eitaa logo
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
964 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
152 ویدیو
24 فایل
📌 معرفی مرکز اسناد و مطبوعات * ارائه خدمات به محققان * تقویت سنت اهداء و جذب اسناد تاریخی، عکس های قدیمی و همچنین خدمات نشریات قدیمی لینک عضویت در کانال : eitaa.com/DocRazavi پاسخگویی به سوالات وارتباط مستقیم با ادمین👇: @Docpress_support
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ 300 ساله برف روبی در بارگاه مطهر رضوی . همواره با شروع فصل سرما در حرم مطهر امام رضا(ع)نسبت به برف اندازی و برف روبی از روی بام های حرم مطهر و بیوتات تاکید می شده است 💤 که دستورات صادر شده توسط متولی باشیان در این زمینه، مکاتبات و هزینه های مربوط به تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز و نیز هزینه های مربوط به برف روبی، در مجموعه اسناد مکتوب به جای مانده از تشکیلات اداری این آستان از دوره صفویه به بعد، گواه این امراست. قدیمی ترین اسناد موجود مربوط به برف روبی در حرم مطهر به اواخر دوره صفویه و به سال 1129 قمری حدود (307 سال قبل) بر می گردد که در آن به هزینه های برف روبی بام حرم و ابزار و وسایل آن ازجمله پارو، جارو، دنوز و هیمه ( سوخت) می توان اشاره کرد. .🔰 Eitaa.com/DocRazavi
غبار مطهری که از حدود 400 سال(زمان صفویه) با "پر طاووس" هندی از صندوق و ضریح مبارک زدوده می شود. 🦚🏵🦚🏵🦚🏵🦚🏵🦚🏵 استفاده از «پرطاووس» برای غبارروبی روضه منوّره و ضریح مطهر امام رضا(ع) به عنوان کالایی تشریفاتی و بسیار گران‌قیمت سابقه‌ای طولانی از دوره صفویه دارد. از آن‌جا که محل زندگی طاووس، سرزمین هند بوده و هست، واقفان یا نذرکنندگان عموماً شیعیانی از اهالی هندوستان بوده‌اند. چنانکه در مجموعه سندهای موجود در مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، سندی از سال 1111ق / 1078ش (دوره سلطنت شاه‌سلطان‌حسین صفوی) وجود دارد که در آن به خرید و تهیه پر طاووس جهت غبار روبی صندوق مرقد مطهر رضوی اشاره شده‌. این سند، احتمالاً قدیمی‌ترین سندی است که در آن به استفاده از پر طاووس برای غبارروبی در این مرکز موجود است . ...... اطلاعات بیشتر در B2n.ir/e80491 🔰 Eitaa.com/DocRazavi
🦚جایگاه «پرِ طاووس» در تاریخ غبارروبی ضریح مطهر 🦚 تهیه پرطاووس برای بستن جاروی غبارروبی روضه منوّره و ضریح مطهر، در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به خاطر سخت‌گیری گمرک هند با مشکلاتی مواجه بود . این مسئله در ابتدای دهه 1310 خورشیدی، به شکلی جدی‌تر خود را نشان داد، آن‌گونه که حتی شهروندان شیعه اهل هندوستان هم نمی‌توانستند نذورات و پیشکشی‌های خود را به راحتی وارد ایران کنند. با این حال، معنای این محدودیت، توقف عرض ارادت شیعیان هندی نبود. در این زمینه سندی بسیار جالب در دست داریم که مربوط به سال 1312ش و تلاش سیدباقر حسین، از شیعیان هندی مقیم «حیدرآباد دکن» برای وارد کردن جارویی از پر طاووس جهت استفاده در غبارروبی از ضریح مطهر امام رضا(ع) است....... اطلاعات بیشتر در B2n.ir/e80491 .🔰 Eitaa.com/DocRazavi
📜طومار عربی شده واژه‌ای یونانی و به معنی نامه، کتاب، دفتر، صحیفه، مکتوب، نوشته دراز، نوشته لوله کرده، و لوله کاغذ درنوردیده‌است و حالا درباره بزرگترین و کوچکترین طومار در این مرکز بخوانید !! .🔰 Eitaa.com/DocRazavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر تاریخ ۴۰۰ ساله مهمانسرا در حرم مطهر [مکتب بافت]
کارگاه بررسی تاریخی تشکیل مهمانسرای حضرت توسط سهراب پور محمد تقی در مکتب بافت
تاریخچه مهمانسرای حضرت رضا(ع) به روایت اسناد / 435 سال اطعام روزانه. دسترسی به متن B2n.ir/u02150
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هم اکنون تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
سخنرانی جناب دکتر فتاحی درزمینه نخستین سالنامه های مشهد در گنجینه رضوی
اداره محترم جلیله احصائیه سجل احوال ولایتی مشهد محترماً خاطر مبارک را مستحضر میدارد اینجانب غلامحسین رضایی قشلاقی دارنده هویت نمره 33944 صادره مشهد ولد کربلایی علی محرر ساکن کوچه حسنقلی ناحیه 4 که در چندی قبل از طرف اداره محترم سجل احوال بنده را احضار فرموده بود و اظهار داشته که در دفتر غلامحسن دربان هویت و نمره فوق نوشته میشده در صورتیکه در سجل احوال بنام غلامحسین میباشد گفتم اگر اشتباهی شده است از طرف خود اداره بوده به بنده مربوطی ندارد اظهار فرموده‌اند ما هم به شما تعرضی نداریم لکن باید سجل المثنی بدهیم حالیه شما مسلمی دانسته و فردا بیایید المثنی خود را اخذ نمایید تقریباً به مدت یک ماه است که بنده زاده برای دریافت المثنی به اداره ناحیه 2 و المثنی را نمی‌دهند و خود می‌گویید بروئید در صورتی‌که بنده مشمول نظام هستم و سجل حقیر مورد احتیاج است و بنده هم شاگرد مردم هستم و از کار و کسب خود برای آمدن دریافت سجل احوال مانده است متمنی است مقرر فرمایید که حقیر را معطل ننمایند و المثنی را مرحمت فرمایند ـ مزید تشکر و امتنان است غلام‌حسین رضایی .🔰 Eitaa.com/DocRazavi
این روزنامه سال 1326 ق منتشر شده است. میرزا رضا نایینی نیز با تلفیق تئاتر و روزنامه تلاش کرد که آرزوی خود و همفکرانش را که بیداری جامعه بود محقق سازد. در آن دوره تاریخی می‌گفتند که مدرسه افراد جامعه را از جهالت و عذاب الیم نجات می‌دهد و روزنامه مفاسد و معایب جامعه را به ملت اخطار می‌دهد و طریق ترقی و اصلاح را یادآور می‌شود. 🆔/Eitaa.com/DocRazavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست چهار شنبه های نشریه خوانی( روزنامه تیاتر) در اداره مطبوعات مرکز اسناد و مطبوعات
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رونمایی از نخستین سالنامه چاپ مشهد، موجود در گنجینه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی .🆔Eitaa.com/DocRazavi
مکتب بافت برگزار می‌کند: 🔷کارگاه آموزشی «خط سیاق» 🔹مدرس: دکتر علی سوزنچی کاشانی 🔶۶ جلسه، ۵۰۰ هزار تومان 🔸شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۷ الی ۱۹ 🔷مشهد، بلوار وحدت، وحدت ۳/۱، مکتب بافت 🔹هماهنگی: ۰۹۳۵۶۵۵۲۲۷۵ 🆔 @maktabebaft
تاریخ خراسان، آستان قدس رضوی و تزئینات معماری حرم مطهر گرایش‌های پژوهشی بهزاد نعمتی پژوهشگر گروه فرهنگ و هنر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بوده که تاکنون ۱۰ کتاب به رشته تحریر درآورده و ۲۱ مقاله علمی به قلم وی، در مجلات و رویدادهای پژوهشی انتشار یافته است. دسترسی به متن کامل B2n.ir/n99591 🆔Eitaa.com/DocRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی اسنادی از اوراق حساب و سیاق دوره سلاجقه(۹۰۰ سال قبل) موجود در آرشیو مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
🗞۱۷ اسفند انتشار نشریه چلنگر📰 چلنگر روزنامه فکاهی و سیاسی ایران بود که در بین سال‌های ۱۳۲۹–۱۳۳۲ منتشر می‌شد. چلنگر به معنی قفل و کلیدساز و آهنگری است . این روزنامه را محمدعلی افراشته در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ منتشر کرد. چلنگر در چهار صفحه به قیمت دو ریال منتشر می‌شد و بیشتر اشعار و مطالب آن متعلق به شخص افراشته بود. چلنگر به زبان فارسی منتشر می‌شد، اما از همان شماره اول صفحه‌ای را به ادبیات محلی اختصاص داد. در این صفحه اشعاری به گیلکی، آذربایجانی، کردی، ترکمنی، لری، مازندرانی و… چاپ می‌شد. دفتر آن در خیابان نواب بود که روز ۱۴ آذر ۱۳۳۰ مورد حمله اوباش و مخالفان قرار گرفت و همه چیز آن ویران شد. و انتشار چلنگر با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ متوقف شد.
بر اساس اسناد به‌جا مانده از دوره صفوی، در تشکیلات اداری حرم مطهر با شغل «عَلَمدار» مواجه می‌شویم. این گمان مطرح است که افراد در مراسم، موظف به حمل لوا و پرچم بوده‌اند. همچنین در برخی منابع نیز اشاره شده تا دوره قاجار هنگام استقبال از رجال حکومتی، طوق و عَلَم توسط کارکنان حرم مطهر امام هشتم(ع) حمل می‌شده است. در دوره قاجار و در سال ۱۲۸۴ قمری «علی نقی حکیم‌الممالک» در خاطراتش از «عَلَم و بیرق زرنگار سرکار فیض آثار» خبر می‌دهد. همچنین براساس اسناد مربوط به اواخر دوره قاجار «بیرق شیر و خورشید» به عنوان پرچم ملی ایران و «بیرق سبز گنبد مطهر» که احتمالاً ویژه حرم مطهر رضوی بوده، در ایام معمولی در حرم منور امام رضا(ع) برافراشته می‌شده است. در ایام محرم‌الحرام نیز از «بیرق سیاه» استفاده می‌شده است. ....... ..... در سندی مربوط به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی سابقه نصب پرچم در حرم مطهر رضوی چنین آمده است: «... چون از سابق معمولاً در سردرب‌های ایوان طلا و ایوان عباسی و فوق گنبد مطهر در دو ماه محرم و صفر بیرق سیاه و باقی ایام بیرق سبز نصب می‌شد، اینک که بیرق‌های سیاه برداشته شده و بیرق‌های سبز هم کهنه و قابل استفاده نیست، در صورت لزوم و تصویب، امر به تهیه پارچه سبز جهت بیرق‌های مزبور بفرمایید...». دسترسی به متن کامل B2n.ir/n25475 .
بزرگترین قرآن در تاریخ اسلام این نگارش از قرآن به همت و سرمایه گذاری «حاج محمد گلابگیر» و با خط علی اسماعیلی قوچانی از سال 1347 شروع شده و پس از چندبار ناکامی بالاخره در سال 1395 به انتها رسید. تصاویر فوق، گزارش مجله سپید و سیاه از روند نگارش این اثر ارزشمند است که در شماره 1034 به تاریخ 21 مرداد 1352 منتشر شده است. 🆔Eitaa.com/DocRazavi
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ✍ ایرج افشار( از پرکارترین پژوهشگران معاصرکه فرهنگ، ادبیات فارسی و تاریخ ایران وامدارش بوده و از تاثیرگذارترین شخصیت‌های فرهنگی است 📚(۱۶ مهر ۱۳۰۴ _ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ ) ایرانشناس، کتابشناس، مصحح ، مجله‌نگار، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی، پایه‌گذار کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران، معروف به «پدر کتاب‌شناسی ایران» و شاخص‌ترین کتابدار تاریخ معاصر ایران. او که فرزند دکتر محمود افشار بود، در سال ۱۳۲۴ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۸ تحصیلاتش را با گرایش قضایی به پایان برد. وی عضو انجمن ایرانشناسی، عضو هیئت انتخاب کتاب، عضو کمیته جایزه کتاب ‌سال، عضو انجمن کتابداران ایران و عضو هیئت اجرایی انجمن تاریخ بود و همچنین از اعضای شورای عالی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به‌شمار می‌رفت. ایرج افشار نزدیک به ۶۵ سال کوشش‌های پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه‌های کتاب‌شناسی، کتاب‌داری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌های دیگر تألیف، تصنیف و تصحیح کرده‌است و استاد سید فرید قاسمی درباره او این‌چنین نوشته است: افشار در سال ۱۳۳۱ با همکاری چهارتن از دوستانش، انتشار نشریه فرهنگ ایران‌زمین را آغاز کرد و از سال ۱۳۲۷ مدیریت مجله راهنمای کتاب را به‌عهده داشت. این استادارزشمند کتابخانه شخصی‌‌اش را به‌مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی اهداء کرد. در این مرکز گروهی از دوستان و شاگردان و دو فرزندش، جایزه‌ای را به‌نام و یاد او ترتیب داده تا هرساله در زادروزش به بهترین پایان‌نامه در زمینه کتابداری اهداء شود.🆔Eitaa.com/DocRazavi
عَریضه به معنی دادخواهی بود و عرض‌حال یا نامه‌ای است که مردم برای شخصیتی بلندمرتبه برای رفع مشکل شان می نوشتند. و به معنی عرض حال کردن به کسی برای چاره‌جویی در گرفتاری‌ها بوده که دو نوع ( عریضه‌هایی که مردم برای حاکمان و یا مسئولان نوشته و اصطلاحاً «عرایض عرفی» گفته می‌شود و دوم، عریضه نگاری های مذهبی معروف است. بر اساس اسناد موجود در مرکز اسناد و مطبوعات، عریضه‌نویسی و توسل به امام رضا (ع) در قالب نوشتن نامه، ازحدود 400 سال پیش و از دوران صفویه مرسوم بوده که هم به داخل ضریح مطهر انداخته و گاه هم مردم ،خادمان و کارکنان حرم، برای حل مشکلاتشان، خطاب به تولیت آستان قدس رضوی می‌نوشتند، تا آنجا که این رسم ارزشمند،مورد توجه گردشگران و زائران خارجی هم بوده و گردشگر روسی «خانیکوف»در سفری که در قرن 19 م به ایران داشته، به انداختن عریضه در ضریح مطهر امام رضا(ع) اشاره دارد. گفتنی است که مرور اسناد تاریخی مشخص می‌کند که در دوره‌های مختلف، افرادی در حرم مطهر امام رضا(ع) حضور داشته که شغلشان «عریضه نویس»، «کاغذ نویس» و یا «عریضه تمام کن» بوده و احتمالاً عریضه‌های توسل به امام رضا (ع) و عریضه‌های ارسالی به تولیت آستان را برای زائران و مجاوران می‌نوشتند که این عرایض در زمان غبارروبی ضریح مطهر جمع‌آوری و بررسی می‌شده است.