eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231111_001.mp3
6.39M
📢 مسئله ۱۵؛ صور انتقال در استحاضه؛ م ۱۶ 📅۲۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر کثیره قبل از نماز ظهر متوسطه شد واجبست برای اولین نماز بعدی وظیفه ی اعلا را اتیان کند اما برای نماز های بعدی تنها وظیفه ی ادنا بر او واجبست 2️⃣کثیره و متوسطه وقتی منقطع الدم شدند باید یک وضو یک غسل بگیرند تا از حدث خارج شوند اما قلیله فقط با وضو گرفتن از حدث خارج می شود.
231111_002.mp3
6.84M
📢 خبر الثقه فی امور الهامّة و فی الحدسیات 📅 ۲۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر ثقه در امور هامه حجت نیست و دلیل این ادعا سیره ی عقلاست و اگر هامه بودن یا نبودن مضمون خبر ثقه مشکوک باشد باز خبر ثقه حجت نیست زیرا شک در حجیت در سیره مساوق با عدم حجیت است. 2️⃣خبر ثقه وقتی مضمون خبر حسی باشد و مخبر بر اساس حسّ خودش یا دیگری به مضمون خبر رسیده باشد حجت است و خبر ثقه در مضامین حدسیه از باب قول اهل خبره در سیره حجت است. 3️⃣اگر ثقه در مضمون حسی بر اساس حدس خود اخبار کرد، خبر او در سیره حجت نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231112_001.mp3
6.58M
📢 م۱۷ : وظایف مستحاضه ی قلیله نسبت به مسّ کتاب و طواف واجب 📅۲۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استحاضه ی قلیله حدث اصغر است و لذا محتاج وضوست و طبق روایات باب باید برای هر نماز چه واجب و چه مستحب یک وضوی مستقل اتیان کند همچنین برای سایر اعمالی که شرط صحت آنها وضوست مانند طواف واجب یا اعمالی که شرط جواز آنها وضوست مانند مسّ قرآن باید وضوی مستقل بگیرد و لذا نمی تواند با وضویی که برای نماز گرفته قرآن را مسّ کند یا طواف واجب انجام دهد. 2️⃣سید معتقد است برای هر بار مسّ قرآن باید وضو بگیرد علی الاحوط؛ این سخت گیری برای یک مجلس لازم نیست؛ بنابراین اگر در یک مجلس به دفعات متعدد مس کتاب انجام داد یک بار وضو برای همه ی آنها کفایت می کند 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231112_002.mp3
6.62M
📢 خبر الثقه فی الحدسیات 📅 ۲۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصل عقلایی به نام اصالة الحس وجود ندارد تا گفته شود که در خبر حسی اگر شک شد که مستند آن حسی است یا حدسی اصل عقلایی بر این است که مستند چنین خبری حسی است. 2️⃣اخبار به خبر حسی ظهور دارد که مستند آن حسی است و سکوت مخبر ثقه و نگفتن حدسی بودن مستند او در اخبارش معلوم می سازد که مستند خبر او حسّ بوده است نه حدس. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231113_001.mp3
6.63M
📢 م۱۸ 📅۲۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیلی وجود ندارد که هر محدث اکبری نمی تواند ورود ومکث در مساجد و قرائت عزائم داشته باشد و دلیل فقط در خصوص جنب و حائض وجود دارد و لذا شرط جواز این اعمال اتیان اغسال صلاتیه بر مستحاضه نیست. 2️⃣موثق سماعه و عبدالرحمان دلالتی بر شرطیت اتیان به اغسال صلاتیه برای جواز مباشرت مستحاضه ی متوسطه و کثیره ندارد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231113_002.mp3
7.13M
📢 خبر الثقه فی الحدسیات 📅 ۲۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مواردی وجود دارد که قول اهل خبره بر اهل خبره ی دیگر حجت است در عمل؛ بله، در باب افتاء ، قول اهل خبره وقتی مستند به اهل خبره ی دیگر باشد دیگر حجت نیست زیرا دیگر قول اهل خبره نیست و قول عامی محسوب می شود. 2️⃣اگر مفتی از مجتهد اعلم باشد و اختلاف علمی فاحش باشد، فتوای او بر مجتهد دیگر حجت است و فرقی ندارد که مجتهد در این فرع خاصی که می خواهد تقلید کند اجتهاد کرده باشد بالفعل یا اجتهاد نکرده باشد 3️⃣اگر یک مجتهد بخواهد مطابق افتاء مجتهد دیگر فتوا دهد پس نفس افتاء او تکلیفا جایز است اما بر عامی حجت نیست 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231114_001.mp3
6.19M
📢 م۱۸ 📅۲۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موثق سماعه و عبدالرحمان و موثقه فضیل دلالتی بر شرطیت اتیان به اغسال صلاتیه برای جواز مباشرت مستحاضه ی متوسطه و کثیره ندارد؛ نهایتا دلالت بر کراهت مباشرت قبل از اتیان به اغسال صلاتیه دارند. 2️⃣شرط جواز دخول و مکث در مساجد، قرائت آیات عزائم، مباشرت و مسّ کتاب الله برای مستحاضه کثیره و متوسطه اتیان به اغسال صلاتیه نیست زیرا دلیلی بر این شرطیت وجود ندارد و مقتضای اصل برائت، جواز است چنان که برای کسی که مسّ میت کرده است نیز ارتکاب امور مذکور قبل از غسل جایز است. 3️⃣مستحاضه فقط برای مسّ کتاب الله واجبست که وضو بگیرد زیرا برای مسّ قرآن طهارت از حدث اصغر لازم است اما نیازی به انجام غسل نیست و برای مسّ نیاز به وضوی مستقل غیر وضوی انجام شده برای نماز لازم است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231114_002.mp3
7.06M
📢 خبر الثقه فی الحدسیات 📅 ۲۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قرینه ای وجود دارد که احتمال مستند به حس بودن توثیقات رجالیون را تقویت می کند و آن قرینه این است که اگر مستند رجالیون در توثیقات، حدس بود باید نجاشی مانند حسن بن محبوب که از اصحاب اجماع است را توثیق می فرمود؛ باید ابراهیم بن هاشم یا جناب نوبختی و سمری که نواب خاصّ بودند توثیق می شدند. 2️⃣اکنون که فهمیدن وثاقت روات ائمه علیهم السلام هم از راه حدس و هم از راه حسّ منسد است اما برای رجالی مانند نجاشی راه حدس باز است توثیقات رجالیون برای ما در سیره حجت است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231115_001.mp3
5.77M
📢 م۱۹،۲۰،۲۱ 📅۲۴/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بر مستحاضه مشروع است که نماز قضاء بخواند اما برای هر نماز قضاء یک وضوی مستقل بگیرد به خاطر دلیل «لکل صلاة وضوء» اما غسل مجزا لازم نیست و همان غسلی که برای نماز اداء یومیه انجام می دهد کافی است؛ زیرا اطلاق مقامی شریعت یا اطلاق مقامی کلام در کار است که حضرت در هیچ روایتی از روایات باب نفرمودند که غسل مجزا لازم دارد با وجود کثرت ابتلا به نماز قضاء. 2️⃣نماز آیات بر مستحاضه واجبست و وضوی مستقل می خواهد اما همان اغسال اتیان شده برای فرائض یومیه کفایت می کند؛ زیرا درست است که قاعده اشتغال در موارد شک در امتثال می آید و نتیجه ی جریان آن وجوب اتیان به غسل مستقل برای نماز آیات است اما شک در امتثال در اینجا ناشی از شک در تکلیف است و در موارد شک بین تکلیف اکثر و اقل برائت از اکثر جاری می شود و برائت شرعیه همیشه وارد بر اشتغال عقلی است. 3️⃣اگر در وسط غسل استحاضه محدث به حدث اصغر شد غسل را ادامه می دهد و یک وضو بعد از غسل باید بگیرد هر چند قبل از غسل وضو گرفته باشد؛ دلیل صحت غسل جریان اصل برائت از اکثر در نماز است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231115_002.mp3
7.17M
📢 نقل به معنا و نقل به الفاظ 📅 ۲۴/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نقل به معنا مانند نقل به الفاظ توسط مخبر ثقه در سیره حجت است اما دقت هایی که در نقل به الفاظ می توان از عبارات نقل شده استفاده کرد در نقل به معنا درست نیست و حتما باید صلاحیت تلقی درست و اداء آن معنا با عبارات صحیح در مخبری که نقل به معنا می کند وجود داشته باشد و این صلاحیت باید محرز شود. 2️⃣از کوتاه بودن نقل مخبر لزوما نقل به الفاظ بودن استفاده نمی شود 3️⃣با روایاتی که نقل به معنا شده است نمی توان مانند آیات قرآن برخورد کرد؛ نمی توان از تک تک واژه ها و کلمات و حروف استفاده فقهی و غیر فقهی نمود 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231118_001.mp3
7.45M
📢 م۲۲،۲۱ 📅۲۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر در وسط هر غسلی که شرط صحت در نماز است مرتکب حدث اصغر شد غسل او صحیح است و باید آن را ادامه دهد و بعد از غسل وضو بگیرد اما در اغسالی که شرط صحت در نماز هستند هیچ اماره یا اصلی وجود ندارد که بگوید غسل او صحیح است یا باطل است(اصول عملیه فقط در تکالیف جاری می شوند نه در مستحبات و مکروهات)؛ مخیر است بین اتمام غسل یا استیناف غسل از باب رجاء. 2️⃣وقتی وسط غسل استحاضه مرتکب حدث اکبر دیگری شد می تواند غسل استحاضه را به اتمام برساند و غسلش صحیح است به خاطر جریان اصل برائت از اکثر اما باید غسل دیگری برای حدث اکبر جدید اتیان کند و می تواند غسل استحاضه را رها کند و یک غسل به نیت دو سبب حدث اکبر انجام دهد.
231118_002.mp3
7.14M
📢 خبر الثقه فی التکالیف 📅 ۲۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر خبر ثقه قائم شد بر وجود تکلیف فعلی بنابر مسلک برائت عقلیه فقط خبر ثقه منجِّز است و بنابر مسلک حق الطاعه هم خبر ثقه منجِّز است و هم احتمال؛ اگر خبر ثقه قائم شد بر نفی تکلیف فعلی بنا بر مسلک برائت عقلیه دو معذِّر در کار است یکی عدم وجود المنجِّز و دیگری خبر ثقه اما بنا بر مسلک حق الطاعه فقط یک معذّر وجود دارد که عبارتست از خبر ثقه. 2️⃣اگر تکلیف فعلی مقطوع نبود به خودی خود معذَّر است (لعدم وجود المنجِّز) بنا بر مسلک برائت عقلیه منتهی شارع مقدس می تواند جعل منجِّز بفرماید و اگر تکلیف فعلی، محتمل الوجوب یا محتمل الحرمه باشد به وجود احتمال، منجَّز است بنا بر مسلک حق الطاعه اما شارع مقدس می تواند جعل مؤمِّن بفرماید.
231119_001.mp3
6.76M
📢 م۲۳؛ 📅۲۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مستحاضه ای که تمکن از غسل یا وضو یا هر دو ندارد باید بدل از آن تیمم کند و هر غسل یا وضو تیمم جداگانه ای می طلبد و برای تداخل در اسباب و مسببات دلیلی وجود ندارد. 2️⃣خون استحاضه همیشه احکام استحاضه دارد و خون استحاضه ای وجود ندارد که احکام حیض را داشته باشد اما خون حیضی وجود که احکام استحاضه دارد مانند خون حیضی که فقط دو روز استمرار داشته باشد یا خون حیضی که در روز یازدهم به بعد خارج می شود. 3️⃣نفاس، مصدر است به معنای زاییدن که فعل تدریجی است و خونی که موقع ولادت یا بعد آن خارج می شود خون نفاس است؛ خون نفاس همان خون حیض است که در رحم موقع حمل حبس شده بود و موقع ولادت بیرون می آید؛ بنابراین در رحم سه نوع خون وجود ندارد بلکه فقط دو خون در رحم است: حیض و استحاضه. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231119_002.mp3
7.58M
📢 خبر الثقه فی العقائد 📅 ۲۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ادراکات عقلی یا علم فقط شامل تصور و تصدیق است و اعتقاد یا ایمان به حصه ای از تصدیق بر می گردند و چیز سومی به اسم عقد القلب یا انقیاد قلبی که ایمان یا اعتقاد باشد در افق نفس وجود ندارد. 2️⃣اعتقاداتی که تحصیل آنها عقلا واجبست اعتقاد به توحید و رسالت است و اعتقاداتی که تحصیل آنها شرعا واجبست اعتقاد به امامت و معاد جسمانی است و سایر اعتقادات به لحاظ فقهی نه وجوب عقلی دارند و نه شرعی. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231120_001.mp3
6.14M
📢 📅۲۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دم النفاس همان دم الولادة است که همراه با خروج اولین جزء مولود یا اندکی بعد از ولادت از زن خارج می شود و احکام نفساء بر زن مترتب می شود 2️⃣اگر مولود تام الخلقه نبود یا ولوج روح در او نشده بود باز احکام نفساء بر بر زنی که هنگام ولادت آن خون ریزی دارد مترتب است اما در مورد خروج مضغه و علقه باید گفت که احکام نفاس مترتب نیست. 3️⃣خونی که قبل از ولادت خارج می شود خون نفاس نیست و اگر اماره بر حیضیت دارد (در ایام عادت خارج شده یا صفات حیض را داراست) احکام حیض بر آن مترتب خواهد شد و الا احکام مستحاضه بر این خون مترتب خواهد شد.
231120_002.mp3
7.16M
📢 خبر الثقه فی العقائد 📅 ۲۹/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در امور غیبی ماند وجود رجعت در آخر الزمان که نه راه حس به درک آن وجود دارد و نه حدس نه خبر ثقه حجت است و نه قول اهل خبره بلکه قول معصوم لازم است؛ اگر ثقه خبر آورد که معصوم چنین خبری را فرمود ه است آن خبر عرفا حجت است و همچنین تجویز اخبار به واسطه خبر ثقه وجود دارد و مصداق «قول بلا حجة» نمی شود. 2️⃣اماره قائم مقام قطع موضوعی طریقی نمی شود همان طور که قائم مقام قطع موضوعی صفتی هم نمی شود. 3️⃣ اگر اهل خبره خبر از وجود معاد جسمانی داد و اعتقادی از این خبر پیدا نشد دیگر تکلیف به وجوب تحصیل اعتقاد برای چنین شخصی غیر مقدور است و نمی شود قائل شد که اماره جای اعتقاد می نشیند؛ زیرا مسئله قائم مقامی اماره به جای قطع موضوعی ربطی به این بحث ندارد که اعتقاد متعلق تکلیف واقع شده است نه موضوع تکلیف.
231121_001.mp3
5.66M
📢 ؛ م ۱ 📅۳۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر خون ما قبل ولادت دارای شرایط خون حیض بود احکام حیض را داراست هر چند بین این خون و خون لاحق که نفاس است اقل طهر فاصله نشود؛ زیرا ادله ی لزوم فاصله شدن اقل طهر (ده روز) بین دو خون حیض اطلاقی ندارد که شامل خون حیض و نفاس نیز بشود. 2️⃣برای اقل خون نفاس مانند اقل خون استحاضه حدّی وجود ندارد بر خلاف خون حیض که اقلّ آن سه روز است. 3️⃣اکثر خون نفاس ده روز است مانند اکثر خون حیض که ده روز بود و قول دیگری وجود دارد که هجده روز را قائل است. 4️⃣فقط ده روز بعد از ولادت قابلیت خون نفاس را دارا هستند بنابراین اگر روز دهم بعد از و لادت خون دید و این خون ریزی ادامه داشت فقط خون روز دهم نفاس است و خون های ما بعد آن نفاس نیست.
231121_002.mp3
7.34M
📢 خبر الثقه فی غیر التکالیف 📅 ۳۰/ آبان ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣جواز یا عدم جواز اخبار به مضمون خبر ثقه تابع حجت عرفی بودن یا نبودن خبر ثقه است و ربطی به این مبنا ندارد که شارع مقدس امارات را علم قرار داده است یا حجت؟ 2️⃣امارات و اصول یک مفاد بیشتر ندارند و آن عبارتست از ایجاب احتیاط یا ترخیص در مخالفت با تکلیف؛ تعبیر شارع که خبر ثقه نزد من علم است یا حجت است یا معتبر است یا باید به آن عمل بشود مهم نیست زیرا این تعابیر، کنایی هستند و مراد و مفاد آن عبارتست از ایجاب احتیاط وقتی اماره یا اصل بر وجود تکلیف فعلی قائم شد یا ترخیص در مخالفت وقتی اماره یا اصل بر نفی تکلیف فعلی قائم شد. 3️⃣خبر ثقه در عقائد واجبه عقلیه یا واجبه شرعیه فقط می تواند به تحصیل اعتقاد کمک کند و اگر با همه ی زحمات در راه تحصیل اعتقاد بر مکلفی اعتقاد به توحید و رسالت یا امامت و معاد حاصل نگردید عاجز است و عقوبت عاجز عقلا قبیح است.
231122_001.mp3
6.67M
📢 ؛ م ۱ 📅۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اکثر ایام نفاس ده روز نه هجده روز و دلیل آن اطمینان نوعی است که از نقل شیخ مفید(که قول ده روز را اختیار کرده است و آن معلَّل به قول امام صادق کرده است) و شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز حاصل می شود. 2️⃣دو نقل از شیخ مفید وجود دارد که ایشان قول ده روز را اختیار کرده اند و این اختیار خود را مستند به قول معصوم کرده اند؛ دلیل حجیت خبر واحد این دو نقل از شیخ مفید را شامل می شود و همین کافی است که قول ده روز اختیار شود نه هجده روز 3️⃣شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز است و این شهرت فتوایی همراه است با کثرت ابتلاء زنان به نماز و زایمان؛این فتوای مشهور حتما از معصوم اتخاذ شده است. 4️⃣اگر دلیل اول را کسی تام ندید باید گفت که آن دلیل به همراه دلیل دوم مفید اطمینان نوعی است و در نظر مختار منشأ اطمینان نوعی از حجج شرعیه شمرده می شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231122_002.mp3
7.23M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برخی از علماء قائلند که نسبت به تکالیف فعلیه عمل بر اساس ظنّ از هر راهی که حاصل گردد کافی است و عمده ی دلیل بر این ادعا دلیل انسداد است که شامل مقدمات خمسه و یک نتیجه است. 2️⃣درست است که علم اجمالی وجود دارد از بین اخباری که رسیده است برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه دارند اما لازمه ی این علم اجمالی لزوم احتیاط در بین همه اخبار نیست؛ زیرا این علم اجمالی به علم اجمالی کوچک تر منحل می شود؛ در بین اخبار ثقات هم علم اجمالی وجود که برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه در شریعت دارند و عدد معلوم بالاجمال در این علم اجمالی کمتر از مقطوع بالاجمال در علم اجمالی اول نیست؛ بنابراین لازم است که در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود نه در دایره ی اخبار غیر ثقات. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231125_001.mp3
7.36M
📢 ؛ م ۱ 📅۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣یوم در بحث «عشرة ایام» حیض و استحاضه و نفاس به معنای شبانه روز است و لذا نفساء اگر از ساعت ۱۰ شب شروع به خون ریزی کرد تا ساعت ۱۰ شب یازدهم دوران نفاس او ادامه دارد. 2️⃣شب اول در نظر سید احکام نفاس را دارد اگر خون ریزی شروع شده است اما «عشرة ایام» از طلوع فجر فردا آغاز می شود که نظر صحیحی نیست زیرا یوم در اینجا به معنای شبانه روز است و از لحظه شروع خون ریزی هر چند در شب باشد «عشرة ایام» شروع شده است. 3️⃣شروع ده روز نفاس بعد اتمام ولادت است نه ابتدای زایمان.
231125_002.mp3
6.32M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بر اساس انحلال حکمی جاری شده در دایره ی اخبار ثقات و ضعاف اگر اخبار ثقات و مقداری از اخبار ضعاف که مضمون تکلیفی مشترک با اخبار ثقات دارند کنار گذاشته شود دیگر علم اجمالی به وجود تکالیف در دایره اخبار ضعاف باقی مانده وجود ندارد و تنها احتمال وجود تکلیف در این دایره داده می شود؛ بر اساس علم اجمالی دوم باید در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود اما در دایره ی اخبار ضعاف نیازی به احتیاط نیست و برائت از تکلیف جاری می شود. 2️⃣انسداد باب علم در زمان کنونی کلام صحیحی است زیرا تعداد کمی از تکالیف را می توان با قطع تحصیل کرد و معظم تکالیف شرعیه باقی می مانند؛ انسداد باب علمی در زمان کنونی کلام غیر صحیحی است بلکه هم ظهور حجیت دارد و حجیت آن از قطعیات بدیهیه است و هم خبر ثقه حجیت دارد که از قطعیات است.
231126_001.mp3
7.12M
📢 ؛ م ۲ 📅۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که ذات عدد است و خون ریزی او متجاوز از عشره است، عدد را حیض را قرار می دهد و ما بقی را استحاضه قرار می دهد و اگر خون ریزی او متجاوز از عشره نباشد، تمام خونی که دیده است را حیض قرار می دهد و به عدد کار ندارد و اگر ذات عدد نیست پس همیشه خون متجاوز از عشره است که احکام استحاضه را دارد و خونی که در ده روز می بیند خون حیض است؛ عین این قاعده ای که در باب حیض است درباره ی نفساء جاریست. 2️⃣مبدأ دهه برای نفساء اگر خون ریزی او از حین الولادة شروع شد همان حین شروع در ولادت است و اگر در هنگام ولادت خون ریزی نداشت و بعدا شروع به خون ریزی کرد از اتمام ولادت دهه ی نفساء شروع می شود و هر خونی که در این دهه از نفساء خارج گردد خون نفاس است و احکام نفساء که همان احکام حیض است بر این زن مترتب خواهد بود. 3️⃣دم الولادة موضوع وجوب احکام نفاس نیست که اگر در جایی مشکوک شود دیگر ترتب احکام نفساء متوقف شود بلکه موضوع حکم «دم النفاس است» و دم النفاس همان دم الحیض است که در دوران حمل در داخل رحم حبس شده بود و بعد از ولادت یا با شروع ولادت شروع به خارج شدن از رحم می کند؛ مثلا اگر زنی در روز دهم بعد از ولادت شروع به خون ریزی کرد باز خون او در روز دهم خون نفاس است و احکام نفساء دارد اما در روز های بعد احکام مستحاضه بر آن مترتب می شود
231126_002.mp3
6.34M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از بین مقدمات دلیل انسداد مقدمه اول و دوم مخدوش است اما سایر مقدمات این دلیل تمام است. 2️⃣مقدمه سوم از مقدمات دلیل انسداد می گفت که برائت شرعیه و عقلیه در جمیع تکالیف مشتبهه جریان ندارد؛ عدم جریان برائت عقلیه یا به خاطر عدم قول به آن است یا به خاطر وجود بیان در ما نحن فیه است و عدم جریان برائت شرعیه یا به خاطر عدم حجیت خبر ثقه در نظر انسدادی است یا به خاطر عدم جریان برائت در اطراف علم اجمالی است. 3️⃣مقدمه چهارم از مقدمات دلیل انسداد تمام است زیرا دلیل نفی عسر و حرج وارد بر احتیاط عقلی است و موضوع آن که وجود احتمال تکلیف است را بر می دارد.
📣سلام علیکم قابل توجه طلاب محترم 🔹دروس حضرت استاد به مناسبت ایام فاطمیه تا آخر هفته تعطیل است 🔸 دروس حضرت استاد به غیر از این کانال در دو جا بارگزاری می شود 1️⃣گوگل درایو 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1inmla0O2Cf__lAnSVXgC7zQz_yHCiqDK 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1iobRWTqc8yNgnHqxmzMkkSTBBpSvKl2R 2️⃣سامانه تقریر در این سامانه طلاب محترم می توانند تقریرات خود را ذیل هر درس بارگزاری بفرمایند https://taghrir.ismc.ir/