eitaa logo
پایگاه جامع امامت
1.1هزار دنبال‌کننده
886 عکس
221 ویدیو
6 فایل
کانال پایگاه جامع امامت فعالیت‌های علمی-پژوهشی در حوزه امامت Emamat.net کانال اطلاع رسانی اخبار بنیاد بین المللی امامت: @Emamat_IF کنگره علامه میرحامدحسین: @mirhamedhosein ارتباط: @vir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📜نامه‌های معصومان، از جمله میراث مکتوب و لکن مغفولی است که چندان در مطالعات امامت‌پژوهی شیعی مورد واکاوی قرار نگرفته است. در این پژوهه، ابعاد امامت با تکیه بر نامه‌های امام علی علیه‌السلام تا امام باقر علیه‌السلام تحلیل شده است. برابرِ این نصوص مکتوب، امامت یک مفهوم چند بُعدی است که این ابعاد از یکدیگر قابل انفکاک نیستند. لازمه‌ی پیشوایی امت، دارا بودن اوصاف الاهی، اتصاف به پیامبر و بهره‌مندی از صفات شخصی بارز است. ✂️بخشی از مقاله «مؤلفه‌های بنیادین امامت در نامه‌های معصومان علیهم‌السلام» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖جزء ششم ﴿إنّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ والَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ ويُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ* وَمَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذينَ آمَنُوا فَإنّ حِزبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ﴾ (مائده: ۵۵-۵۶) همانا سرپرست شما خداست و پیامبرش و نیز آن کسانی که به خدا و رسولش ایمان آوردند و نماز را برپای داشتند؛ هنگام رکوع در نمازشان در راه خدا انفاق کرده‌اند. پس هرکس خدا و فرستاده‌اش و آنان که ایمان آورده اند را به دوستی برگزیند، پس بداند که حزب خدا پیروزمندان‌اند. 💫شأن نزول قال الامام الباقر علیه‌السلام: «أنّ رسول اللّه صلی الله علیه وآله كان يصلّی ذات يوم في مسجد فمرّ به مسكین فقال له رسول الله صلی الله علیه وآله هل تصدّق علیک بشيء قال نعم مررت برجل راكع فأعطاني خاتمه و أشار بيده فإذا هو عليّ بن أبي طالب علیه‌السلام فنزلت هذه الآية فقال رسول الله صلی الله علیه وآله هو وليّكم بعدی» (اثبات الهداة، ج۳، ص۲۳۷) حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود: «روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله در مسجد نماز می‌گذارد که فقیری بر ایشان گذشت. پیامبر از او پرسیدند: "آیا کسی تو را صدقه داد؟" عرض کرد: "آری از کنار مردی گذشتم که در حال رکوع بود و انگشترش را به من داد" سپس این آیه نازل شد. پیامبر فرمود: "او پس از من ولی و سرپرست شماست" ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء ششم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء هفتم ﴿وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ‏﴾ (انعام: ١٩) این قرآن بر من نازل شده است تا به وسیله آن شما و هر آن‌کس که این قرآن به او برسد را بیم دهم. 💫شأن نزول قال الامام الصادق علیه‌السلام: «مَنْ بَلَغَ أَنْ يَكُونَ إِمَاماً مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ فَهُوَ يُنْذِرُ بِالْقُرْآنِ كَمَا أَنْذَرَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله» (تفسیر العیاشی، ج ۲، ص ۲۴۷) امام صادق علیهالسلام فرمود: «هر كس از آل محمد كه به امامت برسد به وسيله قرآن بيم مى‏‌دهد چنان كه رسول خدا صلی الله علیه و‌آله با آن بيم دادند.» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء هفتم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🔍از آن‌جا که مبنای همه منابع و مصادر حدیثی و فقهی درباره نوروز، روایت مُعَلّی بن خُنَیس، به نقل از امام صادق علیه‌السلام است، در این پژوهش ضمن اشاره مختصری به سیر تطوّر نوروز، با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی روایت معلّی و صحت و سقم آن پرداخته می‌شود. 📑یافته‌های تحقیق حاکی از این است که روایت معلی درباره نوروز پذیرفتنی نیست؛ چراکه این روایت با وقایع تاریخی مطابق نیست. 💢همچنین در نسخه‌های نخست مصباح المتهجدِ شیخ طوسی، نخستین اثر مورد استناد منابع پسین، چنین روایتی دیده نمی‌شود و در نسخه‌های پسین به آن افزوده شده است. ✂️بخشی از چکیده مقاله «بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی مطالعه موردی: روایت مُعَلّی بن خُنَیس» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖جزء هشتم ﴿وَنادى‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ماأَغْنى‏ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ﴾ (اعراف: ۴٨) و اهل اعراف مردانى را كه از نشانه‌هايشان مى شناسند، آواز مى‌دهند [و به عنوان سرزنش] مى‌گويند: [امكانات مادى و] جمعيت [انسانى] شما و تكبّرى كه مى‌ورزيديد، عذابى را از شما دفع نكرد. 💫شأن نزول ابن عباس می‌گوید: «"اعراف" مکانی بلند از صراط است. در روایت است روزی ابن کوا به نزد امیرمؤمنان علیه‌السلام آمد و از ایشان درباره این آیه سوال کرد. آن حضرت فرمود: «نَحْنُ نُوقَفُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ فَمَنْ يَنْصُرُنَا عَرَفْنَاهُ بِسِيمَاهُ فَأَدْخَلْنَاهُ الْجَنَّةَ وَمَنْ أَبْغَضَنَا عَرَفْنَاهُ بِسِيمَاهُ فَأَدْخَلْنَاهُ النَّار؛ (ینابیع المودة،قندوزی،ج ۱،ص ۳۰۳) ما اهل‌بیت روز قیامت میان بهشت و دوزخ می‌ایستیم؛ پس هر آن‌که ما را یاری کرده باشد، او را به چهره می‌شناسیم و او را به بهشت وارد می‌کنیم و هرکس با ما دشمنی داشته باشد را به چهره می‌شناسیم و او را به جهنم می‌فرستیم» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء هشتم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
✍نا آشنایی و یا عدم دقت در سیر تبیین معارف وحیانی، گاه سبب بروز شبهه تبدّل و تحول پذیری، آموزه‌های شیعی شده است؛ از این رو، شناختی دقیق از سیر تبیین معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام نیازمند توجه به همه شرایط و عناصر تاریخیِ اثرگذار در دوره پیامبر و امامان است که در آن، تکامل تدریجی معارف با دو ویژگیِ نخست، فرایند اجمالی تفصیلی و دوم، ترسیم چهار دوره روشن می‌گردد. 📖نوشته حاضر با محور قرار دادن آموزه نسبی در دوران حضور اهل‌بیت علیهم‌السلام بر آن است تا چگونگی روند تبیین این اصل را با ملاحظه عناصر تاریخی در دوره «امامت» حضور، بیان کند و نیز نشان دهد که محتوای وحیانی در سیر خود دستخوش تبدّل و تحول نشده است. ✂️چکیده مقاله «مراحل تبیین اصل امامت در عصر حضور» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅┅┅❅❁ـ﷽ـ❁❅┅┅┅┈ السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ سلام بر بهار مردمان وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام و خرمی روزگاران ┄┅┅┅❀💐❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net علیه‌السلام تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء نهم ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِمايُحْييكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾(انفال: ٢۴) ای ایمان آورندگان! آنگاه که خدا و پیامبر شما را می‌خواند، پاسخ گویید که برای شما حیات‌بخش خواهد بود و بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حائل می‌شود و بدانید که به سوی او محشور می‌شوید. 💫شأن نزول قال الامام الباقر علیه‌السلام فِي قَوْلِهِ "ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا ..." يَقُولُ: «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام فَإِنَّ اتِّبَاعَكُمْ إِيَّاهُ وَوَلَايَتَهُ أَجْمَعُ لِأَمْرِكُمْ وَأَبْقَى لِلْعَدْلِ فِيكُم‏» (تفسیر البرهان، ج ۲، ص ۶۶۴) حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود: «خداوند دراین آیه مومنان را فرمان داده است تا به دعوت حق تعالی برای پذیرش ولایت علی بن ابیطالب علیه‌السلام پاسخ گویند؛ زیرا پیروی شما از او موجب تقویت و استواری جامعه شما می‌شود و رعایت عدالت در آن ماندگارتر خواهد بود» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء نهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅┅┅❅❁ـ﷽ـ❁❅┅┅┅┈ رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره فضیلت حضرت خدیجه سلام الله علیها می‌فرمایند: خدیجه و کجاست مانند خدیجه، مرا تصدیق کرد هنگامی که مردم مرا تکذیب کردند و بر دین خدا یاری‌ام کرد و با همه مال خود کمکم نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصری از زمرد که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست بشارت دهم.» قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «خَدِیجَةُ وَ اَینَ‌ مِثْلُ‌ خَدِیجَةَ صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ وَ آزَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ اَعَانَتْنِی عَلَیهِ بِمَالِهَا اِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَمَرَنِی اَنْ اُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب.» 📜خوارزمی، موفق بن احمد، المناقب، ص ۳۵۰. ┄┅┅┅❀🖤❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖جزء دهم ﴿هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ﴾ (انفال: ۶۲) اوست خدایی که تو را به یاری خویش و به وسیله مؤمنان تقویت کرد. 💫شأن نزول قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: «لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ رَأَيْتُ عَلَى سَاقِ الْعَرْشِ مَكْتُوباً لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَيَّدْتُهُ بِعَلِيٍّ وَ نَصَرْتُه‌‏» (الصراط المستقيم إلی مستحقی التقديم، ج ۱، ص ۲۹۴) پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «آنگاه که به معراج برده شدم، دیدم بر ستون عرش نوشته شده "خدایی جز خدای یکتا نیست، محمد فرستاده اوست و او را با علی تقویت و یاری کردم."» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء دهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
💠حضرت خدیجه سلام الله علیها بانوی بی‌نظیر حجاز در شیوه همسرداری خویش با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در سه بعد فرهنگی، روان شناختی و رفتاری بسیار تحسین برانگیز عمل کرده که می‌تواند الگویی کامل برای همه زنان مؤمن بلکه مطلق زنان باشد. آن حضرت که در زمان حیات و پس از آن مورد توجه دیگران بودند در حوزه فرهنگی تحولاتی در خصوص نگاه به شیوه همسرگزینی، تأثیر سن در ازدواج و عدم تأکید بر تجمل گرایی ایجاد نمودند. 🔸در حوزه روان شناختی دارای ویژگی‌های عشق و معرفت، اعتماد قلبی به همسر و درک مشکلات زندگی بود. 🔹هم‌چنین در حوزه رفتاری دارای ویژگی‌هایی مانند عفت، سخاوت، تکریم همسر، حمایت از همسر و موجد فضای ایمن و آرامش بخش در خانه بود. 📝بنابراین می‌توان گزارش کرد که به کارگیری مجموع این مؤلفه‌ها توسط زنان، موجب ارتقای جایگاه آنان نزد همسر و در نتیجه استحکام خانواده و نیل به اهداف مشترک می‌شود. ✂️برشی از چکیده مقاله «شیوه همسرداری حضرت خدیجه سلام الله علیها در سه حوزه فرهنگی، روان شناختی و رفتاری» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: براى بهشـت درى است بنـام (ريّـان) كه از آن فقط روزه‌داران وارد مى‌شوند. قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه وآله وسلم: اِنَّ لِلْجَـنَّةِ بابا يُدْعى الرَيّانُ لا يَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصّـائِمُونَ. وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۲۹۵، ح ۳۱. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء یازدهم ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين‏﴾ (توبه: ۱۱۹) ای ایمان آورندگان، از خدا پروا کنید و همواره با راستگویان باشید. 💫شأن نزول عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام فِي قَوْلِه تَعَالَى‏ "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ" قَالَ: «مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام‏‌‏» (الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۳، ص ۲۹۰) امام باقر علیه‌السلام فرمود: «مقصود خداوند در این آیه که می‌فرماید "از خدا بترسید و همواره با راستگویان باشید" یعنی با علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام باشید» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء یازدهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
✍مسأله اصلی پژوهش حاضر درنگی در فضیلت اخلاقی وفاداری و تحلیل معناشناختی و بیان اقسام آن است و کوشش شده مصادیق آن در زندگی همسر پیامبر خاتم، حضرت خدیجه کبری ارزیابی شود و دلایل شاخص بودن ایشان بدین وصف واکاوی گردد. 📊نتایج و یافته‌های پژوهش که با تأمل در میان منابع تاریخی، روایی و اخلاقی بدست آمده است، حکایت از دو کاربرد و معنای کلان وفاداری دارد؛ یکی ماهیتی حقوقی و اجتماعی داشته و آن تعهد و سرسپردگی نسبت به پیمان، عهد و میثاق است. معنای دوم ثبات در محبت و ارادت و اتمام مودت و شفقت نسبت به محبوب است و البته اطلاق دوم از نتایج و توابع اطلاق اول است و هر دو معنا فضیلتی اخلاقی هستند. ✂️بخشی از چکیده مقاله «واکاوی معناشناختی وفاداری به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام‌المؤمنین خدیجه کبری علیهاسلام» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء دوازدهم ﴿أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْه‏﴾ (هود:۱۷) آیا کسی که همواره بر دلیلی از جانب پروردگارش است و به دنبال او گواهی از جانب خداست (همانند کسی است که بر گمان و شک خویش تکیه می کند؟) 💫شأن نزول قَالَ الامام عَلِي علیه‌السلام‏: «رَسُولُ اللَّهِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ أَنَا الشَّاهِدُ مِنْه ُ أَتْلُوهُ أَتْبَعُه‏» (العیاشی، ج ۲، ص ۱۴۱) امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: «آن کس که همواره بر دلیل آشکاری از جانب پروردگارش می‌باشد رسول خداست و من همان کسی هستم که از اویم و بر او گواهم، به راه او می‌روم و از او تبعیت می‌کنم» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء دوازدهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
✍پیوند «برادری و اخوت» که از ایمان سرچشمه می‌گیرد و در سطوح مختلف زندگی گسترش می‌یابد، در قرآن و به دنبال آن، در سیره پیشوایان دین نمودی ویژه یافته است؛ از این رو، برای استوارسازی روابط اجتماعی بر پایه ایمان و تحقق پیوند برادری و اخوت راه‌هایی کارآمد ارائه گردیده است. این جستار که با هدف بررسی و بازگویی این راه‌ها نگاشته شده است، پس از بیان کاربرد اخوت در قرآن و ذکر مؤلفه‌های آن، به بیان شیوه‌های تحکیم برادری و اخوت و آسیب‌های آن می‌پردازد و سرانجام، مهم‌ترین وظایف و حقوق متقابل برادری در جامعه ایمانی را یادآور می‌شود. ✂️برشی کوتاه از مقاله «اخوت ایمانی در آموزه‌های اسلامی» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء سیزدهم ﴿وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هاد ﴾ (رعد: ۷) و آنان که به خدا و پیامبرش کافر شدند، می‌گویند: «چرا برای اثبات ادعای پیامبری اش، معجزه‌ای به همراه او نیامده است؟ تو فقط ترساننده ایشان از عذاب الهی هستی و برای هر قومی هدایتگری است.» 💫شأن نزول ابن عباس گوید: «آن زمان که این آیه نازل شد، پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «أَنَا الْمُنْذِرُ وَ عَلِيٌّ الْهَادِي مِنْ‏ بَعْدِي فَقَالَ: يَا عَلِيُّ بِكَ يَهْتَدِي الْمُهْتَدُون‏؛ (تفسير فخر رازی، ج ۱۹، ص ۱۴) من بیم دهنده هستم و پس از من علی علیه السلام هدایتگر است. سپس فرمود: ای علی به تو هدایت شدگان این امت رهنمون می‌شوند» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء سیزدهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
✍امامیه بر این باور است که امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عین داشتن کمال عقل و نیروی جوانی هم‌چنان زنده است و گذر روزگار نمی‌تواند ضعف و فترتی برای ایشان ایجاد کند. مخالفان در مقابل این دیدگاه معتقدند که عادت و عرف بشری این‌گونه نیست که کسی در این مدت طولانی حیات داشته باشد. ✨شیخ طوسی در مواجهه با این شبهه از کهن‌سالان عرب و عجم نام می‌برد که مدت عمر بسیار طولانی داشته‌اند. ایشان از حضرت نوح علیه‌السلام، لقمان بن عاد، ربیع بن ضبیع، مستوغر بن ربیعه، اکثم صیفی و دیگرانی نام می‌برد و مدت عمر آن‌ها را نیز بیان می‌کند. 💥وی سپس بیان می‌کند که ساده‌ترین راه برای اثبات ... 🔗ادامه مطلب ┄┅┅┅❀🌺❀┅┅┅┄ به مناسبت ولادت شیخ طوسی (۱۵ رمضان ۳۸۵ ق)، محدث و فقیه شیعی و نویسنده کتاب‌های تهذیب و الاستبصار 🌐https://emamat.org 🆔@emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
📚شیخ طوسی علاوه بر بررسی علت غیبت امام علیه‌السلام از انظار عموم خلق، به بحث پیرامون علت غیبت ایشان از شیعیان و دوستدارانشان نیز می‌پردازد. 🔍وی در این زمینه برخی از اقوال را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. برخی از علما گفته‌اند که غیبت ایشان از برخی دوستدارانشان از ترس شایع شدن اخبار دیدار با امام و آزار‌رسانی دشمنان به ایشان است. 👈شیخ این نظر را نمی‌پسندد و آن را وجهی ضعیف می‌داند، از آن روی که عقلای شیعه ضرر این شیوع اخبار را برای خود و امام می‌دانند، بنابراین چگونه همه را به اجتماع امام و زیارت ایشان دعوت می‌کنند؟... 🔗ادامه مطلب ┄┅┅┅❀🌺❀┅┅┅┄ به مناسبت ولادت شیخ طوسی (۱۵ رمضان ۳۸۵ ق)، محدث و فقیه شیعی و نویسنده کتاب‌های تهذیب و الاستبصار 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖جزء چهاردهم ﴿وَ نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلين‏﴾ (حجر: ۴۷) و ما از دل‌های بهشتیان هر آنچه کینه و رنج است، زدودیم و آنان چون برادران بر روی تخت روبروی یکدیگر می‌نشینند. 💫شأن نزول قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله: «إِنِّي مُوَاخٍ بَيْنَكُمْ كَمَا آخَى اللَّهُ بَيْنَ الْمَلَائِكَةِ» ثُمَّ قَالَ لِعَلِيٍّ علیه‌السلام: « أَنْتَ أَخِي وَ رَفِيقِي» ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: «الْأَخِلَّاءُ فِي اللَّهِ يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْض‏» (الروضة في فضائل أميرالمؤمنين علیه‌السلام، ج۱، ص ۷۷) رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «همانا من در میان شما برادری ایجاد کردم و هر یکی از شما را با دیگری برادر خواندم، همان‌گونه که خداوند میان فرشتگان برادری ایجاد کرد» سپس به علی علیه‌السلام فرمود: «تو برادر من و رفیق من هستی» آنگاه این آیه را تلاوت کرد و فرمود: «دوستانی که برای خدا با یکدیگر صمیمیت دارند و به روی همدیگر می‌نگرند» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء چهاردهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺امام حسن عليه‌السلام می‌فرمایند: در طلب روزى، همانند كسى كه براى چيره شدن [بر حريف] تقلاّ مى‌كند، تقلاّ مكن، و به تقدير نيز چندان تكيه مكن كه از كار و كوشش دست كشى؛ زيرا در جستجوى فضل [و روزى] خدا رفتن از سنّت است و آرام بودن در طلب روزى از خويشتن‌دارى و مناعت طبع. نه خويشتن‌دارى و مناعت طبع، روزى را از انسان دور مى‌كند و نه حرص، روزى را زياد مى‌كند؛ چه، روزى قسمت شده است و حرص زدن، موجب افتادن در ورطه گناهان است. الإمامُ الحسنُ عليه‌السلام: لا تُجاهِدِ الطَّلبَ جِهادَ الغالِبِ، و لا تَتَّكِلْ على القَدَرِ اتِّكالَ المُستَسلِمِ، فإنّ ابتِغاءَ الفَضلِ مِن السُّنَّةِ، و الإجمالَ في الطَّلبِ مِن العِفَّةِ، و لَيسَتِ العِفَّةُ بدافِعَةٍ رِزقا و لا الحِرصُ بِجالِبٍ فَضلاً، فإنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ، و استِعمالَ الحِرصِ استِعمالُ المَآثِمِ. بحارالأنوار، ج ۴، ص ۱۰۶، ح ۷۸ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net علیه‌السلام تلگرام اینستاگرام آپارات
✍صلح امام حسن علیه‌السلام با معاویه در سال چهلم هجری، یکی از مهم‌ترین وقایع صدر اسلام است که باعث تغییر مدلِ حکومت اسلامی، از خلافت به سلطنت شد. به همین جهت، مورخان و محدثان، این واقعه را مورد توجه خویش قرار داده­‌اند و هر­کدام، با توجه به رویکردِ مذهبی و سیاسی خود، به نقل و تحلیل علل آن پرداخته‌اند... ✂️برشی کوتاه از مقاله «بررسی تطبیقی دلایل صلح امام حسن علیه‌السلام در منابع روایی و تاریخی فریقین تا قرن هفتم» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖 جزء پانزدهم 👇👇👇
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (٢) 📖جزء پانزدهم ﴿وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاتُحْصُوها‏﴾ (نحل: ۱۸) اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید، هرگز نمی‌توانید 💫شأن نزول ابن عبّاس: استقبل النبي صلى اللّه عليه وآله علي بن أبيطالب. فقال له: «ياأباالحسن ما أوّل نعمة أنعم اللّه تعالى عليك بها؟» فقال: «أن خلقني ذكرا سويّا» فقال: «والثانية؟» قال: «أن هداني لدينه و عرّفني نفسه» قال: «فماالثالثة؟» قال: ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها‏﴾ فقال النبي: «بخ بخ، ياأباالحسن خلقت حكيما. ياعلي، أدن الغريب واليتيم، وارحم المسكين، فإنه لايبغضك إلا دعي، أونصرانيّ، ومن سائر الناس إلا شقي» (غررالأخبار و درر‌الآثار في مناقب أبي الائمة الأطهار علي علیه‌السلام، ج ۱، ص ۲۲۲) ابن عباس گوید: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی بن ابیطالب علیه‌السلام فرمود: «ای اباالحسن! نخستین نعمتی که خداوند به تو داد چه بود؟» عرض کرد: «مرا مرد آفرید و در آفرینش من هیچ نقصی ایجاد نکرد» فرمود: «و دومین نعمت؟» عرض کرد: «مرا به آیین خویش هدایت کرد و خودش را به من شناساند» فرمود: «و سومین آن‌ها؟» علی علیه‌السلام آیه را خواند. پس پیامبر خدا فرمود: «آفرین باد بر تو ای اباالحسن، خداوند تو را حکیم آفریده است. ای علی، همواره غریب و یتیم را رسیدگی کن و بر مسکین مهربان باش. پس بدانکه تو را دشمن نمی‌دارد جز مردمان پست یا کافران و یا افراد بدبخت از دیگر مردمان» ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن (١) جزء پانزدهم در کانال پایگاه جامع امامت ┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄ 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات
✍مطابق نقل منابع، برخی شیعیان پس از صلح امام حسن علیه‌السلام، به مخالفت برخاسته، با عبارات موهن آن امام را مورد خطاب قرار دادند. کم‌توجهی برخی محققان به مباحث مبهمی هم‌چون گوناگونی اسناد و منابع، تنوع ادبیات اعتراض و نبود قرائت صحیح از گفته‌ها و نامشخص بودن بستر زمانی و مکانی اعتراض‌ها، سبب انعکاس این روایات در آثار مخالفان شده است. نوشته‌ی حاضر می‌کوشد تا با توصیف دقیق و جامع واقعه، مدعای مخالفت نکردن بزرگان شیعه با امام حسن علیه‌السلام و توهین نکردن طرفداران به آن حضرت را به آزمون بگذارد. ... ✂️برشی کوتاه از مقاله «بازخوانی و نقد گزارش‌های اعتراض به صلح امام حسن علیه‌السلام» 📥دریافت مقاله 🌐https://emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات