فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفاع جانانه مرحوم علامه امینی از ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب علیه السلام.
#پیشنهاد_دانلود
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت.
🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله»
✅ببینید و به شیعه بودنتون افتخار کنید.
❤️ اشهد ان علیا ولی الله ❤️
------------------------------------------------------------------------------
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
پاسخ به شبهه (بخش چهارم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش چهارم )
🔰۶_ ازدواج اسماء بنت عمیس با ابوبکر
اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار ( برادر امیرالمومنین علیه السلام ) بوده و بنابراین اصطلاحا «جاری» حضرت زهرا بوده است . رابطه صمیمانه و عمیق این بانوی گرامی با اهل بیت بگونه ای بوده است که در هنگام وضع حمل حضرت زهرا سلام الله علیها حاضر بوده و به آن حضرت کمک میکرده است (بحارالانوار ج۷ ص ۴۳). پس از شهادت جعفر در جنگ موته این بانو ازدواج نکرد تا آنکه در سفرحجةالوداع به ازدواج ابوبکر در آمد و محمد بن ابی بکر( یار وفادار امیرالمومنین علیه السلام ) از او متولد شد .
توجه به این نکته ، مهم است که در زمانی که پیامبر در جمع مسلمین حاضر بودند نفاق منافقین ، آنگونه که بعدها آشکار گردید ، چندان ظاهر نمیشد و لذا نمیتوان گفت اسماء چگونه همسر کسی شد که بعدها آن جنایات را مرتکب شد؛ چرا که در آن زمان کسی از آینده خبر نداشت .
این بانوی بزرگوار پس از مرگ ابوبکر به همراه فرزندش محمد به خانه امیرالمومنین علیه السلام وارد گردید و محمد در دامان امیرالمومنین علیه السلام رشد کرد و حضرت درباره او فرموده اند : محمد فرزند من است از صلب ابو بکر ؛ شاید برای آنکه دیگران محمد را بخاطر نسبتی که با ابوبکر دارد ملامت نکنند و متوجه باشند که تربیت او «علوی» بوده است .
اسماء بعدها به همسری امیرالمومنین علیه السلام در آمد و در هنگام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (وفاة فاطمة الزهرا ، بلادی البحرانی ، ص ۷۸) و نیز شهادت امیرالمومنین علیه السلام (ربیع الابرار ، زمخشری ج ۵ ص ۲۰۸) حضور داشته و روایاتی از او نقل گردیده است .
اسماء پس از این که از نقشه ی ترور حضرت علی علیه السلام به فرمان ابوبکر و به اجرای خالد بن ولید آگاه شد ، به نحوی این خبر را به حضرت داد :
و روي أن أبا بكر و عمر بعثا إلى خالد بن الوليد فواعداه و فارقاه على قتل علي ع و ضمن ذلك لهما فسمعت ذلك الخبر أسماء بنت عميس امرأة أبي بكر في خدرها فأرسلت خادمة لها و قالت ترددي في دار علي و قولي له الملأ يأتمرون بك ليقتلوك ففعلت الجارية و سمعها علي ع فقال رحمها الله قولي لمولاتك فمن يقتل الناكثين و المارقين و القاسطين ؟ الخبر ...( الاحتجاج ج ۱ ص۸۹ ، بحارالانوار ج ۲۹ ص ۱۳۶ )
این زن راز دار اخبار اهل بیت را در شب شهادت حضرت زهرا محفوظ داشته و شوهر غاصبش را از آن مطلع نساخته است .( بحارالانوار ج۸ ص۲۴۰)
در توضیح اینکه اسماء با رفتارهای خلاف ابوبکر مخالف بوده است میتوان به این واقعه اشاره کرد که در هنگام غصب فدک ، ابوبکر از حضرت زهرا سلام الله علیها تقاضای شاهد میکند و اسماء بنت عمیس ( همسر ابوبکر ) یکی از شاهدانی است که بر حقانیت حضرت زهرا سلام الله علیها گواهی میدهد .
این بانوی بزرگوار به همراه ام ایمن دو بانویی هستند که رسول خدا به آنها وعده بهشت داده و آن دو را بهشتی معرفی کرده اند و لذا شهادت هر یک از آنها ( از آنجه که جز حقیقت را نمیگویند ) برای حکم قاضی کفایت میکند و این مطلبیست که حضرت زهرا هم فرموده اند ولی غاصبان نپذیرفتند .
این بانوی بهشتی در هنگام وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها حضور داشته و حضرت خدیجه درباره حضرت زهرا به او وصیت کرده است .(کشف الغمة ج ۱ ص ۳۶۶)
در این شرایط براستی اسماء بنت عمیس به اهل بیت و خاندان وحی نزدیکتر است یا به ابوبکر و هواداران او ؟
لذا مدت کوتاه همسری ابوبکر باعث انحراف عقیده اسماء نشد و او همچون قبل رابطه محکم و صمیمانه خود را با خانواده امیرالمومنین علیه السلام حفظ نمود .
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
پاسخ به شبهه (بخش پنجم )👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پنجم )
🔰_ پرورش محمد بن ابی بکر در خانه علی ابی طالب علیه السلام.
امیرالمومنین علیه السلام پس از مرگ ابوبکر با همسرش اسماء ازدواج نمود و لذا به کمک او به پرورش محمد فرزند ش از ابوبکر پرداخت و او را شیعه بار آورد ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی می گوید :
و التشيع مذ زمن الصبا فنشأ عليه فلم يكن يعرف له أبا غير علي و لا يعتقد لأحد فضيلة غيره حتى قال علي ع : محمد ابني من صلب أبي بكر .
(ابن ابی الحدید ؛ شرح نهج البلاغة ج ۶ ص۵۳)
او حتی این چنین با امیرالمومنین علیه السلام بیعت نمود :
عن زرارة بن أعين عن أبي جعفر ع : أن محمد بن أبي بكر بايع عليا على البراءة من أبيه و من الثاني.
(كشی ؛ رجال الكشي ، ص ۶۴ , مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج۳۳ ص ۵۸۵ )
به هر حال با داشتن قیّمی همچون امیرالمومنین و مادری همچون اسماء ، جز این هم انتظار نمی رفت :
عبد الله بن سنان قال : سمعت أبا عبد الله (ع) يقول : كان مع أمير المؤمنين (ع) من قريش خمسة نفر ... محمد بن أبي بكر رحمة الله عليه أتته النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس . و ...
(كشی ؛ رجال الكشي ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ص ۶۳ )
در شان وی احادیث زیادی وارد شده که طالبین می توانند به کتب رجال مراجعه نمایند .
اما مقام و منزلت او نزد علی علیه السلام به خاطر پدرش نبود :
فقال محمد بن أبي بكر: يا أمير المؤمنين، لا تسمهما فقد عرفتهما ونشهد الله أن نتولاك ونبرء من عدوك كلهم، قريبهم وبعيدهم وأولهم وآخرهم وحيهم وميتهم وشاهدهم وغائبهم.
فقال أمير المؤمنين عليه السلام: يرحمك الله يا محمد، إن لكل قوم نجيبا وشاهدا عليهم وشافعا لأماثلهم، وأفضل النجباء النجيب من أهل السوء وإنك يا محمد لنجيب أهل بيتك.
(سليم بن قیس ؛ كتاب سليم ، ح ۶۷)
عن شعيب عن أبي عبد الله (ع) : ما من أهل بيت إلا و منهم نجيب ، و أنجب النجباء من أهل بيت سوء محمد بن أبي بكر.
(ابن فتال ؛ روضةالواعظين ، ج ۲ ص ۲۸۶ ، كشی ؛ رجال الكشي ، ص ۶۴ شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۶ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۲۲ص ۳۴۳ )
بلکه علاقه علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر به خاطر معرفت بالایی بود که در ولایت پیدا کرده بود :
عن حمزة بن محمد الطيار، قال ذكرنا محمد بن أبي بكر عند أبي عبد الله (ع) فقال أبو عبد الله (ع) : رحمه الله . و صلى عليه، قال لأمير المؤمنين (ع) يوما من الأيام أبسط يدك أبايعك فقال : أ و ما فعلت ؟ قال : بلى . فبسط يده . فقال : أشهد أنك إمام مفترض طاعتك و أن أبي في النار.
فقال أبو عبد الله (ع) : كان النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس رحمة الله عليها لا من قبل أبيه.
( كشی ؛ رجال الكشي ، ص ۶۴ ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۳ ،مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۳۳ ص : ۵۸۵ )
اکنون معلوم شد که در نگاه ائمه ، خانواده ی محمد بن ابی بکر خانواده ی سوئی است و خود محمد بر مبنای برائت از پدرش با حضرت علی علیه السلام بیعت نموده است ؛ همچنین وی و مادرش از شیعیان و حامیان امیرالمومنین علیه السلام بوده اند . همین معرفت بالای اسماء و پسرش محمد است که باعث شده تا این تیره ارتباط نزدیکی با خاندان وحی داشته باشند .
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
پاسخ به شبهه ( بخش ششم و هفتم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش ششم)
🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش نخست)
در باره ازدواج امام حسین(ع) با دختر یزدگرد سوم (شهربانو) در میان مورخین و محدثین چند قول وجود دارد:
🔹1. شیخ صدوق (ره) درباره مادر حضرت امام زین العابدین(ع) این حدیث را آورده است که سهل بن قاسم نوشجانی می گوید: امام رضا(ع) در خراسان به من فرمود: بین ما و شما خویشاوندی هست. گفتم: این خویشاوندی چیست؟ فرمود: هنگامی که عبدالله بن عامر بن کریز خراسان را فتح کرد دو دختر از دختران یزدگرد پادشاه ایران را پیدا کرد و آنان را نزد عثمان بن عفان فرستاد. عثمان بن عفان یکی از آن دو را به امام حسن و یکی را به امام حسین(ع) بخشید. این دو دختر پس از زایمان، وفات کردند. همسر امام حسین(ع) امام سجاد را به دنیا آورد. پس از درگذشت همسر امام حسین، یکی از کنیزان امام حسین(ع)، امام سجاد را سرپرستی کرد."[ عیون اخبار الرضا ص 128]بر اساس این روایت دختر یزدگرد، در زمان عثمان به مدینه برده شده نه در زمان عمر بن خطاب.
شیخ عباس قمی در باره این روایت می گوید: این حدیث مخالف آن حدیث هایی است که آوردن دختر یزدگرد را به زمان عمر بن خطاب نسبت می دهند و آن حدیث ها اشهر و اقوی است.[منتهی الآمال ج2 ص 30]
🔹2. کلینی (ره) در هویت مادر امام سجاد (ع) این حدیث را ذکر کرده است: " چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براى تماشاى او سر مىکشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: "اف بیروج بادا هرمز" (واى، روزگار هرمز سیاه شود)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مىگوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر آمد و دست خود را روى سر حسین(ع) گذاشت. على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه.
سپس به حسین(ع) فرمود: اى اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مىشود و على بن حسین (ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) مىگفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارس»"[ اصول کافی ج 1 ص 467]
🔸این روایت از نظر سند و متن مورد نقد تعدادی از محققین قرار گرفته است؛ مثلا گفته شده است: در سند آن شخصی به نام "عمرو بن شمر" است که از نظر علماء علم رجال ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست.[خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال ص 241
🔺از جهت متن نیز اشکالات متعددی شده است مثلا:
الف. اسارت دخترى از یزدگرد، به شدّت محل تردید است.
ب. ازدواج امام حسین(ع) با چنین دختری در این زمان مورد تردید است؛ زیرا طبق روایت اول اسارت این دختر در فتح خراسان یعنی در سال 22 هجری و در زمان عثمان بوده در حالی که روایت دوم می گوید در زمان عمر بوده که اگر این ملاک باشد، امام در سالی که فتح ایران اتفاق افتاده ، بین 10 و 11 سال داشته است؛ زیرا فتح ایران در سال دوم خلافت عمر بوده بنابراین استبعاد دارد که امام در این سن زن گرفته باشد.
ج. درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخى و روایى دچار اختلاف گشتهاند. برخى مانند یعقوبى (متوفى 284 ق)[ تاریخ یعقوبی ج 2 ص 303] ، محمد بن حسن قمی[تاریخ قم ص 195] ، کلینى (متوفى 329 ق)[ اصول کافی ج2 ص396] ، محمد بن حسن صفار قمى (متوفى 290 ق) علامه مجلسی[ بحارالانوار ج46 ص9 ]، شیخ صدوق (متوفى 381 ق)[ عیون اخبار الرضا ج2 ص128] و شیخ مفید (متوفى 413 ق)[ الارشاد ص 492] او را دختر یزدگرد دانستهاند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند.
▪️در مقابل این قول، برخى از منابع متقدم و متأخر دیدگاههاى دیگرى مانند سیستانى ، سِندى ، و یا کابلى بودن او را متذکر شده و بسیارى از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کردهاند.[ بحارالانوار ج 46 ص9 ] برخى نامهاى بزرگان ایرانى هم چون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کردهاند.
براى نقد و بررسى این روایات نمی توانیم به بحثهاى سندى این گزارشها تکیه کنیم؛ زیرا هیچیک از اقوال داراى سند مستحکمى نیست. علاوه بر آن که بیشتر کتابهاى تاریخى همانند تاریخ یعقوبى، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل میکنند.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هفتم )
🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش آخر)
🔹بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسى آن ها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان میدهد:
🔺1. مهمترین اشکال اختلاف این گزارشها در ذکر نام او و پدرش است که منابع مختلف اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل کردهاند.
🔺2. اختلاف این گزارشها:
در زمان اسارت او نیز یکى دیگر از اشکالات است که برخى آن را در زمان عمر، برخى دیگر در زمان عثمان و برخى مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانستهاند.[ الارشاد ص 492 ]
🔺3. اصولاً کتاب هایى مانند تاریخ طبرى و الکامل ابن اثیر که به صورت سالشمار جنگهاى مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهاى مختلف ایران نشان دادهاند، در هیچ موردى به ذکر اسارت فرزندان او نمى پردازند؛ با آن که این مسأله، بسیار مهمتر از حوادث جزئى است که به آن ها اشاره شده است.
🔺4. برخى از نویسندگان متقدم همانند مسعودى، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانى با نامهاى ادرک، شاهین و مردآوند براى او ذکر مىکنند که اولاً با هیچیک از نامهایى که براى مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگى ندارد و ثانیاً خبرى از اسارت آن ها در تمام نوشته هاى خود به میان نمىآورد.[ زندگانی علی بن الحسین ص 12 ]
☀️به هرحال با مجموعه این قرینه ها و دیدگاههاى دیگری که درباره مادر آن حضرت(ع) وجود دارد و همچنین با توجه به این نکته که تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل میدانستند نمی توان به یک اظهار نظر قطعی در باره مادر امام سجاد(ع) دست یافت.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 مداحی زیبا در آستانه ورود ماه محرم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
پاسخ به شبهه ( بخش هشتم )👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هشتم )
⚠️ اهل سنت برای فضیلت دادن به ابوبکر و سرپوش گذاشتن بر آنچه وی نسبت اهل بیت(علیهم السلام) انجام داد، این شبهه را مطرح می کنند که امام صادق(علیه السلام)، فرمود: «ان ابا بکر ولدنی مرتین»؛(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) (من از ابوبکر دو بار متولد شدم). و به این افتخار می کرد؛ چرا که مادر امام صادق هم از طرف پدرش و هم از طرف مادر خود، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق(علیه السلام) ام فروه بوده و ام فروه دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر است. و همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن هم پسر ابوبکر بوده است.
☀️در پاسخ به این شبهه باید گفت:
🔹اولا: گر چه نسب امام از طرف مادر به ابوبکر بر می گردد؛ ولی اين روايت را که امام صادق(علیه السلام) بر آن افتخار می کرد را هيچيك از علماي شيعه صحیح ندانسته اند و تنها مرحوم ابو الفتح اربلي در كتاب كشف الغمه آن را از یک عالم سنی نقل کرده که باز مرحوم تستری آن را کذب دانسته است.(کشف الغمه ج۲ص۳۷۴ ، الصوارم المهرقه ص۲۴۱,۲۴۲)
🔹ثانیا: حافظ عبد العزيز جنابذی که گفته: قال ابو عبدالله جعفر بن محمد: «لقد ولدنی ابوبکر مرتین»؛ (ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده).(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) متوفاي 611 است و امام صادق (عليه السلام) در سال 148 هجري به شهادت رسيده است. چطور به صورت مستقیم این حرف را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام 463 سال فاصله وجود دارد. لذا روايت مرسله می شود و روايت مرسل ارزشي براي استدلال ندارد.(شذرات الذهب ج۵ص۴۶)
🔹ثالثا: در اینکه ام فروه مادر امام صادق(علیه السلام) بوده و از زنان پاکدامن و باعظمت و عفیف و نوه محمد بن ابی بکر بوده است، و اینکه خود محمد نیز از شیعیان مخلص علی(علیه السلام) بوده هیچ شکی نیست؛ ولی این تنها از جهت بیان نسب فامیلی است و هیچ فضلیتی را برای ابوبکر ثابت نمی کند.
🔹رابعا: اين روايت هم از نظر شيعيان بی ارزش است و همچنین بر طبق قواعد رجالي اهل سنت نیز بي اعتبار شناخته شده است.(تهذیب الکمال ج۵ ص ۸۱_۸۲) چرا که در سلسله سند اين روايت چندين راوي مجهول از قبیل: أبو البركات ،عبد الصمد بن علي ، احمد بن محمد بن إسماعيل الآدمي و حفص بن غياث وجود دارد که علمای اهل سنت آنان را مجهول دانسته اند.(تاریخ بغداد ج۱۱ ص۴۶ ، تاریخ اسلام ذهبی ج۴۴ ص۲۸۷ ، الوافی بالوفیات ج۱۳ ص ۲۸۶ ، مستدرک علم الرجال ج ۴ ص ۴۴۵ )
🔸در نتیجه: چگونه مي توان پذیرفت امام صادق(علیه السلام) به کسی که مادرش صديقه طاهره را غضبناك کرده و همچنین جدش امیرالمومنین علی(علیه السلام) او را خائن و دروغگو می دانسته است، افتخار کرده است؟
🚫 بعضی از ظلمهایی که ابوبکر به آن اعتراف کرد این است که آخر عمرش گفت: ما خشم فاطمه را فراهم کردیم، خانه علی و فاطمه را گشودیم و.... (تاريخ الطبري، ترجمه: ج 4، ص1572؛ تاريخ يعقوبى، ترجمه، ج 2، ص17).
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/