eitaa logo
دروس الشباب
400 دنبال‌کننده
121 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
مَذهَبِ جَعفَری مذهب شیعه اثنی عشری است که استحکام و گسترش آن بیشتر بر پایه معارف رسیده از امام جعفر صادق(ع) صورت گرفت. مذهب شیعه در زمان حیات امام صادق(ع) نیز مذهب جعفری خوانده می‌شده است. همزمان با زوال حکومت مروانیان مردم آزادانه به امام صادق(ع) مراجعه و پاسخ سؤالات فقهی و غیرفقهی خود را دریافت می‌کردند؛ چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم، گفته است که مردم آنچنان از علم او بهره بردند که آوازه‌اش به همه شهرها رسید. مذهب شیعه از آن رو مذهب جعفری خوانده می‌شود که استحکام پایه‌ها، گسترش مکتب و همچنین رشد فقه شیعه، بیشتر در دوره امام جعفر صادق بوده است. با این حال، مذهب شیعه، در شکل‌گیری و تداوم خود، همواره وامدار پیامبر(ص) و دوازده امام، از امام علی(ع) تا امام زمان(عج) بوده است. روایت‌های بسیار زیادی از امام صادق(ع) درباره مسائل مختلف فقهی و کلامی نقل شده است. چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم هجری نوشته است، مردم آنچنان از علم او بهره برده‌اند که آوازه جعفر بن محمد به همه شهرها رسید. عالمان برجسته‌ای مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان بن عیینه، سفیان ثوری، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سختیانی از او روایت کرده‌اند. به عقیدۀ برخی تاریخ نگاران علوم حدیث، منتسب کردن مذهب شیعه به امام جعفر صادق(ع)، به دلیل شرایطی بوده است که وی در آن زندگی می‌کرده که مذاهب و مکاتب مختلف ظهور می‌کرده‌اند و متداول‌ترین شیوه برای متمایز کردن مذاهب از یکدیگر، انتساب آنها به کسانی بوده است که یا بنیانگذار آن بوده‌اند، یا در گسترش آن کوشیده‌اند. و گزاره های تاریخی ای وجود دارد که در نیز عنوان جعفری برای مذهب شیعه به کار می‌رفته است. ( ابن قتیبه، المعارف، ص۲۱۵ و حمیری، قرب الاسناد، ص۳۵۷، به نقل از: پاکتچی، «جعفر صادق(ع)، امام»، ص۲۱۱.) جعفر شهیدی -تاریخ‌نگار معاصر-، دوران امامت امام صادق(ع)، از ۱۱۴ تا ۱۴۸ قمری را عصر انتشار فقه آل محمد یا به تعبیر دیگر، روزگار تعلیم و تدریس فقه جعفری دانسته است. به باور وی، در این سال‌ها مدینه چهره دیگری یافته بود. (شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰.) به اعتقاد برخی محققان گام نخست در تثبیت مبانی شیعه پس از امیرالمؤمنین(ع) توسط امام حسین(ع) در قیام عاشورا برداشته شد و گام دوم را امام صادق(ع) برداشت و مکتب شیعه را در برابر مکاتب ساختگی امویان و عباسیان بنیان نهاد و تفسیری جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسانِ مورد نظر اسلام ارائه داد و به تبیین اعتقادات عقلانى، اصول اخلاقی و دستورالعمل هاى فردى واجتماعى (فقه) پرداخت و نتیجه اش چنین شد که تشیع داراى شناسنامه رسمى گردید و مذهب شیعه به نام ایشان مزین شد. شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰-61) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🔹 توصیه رهبرانقلاب به طلاب: معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامه‌ی درسی‌تان نباشد، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع‌البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
علیه السلام به انّ ابابکر ولدنی مرتین اهل سنت برای حُسن روابط میان اهل بیت و خلفاء به احادیثی استناد می کنند، از جمله حدیث منسوب به امام صادق علیه السلام که فرمودند: «انّ ابابکر ولدنی مرتین؛ من از ابوبکر دو بار متولد شدم» آنان بر اساس حدیث مذکور مدعی هستند که مادر امام صادق علیه السلام هم از طرف پدر و هم از طرف مادر، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق علیه السلام «ام فروه» دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر بوده است. همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن نیز پسر ابوبکر بوده، بنابراین از دو جهت امام با ابوبکر نسبت خویشاوندی پیدا می کند. برای روشن شدن حقیقت، نکاتی را نسبت به سند و دلالت روایت بیان می کنم: اول : بی اعتباری حدیث یکی از شرائط اصلی در پذیرش روایت، اعتبار سند آن است در حالی که این روایت دو اشکال سندی دارد: الف) مرسل بودن حدیث: حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذی که روایت مورد بحث، از او نقل شده متوفاي ۶۱۱ بوده (حنبلی، شذرات الذهب، ج۵ ص۴۶) و امام صادق عليه السلام در سال ۱۴۸ هجري به شهادت رسيده است. چگونه به صورت مستقیم این سخن را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام ۴۶۳ سال فاصله وجود دارد. از این رو در دسته بندی روایات جزء روایات مرسل قرار می گیرد و روایت مرسل از جهت اعتبار، ارزشی برای پذیرش ندارد. (الفحل، محاضرات في علوم الحديث،ج۱ص۲۲) ب) ضعف راویان: روايت مورد بحث بر طبق قواعد رجالي اهل سنت بي اعتبار شناخته شده است. لازم به ذکر است که برای این روايت در منابع اهل سنت سه سند نقل شده است: https://emamat.org/andishe-1535-2/
انّ ابابکر ولدنی مرتین.pdf
424.1K
کامل حدیث «ان ابابکر ولدنی مرتین»👆👆
شهیدی که رتبه اول کنکور تجربی شد 🔹مادر شهید احمدرضا احدی با بیان قسمتی از خاطرات فرزندش می‌گوید: " احمدرضا از سال اول دبیرستان به جبهه رفت، ولی با این وجود باز هم درسش از هم کلاسی‌هایش که همیشه مدرسه می‌رفتند بهتر بود. در سال‌های جنگ دو تا سه ماه مدرسه می‌رفت و بقیه سال را در جبهه‌ها بود. کتاب‌هایش همیشه داخل کوله‌اش در سنگر‌ها و جبهه‌های جنوب و غرب کشور بود. برای کنکور هم از جبهه آمد، آزمون داد و به جبهه برگشت. 🔹شهید احمدرضا احدی در بخشی از یادداشت‌هایش نوشته است: به راستی ما کجای این سوال‌ها و جواب‌ها قرار گرفته‌ایم؟ صفایی ندارد ارسطو شدن. خوشا پر کشیدن، پرستو شدن. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
ترکشی به پهلویش اصابت کرد وقتی بر زمین افتاد از ما خواست که بلندش کنیم روی پاهایش که ایستاد.. رو به سمت کربلا دستش را روی سینه نهاد و آخرین کلمات را بر زبان جاری کرد گفت: السلام علیڪ یا اباعبدالله... موقع خاکسپاری با اینکه ۶روز از شهادتش گذشته بود ولی دستش هنوز به نشانه ادب بر سینه‌اش قرار داشت.. 🌷 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
یکی از بهترین مقالاتی که در باب طبقه شناسی نوشته شده است مقاله طبقه شناسی ابراهیم بن هاشم است حتما عزیزانی که در مباحث طبقه شناسی و تعاملات حدیثی یک راوی می خواهند کار کنند این مقاله رو ببینند به زودی این مقاله را در این کانال به اشتراک می زارم. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 همخوانی طنز رزمندگان دوران دفاع مقدس... 😅 😁به چپ چپ، به راست راست از جلو نظام خبردار قدر آش ننه مو حالا میدونم # به مناسبت سوم_خرداد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه جالب خطیب جمعه مرکز اسلامی میشیگان آمریکا علیه ضد انقلاب و نقشه دشمنان علیه ملت ایران «سید باسم الشرع» خطیب و مدیر مرکز اسلامی الزهرا در ایالت میشیگان آمریکا به افشاگری علیه دشمنان انقلاب اسلامی پرداخت و خواستار هوشیاری جوانان مسلمان در برابر توطئه‌های آنها شد منذرمدیا👇 https://eitaa.com/joinchat/2160263397C85eb9fad7c
r72697a10801.pdf
1.29M
ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش ها https://eitaa.com/joinchat/2160263397C85eb9fad7c
Article.pdf
802.5K
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401 📝 چکیده: بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبن‌عیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهش‌گران قرار گرفته‌است. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن‌ عیسی عبارت نصربن‌ صباح می‌باشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راه‌یافته‌است. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهره‌گیری مستقیم وی از امام رضا علیه‌السلام پیش آورده‌است. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشت‌کرده‌اند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبن‌عیسی بوده‌است؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد. در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینه‌‌ها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهم‌السلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شده‌است. گفتنی‌است در این پژوهه به هدف برون‌رفت چالش‌های موجود پیرامون رابطه روایی محمدبن‌عیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شده‌است. ره‌اورد این تلاش، خالی‌بودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیه‌السلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دست‌خوش تردید قراردهد.
دروس الشباب
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدع
یکی دیگر از مقالات خوبی که در طبقه شناسی راوی مورد استفاده قرار می گیرد مقاله فوق است
ابن حجر عسقلانی در کتاب لسان المیزان خود در مورد محمد بن بحر رهنی چنین می گوید: "محمد" بن بحر بن سهل السيشاني السجستاني وذكره أبو الحسين الحسن بن بأبويه في تاريخ الري وقال شيخ من شيوخ السنة يكنى أبا الحسين وكان من علمائهم وله تصانيف بخراسان وكان ملينا عندهم وسكن بعض قرى كومابة قال وقيل وكان في مذهبه غلو وارتياع وكان قويا في الأدب واللغة روى عنه الخطابي في غرائب الحديث وكان سمع بن سهيل بن عبد الله بن مطر ومات قبل الثلاثين والثلاث مائة. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
Magiran | تحلیل پدیده «ترجمه ضمنی» در رجال نجاشی؛ گونه ها و دستاوردها https://www.magiran.com/paper/2544378
دروس الشباب
Magiran | تحلیل پدیده «ترجمه ضمنی» در رجال نجاشی؛ گونه ها و دستاوردها https://www.magiran.com/paper/
عزیزان علاقه مند به مباحث رفتار شناسی کتاب رجال نجاشی حتما این مقاله را بخوانند
آخرین وصیت؛ بگویید همه بیایند! 🔹خاطره آیت‎الله مصباح یزدی از آخرین ساعات عمرِ امام خمینی‎قدس‎سرهما بعضى از بستگان حضرت امام، خاطرات واپسین روز حیات ایشان را این‌گونه گفتند: عصر همان روز (ارتحال) امام فرمود: به تمام اهل خانواده بگویید كه جمع شوند! همسر ایشان، فرزندان و نوه‌ها كه آن‌جا حضور داشتند، اطراف تخت وى حلقه زدند و اطراف او جمع شدند. امام به زحمت چشم خود را باز كرد. سخن گفتن برایش خیلى دشوار بود. اهل‌بیت خود را مخاطب قرار داد و فرمود: «یك جمله وصیت براى شما دارم». همه چشم‌ها خیره و گوش‌ها تیز شده بودند كه امام در لحظه‌هاى واپسین عمر و با این روز و حال، چه وصیتى دارد؟! امام گفت: «وصیت من به شما این است كه بكوشید نافرمانى خدا نكنید!» بعد فرمود: «بروید؛ من خسته‌ام و مى‌خواهم بخوابم.» پارچه را روى صورتش كشید؛ خوابید و دیگر چیزى نگفت. هنگام نماز مغرب و عشا ایشان را صدا زدند. او به نماز اوّل وقت مقیّد بود. احساس كردم كه فقط، انگشتان و لب‌هایش اندكى حركت مى‌كنند؛ با اشاره انگشتانش، ركوع و سجود مى‌كرد و با حركت لبانش، نماز پایانى را خواند. این چه شخصیتى دارد و چه روحى است كه در واپسین لحظه‌هاى عمر، توجّهش فقط به خدا و انجام وظیفه است و بس؟! بهترین سرمایه و هدیه‌اى كه براى فرزندان خویش بر جا مى‌گذارد، این است كه «نافرمانى خدا و گناه نكنید.» تأكید و تكیه كلامش در تمام عمر، این بود كه خدا از او چه خواسته است؛ مى‌كوشید آن را انجام دهد تا به تكلیف عمل كرده باشد. در اوایل جوانى، امام را ندیده بودیم؛ ولى در حدود سى و پنج سال از نزدیك ایشان را درك كردیم. از همان روز اوّل ‌در سال ۱۳۳۱ ه.‌ش‌ كه به قم آمدم، در درس ایشان شركت كردم. پس از تبعید او، كم و بیش با وى در ارتباط بودم. پس از مراجعت ایشان، بارها به خدمتش مشرف مى‌شدم. ...از نزدیك، غرق تماشاى حركات، درس‌ها و بحث‌ها، معاشرت‌ها و منش‌هاى او بودم. با این وصف، هرگز در زندگى او، لحظه‌اى را به یاد ندارم كه ایشان به فكر منافع دنیوى خود باشد؛ درباره چیزى فكر بكند یا مطلبى بگوید یا نكته‌اى بنویسد كه انگیزه‌اش ‌از این گفتن و شنیدن و نوشتن‌ـ جلب منفعت دنیوى براى خویش باشد. گویا كه در ذهن این مرد، جز اطاعت خدا و خدمت به بندگان خدا، چیز دیگرى نمى‌گذشت. من جز اطاعت حق و خدمت به خلق، چیز دیگرى از این مرد سراغ ندارم. او دریاى متلاطمى بود؛ ولى آرام و بى‌كرانه! 📚سیری در ساحل، صفحه ۸۵-۸۷ @Fars_Chb
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌غلط بزرگ را جبران کردند❓ 🔹حسین دهباشی فارغ التحصیل دانشگاه امنیتی سواز است که مانند بسیاری دیگر از فرنگ رفته ها، مسئولیت های مختلفی در جمهوری اسلامی گرفت و اساسا اغلب کارهای مستندسازی اش مدیون همکاری با صداوسیمای جمهوری اسلامی بوده است. وی که افتخار کارگردانی فیلم تبلیغاتی حسن روحانی را نیز در کارنامه دارد، مدتی عضو هیئت مدیره و مدیر جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش و مدتی نیز مالکیت و مدیریت خبرگزاری تاریخ‌آنلاین را به عهده داشت. 🔻دهباشی در قالب تاریخ شفاهی دوران پهلوی، تلاش جدی ای برای تطهیر پهلوی داشته و بخشی از خروجیِ مصاحبه های ایشان در قالب مجموعه «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» منتشر گردید. مجموعه‌ای که از انتخاب افراد مصاحبه شونده تا نوع پرسش‌ها و انبوه اطلاعات غلطی که وابستگان به رژیم پهلوی بیان داشته اند، همگی جای تامل دارد. 💎 بر اساس نامه ای که در کانال دهباشی بارگذاری شده است، رهبر معظم انقلاب، کتاب‌های تولید شده توسط دهباشی را «غلط بزرگ» و مسولین وقت را مستحق مواخذه دانسته اند و نهایتا درخواست جبران این غلط بزرگ را داشته اند. 💥 بخش جالب ماجرا مدیریت مطالعات تکمیلی پروژه مذکور، توسط آقای احمد نجمی است! طبیعتا بخشی از مسئولیت محتوایی این «غلط بزرگ»، متوجه آقای نجمی مدیر سایت مباحثات است. حال سوال اینست که پس از انتشار محتوا و روشن شدن اغلاط متعدد آن، آیا آقای نجمی نسبت به اصلاح محتوا اقدامی کردند؟ آیا نسبت به اغلاط مختلف، روشنگری داشتند؟ آیا غلط بزرگ را جبران کردند❓ 💥مدرسه انقلاب 🆔 @darseenghelab
هدایت شده از مکارم الاخلاق
برای رسیدن دین به ما چه سختی ها متحمل شده اند مرحوم آیه الله بهجت: ✅ سید محمد فشارکی قدس‌سره که از اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف بود، کارش به جایی رسیده بود که وقتی به دکان نانوایی رفته بود تا نان بخرد، نانوا به او گفته بود: حساب شما زیاد شده است، دیگر به شما نان نمی‌دهیم! 🔆 تا اینکه طلبه‌ای متعهد و ضامن می‌شود که به ایشان نان بدهند. ✳️ با این همه ابتلائات و فقر و ناداری، از جهت روحی کاملاً راحت بودند؛ زیرا دل به جای دیگر بسته بودند و در علم و عمل همت عالی داشتند و این‌گونه گرفتاری‌ها آنها را از کارهای خود باز نمی‌داشت. ┅─═इई 🌸🌺🌸ईइ═─┅ 🔻کانال مکارم الاخلاق پنجره ای رو به سوی معنویت ⬇️ https://eitaa.com/makarmolakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایرانی و اسلامی
برخی دوستان خواستند دربارۀ متن فوق توضیح بدهم. 1- جلد 52 بحار الأنوار دربارۀ امام زمان باشد. بلکه احادیث مربوط به امام زمان در جلد 13 بحار الأنوار جمع آوری شده است و در چاپ های جدید هم در 51 قرار دارد. پس کسی که این عکس ها را برای دوستان عزیز ارسال می کند هرگز به این کتاب مراجعه نکرده است. 2- چاپ جدید کتاب بحار الأنوار این است: نام كتاب: مهدى موعود( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ تاريخ وفات مؤلف: 1110 ق‏ مترجم: دوانى، على‏ محقق / مصحح: ندارد موضوع: كلام‏ زبان: فارسى‏ تعداد جلد: 1 ناشر: اسلاميه‏ مكان چاپ: تهران‏ 3- فوق جعلی است. و حتی در جلد 51 هم وجود ندارد. 4- امام زمان پروژۀ مخالفین برای بیزاری مردم از امام زمان است تا دیگر طالب ظهور او نباشند و برای فرجش دعا نکنند و در نتیجه به فکر اصلاح خود و جامعه و مهیا سازی شرایط برای ظهور ایشان نباشند. 5- اول مربوط به و برای جلوگیری از ولادت موسی است. (مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) ؛ متن ؛ ص486) 6- دوم: چنین چیزی به عنوان حدیث ندارد. بلکه عبارتی از سؤال و جواب مکتوب در کتاب إعلام الوری است که نویسندۀ کتاب (علامه طبرسی در قرن ششم) به نقل از سنیان زمان خویش و به عنوان اشکال بر شیعیان، نقل نموده و می گوید: چنین چیزی در هیچ حدیثی نیامده است. (مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 1137) 7- سوم هم دروغ است. بلکه حدیث چنین است: یا جزیه بدهند (مالیات ویژه برای حمایت حکومت از آنان) یا کشته می شوند.
هدایت شده از ایرانی و اسلامی
متن کامل حدیث سوم: مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 1134 كلينى در كافى روايت ميكند كه سالم بن مستنير گفت: از حضرت باقر (ع) شنيدم ميفرمود: هنگامى كه قائم قيام كرد، ايمان را بهمه ناصبى‏ها پيشنهاد ميكند كه پذيرفته و ايمان بياورند. اگر واقعا داخل در ايمان شدند فبها و گر نه يا گردن آنها را مى‏زند و يا بايد جزيه بدهند چنان كه امروز كافران ذمى بدولت اسلام جزيه ميدهند. 8- از دروغگویان، عامل انحراف از حق است: صفحات و شماره جلد تصویر فوق و متنی که مراجعه کرده ام را ببینید و نویسندۀ تصویر فوق را دریابید.