eitaa logo
Daily Tweet
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
16 ویدیو
0 فایل
آنچه درباره جنگ در رسانه ها می‌گذرد روایت توییت‌های روزانه کاربران غیرفارسی‌زبان. - بله؛ ble.ir/DailyTwet - روبیکا؛ rubika.ir/DailyTwet - تلگرام؛ t.me/DailyTwet
مشاهده در ایتا
دانلود
*📮 نواف بن مبارک آل‌ثانی، بنیان‌گذار و رئیس «شورای میانجی‌گری بین‌المللی» در واشنگتن و تحلیل‌گر امور خارجی و دفاعی:* اگر گزارش حمله به دیگو گارسیا درست باشد، یکی از فرض‌های اساسی دربارهٔ برنامهٔ موشکی ایران فرو ریخته است. سال‌ها سقف پذیرفته‌شده برد موشک‌های ایران حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود. موشکی که به دیگو گارسیا برسد بردی در حدود ۴۰۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد، که آن را از ردهٔ موشک‌های میان‌برد خارج می‌کند و وارد طبقهٔ موشک‌های با برد متوسط – یا همان IRBM – می‌سازد. این یک جهش راهبردی است. داستان اصلی این نیست که موشک رهگیری شده یا نه. مسئله این است که ایران ممکن است بردی بسیار فراتر از چیزی که بسیاری در جهان تصور می‌کردند، نشان داده باشد. توانایی ۴۰۰۰ کیلومتری نقشه را عوض می‌کند. پایتخت‌های مهم اروپایی وارد بحث می‌شوند. پاریس در برد قرار می‌گیرد. لندن بسته به محل پرتاب و نوع کلاهک، بسیار بیشتر در آستانهٔ آسیب‌پذیری قرار می‌گیرد. این بدان معناست که تهدید موشکی دیگر محدود به خلیج فارس، اسرائیل یا بخش‌هایی از آسیای جنوبی نیست. یعنی شعاع بازدارندگی، دفاع و ترس به‌طور چشمگیری گسترش یافته است. اگر تأیید شود، دیگو گارسیا فقط یک هدف نبود؛ یک پیام بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پ.ن: دیگو گارسیا یک جزیرهٔ کوچک در اقیانوس هند است؛ در مجمع‌الجزایر چَگوس و تحت کنترل بریتانیا که میزبان یک پایگاه نظامی آمریکا نیز هست. | @DailyTwet |
Daily Tweet
📮 نکات کلیدی از گفت‌وگوی عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: ‌ | سؤال: پیامتان برای جامعهٔ جهانی در مورد این جنگ ناعادلانه علیه ایران چیست؟ || پاسخ: پیام ما این است که این جنگ، جنگ ما نیست؛ جنگی است که بر ما تحمیل شده. ما در حال مذاکره با آمریکا بودیم که آن‌ها تصمیم گرفتند به ما حمله کنند. این اقدام آشکارا تجاوزکارانه، غیرقانونی، بی‌دلیل و ناعادلانه بود. آنچه ما انجام می‌دهیم صرفاً دفاع از خود است. ما به هر شکل لازم و تا هر زمان لازم از خود دفاع خواهیم کرد. امیدواریم جامعهٔ جهانی با یک صدا علیه این تجاوز، یعنی تجاوز آمریکا و رژیم اسرائیل، موضع بگیرد و آن‌ها را وادار به توقف حملات کند. —————— | سؤال: انتظار دارید ژاپن برای حل این بحران چه نقشی ایفا کند؟ || پاسخ: ژاپن همیشه موضعی منصفانه و متعادل داشته و به عنوان دوست ایران شناخته می‌شود. روابط دو کشور همیشه بسیار خوب بوده و ما از این موضوع آگاهیم. در طول این جنگ، دو بار با وزیر خارجهٔ ژاپن گفت‌وگو کرده‌ام. می‌دانیم نخست‌وزیر ژاپن در واشنگتن بوده است. امیدواریم ژاپن بتواند نقش سازنده‌ای در پایان دادن به این تجاوز و خاتمهٔ کامل این جنگ ناعادلانه ایفا کند. موضع ما، و لازم است تأکید کنم، این است که ما آتش‌بس را نمی‌پذیریم؛ زیرا نمی‌خواهیم سناریوی سال گذشته تکرار شود. جنگ باید به طور کامل و دائم پایان یابد و تضمین‌هایی وجود داشته باشد که این وضعیت دوباره تکرار نشود. علاوه بر این، خسارات واردشده به ایران باید جبران شود. ————— | سؤال: آیا در حال حاضر میانجی فعالی برای رسیدن به آتش‌بس وجود دارد؟ || پاسخ: برخی کشورها تلاش دارند نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کنند. ما از هر ابتکاری که بتواند به پایان کامل جنگ منجر شود استقبال می‌کنیم و آمادهٔ شنیدن و بررسی آن هستیم. اما در حال حاضر، با وجود تلاش برخی کشورها برای یافتن راه‌حل، به نظر نمی‌رسد آمریکا آمادهٔ توقف تجاوزات خود باشد. بنابراین ما همچنان از خود دفاع خواهیم کرد. ————— | سؤال: شرایط ایران برای آتش‌بس چیست؟ || پاسخ: همان‌طور که گفتم، ما به دنبال آتش‌بس نیستیم؛ بلکه خواهان پایان کامل، جامع و پایدار جنگ هستیم و تنها راه‌حل قابل‌قبول از دید ما پایان کامل و قطعی جنگ است. | @DailyTwet |
📮 بخشی از بازخورد کاربران ژاپنی به مصاحبه عباس عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: «آقای عراقچی، در زمان زلزلهٔ بزرگ زمانی که سفیر ایران در ژاپن بودید، واقعاً بسیار به ما کمک کردید. 🙇 در حالی که پس از حادثهٔ نیروگاه هسته‌ای بسیاری از کارکنان خارجی ژاپن را ترک کردند، شما فرار نکردید و به حمایت از آسیب‌دیدگان ادامه دادید. ‌ اینکه بار دیگر چنین توجه و مهربانی‌ای نشان می‌دهید، واقعاً مرا تحت تأثیر قرار می‌دهد. امیدوارم حملات ناعادلانهٔ صهیونیست‌ها متوقف شود و صلح دوباره به ایران بازگردد. 🕊 باشد که لطف و حفاظت خداوند همراه شما باشد.» | @DailyTwet |
📮 بخشی از بازخورد کاربران ژاپنی به مصاحبه عباس عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: ‌ «آقای عراقچی، شما بیش از حد نسبت به ژاپن مهربان هستید. مردم از این‌که حتی وقتی از ایران انتقاد می‌شود، شما همچنان با ما دوستانه رفتار می‌کنید، قدردان هستند. اما فکر می‌کنم انتظار داشتن از دولت کنونی ژاپن سخت است، چون بیش از حد به آمریکا وابسته است و نمی‌توان چندان امیدی به نقش‌آفرینی ژاپن داشت. در وضعیت فعلی، کاری جز انتقاد از ایران از دست دولت برنمی‌آید، و این برای ما مردم شرم‌آور است.» | @DailyTwet |
📮 بخشی از بازخورد کاربران ژاپنی به مصاحبه عباس عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: ‌ «این یک فرصت خوب است تا ژاپن جایگاه خود را در قبال ایران و کل خاورمیانه نشان دهد. ژاپن که منابع نفتی ندارد، نباید کابوس دوران گذشته را فراموش کند؛ زمانی که تحت فشار آمریکا و بریتانیا قرار گرفت.» | @DailyTwet |
📮 بخشی از بازخورد کاربران ژاپنی به مصاحبه عباس عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: ‌ «چه کسی و کدام نهاد قرار است تداوم آتش‌بس را تضمین کند؟ همان‌طور که ایران بارها گفته، روشن است که باید دولت‌های وابستهٔ کنونی در کشورهای حوزهٔ خلیج فارس و همچنین پایگاه‌های نظامی آمریکا که در آن کشورها مستقر هستند بی‌اثر شوند. بنابراین تنها کاری که باقی می‌ماند، پیش بردن راهبردی است که این هدف را محقق کند.» | @DailyTwet |
📮 بخشی از بازخورد کاربران ژاپنی به مصاحبه عباس عراقچی با خبرگزاری ژاپنیِ کیودو: ‌ «این‌که از سوی وزیر امور خارجهٔ ایران، کشوری با تمدنی بزرگ، به‌عنوان «دوست» شناخته شده‌ام، برای من مایهٔ افتخاری بی‌نهایت است.» | @DailyTwet |