eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
66 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Asemoni93 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣6⃣0⃣ ✨قصّه صعود و سقوط✨ حق تعالی سرّ صعود و سقوط اُمم و جوامع را با قصّه بیان می‌کند. او بیان می‌کند که چرا یک عده با داشتن همه امکانات مادی در کام دریا غرق شدند و به جایی هم نرسیدند و چرا یک عده مظلومان مستضعف و پا برهنه با نداشتن همه تدارکات و امکانات به اوج کمال رسیدند. یا این که چگونه انسان پاکدامن اگر فاقد همه امکانات باشد به اوج عزت و شرف می‌رسد و یک انسان آلوده با داشتن همه امکانات به قعر و حضیض ذلّت می‌افتد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹 🔺صعود سخت🔺 🍃امام علی علیه‌السلام🍃 ⚠️ آگاه باش ⬅️ که در پیش رویت گذرگاه سختی است. ✅ آن که سبکبار است در آن گذرگاه حالی بهتر از سنگین بار دارد ❎ و آن که دچار کندی است بد حال تر از شتابنده در آن است. 📙 نهج البلاغه 📜 نامه ۳۱ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣1⃣ ✨هر اثر؛ یک شاهکار✨ رسانه یک کارخانه با تولیدات انبوه نیست. در یک کارخانه انبوهی از یک محصول توسط ماشین‌ها تولید می‌شود و برخی محصولات هم به جهت ایرادی که در مسیر تولید آن‌ها ایجاد شده، قابل استفاده نیستند. اما رسانۀ ملی عرصۀ هنر است. رسانه، عرصۀ آزمون و خطا و تولید انبوه نیست. هر اثر تولیدی در رسانه باید یک شاهکار باشد. رسانه برای تولیدات خود باید فرآیندی داشته باشد که با تعریف آن، دیگر خطایی اتفاق نیفتد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣8⃣ 🔰بخش سی و هفتم🔰
1⃣3⃣7⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
👀 🔮 👀 🔮 👀 🔮 👀 تغییرات Changes 🖊 کارگردان: دنیل مارتینز لارا 🔸 محصول: اسپانیا- 1385 ♻️ شرکت تولید کننده: لا فیستا پی.‌سی 🕛 مدت زمان: 3 دقیقه 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣2⃣ ✨عصر تازه✨ بر ما تقلید از غربی‌ها روا نیست، چرا که تاریخ ما در امتداد تاریخ غرب نیست. ما عصر تازه‌ای را در جهان آغاز کرده‌ایم و در این باب اگر چه سینما یکی از موالید تمدن غربی است، ولکن نزد ما و در این سیر تاریخی که با انقلاب اسلامی آغاز شده است، صورت دیگری متناسب با اعتقادات ما خواهد پذیرفت. سینما در غرب چیزی است و در این مرز و بوم چیز دیگر و سینمای ما نمی‌تواند که در امتداد تاریخی سینمای غرب باشد، اگر چه زبان سینما یا بیان مفاهیم به زبان سینما، قواعدی دارد فراتر از شرق و غرب. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣8⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨تروکاژ✨ 📹 کارگردان: محمد هادی نعمتی 🖋نویسنده: سجاد بلوکات 🗓 محصول: ایران؛ 1399 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 🔸 سلبریتی‌ها در سیاست، ورزش، هنر و غیره دیده می‌شوند و یکی حوزه‌هایی که حضور سلبریتی‌ها در آن پر رنگ جلوه می‌کند، سینما است. 🔹 پدیده سلبریتی و مفاهیم وابسته به آن چون شهرت، خود، به یکی از حوزه‌های مطالعاتی در مباحث هنر و رسانه تبدیل شده است. 💬 در این بین مستند «تروکاژ» به این پدیده اجتماعی با دید انتقادی نگاه کرده و در تلاش است تا با بررسی تطبیقی میان سلبریتی‌های ایرانی و سلبریتی‌های هالیوودی، راز مواضع اقتصادی، اجتماعی و از همه مهم‌تر مواضع رادیکال سیاسی سلبریتی‌ها را روشن کند ⬅️ و ضمن ارائه پاسخ‌هایی در این زمینه، پرسش‌هایی را نیز در مبحث مطالعات شهرت و سلبریتی‌ها برای مخاطب ایجاد نماید. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣3⃣ ✨ابزار بیان شناخت✨ هنر، روش شناخت و ابزار شناخت نیست، که ابزار بیان شناخت‌هاست و می‌توان گفت بهترین بیان از شناخت‌هاست. بیان هنری با بیان علمی و یا بیان تجربی تفاوت دارد. این بیان تصویر می‌خواهد و بالاتر از تصویر، حجم را و تجسیم را. تا از این طریق حالت‌ها شکل بگیرند و حجم پیدا کنند و عینی شوند و این نشان داده حالت‌ها با کمک اغراق، استعاره و تشبیه، کنایه و... -که روش‌های بیان در هنر هستند و از تخیّل مایه می‌گیرند- امکان می‌پذیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣ 🔻به بهانه پخش سریال «احضار»🔻 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
❌روح در قاب تصویر 🔻به بهانه پخش سریال «احضار» 🔻 ✖️ از شبکه یک سیما 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media ⬇️🔸⬇️🔸⬇️🔸⬇️
روح در قاب تصویر 🔻به بهانه پخش سریال «احضار»🔻 ✖️از شبکه یک سیما 💠 هنر این ظرفیت را دارد که امور معقول و دور از دسترسِ فهم را به امور محسوس و قابل درک تبدیل نماید و هنرمند از طریق رسانه‌ای که در اختیار دارد این حس را به دیگران منتقل می‌کند. ✅ زمانی هنرمند موفق عمل می‌نماید که این پیام را در قالب حس و به شکل هنرمندانه و غیر مستقیم منتقل نماید. 🔸 حال هر چه این پیام حساس‌تر و مهم‌تر باشد، این کار مشکل‌تر خواهد بود. 💢 در این میان ساخت اثر نمایشی با مضمون دینی و اعتقادات دینی، تلاش هنرمندانه‌تری را طلب می‌کند، ⬅️ زیرا مستقیماً با اعتقادات و باورهای مخاطب سر و کار دارد. ⭕️ در چنین آثاری اگر مستقیماً از آیات و روایات استفاده شود و دوربین در مقابل بازیگر قرار گرفته و او سخنرانی کند، که دیگر هنری به کار گرفته نشده، زیرا همان امور معقول از زبان یک بازیگر بیان می‌شود و انتقال حس، صورت نمی‌گیرد. ❎بنابراین اثر نمایشی در ارائه پیامش موفق عمل نمی‌کند. ⛔️ نمونه این عدم موفقیت را در سریال «احضار» با گفت و گوهای مستقیم و پیام‌های عریانش، مشاهده کردیم. ⚠️ از سوی دیگر اگر این آثار به قصد افزایش سرمایه ایمان مخاطب ساخته می‌شوند، باید مراقب باشند که خود شبهه‌ای به شبهات مخاطب اضافه نکنند. ✅ مطرح کردن شبهه، فی نفسه ایرادی ندارد، به شرط آنکه به درستی به آن پاسخ داده شود. ⬅️ زیرا القایِ شبهاتِ پاسخ داده نشده، ابهامات بیشتری را به وجود خواهد آورد. ⭕️ در سریال «احضار» خلط میان روح انسان، جن و شیطان از خطوط تعلیق سریال است؛ ❌ اما آیا مرز میان گفت و گوهای بازیگران پیرامون این موضوعات به روشنی مشخص گردید و در سریال روشن شد که کدام گفته یا ادعا صحیح بوده و کدام ناصحیح؟ ❌ جالب این جاست که آیه‌ای هم که در تیتراژ ابتدای سریال می‌آید و از «روح» می‌پرسد، ارتباطی به این سه مقوله و مباحث مطرح شده در سریال ندارد. ❌ نکته دیگر هم در چنین آثاری ایجاد کردن «تصویر» در ارتباط با مسائلی است که به نوعی در حوزه مسائل غیبی هستند. ⭕️این موضوع جهت فکری و تصوّری مخاطب را شکل می‌دهد. ⚠️ از این رو برای نمایش دادن سریالی در ایام ماه مبارک رمضان با قصد افزایش سرمایه ایمان مخاطب، نیازمند پژوهش‌های بیشتر و البته ظرافت‌های هنری بیشتری خواهیم بود. ❌ مشکل دیگر هم تک بعدی دیدن مسائل است. 📛 در اغلب این آثار شیطان دارای قدرت خاصی است و حتی در مواقعی قدرت فاعلیّت پیدا می‌کند و از نقش وسوسه‌گری فراتر می‌رود. 📛 در این میان نقش خود انسان و نفس اماره‌اش از یک سو و قدرت خداوند و نقش ملائکه از سوی دیگر نادیده گرفته می‌شود. ❌ در سریال «احضار» روشن نشد که چرا شیطان محدود به خانه «مینو» بود و حتی برای ورود به عالم خواب مینو نیز باید در همان اتاقی که مینو استراحت می‌کرد حضور داشته باشد. شیطان با سایر شخصیت‌ها هم کاری نداشت. ✖️ هنگامی که برادر زهره، سند خانه را علی رغم مخالفت پدرش بر می‌داشت شیطان حضور نداشت. ✖️ همچنین زمانی که فرهاد به مائده دروغ می‌گفت ✖️ و یا زمانی که رها، فرهاد را به قتل رساند و ده‌ها موقعیت دیگر. 💢 در نهایت باید گفت برای ساختن اثری که هنر دینی تلقی شود و به ایمان و معرفت مخاطب اضافه نماید، می‌بایست تلاش مضاعفی را صورت داد و ذائقه مخاطب را با ساختن چنین آثاری به عنوان آثار دینی و ماورایی تخریب ننمود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣4⃣ ✨قدّ و قواره نفس✨ در هر چیزی رو نوشت، جای اصل را بگیرد، در هنر نمی‌گیرد. نوع عطر را از بوی آن می‌توان شناخت. از سالن سینما خارج می‌شوید، خود را چنان می‌یابید که گرفتار شکاکیّت و یأس شده‌اید، روح شما سیاه شده و دوده گرفته است. به خود و دیگران رجوع می‌کنید و آن گاه مقصّر را که هنرمند است می‌شناسید. ولی اگر دچار انبساط و امید و نزدیک‌تر به یقین شده‌اید، می‌یابید که هنرمند در چه سویی و به چه سمتی سیر می‌کند. قرآن می‌فرماید هر نفس و شخصیتی به تناسب افق روحی و سطح ارتفاع خود، عمل و تولید فکر و هنر می‌کند و کمّ و کیف خلاقیّت او متناسب با قدّ و قواره نفس اوست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔸سینمای استراتژیک ۲🔸 🔺شروط و لوازم شکل گیری هسته اولیه سینمای استراتژیک 🔺 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣9⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨تکثیر تأسف انگیز پدر بزرگ ✨ 🖌 نویسنده: نادر براهیمی 📚 انتشارات: روزبهان 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media