كتاب مستقلى نوشته‌اند. نمونه‌هاى اين احكام عبارتند از: 1. وجوب صلوات بر آن حضرت و آل او در نماز. 2. وجوب نماز شب، مسواك زدن و قربانى كردن در عيد قربان. 3. جواز ورود به مكّه بدون احرام. 4. حرمت بلند كردن صدا بر صداى آن حضرت به هنگام سخن گفتن با ايشان. 5. حرمت صدا زدن آن گرامى از پشت حجره‌ها. 6. حرمت زنان آن حضرت بر ديگران پس از رحلت آن حضرت. 7. عنوان «امّ المؤمنين» داشتن همسران ايشان. 8. جواز ازدواج با بيش از چهار زن به عقد دائم. 9. جواز اجراى صيغۀ عقد ازدواج به لفظ هبه. منبع: فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام؛ ج‌1، ص: 306 جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، 3 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، قم - ايران، اول، 1426 ه‍ ق https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط ولایت با نبوت از کتاب مظهر العجائب.pdf
97.6K
فایل فوق، شعری است که مصرع اول سی بیت آن با و مصرع دومش با شروع می شود. این اشعار از کتاب مظهر العجائب می باشد. معرفی کتاب فوق: «مظهر العجایب» مثنوی فارسی از آثار عطار نیشابوری است که در ذکر فضایل علی (ع) و کرامات آن حضرت سروده شده است. در انتهای کتاب نیز یکی دیگر از آثار عطار به نام «مظهر الاسرار» به چاپ رسیده است. برخی با تأکید بر سنی بودن عطار، انتساب این کتاب را به عطار انکار می کنند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
چند نکته که خوب است طلاب و دانشجویان در فراگیری هر علمی به آن توجه کنند تا به تحصیل هدفمند علوم بپردازند. الف- آگاهی از رؤوس ثمانیۀ پیرامون هر علمی که می آموزند. ب- آگاهی از سير تطوّر و تحوّل آن علم تا زمان کتابی که قصد خواندن آن را دارد. در این صورت خواهد دانست که نویسنده از کسانی متأثر است یا نقد او ناظر به چه کسانی است. خصوصا مشایخ و جوّ علمی زمان مؤلف، در این صورت خواهد دانست که نقدهای کتاب، ناظر به چه کسی است؟ ج- جايگاه علم مورد بحث در بين علوم اسلامي و نقش آن در فهم متون ديني د- معرفي كتاب و مؤلف آن از زبان علماء تا ارزش آراء او بر انگیزه اش بیافزاید. ه- معرفي روش مؤلف (منهج دراسي مؤلّف) و- اهميت و فايده آشنايي با آراء منقوله در كتاب https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
سالروز شهادت 💔 شهید 🔻رهبر انقلاب امام خامنه ای: جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی ‌به وسیله‌ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد. شهید نواب صفوی: آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم هدیه نثار ارواح مطهر همه شهدا صلوات ❣ ┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓          @binesh_vela ┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛