eitaa logo
زکات آران و بیدگل
81 دنبال‌کننده
257 عکس
35 ویدیو
9 فایل
امام علی علیه السلام: آن گونه که یاری میکنی، یاری می شوی غررالحکم و دررالکلم، ح۷۲۰۹ ✅ ارتباط با ادمین: @Aliasghar1370 همراهی شما افتخار ماست ... شماره کارت: 💳 6037997950022708 ☎️ 03154730202 📱09389828228 🆔 @Em_zakat
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کمی فکر کن🤦‍♂ این همه ثواب؟؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق در راس آنها خود ائمه معصومین علیهم السلام و یک میلیون شهید در رأس آن ها حضرت ابوالفضل العباس و شهدای کربلا علیهم السلام و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. پرداخت مبالغ تا ۲۰۰هزار تومان ارتباط آسان با شماره گیری *8877*03119*3# پرداخت 20 هزار تومان جهت یک پرس چلو کباب اهدایی شما به نیازمندان. به نیت سلامتی امام زمان علیه السلام و خانواده خود، به تعداد اعضای خانواده خود شریک شویم. شماره کارت کمک های امانی امداد: 6037997950022708 👈لطفا مبلغ واریزی را با قید به شماره ۰۹۳۸۹۸۲۸۲۲۸ (مسئول زکات، حق پناه) پیامک دهید. دبیرخانه زکات شهرستان کمیته امداد امام خمینی (ره) آران و بیدگل ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
👌کمی فکر کن🤦‍♂ این همه ثواب؟؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق در راس آنها خود ائمه معصومین علیهم السلام و یک میلیون شهید در رأس آن ها حضرت ابوالفضل العباس و شهدای کربلا علیهم السلام و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. پرداخت مبالغ تا ۲۰۰هزار تومان ارتباط آسان با شماره گیری *8877*03119*3# پرداخت 20 هزار تومان جهت یک پرس چلو کباب اهدایی شما به نیازمندان. به نیت سلامتی امام زمان علیه السلام و خانواده خود، به تعداد اعضای خانواده خود شریک شویم. شماره کارت کمک های امانی امداد: 6037997950022708 👈لطفا مبلغ واریزی را با قید به شماره ۰۹۳۸۹۸۲۸۲۲۸ (مسئول زکات، حق پناه) پیامک دهید. دبیرخانه زکات شهرستان کمیته امداد امام خمینی (ره) آران و بیدگل ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
جلسه با امام جمعه محترم نوش آباد حجت الاسلام والمسلمین سید حسین علوی در رابطه با زکات و مراکز نیکوکاری دوشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۰۵٫۰۴ مکان: دفتر امام جمعه محترم ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
👌قابل توجه عموم خیرین، روحانیون و مبلغین، اصناف، بازاریان، کسبه، معلمین، مراکز نیکوکاری، موسسات خیریه، ادارات و سایر ارگان ها، کارگران زحمت کش، و اساتید محترم ✅دبیرخانه زکات شهرستان آران و بیدگل با داشتن سهمیه ۱۰ سری جهیزیه و ۲۰ عدد کولر برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی ره تا پایان مرداد ماه جاری، آمادگی همکاری با عموم مردم عزیز را دارد. ☑️سایر نیازمندان که غیر مددجو هستند (کسانی که تحت پوشش امداد نیستند)، می‌توانند با مراجعه به مراکز نیکوکاری سطح شهر، از این ظرفیت با توجه به تفاهم نامه۳۰% غیرمددجو، و70% مددجو، بهره مند شوند. ☎️اطلاعات بیشتر: 🤵مسئول زکات: 09389828228 (علی اصغر حق پناه) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
بسمه تعالی زکات: فریضه عظیم الهی است جایگاهی بس عظیم و پر بها دارد زکات اجر و مزدی بی کران نزد خدا دارد زکات ای که در دنیا تو مال و ثروتی اندوختی بذل و بخشش کن چو اجری پر بها دارد زکات هر کسی انفاقِ مالِ خود کند در راه حق احترامی نزد دارا و گدا دارد زکات اندکی از مال خود را صرف محرومان نما اجر و پاداشی به پیش کبریا دارد زکات دستگیر مستمندان باش و هم انفاق کن پیش خالق قربتی بی انتها دارد زکات دِه به محرومان زکات مال خود، مرد خدا عزتی بالاتر از صدها دعا دارد زکات گفته درقرآن خدا این آیه ی آتوا الزکاة آیه هایی در کتاب مصطفی دارد زکات سوره لقمان و حج و کهف و مریم، مومنون آیه اندر سوره نمل و نساء دارد زکات سوره احزاب و روم و فصلت با مائده و یقیمون الصلاة و انبیاء دارد زکات سوره اعراف و توبه گفته یؤتون الزکاة هُم زکاة فاعلون اندر بقا دارد زکات گر بکاری دانه گندم کنی گندم درو صد هزاران دانه در ارض و سما دارد زکات عمر ما فانی و ماند نام نیکو ماندگار از برای نیک نامان ، کیمیا دارد زکات هر توانگر (طالبا) داده زکات مال خود حج اکبر کرده ،راه التجا دارد زکات گلپایگان 10/04/88 (طالبی) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 عالم محرم است سلام علی الحسین هر جا که ماتم است سلام علی الحسین ... ⚫️ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش را محضر قطب عالم امکان، حضرت ولیعصر ارواحنافداه و عزاداران حسینی تسلیت عرض میکنم. 🤲خداوندا، دنیا و آخرت ما را از حسین علیه السلام جدا مفرما. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
🏴ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش، تسلیت باد. 👌قابل توجه عموم خیرین عزیز؛ ✅دبیرخانه زکات شهرستان آران و بیدگل اعلام می دارد. 👈خیرین محترمی که در تأمین کمتر از نیمی از هزینه جهیزیه، آبگرمکن و کولر جهت نیازمندان مددجو که در نوبت این خدمات هستند شرکت کنند، بخش دیگر هزینه را امداد پرداخت میکند. 👌مبلغ پرداختی خیّر در طرح هم افزایی: 1⃣جهیزیه ۷ میلیون 2⃣کولر ۱٫۵ میلیون 3⃣آبگرمکن ۸۰۰ تومان 🔴قیمت واقعی موارد فوق در بازار: 1⃣جهیزیه ۲۰الی ۲۵ میلیون 2⃣کولر ۴٫۵ میلیون 3⃣آبگرمکن ۲٫۵ الی ۳ میلیون ❌فرصت : پایان مرداد ماه جاری❌ ☑️سایر نیازمندان که غیر مددجو هستند (کسانی که تحت پوشش امداد نیستند)، می‌توانند با مراجعه به مراکز نیکوکاری سطح شهر، از این ظرفیت با توجه به تفاهم نامه۳۰% غیرمددجو، ۷۰% مددجو، بهره مند شوند. ☎️اطلاعات بیشتر: 🤵مسئول زکات: 09389828228 (علی اصغر حق پناه) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
✅راه های گسترش فرهنگ زکات و تشویق مردم به پرداخت آن ✍برای تشویق مردم به پرداخت زکات ابتدا باید به سراغ ریشه های اعتقادی و فکری و فرهنگی برویم. ما اگر بتوانیم باور انفاق را در مردم ایجاد کنیم آنها با میل و رغبت زکات مال خود را خواهند پرداخت. در زیر ۶۴ مورد از باورهایی که می‌تواند در فرهنگ سازی زکات موثر باشد آورده شده است که شما میتوانید در سخنرانی ها و تبلیغات خود از آن استفاده نموده و انگیزه مردم را در پرداخت زکات افزایش دهید: ۱) اگر کسی باور کند مالی که در اختیار اوست امانت و هدیه خدایی است، ۲) اگر باور کند امتیازی بر دیگران ندارد و همه با هم برادرند، ۳) اگر باور کند ارزش جذب دل محرومان بیش از ارزش جمع مال است، ۴) اگر باور کند دعای محرومان مشکل های زندگی او را حل می کند ۵) اگر باور کند ممکن است فردا خودش یکی از محرومان جامعه باشد ۶) اگر باور کند که خدا جای آن چه را انفاق می شود پر می‌کند ۷) اگر باور کند انفاق او همچون دانه ای است که تبدیل به بخش‌های متعدد و صدها دانه می‌شود ۸) اگر باور کند فقیر کمک مالی او را برای قیامتش حمل می‌کند ۹) اگر باور کند سیر شدن فقرا لذت معنوی و آرامش درونی به همراه دارد ۱۰) اگر باور کند کمک امروز او به صورت چهره زیبایی در برزخ مونس او خواهد بود ۱۱) اگر باور کند حل مشکل مسلمین حل مشکل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ۱۲) اگر باور کند بی تفاوتی نسبت به محرومان جامعه ممکن است سبب انفجار و انقلاب و از دست دادن کل اموال او شود ۱۳) اگر به آثار و برکات و پاداش‌های کمک به دیگران ایمان داشته باشد ۱۴) اگر خطرات بی تفاوتی، کنز اندوزی و بخل و حرص را بداند و با تاریخ ثروتمندان بی‌تفاوت آشنا شود خود را برای پرداخت خمس و زکات و انفاق و آماده می کند ۱۵) اگر بدانیم خدایی که از ما قرض خواسته و فرموده است «من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا» که خزینه های آسمانها و زمین به دست اوست خواهیم فهمید که هدف از این قرض در حقیقت شکوفایی روحیه سخاوت و انسان دوستی در انسان است ۱۶) اگر ما همچون حضرت سلیمان دارایی‌های خود را از فضل خداوند بدانیم و بگوییم «هذا من فضل ربی» هرگز در پرداخت خمس و زکات مال خود بخل نمی کنیم ۱۷) اگر ما نعمتهای خداوند را وسیله رفاه و غفلت و سرمستی ندانیم بلکه همانگونه که قرآن می فرماید: آن را وسیله آزمایش خود بدانیم که آیا با به کارگیری صحیح آنها شکل عملی نعمت‌های خدادادی را به دست می‌آوریم و یا کفران نعمت می کنیم ۱۸) اگر همانگونه که امام رضا علیه السلام فرمود بدانیم که خداوند مسئولیت افراد زمین گیر را به عهده متمکنین قرار داده است ۱۹) اگر بدانیم هستی و فکر و علم و قدرت و ابتکار و توفیقی که داریم از خداوند است و حتی در کشاورزی نقش ما تنها درفشانی و آبیاری است اما جذب آب توسط زمین و شکوفایی بذر در درون آن ، جذب نور و هوا و شکفتگی زمین و خروج خوشه ها از خدا و به تعبیر قرآن « أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون » که آیا شما زراعت میکنید یا ما زراعت کنندگانیم ؟ هرگز بخل نمی ورزیم. ۲۰) کمک‌های مادر فقرا هستند ولی در واقع خداوند است که صدقات را تحویل می‌گیرد ، «یأخذُ الصدقات»، به راحتی کمک می‌کنیم و همانگونه که در روایات آمده دست خود را نیز می بوسیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
۲۱) اگر بدانیم بی اعتنایی به فقرا ما را به سرنوشت قارون ها گرفتار می‌کند که خود و خانه و سرمایه اش یکجا به زمین فرو رفتند «فخسفنا به و بداره الارض» این همه بخل در کار نخواهد بود. قارون گفت اموال من از خدا نیست بلکه به وسیله علم و تخصص و ابتکار و نبوغ خودم آن را به دست آورده‌ام. « انما أوتیهُ علی علم عندی» ۲۲) اگر به داستان باغی که سوخت توجه کنیم خواهیم دید چگونه باغ کسانی که تصمیم گرفتند فقرا را از نعمت‌های الهی محروم کنند یکجا سوخت. «فأصبحتْ کالصّریم» ۲۳) اگر بدانیم بی توجهی به یتیمان ممکن است سبب یتیم شدن فرزندان خودمان شود. ۲۴) اگر بدانیم کمک های امروز ما در مواردی دو برابر و در مواردی چند برابر و در مواردی ۱۰ برابر و در مواردی هفتصد برابر می‌شود و به ما برمی‌گردد هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۵) اگر به سخن امام صادق علیه السلام ایمان داشته باشیم که فرمود خداوند مهمتر از زکات چیزی را بر مردم سخت نگرفته است و بسیاری از مردم به خاطر نپرداختن آن هلاک شده‌اند، « ما فرض الله علی هذه الأمة شیئاً أشدّ علیهم من الزکاة و فیها تَهلک عامتُهم»، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۲۶) اگر بدانیم آنچه ما را از فقر آینده می‌ترساند شیطان است ، «الشیطانُ یعدکم الفقر» هرگز از وسوسه های تهدید آمیز شیطان نمی‌ترسیم. ۲۷) اگر بدانیم ما جانشین خدا هستیم و حیف است تنها به مادیات راضی باشیم، هرگز به مادیات دلخوش نمی‌شویم. «أرضیتم بالحیاةِ الدنیا» ۲۸) اگر بدانیم ریشه جمع مال پندار باطل ابدی بودن آن است، «الذی جمع مالاً و عدَّده یحسب أنّ مالَه أخلَدَه» هرگز از پرداخت خمس و زکات طفره نمی‌رویم. ۲۹) اگر بدانیم هر چه بیشتر داشته باشیم مسئولیت ما بیشتر است. خداوند به پیامبرش کوثر و خیر کثیر می‌دهد برای او گوسفند را کافی نمی‌داند بلکه باید شتر نحر نماید. آری کسی که بیشترین دریافت را دارد باید کمک او نیز بیشتر باشد. ۳۰) اگر بدانیم با پرداخت زکات سلام و صلوات پیامبر را دریافت می‌کنیم، به راحتی زکات خواهیم داد. خداوند به پیامبر اکرم می‌فرماید: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود بفرست. ۳۱) اگر بدانیم حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را در نماز به تغییر داده و حتی صبر نکرد نمازم تمام شود و اگر بدانیم ارزش و کمک به محرومان همچون بوسه به دلیل استفاده است هرگز آن را به دیگری واگذار نمی کنیم و عدم مسئولیت آن را خودمان به عهده می گیریم گاهی یاران امام زمان از آنان می خواستند که حمل غذا به خانه فقرا را به آنان واگذار نماید ولی امامان معصوم ما نمی پذیرفتند. ۳۲) اگر بدانیم که دوزخیان در پاسخ به این می‌گویند یکی از عوامل سقوط ما به دوزخ بی تفاوتی نسبت به فقرا بوده است و این نسبت به آنها احساس مسئولیت خواهیم کرد ۳۳) اگر باور کنیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود روزی برای شما فرا خواهد رسید که از حرکت محتاج تر خواهید بود که هرگز بخل نخواهیم کرد. ۳۴) اگر باور کنیم این سخن خدا را که فرمود افراد بخیل گمان برند که اموالشان برای آنها خیر است بلکه برای آنها شر است. ۳۵) اگر باور کنیم که قرآن می‌فرماید آنچه نزد شماست نابود می شود و آنچه برای خدا و در راه او داده می‌شود باقی می‌ماند. «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق» ۳۶) اگر باور کنیم که امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند فقرا را در اموال انبیا شریک قرار داده است و نباید حق فقرا در غیر آنها هزینه شود. ۳۷) اگر باور کنیم که خداوند از بنده اش می پرسد آیا نسبت به فرمان من بخل می کنی؟ یا مرا متهم می کنی؟ یا گمان می کنی که من از جبران آنچه انفاق کرده ای عاجزم؟! خود را برای کمک به محرومان آماده تر خواهیم کرد. ۳۸) اگر بدانیم که نپرداختن زکات از گناهانی است که سبب ندامت و حسرت می شود و لحظه مرگ انسان از خداوند می خواهد که به دنیا آورد و حق فقرا بدهد. ۳۹) اگر بدانیم که زکات ندادن انسان را از مدار ایمان و اسلام خارج می‌کنند. ۴۰) اگر بدانیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سایه کعبه به ابوذر فرمود کسانی زیانکار ترند که زکات نمی‌دهند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
۴۱) اگر بدانیم هر روز هزار فرشته ثروتمندی را که زکات نمی‌دهد به آتش به بشارت می دهند. ۴۲) اگر بدانیم رسول خدا صلی الله علیه و آله کسانی را که پرداخت زکات را خسارت می پندارند به انواع قهرهای الهی (باد سخت, زلزله و دگرگونی چهره) وعده داده است. ۴۳) اگر بدانیم حضرت مهدی علیه السلام با کسانی که زکات مال خود را نمی پردازند مانند زناکاران همسردار برخورد کرده و کردنشان را می زند. ۴۴) اگر بدانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله سوگند یاد کرده‌اند که پرداختن زکات خیانت به خدا و شرک است. ۴۵) اگر بدانیم که خداوند نام کسانی را که زکات می دهند در میان نام مشرکان و کافران قرار داده است. ۴۶) اگر بدانیم که زکات از ضروریات دین و انکار آن به منزله کفر است. ۴۷) اگر بدانیم که در زمان ابوبکر با گروهی که زکات نمی‌دادند (به نام اصحاب ردّه) برخورد نظامی شده بر علیه آن افراد لشگرکشی شده و حضرت علی علیه السلام نیز در آن جبهه شرکت فرمودند. ۴۸)اگر بدانیم که امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس حتی اگر مقدار کمی از زکات خود را ندهد یهودی یا نصرانی می‌میرد. ۴۹) اگر بدانیم رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود مالی که زکات آن پرداخت نشده است ملعون است، ملعون. ۵۰) اگر بدانیم امام صادق علیه السلام به کسی که زکات نمی‌داد لقب سارق دادند. ۵۱) اگر بدانیم دست کسانی که زکات می دهند در قیامت به گردنشان بسته می‌شود و با سخت ترین کلمات مورد توبیخ فرشتگان قرار می‌گیرند. ۵۲) اگر بدانیم و باور کنیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت معصومش علیهم السلام صحنه هایی از شکنجه تارکان زکات را در قیامت اینگونه بیان کرده‌اند که مار بزرگی به گردن آن آویخته می‌شود و این همان است که قرآن می فرماید: «سیطوقون مابخلوا به یوم القیامة» همان مالی که بخل شد در قیامت طوق گردن میشود. ۵۳) اگر باور کنیم که قرآن می فرماید اموالکم کنز شده را داغ می کنند و بر پیشانی و پهلو و کمر کسانی که زکات نداده‌اند می‌گذارند و به آنان گفته می‌شود این همان چیزی است که در دنیا ذخیره کرده اید و حق محرومان را نپرداختید. ۵۴) اگر باور کنیم که پرداختن زکات از گناهان کبیره است که خداوند در مقابل آن وعده عذاب داده است. ۵۵) آری اگر این باورها را داشته باشیم لحظه‌ای در پرداخت حق الهی درنگ نخواهیم کرد. ۵۶) اگر بدانیم که زکات در برزخ در کنار نماز تجسم یافته و مونس انسان می شود، به راحتی آن را خواهیم پرداخت. ۵۷) اگر بدانیم که با پرداخت زکات پاداش‌های چندین برابری که تعداد و عمق آن را کسی جز خدا نمی داند دریافت خواهیم کرد، هرگز بخل نخواهیم کرد. ۵۸) اگر بدانیم که با پرداخت زکات درهای بهشت را به روی خود باز می کنیم هرگز بخل نخواهیم کرد. ۵۹) اگر بدانیم که در قیامت از کسانی که زکات مال خود را کامل می پردازد و در جای خود مصرف می کند نمی پرسند که اموال خود را از کجا آورده ای، انگیزه پرداخت زکات زیاد خواهد شد. ۶۰) اگر بدانیم که پرداخت زکات در دنیا کلید دریافت رحمت الهی در روزی است که از همه محتاج تریم و نپرداختن امروز عامل بیشترین خسارت است، لحظه ای در پرداخت آن درنگ نخواهیم کرد. ۶۱) اگر بدانیم پاداش هر دانه گندم و جو و امثال آن که به قصد زکات داده می‌شود، قصرهای از طلا و نقره و زبرجد و جواهر و نور است، در پرداخت آن دریغ نخواهیم کرد. ۶۲) اگر بدانیم که زکات عاشقانه کفاره گناهان است در پرداخت آن شتاب خواهیم کرد. ۶۳) اگر بدانیم زکات دهنده در هر یک از آسمان های هفتگانه به نام مقدسی خوانده می‌شود در آسمان اول به نام «سخی» در آسمان دوم «جواد» در آسمان سوم «معطی» و در آسمان های دیگر «مبارک» «محفوظ» «منصور» و «مغفور» نامیده می شود، هرگز این نام‌های نیک را به آسانی از دست نخواهیم داد. ۶۴) اگر بدانیم سیر کردن فقرا رمز سیر بودن در قیامت و سیراب کردن تشنگان رمز سیراب شدن در قیامت و پوشاندن فقرا رمز پوشیده بودن در رستاخیز است، تا آنجا که می‌توانیم با پرداخت خمس و زکات به گرسنگان و تشنگان و برهنگان خدمت خواهیم کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💞«زکات»زندگی پاک💞 https://eitaa.com/Em_zakat
👋دسترسی آسان به مطالب کتاب «ره توشه عاملین زکات» ✍️نوشته «مهدی اسماعیل پور دره» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
👇👇👇 یکی از نیازها وخواست هاي مشـروع دینی و اجتماعی، بهره مندي ازحداقل امکانات زندگی و زدودن فقر ازچهره جامعه است. اسـلام باچندبرنامه، ازجمله با طرح زکات به عنوان یک واجب مالی به این خواست مشـروع پاسخ صـریح و قاطع داده است، به طوري که وجوب آن ازضـروریات دین شـمرده شده است.۱ در قرآن لفظ زکات 32 بار، با شقوق مختلف آن تکرارشـده است. در این32 بار، 26 بار قرین و همراه با نماز که عمود دین است آورده شـده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👈خداونـد زکات را به مقـداري قرار داده کـه براي فقرا کـافی است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ درحـدیثی امیرالمـؤمنین علی بـن ابیطـالب (علیه السلام) میفرماینـد: «خداونـد عّز و جـل در اموال اغنیـا آن مقـدار واجب کرده است که براي فقرا کـافی است پس اگر گرسـنه یـا عریـانی در شـدّت فقر ماندنـد به دلیل منع اغنیاء است و برخداونـد است که آن‌ها را محاکمه و عـذاب کنـد.»۲ در حدیثی دیگر محمـدبن مسـلم از امام صادق(علیه السـلام) نقل میکند که ایشان فرمودند: «خداوند عزّ و جل در مال اغنیا آن مقدار قرار داده است که فقر فقرا را می پوشانـد و اگر آن مقـدار را نمی پوشانـد بیشـتر قرار میداد. اگر فقرا مشـکلی دارنـد از نـاحیه فریضـه الهی نیست بلکـه بـه خـاطر خودداري اغنیـا از پرداخت واجب الهی است. اگر مردم حقـوق آنهـا را می پرداختند، فقراء به راحتی زنـدگی میکردند.»۳ از نظر تاریخی شواهـد معتبري۴ داریم که فقر در بعضـی از منـاطق اولیه دین اسـلام از بین رفته است. به طـور مثـال، در یمن درحـدود سه سـالی بـود که همه عایـدات سالیـانه زکـات، نمی توانست مورد اسـتفاده قرارگیرد، زیرا نیـاز به آن وجود نـداشت و به مـدینه منتقـل شد یـا در مصـر در زمـان عمر بن عبدالعزیز عایدات زکات به اندازه اي رسید که مردم فقیري نبودند تا آن را درخواست نمایند.۵ البته این درصـورتی است که سیسـتم اقتصـادي کشـور، متعـادل بوده و توزیع ثروت و درآمـد در آن عادلانه بـاشد. بنابراین، براي اینکه نظام زکات کارکرد مناسب خودش را داشته باشد باید سایر نظام ها به ویژه نظام اقتصادي، اسلامی شود. اگرچه تا زمانی که سـیستم اقتصادي ما به طور کامل اسلامی نشود زکات به تنهایی نمیتوانـد موجب برطرف شدن فقر جامعه شود، ولی میتوانـد به عنوان یک منبع قابل قبول از شدت فقر بکاهـد. به همین دلیل باید، یکی از دغدغه هاي نظام اسلامی و خواست به حق مؤمنین، فراهم آوري زمینه هاي لازم نظري و عملی براي اجراي زکات در ایران اسلامی باشد. ✳️در این قسمت از مطالب کانال «زکات ، زندگی پاک» از کتاب زکات حجت الاسـلام و المسـلمین قرائتی و احکام زکات حجت الاسلام و المسلمین فلاحزاده استفاده شده است. امیـداست این اثر ناقابـل مقبول درگـاه حضـرت حق قرارگیرد و بتوانـد تاثیري را هر چنـد ناچیز در زمینه جمع آوري و توزیع زکات داشته باشد. 📚 برگرفته از کتاب ره توشه عاملین زکات ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
📚 در تاریـخ اسـلام دو دوران مشـخص دیده میشود، دوران مکه که همت پیامبر (صـلی الله علیه و آله) و مسلمانان در آن مصـروف تعلیم و تربیت نفرات و آمـوزش و تبلیـغ میشـد، و دوران مـدینه که پیـامبر(صـلی الله علیه و آله) در آن دست به تشکیل «حکومت اسلامی» و پیاده کردن و اجراي تعلیمات اسلام، ازطریق این حکومت صالح زد. بـدون شك یکی از ابتدایی و ضـروری ترین مساله، به هنگام تشـکیل حکومت تشـکیل «بیت المال» است که به وسـیله آن نیازهاي اقتصادي حکومت بر آورده شود، نیازهایی که در هرحکومتی بدون استثناء وجود دارد. به همین دلیل یکی از نخستین کارهایی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مدینه انجام داد تشکیل بیت المال بود که یکی از منـابع آن را «زکات» تشـکیل میـداد، وطبق نظر مشهور این حکم در سال دوم هجرت پیامبر (صـلی الله علیه و آله) تشـریع شد. از آیات مختلف قرآن ازجمله آیه 156 سوره اعراف، و آیه 3 سوره نمل، و آیه 4 سوره لقمان، و آیه 7 سوره فصلت که همه از سوره هاي مکی هستند، چنین اسـتفاده میشود که حکم وجوب زکات در مکه نازل شده است، و مسلمانان موظف به انجام این وظیفه اسـلامی بوده انـد، ولی به هنگامی که پیامبر (صـلی الله علیه و آله) به مدینه آمد و پایه حکومت اسـلامی راگـذارد و طبعا نیاز به تشـکیل بیت المال پیـدا کرد، از طرف خداوند ماموریت یافت که زکات را از مردم بگیرد (نه اینکه خودشان به میل و نظر خود در مصارف آن صرف کنند). آیه شـریفه (خـُذ ْمن ْأموالهم صـدقًه...) (سوره توبه 103) در ایـن هنگـام نـازل شـد، و مشـهور این است که این درسـال دوم هجرت بود، سـپس مصـارف زکـات به طور دقیق در آیه 60 سوره توبه است بیـان گردیـد، وجـاي تعجب نیست که تشریع اخذ زکات در آیه 103 باشـد و ذکر مصارف آن که میگوینـد در سال نهم هجرت نازل شده در آیه ۶۰ ، زیرا میدانیم آیات قرآن برطبق تاریخ نزول جمع آوري نشده، بلکه به فرمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) هرکدام در مورد مناسب قرار داده شده است.۶ 📚 زکات در لغت: زکـات در لغت به معنـاي رشد و پـاکیزگی است. آري دلسوزي براي محرومین و کمـک به آنها سبب رشـد معنوي است و پرداخت زکات هم سبب پاك شدن مال ازحق محرومین و پاك شدن روح از بخل وحرص و تکاثر است. زکـات در قرآن معنـاي عـامی دارد و به کمک هاي واجب و مستحب گفته میشود و گاهی براي کمک به محرومین به جاي لفظ زکات، لفظ انفاق ، صدقه و ایتاء مال آمده است.۷ زکات در اصطلاح: زکات در اصطلاح فقهی پرداخت مقدار معینی از مال است، که احکامش در آینده بیان خواهدشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
📚 الف) 1. پرداخت زکات جزء واجبات مالی است: ِ در تفسیر المیزان۸ ذیل آیه 103 سوره توبه آمده است: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (از اموالشان صـدقه (زکات) بگیر تا بـدین وسیله آنان را (از بخل و دنیاپرستی) پاک سازي و رشدشان دهی و بر آنان درود فرست (و دعاکن). زیرا دعاي تو، مایه ی آرامش آنان است وخداوند شنوا و داناست.) این آیه شـریفه متضـمن حکم زکات مالی است، که خود یکی از ارکان شریعت و ملت اسلام است، هم ظاهر آیه این معنا را میرساند و هم اخبار بسیاري که ازطرق امامان اهلبیت (ع) و از غیر ایشان نقل شده است. 2. در 26 آیه از قرآن کریم، زکات به همراه نماز ذکر شده است. در این آیات نخست پیوند فرد باخالق(نماز) وسپس پیوند با مخلوق(زکات) بیان شده است. این آیات بیان میکند که ایمان انسان زمانی ریشه دار است که در عملش متجلی شود و او را از یک سو به خدا و ازسوي دیگر به بندگانش نزدیک کند.۹ 3 .قرآن عدم پرداخت زکات را از اوصاف مشرکین بیان نموده است: وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ - الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ ۱۰ (و واي بر مشرکان کسانی كه زکات نمیپردازند و آنان همان هایی هستندکه به آخرت کافرند.) 4 .در برخی از آیات قرآن، زکات در ردیف ایمان به مبدا و معاد ذکرشده است: إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَي الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَي أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ ۱۱ (مساجـدخدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشـته و زکات میپردازند و جز ازخدا نمیترسند. امید است که آنان از رهیافتگان باشند.) 5 .زکات از نشانه هاي آیین محکم و دین استوار است: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ۱۲ (و به آنها دستوري داده نشده بود جز اینکه خدا را بپرستند درحالیکه دین خود را براي اوخالص کنند و ازشرك به توحید بازگردند، نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند و این است آیین مستقیم و پایدار!) 6 .زکات یکی از برنامه هاي دائمی مؤمنان است: (سوره مومنون آیات 1تا4)👇 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1)  الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3)  وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4) ۱۳ قطعاً مؤمنان رستگار شدند. همان كسانى كه در نمازشان خشوع دارند. و آنان كه از کار بيهوده روى گردانند. و همان كسانى كه زكات مى پردازند. هُدًي وَبُشْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ (2) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (3)۱۴ (كه ( قرآن وسيله ى) هدايت و بشارت براى اهل ايمان است. كسانى كه نماز برپامى دارند و زكات مى پردازند و تنها ايشانند كه به آخرت یقین دارند.) 7.عدم پرداخت زکات عقوبت شدید الهی را در پیش دارد: وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ۱۵ (وکسانی که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمیکنند، پس آنان را به عذابی دردناك، بشارت بده!) در تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه آمده است :۱۶ « یعنی اموال را انباشته میکنند و زکاتش را نمیپردازند، چون از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شـده که فرمود: هر مـالی را که زکاتش نپردازي گنـج است (و مشـمول این آیه است) اگرچه آشـکار و در دسترس باشد، و هر مالی که زکاتش را بپردازي گنج نیست (و مشمول این آیه نیست) اگرچه در زمین مدفون باشد. 8 .زکات در ادیان سابق نیز بوده است: زکات از اختراعات اسـلام نیست، بلکه مثل نماز درشرایع پیشین هم وجود داشته است، مانند آنجا که قرآن به حکایت از قـول عیسـی بـن مريم (ع) میفرمایـد: «و اوصـانی بـالصلاه و الزکـاه مـا دمت حیـا» و مرا تـا زنـده ام به نمـاز و زکـات سفـارش کرده است.۱۷ و آنجـا کـه یکی از صـفات حضـرت اسماعیـل را اینطـور بیـان میکنـد: «وکـان یأمر اهله بالصلاه و الزکاه» او همواره خانواده خود را به نماز و زکات امر میکرد. ۱۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
ب): 1 .زکات به عنوان یکی از پایه هاي دین اسلام شمرده شده است: ائمه (ع) در روایات متعددي فرموده اند: «بناي اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز،حج، زکات، روزه و ولایت.»۱۹ 2 .برطبق روایات،شرط قبولی نماز پرداخت زکات است. پیامبر (ص) در آخرین خطبه خود فرمود: «اي مردم! زکات اموال خود را بپردازید. پس هر کس زکات نپردازد، براي او نه نمازي است و نه حّجی و نه جهادي.»۲۰ 3 .پیامبر اكرم (صلي الله علیه و آله) کسانی را که زکات نمی پرداختند از مسجد بیرون میکردند. در این رابطه روایتی از امام باقر (ع) نقل شـده است که ایشان در این روایت بیان نموده انـد که پیامبر اکرم (صـلی الله علیه و آله) 5 نفر از مسلمانان را به علت نپرداختن زکات از مسجد بیرون نمودند. متن روایت در زیر آمده است: عن أبی جعفر (ع): «قـال رسول الله صلی الله علیه و آله فی المسجد إذ قال قم یا فلان، قم یا فلان ، قم یا فلان، حتی أخرج خمسه نفر، فقال أخرجوا من مسجدنا لاتصلوا فیه و انتم لا تزکون .۲۱ 4 . زکـات بـاعث از بین رفتن فقر میشود و ازجمع شـدن ثروت در یک جـا جلوگیري میکنـد و نپرداختن آن بـاعث پیدایش فقرا و افزایش فقر درجامعه میگردد. در بسـیاري از روایـات، هـدف از وضـع زکـات، جلوگیري ازجمع شـدن ثروت در یکجـا و افزایش اموال فقرا بیـان شده است، که اگر این دو کار صورت گیرد خود به خود فقر ریشه کن خواهـد شـد و پس از مـدتی فقرا نیز به جمع زکات دهندگان خواهند پیوست و اگر زکات پرداخت نشود فقر درجامعه افزایش خواهد یافت. درحدیثی از امام صادق ع میخوانیم: «و لو ان الناس أدّوا زکاة أموالهم، ما بقی مسلم فقیراً محتاجا، إن الناس ما افتقروا و لا احتاجوا و لا جاعوا و لا عروا إلّا بذنوب الأغنیاء» ْ(اگر همه مردم زکـات اموال خود را بپردازنـد مسـلمانی فقیر و نیازمنـد، بـاقی نخواهـد مانـد، و مردم فقیر و محتاج و گرسـنه و برهنه نمیشوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان)۲۲ 5 .پرداخت زکات باعث بیمه شدن اموال میشود. بسیـاري از روایـات تاکیـد دارنـد که دلیـل تلف شـدن بسـیاري از اموال، نپرداختن زکـات است و بیان میکننـد که پرداخت زکات باعث بیمه شدن اموال میشود. درحدیثی از امام موسی بن جعفر (علیه السلام ) آمده است : «حصّنوا أموالکم بالزکاة»۲۳ «اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید» 6.سرنوشت کسانی که زکات نمیدهند بسیار ناگوار است: برخی از روایـات بیـان میکننـد کسـانی کـه زکـات نمیدهنـد بـه دیـن یهـود یـا مسیحیـت میمیرنـد و وقـتی حضـرت قائم(ع) قیام میکنند گردن مانعان زکات را خواهند زد. امـام صـادق علیه السـلام در این رابطه فرمودنـد: «مَن منعَ قیراطا مِنَ الزکاة، فلْیمُتْ إن شاء یهودیاً أو نصرانیاً» ۲۴ کسانی که یک قیراط ۲۵ از زکات را نپردازند، یهودی یا مسیحی می میرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
📝 ۲۶ 👌الف) 1️⃣ درمان بخل بخل عیبی است که عیوب دیگری را به دنبال می‌آورد. بی اعتنایی به مردم ، سنگدلی، عذر تراشی ، دروغ پنداشتن ادعای فقرا، از دست دادن دوستان خوب، سختگیری نسبت به خود و بستگان ، سوء ظن به وعده های خداوند، تحقیر شخصیت خود در جامعه، به جای توکل بر خدا توکل بر مال خود، گوشه ای از آثار بخل است. قرآن می‌فرماید: افرادی که به فکر رستگاری خود هستند باید خود را از این عیب دور بدارند. «وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.»۲۷ یکی از امامان معصوم را دیدند که از اول شب تا صبح در حالی که مشغول طواف کعبه بود، تنها یک دعا می کرد و آن این بود که خدایا مرا از بخل دور بدار.۲۸ شاید مراد از آیه ۱۰۳ سوره توبه که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور می‌دهد:«خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.» زکات مردم را بگیر و آنان را پاک کن مراد پاک کردن مردم از بخل و حب دنیا باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: « مَن أدّی الزّکاة ... فَقد وُقِیَ مِنَ الشُّحِّ»۲۹ هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعاً از بخل حفظ شده است. زکات، وسیله تقرب انسان به خداوند است. «إنّ الزکاة جُعلَت مع الصلاةِ قُرباناً لأهل الإسلامِ»۳۰ زکات، پل اسلام است. « الزکاة ُ قَنطرةُ الإسلام»۳۱ زکات، بعد از شناخت دین و نماز، بالاترین ارزش هاست. «ما من شیءٍ بعد المعرفة یعدل هذه الصلاة و لا بعد المعرفة و الصلاة ِ شیءٌ یعدل الزکاة َ»۳۲ زکات، نشانه بندگی خداست. «للعابد ثلاث علامات الصلاة و الصوم و الزکاة»۳۳ زکات، موجب رستگاری است. « قد أفلح من تزکّی »۳۴ 2️⃣ برکت رزق هر یک از کلمات «زکات» و «برکت» و واژه های مربوط به این دو، ۳۲ بار در قرآن آمده و این نشانه آن است که زکات، مساوی برکت است. آری بریدن شاخه های درخت انگور، در ظاهر کوتاه کردن درخت است، ولی در واقع سبب رشد آن می‌شود. در قرآن می خوانیم«يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ»۳۵. خداوند ربا را محو می‌کند ،ولی صدقات را رشد می‌دهد. در روایات زیادی می‌خوانیم:« الزکاة تزید فی الرزق »۳۶ زکات روزی انسان را زیاد میکند. 3️⃣ بیمه مال امام کاظم علیه السلام فرمود: «حصنوا اموالکم بالزکاة»۳۷ اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر حق خدا را بپردازید من ضامن هستم که اموال شما در دریا و خشکی تلف نشود.۳۸ 4️⃣ محبوبیت نزد خدا امام صادق علیه السلام فرمود: محبوب‌ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین است و سخاوتمند ترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه که خدا در مال او واجب نموده است، در مورد مومنین بخل نکند.۳۹ 5️⃣ تقرب به خدا امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرب به خود قرار داد.۴۰ 6️⃣ دریافت رحمت خاص خداوند در قرآن می خوانیم:« وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَـاةَ»۴۱ رحمت پروردگار بر هرچیزی گسترده است ولی دریافت قطعی آن مخصوص کسانی است که اهل تقوا و زکات باشند. خداوند می فرماید: « إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي »۴۲ اگر شما نماز را به پا دارید و زکات را پرداخت کنید و به پیامبران من ایمان آورید، قطعاً من با شما هستم. 7️⃣ باز شدن گره ها قرآن می فرماید:« فَأَمَّا مَن أَعْطَي وَاتَّقَي، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي»۴۳ هر کس بخششی نماید و پرهیزگار باشد و حقیقت را تصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم. 8️⃣ کفاره گناهان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اللهَ اللهَ فی الزکاة، فانها تُطفیءُ غضب ربِکم»۴۳ شما را به خدا ، شما را به خدا درباره زکات دقت کنید که همانا زکات غضب پروردگار را فرو می‌نشاند. خداوند می فرماید: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید من بدی های شما را می پوشانم.۴۵ 9️⃣ خدایی شدن انسان همانگونه که خداوند رحمت خود را بر همه گسترانده است زکات دهنده لطف خود را بر فقرا سرازیر می کند و بدین گونه اخلاق خدایی را در خود شکوفا می‌کند و مظهر رحمانی جهت پروردگار می شود‌. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
👈👈 ادامه آثار فردی زکات 🔟 رهایی از کیفر کفار، با توبه و نماز و زکات می توانند خود را از کیفر برهانند قرآن می‌فرماید:« فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ»۴۶ 1️⃣1️⃣ گشایش برای مردگان شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود ، من آنها را پرداخت کردم. امام فرمود: با این عمل مشکل او برطرف می‌شود.۴۷ 2️⃣1️⃣ استجابت دعا در روایتی می خوانیم: هر کس می‌خواهد دعای او مستجاب شود، لقمه خود را حلال کند و یکی از راه‌های حلال کردن لقمه پرداخت حق خدا از خمس و زکات است. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر حق آنچه را که خداوند رزق شما کرده است بپردازید، باقی مانده آن برای شما تهیه و حلال است.«یُطیبِ اللهُ لکم بقیته»۴۸ 3️⃣1️⃣ قبولی نماز پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود زکات اموال خود را بپردازید تا نمازتان قبول شود. «زکوا أموالکم تقبلْ صلاتُکم»۴۹ 4️⃣1️⃣ جاودانگی اموال زکات در حقیقت ذخیره قیامت می شود، بنابراین مال فانی را جاودانه می کند. کامیابی های احتمالی و موقت و پر دردسر دنیا را می توان از طریق پرداخت زکات به کامیابی های قطعی و دائمی و بی‌دردسر تبدیل نمود. 5️⃣1️⃣ زندگی شیرین امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم حقوق خود را ادا کنند، قطعاً در زندگی شیرینی به سر خواهند برد.«و لو أن الناس أدّوا حقوقهم لکانوا عائشینَ بخیرٍ»۵۰ 6️⃣1️⃣ خواب راحت به امام معصوم گفتند فلانی در خواب به مشکلات و ناگواری هایی بر می‌خورد ، حضرت فرمود این به خاطر آن است که زکات خود را در راه صحیح مصرف نمی‌کند.۵۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
ب) 1️⃣ برادری قرآن در یکجا می فرماید: مومنان با یکدیگر برادرند:«انما المومنون اخوة»۵۲ و در جای دیگر می فرماید: هرگاه مخالفان شما توبه کنند و نماز به پا دارند و زکات بپردازند آنها هم برادر دینی شما می شوند:«فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ»۵۳ بنابراین شرط برادری، در کنار تو با او نماز پرداخت زکات است. 2️⃣ ایجاد یا تعمیق روابط در آداب دوستی، صدها روایت به چشم می‌خورد که آنچه سبب ایجاد دوستی یا تعمیق و توسعه آن می‌شود خوش نیتی، خوشرفتاری، انصاف، کرم، ایثار، سخاوت، احسان، متبت سوخت، صله رحم، هدیه و تفقد از یکدیگر می‌باشد که در پرداخت زکات همه آن آثار به‌روشنی نهفته است. 3️⃣ کینه زدایی با پرداخت زکات، کینه محرومان برطرف و به محبت و دوستی تبدیل می‌شود و این محبت و دوستی در تعاون و یاری یکدیگر و تولید بهتر و بیشتر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد. 4️⃣ به صحنه کشاندن واماندگان فقر و گرسنگی انسان را به انزوا و گوشه‌گیری و بدبینی و ناامیدی و حقارت پذیری می کشاند اما زمانی که با پرداخت خمس و زکات و سایر انفاقات، مشکلات اقتصادی مردم حل شود، تلاش، نشاط، دلسوزی و حضور مردم در صحنه های مختلف بیشتر می‌شود. 5️⃣ تقویت بنیه دینی مردم امام رضا علیه السلام فرمود: فلسفه و دلیل پرداخت زکات قوت فقرا و .... و تقویت آنان و کمک رسانی در امور دینی آنهاست.۵۴ از محل زکات می‌توان مدارس، کتابخانه‌ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نموده و آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید مناطق دیگر پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود. 6️⃣ ایجاد همدلی در جامعه پرداخت زکات، دلها را به هم نزدیک می کند و جامعه را برای حل همه مشکلات آماده می سازد. اگر فقرا خود را در سود اغنیا شریک بدانند، در برابر نابسامانی ها و مشکلات و آفات با تمام توان به پا می خیزند و تا آنجا که بتوانند در حل مشکلات کوشش خواهند نمود. زکات دهنده علاوه بر کسب رضای خداوند و برکات معنوی و اخروی، دل های دیگران را نیز به سوی خود جذب می‌کند و به خاطر همین محبوبیتی که در جامعه پیدا می‌کند دیر یا زود از حمایت های مردمی در امور مختلف برخوردار می‌شود. آری، بعضی از افراد سرمایه خود را با خرید جمادات( خانه، ماشین، مزرعه، فرش، لباس و ...) هزینه می کنند تا شاید بتوانند دلهای مردم را به خود جذب کنند ولی از آنجا که دل های مردم در اختیار خداوند است، این دسته افراد معمولاً در جامعه منفور دیگرانند، اما کسانی که بخشی از سرمایه خود را به جای جمادات در راه نجات انسانها، رشد استعدادهای فراموش شده، تامین هزینه ازدواج و مسکن و کارآموزی به افرادی که صاحب حرفه نیستند صرف می کنند، هم در تمام ارزش‌ها و پاداش هایی که بر اثر آن کمک های خالصانه به دست می‌آید خود را شریک می‌کنند، و هم محبت و حمایت مردم را در اختیار خواهند داشت. در اینجا باید ببینیم آیا گروه اول عاقلند که با صرف هزینه در خرید جمادات خود را منفور خلق و خالق می‌کنند، یا بندگان خالص خدا که با پرداخت حقوق الهی خود را محبوب خلق و خدا می نمایند. آری اغنیاء می‌توانند عقل و لیاقت خود را با انتخاب یکی از این دو راه بیازمایند. 7️⃣ تربیت نسل پاک در بسیاری از کتاب‌های تربیتی و روانشناسی به هسته مرکزی تربیت که انتخاب همسر و لقمه حلال است کمتر توجه شده است. اسلام برای تربیت نسل آینده به مسئله انتخاب همسر و پس از آن به نقش لقمه حلال بسیار توجه و تاکید دارد. پرداخت زکات سبب پاک و حلال شدن رزق است و لقمه ها را از حق محرومان پاک می‌کند و نقش لقمه پاک در جامعه و نسل آینده از طریق گرایش به خوبی ها و کمالات و تنفر از بدی ها بر کسی پوشیده نیست. 8️⃣ دفع بلا از امت در قرآن می خوانیم: «وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَـكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَي الْعَالَمِينَ»۵۵ امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود: قطعاً خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر نیز دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند.۵۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat
👈ادامه آثار اجتماعی زکات 9️⃣ فقرزدایی یکی از مسائل مهم جامعه، وجود فقر و گرسنگی و سایر کمبود ها است که یکی از راه های مبارزه با آن، توجه جدی به مسئله پرداخت خمس و زکات و انفاقات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: « فما جاع فقیرٌ الا بما منع غنیٌ و الله تعالی سائلهم عن ذلک »۵۷ هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به خاطر آنکه توانمندی حق خدا را نمی‌پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد. در روایات متعدد می‌خوانیم: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند.۵۸ امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ محتاج و گرسنه و برهنه در جامعه وجود نخواهند داشت مگر به خاطر گناهان اغنیا.۵۹ 🔟 ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه، وجود بیکاری است که زمینه ساز انواع فساد هاست. اگر مردم خمس و زکات خود را بپردازند چرخه های اقتصاد به گردش در می آید و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل خواهند شد. همانگونه که از طریق مضاربه یا قرض‌الحسنه می توان ایجاد اشتغال کرد، از طریق پرداخت خمس و زکات و بخشش‌های بلاعوض و یا ایجاد زمینه‌های تحصیل برای بی سوادها و کم سوادها و آموزش فن و حرفه و تاسیس و توسعه مراکز فرهنگی و جاده‌ها و پل‌ها و آبادانی های دیگر نیز می توان ایجاد اشتغال کرد. بنابراین در احیای خمس و زکات، حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی و پرکردن ایام فراغت و جلوگیری از مفاسدی که در اثر بیکاری به چشم می‌خورد، نهفته است. به علاوه کار و اشتغال سبب دلگرمی به مکتب، به امت، به نظام اسلامی و سبب شکوفایی استعدادها و نبوغ ها و مانع انواع افسردگی های فرد و جامعه است و در مقابل آن بیکاری باعث تبهکاری، افسردگی، سوءظن، رکود، ایجاد عقده و زمینه‌ساز انواع فتنه‌ها و آشوب هاست که اگر شعله آن برافروخته شود، همه را در خود می سوزاند. شاید به همین دلیل باشد که در قرآن جمله «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ»۶۰ یعنی خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بعد از دستور انفاق مطرح شده است. آری، اگر در جامعه مردم در قالب خمس زکات و سایر کمک‌ها دست از انفاق بردارند و فقرا فشار وارد شود، این فشارها تبدیل به آشوب و فتنه ای می گردد که فقیر و غنی را در آن میسوزند. 1️⃣1️⃣ وسیله اقتدار امت اگر کمبودها از طریق مالیات های اسلامی و خمس زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبی دست یابند، دلها نسبت به هم مهربان می شود، نیرو ها متمرکز می گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود. چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیع بیمه می‌شود. به خصوص که در پرداخت خمس و زکات قصد قربت در کار است و هیچگونه تحقیر و منتی روا نیست. آری، جبران کمبودها از طرف پرداخت کنندگان مخلص و اجرای این امر الهی از طریق مراجع دینی محبوب و متقی، سبب آرامش و دلگرمی و اتصال به علمای ربانی خواهد شد که این امر خود وسیله اقتدار و عزت ملی و اسلامی است‌. البته ممکن است موسسات خیریه یا افراد نیکوکار از طریق صندوق ها و بانک‌ها کمک‌های به محرومین اختصاص دهند، اما مگر تنها هدف اسلام سیر کردن گرسنگان است؟ در طراحی و مهندسی اسلام، علاوه بر رسیدگی به فقرا آثار و اسرار زیادی نهفته است، از جمله اینکه: اولاً: کمک کنندگان به نیت خالص داشته باشند و هیچ گونه ریا، خودنمایی، شهرت طلبی در کار آنها وجود نداشته باشد و انتظار مدح و ستایش و جبران از کسی نداشته باشند. ثانیاً: مالی که می‌پردازند از جنس مرغوب، عالی، حلال و بی منت باشد. ثالثاً: نحوه پرداخت آگاهانه، عاشقانه و آزادانه باشد. این شرایط در تربیت افراد موثر است و اتصال آنان را به عالم ربانی که مرزبان مکتب اسلام است، روشن می کند و سبب یک اقتدار معنوی می‌شود زیرا هم سر و کار پرداخت کنندگان و هم سر و کار گیرندگان با علمای ربانی خواهد بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌺 خیمه گاه «زکات» 🌺 🌐 آدرس کانال زکات در ایتا: 📡 https://eitaa.com/Em_zakat 🌐 آدرس کانال زکات در تلگرام: 📡 https://t.me/Em_zakat_Aranbidgol 🌐 آدرس گروه زکات در واتساپ: 📡https://chat.whatsapp.com/D2K10FFtLT59ojpPruCiAP 🌐پیج دبیرخانه زکات در اینستاگرام : 📡 https://Instagram.com/Em_zakat