eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
926 دنبال‌کننده
367 عکس
113 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (7 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) 🔏مشق دهم: دلالت آیات نافی طاغوت از آیات نافی طاغوت حداقل ۵ مطلب اساسی استفاده می‌شود: * معنای طاغوت* طاغوت معنای عامی دارد و هر فرد یا شیء مطاعی که از طرف خدای متعال اذن نداشته باشد را شامل می‌شود. بنابراین حکومت‌های غیر دینی نیز یکی از مصادیق طاغوت محسوب می‌شوند. * معنای عبادت طاغوت* اصلی‌ترین شأن عبادت، اطاعت است. بنابراین عبادتِ طاغوت یعنی سرسپرده‌گی و پذیرش ولایت طاغوت و اطاعت از اوست. از آنجا که لازمه حکومت، اطاعت از اوست؛ پذیرش حکومت غیر الهی، مساوق با عبادت غیر خدای متعال و نوعی شرک خواهد بود. * عدم مشروعیت طاغوت* نظر به اینکه از مصادیق اصلی طاغوت فرد یا افرادِ مطاعی هستند که اوامر و نواهی آنان موید به اذن الهی نیست، چنین به دست می‌آید که حکومت فرد یا افراد غیر مأذون حرام است. زیرا چنانکه اشاره شد، حکومت ملازم با امر و نهی است و وقتی فاقد اذن الهی بود، نا مشروع و بلکه اطاعت و فرمانبری او، میل و محبت به او و همراهی با اوست. و حال آنکه محبت به طاغوت و همراهی او از بزرگ‌ترین محرمات الهی است. زیرا شدت حرمت اطاعت از طاغوت در قرآن کریم به حدی است که مساوق با کفر تعبیر شده است. یعنی اطاعت کنندگان از طاغوت، کافران به خدای متعال معرفی شده‌اند. * اجتناب از طاغوت* اجتناب از طاغوت بدین معناست که نباید طاغوت در هیچ شأنی از شئون زندگی فرد و اجتماعی حضور و دخالت داشته باشد. بنابراین اجتناب از حکومت جور یا کفر به شرطی به صورت کامل محقق خواهد شد که پس از سلب طاغوت، اطاعت الهی محقق شود. به بیان دیگر با نفی حکومت طاغوت، حکومت الهی محقق و جایگزین شود. * مبارزه با طاغوت* علاوه بر اینکه اطاعت و همراهی طاغوت حرام است، برخی از آیات قرآن کریم دستور به اجتناب از طاغوت می‌دهند. اگر چه اجتناب از طاغوت معنای عامی دارد و به نوعی عدم اطاعت و همراهی طاغوت را نیز در بر می‌گیرد؛ اما مصداق تام و اصلی برای اجتناب از طاغوت، از بین بردن و نابودی آن است. به بیان ساده‌تر اجتناب در معنای أتم خود زمانی معنا پیدا می‌کند که طاغوت از بین رفته باشد. زیرا اجتناب از طاغوت تکلیف عام اجتماعی است. با این فرض، اجتناب جامعه از ولایت طاغوت و نفی آن اضمحلال و نابودی آن را به دنبال خواهد داشت. 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (8 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) 🔏مشق یازدهم: آیات ایجابی و دلالت آن‌ها *آیات۱۳-۱۵ شوری* «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ* وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ* فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ لَا حُجَّهَ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ».[۱] در این سه آیه باید به مسأله تشریع دین، اقامه دین، استقامت و عدالت ورزی میان مردم توسط انبیاء توجه شود. *آیه ۶۶ سوره مائده* «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ …». از «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا»، لزوم اقامه استفاده می‌شود. یعنی مردم باید اقامه کنند، منتهی نمی‌کنند. اگر این مردم دین را اقامه کنند برکات آسمانی و زمینی فراوان می‌شود. [نظیر این مطلب در آیات دیگر هم وجود دارد] مثل اینکه در برخی از آیات دیگر داریم «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» بگوییم مستحب است ایمان بیاورید؟ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»[۲] اساساً آیاتی که بحث اقامه‌ی دین در آن شده، از همه اینها مسئله حکومت دین استفاده می‌شود. *آیات حکم* یعنی آیاتی که حکم (باید و نباید یا قانون) را صرفا شأن خداوند دانسته و مجریان این قانون نیز، باید مأذونین از جانب خدای متعال باشند؛ البقره: ‌۲۱۳ «کانَ النَّاسُ أُمَّهً واحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ …» ص: ‌۲۶ «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى…» یوسف: ‌۴۰ « … إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ … » المائده: ‌۴۴ «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراهَ فیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی‏ ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ» المائده: ‌۴۵ «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» المائده: ‌۴۷ «وَ لْیَحْکُمْ أَهْلُ الْإِنْجیلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فیهِ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» *و سایر آیات…* 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی : باید این باور در مردم ایجاد شود که وجود فرزند منشأ برکات خدا برای خانواده و جامعه است، باور برخی افراد ضعیف شده است، می‌گویند بچه بیاید چه کسی خرجش را می‌دهد؛ درحالی که خدا فرموده من متکفل رزق او هستم، باید دانست که بچه زیاد پشتوانه‌ای برای دنیا و آخرت پدر و مادر است، فرزند زیاد می تواند مبدأ بسیاری از کارهای بزرگ شود. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل برگزار می كند: 📚موضوع:«مستندات قرآنی و روایی نظریه الاسلام هو الحکومة » 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام دکتر یحیی عبدالهی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم)» ▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)» ⏰ زمان: یکشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 17 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، گروه فقه سیاسی 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
❇️ وجود فرزند منشاء برکات خداوند برای خانواده و جامعه است/ اولاد زیاد پشتوانه‌ای برای دنیا و آخرت است 🔶آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی: فرزندآوری بر آنها که تمکّن دارند واجب کفایی است، چون اگر این معضل حل نشود کشور در ده سال پیش رو گرفتار بحران جمعیت می‌شود و خروج از آن بسیار مشکل خواهد شد. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهت تهیّه اثر فوق می‌توانید روی عبارت (تهیّه آثار) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، و یا خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانی‌ها، نمایشگاه و فروشگاه کتاب انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، مراجعه نمایید. 🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28 کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰 همه قواعد فقهی دارای یک ارزش نیستند و برخی از آنها، به جهت وسعت قلمرو جریان، و نیز حکومت بر سایر قواعد و احکام در رتبه بالاتری قرار دارند. اگر به تعبیر زیبای برخی بزرگان، قواعد «حاکمه»ای، مثل «لا ضرر» و «لا حرج»، عـنوان راز و رمز تحرّک و حیات جاوید اسلام و انطباق‌دهنده آن با پيشرفت‎ها و توسعه روزافزون بشریت را -از طریق تعدیل و کنترل قواعد دیگر- به‌خود گرفته‎اند، بی‎شک بایستی قاعده «میسور» را نیز از این دسته قواعد دانست که بر سراسر فقه وتمامی عمومات واطلاقات اوامر و نواهی شرعی، حکومت داشته و در انطباق وشمول احکام اسلام بر تمامی مکلّفان، عمده‎ترین نقش را ایفا می‎کند. 🔸به سبب اهمیت این قاعده، فقیه گرانقدر آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دام ظله، در ماه مبارک رمضان سال۱۴۳۷، کلیات، مفاد قاعده و مفردات آن، ادلّه و مستندات آن، حدود و شروط و مصادیق، شرایط اجرا و گستره عرضی و طولی آن در قلمرو فقه را مورد بحث قرار دادند که توسط محقّق ارجمند، حجّت الاسلام والمسلمین میرزاده اهری، با قلمی شیوا و دقّت و تتبّعی ستودنی تقریر و تنظیم گردیده است و دارای جامعیّتی کم‌نظیر و فراگیر و استدلال به برخی آیات قرآن کریم برای قاعده میسور است که تاکنون در کتب فقهی و اصولی پیشین، مسبوق به سابقه نبوده است. ⬅️ مراکز پخش و فروش: ۱. قم، نبش میدان معلّم. ۲. خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانی‌ها. ۳. خیابان ارم، بوستان کتاب. ۴. مجتمع ناشران، انتشارات دلیل ما. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مورد امام خمینی.mp3
4.25M
🔹آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی : مطالبه از مسئولین حوزه برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی حضرت امام(ره) ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پاسخ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به شش سوال در باره مبانی حکومتی حضرت امام خمینی(ره) 1️⃣.حکومت از منظر امام خمینی...؟ 2️⃣.مبنای امام راحل در باره حکومت چه آثاری دارد؟ 3️⃣.آیا دین از منظر امام راحل در عرض حکومت است...؟ 4️⃣.حقیقت غدیر و ولایت از نگاه امام خمینی...؟ 5️⃣.جوهر، حقیقت و روح حکومت از منظر امام خمینی...؟ 6️⃣.اسلام بدون حکومت از منظر امام راحل....؟ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🏴 مو به مو آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد؛ حوزه نباید از مبانی علمی امام دور باشد رهبری آشناترین فرد به سیره امام خمینی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه حوزه نباید از مبانی فکری امام خمینی دور باشد تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب بماند و استمرار پیدا کند باید امام و افکار او را بشناسیم. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی : مطالبه از حوزویان برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی(ره) 🔹 با اینکه یک دوره اصول ۲۳ ساله گفته‌‌ام و حرف‌های امام را جمله به جمله به دقت مورد بررسی قرار داده‌ام، اما هر چه زمان می‌گذرد اعتقادم به علمیت امام واقعاً بیشتر می‌شود و هر چه بیشتر توجه می‌کنم به نوآوری‌ها و حرف‌های تازه امام در اصول و فقه بیشتر می‌رسم. 🔹 متأسفانه در حوزه‌های علمیه هنوز قدر علمی امام (ره) روشن نیست‌. من مظلومیت علمی امام را در حوزه‌ها می‌بینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست‌. هر چند علاقه‌ بنده به امام مفرط است و بر این افراط هم افتخار می‌کنم اما این قضاوتم در مورد مسائل علمی روی تعصب نیست‌. 🔹 روی این است که انسان می‌بیند مرحوم امام چه مقدار عمیق و دقیق بوده و چه مقدار حرف دارد و چقدر از معاصرین خودش جلوتر بوده، اما به‌گونه‌ای در حوزه وانمود کرده‌اند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی‌ عقب‌تر بوده است. 🔹 من هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار می‌کنم در می‌یابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشته‌اند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق می‌کند، اما در ذهن آقایان نمی‌آید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند. متأسفانه در اثر این بی‌توجهی مسئولین حوزه اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده است! 📝 متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/news/25064/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔹شناخت امام خمینی؛ راه استمرار انقلاب اسلامی 🔹رهبری معظم انقلاب؛ آشناترین فرد به اندیشه و مبانی امام خمینی(ره) 🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ▫️برای استمرار انقلاب اسلامی هر طلبه‌ای باید فکر کند که چه کنیم این انقلاب استمرار پیدا کند؟یکی از مسائل مهم این است که امام را بشناسیم، متأسفانه امام نه در حوزه‌ها و نه در میدان سیاست آنطور که باید و شاید شناخته نشده است . ▫️امام که بود؟ امام رشحه‌ای از رشحات الهی بود که معلوم نیست تا قرن‌ها مثل او را نصیب ملتی کند، و این مبالغه نیست. امام عنایت خاصی بود که خدا به حوزه‌های علمیه کرد . چرا باید حوزه از مبانی فقهی، اصولی، تفصیلی، عرفانی، فلسفی و اخلاقی امام دور باشد؟ اگر بخواهیم انقلاب بماند و استمرار پیدا کند باید امام و افکار او را بشناسیم. ما طلبه‌ها باید با مبانی علمی ‌امام زیاد آشنا شویم. این یک عقده‌ برای مثل من شده که در این حوزه انقلابی چرا از افکار امام خبری نیست؟ اگر هم هست خیلی کم است. من اگر جای مسئولین حوزه بودم از اول خرداد هر شب یک عنوان از مبانی امام را مطرح می‌کردم تا در حوزه رواج پیدا کند ولی هیچ اینطور نیست. ▫️خدا را شاکریم بعد از امام شخصیتی جای امام نشست که من ایشان را آشناترین فرد به امام و مبانی سیاسی امام می‌دانم و این خیلی مهم است. شما ببینید هر سال در چهاردهم خرداد رهبری معظم انقلاب ریشه‌های فکری امام را در انقلاب مثل یک استاد در کلاس درس مطرح می‌کنند، ولی متأسفانه به همین مطالب ایشان هم در حوزه توجه نمی شود، نمی‌آیند این سخنان را در مدارس برای طلاب تبیین کنند. 🆔 @j_fazel_lankarani
💢فرار مالیاتی تضییع حق عموم و جامعه است/ برای تثبیت گفتمان مالیاتی حوزویان و دانشگاهیان مسؤول هستند ✔️آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی: 🔹 هنوز گفتمان مالیات پردازی در جامعه جا نیفتاده است؛ قطع نظر از این پاسخ که این نظام یک نظام اسلامی است وشرعاً تبعیت از قوانینش بر همگان لازم است، ولی باز یک فرهنگ گفتمانی فراتر از این لازم است تا مردم باور کنند زندگی در این عصر و دوران بدون پرداخت مالیات غیر منطقی است و اصولاً فرار از مالیات یک امر زشت و از نظر فقهی ضمان آور است. یک بعد از ابعاد فرار مالیاتی تضییع حق عموم و جامعه است. 🔸برای تثبیت گفتمان مالیاتی حوزویان و دانشگاهیان مسؤول هستند، هم حوزه‌ها موظفند تا مبانی فقهی و دینی‌ آنرا مطرح کنند و هم دانشگاهیان باید مبانی علمی‌اش را بیان نمایند، ولی باز هم کافی نیست، این گفتمان وقتی جامع و کامل خواهد شد که ما به این هدف برسیم که عموم مردم از آن ضعیف‌ترین حقوق بگیر دولت که از حقوقش مالیات کسر می‌کنند تا قوی‌ترین افرادی که در مسائل اقتصادی نقش دارند باور کنند که باید مالیات بپردازند و این مالیات در رشد اقتصادی کشور مؤثر است. متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/news/25086/ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی: 🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر می‌کردیم جهاد دو نوع است یک جهاد ابتدایی و یک جهاد دفاعی ، اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی ، جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … ، اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست! 🔸عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه می‌کنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با داعش دادند بر اساس جهاد ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰پیام تسلیت در پی ارتحال فقیه مجاهد آیت‌الله فاضل‌ لنکرانی در پی رحلت مرجع عالیقدر شیعیان، مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله فاضل‌ لنکرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است: بسم‌ الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با تأسف و تأثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهد مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله آقای فاضل‌لنکرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه اطلاع یافتم. این ضایعه‌ئی سنگین برای حوزه‌ی علمیه‌ و ملت شریف ایران است. حوزه‌ی علمیه یکی از اسطوانه‌های علمی و تحقیقی و یکی از استادان برجسته‌ی خود، و ملت ایران یکی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرک خود را از دست داد. ایشان در سالهای طولانیِ دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه‌ی علمیه‌ی قم بودند که در میدانهای گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به جان خریدند، و پس از پیروزی انقلاب از جمله‌ی روحانیون نامداری بودند که نقشهای مهمی در همه‌ی موارد حساس ایفاء نمودند. رحمت خدا بر ایشان باد. اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه‌الله ارواحنافداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلاء و طلاب حوزه‌ی مبارکه و به عموم ملت ایران تسلیت میگویم. همچنین به خانواده‌ی مکرّم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت کرده، تسلّا و صبر آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. والسلام علی عبادالله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
بیانات آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به مناسبت سالگرد مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) https://fazellankarani.com/persian/news/25089/
✅ لزوم محوریت اهداف و سلوک شهدا در فعالیت های فرهنگی و آموزشی ▫️آیت‌الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهید حسین مالکی نژاد با بیان اینکه هنوز ما به حقیقت انقلاب اسلامی نرسیده‌ایم، گفت: اهداف و سلوک شهدا باید محور اصلی تمام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کشور باشد. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
مراسم روضه امام محمد باقر ( ع ) در مکه مکرمه @lankaranii
ابراز انزجار آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی از هتک ساحت قرآن کریم در سوئد 📌ما از سازمان‌های بین المللی و نهادهای حقوق بشری انتظار داریم که اولاً عاملین این مسئله را به مجازات برسانند و نگذارند چنین مسئله‌ای تکرار شود، این مسئله قلوب تمام مسلمان‌ها را جریحه‌دار کرده، این مسئله موجب اختلاف‌ها، نزاع‌ها و منازعات شدید می‌شود. انشاءالله هر چه زودتر جبران شود و ما دیگرشاهد چنین عمل وقیحانه‌ای نباشیم. 📎 ادامه خبر: https://fazellankarani.com/persian/news/25118/
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
@lankaranii
☘️«غـدیـریـه»؛ 🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت عید غدیر و استفاده نکاتی مهم از خطبه غدیر رسول خدا(ص) https://fazellankarani.com/persian/news/25120/
✅ نگذاریم مبانی علمی امام خمینی(ره) در حوزه علمیه به فراموشی سپرده شود 🔻 گفت‌وگو با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی؛ 🔹 خدا را شاکریم بعد از امام شخصیتی جای امام نشست که من، ایشان را آشناترین فرد به امام و مبانی سیاسی امام(قد) می‌دانم و این خیلی مهم است. در چهاردهم خرداد هر سال، رهبری معظم انقلاب ریشه‌های فکری امام در انقلاب را مثل یک استاد در کلاس درس مطرح می‌کنند. 🔹 امّا متأسفانه به مطالب ایشان نیز توجه نمی‌شود و سخنان ایشان برای طلاب در مدارس تبیین نمی‌شود. ایشان از زمانی که رهبری انقلاب را به عهده گرفتند، مشغول جهاد تبیین هستند و یکی از ابعاد مهم این جهاد‌، تبیین افکار، اندیشه‌ها و عملکرد حضرت امام(قد) است‌. 🔹 امام زمانی حرکت خودش را آغاز کرد که نه خوف؛ بلکه یقین داشت که اسلام در معرض خطر است؛ این جملاتی که گاهی اوقات از امام پخش می‌شود که «اسلام در خطر است»، «علمای اسلام! به داد اسلام برسید»، این تعبیر به داد اسلام برسید، یک تعبیر فقیهانه است نه تعبیر خطیبانه! امام اسلام را در خطر دید. امام یقین داشت، اسلام درحال از بین رفتن است؛ لذا براساس این مبنای فقهی، «وَإِنْ خَافَ عَلَى بَیْضَهِالْإِسْلَامِ وَالْمُسْلِمِینَ قَاتَلَ»، نهضت خود را آغاز نمودند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33848 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
❇️ خاطرات بیان نشده از شخصیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 🔻آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در پایان درس خارج: ◻️ یک وقت می‌فرمود، من به یکی از مراجعی که معاصر با امام بود عرض کردم شما فکر نکنید که یک مرجع تقلید محترم هستید و شاگردان و مقلدانی دارید و آقای خمینی هم یک مرجع تقلیدی است که برای خود شاگردان و حواریونی دارد و منِ شیخ محمد فاضل هم جزء حواریون آقای خمینی هستم. خیر! ما امروز مشاهده کرده‌ایم عَلَم اسلام روی دوش آقای خمینی است لذا تا پای جان به پای ایشان می‌ایستیم. ◻️ میفرمود، من قدمی برای مرجعیت برنداشتم. وقتی هم مرجعیت به سراغ ایشان آمد، ایشان نه رساله فارسی داشت و نه عربی. در همان روزهای اول ارتحال امام مرحوم سیداحمدآقا در حضور جمعی که در بیت امام بودند خطاب به مرحوم والد ما گفتند حضرت آیت الله فاضل بیت امام به شما رجوع کرده چرا رساله نمی‌‌دهید؟ پدرم ‌فرمودند تا آقای گلپایگانی وآقای اراکی هستند حرفی از رساله نزنید. ◻️ در مردم داری؛ بی نظیر بود. هر کسی از مسئولین که می‌آمد یا جلسه‌ای که تشکیل می‌شد، گاهی متضرعانه می‌گفتند: خواهش می‌کنم رعایت حال مردم را بکنید، این گرانی مردم را بی‌تاب کرده! نامه‌های ایشان به رؤسای جمهور مختلف عمدتاً راجع به مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشت مردم است. ◻️ زمانی از ایشان پرسیدم از نظر شما ویژگی بزرگ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی چه بود؟ ‌ پدرم در جواب فرمود، آقای بروجردی قیامت باور بود، قیامت را می‌دید و همه آموزش را بر طبق این باور تنظیم می‌کرد. سعی کنیم قیامت باور باشیم. در خانواده اگر قیامت باور باشیم، برخوردمان با همسر، بچه‌ها و فامیل فرق می‌کند. در کسب و کار و درس و حضور در صحنه انقلاب هم همینطور، شما ببینید در ایام انتخابات چقدر حیثیت‌ها را بر باد می‌دهند؟ برای اینکه دور روز روی صندلی بنشینند. ◻️ چندی پیش دیدم یک کسی بر خلاف صریح آیه قرآن استنباط کرده! اسمش را هم می‌گذارد اجتهاد. اگر تو فهم داشتی که خلاف قرآن نمی‌گفتی. علماء باید حصون اسلام باشند یا مخرب اسلام؟! یک روز بگوئیم حجاب واجب نیست. یک فقیه باید دین و احکام الهی را حفظ کرده و از آن تعدی ننماید نه اینکه دین را از بین ببرد. 📎 بیشتر بخوانید
مدیران حوزه های علمیه کشور سوریه با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) دیدار کردند.