eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
682 دنبال‌کننده
114 عکس
51 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
رضا رمضان نرگسی
🔰 آیا #روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد؟ ✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی قسمت اول قسمت دوم @
⁉️ آیا روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد؟ ✍🏻 🔻 قسمت دوم امروز هم عیناً همين مسئله مطرح است؛ 🔰 با روي کار آمدن جامعۀ اسلامي و قرار گرفتن قدرت در دست افراد مؤمن و متدين، تشنگي قدرت در افراد فاسد العقيده و منافق موجب نفوذ افراد زيادي از گروه‌هاي فرصت طلب در بدنۀ نظام شد، به طوري كه افراد بي‌سواد و بي‌تقوا با لباس روحاني برخي از مناصب مهم را اشغال كردند. ❌ دشمنان انقلاب از اين فرصت استفاده كردند و با برجسته كردن افراد منحرف، فضاي تبليغي سنگيني بر عليه و مذهبي‌ها ترتيب دادند. براي همين امروز مي‌بينيم به تدريج نگاه عموم مردم نسبت به حوزه و روحانيت يا افراد حزب اللهي سرد شده و افراد مذهبي يا ملبّس به لباس روحاني بعضاً با نگاه‌هاي سنگين مردم مواجهه مي‌شوند. ♨️ گرچه اين مسئله ناراحت کننده است و به حکم عقل و شرع، هر کسي موظّف است بسته به شرايط و توانش، در راه ارتقاء و اصلاح نگاه مردم به متدينين بکوشد، امّا با نگاه تاريخي و بلند مدت، اين مرحله را مي‌توان مرحلۀ «شروع اوج‌گيري دوبارۀ حوزه و روحانيت» دانست. ❗️با سرد شدن نگاه مردم نسبت به بدنۀ انقلابي، و بالا رفتن هزينۀ حزب اللهي بودن، ورود افراد منافق به اين قشر کمتر شده و افرادي که نيت سالمي ندارند خود به خود، آرام آرام تصفيه و الک مي‌شوند. 📌اين مسئله در جريانات سال‌هاي 78 و 99 و 98 و 1401 به خوبي ديده مي‌شود كه چگونه افراد نفوذي سنگ بي‌حجاب‌ها را به سينه زدند و از بدنۀ روحانيت فاصله گرفتند و به اصطلاح، كردند. 🔷 و از آن طرف نيز افراد صالح حوزه با كارهاي جهادي و خدمت خالصانه به مردم تفاوت روحانيت نفوذي و روحانيت اصيل را به مردم نشان خواهند داد. ✅ بنابراين، وضعيت كنوني و نگاه‌هاي بعضاً سنگين به روحانيت، هرچند ممكن است به ظاهر ناخوشايند باشد امّا در كل به نفع روحانيت و نظام اسلامي است و باعث خالص سازي روحانيت و نيروهاي مذهبي خواهد شد، إن شاء الله. @DrRamazan
🔰 کارگاه بررسی حوادث انقلاب 🔻 بررسی جریان‌های منافقین در انقلاب اسلامی 🎙 📆 زمان: پنجشنبه، 16 فروردین ⏱ ساعت 12 - 8:30 @DrRamazan
هدایت شده از رضا رمضان نرگسی
دردا که ماه رحمت حق، باز هم گذشت با آنکه لحظه لحظهٔ او مغتنم گذشت درهای مغفرت به روی ما گشوده بود مهمانی خدا به وسعت جود و کرم گذشت بر خرمن گناه من آتش کشید دوست با آنکه دید معصیتم از رقم گذشت ای دل به هوش باش پس از ماه مغفرت ماهی که می‌زدند گنه را قلم گذشت 🌸 عید سعید فطر بر تمامی روزه‌داران و مسلمین جهان مبارک 🌸
🔰 نهضت خرّمدینی در انقلاب اسلامی و رسالت متدينين ✍🏻 محمدتقی رمضان نرگسی 🔻قسمت اول قسمت دوم 🌷بسم الله الرحمن الرحیم دو سده از درخشیدن ستارۀ اسلام در شبه جزیرۀ عربستان گذشته بود و مسند خلافت رسول الله در غصب حکّام عباسی، خلیفه به خلیفه منتقل می‌شد. مردم ایران که با سودای یافتن حق و حقیقت به دین اسلام گرویده بودند، حالا با دیدن سه دورۀ متفاوت از حکومت خلفای اسلامی، دیگر امیدشان از آیین اسلام کم سو گشته بود و اسلام را همانند زرتشت می‌دیدند. تصوّر تکرار سلسلۀ ظالم و متکبّر ساسانی و استفادۀ ابزاری از دین به نفع جیب پادشاهان، باعث شده بود تا کم کم نجوای شیطانی خرّمدینی در قلوب مردم راه باز کند. نهضتی که هدفش نه اسلام، بلکه ضربه زدن به هرگونه آیین الهی بود. 🔸 به رهبری ، اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری جریان داشت. آرمان اصلی این نهضت، همان‌طور که از اسمش پیداست، مخالفت با هر گونه آیین و دین الهی بود. سلسلۀ ساسانی، با آنکه داعیه‌دار آیین بود امّا مملوّ از فساد و تبعیض و تکبّر بود و همین مسئله، باعث شد تا مردم ایران سلسلۀ ساسانی را عاری از (چیزی شبیه مقام ولایت که از طرف خدا عطا شده است) بدانند. 🔹 با نزول شریعت اسلام در عربستان و رسیدن ندای آن به گوش مردم فارس، اولین چیزی که مردم ایران را به خود جذب کرد، مفاهیم عمیق و حقانیّت اسلام بود. گویی اکنون فهمیده‌اند فرّه ایزدی نه در سلسلۀ ساسانی، بلکه در ذرّیۀ شخصی به نام «محمّد» است. همین مسئله باعث شد تا فوج فوج ایرانیانی که تشنۀ حق و حقیقت بودند، به دین اسلام گرویدند. ❌ امّا با گذشت زمان و روی کار آمدن سلسله‌هایی که هیچ رنگ و بویی از اسلام نداشتند و فقط نام خلیفة الله و خلیفة الرسول را یدک می‌کشیدند، گروه زیادی از مردم احساس کردند اسلام هم چیزی بیشتر از آیین زرتشت ندارد و صرفاً ملعبه‌ای است برای به قدرت رسیدن خلفاء. بخاطر همین نهضتی تحت عنوان «نهضت خرّمدینی» در میان تودۀ مردم رواج یافت. دقیقاً در همین برهۀ حسّاس، اتّفاقی حیاتی رقم خورد که تاریخ کشور و مردم را برای مدّت‌ها از شرّ شیاطین ایمن گرداند؛ سفر امام هشتم به . علیه السلام به بهانۀ ولیعهدی توسّط خلیفه عباسی به ایران فراخوانده شد و هم‌زمان به دستور امام، گروه زیادی از برادران و خواهرانشان نیز برای پیوستن به این امام بزرگوار به ایران مهاجرت کردند. اتّفاقی که افتاد این بود؛ چون حضور فرزندان امام کاظم باعث می‌شد مردم نسبت به تشیّع متمایل بشوند، مأمون به افرادش دستور داد هرجا این‌ها را یافتند شهید یا دستگیر کنند. ❗️وقتی مردم ایران دیدند فرزندان رسول الله، برادران و خواهران ولیعهد، توسّط حکومت وقت قلع و قمع می‌شوند، اولین جرقّه‌ای که در ذهنشان زده شد این بود که اسلام حقیقی با آنچه خلفاء نشان می‌دهند متفاوت است. پس از آنکه منش و سبک زندگی امام زادگان را دیدند، کم کم این جرقّه در ذهنشان محکم‌تر شد و خود به خود، نهضت خطرناکی که می‌توانست برای همیشه مردم ایران را از دین جدا کند، از بین رفت. @DrRamazan
🔰 نهضت خرّمدینی در انقلاب اسلامی و رسالت متدينين ✍🏻 محمدتقی رمضان نرگسی 🔻قسمت دوم قسمت اول 🔸 حالا با گذشت حدود دوازده قرن از ماجرای ، در سال‌های اخیر با مقوله‌ای روبرو شدیم که به نوبۀ خود بی‌نظیر است. یکی از اساتید جامعه شناسی می گفت: فتنه‌ای که در سال 1401، تحت عنوان رخ داد، بعد از ماجرای نهضت خرّمدینی، اولین نهضت مردمی در ایران بود که شعارهای ضدّ دینی داشت. ❗️تمام نهضت‌هایی که در ایران اتّفاق افتاده، از نهضت و ماجرای ملی شدن صنعت نفت تا ، تمام نهضت‌ها یا رنگ و بوی دینی داشتند یا لااقل شعار ضدّدینی نداشتند. فتنۀ ، اولین نهضتی است که با شعار ضدّیت با دین و خصوصاً اتفاق افتاده بود. ⁉️ وقتی در خواسته‌ها و شعارهای فتنۀ سال 1401 دقیق می‌شویم، می‌توانیم ماجرای فتنۀ مهسا امینی را به نهضت خرّمدینی در قرن دوم و سوم هجری تشبیه کنیم؛ با این تعریف که مردمی که از اسلام، تعریف درست و صحیحش را نشنیده‌اند و از احکام اسلامی، صرفاً برخوردی تند و خشن، بدون منطق و حکمت را دیده‌اند، حالا با برخی مظاهر آن ضدّیت پیدا کرده‌اند و به قیام علیه دین برخواسته‌اند. ♨️ با الهام‌گیری از ماجرای ، می‌توان گفت: همان‌گونه که امام رضا علیه السلام و خانوادۀ ایشان، با پخش شدن در کشور و نشان دادن به مردم توانستند آن‌ها را از نهضت خرّمدینی نجات دهند، امروز هم یکی از راه‌های دفع این فتنه، نشان دادن حقانیت و منطق و سبک زندگی اصیل اسلامی به مردم است. 🙏🏻 طبیعتاً اصلی‌ترین گروهی که می‌تواند در این مسئله مفید فایده باشد، حوزۀ علمیه و طلّابی هستند که اولاً شناخت دقیقی نسبت به منطق و مفاهیم دینی دارند و ثانیاً بخاطر کم بهره بودن از بودجه‌های هنگفت دولتی، سبک زندگی ساده و بی‌تشریفاتی دارند. با توزیع طلّاب در سطح کشور و برقراری ارتباط مستمرّ و عمیق با مردم، می‌توان تا حدودی معضل عدم شناخت دقیق از دین را برای بخشی از مردم برطرف کرد. ❌ نکتۀ اصلی اینجاست که به دلیل بند بودن زندگی طلّاب به شهریه، بسیاری از طلّاب علیرغم وجود علاقه و میل، شرایط رفتن بین تودۀ مردم در شهرهای مختلف را ندارند. لذا مخاطب اصلی این نوشتار، مسئولین حوزوی هستند که باید زمینه را برای تبلیغ گسترده طلّاب و پخش شدن آن‌ها میان مردم فراهم سازند. 🌺 در انتهاء تبرک می‌جویم از فرمایشات گهربار ولیّ جامعه، حضرت که در تیرماه سال 1402خطاب به مسئولین حوزوی فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. مرتبه‌ی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است دین خدا با این هدفها و امثال این هدفها برای مردم، جز با تبلیغ تحقّق پیدا نمیکند؛ پس تبلیغ شد مرتبه‌ی اوّل، درجه‌ی اوّل» @DrRamazan
⭕️ واکنش رهبران اصلاح طلب به سرکوب گستردۀ اساتید و دانشجویان در آمریکا و اروپا 🔸 در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌های دنیا به موضوع اعتراضات دانشجویان غربی و برخورد خشن پلیس با آن‌ها پرداخته‌اند و عکس و فیلم‌های بسیار زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. 🔻 خبرنگار فارس در ارتباط با این ماجرا با چهره‌های مدافع غرب گفت‌وگو کرده تا واکنش آن‌ها را نسبت به این سرکوب‌ها بپرسد: 🔻صادق زیباکلام گفت: در صورتی مصاحبه خواهم کرد که به من بگویید چند نفر دستگیر شده‌اند و چند نفر ضرب‌وشتم شده‌اند! 🔻احمد زیدآبادی گفت: در صفحۀ شخصی‌ام گفته‌ام که فعلا سکوت می‌کنم و هیچ حرفی نمی‌زنم! 🔻محسن برهانی هم این‌طور پاسخ داد: من را معذور کنید از مصاحبه، ما باید به چیزهایی بپردازیم که دیگران نپرداخته‌اند! 🔻محمد قوچانی در مورد سرکوب اساتید و دانشجویان در آمریکا و اروپا حاضر به مصاحبه نشد. 🔻عباس عبدی اما این بازداشت‌ها را غیرحاد توصیف کرد و گفت: بازداشت‌ها در ابتدا اتفاق می‌افتد و چیز عجیبی نیست. اگر دانشجویان مجوز گرفته باشند که اصلا مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر مجوز نگرفته باشند بازهم خیلی جدی نیست؛ مگر اینکه تخلفی صورت گرفته باشد در این صورت پلیس ورود می کند. 🔻حاتم قادری، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه نیز حاضر به مصاحبه نشد. @DrRamazan
پیروزی خیلی خیلی نزدیک است @DrRamazan
🌺 سلام عليكم برادر عزيز، ممنونم كه صوت بنده را گوش كرديد و نظر خودتان را برايم فرستاديد 🔶 اما پاسخ؛ 🔰 قسمت اول در خصوص علت رويگرداني مردم ايران از بايد گفت كه سخنان شما با تحليل ما سازگاري كاملي دارد. شما اگر به اينترنت هم مراجعه كنيد، حتي در كه نگاه روشنفكري دارد، امده كه «» مفهومی در اساطیر ایرانی است. 🔻 "فر موهبت یا فروغی ایزدی است که شخص با انجام خویشکاری‌های خود و رسیدن به درجه‌ای از کمال به دست می‌آورد" همچنان در ادامه اورده كه فره ايزدي "با بدی کردن و غرور و امثال آن هم از دست تواند رفت. در اساطیر ایران مواردی هست که به سبب غرور یا خطاهای بزرگِ شاه فره از وی گسسته و مشروعیت وی از دست رفته‌است. دو مثال نوذر و جمشید قابل ذکرند." 🔷 به اين معنا كه همانطور كه فره ايزدي با اعمال شايسته به دست ميايد با ظلم وستم و كارهاي ناشايست هم از دست ميرود لذا «شيرويه» وقتي پدرش خسرو پرويز را كشت براي توجيه رفتار خود ليستي از اعمال خلاف و ظلم و ستم او به سران و اشراف نشان داد و عنوان كرد كه او ديگر لياقت شاهي را نداشته است. ✅ بنابراين ظلم و ستم خاندان ساساني در راستاي از دست دادن فره ايزدي توجيه ميشود. و اينكه اساسا به آداب شاهي تربيت نشده بود و رفتارهاي سخيفي داشت و ظلم و ستم و خود رأیي را از حد گذرانده بود دليل محكمي بود نزد ايرانيان كه از عنصر ساساني روي بگردانند و به عنصر محمّدي روي آورند. قسمت دوم @DrRamazan
🔰 قسمت دوم 🔷 براي همين قيام با شعار «الرضا من ال محمد» سرگرفت و وقتي عباسيان به قدرت رسيدند و ابومسلم را كشتند قيام ايرانيان به سركردگي شيعيان زيدي و غير زيدي حتي خرم ديني شدت گرفت. ♨️ اينجا بود كه با اوردن علیه السلام به مرو و اعطاي لقب «الرضا» به او، خواست به مردم نشان دهد كه به عهد گذشتگان خود وفا كرده است. اما وقتي او را شهيد كرد مردم ايران براي مرقد شريفش آداب شاهي اجرا كردند و او را سلطان واقعي دانستند و فرزند و حتي نوادگان او را به نام «ابن الرضا» مي‌شناختند و با اين اعمال نشان دادند كه ايرانيان تنها خاندان محمد(ص) را قبول دارند و انها را لايق شاهي ميدانند نه اين كساني كه تنها اسم خليفه روي خود گذاشته اند و از فره ايزدي بويي نبرده اند ❗️براي همين وقتي مامون به بغداد بازگشت علم استقلال برافراشتند و اسم را از خطبه انداختند و به نام خود سكه زدند و طاهر يكي از سادات و نزديكان امام رضا را به دامادي خود برگزيد. 🔸از اين تاريخ، خليفه عباسي مجبور ميشود كه از عنصر ايراني به عنصر تركان اسياي ميانه روي بياورد و به جهت محافظت خود سپاهي از تركان به بغداد اورده شود و چون تركان اسياي ميانه با زندگي شهري ميانه اي نداشتند خليفه مجبور شد پايتخت را از بغداد به سامرا منتقل كند. قسمت اول @DrRamazan
تعطیلی شنبه، اتفاق ننگینی بر دامن مجلس یازدهم نفوذ یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌ها، در حوزه تصمیم سازان است، کسی شک ندارد که تعطیلی شنبه، تأثیر چندانی در اقتصاد ندارد، ولی دست‌هایِ پنهان صهیونیزم جهانی، مجلس شورای اسلامی را به‌صورت ناخواسته، گرفتار یک مسأله حاشیه‌ای می‌کند، به‌نام تعطیلی شنبه که معروف به عید یهودیان است. همه می‌دانند که امروز تعامل اقتصادی با جهان، یا فیوچری است که خرید و فروش به‌صورت یکسال یا دو سال آینده، صورت می‌گیرد، یا آپشنی است که خرید در اختیار را شامل می‌شود یا استثنا است یا به‌صورت إل سی که در هیچ‌کدام، روزهای ایام هفته، دخالت ندارند. چرا تعطیلی شنبه تصویب می‌شود؟ صهیونیست‌ها که امروز در دنیا، منفور جهانی شدند و صهیونیست ستیزی همه جا را فراگرفته است، و همه می‌دانند، سرچشمه موج ضد صهیونیستی، ایران اسلامی است، و همه دنیا در ستیز با اسرائیل، اقتدا به ایران کرده‌اند، یمنی‌ها، ایران را پیشگام در نابودی اسرائیل می‌دانند. در این شرایط، مافیای صهیونیستی با طراحی تعطیلی شنبه، تصمیم‌سازان را متقاعد می‌کند، که حل مشکل اقتصاد ایران در گرو، تعطیلی عید یهودی هاست. در شرایطی که غزه آماج حملات صهیونیست‌هاست، هزاران زن و کودک کشته و زیر آوارهایند، جهان علیه صهیونیست‌هاست، شنبه، عید یهودیان، در ایران به‌عنوان، قرارگاه فرماندهی مقاومت، تعطیل اعلام می‌شود، این تشابه به اسرائیلی‌ها، کشورهای مقاومت خصوصا یمنی‌ها را رنجیده خاطر می‌سازد و سبب انشقاق و اختلاف در بین کشورهای عضو جبهه مقاومت می‌شود. مصوبه مجلس درخصوص تعطیلی شنبه، دوستان جبهه مقاومت را ناراحت و دشمنان مقاومت را خوشحال کرد، اسرائیلی‌ها بیشترین بهره را از این مصوبه مجلس شورای اسلامی که تعطیلی شنبه بود، بردند. گرچه دوستان نماینده مجلس، ناخواسته و ناآگاهانه در این دام و تله افتادند، ولی نفع و سودش نصیب صهیونیست‌ها شد. مصوبه پرحاشیه و غیر نافع، در این شرایط به صلاح کشور نبود، تعطیلی شنبه تیری بود، که قلوب کشورهای مقاومت را جریحه دار ساخت. همه می‌دانند که گردش شب و روز در دنیا، آن‌چنان زیاد است، که وقتی در ایران روز است برخی کشورها، شب است، معاملات با چنین کشورهایی چگونه صورت می‌گیرد. به نظرم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جا دارد در این پرونده تعطیلی شنبه، ورود کنند تا دست‌های نامرئی صهیونیست‌ها را شناسایی نموده و کیفیت ورود آن‌ها را از طریق اتاق بازرگانی و تعاون، به کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس، کیفیت القای به بیش از ١۶٠ نماینده را بررسی نمایند که الگوی خوبی برای شناخت پدیده نفوذ و تهیه فیلمی شبیه فیلم گاندو، می‌توان از آن تهیه کرد! دستپاچگی بیش از ١۶٠ نماینده مجلس در دو روز آخر عمر مجلس یازدهم، برای تصویب قانون تعطیلی شنبه، بهترین کد و شناسه برای شناخت پدیده نفوذ است. گرچه این مسأله به احتمال قوی، توسط شورای نگهبان، رد خواهد شد ولی نباید از این معما به سادگی گذشت، که چرا در این شرایطِ نابودی صهیونیست‌ها، مجلس شورای اسلامی، تعطیلی شنبه را مطرح می‌کند، که هیچ نفعی برای کشور ندارد. مضافاً بر این‌که، سال افزایش تولید ملی در کنار مشارکت مردم، وجدان کاری، رونق تولید، کجایش با تعطیلی، روز اول هفته سازگار است. تعطیلی شنبه، نظیر سایر کالاهای وارداتی غرب، تغییر در سبک زندگی، تغییر در آداب و رسوم دینی، تغییر در فرهنگ اسلامی ایرانی را هدف گرفته است. این مسأله تعطیلی شنبه، با سرعت هر چه تمام، همه را غافلگیر و بهت زده و متعجب ساخت، که جا دارد سیاسیون، اندیشمندان، اهل فرهنگ، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان از زوایای مختلف آن را به‌عنوان یک پدیده چند وجهی، مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا تصمیم‌سازان کشور عزیزمان همانند قوه مقننه در دام نفوذی ها نیفتند. انشاالله حسین جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی در مجلس یازدهم
🖤 انالله وانا اليه راجعون🖤 رئیس جمهور و یاران شهیدش آسمانی شدند روح بلند رئیس جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرمان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران و همراهان انقلابی ایشان به ملکوت اعلی پیوست. @DrRamazan
از 🔸میرزا تقی خان ، خط شکن پسا تا 🔹، خط شکن پسا ✍🏻 دکتر موسی نجفی 🔴 نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم؛ 🔻شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند. از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند. 🔻هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند. 🔻هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند. 🔻و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفتند. ♨️ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد. به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان. 🔰 شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد. اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد. 💢 در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید. ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد. @DrRamazan
❌ چرا در ايران بسيار فشل است؟ يادتان هست وقتي اغتشاشات 1401 رخ داد، اساتيد جامعه‌شناسی در سراسر کشور با چه حرارتي آن اجتماعات بسيار ناچيز و فوق‌العاده کوچک - در حدّ 40 و 50 نفري - را با آب و تاب تحليل مي‌کردند ❗️حالا آن‌ها را چه شده که با مشاهده سکوت کرده‌اند بطوري که انگار وجود خارجي ندارند!! آیا اين جمعيت ميليوني قابل اعتنا نيست!؟ اگر جمعيت ۱٪ در اغتشاش با مطالبه‌اي حق يا ناحق عليه نظام سياسي شرکت کنند، از دل آن هزاران تحليل در ايجاد شکاف و فروپاشي اجتماعي دَر مي آورند. حال چرا در سکوت مطلق فرورفته و سخن نمي‌گويند؟! 🔸شهيد رئيسي مرجع تقليد يا رهبر ديني نبود. دولت او هم نيمه‌کاره ماند و به بسياري از توفيقات دست نيافت! را نتوانست ارزان کند و هم هم‌چنان جولان مي‌داد؛ اما علت اين ميزباني ميليوني مردم در شهرهاي مختلف از ايشان چيست؟ حرف بزنيد. تحليل دست و پا کنيد. چند سال است جامعه‌شناسان کشور براي هر حادثه کوچکي که در راستاي ارزش‌هاي غربي باشد، حتّي درگذشت يک خواننده جوان (مرحوم مرتضي پاشايي) تحليل‌هاي متعددي ارائه مي‌کردند امّا حوادث بزرگي در راستاي ارزش‌هاي غربي نباشد فشل هستند. چرا؟ ⁉️ پرسش اين است که چرا با وجود فاصله نسلي متعدد از اول يعني نسل سوم و چهارم، هنوز مردم ايران همانند روزهاي جنگ يا ابتداي انقلاب به ارزش‌هاي نسل اول انقلاب پايبندند؟ چرا بعد از چهار دهه با وجود برخي از مشکلات اقتصادي مثل تورم و گراني باز چنين جمعيتي به تشييع پيکر يک مي‌آيند. 🔷 اين امر نشان مي‌دهد که اساساً شناسي از ايران و ارزش‌هاي ايران اسلامي است و از جنس مردم ايران نيست براي همين هروقت حادثه‌اي مطابق ارزش‌هاي غربي رخ مي‌دهد که متفکرين غربي آن را تحليل کنند پشت بندش در تاييد تحليلهاي آن‌ها جامعه‌شناسان کشور ما هم دست به قلم مي‌شوند و فرصت پيدا مي‌کنند که خودي نشان دهند امّا وقتي حضور جمعيت ميليوني مطابق ارزش‌هاي غربي نباشد بطوري که غربي‌ها زبان در کام بگيرند جامعه‌شناسان ايراني نيز خود را مخفي مي‌کنند، بطوري که انگار وجود خارجي ندارند؟ چرا؟ @DrRamazan
⁉️ قسمت اول 🔻 دراين خصوص مطالعات جداگانه اي نداشتم اما همين قدر ميدانم که رضاخان پس از حدود ۳ سال زندگی در تبعید، در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در افريقاي جنوبي درگذشت. 🔷 جنازه رضاخان پس از مرگ وی به مصر منتقل شد و در آنجا طبق آداب اسلامي غسل و نماز خوانده شد، سپس مومیایی شد با تضمين 150 سال سالم ماندن و به‌مدت ۶ سال در مسجد رفاعی نگهداری شد. 🔸 وقتي جنازه موميايي شده رضاشاه را به ايران اوردند تا آيت الله بروجردي بر جنازه اونماز بخواند، ایشان فرمودند “تشریف ببرید، من کارهای او را هیچ فراموش نکردم؛ می‌گویم بلند شوید و تشریف ببرید” آنها عقب عقب رفتند و یکی از آنها که تولیت آستان حضرت معصومه را داشت، گفت: حضرت آیت‌الله؛ ما به اعلی‌حضرت قول دادیم که شما نماز می‌خوانید. آقا فرمودند “من به شما گفتم تشریف ببرید، تشریف ببرید.” 🔸 رفتند منزل آیت الله حجت و تقاضا کردند. ایشان هم فرموده بود: سبحان الله! مرجع بزرگ آقای بروجردی هستند. ایشان نماز بیایند ما هم می‌آییم، ایشان نیایند ما نخواهیم آمد. 🔸 رفتند خدمت آیت‌الله صدر. ایشان به‌خاطر اینکه فجایع رضا شاه را در ماجرای مسجد گوهرشاد دیده بود، با صدای بلند فرمود: کسی کارهای او (رضاشاه) را فراموش نکرده است. من نخواهم آمد نماز و اول مخالف هم من هستم و مخالفت هم خواهیم کرد. 🔸 فرستادگان شاه نزد آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری هم رفتند. ایشان پیشکارش را صدا کرد و گفت که “بیا به این آقا بگو برود بیرون!” @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
⁉️ #پرسش_و_پاسخ قسمت اول 🔻 دراين خصوص مطالعات جداگانه اي نداشتم اما همين قدر ميدانم که رضاخان پس از
قسمت دوم 🔰 آیت‌الله بروجردی امر کردند روز تشییع جنازه رضاشاه حوزه و مدرسه تعطیل است. درهای مدرسه فیضیه را بستند و گفتند هیچ کس حق ندارد بیرون بیاید. ما جوان‌ها رفتیم بالای پشت بام و دیدیم که چند نظامی و سرباز تابوتی را بردند حرم و زیارتی کردند و رفتند. روز تشییع جنازه رضاشاه در قم هیچ کس بیرون نیامد. اين شد که شاه مجبور شد جسد را به تهران منتقل کند ‼️ در تهران نیز مردم با سردی از جسد او استقبال کردند. مردمی که دیکتاتوری، خشونت‌ها رضاخان را همچنان در خاطر داشتند، علیرغم تبلیغات زیاد حکومتی به تشییع جسد رضاشاه نرفتند. خیابان‌های شهر خلوت بود و بیشتر نظامیان و کارمندان دولتی پشت‌سر جنازه حضور داشتند. سرانجام ايشان را در شاه عبدالعظيم حسني دفن کند. 🗣 راوی: آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، مؤسس و استاد عالی حوزه علمیه که از شاگردان مبرز مرحوم آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) بودند 🌐 به نقل از سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي @DrRamazan
🔰تحليلی جامعه شناختی از «شركت گستردۀ مردم در تشييع جنازه » ♨️حضور فوق العادۀ مردم در تشييع رياست محترم جمهور ايران، سوال‌های بيشماری را برای متفکّرین و مردم مطرح كرد كه از آن جمله اين سوال است: ⁉️ با وجود مشکلات اقتصادی کمرشکن، مگر مردم از وضع موجود راضی بودند؟ پس انتقادهایی که تا روز قبل در كوچه و خيابان می‌شنيديم چه شد؟ 📈 آمارها به گونه‌ای است كه شهر مشهد، كه 4 ميليون بيشتر جمعيت ندارد، بين 3 و 4 ميليون فقط در تشييع جنازۀ ايشان شركت كرده بودند و اين آمار 10 الي 12 ميليونی مربوط به فقط 5 شهر است و اگر تمامي اجتماعات كشور را در نظر بگيريم به بيش از 20 ميليون می‌رسد. 👇🏻تحلیل در پست بعد 👇🏻 قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم
رضا رمضان نرگسی
🔰تحليلی جامعه شناختی از «شركت گستردۀ مردم در تشييع جنازه #شهید_رئیسی» ♨️حضور فوق العادۀ مردم در تش
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت اول ✍🏻 ❗️ممكن است جواب‌های سطحی زيادی به اين سوال شنيده باشيد اما با نگاه به مردم ايران و مشاهداتي كه نگارنده، شخصاً در زندگي اجتماعی با مردم ايران داشته، می‌خواهیم به این سؤال جواب بدهیم. 🔶 قبل از شروع تحلیل و پاسخ به این سؤال، ابتدا خاطره‌ای را خدمت‌تان عرض می‌کنم؛ سال 1395 مسافرتی به تهران داشتم و ترجیح دادم برای تعامل بیشتر با مردم با مترو به مقصد بروم. در مترو متوجّه شدم شخص بغل دستیِ من عراقی است و به عربی صحبت می‌کند. از ایشان خواستم شرایط امروز ایران را، آنگونه که دیده است برایم شرح بدهد. 🔹ايشان در جواب، گفت ما در عراق با درگير هستيم، امنيت در عراق نداريم، اختلاس هايي که اينجا مي شود چندين برابرش در عراق هست، مسئولين عراقي انسان هاي پاک دستي نيستند. در بيداد مي کند. مشکلات اقتصادي بي داد مي کند. اما من نديدم مردم عراق انتقاد بکنند و ناراضي باشد. از آن موقعي که پا در ايران گذاشتم، هر جايي که رفتم ديديم مردم ايران از وضع خودشان ناراضي اند و انتقاد مي کنند از مسئولين و ناراحت اند و اين وضعيت براي من قابل فهم نيست که چرا اينقدر مردم ناشکر و ناراضي هستند. ❗️من مکالمۀ خودم و او را براي افرادي که بغل خودم و بغل او نشسته بودند توضيح دادم. جوابي که آنجا مردم داخل مترو به من دادد، به نظر جوابي است که الآن نيز در تبيين جامعه‌شناختي حضور ميليوني مردم در تشييع شهيد رئيسي بسيار مفيد است. 🔸يکي گفت آقا من در جواني جبهه بودم، ما ضد نظام نيستيم، ما کشورمان را دوست داريم. مشکل اينجاست که اگر ما در جنگ اقتصادي هستيم و به خاطر جنگ اقتصادي وضع خوبي نداريم، بايستي همه نداشته باشيم. همانطور كه در زمان جنگ نظامي همه نظام ديگر بودند الان هم بايد همه درگير باشند، چرا يک عده اي اين وسط زندگي لاكچري دارند و بقيه نداشته باشند؟ اين فاصله هاي طبقاتي و اين تبعيض ها و ناعدالتي ها ما را ناراحت مي کند. 🔹ايشان در تحليل رضايت مردم عراق جمله‌اي گفت كه براي من بسيار جاي تأمل داشت. او گفت علت رضايت مردم عراق اين است كه مردم عراق قيام نکردند. چون قيام نکردند، هر بلايي سرشان بيايد باز هم از سرشان زيادتر است. چون يک عده اي از بيرون آمدند صدام را بيرون كردند و مردم عراق نظاره گر بودند. هر اتفاقي هم بيافتد مردم دخيل در ماجرا نيستند. خودشان را صاحب حکومت نمي دانند. لذا نسبت به سياست بيتفاوتند امّا ما خودمان را صاحب نظام مي دانيم و دردمان مي آيد وقتي مي بينيم يک عدّه‌اي دارند از نظام سوء استفاده مي‌كنند. ❗️ من اتفاقا خيلي حرفهاي ايشان را تحسين کردم. من چون اين حرف را شنيدم، از بقيه هم پرسيدم بقيه افرادي كه در مترو بودند حرف او را تأييد کردند. اين ماجرا مربوط به سال 95 است. زماني‌كه آقاي روحاني سر کار بود، اوضاع كشور مناسب نبود. ✅ پس در تحليل اين حضور گستردۀ مردم در تشييع شهيد رئيسي و قبل از آن شهيد قاسم سليماني، من مي توانم اين مطلب را بگويم: اگر تورم صد برابر اين هم مي شد، باز هم اين مردم مي آمدند. درست است مشکلات اقتصادي آزار دهنده است، اما مردم ما همانطوري که انقلاب ما انقلاب اقتصادي نبود، دغدغۀ اوليه مردم دغدغۀ اقتصادي نيست. دغدغۀ اولشان حضور معنويت در سياست است. حضور اخلاق در سياست است و رئيسي با درستكاري و سختكوشي اش، با عدم اختصاص امتيازات خاص براي خود و خانواده‌اش ثابت كرد كه مي‌توان اخلاق را وارد سياست كرد مي‌توان معنويت را وارد سياست كرد. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت دوم ✍🏻 📌اجازه بدهيد کمی برگرديم عقب؛ نقل شده در ملاقات شاه و امام خميني(ره) در خرداد 42شاه به امام گفته بود، حضرت آقا سياست را به ما واگذار کن. سياست حقه بازي و کلک است، و اين كارها از شما بعيد است. امام فرمودند: آن سياستي که تو مي گويي سياست نيست. سياست اسلام سياست اخلاق مدار است. اين ماجرا درمورد مواجهه آيت الله کاشاني با شاه هم نقل شده است. آيت الله کاشاني گفته بودند: اگر من دخالت نکنم کي دخالت کند؟ ⭕️ بر اساس آرمان‌هاي انقلاب رئيس جمهور نبايد دروغ بگويد. رئيس جمهور نبايد براي خودش امکاناتي تعريف کند. مردم ما، بر خلاف همه مردم دنيا که خودشان را صاحب اين کشور مي دانند و چون براي اين کشور هزينه دادند، براي چه چيزي هزينه دادند ؟ براي حاكميت فضيلت هزينه دادند، بنابراين وقتي ببينند بعضي از جاها سياست ماكياولي تعريف مي‌شود وقتي مي‌بينند فضايل سياسي زير پا گذاشته مي شود دردشان مي آيد. براي همين انتقاد مي کنند. ⁉️ ممکن است بگوييد: با اين حرف داريد کم کاري مسئولين را توجيه مي کنيد. در پاسخ مي گويم: من به خاطر شغلم كه يك معلم هستم با جامعه درگير هستم سر كلاس با شاگردان و خيلي اوقات پياده رفت و آمد مي‌كنم تا نظرات مردم را ببينم و بشنوم. در 90 درصد موارد مي‌بينم در وهله اول درد مردم درد و بي‌عدالتي است و در وهله دوم درد و گراني . چرا كه مردم جنگ اقتصادي را درك مي‌كنند و همانطور كه جنگ نظامي را درك كردند و به سرانجام رساندند مردم مي‌گفتند اگر نيست، همه نداشته باشند. اگر هست همه داشته باشند. چطور براي يک عده انقدر باشد که بروند سيسموني بچه هايشان را از خارج مرزها تهيه کنند، براي بعضي انقدر نباشد که نتوانند سيسموني بخرند. @DrRamazan
🔰 تحلیلی جامعه شناختی از «شرکت گستردۀ مردم در تشییع جنازۀ » 🔻قسمت سوم ✍🏻 🔶 نتیجه‌گیری در نتيجه‌گيري از مقدمات فوق، تحليل من اين است كه فرهنگ دو بخش دارد؛ بخش مركزي و بخش فرعي. ما در در تعریف فرهنگ مي‌گوييم عناصر فرهنگ عبارتند از - اعتقادات - ارزش‌ها - هنجارها - نمادها دو عنصر اول را از عناصر اصلي و هستۀ مركزي فرهنگ مي‌دانيم و دو عنصر دیگر را از عناصر فرعي و بخش بيروني فرهنگ مي‌دانيم. ♨️ در تغييراتي كه در طي این 46 سال بعد از رخ افتاده، آن چيزي كه تغيير كرده بخش بيروني فرهنگ است. جوانان ما در ظاهر تغيير كرده‌‌اند، سبك زندگي آن‌ها تغيير كرده است، رفتارهاي اجتماعي حتّي لحن گفتار آن‌ها تغيير كرده و رسانه‌ها نقش محوري در اين تغييرات داشته‌اند. امّا هسته مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي هنوز تغيير نكرده است و علتش نيز غناي عقلاني و منطقي بخش مركزي فرهنگ ايراني – اسلامي است. 💠 به عبارت ديگر بخش زيادي از تلاش‌هاي دشمن براي تغيير فرهنگي مردم ايران به سنگ خورده است. چرا؟ چون اعتقادات و ارزش‌هاي مردم ايران از پشتوانه محكم عقلي و منطقي برخوردار است. لذا بعد از گذشت 4 نسل، هنوز الگوها و ارزشها و عقايد روزهاي ابتداي انقلاب در فرهنگ مردم ايران جريان دارد. عليرغم اينکه در دنياي کنوني هر نسلي ارزشها و عقايد خودش را دارد، اما در ايران نسلها عليرغم تغيير ظاهري، در هسته مرکزي فرهنگي شان يکي هستند و اين اعتقادات و ارزشهاست كه جامعه را تشکيل مي دهد. 💢 درمورد تشییع آیت الله رئیسی شهید هم مي توانم به جرأت ادعا بکنم که مردم در ازاي وارد کردن معنويت و اخلاق در سياست، قدردان ایشان شدند. يعني مردم نشان دادند با آن تزي که مي گفت: «سیاست با معنويت کاري ندارد و ما چون سياسي هستيم مجاز هستيم هر دروغي را بگوييم»، به صورت جدّي مخالف بوده و قدردان کسي هستند که و را در وارد کرده است. يعني حرفي که زده پايش ايستاده است، تا جايي که امکان دارد تلاش مي کند که پايش بايستد و اين را در حقيقت ادامه بدهد و اين را با تمام هزينه هايش را پردازد. اينجا مردم قدردان رئيس جمهوري بودند که معنويت را وارد سياست کرد. ✅ در تحليل جامعه شناختي اش بايد بگوييم: ممکن است مردم ما خيلي اعتراض داشته باشند. اساسا اين اعتراض، هيچ منافاتي با اين حضور ندارد. بلکه همان هايي هم که اعتراض دارن آمدند تا بگويند: تو آن کسي بودي که من مي خواستم نه آن کسي که از پشت شيشه دودي ضد گلوله مردم را نظاره مي کند. @DrRamazan
📍دانلود ۳۰ کتاب از امام خمینی (ره) و پیرامون ایشان 📚 تألیفات فارسی ایشان 👈 بویژه آثار ناب عرفانی، اخلاقی این مجموعه را از دست ندهید: ۱. اسرار نماز (دانلود) ۲. ترجمه آداب الصلاه (دانلود) ۳. ترجمه تحریر الوسیله (۴ جلد) (دانلود) ۴. ترجمه مصباح الهدایه (دانلود) ۵. تفسیر سوره حمد (دانلود) ۶. تقریرات فلسفه (۳ جلد) (دانلود) ۷. توضیح المسائل (دانلود) ۸. دیوان امام خمینی (دانلود) ۹. سبوی عشق (دانلود) ۱۰. صحیفه انقلاب (وصیت‌ نامه امام) (دانلود) ۱۱. صحیفه نور / صحیفه امام (۲۲جلد) (دانلود) ۱۲. شرح چهل حدیث (دانلود) ۱۳. شرح حدیث جنود عقل و جهل (دانلود) ۱۴. شرح دعای سحر (دانلود) ۱۵. مناسک حج (دانلود) ۱۶. منشور روحانیت (دانلود) ۱۷. نقطه عطف (دانلود) ۱۸. ولایت فقیه (دانلود) ۱۹. ولایت فقیه و جهاد اکبر (دانلود) ۲۰. کشف اسرار (دانلود) 📚 درباره امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان ۲۱. الف لام خمینی (دانلود) ۲۲. یک ساغر از هزار (دانلود) ۲۳. روح عرفانی روح الله (دانلود) ۲۴. زن در اندیشه امام خمینی (دانلود) ۲۵. امام خمینی، آینه مهر و قهر (دانلود) ۲۶. سیر مطالعاتی آثار امام خمینی (دانلود) ۲۷. بر کرانه کتاب شرح چهل حدیث (دانلود) ۲۸. اربعین حدیث (شرح حدیث اول) (دانلود) ۲۹. بررسی نظریات رجالی امام خمینی (دانلود) ۳۰. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (دانلود) https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
⁉️ چرا به امام هادی «ابن الرضا» گفته می‌شود؟ ✍🏻 ممکن است در وهلۀ اول به نظر برسد که چنین نامگذاری طبیعی است. بالأخره امام هادی نوۀ امام رضا علیه السلام است. اما می‌بینیم چنین نامگذاری درمورد باقی ائمه علیهم السلام مرسوم نیست. سؤال پیش می‌آید: چرا ایرانی‌ها به امام هادی، ابن الرضا می‌گویند؟ 🔰 طبق عقیدۀ ایرانی‌ها کسی لیاقت حکومت دارد که وصل به خدا باشد یا اصطلاحاً «فرّه ایزدی» داشته باشد. وقتی عباسی‌ها خواستند قیام کنند، با شعار «الرضا من آل محمد» قیام کردند و اشاره داشتند که ما بر اساس همان عقیدۀ ایرانی‌ها که بهترین فرد از آل رسول را که وصل به وحی باشد می‌آوریم. آن زمان دو خاندان بودند که از خاندان رسول خدا به حساب می‌آمدند خاندان علوی و عباسی. این‌ها رفتند سراغ خاندان عباسی و آن‌ها روی کار آمدند. ♨️ از همان موقع، خصوصاً بعد از کشته شدن ابومسلم به دست عباسی‌ها، قیام ایرانی‌ها بر علیه عباسی‌ها شروع شد. مأمون برای اینکه این قیام‌ها تمام شود، سراغ امام رضا علیه السلام رفت و لقب رضا را هم مأمون بر امام گذاشت تا بگوید: من همان وعده‌ای که به شما داده بودیم را عملی کردم. ایرانی‌ها این مسئله را پسندیدند و استقبال کردند. 🔶 پس از شهادت امام رضا علیه السلام، مردم برای اینکه به مأمون بفهمانند ما این خاندان را لایق شاهی می‌دانیم نه شما، چند کار کردند: 🔸 اولاً: از همان ابتدا برای قبر امام رضا علیه السلام آداب شاهی را انجام دادند؛ مثل ایستادن دو نگهبان نیزه به دست، نقّاره زدن و چیزهای دیگری که برای شاهان مرسوم بود. 🔸 ثانیاً: پس از شهادت امام رضا، برای امام جواد لقب «ابن الرضا» را گذاشتند. یعنی ما حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و همچنان دنبال این خاندان هستیم. 🔻بعد از شهادت امام جواد با اینکه مرسوم نبود اسم پدر بزرگ را بیاورند، امّا بخاطر آن وجهۀ سیاسی امام رضا و اینکه ایرانی‌ها همچنان دلبسته و مشتاق اند این خاندان به قدرت برسد، کماکان به امام هادی ابن الرضا می‌گفتند ❗️من معتقدم شاید منتظر بودند ایشان علم مخالفت بلند کند و مطمئنم در این صورت، بخش زیادی از ایرانی‌ها دور امام هادی جمع می‌شدند. لذا شما می بینید در دوران امام هادی تشیع در ایران رونق فوق العاده‌ای دارد؛ تا جایی که امام یکی از افراد بسیار نزدیک خودش، یعنی عبدالعظیم حسنی را به ایران می‌فرستد و ائمّه دیگر، زیارت قبر ایشان را معادل زیارت قبر امام حسین قرار می‌دهند. ✅ امام هادی در حقیقت با فرستادن ایشان به ایران، تلاش داشتند ارادت سیاسی مردم ایران به خاندان اهل بیت را تبدیل به ارادت عقیدتی بکنند. یعنی شما باید قبل از ولایت سیاسی، ولایت تشریعی و تکوینی ما را بپذیرید. لذا اینکه ایرانی‌ها به ائمه بعد از امام رضا لقب «ابن الرضا» را می‌دادند، بخاطر ویژگی سیاسی اهل بیت است و اینکه ایرانی‌ها مشتاق اند اهل بیت به قدرت برسند و حق حکومت از آن ایشان است. @DrRamazan