eitaa logo
کانال‌پژوهش‌مدرسه‌علمیه‌امام‌صادق(ع)بجنورد
190 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
44 ویدیو
110 فایل
کانال پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) لینک کانال: 🆔 @EMAM_SADEGH_BOJ_PAJOHESH 💢مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام @emam_sadegh_boj اسفند 1398
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مدرسه علميه امام صادق (عليه السلام) بجنورد در نظر دارد به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نشست علمي با موضوع «ضرورت و بایسته های پژوهش» را برگزار نمود. 👤سخنران: حجت الاسلام 🗓زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۲۴ 📸عکاس: طلبه گرامی ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🆔@EMAM_SADEGH_BOJ_PAJOHESH •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
✅همزمان با هفته پژوهش المپياد علمي با رويكرد صرف ونحو توسط مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بجنورد باهدف 🌹ايجاد فضاي علمي، 🌹نشاط روحي، 🌹 حمايت از طلاب فعال و مستعدّ، برگزار شد. 🗓پنجشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۴ 🆔 @emam_sadegh_boj
🔺استاد احمد مبلغی (تقریر شیخ مهدی طالعی) 🔻 علومی که متوجه فقه می شود دو دسته هستند: 1. علوم پیرامونی 2. علوم درون فقهی منظور از آن، علومی است که اگرچه برون فقهی و مضاف هستند ولی از باب اینکه زیرشاخه های فقه حساب می شوند و بر درون فقه تاثیرات لازم و اساسی می گذارند درون فقهی نامیده شده است علوم درون فقهی به چهار دسته تقسیم می شود. اینها در عین حال که ماهیت مستقل دارند کاملا هم افزا و مرتبط هستند. الف) فقه روشی ب) فقه رشته ای ج) فقه ساختاری د) فقه دانشی 📚 هر یک از این چهار دسته در ذیل تبیین می شود: الف) فقه روشی فقه مضافی است که به یک عنصر روشی تمرکز می کند و به صورت گسترده و انبوه به تولید اندیشه ها و نتایج فقهی متناسب با آن می پردازد. بنابراین فقه روشی، پرداختن به فقه است از زاویه ی یک عنصر روشی و نتایج فقهی برآمده از آن عنصر روشی. مانند فقه المقاصد که به مقاصد به عنوان یک عنصر روشی می پردازد و نتایج آن را در فقه بررسی می کند ، فقه اخلاقی یعنی اخلاق به عنوان یک عنصر روشی ، آیا در فرایند استنباط تاثیر می گذارد یا خیر ؟ فقه اجتماعی یا فقه حکومتی اگر به عنوان یک منهج یا روش بررسی شوند تا معلوم شود که چه تاثیری بر فقه می گذارند. یا مثلا اگر روزی فقه موضوعات یا فقه مناطات ایجاد شود از سنخ فقه روشی است. ب) فقه رشته ای در این فقه بر خلاف فقه روشی که به روش فقه می پرداخت به خودِ فقه یعنی موضوعات، بخش ها و اجزای آن می پردازد تا آن ها را با منطق و روش خاصی فرع فرع و رشته رشته نماید. نقدی که به وضعیت کنونی وارد است این است که منطق رشته ای کردن فقه تولید نشده است ولی رشته ای شدن و تخصصی شدن فقه به صورت گسترده در حال تحقق است. در منطق رشته ای کردن باید مسائل خاصی را از جمله دو مطلب ذیل را بررسی کرد: 1. فقه به صورت شبکه ای است یا شبکه ای – هرمی است یعنی علاوه بر اینکه منظومه ای است و ترابط درونی وجود دارد از یک طبقه بندی نیز برخوردار است. 2. رابطه ی فقه های مضاف و فقه های تخصصی با علوم معادل چیست؟ مثلا بین فقه سیاسی با علوم سیاسی ، فقه اقتصادی با اقتصاد و فقه الاجتماع با جامعه شناسی چیست؟ ج) فقه ساختاری فقهی که به ساختار فقه و چارچوب آن می پردازد تا بر اساس آن موضوعات و بخش ها و اجزاء جایابی مناسب خود را بیابند و همیشه از جایگاه خاص خود و کارکردهای خاص خود در میان دیگر احکام برخوردار باشند و هیچ وقت فاقد ارزش و جایگاه نشوند و مبتلا به غفلت و گمشدگی نگردند. ✍️ شهید صدر در کتاب الفتاوی الواضحه به این مسأله توجه کرده اند و به ساختار حقوقی برای فقه نزدیک شده اند. از میان علمای اهل سنت ، سنهوری صاحب کتاب الوسیط ، برجسته ترین نمونه ی تحول ساختاری فقه از طریق حقوقی کردن فقه قلمداد می شود. فقه حقوقی یعنی فقهی که ساختار حقوقی یافته و مواد فقهی در آن ساختار سامان می یابند. توجه شود که بعضی از بزرگان فقط در حوزه ی ساختار فقه ، دغدغه ی جامعیت را دارند که هیچ موضوعی در درون ساختار فقه خارج نماند و همه داخل شوند و لذا به هر قیمتی به ادارج موضوعات می پردازند در حالی که آنچه لازم است این است که موضوعات با یک جایابی درست در فقه از شأن و جایگاه ویژه و تخصصی خود برخوردار باشند و حق موضوع بودن آن ها حفظ گردد تا هیچ وقت در گستردگی فقه به غفلت و گم شدگی دچار نشود. ✍️ لازم به ذکر است که فقه برای معاصر شدن یعنی موفقیت در ایفای نقشی که هماهنگ با رسالتش باشد لازم است که ساختار حقوقی بگیرد و قالب و ادبیات و زاویه دید ها و موضوع شناسی اش بر اساس حقوق سامان یابد. ساختار حقوقی یافتن فقط از جهت معاصر شدن است نه از جهت مشروعیت یافتن ، و لذا فقه فقط در ساختاراز حقوق استفاده نمی کند و هویت خود را از منابع فقهی می گیرد و هیچ نیازی به مددگیری از دیگر علوم در زمینه ی منابع ندارد. فقها در طول تاریخ فقاهت برای به روزرسانی و بازسازی ساختار فقه تلاش کرده و فقه را در ساختار های متعددی ارائه نموده اند ولی مع الاسف در دوران معاصر دچار رکود شده است. نکته: د) فقه دانشی فقهی که به موضوعات کلان می پردازد، موضوعاتی که در ذیلش شاخه ها و زیرمجموعه های فقهی قرار میگیرد. مانند فقه اجتماعی که در ذیلش فقه اقتصادی ، فقه الاجتماع، فقه خانواده و غیره قرار میگیرد.یا اگر فقه فرهنگی دارای زیرشاخه هایی باشد از سنخ فقه دانشی قلمداد می گردد. قابل توجه است که فقه دانشی ، جغرافیای فقه و بُرش های موضوعی را مشخص می کند تا به تبع آن ، موضوعات با جایابی مناسب در فقه حضور به هم رسانند. 🆔 @emam_sadegh_boj