eitaa logo
امین ترابی پور |کانال رسمی
185 دنبال‌کننده
768 عکس
289 ویدیو
19 فایل
💠کانالی برای نشر مباحث بصیرتی، علمی و تحلیلی 💠گاهی هم برای اعتلا و ارتقای نظام سلامت کشورم مطالبی می نویسم. 🔹دکترای تخصصی (PhD) مدیریت خدمات بهداشت و‌ درمان 🔹مشاور و مدرس برنامه ریزی استراتژیک 🔹عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ کودک‌همسری، پدیده‌ای رایج در آمریکا 🔹این روزها در آمریکا بحث ازدواج کودکان و کودک‌همسری بالا گرفته. الجزیره گزارشی مفصل با آمارهایی جالب و عجیب در مورد در آمریکا منتشر کرده (لینک) که در این رشتو خلاصه‌ی آن را می‌نویسم: 🔸نزدیک به ۳۰۰ هزار ازدواج زیر سن قانونی از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در آمریکا انجام شده است. جنجال اخیر پس از خودداری مجلس ایالت ویرجینیا از افزایش سن ازدواج به ۱۸ سال و حفظ سن ۱۶ سالگی در قانون، شروع شد. 🔹بیشتر ازدواج‌ها بین یک دختر خردسال و یک مرد بالغ است. تا سال ۲۰۱۷، همه‌ی ایالت‌ها ازدواج افراد زیر سن قانونی را مجاز می‌دانستند، اما در سال ۲۰۱۸، ۶ ایالت آن را ممنوع کردند. برخی از افرادی که ازدواج کردن زیر ۱۲ سال سن دارند. 🔸بیش از ۱۶هزار کودک از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در فلوریدا ازدواج کردند. حدود ۴هزار کودک در نیویورک بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰. در ایالت آلاسکا، پرسنل نظامی زیر ۱۸ سال می‌توانند بدون رضایت والدین ازدواج کنند، همچنین بقیه‌ی افراد ۱۶ ساله می‌توانند با رضایت والدین ازدواج کنند. 🔹بسیاری از ایالت‌ها ازدواج در سن ۱۳ سالگی را مجاز می‌دانند و ۲۵ ایالت ازدواج کودک را به شرط رضایت والدین یا دادگاه، در هر سنی (بدون حداقل سن) مجاز می‌دانند. 🔸میسوری اجازه‌ی ازدواج در سن ۱۵ سالگی را با رضایت والدین می‌دهد. این پدیده‌ی کودک همسری موضوعی طبقاتی نیست و لیبرال‌ها، فقرا، ثروتمندان و ... آن را اجرا می‌کنند. 📌ابراهیم 🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بوی گند و کثافت خیابان های فرانسه را برداشته / همین را ببری به محسن تنابنده نشان دهی میگوید: پاریش آشغالش هم قشنگه ... همزمان با اعتصاب کارکنان خدمات شهری پاریس در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی، خیابان‌های پاریس، پایتخت فرانسه، شاهد انباشت هزاران تن زباله شهری است. گفته می‌شود در سایه اعتصاب سراسری کارکنان خدمات شهری پاریس که از روز ۶ مارس آغاز شده است، بیش از ۶۶۰۰ تن زباله در خیابان‌های این شهر روی هم تلنبار شده‌اند. یکی از دلایل اینکه سینمای ایران هیچ وقت عرضه ی انتقال حس میهن پرستی به مخاطب را ندارد همین است که عده ای در آن پول پارو میکنند و اعتبار کسب میکنند که ذوبِ در غرب هستند. حقیرِ در غرب چنین جماعتی خروجی فیلم هایشان هم همین است. آشغال های کف خیابان های فرانسه را هم ببینند ، آن را زیبا تصور میکنند... 🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
📢 مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ کدام است؟ 🗳 مرور جملات برگزیده و ارسال نظر👇 https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=52215 📮 این نظرسنجی تا بیست و هشت اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
📚معرفی کتاب آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود « نوشته ی استاد اصغر طاهرزاده » 📖 مباحث این کتاب، همان طور که از عنوان آن پیداست بیشتر به آسیب شناسی فعالیتهای فرهنگی می پردازد و لذا هوشیاری دست اندرکار فعالیتهای فرهنگی را برمی انگیزاند. از این رو ممکن است سبک و سیاق مطالب عده ای را به این سوءتفاهم بکشاند که نباید هیچ فعالیتی انجام داد. در حالی که این نوع مباحث نه برای تعطیل کردن جریان فعالیتهای فرهنگی و نه محکوم کردن فعالان فرهنگی است، بلکه به بازنگری و بررسی عوامل آسیب زای فعالیتهای فرهنگی می پردازد تا مسیر رشد حقیقی گم نشود. 🔦 در جای جای کتاب به آسیب های فعالیتهای فرهنگی آن گاه که از مسیر صحیح منحرف می شود اشاره شده است. کانال 🔗@Dr_amintorabipour https://eitaa.com/joinchat/3700097292C938cbf97f0
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️حتما ببینید درسهایی از یار و یاور انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1001 fazilat.pdf
7.97M
📚کتاب ۱۰۰۱فضیلت از امیر المومنین (ع)
🔰آیت الله جوادی آملی (حفظه الله): کمک به فقرا دو جور است؛ یکی کمک به فقیر است و دیگری فقرزدایی است ما یک امر عاطفی داریم و یک امر عقلانی؛ امر عاطفی که کمک به فقیر است در همه کشورهای جهان هست و در همه آنها نهادی که به فقرا کمک می کند نیز وجود دارد، اما ما پیرو امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستیم که فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم، گردن فقر را می زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده ام جلوی فقر را بگیرم! وظیفه اصلی ما این است که جلوی فقر گرفته شود. حفظ آبرو و عزت مومنین یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه و برای همگان فراهم شود تا بتوانند با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند. در اسلام اجیر شدن مکروه است، چرا که دین می گوید می خواهیم کریم باشید و کرامت داشته باشید، ما نمیخواهیم که تنها شکم افراد سیر شود، بلکه میخواهیم آبرومندانه زندگی کنید. کانال 🔗@Dr_amintorabipour https://eitaa.com/joinchat/3700097292C938cbf97f0
هدایت شده از تاریخ پهلوی
🔴مرموزترین افسر اطلاعاتی رژیم پهلوی 🔹ارتشبد حسین فردوست از چهره‌های برجسته عصر پهلوی است. او در ۱۲۹۶ شمسی متولد شد. از دوران كودكی به عنوان دانش‌آموز دبستان نظام وارد كلاس مخصوصی شد كه رضاشاه برای ولیعهد خود محمد‌رضا پهلوی ترتیب داده بود. لذا فردوست، دوست صمیمی و نزدیكترین محرم اسرار وی شد. با عزیمت محمد‌رضا به سوئیس، فردوست جزء دوستان صمیمی و مشاوران شاه شد، بدان حد كه شاه دركتاب «مأموریت برای وطنم‌» تنها كسی را كه به عنوان دوست خود معرفی كرد، فردوست بود: «در آن موقع دوست صمیمی من پسری بود به نام حسین فردوست كه پدرش ستوان ارتش بود. حسین در دوران تحصیل در سوئیس هم با من همدرس بود و بعد هم با درجه سرهنگی سمت استادی دانشكده افسری را عهده‌داری می‌كرد و فعلاً در گارد شاهنشاهی مشغول به انجام وظیفه است‌» 🔹در دوران سلطنت محمد‌رضا پهلوی، فردوست نه فقط صمیمی‌ترین دوست او بود؛ تا بدان حد كه تنها فردی بود كه با شاه و ملكه بر سر یك میز غذا می‌خورد، بلكه محرم اسرار محمد‌رضا و رابط او در مخفیانه‌ترین ارتباط‌ ها نیز بود. آژانس مركزی اطلاعات امریكا (سیا) در كتاب محرمانه «نخبگان و توزیع قدرت در ایران» نام فردوست را در رأس محفل خصوصی شاه ذكر می‌كند و در رابطه با او چنین می‌نویسد: «رابطه شاه با مقامات نظامی و امنیتی از طریق یكی از دوستان دیرین به نام سرلشكر فردوست برقرار می‌گردد. او یكی از كسانی است كه برای تحصیل همراه محمدر‌ضا شاه در مدرسه مقدماتی مخصوص انتخاب شده بود. حسین فردوست همراه شاه به مدرسه لُه روزه در سوئیس و مدرسه نظام رفت، بجز یك دوران كوتاه، وی همیشه عهده‌دار موقعیت‌‌های مهم بوده و با وجود اینكه ارتقاء درجات نظامی وی مسیر عادی داشتند ولی از نفوذ و اقتدار بسیاری برخوردار بوده است. محمد‌رضا احتمالاً از او از سال‌های ۱۹۴۱ به این سو به عنوان رابط خود با سفارت آلمان استفاده می‌كرده است. فردوست از مدتها قبل رئیس دفتر اطلاعات ویژة شاه بوده و همزمان معاونت ساواك را نیز بر عهده داشته و در حال حاضر رئیس دفتر بازرسی شاه است و به عنوان ناظر بر عملیات دولت عمل می‌كند. او در اجرای وظایف خود بسیار آرام و دقیق است.» 🔹همچنین در گزارش «خیلی محرمانه» دیگر چنین آمده است: «ژنرال حسین فردوست ... به عنوان رئیس دفتر اطلاعات ویژة دربار و رئیس بازرسی شاهنشاهی، امروز كار چشم‌ها و گوش‌های شاه را انجام می‌دهد...» گزارش های بیوگرافیك سفارت، وی را فردی «مؤثر و لایق، و كاملاً وفادار و مورد اعتماد شاه و مردی مصمم و دارای طرز فكری سازمان یافته» توصیف می‌نماید. فردوست از سال ۱۳۳۸ سرپرست دفتر اطلاعات ویژه شاه بوده و در مورد فعالیت مقامات عالی‌رتبه مملكت از جمله اعضاء خاندان سلطنتی به شاه گزارش می‌داد. او بر تهیه گزارشات روزانه به شاه در مورد رویدادهای مهم، برداشت از منابع كابینه و دفاتر دولت در داخل و خارج نظارت داشت و از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۲ به عنوان قائم‌مقام ساواك و از ۲۰ فروردین ۱۳۵۲ به عنوان رئیس دفتر ویژه شاه عمل می‌كرد. 🔹در سال ۱۳۵۴ فردوست به ریاست سازمان بازرسی شاهنشاهی منصوب شد كه بر مخارج دولتی نظارت كرده و فساد را زیر نظر می‌گرفت. بعدها نیز به عضویت شورای عالی مبارزه با فساد درآمد. نفوذ او درساواك و مسئولیتش در اداره اطلاعاتی ویژه شاه سبب شد كه وی رابط شخصی شاه با سیستم اطلاعاتی كشور حتی آژانس مركزی اطلاعات امریكا (سیا) شود. بعضی از نویسندگان، وی را «مغز» و «حافظة» شاه دانسته و تصمیمات محمد‌رضا را عصارة مشورت با فردوست عنوان كرده‌اند. 🔹پس از سقوط شاه، فردوست دستگیر شد و به دنبال یك بازجویی مفصل، بیش از ۱۵۰۰ صفحه خاطرات نگاشت و پرده از اسرار حكومت شاه و ارتباط‌های آن با انگلیس و امریكا برداشت. این خاطرات در بین سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۶ نوشته شده كه بخش قابل توجهی از آن تحت عنوان «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» در دو جلد منتشر شده و امروزه جزء منابع تاریخ عصر پهلوی است. سرانجام فردوست در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ بر اثر سكته درگذشت. ✅کانال تاریخ پهلوی👇 https://eitaa.com/joinchat/4153737506C363110af5c
هدایت شده از بیداری ملت
🔴انقلابیِ نمایشی ✍مهدی جمشیدی ۱. «انقلابیِ‌ نمایشی»، کسی است که بنیان‌های فکر اسلامی و انقلابی‌اش دچار چرخش به سوی لیبرالیسم شده است، امّا همچنان «ادّعای انقلابی» دارد و با «ادای انقلابی»، تظاهر می‌کند. او آن‌قدر «عمل‌گرا» و «روزمرّه‌اندیش» بوده که به‌تدریج، دامنۀ تجدیدنظرهایش به قلمرو ارزش‌های اساسی نیز رسیده و از درون، استحاله و مسخ شده است. او خویشتنِ انقلابی‌اش را باخته و جز پوستۀ نمادین و شعاری، چیزی از هویّتش باقی نمانده است. او چون در مواجهه‌های عملی و عینی، احساس کرده است که «منطق انقلابی»، شکست می‌خورد و او را ناکام می‌گذارد، هستۀ انقلابی‌گری را وانهاده و پوستۀ انقلابی را حفظ کرده است تا در عین این «عبور هویّتی» و «چرخش فکری»، دست‌کم برخی از ظواهر را نگاه داشته باشد. در واقع، رندانه و زیرکانه چرخش کرده است، نه صادقانه و شفاف. حرف‌های ناگفتۀ زیرمیزی دارد که تعهد به منافعش، اجازۀ بازگویی آنها را نمی‌دهد. چون می‌خواهد در ساخت قدرت بالا برود و بماند و منزلت سیاسی‌اش تثبیت شود، جسارت ساختارشکنی ندارد. در پی جایابیِ ساختاری است نه طرد شدن. بدین‌جهت، در جادّۀ «محافظه‌کاری» و «کلّی‌گویی»، شب‌روی می‌کند تا مبادا حاشیه‌ای ساخته شود. در خلوت به گونه‌ای سخن می‌گوید که احساس می‌کنیم که تفاوت او با رقیب سیاسی‌اش، فقط «سیاسی» است و مسأله، بودنِ «شخص او» است نه «استقرار ارزش‌ها». او فقط در ظاهر و به‌نام، نمایندۀ ارزش‌هاست نه در واقع. واقع و واقعیّت، چیزی جز منافع شخصِ او نیست و باقی، «پوشش‌ها» و «توجیه‌ها» و «نقاب‌ها»یی برای پنهان نگاه‌داشتن این راز هستند. ۲. «انقلابیِ نمایشی»، این‌گونه فهمیده است که لیبرالیسم، «منطقِ زمانه» شده و او نیز چاره‌ای جز بازتولید این منطق ندارد و باید از خود، چنین خویشتنِ جدیدی بسازد. او دربارۀ منافع شخصی‌اش، تاب‌آوری ندارد و اهل مدارا نیست، امّا اگر پای ارزش‌های اسلامی و انقلابی در میان باشد، از هیچ تساهل و تسامحی فروگذار نمی‌کند و هیچ خطّ قرمزی را نمی‌شناسد. به‌خوبی می‌داند که می‌تواند با ارجاع به «مصلحت‌اندیشی» و «خواست مردم» و «عقلانیّت» و «حکمرانی خوب» و «حکمرانی نو» و «بحران حکمرانی» و ... از همۀ ارزش‌ها عبور کند. او هیچ‌گاه دستش از توجیه، خالی نیست؛ برای مستقر نشدن هر یک از ارزش‌ها، ده‌ها استدلال دارد و به این واسطه، اسلام و انقلاب را به «آرزوهای خوب امّا نشدنی» تبدیل می‌کند. حتّی اندکی آرمان‌گرایی را نیز برنمی‌تابد و با تیغ واقعیّت‌ها و شبه‌واقعیّت‌ها به جان آرمان‌ها می‌افتد و از آنها، تصویری «خیالی» و «خام» می‌سازد. گویا ارزش‌ها فقط در صفحه‌های کتاب، شدنی هستند، امّا همین که میدان واقعیّت پدید آمد، باید آنها را کنار نهاد و جانب لیبرالیسم را گرفت. به‌این‌ترتیب، او وانمود می‌کند که ارزش‌های اسلامی و انقلابی، «خوب‌های ناممکن» هستند؛ محال‌هایی برای ناکجاآباد که از سطح شعار، فراتر نمی‌روند و اگر چالش نیافرینند، هیچ گرهی را نمی‌گشایند. ۳. «انقلابیِ نمایشی»، به رهبر انقلاب ارجاع می‌دهد، امّا ارجاع‌هایش «گزینشی» و «دلخواهانه» هستند و ازاین‌رو، حاصلش جز «تحریف» نیست. رهبر انقلاب را به نفع خویش، مصادره‌به‌مطلوب می‌کند و از ایشان چهره‌ای می‌سازد که خود می‌خواهد. او همۀ آیت‌الله خامنه‌ای را قبول ندارد، بلکه حتّی بسیاری از درون‌مایه‌های اندیشه‌اش را نمی‌پسندد، امّا چون می‌خواهد در قدرت سیاسی بماند و از نردبان قدرت بالا برود، زبان به اعتراض نمی‌گشاید و شفاف سخن نمی‌گوید، بلکه موذیانه، تفکّر ایشان را تحریف می‌کند. همچنان‌که کسانی در جریان اصلاحات از امام خمینی، چهرۀ لیبرال ساخته‌اند، کسانی نیز در جریان اصول‌گرایان، با آیت‌الله خامنه‌ای چنین معامله‌ای می‌کنند. ۴. انقلابیِ نمایشی، بی‌ایدئولوژی است؛ چون «سیّال» و «شناور» است و بر اساس «اقتضاهای شکنندۀ روزمرّه»، هویتّش را تعریف می‌کند. در هر زمانی به رنگی درمی‌آید و این رنگ نیز برآمده از «جوّ» و «فضا» است؛ همچون آفتاب‌پرست، این «زمینه»‎ است که رنگ‌ و لعاب او را تعیین می‌کند. خودش، همان بیرون است و اگر خودی در میان باشد، جز منافع و تمنیّات و لذّت قدرت نیست. به‌این‌ترتیب، ایدئولوژی‌اش به تعبیری، «جوّزدگی» و «عوام‌زدگی» است، البتّه با نام موجّه «مردم» و «جامعه» و «مصلحت» و «عقل سیاسی» و ... . در واقع، ایدئولوژی‌اش تابع جهت وزش باد است نه حقیقت. او از ارزش‌ها، آنچنان خواجه‌گانی ساخته است که در حرم‌سرای لیبرالیسم، بیتوته کرده‌ و بی هیچ تنش و تلاطمی، به خدمت «سلطنت لذّت» گمارده شده‌اند؛ ارزش‌هایی رقیق و منفعل و بی‌خاصیّت که تسهیل‌گر جماع تحمیلی «لیبرالیسم» با «جامعۀ ایران» هستند. 🔴 👇 @bidariymelat