🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء پانزدهم
﴿وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاتُحْصُوها﴾ (نحل: ۱۸)
اگر بخواهید نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمیتوانید
💫شأن نزول
ابن عبّاس: استقبل النبي صلى اللّه عليه وآله علي بن أبيطالب. فقال له: «ياأباالحسن ما أوّل نعمة أنعم اللّه تعالى عليك بها؟» فقال: «أن خلقني ذكرا سويّا»
فقال: «والثانية؟» قال: «أن هداني لدينه و عرّفني نفسه»
قال: «فماالثالثة؟» قال: ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها﴾
فقال النبي: «بخ بخ، ياأباالحسن خلقت حكيما. ياعلي، أدن الغريب واليتيم، وارحم المسكين، فإنه لايبغضك إلا دعي، أونصرانيّ، ومن سائر الناس إلا شقي» (غررالأخبار و دررالآثار في مناقب أبي الائمة الأطهار علي علیهالسلام، ج ۱، ص ۲۲۲)
ابن عباس گوید: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی بن ابیطالب علیهالسلام فرمود: «ای اباالحسن! نخستین نعمتی که خداوند به تو داد چه بود؟» عرض کرد: «مرا مرد آفرید و در آفرینش من هیچ نقصی ایجاد نکرد»
فرمود: «و دومین نعمت؟» عرض کرد: «مرا به آیین خویش هدایت کرد و خودش را به من شناساند»
فرمود: «و سومین آنها؟» علی علیهالسلام آیه را خواند.
پس پیامبر خدا فرمود: «آفرین باد بر تو ای اباالحسن، خداوند تو را حکیم آفریده است. ای علی، همواره غریب و یتیم را رسیدگی کن و بر مسکین مهربان باش. پس بدانکه تو را دشمن نمیدارد جز مردمان پست یا کافران و یا افراد بدبخت از دیگر مردمان»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء پانزدهم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
✍مطابق نقل منابع، برخی شیعیان پس از صلح امام حسن علیهالسلام، به مخالفت برخاسته، با عبارات موهن آن امام را مورد خطاب قرار دادند. کمتوجهی برخی محققان به مباحث مبهمی همچون گوناگونی اسناد و منابع، تنوع ادبیات اعتراض و نبود قرائت صحیح از گفتهها و نامشخص بودن بستر زمانی و مکانی اعتراضها، سبب انعکاس این روایات در آثار مخالفان شده است.
نوشتهی حاضر میکوشد تا با توصیف دقیق و جامع واقعه، مدعای مخالفت نکردن بزرگان شیعه با امام حسن علیهالسلام و توهین نکردن طرفداران به آن حضرت را به آزمون بگذارد. ...
✂️برشی کوتاه از مقاله «بازخوانی و نقد گزارشهای اعتراض به صلح امام حسن علیهالسلام»
📥دریافت مقاله
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء شانزدهم
﴿إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا﴾ (مریم: ۹۶)
بدرستی که آنان که ایمان آوردهاند وکارهای نیک انجام دادند، به زودی خداوند مهربان محبت ایشان را در دلهای دیگران قرار خواهد داد.
💫شأن نزول
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله لِعَلِي بْنِ أَبِيطَالِبٍ علیهالسلام: «يَاعَلِي! قُلِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي عِنْدَكَ عَهْداً وَاجْعَلْ لِي عِنْدَكَ وُدًّا وَاجْعَلْ لِي فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ مَوَدَّةً»
قَالَ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِي صلی الله علیه وآله بِهَذِهِ الْآيَةِ الْكَرِيمَةِ
قَالَ نَزَلَتْ فِي عَلِي علیهالسلام. (الصراط المستقيم، ج ۲، ص ۶۷)
رسول خدا صلی الله علیه وآله به علی بن ابیطالب علیهالسلام فرمود: «ای علی! بگو خداوندا برای من درنزد خودت پیمانی قرارده و محبتم را نزد خودت قرار ده و محبت مرا در دلهای مؤمنان قرار ده»
در این هنگام جبرئیل فرود آمد و این آیه را بر پیامبر نازل کرد.
راوی گوید: «این آیه درباره علی بن ابیطالب نازل شده است»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء شانزدهم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
⁉️ آیا در منابع اهل سنت، فضائلی دربارهی حضرت علی علیهالسلام از زبان عایشه نقل شده است؟
💠پاسخ اجمالی:
به گواهی تاریخ، عایشه میانه خوبی با حضرت علیهالسلام نداشت و زخم کینه و دشمنی او با حضرت، در جنگ جمل سر باز کرد.
💢اما مهم اینجاست که حتی عایشه نیز هرگز نتوانست فضائل و کمالات آن حضرت را کتمان کند و توصیفاتی مانند:
عبادت بودن یاد علی علیهالسلام، وارد بودن حدیث کساء و آیه تطهیر در حق علی و اهلبیتش علیهمالسلام، بر مدار حق بودن علیهالسلام و محبوبترین بودن علی و فاطمه نزد پیامبر صلوات الله علیهم و … را در حق آن حضرت بیان نمود.
📖جهت مطالعه پاسخ تفصیلی روی سایت پایگاه جامع اطلاعرسانی امامت کلیک کنید.
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠امام على عليهالسلام فرمودند:
روزه قـلب بهتر از روزه زبـان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
🔹قالَ أَميرُالْمُؤْمِنينَ عليهالسلام:
صَـوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيـامِ الِلّسانِ وَ صَوْمُ الِلّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ.
غُرر الحكم، ج ۱، ص ۴۱۷، ح ۸۰
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖 جزء هفدهم
﴿وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتينَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرينَ عَلى ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقيمِي الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون﴾ (حج: ۳۴-۳۵)
و آنان که در برابر خداوند فروتنی میکنند و دلهایشان با یاد او آرام میشود، را بشارت بده. ایشان همان کسانی هستند که هرگاه به یاد خدا افتند، دلهایشان بلرزد و به آنچه که از مصیبت به ایشان میرسد، شکیبایند و نماز را به کار میدارند و از آنچه که خداوند روزیشان کرده است، انفاق میکنند.
💫شأن نزول
قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیهماالسلام: «سَأَلْتُ أَبِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ "وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ"»
قَالَ: «نَزَلَتْ فِينَا خَاصَّةً» (تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص ۳۳۲)
حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام فرمود: «از پدرم درباره این آیه سوال کردم، ایشان فرمود: «این آیه فقط درباره ما اهلبیت نازل شده است»
ابن عباس میگوید: «این آیه درباره علی بن ابیطالب علیهالسلام و سلمان نازل شده است»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء هفدهم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
💠معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، سیر و سفری مادی و معنوی از زمین تا مافوق آسمانهای هفتگانه یعنی مقام قرب «أو أدنیٰ» است و هدف اصلی آن به استناد آیهی اول سوره «الاسراء» و آیهی هجدهم سوره «النجم» تماشای گزیدهای از آیات بزرگ الهی است.
🔸پیامبر اکرم در این سیر با مجموعه بزرگ و متنوعی از موضوعات و مشاهدات از جمله دیدار با پیامبران و فرشتگان، طوبی و سدره المنتهی، بهشت و جهنم و… مواجه میشوند.
در این میان بخش عظیمی از ظرفیت معراج نبوی صرف نمایش و بیان فضائل علوی گردیده است؛ ...
✂️برشی کوتاه از مقاله «بررسی فضایل علوی در معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله»
📥دریافت مقاله
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء هجدهم
﴿في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال﴾ (نور: ۳۶)
(نور الهی که زمین و آسمانها بدان روشنی گرفته است) در خانههایی قرار دارد که خداوند اجازه داده است بلند مرتبه باشند و همواره یاد او در آنها برده شود و روز و شب در آن به تسبیح او بپردازند.
💫شأن نزول
عِیسَی بْنِ دَاوُدَ قَال حَدَّثَنَا الْإِمَامُ مُوسَیبْنُجَعْفَرٍ (عَنْ أَبِیهِ) فی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ* رِجالٌ قَالَ بُیُوتُ آلِ مُحَمَّدٍ (بَیْتُ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ) وَ حَمْزَهًَْ وَ جَعْفَرٍ. قُلْتُ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؟ قَالَ الصَّلَاةُ فِی أَوْقَاتِهَا. قَالَ: ثُمَّ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ: رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ. قَالَ: هُمُ الرِّجَالُ لَمْ یَخْلِطِ اللَّهُ مَعَهُمْ غَیْرَهُمْ ثُمَّ قَالَ لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ. قَالَ: مَا اخْتَصَّهُمْ بِهِ مِنَ الْمَوَدَّهًِْ وَ الطَّاعَهًِْ الْمَفْرُوضَهًِْ وَ صَیَّرَ مَأْوَاهُمُ الْجَنَّهًَْ وَ اللهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ.
📖عیسی بن داود گوید: امام کاظم از پدر بزرگوارش روایت فرمود: منظور خداوند در آیهی «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، خانهی آل محمّد (خانهی علی و فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام)، (حمزه و جعفر) است. عرض کردم: «منظور از بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ چیست»؟ فرمود: «نماز سر وقت». آنگاه خداوند متعال آنان را اینگونه وصف کرد: آنان مردانی هستند که خداوند آنان را با دیگران در نیامیخته است. سپس آن حضرت به آیهی لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ؛ اشاره کرد و فرمود: «مراد، مودّت و دوستی و اطاعت واجبی است که خداوند به آنان اختصاص داده و جایگاهشان را بهشت قرار داده است و خدا هر که را خواهد، بیحساب روزی دهد.
تفسیر اهلبیت علیهمالسلام، ج۱۰، ص۲۶۰.
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء هجدهم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠امام صادق عليهالسلام فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مىشود.
قالَ الصّادِقُ عليهالسلام:
رَأْسُ السَّنَـةِ لَيْلَةُ الْقَـدْرِ يُكْتَبُ فيها ما يَكُونُ مِنَ السَّنَةِ اِلَى السَّنَةِ.
وسائلالشيعه، ج ۷، ص ۲۵۸، ح ۸
┄┅┅┅❀🖤❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
#شب_قدر
تلگرام اینستاگرام آپارات
✍قرآن کریم، یگانه کتاب اصیل آسمانی است که امروزه بشر از آن کسب فیض و هدایت میکند.
قرآن، طی ۲۳ سال دورهی نبوت حضرت محمد صلی الله علیه وآله در تجربههای وحیانی گوناگون به وسیله خداوند بر حضرت نازل میشد.
از آن جا که نزول قرآن و مخاطب آن به حضرت محمد صلی الله علیه وآله اختصاص یافته است، شناخت حقیقت نزول آن برای دیگران که در واقع نامحرم تلقی میشوند، امری دشوار و شاید محال باشد.
باری میتوان اضلاعی از آن را با اتکا به آیههای قرآنی و نیز کلمات نورانی مخاطب وحی حضرت محمد صلی الله علیه وآله و اصول فلسفه و عرفان باز شناخت، اما در تفسیر چگونگی نزول قرآن با اتکا به قرآن و روایات دیدگاههای گوناگونی ارائه شده است که در این جا به اختصار به تحلیل و بررسی آنها میپردازیم...
✂️برشی کوتاه از مقاله «کیفیت نزول قرآن و رهیافتهای گوناگون آن»
🔗ادامهی مطلب
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء نوزدهم
﴿وَهُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً وَكانَ رَبُّكَ قَديراً﴾ (فرقان: ۵۴)
﴿و اوست خدایی که انسان را از آب آفرید پس برای او نسل و دامادی قرار داد و خدای تو بر هر کاری تواناست﴾
💫شأن نزول
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: «كُنْتُ أَنَا وَعَلِي نُوراً بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ آدَمَ بِأَرْبَعَةَ عَشَرَ أَلْفَ عَامٍ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ قَسَمَ ذَلِكَ النُّورَ جُزْءَيْنِ رَكِبَا فِي آدَمَ فَجُزْءٌ أَنَا وَجُزْءٌ عَلِي بْنُ أَبِيطَالِب» (الطرائف، ج ۱، ص ۱۵)
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «۱۴ هزار سال پیش از آنکه خداوند آدم را بیافریند، من و علی همچون نوری در نزد خداوند بودیم؛ پس آنگاه که خداوند آدم را آفرید، این نور بر دو قسمت شده و در وجود او قرار گرفت؛ یک قسمت من و قسمت دیگر علی بن ابیطالب»
ابن عباس گوید: «این آیه درباره پیامبر خدا و علی نازل شده؛ رسول خدا پسر عمویش علی را به ازدواج دخترش درآورد پس علی با او خویشاوندی و دامادی داشته است»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء نوزدهم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات