✅ کاربرد فیبر نوری!
ظهر پنجشنبه نزدیک ساعت یک در میدان سعیدی قم به مدت چند دقیقه منتظر باز شدن مغازهای بودم. مرد میانسالی آنجا بود، از من پرسید: شما هم برای استقبال آقای رئیسی رفتید؟ من پاسخ دادم که نه، کار داشتم. با لحن شوخی پرسید: این فیبرنوری که رئیس جمهور افتتاح کرد، به چه دردی میخورد؟! ملتفت منظور ایشان شدم و گفتم که بله، رفع معضلات اقتصادی و بیکاری جوانان در اولویت قرار دارد. آقای محترمی بود، وارد جدل نشد و مته به خشخاش نگذاشت.
خواستم بگویم که چشم و گوش مردم باز است و درباره اقدامات دولتها تحلیل و ارزیابی دارند.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ غیرت فقط برای دیگران
🔹در اتوبوس خط واحد در قسمت انتهایی بخش آقایان نشسته بودم. دانشگاه تعطیل شده بود و دانشجویان هم در میانه مسیر سوار شدند. دو دانشجوی دختر (به احتمال زیاد مجرد) مقداری با صدای بلند صحبت میکردند که من ناخواسته حرفهای آنان را میشنیدم. یکی از آنها به دیگری گفت: "برادرم فقط نسبت به ما غیرت داره ولی خانمش رو به شمال میبره، لباسهای آنچنانی براش میخره و ... " شاید این جمله به دلیل رقابت پنهان داخل خانواده و یا حسادت زنانه باشد ولی میخواهم از این زاویه به قضیه نگاه کنم که احتمال دارد ما در کارها و عملکردهای خود، نسبت به افراد مختلف تبعیض و تفاوت اعمال کنیم اما به آن التفات نداشته باشیم.
🔹عرصههای اجتماعی و سیاسی نیز اینگونه است اگر خطایی بزرگ از نورچشمی یا خودی سر بزند آن را در پستو قایم میکنیم و صدایش را در نمیآوریم اما در صورتی که دیگری همان کار را در مقیاسی کوچکتر انجام دهد، فرصت را غنیمت میشمریم، با بلندگو چنان آن را جار میزنیم که تزلزل در ایوان کسری میافتد. یا اگر در واحد آپارتمانی خود سر و صدا کنیم ککمان نمیگزد اما اگر همسایه بالایی اندکی روی اعصابمان رژه برود، انگار آسمان به زمین آمده است. مصادیق زیادی شبیه اینها در زندگی همهی ما وجود دارد که درباره خودمان حساس نیستیم، خود را زود میبخشیم اما درباره دیگران رگ گردنمان متورم میشود و غیرت میورزیم.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ مرجوعی نداریم
🔹چند وقت پیش هر دو جک کابینت ما خراب شده بود و برای تعویض آنها امروز و فردا میکردم. دیشب دو جک نو خریدم و برای نصب به خانه آوردم. پس از نصب متوجه شدم که یکی از آنها خراب است. خواستم برای تعویض آن بروم که همسرم گفت: فردا برو، الان دیر وقت است. من گفتم: اگر فردا ببرم طرف دبّه درمیآورد؛ خاصه آنکه روی یک کاغذ با فونت درشت و جلو چشمان مشتری درج کرده بودند: «مرجوعی نداریم!». جک معیوب را تحویل دادم و فروشنده با مِنّ و منّ قبول کرد و سالم آن را تحویل داد.
🔹یک استاد ترکیهای داشتم که از این عادت ایرانیها تعجب میکرد که یعنی چه که جنس فروخته شده را پس نمیگیرند؟! وی میگفت: «فروشندهها در ترکیه هر چیزی حتی نان را پس میگیرند.» البته در ایران فروشندههایی هستند که کالای فروخته شده را پس میگیرند اما با دلخوری و ابروی گره خورده؛ لابد مشتری باید در خرید دقت میکرد!
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅دانشآموزان نسل جدید و نسل ما
🔹دیروز دخترم در آخرین روز تحصیلیِ مقطع راهنمایی، با ناراحتی از مدرسه به خانه آمد و تعریف کرد که همکلاسیهایش از اینکه ایام تحصیلی تمام شده، ناراحت بودند، همدیگر را بغل کرده و گریه میکردند. خودش هم گریه کرده بود.
🔹جای خوشحالی دارد از اینکه دانشآموزان نسل جدید با اشتیاق به محل تحصیل میروند، معلمها مهربان هستند، محیط آموزشی برای آنها نشاطآور و جذاب است و در صورت تعطیلی، آزرده خاطر میشوند. اما در دههی شصت، تعداد دانشآموزان زیاد و کلاسها سرد و بیروح بود. کتابهای درسی هم جذبه خاصی نداشت و بعد از مدتها، تغییرات جزئی در آنها اعمال میشد. اینکه معلم، دانشآموزان را بزند نه استثنا، بلکه قاعده بود. اساساً نظام آموزشی زمان ما بیشتر بر مبنای ترس و کمتر بر اساس علاقه بود و میتوان گفت که رقیق شدهی سیستم مکتبخانه به شمار میرفت. پدران ما به دلیل اینکه در آن قاعده زیسته بودند، کتک زدن را نه حق بلکه وظیفهی معلمان میدانستند تا بلکه ما درس بخوانیم؛ شاکی هم نبودند و حق را به معلمها میدادند چون تحصیل و کتک خوردن، دو روی یک سکه و لازم و ملزوم هم بود. آن دوران، کمتر محصلی کتک نخورده بود حتی دانشآموزان درسخوان و پاستوریزه هم به بهانهای مورد نوازش قرار میگرفتند مگر اینکه آقازاده یا معلمزاده بوده باشند. البته اگر در مرام معلمی کتک زدن نبود، فرمان از دست او خارج میشد و دانشآموزان پُررو میشدند. لذا عصر جدید برای دانشآموزان از جهات مختلف مزایای زیادی دارد و واقعاً بهشت است.
🔹معلم هم ابهتی داشت، اگر میدیدیم معلممان از سرکوچه میآید باید مخفی میشدیم و الا فردای آن روز با توبیخ وی مواجه میشدیم که در کوچه و خیابان چه میکردی؟! البته بعدها متوجه شدیم که آن بندگان خدا دریافتی خوبی نداشتند ولی از انصاف نگذریم که دارای مناعت طبع، بسیار دلسوز، و در تفهیم محتوای درسی جدّی و کوشا بودند.
برخی از معلمان ما که رخ در نقاب خاک کشیدهاند روحشان شاد و آنان که در قید حیاتاند، هرکجا هستند خدایا سلامتشان بدار.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
خبر بسیار تلخ و جانکاه بود. رئیسجمهور خستگیناپذیر و محبوب ما در حادثه سقوط هلیکوپتر به همراه جمعی از مسئولان به درجه شهادت رسید. آقای رئیسی انسانی بااخلاق، متواضع، پرکار و مورد احترام همگان بود. به دنیا دلبستگی نداشت و عاشق خدمت بود. وارد سیاست شد اما از بداخلاقیها و شیطنتهای این عرصه دوری میکرد.
روحش شاد و یادش گرامی
«اَللهُمَّ اِنا لا نَعْلَمُ مِنْهُ إلا خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنا اَللهُمَّ اِنْ کانَ مُحْسِناً فَزِدْ في اِحْسانِهِ وَ اِنْ کانَ مُسيئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَ اغْفِرْ لَهُ»
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ تصاویر بقایای بالگرد حامل رئیسجمهور
🔹در قضیهی پیدا شدن لاشهی هلیکوپتر حامل مرحوم آیتالله رئیسی و همراهان ایشان، موضوعی که باعث تعجب رسانههای جهان شد این بود که چرا هر کسی به راحتی از پیرامون و پیکرهای سوختهی شهدا فیلمبرداری میکند و همه جا پخش میشود؟ چرا کسی نیست اینها را منع کند؟ حتی خبرنگاران داخلی و خارجی از کنار بقایای بالگرد، بدون هیچ ممانعتی گزارش تهیه میکنند!
🔹اگر این رویداد تلخ در هر کشوری در سطح مقامات عالیرتبه اتفاق میافتاد، بدون بررسی و تحقیقات فنی جامع و کامل، هیچکس اجازهی انتشار تصویر و فیلمی از آن را نداشت. ممکن بود تا چند هفته یک عکس از آن سانحه رسانهای نشود و اساسا منطقه را قرق میکردند تا غیر از مسئولین مربوطه، افراد متفرقه وارد آنجا نشوند.
لذا صحنههایی که از محل سقوط هلیکوپتر رئیسجمهور به دنیا مخابره شد و میشود، نشانهی آشفتگی و ضعف در شیوهی مدیریت مسئولان بود و بازتاب مناسبی نداشت و ندارد.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ روایت ترکیه، روایت ما
🔹در جریان جستوجو برای یافتن بالگرد سانحه دیدهی رئیس جمهور، به درخواست ایران پهپاد ترکیهای به نام آکینجی به یاری نیروهای ما شتافت. تیم رسانهای حزب عدالت و توسعه فوقالعاده خودشیفته تشریف دارند و از زمان آغاز عملیات، بر طبل کوبیدند که بعله، ایرانیها موفق نشدند و از ما درخواست کمک کردند. به همین دلیل فرایند عملیات جستوجو را به صورت زنده در دنیا پخش کردند که نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده داشت. در نهایت ترکها به عنوان «روایت اول» (بخوانید «روایت دروغ»)، با صدای بلند به دنیا اعلام کردند که ما لاشهی هلیکوپتر را پیدا کردیم. همهی ما باور کردیم که لابد پهپاد آکینجی ابزارهای پیشرفتهتر و بروزتری دارد و ایران به دلیل تحریمها فاقد آنهاست. پس دست و بازویشان درد نکند.
🔹اما قضیه آن طور که برای ما و جهان، تلقی به قبول شد نبود. مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیهای اعلام کرد: «با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربینهای دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات "تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر" موفق به اعلام دقیق محل سانحه بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت. نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سانحه بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.» بیبیسی هم با راستیآزمایی اعلام کرد، محلی که پهپاد آکینجی به عنوان محل سقوط مشخص کرده، نه تنها محل سقوط نیست بلکه 10 کلیومتر با محل اصلی فاصله دارد!
🔹هرچند بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح مقداری دیرهنگام صادر شد و «روایت اول» داماد اردوغان و تیم رسانهای حزب عدالت و توسعه در دنیا تقریباً کار خود را کرد اما دستکم برای خودیها مشخص شد که نیروهای بومی محل سانحه را پیدا کردند، نه ترکها. ما ایرانیها از حضور پهپاد ترکیهای در عملیات تفحص سپاسگزاریم اما آنان این قدر بیجنبه و ندید بدید نباشند که برای بازاریابی، حقیقت را کتمان کرده و سخن واهی به جهان عرضه نمایند.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ نماهنگ بابا رضا
🔹با جمعی از دوستان نیکمحضر، درباره نماهنگ «بابا رضا» که به مناسبت دهه کرامت از شبکههای مختلف رسانه ملی پخش میشد، گفتوگو میکردم. بنده عرض کردم که اگر بناست محبت آن ذوات نورانی در قلب و جان کودکان ما نهادینه شود، نباید خاندان وحی بدون اشاره به فضائل و مناقب آنان، با اسامی، عناوین، ادبیات و اشعار نازل و سطحی مورد خطاب قرار گیرند که اگر این رویه ادامه پیدا کند، منزلت امامان به مرور نزد کودکان پایین میآید و ذهنیتی که از ائمه(ع) برای آنان ایجاد میشود حدأقل این است که اهلبیت علیهمالسلام مثل سایر مردم هستند و تفاوتی با دیگران ندارند.
🔹چنانچه این سرود جا بیفتد، امکان دارد اشعار کممایه و بیمحتوایی با عناوین «بابا حسن»، «بابا تقی»، «بابا نقی» و ... در شأن سایر امامان نیز تولید شود و سر زبان کودکان بیفتد در حالی که از وقتی یادمان میآید در منابر، رسانهها و حتی عموم مردم، اهلبیت(ع) را با اوصاف زیبای پسینی و پیشینیِ دالّ بر احترام یاد میکردند و میکنند. لذا «نباید به رسم بد آیین نهاد».
🔹در مقابل، دوستان میگفتند که سرود «بابا رضا» برای کودکان ساخته شده و این نوع اشعار و عناوین، اقتضائات خاص خود را دارد. البته نظرگاه متفاوت است اما باید دوراندیش بود و بلندمدت را نظاره کرد که با اشعار و کلیپهایی که تولید میشود، چه تصور و تصویری از امامان در اذهان کودکان نقش میبندد.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ اندر مشکلات ما در پردیسان
🔹اغلب اوقات برای خرید مایحتاج خانه به فروشگاه جانبازان در پردیسان قم میروم. به طور معمول استقبال مردم از این فروشگاه به دلیل قیمت مناسب اجناس آن زیاد است لذا شاهد شلوغی و ازدحام مشتریان در آنجا هستیم. به نظرم علت شلوغی فروشگاه جانبازان این است که به جای حضور یک نفر، چند نفر از هر خانواده برای خرید میآیند. حتی من خود به چشم خویشتن دیدم که فردی با دو فرزند خردسالش برای خرید آمده بود؛ گویا برای پیکنیک یا هواخوری از خانه خارج شدهاند. ایام کرونا هم وضعیت اینگونه بود.
🔹 برای ارتقاء فرهنگ جامعه، نباید انتظار داشت مجلس و دولت، کارخانۀ وضع و ابلاغ قانون باشند بلکه ضرورت دارد مردم نیز در رعایت برخی هنجارها آستین بالا بزنند تا به تدریج، رسم و آئینهای پسندیدهای در جامعه نهادینه شود که صد البته نفع و ثمر آن به تک تک اعضای جامعه برمیگردد. در این راستا رسانه ملی به منزله یک دانشگاه عمومی، میتواند و باید برای فرهنگسازیِ رفتار شهروندان در موضوعات مختلف، انیمیشنهایی تولید کند اما امروزه از بدِ حادثه صدا و سیما کمتر به این عرصه ورود پیدا میکند در حالی که قدیم، کلیپها و انیمیشنهای مفیدی تولید میکرد.
🔹 در پردیسان مشکل دیگری داریم و آن اینکه، تا دلتان بخواهد بنگاه معاملاتی به وفور یافت میشود ولی تعداد نانوایی و میوهفروشی کم است؛ رقابتی نیست و در عمل، قدرت انتخاب نداریم. معمولاً اهالی شهرکهایی که در اطراف شهرها ساخته میشود، با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند. بندهخدایی به مزاح میگفت که برای خرید یک چیپس و پفک هم باید به شهر برویم و شهرکها صرفاً تبدیل به خوابگاه و محل بیتوته شدهاند. باری، اینجاست که میطلبد مسئولان بیش از پیش خدمترسانی کنند تا اوضاع میزان و بسامان شود.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅ملاکها و سنجهها
🔹در روایات آمده است: وقتی یاران پیامبر(ص) درباره بیماری از ایشان کسب تکلیف کردند، حضرت فرمودند پزشک بر بالین بیمار بیاورید و آنان دو پزشک آوردند. حضرت نپرسیدند کدام مسلمان و کدام غیرمسلمان و یا کدام عرب و کدام عجم است، بلکه پرسیدند: «من اطبُّ منهما»؛ یعنی کدام حاذقتر و ماهرتر در فنّ پزشکی است؟
🔹چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و مردم از هماکنون درباره سنجههای انتخاب رئیسجمهور آینده در فضای مجازی و حقیقی گفتوگو و تبادلنظر میکنند. از این رو هر کسی بر اساس جهانبینی، اهداف و از ظن خود ملاکهایی معین میکند. درباره این موضوع میگویم؛ مفاد قانون اساسی، بیانات رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید و اقتضائات یک کشور اسلامی با اکثریت شیعه برای گزینش یک شخص به عنوان رئیس قوه مجریه، همه روی سر ما جا دارد اما برخی از افراد برای گزینش رئیس جمهور ملاکهای شاق و پیچیدهی فرعی بیان میکنند و اساسا به طاق نسیان میسپارند که رئیس جمهور باید تخصص و مهارتهای لازم را برای مملکتداری بلد بوده و صاحب نوآوری و ابتکار باشد.
🔹سخن گفتن از اوصاف حاشیهای و اصلی کردن معیارهای فرعی و فرعی کردن ویژگیهای اصلی، مثل این است که مربیان فوتبال در جذب بازیکن مهاجم آن قدر بر صلاحیتهای عمومی او تاکید کنند که به کل فراموش کنند که بازیکن را برای گل زدن میخواهند و از هدف اصلی غفلت بورزند.
🔹بله، نباید سیاست را به دست خائنان و وطنفروشان سپرد اما در صورتی که شورای نگهبان افرادی را گلچین و معرفی کرد، شایستگی آنان به صورت موجبهی جزئیه در امر کشورداری احراز شده اما مهم، کاردانی و توانایی فرد برای منصب خطیر ریاست جمهوری است و نباید اصلِ تخصص و مهارت در فنّ سیاست، در گرد و غبار ملاکهای کلیشهای و حاشیهای گم شود.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅زرنگبازی در خرید نان
🔹برخی اوقات ترافیک نانوایی محلهی ما از ترافیک شهر تهران هم شلوغتر میشود. غروب امروز که اتفاقا پَکر و بیحوصله بودم، از بد حادثه یکی از آن روزها بود و به حکم ضرورت برای خرید ۹ عدد نان، بیش از ۳۰ دقیقه در صف منتظر و معطل ماندم.
🔹در نانوایی ما سه عدد نان صف جدایی دارد و مشتریان سریعتر راه میافتند. آن بخش خلوت بود و در بحبوحهی شلوغی صف عادی، آقایی تقریبا ۵۰ ساله در قسمت سه تایی ایستاد و گفت که من فقط چهار نان میخواهم ولی بیشتر از ۵ نان جمع کرد و خرامان همی رفت. کسی معترض نشد، شاید هم متوجه نشدند.
🔹انشاءالله آن بنده خدا عجله داشت که این کار را کرد اما در عمل، برخی افراد به خیال باطل کارهای خود را اینگونه پیش میبرند و آن را به حساب رندی و زرنگی میگذارند در حالی که همهی افراد جامعه میتوانند علیالدوام از این ملّقبازیها انجام دهند.
🔹اگر مردم و مسئولان در کارهای ریز و درشت، از این قبیل کارها انجام دهند که میدهند سنگ روی سنگ بند نمیشود که نمیشود، به همین دلیل اوضاع کشورمان نسبت به کشورهای همسطح دیگر چندان بسامان نیست. برای نمونه، کموبیش رویهی غلط زرنگبازی را در فرهنگ رانندگی مردم به خصوص جوانان در جادههای درونشهری و برونشهری شاهدیم. از این رو تصادفات و سوانح رانندگی دلخراش زیادی در کشور رخ میدهد. یا دزدی و اختلاسهایی که برخی مسئولان انجام میدهند و اعتماد مردم را سلب میکنند.
🔹باری، در عصر و زمانهی جدید، قانون نوشته یا نانوشتهی مورد احترام مردم، باید رعایت و روی سر گذاشته شود نه پشت سر!
https://eitaa.com/Delneveshtehayem
✅رعایت چند نکته در ایام تبلیغات
🔹ایام تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری است و انبوهی از اطلاعات درست و غلط در فضای حقیقی و مجازی در حال چرخش و باریدن به سوی مخاطبان است. از این رو رعایت چند نکته ضروری است.
🔹پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «کفی بالمرء جهلا ان یحدث بکل ما سمع». برای جاهل بودن و بیفکریِ انسان کافی است که هر چه را میشنود، باور و نقل کند. ابزارهای جدید سرعت انتقال اطلاعات را نسبت به زمانهای گذشته سریع کرده است اما برخی افراد بدون اندک فکری، مطلب یا مطالبی را که میبینند و به ظنّشان درست است، این طرف و آن طرف فوروارد میکنند؛ بدون آنکه از صحت و سقم آن آگاه باشند. این کار علاوه بر نداشتن سواد رسانهای، میتواند به تعصب، جمود فکری و غرور یک فرد به کاندید مورد علاقهاش مرتبط باشد.
🔹اینجا بکار انداختن عقل و بررسی و تحلیل مطالبی که میبینیم، لازم است. حضرت مسيح عليه السلام میفرماید: «خُذُوا الْحَقَّ مِنْ اَهْلِ الْباطِلِ وَ لا تَأْخُذُوا الْباطِلَ مِنْ اَهْلِ الْحَقِّ، كونوا نُقّادَ الْكَلامِ» حق را از اهل باطل فراگيريد و باطل را از اهل حق فرا نگيريد. سخن سنج باشيد. از این حدیث دو نکته برداشت میشود: اول اینکه بایستی سخن همهی اطراف را بشنویم و مطابق آیه «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»، بعد از ارزیابی و سبک سنگین کردن، بهتر را انتخاب و از آن پیروی کنیم. چهبسا رقیب یا اهل باطل حرف حقی بزند یا ما را به راه صحیح راهنمایی کند. دوم اینکه چشمبسته سخنی را قبول نکنیم، درباره مطالبی که میبینیم نقّادی داشته باشیم و وجوه مختلف سخن را در نظر بگیریم. چون ممکن است آنکه قبولش داریم، حق و باطل را مخلوط کرده و مطالب نادرستی را تحویل ما دهد.
https://eitaa.com/Delneveshtehayem