⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه (ع) _ بخش « هتک حرمت خانه حضرت » _ قسمت اول
✅ سند اول : ابن ابی شیبه در کتاب « المصنّف »
🔹ابوبکر ابن ابی شیبه ( ۱۵۹_ ۲۳۵ ) محدث معروف اهل تسنن و مولف کتاب المصنّف به سندی صحیح چنین نقل می کند:
« إنه حین بویع لأبی بکر بعد رسول الله کان علی و الزبیر یدخلان علی فاطمة بنت رسول الله ، فیشاورونهما و یرتجعون فی امرهم ، فلمّا بلغ ذلك عمر بن الخطاب خرج و دخل علی فاطمة، فقال: یا بنت رسول الله واللهِ ما احدٌ أحبَّ الینا من ابیك و ما من احد احبَّ الینا بعد أبیك منكِ ، و أیمُ اللهِ ما ذاكَ بمانعی إن اجتمع هؤلاء النَّفَرُ عندكِ أن أمرتُهم أن یحرقَ علیهم البیتَ.
قال: فلمّا خرج عمر جاؤُوها ، فقالت: تعلمون أنَّ عمر قد جاءنی و قد حلف بالله لئن عُدتم لیَحرِقَنَّ علیکم البیت و أیمُ الله لَیمضین لما حَلَفَ علیه »
ترجمه : هنگامی که مردم با ابی بکر بیعت کردند ، علی و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره می پرداختند ، و این مطلب به عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد و گفت : ای دختر رسول خدا ، به خدا سوگند محبوب ترین افراد در نزد ما پدرت و بعد او محبوبترین فرد تو هستی ، ولی به خدا قسم ، این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند ، من دستور به سوزاندن خانه بدهم.
این جمله را گفت و بیرون رفت ، وقتی علی و زبیر به خانه بازگشتند ، حضرت زهرا سلام الله علیها به ایشان گفت : عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود ، خانه را هنگامی که در آن قرار دارید آتش می زنم ، به خدا سوگند آنچه را که قسم خورده است انجام می دهد .
منبع 👈 « المصنّف ، ابن ابی شیبه ، ج۸ ص۵۷۲ ، کتاب المغازی »
✴️ بررسی سند این روایت
🔹 بررسی اعتبار مؤلف کتاب المصنّف : شمس الدین ذهبی ( م ۷۴۸ ) دانشمند و رجال نویس بزرگ اهل تسنن درباره ابن ابی شیبه می گوید: « عبدالله بن محمد بن ابی شیبه ، حافظ بزرگ و حجت است . احمد بن حنبل و ابوالقاسم بغوی از او نقل روایت کرده و گروهی او را توثیق کرده اند.... ابن ابی شیبه از کسانی است که از پل عبور کرده و در منتهای وثاقت است. »
_ میزان الاعتدال ۴۸۰/۲ ، شماره ۴۵۴۹ _
🔹بررسی راویان این حدیث
ابن ابی شیبه روایت یاد شده را با سند زیر نقل می کند:
« حدثنا محمدبن بشر ، حدثنا عبدالله بن عمر ، حدثنا زید بن اسلم عن ابیه اسلم »
اینک بررسی وثاقت این گروه:
الف) محمد بن بشر 👈 ابن حجر عسقلانی او را توثیق نموده است
_ تهذیب التهذیب ، ۷۴/۹ ، شماره ۹۰ _
ب) عبدالله بن عمر 👈 وی نیز مورد توثیق رجال نویسان اهل تسنن می باشد
_ تهذیب التهذیب ، ۴۰/۷ ، شماره ۷۱ _
ج) زید بن اسلم 👈 فقیه مدینه است که گروهی مانند احمد و ابوزرعه و نسائی به وثاقت او تصریح کرده و یعقوب بن شیبه او را اهل فقه و دانش و مفسر قرآن و ثقه دانسته و در سال ۱۳۶ درگذشته است.
_ تهذیب التهذیب ، ۳۹۶/۳ ، شماره ۷۲۸ _
د) اسلم عدوی 👈 وی نیز مورد توثیق ابن حجر قرار گرفته است.
_ تهذیب التهذیب ، ۲۶۶/۱ ، شماره ۵۰۱ _
⚠️ ما در معرفی این افراد بنا را بر اختصار گذاشته ایم و ضمن عدم بیان گفتار سایر رجال نویسان از شرح کامل کلام ابن حجر نیز خودداری کرده و تنها به ذکر منبع بسنده کردیم تا هرکس که مایل بود رجوع کند.
🔰 پس همانطور که ذکر شد یکی از اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، روایت صحیحی است که ابن ابی شیبه ، محدث بزرگ اهل تسنن ، در کتاب خود ذکر کرده است.
🚫 پایان قسمت اول
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
18.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیان گوشهای از زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت دوم
✅ سند دوم : بلاذری در « أنساب الاشراف »
🔹احمد بن یحیی بن جابر بلاذری (م ۲۷۰) نویسنده و محدث بزرگ اهل تسنن ، در خلال گفتار مفصلی پیرامون سقیفه می گوید:
«... إنّ ابابکر أَرسل الی علی یُرید البیعة فلم یُبایع ، فجاء عمرُ و معه فَتیلةٌ فَلَقِیَتهُ فاطمةُ علی البابِ ، فقالت فاطمةُ : یا بن خطاب ، أَ تَراكَ مُحرِقا عَلَیً بابی؟ قال: نعم ، و ذلك أفوی فیما جاء به ابوكِ......»
ترجمه : ابوبکر به دنبال علی علیه السلام فرستاد تا بیعت کند ، ولی علی از بیعت امتناع ورزید ، سپس عمر همراه با فتیله آتش زا حرکت کرد ، و با فاطمه در مقابل درب خانه روبه رو شد ، فاطمه به او گفت: ای فرزند خطاب ، می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی ... عمر گفت: بلی ، و این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است.
منبع 👈 « أنساب الاشراف ، بلاذری ، ج ۱ ، ص ۵۸۶ ، چاپ دارالمعارف قاهره »
✴️ بررسی روایت
🔹 بررسی اعتبار بلاذری:
ذهبی وی را با القابی مثل حافظ ، اخباری ، علامه و ادیب و نویسنده می ستاید ( تذکرة الحفاظ ج۳ ص۸۹۲ ، شماره ۸۶۰ _ سیر اعلام النبلاء ج ۱۳، ص ۱۶۲ ، شماره ۹۶ )
همچنین ابن کثیر در کتاب خود به نقل از ابن عساکر می گوید: بلاذری ادیبی توانا بود . او کتاب های زیبایی را به رشته تحریر در آورده است
( البدائة و النهایة ج۱۱ ص۹۶ ، حوادث سال ۲۷۹ )
🔹بررسی روایان این حدیث
افراد زیر در سند این روایت وجود دارد:
مدائنی ، مسلمة بن محارب ، سلیمان بن طرخان ، ابن عون
اینک بررسی وثاقت این افراد:
الف) مدائنی 👈 علی بن محمد معروف به مدائنی ( م ۲۳۴ ) ، ذهبی از یحیی نقل کرده است که وی گفت: مدائنی ثقه است ، ثقه است ، ثقه است
( میزان الاعتدال ج۳ ص ۱۵۳ شماره ۵۹۲۱ )
ب) مسلمة بن محارب 👈 بخاری در تاریخ خود نام او را آورده است ( تاریخ الکبیر ج ۷ ص ۳۸۷ ) باید گفت عدم جرح راویان توسط ابوزرعه ، ابی حاتم و بخاری و سکوت ایشان گویای توثیق آن راوی است. حافظ ابن حجر در کتاب تعجیل المنفعة این روش را پیاده کرده است.
ج) سلیمان بن طرخان تیمی 👈 ابن معین و نسائی وی را ثقه دانسته اند. ابن سعد گوید: او ثقه و کثیرالحدیث است ، ابن حبان نیز او را از ثقات شمرده و می گوید : وی از عابدان اهل بصره و از صالحان است....
(تهذیب التهذیب ج۴ ص ۲۰۳ شماره ۳۴۱ )
د) ابن عون 👈 وی از رجال صحاح ستّه بوده و مورد توثیق ابن سعد ، نسائی ، ابن حبان و ابن ابی شیبه و.... قرار گرفته است.
( تهذیب التهذیب ج۴ ص ۳۴۶_۳۴۹ شماره ۶۰۰ )
🔰 پس یکی دیگر از اسنادی که دلالت بر هتک حرمت خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط دستگاه خلافت می کند ، را اراائه نموده و صحت نقل آن را نیز اثبات کردیم.
🚫 پایان قسمت دوم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
نشست-علمی-2-با-موضوع-نقد-و-بررسی-منابع-اهل-سنت.pdf
1.14M
📚 « نقد و بررسی منابع اهل سنت »
🎤 آیت الله نجم الدین طبسی
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت سوم
✅ سند سوم : ابن قتیبه در « الإمامة و السیاسة »
🔹ادیب و مورخ شهیر، عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ( ۲۱۲_ ۲۷۶ ) در کتاب الإمامة و السیاسة می گوید:
« إن ابابکر تَفقًد قوما تخلًفوا عن بیعته عند علی کرًم الله وجهه فبعث الیهم عمر فجاء فناداهم و هم فی دار علی ، فأَبَوا أن یخرجوا فدعا بالحَطَبِ و قال : والذی نفسُ عمر بیده لَتَخرُجَنً أو لَأَحرَقَنًها علی من فیها ، فقیل له: یا أباحفص إن فیها فاطمة فقال وإن!
( إلی أن قال : ) ثم قام عمر فمشی معه جماعة حتّی أتَوا فاطمةَ فدقُّوا الباب َ فلما سمعت اصواتَهم نادت بأعلی صوتها یا أبَتاه یا رسولَ الله ماذا لَقِینا بعدَك من ابن الخطاب و ابن ابی القُحافة فلما سَمِعَ القومُ صوتَها و بُکائَها ، انصرفوا و بَقِیَ عمر و معه قوم فأخرجوا علیأ فمَضَوا به الی ابی بکر فقالوا له بابِع ، فقال : إن أنا لم أفعل فمَه؟ فقالوا: إذا واللهِ الذی لا اله الا هو نضربُ عُنُقَكَ.....»
🔸ترجمه : ابوبکر از کسانی که از بیعت با او سربرتافتند و در خانه علی گرد آمده بودند ، سراغ گرفت و عمر را به دنبال آنان فرستاد ، او به درِ خانه علی آمد و همگان را صدا زد که بیرون بیایند و آنان از خروج از خانه امتناع ورزیدند ، در این موقع عمر هیزم طلبید و گفت به خدایی که جان عمر در دست اوست بیرون بیایید یا خانه را با شما آتش می زنم . مردی به عمر گفت : ای أباحفص ( کنیه عمر ) در این خانه ، فاطمه دختر پیامبر حضور دارد ، گفت : باشد!!
( ابن قتیبه در ادامه می گوید: ) عمر همراه گروهی به در خانه فاطمه آمدند ، در خانه را زدند ، هنگامی که فاطمه صدای آنان را شنید ، با صدای بلند گفت : ای رسول خدا... پس از تو چه مصیبت هایی به ما از فرزند خطاب و فرزند ابی قحافه رسید ، افرادی که همراه عمر بودند هنگامی که صدای زهرا و گریه او را شنیدند ، برگشتند ، ولی عمر با گروهی باقی ماند و علی را از خانه بیرون آوردند ، نزد ابی بکر بردند و به او گفتند : بیعت کن ، علی گفت: اگر بیعت نکنم چه می شود؟ گفتند : در آن صورت به خدایی که جز او معبودی نیست ، گردن تو را خواهیم زد.........
منبع 👈 « الإمامة و السیاسة ، ابن قتیبه دینوری ، ص ۱۲_۱۳ ، چاپ مکتبة تجاریة کبری مصر »
⚠️ به یقین این گفتار صریح تاریخی برای علاقمندان به شیخین بسیار سنگین و ناگوار بوده است ، لذا برخی درصدد برآمدند که در نسبت کتاب الإمامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید کنند ، حال آنکه ابن ابی الحدید ، این کتاب را از آثار او می داند ، و پیوسته از آن مطلب نقل می کند. متأسفانه این کتاب مورد تحریف واقع شده است ، و تحریف کنندگان بخشی از مطالب آن را هنگام چاپ حذف کرده اند ، غافل از آنکه مطالب مزبور در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید موجود است.
زرکلی کتاب الإمامة و السیاسة را از آثار ابن قتیبه می داند و سپس می افزاید :« برخی علما در انتساب این کتاب به ابن قتیبه تامل دارند » یعنی شک و تردید را به دیگران نسبت می دهد نه به خودش. ( الاعلام ، ج۹ ص ۱۳۷)
الیاس سرکیس نیز این کتاب را از آثار ابن قتیبه می شمارد ( معجم المطبوعات للعربیة ، ج۱ ص۲۱۲ )
🚫 پایان قسمت سوم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
حدیث-عامه.pdf
1.87M
📚 « نقد جوامع حدیثی اهل تسنن »
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س »_ قسمت چهارم
✅ سند چهارم : طبری در « تاریخ الامم والملوک »
🔹مورخ معروف ، محمد بن جریر بن یزید بن خالد طبری ( م ۳۱۰ ) در کتاب تاریخی خود رویداد هتک حرمت خانه وحی را چنین بیان می کند:
« أتی عمر بن الخطاب منزِلَ علی و فیه طلحة و الزبیر و رجال من المهاجرین ، فقال والله لأَحرِقَنًَ علیکم أو لَتَخرُجَنً الی البیعة فخرج علیه الزبیر مُصلتا بالسیف فَعَثَرَ السیفُ من یدهِ فسقط السیفُ من یده ، فَوَثَبُوا علیه فَأَخَذُوهُ »
🔸ترجمه : « عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که طلحه و زبیر و گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وی رو به آنان کرد و گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش می کشم مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید . زبیر از خانه بیرون آمد در حالی که شمشیر کشیده بود ، ناگهان پای او لغزید ، شمشیر از دستش افتاد و دیگران بر او هجوم آوردند و او را گرفتند. »
منبع 👈 « تاریخ طبری ، ج۲ ص۴۴۳ ، چاپ بیروت »
✴️ بررسی سند تاریخ طبری
🔺شخصیت طبری
ذهبی در خصوص وی می گوید : « الامام الجلیل ، المفسر ، صاحب التصانیف الباهرة ، ثقة ، صادق » _ میزان الاعتدال ج۳ ص۴۹۸ ، شماره ۷۳۰۶ _
بنابراین به لحاظ معیارهای مقبول علم رجال اهل سنت ، در امانت و صداقت و وثاقت طبری سخنی نیست.
⚜ طبری رویداد مزبور را با سند زیر نقل می کند:
« حدثنا ابن حمید ، قال: حدثنا جریر ، عن مغیره ، عن زیاد بن کلیب »
▪️بررسی وثاقت افراد واقع در این سند:
ابن حمید 👈 یحیی بن معین می گوید: او وارد بغداد شد ، من و احمد بن حنبل از او اخذ حدیث نمودیم و در او جز نیکی ندیدیم
عبدالله بن احمد بن حنبل ، از قول پدرش می گوید : تا ابن حمید زنده بود شهر ری مرکز دانش بود.
و نیز می گوید : احمد بن حنبل او را می ستود
_ تهذیب التهذیب ، ج ۳ ص ۴۹۸
جریر بن عبدالحمید 👈 از راویان صحاح است . نسائی و احمد بن عبدالله عجلی او را توثیق کرده اند
_ تهذیب التهذیب ، ج۲ ص ۷۵و۷۶
مغیرة بن مقسم 👈 ابوبکر بن عیاش می گوید : من فقیه تر از مغیره سراخ ندارم.
عجلی می گوید : مغیره فقیه و ثقه بود و گرایش عثمانی داشت و نسائی نیز اورا توثیق کرده است
_ تهذیب التهذیب ، ج۱۰ ص ۲۷۰_
زیاد بن کلیب 👈 وی از رجال صحیح مسلم و ابوداوود و ترمذی و نسائی است .
عجلی و نسائی و ابن حبان همگی او را توثیق کرده اند.
_ میزان الاعتدال ، ج۲ ص ۹۲ _
⚠️ این قسمت از تاریخ اسلام گویای آن است که بیعت گرفتن برای خلیفه به جبر و زور بوده است ، و هرکس از بیعت سرپیچی می نموده با تهدیدهای گوناگون از قبیل آتش زدن و تخریب خانه مواجه می شده است.
🚫 پایان قسمت چهارم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت پنجم
✅ سند پنجم : ابن عبد ربه در « العقد الفرید »
🔹 شهاب الدین احمد معروف به ابن عبدربه اندلسی ( م ۴۶۳ ) در کتاب العقد الفرید ، بحثی مشروح درباره تاریخ سقیفه انجام داده و با اشاره به کسانی که از بیعت ابوبکر تخلف جسته اند ، چنین می نویسد:
« فاما علی و العباس و الزبیر فقعدوا فی بیت فاطمة حتی بعث الیهم ابوبکر عمرَبنَ الخطاب لیُخرجَهم من بیت فاطمة و قال له : إن أبَوا فقاتِلهم ، فاقبل بقَبَس من نار أن یُضرِمَ علیهم الدارَ ، فلَقِیَته فاطمةُ فقال : یا بن الخطاب أَ جِئتَ لِتَحرِقَ دارَنا؟ قال : نعم ، أو تدخلوا فیما دخلت فیه الأمّةُ »
🔸 ترجمه « علی و عباس و زبیر در خانه فاطمه نشسته بودند که ابوبکر ، عمربن خطاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بیرون کند ، و به او گفت: اگر بیرون نیامدند ، با آنان نبرد کن ، عمربن خطاب با مقداری آتش به سوی خانه فاطمه رهسپار شد ، تا خانه را بسوزاند ، ناگاه با فاطمه روبهرو شد . دختر پیامبر گفت: ای فرزند خطاب ، آیا آمده ای که خانه ما را بسوزانی؟ او در پاسخ گفت : بلی مگر اینکه در آنچه امت وارد شدند ، وارد شوید!! »
منبع 👈 « العقدالفرید ، ج ۴ ص ۹۳ ، چاپ مکتب هلال »
⚠️این سند تاریخی به وضوح دلالت دارد که هم خلیفه اول و هم خلیفه دوم ، در شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، نقش اساسی داشته اند.
🚫 پایان قسمت پنجم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت ششم
✅ سند ششم : ابن عبدالبرّ در « الاستیعاب »
🔹 یوسف بن عبدالله معروف به ابن عبد البر ( م ۴۶۳ ) مولف کتاب الاستیعاب ، از بزرگان علم حدیث ، فقیه ، مورخ و آگاه از أنساب است.
او در الاستیعاب ، بخش مربوط به حال ابوبکر ، تحت عنوان « عبدالله بن ابی قحافه » حادثه یورش به خانه زهرا را چنین نقل می کند:
« إنّ علیا و الزبیر کانا حین بویع لأبی بکر یدخلان علی فاطمة فیشاورانهما و یتراجعان فی امرهم ، فبلغ ذلك عمر ، فدخل علیها عمر ، فقال: یا بنت رسولالله ، ما کان من الخلق احد أحبّ الینا من ابیك ، و ما احد أحب الینا بعده منك ، لقد بلغنی أنّ هولاء النفر یدخلون علیك ، و لئن بلغنی لأفعلنّ و لأفعلنّ. ثم خرج و جاءوها ، فقالت لهم : أنّ عمر قد جاءنی و حلف لئن عدتم لیفعلنّ ، و أیم الله لیفینّ بها »
🔸ترجمه : « و علی و زبیر هنگامی که با ابوبکر بیعت می شد ، به خانه فاطمه رفت و آمد کرده و با او در این زمینه به مشورت می پرداختند. چون خبر رفت و آمد آنان به گوش عمر رسید ، نزد فاطمه آمد و گفت : ای دختر رسول خدا ، کسی محبوب تر از پدر تو برای ما نیست ، همچنان که پس از رسول خدا کسی محبوب تر از تو در نزد ما نیست ، به من خبر رسیده که آنان به خانه شما وارد می شوند ، اگر بار دیگر چنین خبری به من برسد چنین و چنان خواهم کرد ، سپس خانه را ترک گفت و پس از رفتن او علی و زبیر وارد خانه شدند ، فاطمه به آنان گفت : عمر نزد من آمد و قسم خورد که اگر این کار تکرار شود چنین می کنم. به خدا سوگند او به قسم خود عمل خواهد کرد.»
منبع 👈 « الاستیعاب ، ج ۳ ص ۹۷۵ ، چاپ قاهره »
🚫 پایان قسمت ششم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/