eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231021_001.mp3
7.06M
📢 مسئله ۴؛ جریان و عدم جریان اصول مؤمنه در موارد وجوب طریقی 📅۲۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۷ 📚موضوع جلسه: 1️⃣گفته شده که جریان اصول مؤمنه که وارد بر وجوب فحص از حال برای زن مستحاضه است موجب واقع شدن اکثر مکلفین در مخالفت با واقع می شود و ادله ی این اصول از چنین مواردی منصرف است؛ این فرمایش درست نیست و انصرافی در کار نیست و خود شارع چنین تسهیلی را خواسته است. 2️⃣زن مستحاضه اگر قطنه را داخل بدن گزارده و حال او مشکوک است و تنها با نگریستن به قطنه وضع او از لحاظ قلیله بودن یا متوسطه بودن یا کثیره بودن معلوم می شود واجبست که این مرتبه ی از فحص در این شبهه موضوعیه را انجام دهد از باب وجوب طریقی فحص اما بیشتر از این مرتبه از فحص به این که برود و قطنه را داخل بدن بگزارد و و سپس به قطنه نگاه کند و بررسی کند که کدام قسم از اقسام مستحاضه است، بر او واجب نیست و دلیل آن، اطلاق و عدم اطلاق ادله ی اصول مؤمنه است. 3️⃣نسبت به لزوم فحص در شبهات موضوعیه سه موضع وجود دارد: عدم لزوم مطلقا، لزوم فحص مطلقا مانند شبهات حکمیه، تفصیل بین مراتب از فحص که مراتب ادنای از فحص لازم است اما بیشتر از آن لازم نیست.
231021_002.mp3
6.5M
📢 فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد 📅 ۲۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۷ 📚موضوع جلسه : ⏺موارد نقض سه گانه ای به معیاریت احراز وثاقت در حجیت خبر واحد در نزد عقلاء وارد شده است که صحیح نیست: در شهادت مخبر در محاکم عرفیه، خبر مسئولین در ادارات و موسسات، اقرار العقلاء علی انفسهم.
231022_001.mp3
6.18M
📢 مسئله ۴؛ جریان و عدم جریان اصول مؤمنه در موارد وجوب طریقی 📅۳۰/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۸ 📚موضوع جلسه: 1️⃣وجوب طریقی عقلی همان قاعده ی اشتغال یا قاعده احتیاط عقلی است و همیشه مجرای آن منوط است به عدم وجود اصول یا امارات مؤمنه زیرا این اصول و امارات وارد بر اصول عقلیه هستند؛ وجوب طریقی شرعی همان وجوب احتیاط شرعی است. 2️⃣علی المختار وجوب طریقی اختبار و فحص بر مستحاضه ثابت نیست نه شرعا و نه عقلا و لذا واجب نیست که قطنه ای داخل بدن خود بگذارد تا بفهمد قلیله است یا متوسطه است یا کثیره است و هر موقع شک کرد یا استصحاب مؤمِّن دارد یا برائت 3️⃣وجوب عقلی به قسم عقل عملی و عقل نظری تقسیم می شود؛ وجوب عقل عملی همان حسن عقلی است مانند وجوب احتیاط در اطراف علم اجمالی و وجوب عقل نظری مانند وجوب مقدمه واجب علی المختار که وجودمقدمه برای وجود ذی المقدمه ضرورت دارد.
231022_002.mp3
6.73M
📢 فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد 📅 ۳۰/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر ثقه ی فاسق العقیده یا فاسق العمل حجت است و منطوق آیه ی نبأ هم همان مدلولی را دارد که سیره ی عقلاء بر آن است؛ زیرا مراد از فسق در آیه، فسق خبری است نه فسق عقیده یا فسق عملی. 2️⃣خبر ثقه ای که متهم در خبر است یعنی قرائن ظنیه نوعیه ای در کار است که خبر او خلاف واقع است در سیره حجت نیست.
231023_001.mp3
6.09M
📢 مسئله ۴ 📅۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۹ 📚موضوع جلسه: 1️⃣رابطه ی بین واجب شرطی و واجب غیری در عالم خارج عموم و خصوص من وجه است؛ وجوب وضو برای فرائض مثال برای ماده اشتراک است و وجوب وضو برای نوافل واجب شرطی است که غیری نیست و وجوب طی مسافت برای حج واجب غیری است که شرطی نیست. 2️⃣روایاتی که امر به اختبار کرده است معنایش وجوب طریقی و وجوب احتیاط است اگر پذیرفته شود و احتیاط دو فرد دارد که وقتی یک فردش مقدور نبود فرد دیگر احتیاط را باید انجام داد که عبارتست از اتیان به قدر متیقن در مقام امتثال.
231023_002.mp3
7.16M
📢 فی حجیت خبر موثوق به و خبر مع الواسطه 📅 ۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر موثوق به در بعض فروض از باب حجیت منشأ اطمینان نوعی می تواند حجت باشد اما هیچ گاه از باب حجیت نفس خبر موثوق به حجت نیست؛ آن فرض این است که خبر، مفید اطمینان نوعی باشد که در این خبر موثوق به از باب حجیت منشأ اطمینان نوعی حجت خواهد شد. 2️⃣خبر ثقه تقسیم می شود به خبر مباشر و خبر مع الواسطه و خبر مباشر خودش تقسیم می شود به خبر مباشری که مع الواسطه ندارد و خبر مباشری که مع الواسطه دارد. 3️⃣اشکال: دلیل حجیت خبر واحد مثلا مفهوم آیه نبأ نمی تواند هم شامل خبر زید باشد که خبر مباشری بود و هم شامل عمرو باشد که خبر مع الواسطه است مگر این که دور لازم بیاید
231024_001.mp3
6.28M
📢 مسئله ۴، ۵ 📅۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۰ 📚موضوع جلسه: 1️⃣دو روایت در باب وجوب اختبار و فحص بر زن مستحاضه وجود دارد که علی المختار ارشادی هستند اما اگر طلب از آنها استفاده شود تسلما، وجوب طریقی احتیاط استفاده می شود که دو طریق در ما نحن فیه دارد؛ یکی اختبار و فحص کردن به گزاردن قطنه و دوم در عمل احتیاط کردن به غسل کردن و وضو گرفتن برای نماز؛ اگر اولی متعذر شد نوبت به دومی می رسد. 2️⃣مسألة ٥ : يجب على المستحاضة تجديد الوضوء لكل صلاة مستحاضه باید برای هر نماز هر چند نماز نافله یک وضو بگیرد؛ در صحیح معاویه بن عمار بود :« صَلَّتْ کُلَّ صَلَاةٍ بِوُضُوءٍ»
231024_002.mp3
7.05M
📢 فی حجیت خبر مع الواسطه 📅 ۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۰ 📚موضوع جلسه : ⏺خبر مع الواسطه مانند خبر مباشر در سیره حجت است و اشکالی دوری که بعضی در حجیت این دو خبر طرح کرده اند درست نیست زیرا اساسا بین حجیت خبر مباشر و حجیت خبر مع الواسطه دوری نیست و اگر دوری هم باشد، دور علّی نیست و همیشه دور علّی محال است نه دور معی
231025_001.mp3
7.57M
📢 مسئله ۵ 📅۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۱ 1️⃣وجوب یا عدم وجوب وظایف مستحاضه موقع اتیان سجده سهو یا اجزاء منسیه 2️⃣مستحاضه بعد از انقطاع دم برای اولین بعدی باید غسل یا وضو انجام دهد
231025_002.mp3
6.54M
📢 فی خبر المستفیض 📅 ۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر مستفیض در اصطلاح اصولی خبری است که مخبرین آن متعدد باشند که در حداقل تعداد مخبرین اختلاف است و اما این تعداد هر چقدر باشد نباید به حد تواتر برسد. 2️⃣مرحوم خویی معتقدند که در معنای اصطلاحی خبر مستفیض عدد، معیار نیست بلکه خبر مستفیض خبری است که از آن اطمینان حاصل شود 3️⃣اگر مراد ایشان از اطمینان، اطمینان نوعی است که در نظر مختار منشأ اطمینان نوعی هر چه باشد از باب منشأ بودن حجیت دارد بنابراین باز هم خبر مستفیض از باب خبر بودن حجت نخواهد بود
231028_001.mp3
6.96M
📢 مسئله ۶، ۷ 📅۶/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۲ 1️⃣. اطلاق بر سه قسم است: اطلاق لفظی، اطلاق مقامی کلام، اطلاق مقامی شریعت؛ اطلاق لفظی همیشه از بیان استفاده می شود و اطلاق مقامی از سکوت استفاده می گردد؛ اطلاق مقامی کلام در خصوص یک یا چند روایت وارده در یک باب مطرح است اما اطلاق مقامی شریعت عبارتست از سکوت ائمه علیعم السلام در طول حدود سه قرن در خصوص یک مسئله 2️⃣اینکه تمام مروی عنه های ابن ابی عمیر ثقه باشند ادعای شیخ طوسی درباره ابن عمیر است اما این ادعا درست نیست زیرا خبر شیخ طوسی بر اساس حدس است نه حسّ.
231028_002.mp3
6.32M
📢 فی خبر المستفیض 📅 ۶/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر مستفیض از باب سیره عقلا حجت نیست؛ بله اگر این خبر موجب اطمینان نوعی شد همیشه منشأ اطمینان نوعی از باب منشأ اطمینان نوعی بودن نه خبر بودن حجت خواهد بود. 2️⃣ملاک و معیاری که شهید صدر برای حجیت خبر ثقه در سیره عقلا بیان فرمودند درست نیست؛ ملاک و معیار حساب احتمالات و اصابه ی به واقع نیست بلکه حفظ نظام اجتماعی و عدم اختلال در نظام معیشت است
231029_001.mp3
6.48M
📢 مسئله ۸ 📅۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۳ 1️⃣وجوب مبادرت به نماز برای مستحاضه بعد از انجام وضو یا غسل، وجوب شرطی است یعنی شرط صحت نماز مستحاضه این است که بین وضو یا غسل و نماز فاصله ی زمانی نیاندازد 2️⃣بعد از شروع در نماز لازم نیست که نماز کوتاه بخواند بلکه می تواند نماز طولانی با مستحبات بخواند و دلیل آن اطلاق لفظی روایات باب یا اطلاق مقامی کلام است. 3️⃣اگر مستحاضه قبل از شروع در وضو یا غسل منقطع الدم شد دیگر وجوب مبادرت نمی آید و می تواند بین وضو و غسل و نماز فاصله بیاندازد زیرا آن وضو و غسل، مزیل حدث استحاضه بود
231029_002.mp3
6.55M
📢 فی خبر المستفیض 📅 ۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استدلال شده به صحیح حریز بر حجیت خبر مستفیض: اسماعیل باید به قول افرادی که برای او از شرب خمر آن شخص خبر آورده بودن ترتیب عملی می داد و با آن شخص معامله نمی کرد؛ بنابراین خبر مستفیض که مخبرین متعدد دارد هر چند اطمینان به صحت خبر حاصل نشود حجت است 2️⃣نقد: ‌شاید تعداد مخبرین به حدی رسیده باشد یا قرائنی در کار بوده است که اطمینان نوعی از خبر ایشان حاصل می شده است 3️⃣‌حجیت خبر مستفیض در دایره ی تکالیف شرعیه که مدلول روایت بالاست از امور هامّه است و خبر ثقه در امور هامه حجت نیست 4️⃣خبر مستفیض فی نفسه حجت نیست مگر مفید اطمینان نوعی باشد که از باب منشأ اطمینان نوعی حجت خواهد بود اما غالبا وقتی تعداد مخبرین به چهار نفر می رسد اطمینان نوعی به صدق خبر پیدا خواهد شد.
231030_001.mp3
6.93M
📢 مسئله ۹ 📅۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣احتشاء و استثفار برای مستحاضه شرط صحت نماز نیست و روایاتی که امر به احتشاء و استثفار نموده است ارشاد کرده اند به طریقی که لباس یا بدن مصلی برای نماز نجس نشود. 2️⃣سید معتقد است که اگر در وسط نماز خون از مستحاضه خارج گردید باید نماز را اعاده کند تا نمازی خوانده شود که در حین الصلاة از او خونی خارج نگردد و احتیاطا باید وضو یا غسل را هم اعاده کند. 3️⃣اگر خون، حین الصلاة خارج شد و مستحاضه بعد از وضو یا غسل اقدام به احتشا و استثفار نکرده باشد هم نماز و هم وضو یا غسل را باید اعاده کند
231030_002.mp3
6.16M
📢 فی الخبر فی الموضوعات 📅 ۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مسعدة بن صدقه در سند روایتی است که به طور عام حجیت خبر ثقه در جمیع شبهات موضوعیه را ردع می کند؛ مسعدة بن صدقه توثیق خاص ندارد اما تلاش هایی شده است که توثیق عامی برای ایشان درست کنند. 2️⃣انتساب تفسیر علی بن ابراهیم قمی به ایشان در بین علما معلوم نیست؛ بنابراین شهادتی که در مقدمه کتاب بر وثاقت رجال موجود در اسناد کتاب داده شده است برای اثبات وثاقت عام جمیع رجال موجود در این کتاب فایده ندارد. 3️⃣شهادتی که مرحوم ابن قولویه به وثاقت رجال موجود در اسناد روایات کامل الزیارات داده است فقط شامل مشایخ بلا واسطه ی ایشان می شود زیرا معلوم است که ضعاف و مجاهیل در رجال مع الواسطه در این کتاب وجود دارند. 4️⃣مرحوم علی بن ابراهیم و مرحوم ابن قولویه شهادت داده اند که مضامین احادیث موجود در کتاب به طریق معتبر به دست ایشان رسیده است و این منافاتی ندارد که اگر روایتی چندین طریق دارد فقط یک طریق آن معتبر باشد و رجال موجود در سایر طرق از ضعاف یا مجاهیل باشند.
231031_001.mp3
6.06M
📢 مسئله ۹، ۱۰ 📅۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زن مستحاضه برای صوم فقط باید وظایف صلاتی خود را رعایت نماید که علی الفرض تحفظ از خروج از دم در حین الصلاة بود اما بیشتر از آن یعنی در سایر اوقات روز هم باید تحفظ را ادامه بدهد یا نه؟ دلیلی بر وجوب شرطی تحفظ وجود ندارد و در فرض شک برائت از اکثر جاریست. 2️⃣سید معتقد است که مستحاضه ی کثیره یا متوسطه اگر برای نماز شب خود یک غسل کند و نماز شب خود را متصل به نماز صبح کند و بین آنها فاصله ای به غیر از نماز نباشد دیگر لازم نیست برای نماز صبح خود دوباره غسل کند 3️⃣مستحاضه برای هر نماز واجب یا مستحب باید وضو بگیرد اما غسل (علی القول به) برای کثیره سه غسل است از فجر تا فجر و برای متوسطه یک غسل است از فجر تا فجر؛ بنابراین اگر مستحاضه به وظایف غسلیه ی خود در طول روز و شب عمل کرده باشد دیگر نیاز به غسل مستقل برای نماز شب ندارد و در هر صورت باید برای صبح فردا دوباره غسل کند و غسل برای نماز صبح فردا هیج ربطی به غسل کردن یا نکردن در شبانه روز گذشته ندارد 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231031_002.mp3
6.89M
📢 فی الخبر فی الموضوعات 📅 ۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣روایت مسعده هم مشکل سندی و هم مشکل دلالی دارد و لذا نمی تواند ادعای مستدلین -که قائل بودند که این روایت ردع از عمل به خبر ثقه در شبهات موضوعیه می کند- را ثابت کند. 2️⃣طریقی است که مرحوم مجلسی اول ادعا کرده اند برای اثبات وثاقت جناب مسعده؛ ایشان فرموده اند که وقتی روایات نقل شده از جناب مسعده ملاحظه می گردد از متانت و دقت ایشان در نقل و استحکام متن نقل شده اطمینان حاصل می گردد که ناقل، ثقه است 3️⃣اگر مراد ایشان اطمینان نوعی است که در نظر صحیح، منشأ آن حجت است باید گفت نیاز به فحص دارد که آیا استحکام متن و متانت در نقل روایات توسط ایشان به حد حصول اطمینان نوعی می رسد یا نمی رسد؛ انگیزه ای فعلا برای این فحص نیست زیرا در ما نحن فیه اساسا روایت مسعده دلالتی بر مدعا ندارد. 4️⃣اگر از مشکل سندی و دلالی گفته شده صرفنظر شود با یک روایت نمی توان حجیت یا عدم حجیت را که از امور مهم است را اثبات نمود زیرا خبر ثقه در امور هامّه حجت نیست 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231101_001.mp3
7.15M
📢 مسئله ۱۱، ۱۲ 📅۱۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تفکیک حجیت در روایت معتبر مقبول است به شرطی که دو مطلب مستقل باشند؛ اگر عرفیا دو مطلب نباشند تفکیک حجیت صحیح نیست و اصل روایت صحیح السند فاقد حجیت خواهد شد؛ مانند صحیح علی بن مهزیار درباره حکم روزه ی زن مستحاضه ای که غسل های لازم را انجام نداده است؛ حضرت فرمودند که نمازش صحیح است اما روزه هایش را باید قضاء کند؛ معلوم است که کسی از فقهاء ملتزم نیست که نماز مستحاضه بدون غسل صحیح باشد و لذا نمی توان بین حکم روایت بین صلاة و صیام تفکیک قائل شد و یکی را قبول کرد و یکی را کنار گذاشت. 2️⃣علی المختار مستحاضه اساسا غسل واجب برای نماز ندارد و لذا برای روزه اش هم نیاز به غسل ندارد و علی القول بوجوبه شرط صحت صوم، اتیان به اغسال نهاریه نیست.
231101_002.mp3
6.54M
📢 فی الخبر فی الموضوعات 📅 ۱۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قدر مشترک اکثر روایات خاصه وارد شده در عدم حجیت خبر ثقه در موارد ترقب حکم حاکم و قاضی و برای رفع مرافعه و تخاصم است که در ابواب شهادات و دیات و حدود و اثبات هلال اول ماه وارد شده است. 2️⃣فقهاء نسبت به این روایات خاصه وارد در ابواب مختلف فقهی سه موقف دارند: 1. از این موارد منصوصه الغاء خصوصیت کرده اند و لذا در جمیع شبهات موضوعیه قائل به عدم حجیت خبر ثقه شده اند. 2. در خصوص این موارد منصوصه در ابواب شهادت و حدود و ثبوت هلال و ... قائل به عدم حجیت خبر ثقه شده اند اما نسبت به سایر موضوعات توقف کرده اند. 3. در خصوص موارد منصوصه قائل به عدم حجیت و نسبت به سایر موارد قائل به حجیت خبر ثقه شده اند.
231104_001.mp3
6.96M
📢 مسئله۱۲، ۱۳ 📅۱۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مستحاضه وقتی برء و انقطاع از خون برایش حاصل می شود چه انقطاع برء که دیگر خون ندارد یا انقطاع موقت که زمانی در اختیار دارد که می تواند در آن زمان تحصیل طهارت کند و نمازش را در وقت بخواند، وظیفه اش این است که نمازش را در حالت انقطاع خون بخواند و اگر عمل به وظیفه ی اضطراری در زمان حدث بکند، نمازش باطل است ثبوتا. 2️⃣اولا استحاضه یک حدث است مانند جنابت و حیض و ثانیا «لا صلاة الا بطهور»؛ بنابراین وقتی فتره ای از زمان در اختیار دارد که می تواند نماز با طهارت بخواند و وظیفه ی مکلف در حالت اختیار را انجام دهد پس باید نماز را در چنین حالتی بخواند و نماز در حالت اضطراری با وجود حدث استحاضه باطل است 3️⃣بطلان یک عمل منافاتی با مجزی بودن یک عمل ندارد؛ و اساسا اجزاء در فرض مخالفت عمل اتیان شده با ماموربه معنا دارد؛ مثلا در باب تقلید از مجتهد فعلی که عمل بر طبق فتوای مجتهد پیشین را باطل می داند گفته شده است که تمام اعمال گذشته باطل است اما نیاز به اعاده نیست و همان اعمال باطله مجزی است.
231104_002.mp3
7.05M
📢 فی الخبر فی الموضوعات 📅 ۱۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دو روایت به سند معتبر وجود دارد که دلالت بر حجیت خبر ثقه در موضوعات دارد 2️⃣خبر ثقه حجت است چه در شبهات حکمیه و چه در شبهات موضوعیه؛ روایات رادعه از عمل به خبر ثقه در شبهات موضوعیه بعضی از لحاظ سند مشکل دارند مثل روایت مسعدة یا روایت عبدالله بن سلیمان و بعضی دلالت ندارند؛ مانند روایات اثبات هلال به بینه که محتمل است این روایات صادر شده از منصب امامت یا منصب حکومت باشند و لذا برای زمان حاضر حجت نیستند مگر احراز امضاء حضرت ولی عصر بشود و چنین احرازی وجود ندارد؛ بله، روایات وارد در لزوم عمل به بینه در باب مرافعات و حدود بحث دیگری است. 3️⃣پیغمبر اکرم چهار منصب داشتند: منصب رسالت، منصب ولایت بر تشریع، منصب امامت، منصب حاکم مدینه 4️⃣اگر در امر صادره از ایشان احتمال حکومتی بودن داده شود که مختص به مردم مدینه است اما اگر احتمال ولوی بودن داده شد در صورتی که بر مومنین در زمان غیبت کبرا واجب الاطاعه است که امضای حضرت حجت بر آن محرز باشد؛ مثلا سکوت حضرت در برابر آن حکم ظهور در امضا داشته باشد؛ نسبت به امر به اثبات هلال ماه به بینه احتمال ولوی بودن داده می شود و امضای امام عصر برای لزوم اتباع بر مومنین فعلی محرز نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231105_001.mp3
6.03M
📢 مسئله ۱۳ 📅۱۴/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مستحاضه که اطمینان به انقطاع دم در وقت دارد یا قطع دارد اما در اطمینان احتمال می دهد که شاید حدث او تا آخر وقت استمرار داشته باشد یا قطع او به انقطاع، خطا باشد (زیرا قطع می تواند مطابق با واقع باشد یا نباشد) پس می تواند نمازش را در اول وقت بخواند و قصد قربت هم از او متمشی می شود و اگر بعدا معلوم شد که حدث او استمرار داشته است تا آخر وقت نمازی که با وظیفه ی اضطراری اقامه کرده بود درست است. 2️⃣دلیل حرمت قطع نماز بنا بر پذیرش حرمت، لبی است و لذا جایی که را که احتمال بطلان نماز در آن مورد داده می شود را شامل نمی شود. 3️⃣درست است که این زن، استصحاب استقبالی حدث دارد و استصحاب می گوید که حدث تا اخر وقت باقی است تعبدا و لذا همین نماز صحیح است اما استصحاب، احتمال بطلان نماز را نفی نمی کند؛ زیرا ممکن است که منقطع الدم در داخل وقت شود؛ در این صورت که احتمال بطلان فعلی را می دهد دیگر حرمت قطع کردن نماز بنا بر پذیرش حرمت آن اطلاقی ندارد.
231105_002.mp3
7.28M
📢 فی الخبر فی الموضوعات 📅 ۱۴/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣همان طور که خبر ثقه در شبهات حکمیه و موضوعیه حجت است، قول اهل خبره که خبر حدسی است نیز در شبهات حکمیه (فتوای مجتهد) و در شبهات موضوعیه عند السیره حجت است و شرط هر دو تنها وثاقت است و نه تعدد لازم دارد و نه عدالت اما اگر رادعیت اخبار در باب عدم حجیت خبر ثقه در شبهات موضوعیه مقبول می شد تسری به قول اهل خبر در موضوعات پیدا نمی کند و فقط در باب خبر ثقه در شبهات موضوعیه است که خبر عدلین شرطیت دارد. 2️⃣در ارتکاز علماست که همان طور که خبر ثقه و قول اهل خبره در احکام کلیه نیاز به عدلین ندارد و ثقه واحد کفایت می کند در خبر ثقه یا قول اهل خبره ای که در طریق احکام کلی واقع می شود هم خبر عدلین لازم نیست؛ قول رجالی در وثاقت یا قدح یک شخص اگر چه در موضوعات است اما در طریق استنباط حکم شرعی کلی واقع می شود پس نیازی به شرطیت خبر عدلین نیست 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231106_001.mp3
6.08M
📢 مسئله ۱۴ 📅۱۵/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مستحاضه ای که انقطاع دم پیدا کرده است، ثبوتا نُه صورت دارد 2️⃣مستحاضه ای که در حین اعمال (وضو یا غسل یا نماز) یا بعد از اعمال منقطع الدم می شود به انقطاع برء دیگر نمازی که دارد می خواند یا خوانده است فایده ندارد و باید دوباره وضو یا وضو و غسل اتیان کند و نماز را استیناف یا اعاده کند.