✍️ برخورد ساواک با مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی در سال ۱۳۵۲
◻️ به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی به انتشار نحوه برخورد ساواک با این عالم ربانی در سال ۱۳۵۲ خواهیم پرداخت:👇
https://hawzahnews.com/xbM7R
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش اول)
✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن
▫️اولاً ما بايد روشن كنيم در قرآن راجع به حكومت دين چه تعداد آيات ذكر شده؟ چون يك فكر اين است كه اصلا دين حكومت ندارد، دين از سياست جدا و يك امر فردي و شخصي است. نقض بزرگ اين فكر حكومت جهاني حضرت حجت(عج) است. اگر دين حكومت ندارد پس در هيچ زماني نبايد داشته باشد، اگر دين ظرفيت تشكيل حكومت ندارد حتي اميرالمؤمنين هم به عنوان دين نبايد حكومت تشكيل داده باشد! در حالي كه همه حرف ما به نسل امروز و آينده اين است كه ما منتظر يك حكومت جهاني ديني هستيم. يعني دين يك حكومت جهاني دارد كه نه فقط در ايران و كشورهاي مسلمان بلكه در كل دنيا ميخواهد حكومت كند، حكومت مصلح جهاني از بديهيات همه اديان است.
▫️با دقت در قرآن ميبينيم قرآن اين مسئله را در چند مرحله بيان ميكند، مرحله اول ارسال رسل و انزال كتب است كه به عنوان منابع دين هستند. مرحله دوم تبيين دين است «لتبيّن للناس» مرحله سوم اقامهي دين و مرحله چهارم آثار اقامه دين در جامعه است. آيات قران به وضوح دلالت بر اين معنا دارد كه اگر ما نوح و ابراهيم و موسي و عيسي را به عنوان پيامبر قرار داديم، هدف ما اقامه دين بوده است.
▫️در آيه مباركه 13 سوره شوري تصريح به اين ميفرمايد: «شرع لكم من الدين ما وصي به نوحاً» اقامهي دين غير از بيان دين و غير از خود دين است. آثار دين و بركات الهي در سايه اقامه دين در جامعه ظاهر ميشود «ولو انهم اقاموا التوراة والانجيل و ما انزل إليهم من ربهم لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم» ميفرمايد اگر مردم آن تورات و انجيل واقعي و يا هر دين الهي كه خداوند در هر زماني و بين هر جامعه بشري فرستاده را اقامه كنند از بركات آسمان و زمين بهرهمند خواهند شد. اقامه دين معنايي غير از حكومت دين ندارد. پس در قرآن هم دين، هم بيان دين، هم اقامه دين و هم آثار اقامه دين بيان شده است.
▫️باز به آيات قرآن كه مراجعه كنيم ميبينيم مكرر در مكرر ميفرمايد چه كساني حق حكومت دارند و چه كساني حق حكومت ندارند؟ به مسلمانان ميفرمايد يهود و نصارا را حاكم خود قرار ندهيد، «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذو اليهود والنصاري اولياء» بعد مي فرمايد: «إنما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا» خدا و پيامبر و اهل بيت(علیهم السلام) بايد حاكم بر شما باشند، قرآن همه اين مطالب را براي ما ذكر كرده آثار حكومت و اقامه دين را، اينكه چه كسي بايد حاكم باشد و اينكه تخلف از اين حكومت چه حكمي دارد؟ عجيب است ميفرمايد اگر دو نفر اختلاف كردند براي رفع اختلاف حتماً بايد پيامبر را حكم قرار داده و قول او را بپذيرند.
▫️نپذيرفتن حاكميت دين و رسول خدا مساوق با عدم ايمان است. «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم حرجاً مما قضيت ويسلّموا تسليماً» اين آيه منحصر به بحث قضاوت نيست! اگر هم بگوئيم مراد بحث قضاوت است قضاوت يكي از شئون حكومت است و قضاوت بدون حكومت نميشود. اگر در قضاوت فلا و ربك لا يؤمنون هست در حكومت به طريق اولي ميباشد.
▫️آيات مربوط به 1ـ انزال كتب و ارسال رسل. 2ـ آيات تبيين. «لتبيّن للناس». 3ـ آيات اقامه دين و 4ـ آثار اقامه دين و بعد هم آيات مربوط به حاكم دين و اينكه زير بار حكم چه كسي برويم و زير بار چه كسي نرويم.
▫️اين آيات منظومه حكومت ديني را به دست ما ميدهد عجيب اين است كه چرا در طول هزار و چهارصد سال اين امر مهم مورد غفلت قرار گرفته، خصوصاً در صد سال اخير. من در بعضي از صحبتها گفتهام اين ظلم بر امام خميني(رحمة الله علیه) است كه بگوئيم امام بر اساس يك مقبوله عمر بن حنظله انقلاب كرد تا برخي از علماي كم سواد ايراد بگيرند اين مقبوله سند يا دلالتش مخدوش است. اين ايرادها از روي ناداني است.
#حکومت_دینی
#ولایت_فقیه
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش اول) ✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آین
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش دوم)
✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن
اساساً من ميگويم اگر كسي بخواهد بگويد امام بر مبناي اجتهاد انقلاب كرد حرفش خطاست! امام بر مبناي يك امر بيّن قرآني انقلاب كرد، قرآن ميگويد وليّ و حاكم بر بشر خداست. «إنّه هو الولي» حاكم بر بشر فقط بايد خدا و رسول او و ائمه اطهار(علیهم السلام) و به ادلهي ولايت فقيه آن كساني باشند كه از ناحيه ائمه تعيين شدهاند و اين يك امر بيّن قرآني و از واضحات قرآن است، يعني كسي كه يك قرائت با تدبر در قرآن داشته باشد ميتواند به اين مسئله برسد. اينطور نبوده که امام يك اجتهادي كرده تا گفته شود مجتهد هم ممكن است خطا كند شايد امام در اجتهادش خطا كرده باشد بعد هم نسبت به حكومت ديني شبهه درست كنيم.
اينكه قرآن ميفرمايد: «و ما ارسلنا من رسولٍ الا ليطاع باذن الله» اين اطاعت در فرض حكومت است، به نحو كبراي كلي ميگويد هر رسولي براي حكومت آمده، منتهي بعضي براي حكومت در يك منطقه كوچك و بعضي بزرگتر آمده تا ميرسد به خاتم انبياء(صلی الله علیه و آله) كه حكومتش جهاني است و خاتم الاوصياء هم به همين اعتبار حكومتش جهاني ميشود.
آيه شريفه «وما ارسلنا من رسول الا ليطاع باذن الله»، اطاعت از خود رسول را ميفرمايد نه اطاعت از خدا، را همينطور آيه شريفه «و من يطع الرسول فقد اطاع الله» يعين اگر رسول دستور داد جنگ كنيد، يا در اينجا مسجد بسازيد، يا اين كار را در جامعه انجام بدهيد بايد از حرف او اطاعت كنيم. آن دستوراتي كه پيامبر از جانب خدا بيان ميكند مستقيم اطاعت خداست اما آنچه اطاعت از رسول است در همين جنبههاي حكومتي و اجتماعي است که پيامبر از جانب خود ولي به اذن خداوند به مردم ميفرمايند.
امروز تبيين ريشههاي قرآني حكومت ديني از ضرورياتي است كه محققان حوزه بايد به آن بپردازند. ما در بحث فقه سياسي سال گذشته، 16 جلسه راجع به ريشه فقهي و قرآني اين جمله امام خميني(رحمة الله علیه) كه فرمود «الاسلام هو الحكومة» صحبت كرديم. امام قبل از پيروزي انقلاب در كتاب البيع خود فرموده: «الاسلام هو الحكومة» بعد ميگويد احكام مطلوبات بالعرض هستند، اصلاً امام چرا ميگويد حكومت اسلامي از احكام اوليه اسلام است؟ مستند فقهي اين چيست؟ مستند فقهي آن همين آياتي است كه به برخي از آنها اشاره كردم.
به اعتقاد بنده همه آيات مربوط به جنگ، در فرض حكومت است، گاهي شبهه ميكنند ميگويند پيغمبر(صلی الله علیه و آله) مدينه آمد اما حكومت تشكيل نداد، ميپرسيم مگر جنگ بدون حكومت مي شود؟ تمام 16 آيه اول سوره برائت كه مربوط به جهاد ابتدائي است همه در فرض حكومت است. جنگ، بدون حكومت امکان ندارد، درست نيست بگوئيم پيامبر مثل يك شهروند معمولي به مردم گفت برويم جنگ، حال هر كس خواست بيايد نخواست نيايد! پيغمبر در همان ده سالي كه در مدينه بوده حكومت كرده است. يك عده ميخواهند اين امر واضح را انكار كنند بگويند پيامبر حكومت نكرده، اين همه جنگها و اين همه آيات مربوط به جنگ كه در قرآن است بدون حكومت نميشود.
ما بايد ببينيم امام خميني چطور شد كه امام شد؟ به نظرم رمز اصلي آن انس و تدبر در قرآن بوده است. امام خيلي با قرآن كار كرده. زماني كه در مورد اسرار نماز بحث ميكردم به مناسبتي کتاب اسرار نماز امام را ديدم در يك جا راجع به يك آيه دو سه صفحه مطالب بديع ديدم كه آن زمان در هيچ تفسيري نديده بودم، بعد از آن دو سه صفحه ميگويد من راجع به اين آيه اينقدر مطلب در ذهنم هست كه اگر بخواهم در خصوص اين آيه چيزي بنويسم يك كتاب ميشود، اين خيلي حرف است! دروغ و مبالغه كه نيست. معلوم مي شود امام خيلي تدبر در قرآن كرده.
ما بايد تلاش كنيم ادله حكومت ديني را از قرآن به دست بياوريم، دين حكومت دارد يا نه؟ برخي ميگويند خدا به پيامبر فرمود «و ما عليك الا البلاغ» وظيفه تو فقط ابلاغ دين است در جواب ميگوييم پس بلاغ به اقامه دين هم واجب است، براي اقامه دين هم بايد حكومت تشكيل داد. اين وظيفه اوليه دين است كه بايد حكومت تشكيل بدهد.
عقيده من اين است هر امامي نسبت به اين مسئله كه حكومت حق ماست تأكيد داشته، ما يك امام را در ميان دوازده امام پيدا نميكنيم كه راجع به حكومت حرف نزده باشد. امام حسن(علیه السلام) به مسجد ميآيد در حضور معاويه به مردم ميگويد اگر بعد از رحلت پيامبر حكومت را كه حق پدرم بود به وي ميداديد الآن وضعتان خيلي خوب شده بود. و به آيه شريفه قرآن استدلال ميفرمايند. ما بايد ريشه حكومت ديني را از آيات قرآن و بيانات ائمه اطهار(علیهم السلام) استخراج و براي مردم بيان كنيم.
#حکومت_دینی
#ولایت_فقیه
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
♦️ دسته بندی آیات اطاعت از انبیاء و رسولان
✅ آیت الله فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی»:
⬅️ دسته اول از آیات عنوان کردک یک دسته از آیات به صورت کبرای کلی هستند؛ به عنوان نمونه میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ». ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر اینکه باید اطاعت بشود. یعنی اگر رسول امر یا نهی کرد، فرمان جنگ یا هجرت صادر کرد، باید اطاعت بشود.
⬅️ دسته دوم آیاتی با این مضمون که انبیاء و رسولان الهی میگویند باید از ما اطاعت کنید، در قرآن کریم وجود دارد؛ مانند سوره مبارکه شعراء آیات 108، 110، 126، 131، 144، 150، 163 و 179.
⬅️ دسته سوم: حرمت نافرمانی از انبیاء علیهم السلام خداوند در آیاتی به اطاعت از رسولان امر میکند؛ به عنوا نمونه آیه 32 آل عمران، آیه 132 آل عمران، در آیه 59 نساء یا آیه 92 سوره مائده .
⬅️ دسته چهارم: آثار اطاعت و عصیان از انبیاء علیهم السلام. اگر کسی بگوید من اطاعت رسول میکنم و اطاعت خدا نمیکنم معنا ندارد. اطاعت خدا و رسول با همدیگر موضوع برای آثار بسیار بزرگی است. یک امر تشریفاتی و یک امر مجرّد اعتباری محض نیست.
⬅️ دسته پنجم: حرمت اطاعت از نا اهلان. گروهی از آیاتی بیانگر نهی از اطاعت از یک عدهای هستند. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه» «وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ» «وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ» . یعنی خداوند همه جوانب موضوع حکومت را در قرآن مورد بحث قرار داده است.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h14749
@j_fazel_lankarani
عزاداری روز تاسوعا/ دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛
🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم!
🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود.
🔹رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
🔸مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
👈 ادامه سخنان مهم آیت الله فاضل لنکرانی https://b2n.ir/n39900
◽️آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹طلبه تا #روش_اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند #فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی و شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند.
https://b2n.ir/n39900
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرفی_مقاله
🔹 انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: فصلنامه فقه نظام ساز، سال اول، شماره اول
#فقه_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی.pdf
300.6K
#فایل_مقاله
🔹 انگاره فقه نظام در اندیشه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی
(عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: #فصلنامه_فقه_نظام_ساز، سال اول، شماره اول
#فقه_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرفی_مقاله
🔹 رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (نقدی بر سکولاریزم مذهبی)
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاسیت، شماره اول
🌐 لینک دانلود مقاله: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/635
#فقه_سیاست
#آیات_الاحکام
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی.pdf
2.41M
#معرفی_مقاله
🔹 رابطه دین و حکومت در قرآن از منظر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (نقدی بر سکولاریزم مذهبی)
📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📎محل نشر: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، شماره اول
#فقه_سیاست
#آیات_الاحکام
#حکومت_در_قرآن
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔰به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد
#دومین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقه_سیاست (پاییز و زمستان 1400)
📕در این شماره می خوانیم:
1. ماهیت فقه سیاسی از منظر آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
سید جواد حسینی خواه
2. مبانی فقهی بازداشت متهم در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و مثایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر
سید محمدهادی مقدسی
3. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سنجه های اولویتی فقه سیاسی در مقام تزاحم
محمدعلی رنجبر
4. ولایت فقیه در اندیشه فقهی-سیاسی شهیدین
احمد رهدار و سجاد جنابادی
5. چالش های فقهی حضور زنان اصلح در مناصب حکومتی
حامد میرزاخان و محمد باقری شاهرودی
6. مبانی تشکیل دولت اسلامی از منظر شهید بهشتی
صابر کماسی و سید احسان رفیعی علوی
🔻پژوهشگران و محققین این عرصه می توانند مقالات خود را به سایت مجله ارسال نموده و از مزایا و امکانات آن بهرمند شوند.
🌐 http://mfs.markazfeqhi.com
🆔 https://eitaa.com/Chanal_mfs_journal
#مطالعات_فقه_سیاست
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#معرفی_مقاله
▫️ ماهیت فقه سیاسی از منظر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی
✍️سیدجواد حسینیخواه
📕 منبع: دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، شماره دوم (پاییز و زمستان 1400)
🌐 لینک دنلود مقاله: http://journals.markazfeqhi.com/finalFile/1663676601_781939fcef1225b7be033a0d62437aac.pdf
#مطالعات_فقه_سیاست
#فقه_سیاسی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
💢نوآوریهای مکتب قم بهخوبی منعکس نشده است
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🔹مکتب قم امروزه حرفهای نو و مهمی دارد که لازم است به خوبی منعکس شود، بنده معتقدم که نوآوریهای مرحوم آیتالله بروجردی در فقه اصلا گفته نشده است.
🔸در این ۵۰ سال اخیر برخی افکار مرحوم آیتالله حائری موسس، مرحوم آیتالله بروجردی، آیتالله گلپایگانی و برخی بزرگان دیگر در حوزه به خوبی مطرح نشده است، نه در فقه و نه در اصول که لازم است. باید به دنبال این باشیم که در حوزه علمیه قم یا نجف اگر حرف تازهای زده میشود بهخوبی منعکس شود.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 بیانات مهم آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون حوادث اخیر در کشور (بخش اول)
🔰درباره حوادثی که در این ایام در کشور ما جریان داشت، چند مطلب حائز اهمیت است؛
🔹اولین مطلب این که یک هماهنگی، وحدت و انسجام رسانهای در میان دشمن کاملاً مشهود است، از همان لحظات اول هر کسی اخبار و رسانههای جهانی را دنبال میکرد شعارها متحد، هدف کاملاً روشن و یک وحدت عملی و گفتاری میان دشمن مشهود بود. هدف آنها مقابله با دین خداوند و اسلام بود. هدفشان تنها مقابله با نظام اسلامی و مسئله براندازی نبود؛ آتش زدن قرآن چه ارتباطی به حادثهی فوت یک نفر در این کشور دارد؟ قرآن را آتش زدند، به مقدسات اهانت کردند، بدترین اهانتها را روا داشتند، به احکام اسلام از حجاب و غیر حجاب هجمه کردند، هدف نهائی مقابله با اصل دین است.
▫️یعنی دشمن، این یهود عنود که هر روز شدّت عنادش بیشتر میشود دنبال متوقف کردن، از بین بردن اسلام و یا ضعیف کردن آن است؛ چیزی که اسمی از آن باشد، اما حقیقتی نداشته باشد.
▫️واقعاً دشمن به این نتیجه رسیده که دین در این چهل سال در ایران در ابعاد مختلف بسیار قوی در میدان حضور دارد، تأثیر دین را در ایران و غیر ایران میبینند، آنها به این نتیجه رسیدند که باید این عامل را از مردم بگیرند.
▫️همین دیروز یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفته ما به دنبال دو چیز هستیم، یکی بیدینی و دیگر نفی هستهای ایران، که مطلب اول برایشان بیشتر مهم است.
▫️حکومت ما اگر حکومت غیر دینی بود، کاری با آن نداشتند! الآن مشکل اصلی آنها همین است؛ منتهی برای از بین بردن دین میان زنها، اولین عامل این است که حجاب را از بین ببرند، فساد و بیبند و باری را زیاد کنند، دشمن دنبال اینهاست. انسان نباید از این مسئله غفلت کند.
▫️ملاحظه کنید چگونه در یک زمان کوتاه تمام مسئولین سیاسی کشورهای اروپایی به نفع یک عدهای و یا به عنوان حمایت از یک اعتراضی حضور پیدا میکنند؟ این همه کشتار در دنیا هر روز انجام میشود، این همه نفوس از بین میرود آن هم به دست خودشان، لکن هیچ توجهی نمیکنند، اما همه علیه ایران متحد شدهاند!
▫️من یادم نمیآید از اول انقلاب تا کنون چنین اتّحاد رسانهای وجود داشته باشد؛ مسئولین سیاسی، تمام اقشار هنری، خوانندههای آمریکایی و اروپایی، هر خوانندهای که به قول خودشان طرفدار زیادی هم دارد که معلوم میشود بعضی از کسانی که دنبال کنندههای فراوان دارند برای چنین روزهایی درست شدهاند که از آنها بهرهبرداری کنند؛ به همه گفتند که باید پشت این قضیه بایستید؛ در کدام حادثه این گروهها این چنین اظهار نظر کرده بودند؟ متأسفانه در داخل یک عدهای هم به تبع اینها حمایت کردند.
▫️مسئله این است که ببینیم دشمن چه هدفی دارد؟ همه حوزویان، دانشجویان و اقشار گوناگون مردم نباید از این مسئله غفلت کنند؛ باید بدانیم دشمن به دنبال گرفتن دین از ملت ایران است، دنبال تجزیه ایران است، دنبال از بین بردن منافع و چپاول منابع ایران هستند که این امر واضحی است.
▫️اگر امروز کسی بگوید این مسئله توهم است و دشمن چه کاری به این امور ما دارد، باید یک مقداری در عقل خودش تردید کند! این انکار بدیهی است. کدام عالم دینی و کدام مسلمان میتواند در مقابل آتش زدن قرآن و مساجد بیتفاوت باشد، این امر بدون هیچ تردیدی چنانچه از شخص مسلمان صادر شود از مصادیق ارتداد است.
🔹مطلب دیگر این است که در پرتو نظام جمهوری اسلامی و از شعارهای مهم این نظام، مسئله آزادی بوده و هست. از شعارهای مهم؛ حق انتقاد برای مردم است. هم امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) مکرر این را میفرمودند و هم رهبری معظم. هماکنون نیز این حق وجود دارد و مسئولی نیست که بگوید کسی حق انتقاد ندارد.
▫️مردم مشکلات فراوان دارند، مخصوصاً در مسائل اقتصادی و معیشتی، باید حرفهایشان را مطرح کنند. کسی در این تردید ندارد، اگر کسی بگوید حق ندارید حرف بزنید، نه مطابق با دین است، نه مطابق با قانون و عقل و وجدان! اما مشاهده میکنید از زبان بعضی از چهرهها میگویند چرا به حرف مردم گوش نمیدهید؟ آیا حرف مردم آتش زدن قرآن و مخالفت با آن است؟ آیا حرف مردم آتش زدن مواکب حسینی(علیه السلام) است؟ آیا حرف مردم تخریب اموال عمومی است؟ آیا مردم ما میگویند باید آمبولانسی که برای نجات مصدومین و حادثهدیدههاست آتش زده شود! بیش از 60 آمبولانس را از بین بردند! ماشینهای آتش نشانی را از بین بردند، بانکها را تخریب کردند! آیا حرف مردم این است که ما میخواهیم ناامنی در این کشور بیاید؟
https://fazellankarani.com/persian/news/24608/
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 بیانات مهم آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون حوادث اخیر در کشور (بخش دوم)
▫️مسلم این حرف مردم نیست، مردم به گرانیها اعتراض دارند، و این حق مردم است. مردم در گرانیها مستأصل شدهاند، از دولت توقع دارند یک قدم محکمی بردارد، یک مقدار گشایشی در امور زندگیشان ایجاد شود. مسئولین هم قبول دارند و خودشان هم میگویند ما برای این امر تلاش میکنیم، ولی اینکه یک بازیگر بگوید چرا صدای مردم را گوش نمیدهید؟ باید از آن بازیگر بپرسیم صدای مردم و حرف مردم تخریب است؟ اغتشاش و ناامن کردن است؟ اگر کشور ناامن بشود خودت هم نمیتوانی در این کشور هنر خودت را ابراز کنی! خیال میکنی اگر تغییری به وجود بیاید، تو بهتر میتوانی آن هنر خدادادی خودت را ابراز کنی؟! چنین نخواهد بود.
▫️حرف مردم اینها نیست! حرف مردم این است که چرا تکلیف اختلاسها روشن نشد؟ حرف مردم این است که چرا قدمهای بزرگی برداشته نمیشود؟ البته ممکن است یک کارهای زیربنایی شده باشد که باید اینها را به اطلاع مردم برسانند.
🔹به هر حال، این دو مطلب یکی هدف دشمن و دیگری حرف مردم باید از هم تفکیک شود. همه اقشار از دانشجو، کاسب، روحانی و ... همه باید بدانیم دشمن امروز بر هدف خودش مصممتر شده و دنبال گرفتن دین از مردم ایران و غیر ایران است، ولی عمده این است که مردم دیندار هستند، مشاهده کردید که در اربعین چه کردند؟ 20 میلیون به عشق امام حسین(علیه السلام) آن مسیر طولانی را با نبود امکانات پیاده میروند، ولی خم به ابرو نمیآورند.
▫️مواکب را آتش میزنند و به خیال خام خودشان فکر میکنند به نتیجه میرسند! خیر چنین نیست! دشمن دنبال این است که این مظاهر دینی، این شعائر حسینی از بین برود، حرف خدا و پیغمبر نباشد و فقط حرف سازمان ملل و استکبار در میان باشد. نباید از این هدف دشمن غافل شد. این همه شهید دادیم تا دین به این مملکت بیاید، الآن هم مردم پای دین خودشان ایستادهاند؟ مگر مردم دین خودشان را از این انقلاب گرفتند؟ دین بود که انقلاب شد و این نظام ایجاد گردید؛ انقلاب که دین را برای مردم به وجود نیاورد.
▫️این از حماقتهای دشمن است که مردم ایران را نمیشناسد، هیچ نمیدانند که دین در وجود مردم ایران ریشه دوانیده، از قبل از انقلاب و بیش از هزار سال است که دین در وجود مردم ایران هست. البته به برکت انقلاب دایره تأثیر دین گسترده و زیاد شده است.
▫️دشمن باید بداند که مردم دین خودشان را به هیچ قیمتی از دست نخواهد داد! فرزندانشان را نثار این دین کردهاند. خانوادههایی که سه یا چهار شهید دادند، برای چه کسی دادند؟ برای اشخاص و حکومت که نبود، برای دین و خدا بود! آنها امروز بیشتر از گذشته هستند.
🔹از همین جا به جوانان و نوجوانان عرض میکنیم که مراقب باشید دشمن میخواهد از شما سوء استفاده کند، لذا شما را سپر بلا قرار داده و به میدان میفرستد. به دختران و خواهران عزیز عرض کنیم که مسئله دشمن، مسئلهی اجبار و عدم اجبار حجاب نیست، مسئلهاش این است که تو دین نداشته باشی، خدا را انکار کنی!
▫️باید همه مراقبت کنیم، مسئولین هم بیشتر توجه کنند و سعی کنند حقایق حوادث را هر چه زودتر برای مردم روشن کنند، و از سفارشهای رهبری معظم است که مسئولین بیشتر حرف دل مردم را بشنوند و بیشتر خدمتگزاری کنند.
🔹امیدوارم که این حوادث سبب شده باشد عمق دشمنی برای مردم بیشتر آشکار و مردم ما برای مقابله با چنین دشمنی راسختر و محکمتر شوند و ان شاء الله این انقلاب از تمام حوادث و صدمات محفوظ و مصون بماند.
https://fazellankarani.com/persian/news/24608/
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻آیت الله فاضل لنکرانی:
⭕️ دشمن به بهانه حجاب دنبال از بین بردن اسلام وتجزیه ایران است
◻️ دشمن باید بداند که مردم دین خودشان را به هیچ قیمتی از دست نخواهد داد! فرزندانشان را نثار این دین کردهاند. خانوادههایی که سه یا چهار شهید دادند، برای چه کسی دادند؟ برای دین و خدا بود! آنها امروز بیشتر از گذشته هستند.
◻️ این از حماقتهای دشمن است، هیچ نمیدانند که دین در وجود مردم ایران ریشه دوانیده، از قبل از انقلاب و بیش از هزار سال است که دین در وجود مردم ایران هست.
https://fazellankarani.com/persian/news/24608/
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی :
🔹 #دشمن به بهانه #حجاب ، دنبال از بین بردن #اسلام و #تجزیه_ایران است.
▫️مسئله این است که ببینیم دشمن چه هدفی دارد؟
🔹از همین جا به جوانان و نوجوانان عرض میکنیم که مراقب باشید دشمن میخواهد از شما سوء استفاده کند.
🔹 مسئولان صدای اعتراض مردم را بشنوند.
🔹 هماهنگی، وحدت و انسجام رسانهای در میان دشمن کاملاً مشهود است؛
▫️مواکب را آتش میزنند و به خیال خام خودشان فکر میکنند به نتیجه میرسند!
▫️این از حماقتهای دشمن است که مردم ایران را نمیشناسد
🔹حکومت ما اگر حکومت غیر دینی بود، کاری با آن نداشتند! الآن مشکل اصلی آنها همین است.
▪️متن کامل سخنرانی معظم له را میتوانید در سایت ایشان ملاحظه کنید:👇
https://fazellankarani.com/persian/news/24608/
@Fazellankarani
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس اخلاق :
با محوریت خطبه شقشقیه
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻فرازهایی از درس :
▫️بعد از اینکه #امیرالمومنین (عليهالسلام) فرمودند #خلافت را دیگری تقمص کرد و از #خلافت ، لباس ظاهری آنرا برداشت و به حقیقت و واقعیت آن توجهی نداشت، میفرمایند «فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً.» فاء در اینجا برای تفریع است یعنی بعد از #غصب_خلافت ، من در مقابل خلافت لباسی را آویزان کردم و دامن خود را از آن پیچیدم. این تعابیر کنایه از این است که نسبت به آن بی اعتنائی و آنرا رها کردم.
▫️سپس میفرمایند «وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي» یعنی تدبر و فکر کردم «بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ» بین اینکه در مقابل دشمنان با دست خالی به میدان بیایم و قیام کنم؛ یا در این تاریکی عمیاء و محض صبر کنم که این تاریکی این خصوصیات را دارد که «يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ» آدم کبیر در آن فرسوده و فرتوت، صغیر در آن پیر میشود و مؤمن به تلاش و زحمت میافتد.
🌐 مشاهده متن کامل 👇
http://fazellankarani.com/persian/lessons/view/23283
@Fazellankarani
#درس_اخلاق
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani