eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
230530_002.mp3
7.25M
📢 :فی حجیت قول اللغوی 📅 ۹ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۰ 📚موضوع جلسه: 1️⃣وجوه گفته برای عدم حجیت قول لغوی :۱- آنچه برای فقیه مهم است در استظهار، معانی حقیقیه است اما لغوی در کتابش نمی گوید که کدام معنا، حقیقی است و کدام مجازی و کدام کنایی. و فیه: معیار در استظهار، معانی عرفیه الفاظ است و فرقی ندارد که آن معنای عرفی، حقیقی یا مجازی یا کنایی باشد. 2️⃣شهادت لغوی، شهادت در موضوعات است و در موضوعات خبر عدلین (بینه)لازم است و لذا شهادت لغوی حجت نیست. و فیه: اولا در موضوعات هم مانند احکام، اخبار یک ثقه کافی است ثانیا آن که گفتند در موضوعات، بینه لازم است در حسیات بود نه در حدسیات و شهادت اهل لغت در حدسیات است. 3️⃣وجه سوم از آخوند :قول اهل خبره در سیره وقتی حجت است که اطمینان به صحت اخبار ایشان حاصل شود. و فیه:در سیره قول اهل خبره حجت است هر چند اطمینانی به صحت اخبار او حاصل نگردد. 4️⃣وجه چهارم :بله، در اهل خبره لازم نیست اخبار عدلین در کار باشد اما اهل لغت که اهل خبره محسوب نمی شوند زیرا معانی الفاظ را که عن حس به آن رسیده اند بیان کرده اند اما اهل لغت کسانی هستند که مطلبی را عن حدس رسیده باشند. و فیه :حتی انسان های تحصیل کرده هم نمی توانند معانی واضحی مانند درخت یا ماشین را بیان کنند چه برسد به معانی پیچیده ای مانند اراده، مرگ
5️⃣ وجه پنجم :حجیت قول لغوی بی معناست زیرا استظهار کلام که مجموعه ای از الفاظ است موصوف به حجیت است نه الفاظ در آن و فیه :اگر از توجه به معانی الفاظ در یک کلام با مراجعه به قول لغوی به استظهار رسیدیم، قول لغوی حجت است و معلوم است که اگر به استظهار نرسیدیم دیگر حجیت قول لغوی معنا ندارد.
230531_001.mp3
7.18M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض م ۳۲، ۳۳،۳۴، ۳۵ 📅 ۱۰ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در حدیث «لا تعاد» با توجه به مناسبت حکم و موضوع مراد از سجود و رکوع در مستثنیٰ، معانی عرفیه آنهاست نه سجده و رکوع صلاتی که ارتکاز متشرعه درباره آن نظر دارد 2️⃣اگر زنی که از خون حیض در وقت پاک شده است، شک کند که مثلا پنج دقیقه وقت دارد که در این صورت به نماز با تحصیل شرایط نمی رسد یا ده دقیقه وقت دارد که به نماز با تحصیل شرایط آن می رسدوظیفه او این است که برای اقامه نماز اقدام کند زیرا استصحاب بقاء وقت دارد (استصحاب استقبالی) 3️⃣اگر زنی که از خون حیض در داخل وقت پاک شده است و می داند ده دقیقه تا آخر وقت نماز فرصت دارد اما نمی داند که در این فرصت می تواند حداقل یک رکعت نماز با تیمم بخواند یا نمی رسدقول مختار این است که وظیفه او این است که برای خواندن نماز اقدام نماید؛ دو اصل برای او وجود دارد : 1. اصل اشتغال 2. اصل استصحاب
230531_002.mp3
7.28M
📢 فی الظهور الحالی 📅 ۱۰ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر ظهور، مستفاد از تکلم متکلم باشد به آن ظهور لفظی یا کلامی می گویند و اگر مستفاد از فعلی به غیر از تکلم باشد به آن، ظهور حالی گویند که عند الجمیع مانند ظهور لفظی حجت است 2️⃣برای حجیت ظهور حالی مانند حجیت ظهور لفظی نمی توان به سیره تمسک کرد زیرا حجیت سیره به ظهور حال بر می گردد و نمی توان اثبات حجیت ظهور حالی به ظهور حالی شود. 3️⃣برای استدلال، مشهور می توانند ادعا کنند که یقین داریم که ظهور حالی که عند القلاء حجت است را شارع در دایره احکام خودش نیز امضاء کرده است و در این صورت در اثباتآن از حجیت یقین کمک گرفته شد. 4️⃣یقین و اطمینان در نظر مختار حجت نیستند و منشأ یقین و اطمینان نوعی که خود ظهور حال است، حجت است و لذا در استدلال بر حجیت ظهور حالی نمی توان از یقین و اطمینان استفاده کرد و باید گفت که حجیت ظهور حالی از واضحات است که نیاز به استدلال ندارند و خصم هم پپذیرد که این قضیه از واضحات است. 5️⃣تعریف اجماع :اتفاق عدد کبیر من اهل النظر و الفتوی فی الحکم بدرجة توجب احراز الحکم الشرعی 6️⃣مراد اتفاق کل یعنی در آراء فقهاء در دسترس به مخالفی بر خورد نشده است مگر یک یا دو نفر 7️⃣حجیت اجماع محصل یا مستفاد از عقل عملیست یا عقل نظری یا دلیل شرعی. 8️⃣دلیل شیخ طوسی بر حجیت اجماع محصل :اگر خداوند متعال اتفاق خطای کل بر مسئله ای را نشکند کار قبیحی انجام داده و فعل قبیح بر حق تعالی محالست. و فیه:شاید در عدم ازاله این اتفاق مصلحت اهم باشد یا شکستن اتفاق دارای مفسده باشد.
قابل توجه طلاب محترم ادامه دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد ان شاءالله در روز سه شنبه خواهد بود
230606_001.mp3
7.15M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۱۶ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۲
230606_002.mp3
7.71M
📢 📅 ۱۶ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣طریق دوم اثبات حجیت اجماع به کمک عقل نظری و حساب احتمالات است؛ وقتی تعداد علمائی که یک حکم شرعی را قائلند بالا می رود احتمال خطای ایشان کوچک و کوچکتر می شود تا جایی که یا اطمینان یا علم به وجود دلیل شرعی بر این حکم پیدا می شود. 2️⃣مرحوم صدر برای حجیت اجماع محصل چهار شرط گذاشته اند :اول این که اتفاق علمای قدمائی باشد که به عصر حضور امام و اصحاب ائمه نزدیک باشد و الا احتمال خطا بااتفاق علمای معاصر کوچک نمی شود. 3️⃣شرط دوم :مجمعین به مدرکی استناد نکرده باشندو شرط سوم این است که قرائن بر خلاف مجمعین در کار نباشد و شرط چهارم این است که محتمل المدرکیه هم نباشد. 4️⃣با فرمایش مرحوم صدر موافق نیستیم؛ اگر مراد ایشان از تولد اطمینان یا قطع از اجماع این است که آن اطمینان و قطع حجت است پس اجماع حجت نیست و اگر مراد ایشان حجیت هر دوست پس حجیت اجماع بی فایده خواهد بود. 5️⃣توضیح مرحوم صدر بر اساس مختار ما در عدم حجیت اطمینان و قطع جواب می دهد زیرا ما منشأ اطمینان یا قطع نوعی را حجت می دهیم. 6️⃣طریق سوم استناد به یک روایت نبوی برای اثبات حجیت اجماع محصل است :لایجمع الله امتی علی الضلالة ابدا این روایت اولا سندا تام نیست و ثانیا به فتوای خطا ضلالت اطلاق نمی شود و ثالثااجماع فقها را اجماع امت نمی گویند بلکه امت، اعم است.
230607_001.mp3
6.65M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض م ۳۹،۴۰، ۴۱ 📅 ۱۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در بحث اشتباه قبله سید ماتن معتقد است که باید به چهار جهت نماز بگذارد للعلم الاجمالی اما نظر مختار این است که نماز گزاردن به یک جهت اختیاری کافی است للروایة 2️⃣اگر زن حائضی که در وقت پاک شده است فقط به اندازه یک نماز تا آخر وقت فرصت دارد اما اشتباه قبله دارد، وظیفه اش نماز به کدام جهت است؟ سید فرموده است که یک نماز به جهتی که اختیار کرده بخواند؛ نظر سید صحیح است؛ اگر مبنای مختار معیار باشد که وظیفه او در وسعت وقت نیز اتیان فقط به یک نماز در یک جهت اختیاری بود و بنابر نظر سید نیز به علت ضیق وقت یک نماز به هر جهتی که خواند کفایت می کند 3️⃣اگر به اندازه دو نماز مثلا ظهر و عصر وقت داشت اما اشتباه قبله رخ داد، وظیفه او چیست؟ بنا بر مبنای سید در باب اشتباه قبله می تواند ظهر به جهتی که دوست داشت و در جهت نماز عصر نیز مخیَّر است اما بنابر نظر مختار در بحث اشتباه قبله باید هر دو نماز را به یک جهت بخواند.
230607_002.mp3
7.28M
📢 📅 ۱۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اجماع مرکب بر دوقسم است :طرفین اگر از اختیار خود رفع ید کنند باز بر بطلان قول سوم متفقند و قسم دوم این است که در آن طرفین اگر از قول خود رفع ید کنند شاید قول رقیب را اختیار کنند و شاید قول سوم را برگزینند. 2️⃣در اجماع مرکب قسم اول اگر حجیت اجماع بسیط مورد قبول قرار گرفت، حجیت آن هم مقبول است چه مبنا، قاعده لطف باشد یا حساب احتمالات باشد یا حدیث نبوی باشد اما در قسم دوم از اجماع مرکب فقط بنا بر مبنای قاعده لطف و حدیث نبوی حجت می شود. 3️⃣مثال اول: احتمال عدالت زید، ۵۰ درصد است و احتمال عدالت عمرو نیز ۵۰ درصد است؛ احتمال عدالت احدهما ۷۵ درصد می شود و احتمال فسق هر دو می شود ۲۵ درصد(مثال برای قسم اول اجماع مرکب) مثال دوم :اگر احتمال عدالت زید، ۵۰ درصد و احتمال عدالت عمرو، ۵۰ درصد است اما علم اجمالی به فسق احدهما دارم؛ احتمال عدالت احدهما پنجاه درصد و احتمال فسق هر دو همچنین ۵۰ درصد باقی می ماند (مثال اجماع مرکب قسم دوم)؛ یک دسته فتوا به وجوب تعیینی نماز جمعه و یک دسته فتوا به وجوب تخییری داده اند و علم اجمالی به بطلان احدهما وجود دارد در اینجا احتمال بطلان حرمت نماز جمعه همان پنجاه درصد می ماند4️⃣ خصوصیت علم اجمالی این طور است که نمی گذارد احتمال احدهما بالا برود5️⃣اصل موضوعی در بحث حجیت اجماع منقول :خبر ثقه عن حس حجت است و اگر شک کردیم که اخبار حسی است یا حدسی، اصالة الحس جاریست6️⃣اجماع منقول به سه قسم کاشف، منکشف و جزء الکاشف تقسیم می شود
230610_001.mp3
6.22M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض م ۴۱، ۴۲ 📅 ۲۰ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣از مستحبات بر حائض این است که در اوقات صلوات یومیه در مصلای خود بنشیند و صلوات بفرستد؛ بحث در این است که در روایت وارده «ذکرالله» گفتن بر حائض مستحب است و سخنی از صلوات نیامده 2️⃣ادله ای که استحباب صلوات فرستادن را ثابت می کند اطلاق دارد و شامل زن حائض در این حالت هم می شوند 3️⃣درباره خضاب کردن حائض دسته ای از روایات نهی کرده است و دسته ای دیگر آن را بلا اشکال شمرده است که جمع عرفی بین این دو دسته به این است که روایات ناهیه حمل بر کراهت شوند 4️⃣اگر حائض از وضو گرفتن به هنگام صلوات یومیه که برایش مستحب است معذور بود آیا می تواند برای درک استحباب بدل از وضو، تیمم کند؟ 5️⃣«التراب احد الطهورین»؛ اطلاق دارد چه برای وضوئی که مبیح برای نماز است چه وضوئی که مبیح نماز نیست باز تیمم بدلیت دارد مانند وضوء حائض و جنب برای اکل یا وضوی حائض در اوقات صلوات یومیه
230610_002.mp3
7.85M
📢 📅 ۲۰/ خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۴ 📚موضوع جلسه :1️⃣ناقل در نقل کاشف، می گوید اتفاق و اجماع فقهاء بر فلان امر است اما ناقل در نقل منکشف می گوید مثلا نماز جمعه واجبست و ما می دانیم که مستند نقل او اجماع فقهاست 2️⃣اجماع منقول به نقل کاشف حجت است همان طور که اجماع بسیط حجت است اما اجماع منقول به نقل منکشف حجت نیست زیرا إخبار ناقل بالحدس است نه بالحس و خبر ثقه اگر عن حس باشد حجت است نه وقتی عن حدس باشد 3️⃣معیار در حجیت اجماع در نقل کاشف یا منکشف این است که سامع از اجماع ذکر شده در مدلول مطابقی نقل کاشف یا اجماع ملازم در نقل منکشف معتقد به حکم شرعی شود یعنی آن اجماع را در حدی بداند که ملازمه با حکم شرعی داشته باشد و الا نقل اجماع مذکور در مدلول مطابقی نقل کاشف و نه اجماع مطوی در نقل منکشف حجیتی نخواهند داشت مانند وقتی که احتمال می دهد ناقل از کسانی است که اتفاق هفتاد درصدی را برای رسیدن به حکم شرعی کافی می داند اما رای سامع در نود درصد است 4️⃣ناقل در نقل جزء الکاشف فقط اتفاق بخشی از فقهاء بر حکم شرعی را بیان کرده است و به قول مرحوم صدر یک جمله شرطیه را ناقل است:« وجوب صلاة الجمعه اجماعی ان افتی الباقون بوجوبها»؛ اگر مجتهد خودش رای ما بقی را احراز کند یا نقل دیگری بیابد که فتوای ده نفر دیگر را بیان کرده باشد، آن جمله شرطیه تبدیل به جمله حملیه می شود و اخبار جزء الکاشف حجت خواهد بود5️⃣اکثر اجماعات منقوله موهون است زیرا اجماعی نیست که ملازمه با حکم شرعی داشته باشد و لذا باید شواهد و قرائن متوفر باشند تا گفته شود که اجماع منقولی حجت است
6️⃣شهرت روایی :روایتی است که در کتب حدیثی یا فقهی متعدد نقل گردیده نه این که مثلا شیخ طوسی از کلینی نقل کرده اند هر چند یک سلسله سند داشته باشد و خبر واحد باشد و همین معنا از شهرت مراد مقبوله عمر بن حنظله در باب تعارض ادله است. مرحوم آقای صدر تعریفی دیگری از شهرت روایی دارند ومعتقدند که هر روایتی که در تمام طبقاتش متعدد باشد اما به حد تواتر نرسد.
230611_001.mp3
6.42M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض م ۴۲، ۴۳ مستحبات و مکروهات بر حائض 📅 ۲۱ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣قرآن خواندن نسبت به حائض روایات عدیده ای در نهی دارد حتی اگر کمتر از هفت آیه باشد؛ این روایات اگر چه سندا ضعیف هستند اما به سبب تعدد کراهت را می رسانند و این کراهت بنا بر نظر مختار به معنای مبغوضیت است نه به معنای اقل ثوابا 2️⃣در مورد صحت و مشروعیت اغسال واجبه مانند غسل جنابت یا غسل مس میت نسبت به حائض اختلاف شده است و سید ماتن معتقد است که این اغسال نیز از حائض مشروع است؛ دلیل بر مشروعیت موثقه ساباطی است :« عن أبي عبد اللّه (ع): «عن المرأة يواقعها زوجها ثمَّ تحيض قبل أن تغتسل. قال (ع): إن شاءت أن تغتسل فعلت، و إن لم تفعل فليس عليها شي ء، فإذا طهرت اغتسلت غسلا واحداً للحيض و الجنابة» »
230611_002.mp3
5.88M
📢 📅 ۲۱/ خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بحث شهرت عملی دربحث خبر واحد خواهد آمد؛ آیا یک خبر ضعیف السند که مشهور علماء بر اساس آن خبر فتوا داده اند، حجت است یا نه؟2️⃣شهرت فتوایی :مشهور علماء فتوایی دارند که از فتوای ایشان قطع یا اطمینان به حکم شرعی پیدا نشده است؛ آیا فتوای مشهور حجیت دارد؟ 3️⃣حجیت فتوای مشهور را باید در حوزه عمل و افتاء بررسی نمود؛ در حوزه عمل برای عامی یا خود مجتهد، فتوای مشهور حجت است؛ بله، اگر فتوای مشهور با غیر مشهوری تعارض کرد که کیفیت فتوای آنها بر کمیت فتوای مشهور بچربد، فتوای غیر مشهور حجت خواهد بود4️⃣برای حجیت شهرت فتوایی در مقام افتاء دو دلیل عمده اقامه کرده اند :روایت خاص و دیگری دلیل حجیت خبر واحد روایت خاص،مرفوعه زراره و مقبوله عمر بن حنظله است که هر دو سندا و دلالة مخدوش هستند؛ در دلالت آنها باید گفت که اولا قدر متیقن آن شهت روایی است و اطلاقی نسببت شهرت فتوایی ندارد یا لااقل اجمال دارد و ثانیا این روایت خاص نسبت به حجیت شهرت فتوایی در مقم افتاء ساکت است و بحثش در تعادل و تراجیح است 5️⃣وجه استدلال به ادله حجیت خبر واحد بر حجیت شهرت فتوایی در مقام افتاء :حجیت خبر واحد به خاطر کاشفیت و اصابت آن به واقع است و این اصابت به واقع در فتوای مشهور بیشتر از اخبار واحد است.6️⃣و فیه : اولا در خبر واحد به احتمال قوی اصابت به واقع بیشتر از فتوای مشهور است زیرا اولی حسی و دومی حدسی است و احتمال اصابت به واقع در اخبار حسی بیشتر است و ثانیا ادله حجیت خبر واحد امضاء سیره بودند در حالی شهرت فتوایی اساسا در سیره حجت نیست
📣با عرض خسته نباشید خدمت طلاب معزز به اطلاع می رساند که دروس حضرت استاد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به پایان رسید؛ ان شاءالله شروع سال جدید تحصیلی بعد از تعطیلات صفر اطلاع رسانی خواهد شد. فقه سال بعد :فصل فی الاستحاضه اصول سال بعد : خبر واحد
📣با سلام خدمت طلاب معزز به اطلاع می رساند دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد در تاریخ سوم مهرماه ( روز دو شنبه) شروع خواهد شد. مکان: زیر زمین موسسه صاحب الامر علیه السلام خارج فقه: ساعت هفت صبح؛ بحث فصل فی الاستحاضه خارج اصول: ساعت هفت و نیم صبح؛ بحث خبر واحد
230925_001.mp3
5.72M
📢 📅 ۳ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣دم حیض و احکام حائض لزوما بر هم منطبق نیستند و مواردی داریم که دم الحیض ثابت است اما احکام استحاضه مترتب است اما در مورد دم الاستحاضه همیشه بر احکام استحاضه منطبق است 2️⃣ اگر خون استحاضه از جداره رحم به داخل رحم بریزد، زن را مستحاضه گویند و لازم نیست که حتما این خون از بدن خارج شود تا مستحاضه حساب شود؛ همین قول را در باب دم الحیض اختیار کردیم و با مرحوم سید مخالفت کردیم
230925_002.mp3
5.92M
📢 📅 ۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر به دو قسم خبر حدسی و حسی تقسیم می شود و خبر حسی به علمی و غیر علمی تقسیم می شود و خبر حسی غیر علمی به خبر مستفیض و خبر واحد تقسیم می شود. 2️⃣متاخرین بحث در رابطه با خبر حدسی را با عنوان حجیت قول اهل خبره بحث کرده اند که ربطی به بحث حجیت خبر واحد ندارد.
230926_001.mp3
5.05M
📢 📅 ۴ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲ 📚موضوع جلسه: سه نکته درباره صفات دم الاستحاضه بیان می شود: 1️⃣فقط درباره دو صفت اصفر و بارد روایت صحیحه وجود دارد اما راجع به صفت سوم که رقت بود روایات ضعیفه ای از کتاب دعائم الاسلام و فقه الرضوی وجود دارد و راجع به صفات دیگر هم تنها بیان فقهاء و تجاربی بوده است که از بانوان به فقهاء اطلاع داده شده است. 2️⃣این صفات، غالبی هستند و ممکن است که در موردی خون استحاضه فاقد یک یا چند مورد از این صفات باشد. 3️⃣برای این صفات در فقه هیچ اثری مترتب نیست و تحدید این صفات اهمیتی ندارد؛ در باب صفات دم الحیض فی الجمله آثاری مترتب بود اما راجع به دم الاستحاضه هیچ اثر عملی در فقه برای آنها وجود ندارد.
230926_002.mp3
6.2M
📢 📅 ۴/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر متواتر، خبر حسی است که در آن تعداد مخبرین به حدّی است که منشأ قطع به مضمون خبر می شود 2️⃣شهید صدر می فرمایند که تعداد مخبرین به یک جایی که می رسد هر چند احتمال کاذب بودن همه ی آنان صفر نمی شود اما ذهن بشر این احتمال را صفر حساب می کند 3️⃣سه قسم برای خبر متواتر بیان کرده اند: لفظی، معنوی، اجمالی 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
230927_001.mp3
5.41M
📢 📅 ۵ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣هر خونی که دم جروح و قروح نباشد (و خون بکارت نباشد) و محکوم به عدم حیضیت شود (و محکوم به عدم نفاسیت آن گردد) محکوم به خون استحاضه است 2️⃣دو صورت برای حکم به عدم حیضیت یعنی علم به عدم جریان احکام حیض وجود دارد: 1. وقتی می داند که خون، خون حیض است و می داند که احکام حیض را ندارد مانند وقتی که خون حیض می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز 2. وقتی نمی داند که خون، خون حیض است یا استحاضه اما می داند که احکام حیض را دارا نیست مانند وقتی که خونی می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز و شک دارد که این خون، خون حیض است یا استحاضه است 3️⃣دلیل مرحوم سید اطلاق مقامی روایات وارد در باب استحاضه است؛ از اطلاق لفظی بعضی روایات مانند صحیح صفوان نیز می توان قاعده بالا را استفاده نمود
230927_002.mp3
6.52M
📢 📅 ۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تواتر اجمالی: در سه مورد استعمال شده است ‌مورد اول جایی است که اخبار متعدد، لازمه مشترک دارند قسم دوم جایی است که اخبار متعدد قدر متیقن دارند قسم سوم جایی است که احتمال کذب جمیع اخبار متعدد با یک مضمون بنا بر حساب احتمالات، صفر باشد 2️⃣برای اثبات حجیت خبر واحد به کتاب و سنت و اجماع و عقل استدلال شده است 3️⃣در استدلال به آیه نبأ بر حجیت خبر واحد هم از مفهوم شرط استفاده کرده اند و هم از مفهوم وصف
230930_001.mp3
6.18M
📢 📅۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣اگر خون مردد شد بین الاستحاضه و خون جروح و اماره ای بر این که از جروح باشد در کار نباشد یا خون مردد باشد بین استحاضه و خون جروح و خون حیض و اماره بر این که خون از جروح باشد یا خون حیض باشد در کار نباشد، حکم این خون چیست؟ 2️⃣قول مختار: این خون، هیچ حکم خاصی را دارا نیست و حکم خون جروح را داراست؛ زیرا اطلاق لفظی دلیل مذکور تام نیست و الغاء خصوصیت در این مورد مورد پذیرش نیست و تعمیم اطلاق مقامی هم مقبول نیست 3️⃣استحاضه بر سه قسم است: قلیله، متوسطه، کثیره
230930_002.mp3
7.06M
📢 📅 ۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در آیه نبأ سه احتمال با در نظر گرفتن جمله شرطیه در آن متصور است که بنا بر مختار، ترجمه آیه اینچنین است: «ان جاء بنبأ الفاسق فتبینوا»؛ در این صورت جمله شرطیه فاقد مفهوم است. 2️⃣استدلال به آیه نبأ بر حجیت خبر واحد به کمک مفهوم وصف: سه وجه برای چنین استدلالی بیان شده است 3️⃣وجه دوم از مرحوم شیخ است که می فرماید سه احتمال در حجیت خبر واحد متصور است و باید دید که آیه با توجه به مفهوم وصف در کدام احتمال می گنجد 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231001_001.mp3
6.3M
📢 📅۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣سید برای مستحاضه قلیله دو حکم وجوبی بیان کرده است: وجوب وضو برای هر نماز و وجوب تعویض پنبه 2️⃣به لحاظ روایت برای وجوب وضو، صحیح معاویه بن عمار را داریم :«...وَ إِنْ کَانَ الدَّمُ لَا یَثْقُبُ الْکُرْسُفَ(مستحاضه قلیله) تَوَضَّأَتْ وَ دَخَلَتِ الْمَسْجِدَ وَ صَلَّتْ کُلَّ صَلَاةٍ بِوُضُوءٍ »روایت دوم، صحیحه زراره از امام باقر است 3️⃣این دو روایت، سندا و دلالة بر وجوب وضو تمام است 4️⃣وجوب ابدال هم اجماعی است اما مرحوم حکیم تصریح کرده اند که دلیل ندارد