♦️ دسته بندی آیات اطاعت از انبیاء و رسولان
✅ آیت الله فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی»:
⬅️ دسته اول از آیات عنوان کردک یک دسته از آیات به صورت کبرای کلی هستند؛ به عنوان نمونه میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ». ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر اینکه باید اطاعت بشود. یعنی اگر رسول امر یا نهی کرد، فرمان جنگ یا هجرت صادر کرد، باید اطاعت بشود.
⬅️ دسته دوم آیاتی با این مضمون که انبیاء و رسولان الهی میگویند باید از ما اطاعت کنید، در قرآن کریم وجود دارد؛ مانند سوره مبارکه شعراء آیات 108، 110، 126، 131، 144، 150، 163 و 179.
⬅️ دسته سوم: حرمت نافرمانی از انبیاء علیهم السلام خداوند در آیاتی به اطاعت از رسولان امر میکند؛ به عنوا نمونه آیه 32 آل عمران، آیه 132 آل عمران، در آیه 59 نساء یا آیه 92 سوره مائده .
⬅️ دسته چهارم: آثار اطاعت و عصیان از انبیاء علیهم السلام. اگر کسی بگوید من اطاعت رسول میکنم و اطاعت خدا نمیکنم معنا ندارد. اطاعت خدا و رسول با همدیگر موضوع برای آثار بسیار بزرگی است. یک امر تشریفاتی و یک امر مجرّد اعتباری محض نیست.
⬅️ دسته پنجم: حرمت اطاعت از نا اهلان. گروهی از آیاتی بیانگر نهی از اطاعت از یک عدهای هستند. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه» «وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ» «وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ» . یعنی خداوند همه جوانب موضوع حکومت را در قرآن مورد بحث قرار داده است.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h14749
@j_fazel_lankarani
عزاداری روز تاسوعا/ دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛
🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم!
🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود.
🔹رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
🔸مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
👈 ادامه سخنان مهم آیت الله فاضل لنکرانی https://b2n.ir/n39900
◽️آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹طلبه تا #روش_اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند #فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی و شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند.
https://b2n.ir/n39900
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرفی_مقاله
🔹 انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: فصلنامه فقه نظام ساز، سال اول، شماره اول
#فقه_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی.pdf
300.6K
#فایل_مقاله
🔹 انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی
(عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: #فصلنامه_فقه_نظام_ساز، سال اول، شماره اول
#فقه_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرفی_مقاله
🔹 رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (نقدی بر سکولاریزم مذهبی)
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاسیت، شماره اول
🌐 لینک دانلود مقاله: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/635
#فقه_سیاست
#آیات_الاحکام
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی.pdf
2.41M
#معرفی_مقاله
🔹 رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (نقدی بر سکولاریزم مذهبی)
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، شماره اول
#فقه_سیاست
#آیات_الاحکام
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔰به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد
#دومین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقه_سیاست (پاییز و زمستان 1400)
📕در این شماره می خوانیم:
1. ماهیت فقه سیاسی از منظر آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
سید جواد حسینی خواه
2. مبانی فقهی بازداشت متهم در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و مثایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر
سید محمدهادی مقدسی
3. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سنجه های اولویتی فقه سیاسی در مقام تزاحم
محمدعلی رنجبر
4. ولایت فقیه در اندیشه فقهی-سیاسی شهیدین
احمد رهدار و سجاد جنابادی
5. چالش های فقهی حضور زنان اصلح در مناصب حکومتی
حامد میرزاخان و محمد باقری شاهرودی
6. مبانی تشکیل دولت اسلامی از منظر شهید بهشتی
صابر کماسی و سید احسان رفیعی علوی
🔻پژوهشگران و محققین این عرصه می توانند مقالات خود را به سایت مجله ارسال نموده و از مزایا و امکانات آن بهرمند شوند.
🌐 http://mfs.markazfeqhi.com
🆔 https://eitaa.com/Chanal_mfs_journal
#مطالعات_فقه_سیاست
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#معرفی_مقاله
▫️ ماهیت فقه سیاسی از منظر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی
✍️سیدجواد حسینیخواه
📕 منبع: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، شماره دوم (پاییز و زمستان 1400)
🌐 لینک دنلود مقاله: http://journals.markazfeqhi.com/finalFile/1663676601_781939fcef1225b7be033a0d62437aac.pdf
#مطالعات_فقه_سیاست
#فقه_سیاسی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
💢نوآوریهای مکتب قم بهخوبی منعکس نشده است
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🔹مکتب قم امروزه حرفهای نو و مهمی دارد که لازم است به خوبی منعکس شود، بنده معتقدم که نوآوریهای مرحوم آیتالله بروجردی در فقه اصلا گفته نشده است.
🔸در این ۵۰ سال اخیر برخی افکار مرحوم آیتالله حائری موسس، مرحوم آیتالله بروجردی، آیتالله گلپایگانی و برخی بزرگان دیگر در حوزه به خوبی مطرح نشده است، نه در فقه و نه در اصول که لازم است. باید به دنبال این باشیم که در حوزه علمیه قم یا نجف اگر حرف تازهای زده میشود بهخوبی منعکس شود.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 بیانات مهم آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون حوادث اخیر در کشور (بخش اول)
🔰درباره حوادثی که در این ایام در کشور ما جریان داشت، چند مطلب حائز اهمیت است؛
🔹اولین مطلب این که یک هماهنگی، وحدت و انسجام رسانهای در میان دشمن کاملاً مشهود است، از همان لحظات اول هر کسی اخبار و رسانههای جهانی را دنبال میکرد شعارها متحد، هدف کاملاً روشن و یک وحدت عملی و گفتاری میان دشمن مشهود بود. هدف آنها مقابله با دین خداوند و اسلام بود. هدفشان تنها مقابله با نظام اسلامی و مسئله براندازی نبود؛ آتش زدن قرآن چه ارتباطی به حادثهی فوت یک نفر در این کشور دارد؟ قرآن را آتش زدند، به مقدسات اهانت کردند، بدترین اهانتها را روا داشتند، به احکام اسلام از حجاب و غیر حجاب هجمه کردند، هدف نهائی مقابله با اصل دین است.
▫️یعنی دشمن، این یهود عنود که هر روز شدّت عنادش بیشتر میشود دنبال متوقف کردن، از بین بردن اسلام و یا ضعیف کردن آن است؛ چیزی که اسمی از آن باشد، اما حقیقتی نداشته باشد.
▫️واقعاً دشمن به این نتیجه رسیده که دین در این چهل سال در ایران در ابعاد مختلف بسیار قوی در میدان حضور دارد، تأثیر دین را در ایران و غیر ایران میبینند، آنها به این نتیجه رسیدند که باید این عامل را از مردم بگیرند.
▫️همین دیروز یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفته ما به دنبال دو چیز هستیم، یکی بیدینی و دیگر نفی هستهای ایران، که مطلب اول برایشان بیشتر مهم است.
▫️حکومت ما اگر حکومت غیر دینی بود، کاری با آن نداشتند! الآن مشکل اصلی آنها همین است؛ منتهی برای از بین بردن دین میان زنها، اولین عامل این است که حجاب را از بین ببرند، فساد و بیبند و باری را زیاد کنند، دشمن دنبال اینهاست. انسان نباید از این مسئله غفلت کند.
▫️ملاحظه کنید چگونه در یک زمان کوتاه تمام مسئولین سیاسی کشورهای اروپایی به نفع یک عدهای و یا به عنوان حمایت از یک اعتراضی حضور پیدا میکنند؟ این همه کشتار در دنیا هر روز انجام میشود، این همه نفوس از بین میرود آن هم به دست خودشان، لکن هیچ توجهی نمیکنند، اما همه علیه ایران متحد شدهاند!
▫️من یادم نمیآید از اول انقلاب تا کنون چنین اتّحاد رسانهای وجود داشته باشد؛ مسئولین سیاسی، تمام اقشار هنری، خوانندههای آمریکایی و اروپایی، هر خوانندهای که به قول خودشان طرفدار زیادی هم دارد که معلوم میشود بعضی از کسانی که دنبال کنندههای فراوان دارند برای چنین روزهایی درست شدهاند که از آنها بهرهبرداری کنند؛ به همه گفتند که باید پشت این قضیه بایستید؛ در کدام حادثه این گروهها این چنین اظهار نظر کرده بودند؟ متأسفانه در داخل یک عدهای هم به تبع اینها حمایت کردند.
▫️مسئله این است که ببینیم دشمن چه هدفی دارد؟ همه حوزویان، دانشجویان و اقشار گوناگون مردم نباید از این مسئله غفلت کنند؛ باید بدانیم دشمن به دنبال گرفتن دین از ملت ایران است، دنبال تجزیه ایران است، دنبال از بین بردن منافع و چپاول منابع ایران هستند که این امر واضحی است.
▫️اگر امروز کسی بگوید این مسئله توهم است و دشمن چه کاری به این امور ما دارد، باید یک مقداری در عقل خودش تردید کند! این انکار بدیهی است. کدام عالم دینی و کدام مسلمان میتواند در مقابل آتش زدن قرآن و مساجد بیتفاوت باشد، این امر بدون هیچ تردیدی چنانچه از شخص مسلمان صادر شود از مصادیق ارتداد است.
🔹مطلب دیگر این است که در پرتو نظام جمهوری اسلامی و از شعارهای مهم این نظام، مسئله آزادی بوده و هست. از شعارهای مهم؛ حق انتقاد برای مردم است. هم امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) مکرر این را میفرمودند و هم رهبری معظم. هماکنون نیز این حق وجود دارد و مسئولی نیست که بگوید کسی حق انتقاد ندارد.
▫️مردم مشکلات فراوان دارند، مخصوصاً در مسائل اقتصادی و معیشتی، باید حرفهایشان را مطرح کنند. کسی در این تردید ندارد، اگر کسی بگوید حق ندارید حرف بزنید، نه مطابق با دین است، نه مطابق با قانون و عقل و وجدان! اما مشاهده میکنید از زبان بعضی از چهرهها میگویند چرا به حرف مردم گوش نمیدهید؟ آیا حرف مردم آتش زدن قرآن و مخالفت با آن است؟ آیا حرف مردم آتش زدن مواکب حسینی(علیه السلام) است؟ آیا حرف مردم تخریب اموال عمومی است؟ آیا مردم ما میگویند باید آمبولانسی که برای نجات مصدومین و حادثهدیدههاست آتش زده شود! بیش از 60 آمبولانس را از بین بردند! ماشینهای آتش نشانی را از بین بردند، بانکها را تخریب کردند! آیا حرف مردم این است که ما میخواهیم ناامنی در این کشور بیاید؟
https://fazellankarani.com/persian/news/24608/
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani