لهوف، سيد بن طاووس، صفحه 115
قَالَ الرَّاوِي: وَ خَرَجَ غُلَامٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ شِقَّةُ قَمَرٍ فَجَعَلَ يُقَاتِلُ فَضَرَبَهُ ابْنُ فُضَيْلٍ الْأَزْدِيُّ عَلَى رَأْسِهِ فَفَلَقَهُ فَوَقَعَ الْغُلَامُ لِوَجْهِهِ وَ صَاحَ يَا عَمَّاهْ فَجَلَّى الْحُسَيْنُ كَمَا يُجَلِّي الصَّقْرُ ثُمَّ شَدَّ شَدَّةَ لَيْثٍ أَغْضَبَ فَضَرَبَ ابْنَ فُضَيْلٍ بِالسَّيْفِ فَاتَّقَاهَا بِالسَّاعِدِ فَأَطَنَّهُ مِنْ لَدُنِ الْمِرْفَقِ فَصَاحَ صَيْحَةً سَمِعَهُ أَهْلُ الْعَسْكَرِ وَ حَمَلَ أَهْلُ الْكُوفَةِ لِيَسْتَنْقِذُوهُ فَوَطِئَتْهُ الْخَيْلُ حَتَّى هَلَكَ. قَالَ وَ انْجَلَتِ الْغُبْرَةُ فَرَأَيْتُ الْحُسَيْنَ قَائِماً عَلَى رَأْسِ الْغُلَامِ وَهُوَ يَفْحَصُ بِرِجْلَيْهِ وَ الْحُسَيْنُ يَقُولُ بُعْداً لِقَوْمٍ قَتَلُوكَ وَ مَنْ خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيكَ جَدُّكَ وَ أَبُوكَ ثُمَّ قَالَ عَزَّ وَ اللَّهِ عَلَى عَمِّكَ أَنْ تَدْعُوَهُ فَلَا يُجِيبُكَ أَوْ يُجِيبُكَ فَلَا يَنْفَعُكَ صَوْتُهُ هَذَا يَوْمٌ وَ اللَّهِ كَثُرَ وَاتِرُهُ وَ قَلَّ نَاصِرُهُ ثُمَّ حَمَلَ الْغُلَامَ عَلَى صَدْرِهِ حَتَّى أَلْقَاهُ بَيْنَ الْقَتْلَى مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ. قَالَ وَ لَمَّا رَأَى الْحُسَيْنُ مَصَارِعَ فِتْيَانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَى لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَى هَلْ مِنْ ذَابٍّ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ يَخَافُ اللَّهَ فِينَا هَلْ مِنْ مُغِيثٍ يَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِينٍ يَرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِي إِعَانَتِنَا فَارْتَفَعَتْ أَصْوَاتُ النِّسَاءِ بِالْعَوِيلِ ...
ترجمه : راوى گفت: جوانى به سوی میدان نبرد بيرون آمد كه صورتش گوئى پاره ماه بود و مشغول جنگ شد. ابن فضيل ازدى با شمشير چنان بر فرقش زد كه سرش را شكافت. جوان به صورت به زمین افتاد و فرياد زد: عمو جان به دادم برس! امام حسين عليه السّلام مانند باز شكارى خود را به ميدان رساند و همچون شير خشمگين حملهور شد و شمشيرى بر ابن فضيل زد كه او دست خود را سپر نمود و از مرفق جدا شد. ابن فضیل چنان فرياد زد كه همه لشكر شنيدند. مردم كوفه براى نجاتش حرکت کردند و در نتيجه بدنش زير سم اسبها ماند و به هلاكت رسید. راوى گفت: گرد و غبار كارزار فرو نشست. ديدم امام حسين عليه السّلام بر بالين آن جوان ايستاده و جوان از شدّت درد پاى بر زمين ميسايد و امام حسين عليه السّلام ميگويد: از رحمت خدا دور باد گروهى كه تو را كشتند. جدّ و پدرت در روز قيامت از آنان كيفر خواست خواهند نمود. پس فرمود: به خدا قسم بر عمويت دشوار است كه تو او را به يارى خود بخوانى و او دعوت تو را اجابت نكند يا اجابت كند ولى به حال تو سودى نبخشد. به خدا قسم امروز روزى است كه براى عمويت كينه جو فراوان است و ياور اندك.
سپس نعش جوان را به سينه چسبانید و با خود آورد و در ميان كشتگان خانوادهاش گذاشت. راوى گفت: حسين عليه السّلام كه ديد جوانان و دوستانش همه كشته شده و روى زمين افتادهاند تصميم گرفت كه خود به جنگ دشمن برود و خون دلش را نثار دوست كند. صدا زد: آيا كسى هست كه از حرم رسول خدا دفاع كند؟آيا خداپرستى هست كه در باره ما از خداوند بترسد؟ آيا فریادرسى هست كه به اميد پاداش خداوندى به داد ما برسد؟ آيا ياورى هست كه به اميد آنچه نزد خداست ما را يارى كند؟ زنان حرم وقتی صداى آن حضرت را شنيدند صدای خود به گريه و شیون بلند كردند.
💠چهار نكته دربارۀ عزادارى🏴 معصومين عليهم السلام💠
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
1⃣عزدارى🏴براى خامس آل عبا و ساير معصومين عليهم السلام از افضل قربات است. «١»
2⃣مجالس سوگوارى ائمۀ اطهار را بايد حفظ نمود، اينها شعائر مذهبى ماست. «٢»
3⃣بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان جز معصومين عليهم السلام مكروه است. اما نوحه سرايى بر اهل بيت پيامبر عليهم السلام تأكيد شده است و در عملِ حضرات معصومين عليهم السلام مكرر ديده شده است.
⚫ امام صادق عليه السلام فرمود:
🔘نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة «٣»
🏴نَفَس مهموم و اندوهگين براى ظلم و ستمى كه بما روى آورده تسبيح واندوه او براىماعبادت محسوب مىشود.
🔰در فرازى از دعاى ندبه آمده است:
🔘وَ لِمِثلِهِم فَالتَذرفِ الدموع وَ اليَصرخِ الصّارِخُون وَ يَضِجَّ الضّاجُون... «۴»
4⃣درروزهاى عزاى اهلبيت عليهم السلام شركت در مجالسعزادارى، خواندن زيارت آنها و احسان و خيرات مناسب است؛ اما بهترين نوع عزادارى شناخت، پيروى، الگو قرار دادن معصومين عليهم السلام و عمل به دستورات آنهاست.
🔰حضرت زهرا عليها السلامم در پاسخ به زنى كه از طرف شوهرش سؤال كرده بود كه آيا من از شيعيان شما هستم يا نه، فرمود:
☑nullقُولى لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا «۵»
🏴به او بگو اگر به دستورات ما عمل مىكنى و از نهىهاى ما دورى مىكنى، تو از شيعيان ما هستى والا نه.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
(١) . استفتائات مكارم، ج ٣، ص ١٧٧، س ٥٠٤ و ص ١٧٨، س ٥٠٦ (عزدارى ائمۀ اطهار عليهم السلام).
(٢) . صحيفۀ نور، ج ١٠، ص ٣٢.
(٣) . بحارالانوار، ج ٢، ص ٦٤ ..
(۴). مفاتيح نوين، آية الله مكارم، ص ٥٩٤.
(۵) . بحارالانوار، ج ٦٥ ، ص ١٥٥..
#احکام_عزاداری
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
رسانه تخصصی دکترمسعودبازودار
🎲 🎯 🎲 🎯
🔆 فراموشی نذر 🔆
❓سوال:
🤔 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇👇
الف - اصلا نمی داند چه نذر کرده !
ب - بین چند چیز شک دارد !
❇️ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای :
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍🏻 آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد.
✍🏻 آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله فاضل:اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. اگر اصلاً نمى داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم اگر مردّد بين اقل و اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی دکترمسعودبازودار
#شبهاتی_پیرامون_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین #کراهت داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ کلینی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود ؛
« جبرئيل بر حضرت محمّد نازل شد و گفت: يا محمّد! خدا بر تو سلام ميرساند و بتو بشارت ميدهد به مولودى كه از فاطمه متولد مىشود و امت تو او را بعد از تو خواهند كشت. پيغمبر اكرم فرمود: سلام بر خداى سبحان باد. اى جبرئيل من به اين گونه فرزندى كه از فاطمه متولد گردد و بعد از من بدست امتم كشته شود احتياجى ندارم (زيرا تحمل يك چنين مصيبتى خيلى ناگوار است) جبرئيل بالا رفت و برگشت و همان مقاله او