eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231115_002.mp3
7.17M
📢 نقل به معنا و نقل به الفاظ 📅 ۲۴/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نقل به معنا مانند نقل به الفاظ توسط مخبر ثقه در سیره حجت است اما دقت هایی که در نقل به الفاظ می توان از عبارات نقل شده استفاده کرد در نقل به معنا درست نیست و حتما باید صلاحیت تلقی درست و اداء آن معنا با عبارات صحیح در مخبری که نقل به معنا می کند وجود داشته باشد و این صلاحیت باید محرز شود. 2️⃣از کوتاه بودن نقل مخبر لزوما نقل به الفاظ بودن استفاده نمی شود 3️⃣با روایاتی که نقل به معنا شده است نمی توان مانند آیات قرآن برخورد کرد؛ نمی توان از تک تک واژه ها و کلمات و حروف استفاده فقهی و غیر فقهی نمود 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231118_001.mp3
7.45M
📢 م۲۲،۲۱ 📅۲۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر در وسط هر غسلی که شرط صحت در نماز است مرتکب حدث اصغر شد غسل او صحیح است و باید آن را ادامه دهد و بعد از غسل وضو بگیرد اما در اغسالی که شرط صحت در نماز هستند هیچ اماره یا اصلی وجود ندارد که بگوید غسل او صحیح است یا باطل است(اصول عملیه فقط در تکالیف جاری می شوند نه در مستحبات و مکروهات)؛ مخیر است بین اتمام غسل یا استیناف غسل از باب رجاء. 2️⃣وقتی وسط غسل استحاضه مرتکب حدث اکبر دیگری شد می تواند غسل استحاضه را به اتمام برساند و غسلش صحیح است به خاطر جریان اصل برائت از اکثر اما باید غسل دیگری برای حدث اکبر جدید اتیان کند و می تواند غسل استحاضه را رها کند و یک غسل به نیت دو سبب حدث اکبر انجام دهد.
231118_002.mp3
7.14M
📢 خبر الثقه فی التکالیف 📅 ۲۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر خبر ثقه قائم شد بر وجود تکلیف فعلی بنابر مسلک برائت عقلیه فقط خبر ثقه منجِّز است و بنابر مسلک حق الطاعه هم خبر ثقه منجِّز است و هم احتمال؛ اگر خبر ثقه قائم شد بر نفی تکلیف فعلی بنا بر مسلک برائت عقلیه دو معذِّر در کار است یکی عدم وجود المنجِّز و دیگری خبر ثقه اما بنا بر مسلک حق الطاعه فقط یک معذّر وجود دارد که عبارتست از خبر ثقه. 2️⃣اگر تکلیف فعلی مقطوع نبود به خودی خود معذَّر است (لعدم وجود المنجِّز) بنا بر مسلک برائت عقلیه منتهی شارع مقدس می تواند جعل منجِّز بفرماید و اگر تکلیف فعلی، محتمل الوجوب یا محتمل الحرمه باشد به وجود احتمال، منجَّز است بنا بر مسلک حق الطاعه اما شارع مقدس می تواند جعل مؤمِّن بفرماید.
231119_001.mp3
6.76M
📢 م۲۳؛ 📅۲۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مستحاضه ای که تمکن از غسل یا وضو یا هر دو ندارد باید بدل از آن تیمم کند و هر غسل یا وضو تیمم جداگانه ای می طلبد و برای تداخل در اسباب و مسببات دلیلی وجود ندارد. 2️⃣خون استحاضه همیشه احکام استحاضه دارد و خون استحاضه ای وجود ندارد که احکام حیض را داشته باشد اما خون حیضی وجود که احکام استحاضه دارد مانند خون حیضی که فقط دو روز استمرار داشته باشد یا خون حیضی که در روز یازدهم به بعد خارج می شود. 3️⃣نفاس، مصدر است به معنای زاییدن که فعل تدریجی است و خونی که موقع ولادت یا بعد آن خارج می شود خون نفاس است؛ خون نفاس همان خون حیض است که در رحم موقع حمل حبس شده بود و موقع ولادت بیرون می آید؛ بنابراین در رحم سه نوع خون وجود ندارد بلکه فقط دو خون در رحم است: حیض و استحاضه. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231119_002.mp3
7.58M
📢 خبر الثقه فی العقائد 📅 ۲۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ادراکات عقلی یا علم فقط شامل تصور و تصدیق است و اعتقاد یا ایمان به حصه ای از تصدیق بر می گردند و چیز سومی به اسم عقد القلب یا انقیاد قلبی که ایمان یا اعتقاد باشد در افق نفس وجود ندارد. 2️⃣اعتقاداتی که تحصیل آنها عقلا واجبست اعتقاد به توحید و رسالت است و اعتقاداتی که تحصیل آنها شرعا واجبست اعتقاد به امامت و معاد جسمانی است و سایر اعتقادات به لحاظ فقهی نه وجوب عقلی دارند و نه شرعی. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231120_001.mp3
6.14M
📢 📅۲۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دم النفاس همان دم الولادة است که همراه با خروج اولین جزء مولود یا اندکی بعد از ولادت از زن خارج می شود و احکام نفساء بر زن مترتب می شود 2️⃣اگر مولود تام الخلقه نبود یا ولوج روح در او نشده بود باز احکام نفساء بر بر زنی که هنگام ولادت آن خون ریزی دارد مترتب است اما در مورد خروج مضغه و علقه باید گفت که احکام نفاس مترتب نیست. 3️⃣خونی که قبل از ولادت خارج می شود خون نفاس نیست و اگر اماره بر حیضیت دارد (در ایام عادت خارج شده یا صفات حیض را داراست) احکام حیض بر آن مترتب خواهد شد و الا احکام مستحاضه بر این خون مترتب خواهد شد.
231120_002.mp3
7.16M
📢 خبر الثقه فی العقائد 📅 ۲۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در امور غیبی ماند وجود رجعت در آخر الزمان که نه راه حس به درک آن وجود دارد و نه حدس نه خبر ثقه حجت است و نه قول اهل خبره بلکه قول معصوم لازم است؛ اگر ثقه خبر آورد که معصوم چنین خبری را فرمود ه است آن خبر عرفا حجت است و همچنین تجویز اخبار به واسطه خبر ثقه وجود دارد و مصداق «قول بلا حجة» نمی شود. 2️⃣اماره قائم مقام قطع موضوعی طریقی نمی شود همان طور که قائم مقام قطع موضوعی صفتی هم نمی شود. 3️⃣ اگر اهل خبره خبر از وجود معاد جسمانی داد و اعتقادی از این خبر پیدا نشد دیگر تکلیف به وجوب تحصیل اعتقاد برای چنین شخصی غیر مقدور است و نمی شود قائل شد که اماره جای اعتقاد می نشیند؛ زیرا مسئله قائم مقامی اماره به جای قطع موضوعی ربطی به این بحث ندارد که اعتقاد متعلق تکلیف واقع شده است نه موضوع تکلیف.
231121_001.mp3
5.66M
📢 ؛ م ۱ 📅۳۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر خون ما قبل ولادت دارای شرایط خون حیض بود احکام حیض را داراست هر چند بین این خون و خون لاحق که نفاس است اقل طهر فاصله نشود؛ زیرا ادله ی لزوم فاصله شدن اقل طهر (ده روز) بین دو خون حیض اطلاقی ندارد که شامل خون حیض و نفاس نیز بشود. 2️⃣برای اقل خون نفاس مانند اقل خون استحاضه حدّی وجود ندارد بر خلاف خون حیض که اقلّ آن سه روز است. 3️⃣اکثر خون نفاس ده روز است مانند اکثر خون حیض که ده روز بود و قول دیگری وجود دارد که هجده روز را قائل است. 4️⃣فقط ده روز بعد از ولادت قابلیت خون نفاس را دارا هستند بنابراین اگر روز دهم بعد از و لادت خون دید و این خون ریزی ادامه داشت فقط خون روز دهم نفاس است و خون های ما بعد آن نفاس نیست.
231121_002.mp3
7.34M
📢 خبر الثقه فی غیر التکالیف 📅 ۳۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣جواز یا عدم جواز اخبار به مضمون خبر ثقه تابع حجت عرفی بودن یا نبودن خبر ثقه است و ربطی به این مبنا ندارد که شارع مقدس امارات را علم قرار داده است یا حجت؟ 2️⃣امارات و اصول یک مفاد بیشتر ندارند و آن عبارتست از ایجاب احتیاط یا ترخیص در مخالفت با تکلیف؛ تعبیر شارع که خبر ثقه نزد من علم است یا حجت است یا معتبر است یا باید به آن عمل بشود مهم نیست زیرا این تعابیر، کنایی هستند و مراد و مفاد آن عبارتست از ایجاب احتیاط وقتی اماره یا اصل بر وجود تکلیف فعلی قائم شد یا ترخیص در مخالفت وقتی اماره یا اصل بر نفی تکلیف فعلی قائم شد. 3️⃣خبر ثقه در عقائد واجبه عقلیه یا واجبه شرعیه فقط می تواند به تحصیل اعتقاد کمک کند و اگر با همه ی زحمات در راه تحصیل اعتقاد بر مکلفی اعتقاد به توحید و رسالت یا امامت و معاد حاصل نگردید عاجز است و عقوبت عاجز عقلا قبیح است.
231122_001.mp3
6.67M
📢 ؛ م ۱ 📅۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اکثر ایام نفاس ده روز نه هجده روز و دلیل آن اطمینان نوعی است که از نقل شیخ مفید(که قول ده روز را اختیار کرده است و آن معلَّل به قول امام صادق کرده است) و شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز حاصل می شود. 2️⃣دو نقل از شیخ مفید وجود دارد که ایشان قول ده روز را اختیار کرده اند و این اختیار خود را مستند به قول معصوم کرده اند؛ دلیل حجیت خبر واحد این دو نقل از شیخ مفید را شامل می شود و همین کافی است که قول ده روز اختیار شود نه هجده روز 3️⃣شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز است و این شهرت فتوایی همراه است با کثرت ابتلاء زنان به نماز و زایمان؛این فتوای مشهور حتما از معصوم اتخاذ شده است. 4️⃣اگر دلیل اول را کسی تام ندید باید گفت که آن دلیل به همراه دلیل دوم مفید اطمینان نوعی است و در نظر مختار منشأ اطمینان نوعی از حجج شرعیه شمرده می شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231122_002.mp3
7.23M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برخی از علماء قائلند که نسبت به تکالیف فعلیه عمل بر اساس ظنّ از هر راهی که حاصل گردد کافی است و عمده ی دلیل بر این ادعا دلیل انسداد است که شامل مقدمات خمسه و یک نتیجه است. 2️⃣درست است که علم اجمالی وجود دارد از بین اخباری که رسیده است برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه دارند اما لازمه ی این علم اجمالی لزوم احتیاط در بین همه اخبار نیست؛ زیرا این علم اجمالی به علم اجمالی کوچک تر منحل می شود؛ در بین اخبار ثقات هم علم اجمالی وجود که برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه در شریعت دارند و عدد معلوم بالاجمال در این علم اجمالی کمتر از مقطوع بالاجمال در علم اجمالی اول نیست؛ بنابراین لازم است که در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود نه در دایره ی اخبار غیر ثقات. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231125_001.mp3
7.36M
📢 ؛ م ۱ 📅۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣یوم در بحث «عشرة ایام» حیض و استحاضه و نفاس به معنای شبانه روز است و لذا نفساء اگر از ساعت ۱۰ شب شروع به خون ریزی کرد تا ساعت ۱۰ شب یازدهم دوران نفاس او ادامه دارد. 2️⃣شب اول در نظر سید احکام نفاس را دارد اگر خون ریزی شروع شده است اما «عشرة ایام» از طلوع فجر فردا آغاز می شود که نظر صحیحی نیست زیرا یوم در اینجا به معنای شبانه روز است و از لحظه شروع خون ریزی هر چند در شب باشد «عشرة ایام» شروع شده است. 3️⃣شروع ده روز نفاس بعد اتمام ولادت است نه ابتدای زایمان.
231125_002.mp3
6.32M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بر اساس انحلال حکمی جاری شده در دایره ی اخبار ثقات و ضعاف اگر اخبار ثقات و مقداری از اخبار ضعاف که مضمون تکلیفی مشترک با اخبار ثقات دارند کنار گذاشته شود دیگر علم اجمالی به وجود تکالیف در دایره اخبار ضعاف باقی مانده وجود ندارد و تنها احتمال وجود تکلیف در این دایره داده می شود؛ بر اساس علم اجمالی دوم باید در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود اما در دایره ی اخبار ضعاف نیازی به احتیاط نیست و برائت از تکلیف جاری می شود. 2️⃣انسداد باب علم در زمان کنونی کلام صحیحی است زیرا تعداد کمی از تکالیف را می توان با قطع تحصیل کرد و معظم تکالیف شرعیه باقی می مانند؛ انسداد باب علمی در زمان کنونی کلام غیر صحیحی است بلکه هم ظهور حجیت دارد و حجیت آن از قطعیات بدیهیه است و هم خبر ثقه حجیت دارد که از قطعیات است.
231126_001.mp3
7.12M
📢 ؛ م ۲ 📅۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که ذات عدد است و خون ریزی او متجاوز از عشره است، عدد را حیض را قرار می دهد و ما بقی را استحاضه قرار می دهد و اگر خون ریزی او متجاوز از عشره نباشد، تمام خونی که دیده است را حیض قرار می دهد و به عدد کار ندارد و اگر ذات عدد نیست پس همیشه خون متجاوز از عشره است که احکام استحاضه را دارد و خونی که در ده روز می بیند خون حیض است؛ عین این قاعده ای که در باب حیض است درباره ی نفساء جاریست. 2️⃣مبدأ دهه برای نفساء اگر خون ریزی او از حین الولادة شروع شد همان حین شروع در ولادت است و اگر در هنگام ولادت خون ریزی نداشت و بعدا شروع به خون ریزی کرد از اتمام ولادت دهه ی نفساء شروع می شود و هر خونی که در این دهه از نفساء خارج گردد خون نفاس است و احکام نفساء که همان احکام حیض است بر این زن مترتب خواهد بود. 3️⃣دم الولادة موضوع وجوب احکام نفاس نیست که اگر در جایی مشکوک شود دیگر ترتب احکام نفساء متوقف شود بلکه موضوع حکم «دم النفاس است» و دم النفاس همان دم الحیض است که در دوران حمل در داخل رحم حبس شده بود و بعد از ولادت یا با شروع ولادت شروع به خارج شدن از رحم می کند؛ مثلا اگر زنی در روز دهم بعد از ولادت شروع به خون ریزی کرد باز خون او در روز دهم خون نفاس است و احکام نفساء دارد اما در روز های بعد احکام مستحاضه بر آن مترتب می شود
231126_002.mp3
6.34M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از بین مقدمات دلیل انسداد مقدمه اول و دوم مخدوش است اما سایر مقدمات این دلیل تمام است. 2️⃣مقدمه سوم از مقدمات دلیل انسداد می گفت که برائت شرعیه و عقلیه در جمیع تکالیف مشتبهه جریان ندارد؛ عدم جریان برائت عقلیه یا به خاطر عدم قول به آن است یا به خاطر وجود بیان در ما نحن فیه است و عدم جریان برائت شرعیه یا به خاطر عدم حجیت خبر ثقه در نظر انسدادی است یا به خاطر عدم جریان برائت در اطراف علم اجمالی است. 3️⃣مقدمه چهارم از مقدمات دلیل انسداد تمام است زیرا دلیل نفی عسر و حرج وارد بر احتیاط عقلی است و موضوع آن که وجود احتمال تکلیف است را بر می دارد.
📣سلام علیکم قابل توجه طلاب محترم 🔹دروس حضرت استاد به مناسبت ایام فاطمیه تا آخر هفته تعطیل است 🔸 دروس حضرت استاد به غیر از این کانال در دو جا بارگزاری می شود 1️⃣گوگل درایو 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1inmla0O2Cf__lAnSVXgC7zQz_yHCiqDK 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1iobRWTqc8yNgnHqxmzMkkSTBBpSvKl2R 2️⃣سامانه تقریر در این سامانه طلاب محترم می توانند تقریرات خود را ذیل هر درس بارگزاری بفرمایند https://taghrir.ismc.ir/
231202_001.mp3
7.18M
📢 ؛ م ۲ 📅۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نقاء متخلل بین دو خون نفاس اختلاف است که زن در این ایام احکام طاهر دارد یا حائض؟ همان اختلافی که در باب حیض وجود داشت و در هر دو باب قول مختار این است که زن در ایام نقاء متخلل بین دو حیض یا بین دو نفاس احکام طاهر را داراست. 2️⃣به صرف وجود دم نفاس در رحم زن را نفساء نمی کند و احکام نفساء وقتی مترتب می شود که این حیض حابس از رحم بعد از ولادت خارج گردد لذا اگر تا ده روز هیچ خونی از زن خارج نشد دیگر نفاس ندارد. 3️⃣خونی که بعد از ده روز از اتمام ولادت از زن خارج می شود دیگر احکام نفاس ندارد و آن خون مردد بین حیض و استحاضه است.
231202_002.mp3
5.8M
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجت بر دو قسم است: جعلی و ذاتی؛ حجت ذاتی فقط قطع است بنا بر قول مشهور و تمامی حجج به غیر از قطع، حجت جعلی هستند یعنی شارع مقدس است که حجیت را برای آنها جعل فرموده است. 2️⃣انسدادی هایی که ظن را بنا بر کشف حجت می دانند قائل به حجیت جعلی ظن هستند اما انسدادی هایی که ظن را بنا بر حکومت حجت می دانند قائل به حجیت ذاتی ظنّ هستند. 3️⃣مرحوم خویی قرائت مرحوم آخوند از حجیت ظن بنا بر حکومت را قبول نکرده اند و قائلند بنا بر حکومت اساسا ظنّ حجت نمی شود بلکه علم اجمالی حجت است و عقل حکم می کند به تبعض در امتثال در دایره تکالیف مظنونه.
231203_001.mp3
5.98M
📢 ؛ م ۲ 📅۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مبدأ عشرة بنا بر مختار رؤیت دم است بنابراین اگر در روز یازدهم از ولادت تازه خون دید، تازه دهه ی عشره ی نفاسیه او شروع شده است. 2️⃣اگر در روز یازدهم بعد از ولادت تازه خون دید، خون نفاس است و عشرة تازه شروع شده است و اگر تا روز بیست و یکم بعد از ولادت خون ریزی ادامه داشت همه ی این خون ها خون نفاس است و زن باید احکام نفساء را انجام دهد. 3️⃣زنی که دارای عادت عددیه هفت روز است و یازده روز خون بعد از ولادت داشته است، هفت روز را نفاس قرار می دهد و چهار روز بعدی را استحاضه قرار می دهد 4️⃣زنی که عادت عددیه ندارد مانند مبتدئه و مضطربه و یازده روز بعد ولادت خون ریزی داشته است، ده روز نفاس قرار می دهد و یک روز را استحاضه قرار می دهد.
231203_002.mp3
7.44M
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قول به حجیت ظن به صورت کشف درست نیست زیرا راهی برای رسیدن به امری که شارع در ظرف انسداد حجت قرار داده است وجود ندارد و محتمل است شارع مکلفین را واگذار به انجام وظیفه ی عقلی در ظرف انسداد کرده باشد. 2️⃣قول به حجیت ظن به صورت حکومت درست نیست زیرا هم با قاعده قبح عقاب بلا بیان نمی سازد و هم با مقتضای ذاتیت حجیت سازگار نیست. 3️⃣قول به تبعض در امتثال در ظرف انسداد درست نیست زیرا مبتنی بر مبنای نا صحیحی است و آن مبنا منجزیت علم اجمالی نسبت به مخالفت احتمالیه است؛ مبنای مختار این است که علم اجمالی فقط نسبت به مخالفت قطعیه منجِّز است نه نسبت به مخالفت احتمالیه
231204_001.mp3
5.64M
📢 ؛ م ۳ 📅۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز هشتم بعد ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت خون ریزی دارد احکام مستحاضه بر او مترتب است بنا بر نظر سید و احکام نفساء دارد بنا بر نظر مختار و اختلاف دو قول در تعیین مبدأ عشره در نفاس است. 2️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز پنجم بعد از ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت ادامه دارد پنج روز را نفاس و روز آخر را استحاضه قرار می دهد بنا بر نظر سید و همه شش روز خون ریزی را نفاس قرار می دهد بنا بر مختار
231204_002.mp3
7.53M
📢 بیان مختار بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجیت ذاتی ظن که مدعای مرحوم آخوند است از قبیل احراق نار ( حرارت از آتش جدایی ناپذیر است) است که عرضی ذاتی است و از ذات شیء انفکاک پذیر نیست نه از قبیل احتراق خشب برای نار (احتراق نار نسبت به وجود شیء قابل سوختن در مجاورت آتش سنجیده می شود) که عرضی قریب است که خصوصیتی است که ممکن است همراه با ذات باشد در حالتی و همراه نباشد در حالت دیگر 2️⃣بنا بر پذیرش مقدمات دلیل انسداد باید دید وظیفه عقلی در ظرف انسداد چیست. 3️⃣مختار بنا بر پذیرش مقدمات انسداد این است که در دایره ی تکالیفی که احتمال یا محتمل در آنها اهم است باید احتیاط کرد زیرا صرف احتمال وجود تکلیف در نظر مختار، منجِّز است اما احتیاط بیشتر از آن با در نظر گرفتن عدم انتهاء به عسر و حرج باید باشد و عدم احتیاط با در نظر گرفتن عدم انتهاء به مخالفت قطعیه نسبت به مقدار تکالیف معلوم بالاجمال باید باشد. 4️⃣مختار مرحوم خویی بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد (تبعیض در امتثال) با پذیرش دو مبنا درست است: قاعده ی قبح عقاب بلا بیان و منجزیت علم اجمالی نسبت به تکالیف محتمله
231205_001.mp3
5.59M
📢 ؛ م ۴ 📅۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مشهور قائلند در باب حیض اگر بین دو خون حیض اقل طهر فاصله نشود خون متاخر احکام حیض را ندارد و در باب نفاس قائلند اگر بین حیض متقدم بر نفاس ده روز فاصله نشود خون متقدم احکام حیض را ندارد. 2️⃣بین حیض متقدم بر نفاس لازم نیست ده روز فاصله شود اما بین نفاس و حیض متاخر از آن حتما باید ده روز فاصله شود تا خون لاحق محوم به حیضیت شود. 3️⃣روایاتی که می فرمود باید اقل طهر فاصله شود انصراف دارد به دو خون حیض و ربطی به خون حیض و نفاس ندارد 4️⃣دلیل قول سید در حیض متاخر این است که روایاتی در باب خون نفاس وارد شده است که حضرت فرمودند که خون ما بعد عشره استحاضه است 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231205_002.mp3
7.07M
📢 مقدمه 📅 ۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تعریف اصل عملی: حکم من ناحیة العقل او الشرع للتنجیز او التعذیر 2️⃣اصل عملی عقلی دو چیز است: اصالة الاحتیاط (وجوب دفع ضرر محتمل)، اصالة البرائة (قبح عقاب بلا بیان) 3️⃣اصل عملی شرعی دو چیز است: اصل مؤمِّن (برائت شرعیه یا استصحاب مؤمِّن) و اصل منجِّز (استصحاب منجِّز) 4️⃣احکام شرعی به سه دسته ی احکام تکلیفی و وضعی و انتزاعی تقسیم می شوند و از میان آنها تنها احکام تکلیفی هستند که انقسام به حکم واقعی و ظاهری دارند؛ حکم تکلیفی ظاهری دو چیز است: ایجاب احتیاط، ترخیص در مخالفت و احکام تکلیفی واقعی چهار تا هستند: وجوب، حرمت، ندب، کراهت؛ در مجموع شش تا حکم تکلیفی وجود دارد در نظر مختار 5️⃣حکم وضعی و انتزاعی به ظاهری و واقعی تقسیم نمی شوند و عنوان طهارت ظاهری از قبیل آدم برفی است و اساسا طهارت نیست. 6️⃣موضوع احکام تکلیفی مکلف است اما موضوع احکام وضعیه و انتزاعیه دائما متعلق آنهاست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231206_001.mp3
5.21M
📢 ؛ م ۵ 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مدت زایمان طول بکشد فقط خون ریزی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل است که دم الولادة صدق می کند و از همان موقع است که عشره شروع می شود؛ بنابراین موضوع ترتب احکام نفاس خونی است همراه با ولادت یا قبیل آن (کمی قبل آن) یا بعد آن خارج شود که مبدأ عشره است 2️⃣نظر سید: اگر طفل سی روز خروج اجزاء بدن او ادامه داشته و مادر در این مدت خون ریزی داشته و بعد از آن پانزده روز دیگر خون ریزی داشته فقط چهل روز احکام نفساء دارد پنج روز آخر بعد اتمام عشره محسوب می شود و احکام مستحاضه خواهد داشت. 3️⃣نظر مختار: در آن سی روز دم الولادة نداشته چون ولادت صدق نمی کند؛ بنابراین در آن مدت احکام مستحاضه را دارد اما کمی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل که ولادت صدق می کند و دم الولادة دارد شروع عشره است و تا ده روز احکام نفساء خواهد داشت.