eitaa logo
كانال دانشكده الهيات مشهد
2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
267 ویدیو
138 فایل
دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد
مشاهده در ایتا
دانلود
به اطلاع دانشجویان سایر دانشگاه ها نیز می رساند که دانشگاه فردوسی مشهد در ترم تابستان از پذیرش مهمان معذور است. مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
ایجاد گروه گفتگوی علمی / پژوهشی احتراماً گروه ویژه‌ای برای گفتگوهای علمی و پژوهشی دانشجویان گرامی تحصیلات تکمیلی دانشکده الهیات به آدرس و لینک زیر تشکیل شد. پیشنهاد می‌شود دوستان و عزیزانی که هرگونه مسائل و نیازهای تخصصی دارند و مایل هستند از اطلاعات دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده نمایند، به این گروه بپیوندند . نام گروه : theosearch https://eitaa.com/joinchat/1464205770C13ea3021b2
سلسله نشست‌های بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب با حضور دکتر علی‌مراد حیدری دانشیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی و دکتر علیرضا عابدی سرآسیا دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد سه‌شنبه 6 و شنبه 10 تیر در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾” ••✾•📚👨‍🏫📚•✾•• 📱@elahiatemashhad
سلسله نشست‌های بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب با حضور دکتر علی‌مراد حیدری دانشیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی و دکتر علیرضا عابدی سرآسیا دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد سه‌شنبه 6 و شنبه 10 تیر در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد. در ابتدای نشست اول دکتر حیدری گفت: هنجارهای اجتماعی ساختار دومینویی داشته و فرو ریختن برخی هنجارها، فرو ریختن سایر هنجارها را در پی دارد و اهمال در برابر یک هنجارشکنی، موجب گسترش، تکرار و تشدید هنجارشکنی شده و هر چه دوره هنجارشکنی طولانی‌تر، احیاء آن دشوارتر خواهد بود (بنابراین طولانی شدن تصویب قانون به بهانه جلب نظرات کارشناسی موجب عادی‌سازی و تثبیت بدپوششی می‌شود). وی ضمن توضیح انواع پیشگیری غیرکیفری(وضعی و اجتماعی) و پیشگیری کیفری، «پیشگیری اجتماعی رشدمدار» را به دلیل نهادینه شدن ارزش‌ها و خودکنترلی در فرد، مطمئن‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و پایدارترین روش حمایت از هنجارها دانست و گفت: تقویت اعتقادات دینی و تبیین فواید و آثار دنیوی و اخروی پوشش بهترین راهکار حمایت از این هنجار است. در «پیشگیری جامعه‌مدار» نظارت متقابل اجتماعی و «مشارکت شهروندان در جلوگیری از هنجارشکنی» نقش اساسی دارد و هر چه این نظارت قوی‌تر و پایدارتر باشد، افراد از بیم فشار و قضاوت دیگران، هنجارهای اجتماعی را بیشتر رعایت می کنند. اگر عفت و پوشش به عنوان یک ارزش والای اخلاقی و اجتماعی مورد پذیرش اعضای جامعه باشد، حساسیت آن‌ها در برابر بدپوششی و برهنگی بیشتر و نظارت آن‌ها جدی‌تر خواهد بود و اگر ارزش این هنجار تنزل کند و مردم در برابر بی‌حجابی بی‌تفاوت باشند، نظارت متقابل اجتماعی ضعیف و در نتیجه بدحجابی، بی‌حجابی و حتی برهنگی و پیامدهای جنسی آن افزایش خواهد یافت. نقض هنجارهای اجتماعی که ریشه در باورهای مذهبی دارد به عنوان یک منکر از طرفی نمی‌تواند مورد پذیرش اقشار مذهبی جامعه باشد و مداخله اجتماعی ممکن است دستکم در کوتاه مدت موجب برخی تنش‌های اجتماعی یا دوقطبی‌سازی شده و از سوی دیگر مداخله نهادهای رسمی موجب برانگیختن حس تقابل برخی از اقشار دیگر ‌شود. عضو گروه جزا و جرم‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: با توجه به اصل سودمندی و فایده‌ در «پیشگیری کیفری» و این که اگر برای مجرم ارتکاب جرم به صرفه باشد، آن را انجام داده و اگر به صرفه نباشد، از آن صرفنظر می‌کند، افزایش هزینه جرم و میزان مجازات را یکی از مهمترین عوامل بازدارنگی دانست. در ادامه دکتر حیدری سه دیدگاه را جهت نحوه رویارویی با مقوله بدحجابی و بی‌حجابی مطرح کرد: دیدگاه اول: خارج کردن مقوله پوشش از دایره قانون و حتی آزادسازی قانونی نحوه پوشش برای پرهیز از دوقطبی شدن جامعه دیدگاه دوم: برخورد قاطع در قالب جرم‌انگاری و تعیین مجازات برای محافظت از حجاب و عفاف دیدگاه سوم: راه‌حل بینابین؛ یعنی تدوین قانون در پاسخ به درخواست یک قشر اجتماعی و سهل‌گیری در نحوه برخورد با این پدیده برای عدم‌آشفتگی قشر دیگر. دکتر حیدری این دیدگاه را همان دیدگاه لایحه حمایت از عفاف و حجاب دانست و گفت که در ضمن تدوین قانون، ضمانت اجراهای سهل و ناچیز در نظر گرفته شده است که متأسفانه به دلایل متعددی این میانه‌روی به جای اینکه بخشی از راه‌حل باشد، بخشی از مشکل شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از ایرادات و نواقص لایحه عفاف و حجاب اشاره کرد از جمله: 1. تنزل بی‌حجابی و برهنگی از یک حرام شرعی به یک رفتار خلاف عرف. 2. تنزل الگوی عفاف از بدحجابی به کشف حجاب و برهنگی جزئی و کامل و تجویز ضمنیِ بدحجابی. یعنی اگر فقط کلاه بر سر یا شالی روی کل سر یا شانه خانمی باشد، نه کشف حجاب است و نه برهنگی جزئی و نه برهنگی کامل و هیچ ضمانت اجرایی ندارد. 4. تحدید دامنه موضوع به ملأعام، اماکن عمومی و فضای مجازی و غفلت از کشف حجاب و برهنگی در مهمانی‌ها و جشن‌های داخل تالارها و باغ‌ها. 5. کنار زدن مردم و مشارکت مردمی با انحصار مسأله به وظایف مأموران فرماندهی نیروی انتظامی 6. غفلت از بی‌عفتی مردان 7. عدم بازدارندگی برای چهره‌های اجتماعی
در ادامه این نشست دکتر علیرضا عابدی سرآسیا دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد مباحث خود را در سه بخش ارائه نمود. بخش اول مبانی و مقدمات لایحه بخش دوم ایرادات و الزامات لایحه بخش سوم نقاط قوت لایحه وی در بخش مقدمات و مبانی تنظیم لایحه حجاب و عفاف به نکاتی اشاره نمود از جمله: 1- امضایی بودن حجاب در اسلام به عنوان یکی از مسائل مهم اسلامی که اسلام آن را در مواردی اصلاح و در مواردی تکمیل کرد. 2- حجاب به عنوان ضروری دین که اصل آن غیر قابل انکار است. 3- بی‌حجابی به عنوان گناه کبیره بر اساس عنوان اولیه و نیز عنوان‌های ثانویه نظیر کوچک شمردن گناه، اصرار بر گناه، مداومت بر گناه، شاد شدن و افتخار به گناه(پُز دادن) و آشکار کردن گناه که اکثر بلکه تمامی این موارد در افراد بی‌حجاب و بدحجاب دیده می‌شود. 4- بی‌حجابی به عنوان قداست‌شکنی در جامعه و ترویج بی‌بند و باری به عنوان جرمی مضاعف 5- بی‌حجابی به عنوان حرام سیاسی به دلیل تبدیل شدن به نماد نافرمانی مدنی و براندازی و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی. 6- جواز/ لزوم ورود حکومت به مسئله حجاب مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی لزوم ورود حکومت به مسئله حجاب را با بیان شش نکته تبیین و ضمن بررسی اینکه آیا گزارشی از حکومت‌های صدر اسلام در برخورد با بدحجابی وجود دارد یا خیر به تأثیر فقدان گزارش تاریخی در این زمینه پرداخت و علی‌رغم این ادعا، به برخی گزارشات وارد شده در این زمینه اشاره کرده و با بیان تفاوت‌های صدر اسلام با زمان حاضر مقایسه این دو زمان را نادرست دانست. وی در ادامه مبانی ورود حکومت به این مسئله را از دو بعد امر به معروف و نهی از منکر و اختیار در وضع مجازات از باب تعزیر بررسی نمود. دکتر عابدی سرآسیا در آغاز نشست دوم به برخی نواقص این لایحه اشاره کرد: 1- اکتفا به وضع قوانین پوشش و نگاه تک بعدی این لایحه به بحث حجاب 2- عدم توجه به رویکردهای اقناعی و مشاوره‌ای در کنار رویکردهای انضباطی 3- عدم بازدارندگی مجازات‌ها و وجود مجازات‌های بسیار ناچیز به¬ویژه برای چهره‌های اثرگذار 4- عدم توجه به تمام مصادیق بدحجابی و توجه صرف به کشف حجاب کامل یعنی بی‌حجابی کمتر از کشف حجاب جرم‌انگاری نشده است. 5- عدم توجه به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر 6- نادیده گرفتن نقش ضابطان، قوای انتظامی و بسیج مردمی دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد جامعه را نیازمند تغییر و چرخش گفتمانی به سمت گفتمان‌های مقبولی مثل عفاف، حیا و خانواده دانست و گفت حتی بسیاری از افراد بدحجاب نظر واحدی درباره تقدس خانواده، عفاف و پاک‌دامنی دارند. وی ادامه داد برخلاف برخی ادعاها که ورود حکومت به عرصه حجاب را خلاف انسجام ملی می دانند، عدم ورود قانونگذار و حکومت را به این عرصه موجب دوقطبی شدن جامعه و ضعف در انسجام اجتماعی دانست، زیرا جامعه ارزشی ما امروز در برابر کشف حجاب و برهنگی به شدت متأثر ‌شده و در صورت عدم واکنش از سوی نهادهای انتظامی که وظیفه قانونی آنهاست، افراد به صورت مستقل واکنش نشان داده و در این بین محتمل است که رفتارهای نادرست و تندی هم شکل بگیرد. اگر افراد دغدغه‌مند احساس کنند نهادهای انتظامی به وظایفشان در قبال بدحجابی عمل می‌کنند، دیگر ضرورتی نمی‌بینند که مستقل عمل کنند. سپس دکتر علیرضا عابدی خاطر نشان کرد که کشور را نباید به بهانه لایحه جدیدی که هنوز تصویب نشده معطل گذاشت و باید بر اساس قوانین قبلی عمل شود و با هنجارشکنان به شکلی منطقی و بر اساس قوانین و ضوابط برخورد شود. وی ادامه داد اگر نهادهای انتظامی در برابر عدم‌تمکین برخی به قانون اقدامی نکنند، کم‌کم قانون‌شکنی در جامعه عادی تلقی خواهد شد و این خطر بسیار بزرگی برای هر جامعه‌ای است زیرا اگر احترام به قانون نادیده گرفته شود دیگر از اهمیت بسیاری از امور جامعه که پشتوانه قانونی دارند، کاسته خواهد شد. در پایان این نشست دکتر علی‌مراد حیدری به بیان پیش‌نویس پیشنهادی لایحه عفاف و حجاب در سه بخش وظایف نهادهای دولتی و حاکمیتی، تعیین رفتارهای ممنوعه و روش‌های احراز آن‌ها، و ضمانت اجراها پرداخت.
فایل‌های صوتی نشست تخصصی 🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب 📚 با حضور: 🔸دکتر علیرضا عابدی سرآسیا دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی (کرسی فقه) 🔸دکترعلی‌مراد حیدری دانشیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی (کرسی حقوق) جلسه اول نقد و بررسی لایحه حجاب و عفاف از منظر فقه و حقوق 📆مورخ ۶ تیر ۱۴۰۲ https://vroom.um.ac.ir/pzoqtgks0yvb/ جلسه دوم نقد و بررسی لایحه حجاب و عفاف از منظر فقه و حقوق 📆 شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ https://vroom.um.ac.ir/pg6sgxtd1lm1/?OWASP_CSRFTOKEN=5cf05eeeb99c596c537ccdde49f13d125e70a187df852d8b37667cb7c344c05e
اولین نشست بررسی فقهی و حقوقی لایحه عفاف و حجاب- 6تیر1402.MP3
40.42M
فایل صوتی با کیفیت اولین نشست بررسی فقهی و حقوقی لایحه عفاف و حجاب- 6تیر1402
دومین نشست بررسی فقهی و حقوقی لایحه عفاف و حجاب- 10تیر1402.mp3
28.81M
فایل صوتی با کیفیت دومین نشست بررسی فقهی و حقوقی لایحه عفاف و حجاب- 10تیر1402
اطلاعیه در خصوص ممنوعیت ورود به دانشکده الهیات در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به اطلاع می‌رساند با توجه به برگزاری کنکور در دانشکده الهیات ورود کلیه افراد - به جز عوامل اجرایی و داوطلبان کنکور- از تاریخ سه‌شنبه ۱۳ تا جمعه ۱۶ تیرماه ممنوع می‌باشد.
shabhaye_pishavar.pdf
19.71M
✍کتاب شبهای پیشاور یکی از کتب مناظراتی میان شیعه و اهل سنت است که می‌تواند هر جویای حقیقتی را سیراب کند. لینک صوتی کتاب شبهای پیشاور 👇👇👇 http://sharieh.com/news/397
💢پایگاه پیشنهادهای پژوهش در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها آغاز به‌کار کرد 🔹پایگاه پیشنهادهای پژوهش در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها که دستاورد کاربست هوش مصنوعی برای ساخت ارزش افزوده از داده‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) است؛ با نام «جهت» رونمایی شد . ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇 http://www.msrt.ir/fa/news/78397 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
با سلام و احترام و تبریک عید سعید غدیر بر آن شدیم تا با پشتوانه شما شیفتگان غدیر و عاشقان امیرالمؤمنین علیه‌السلام تحت نظارت مجمع خیران دانشکده الهیات، برای ، اقدام به دو کار خداپسندانه کنیم: ۱) خرید تعدادی دستگاه تصفیه‌آب برای خوابگاه‌های دانشجویی(به مبلغ تقریبی هر دستگاه 7 میلیون تومان) ۲) اطعام در ظهر روز غدیر (یوم الاطعام) در خوابگاه های دانشجویی (با توجه به اینکه جمعه ها در خوابگاه دانشجویی غذا توزیع نمی شود) از همه شما بزرگواران تقاضا می‌شود جهت مشارکت در این امر خداپسندانه هر مبلغی که مایل هستید را به شماره های زیر واریز فرمایید. ۱) جهت خرید (مهلت واریز تا شنبه شب): شماره حساب: ۰۱۰۴۰۹۹۵۰۰۰۰۵ شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۵۷۱۴۵۶۷۶۴ (به نام عباس جوارشکیان) ۲) جهت (مهلت واریز تا پنج شنبه شب): شماره حساب: ۰۱۰۳۲۱۳۳۱۲۰۰۴ شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۳۲۶۹۲۰۸۸۲ (به نام ملیحه کازرانی مقدم) جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا پیام بدهید: @habib_ghn ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾” ••✾•🌿🌸🌿•✾•• 📱@Elahiatemashhad
مراسـم‌‌جشـن‌عیــد‌سعیدغدیــر سخنران دکتـر مـهـدی مـجـتـهـدی مادحین کربلایی حـسـیــن کـاتــب کربلایی‌ حسن‌ محمودی بـا اجـرای گـروه تـواشـیـح نمایشنامه‌ رادیویـی زنده و گپ و گفتـی صمیمانه با‌سادات‌محترم‌دانشکده شنبـه ١٧ تیر، ساعت ١٢ سالن‌شیخ‌طوسی‌الهیات ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾” ••✾•🌿🌸🌿•✾•• 📱@Elahiatemashhad
ای غدیر خم که هستی روز بیعت با امام بر تو ای روز امامت، از همه امت سلام از تو محکم شد شریعت، و ز تو نعمت شد تمام ما به یاد آن مبارک روز و آن زیبا پیام از ولای مرتضی دل را چراغان می‌کنیم با علی بار دگر تجدید پیمان می‌کنیم 👈عید سعید غدیر مبارک👉 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾” ••✾•🌿🌸🌿•✾•• 📱@Elahiatemashhad