مداحیحاجآقاصفوی۹۹.۱۰.۲۷.mp3
2.49M
صوت مراسم ایام فاطمیه 99 🏴
🎤مداحی با نوای حاج آقا صفوی
📥زمان؛ 10دقیقه
🗓27 دیماه
🕌حرم مطهر امامزاده موسی و علی (علیهماالسلام)
@emamzadeh_sarab
مداحیمیرزا هاشم۹۹.۱۰.۲۷.mp3
2.75M
صوت مراسم ایام فاطمیه 99 🏴
🎤مداحی با نوای میرزا هاشم حبیب زاده
📥زمان؛ 11دقیقه
🗓27 دیماه
🕌حرم مطهر امامزاده موسی و علی (علیهماالسلام)
@emamzadeh_sarab
#زیارت_خاصه
#حضرت_ فاطمه«سلاماللهعلیها» در روز شهادت آن حضرت[سوم جمادیالثانی] که سبب #آمرزش_گناهان میشود.
🆔 @Emamzadeh_sarab
#روزشمار_فاطمیه
⚫️امروز روز شهادت صدیقه طاهره، زهرا مرضیه سلام الله علیها است...⚫️
بر تربت تو آب شود پیکر علی...😭
از اباعبدالله علیه السلام روایت است که مولایمان امیرالمومنین علیه السلام پس از دفن حبیبه شان فرمودند:
راستى كه امانت پس گرفته شد، و گروگان دريافت گشت،
و زهرا خيلى سريع از دستم ربوده شد.
اى رسول خدا اكنون ديگرى چقدر اين آسمان نيلگون و زمين تيره و در نظرم زشت جلوه مى كند!
امّا اندوهم هميشگى گشته، و شبم به بيدارى كشيده،
اندوه هرگز از دلم رخت نبندد تا آنگاه كه خداوند همان سرايى را كه تو در آن مقيم گشته اى برايم برگزيند.
غصّه اى دارم. بس دلخراش، و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، من بخداوند شكوه مى برم...😭
📚الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص282
@emamzadeh_sarab
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شهادت_مادرم_افسانه_نیست شماره 15
بازخوانی برخی از اسناد شهادت حضرت زهرا سلام اله علیها در کتب اهل سنت 😭😭😭
@emamzadeh_sarab
کویر بی باران:
سوم جمادی الثانی :
🏴شهادت حضرت زهرا علیه السّلام:
(اعلام الوری: ج 1، ص 300. کشف الغمه: ج 1، ص 503. مسار الشیعه: ص 31. توضیح المقاصد: ص 13. مصباح کفعمی: ج 2، ص 597. مصباح المتهجد: ص 732. بحارالانوار: ج 97، ص 375، ج 43، ص 195)
🏴امام رضا علیه السّلام می فرماید: «ان فاطمه صدیقه شهیده»: «همانا فاطمه راستگو و شهیده است».
(اصول کافی: ج 3، ص 475)
🏴در این روز در سال 11 ه’ بنابر قول 95 روز، در روز سه شنبه شهادت حضرت بتول عذراء مظلومه مضروبه حضرت سیده النساء فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به وقوع پیوسته است.
(مستدرک سفینه البحار: ج 2، ص 85)
🏴بعد از شهادت و دفن پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله سه بار به منزل امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهماالسّلام هجوم آورده، در هر لار به طریقی جسارت به اهل بیت علیهم السّلام کردند. در یکی از این دفعات، که در منزل آن حضرت را آتش زدند و به زور وارد منزل شدند، حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها پشت در بودند.
با اینکه می دانستند آن حضرت پشت در است، با لگد و فشار در را باز کردند، و میخ در سینه آن مخدره را آزرد و محسن علیه السّلام سقط شد و پهلوی آن حضرت شکست. آن حضرت بیهوش روی زمین قرار گرفت، و حضرت مولی الموحدین علیه السّلام را با سر و پای برهنه و دست بسته به طرف مسجد بردند.
وقتی حضرت زهرا سلام اللَّه علیها به هوش آمدند به دنبال امیر المؤمنین علیه السّلام رفتند، و از بردن آن حضرت به مسجد مانع شدند. داخل کوچه جلو چشم همسرش اسد اللَّه الغالب امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام، با تازیانه و علاف شمشیر بر بدن حضرت صدیقه شهیده علیها السلام زدند که طبق بعضی روایات از بازوی آن حضرت خون جاری شد و باز بیهوش روی زمین قرار گرفتند.
روزهای حزن فاطمه علیه السّلام:
بعد از این وقایع و فجایع آن حضرت بعضی روزها با دلی شکسته و محزون کنار قبور شهدای احد می رفت و می گریست، و مرگ خود را از خداوند طلب می کرد، تا اینکه آهسته آهسته درد و جراحتهای بدن بیشتر شد، و از آن به بعد نزدیک مدینه زیر درختی می نشست و گریه و ناله می کرد. منافقین آن درخت را هم بریدند. بعد از آن امیر المؤمنین علیه السّلام در آنجا سایبانی ساختند که مشهور به «بیت الاحزان» شد.
روز به روز بر شدت بیماری بی بی افزوده می شد. سینه شکسته و مجروح، بازوی ورم کرده، صورت نیلی، محسن سقط شده، غم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله، مظلومیّت امیر المؤمنین علیه السّلام، کار را به جائی رساند که آن حضرت در بستر بیماری افتاد،
و وصیت های خویش را به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: «شبانه مرا از زیر پیراهن غسل بده و کفن کن و دفن نما. قبرم مخفی باشد و ابوبکر و عمر در تشییع و نماز من حاضر نشوند.
(بیت الاحزان: ص 262 247. بحار الانوار: ج 43، ص 171. فیض العلام: ص 263 258. جنه العاصمه: ص 351 - 361. ریاحین الشریعه: ج 1، ص 293 251. مأساه الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 18، 31، 45، 48، 49، 64، 76. فاطمه الزهراء علیها السّلام بهجه قلب المصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: ص 885 807. وفاه فاطمه الزهراء علیها السّلام مقرم: ص 105 104. عوالم العلوم: جلد سیّده النساء فاطمد الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 1121 1057)
عایشه و غیر عایشه نیز بر جنازه من حاضر نشوند.
(سبعه من السلف: ص 253)
🏴مدینه در شهادت فاطمه علیه السّلام:
روز شهادت آن حضرت، مدینه مثل روز شهادت خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله شده بود. کوچک و بزرگ از زن و مرد، نالان و گریان بودند. بدن مطهر آن حضرت شبانه غسل داده شد و هنگام غسل، امیر المؤمنین و حسنین و زینبین علیهم السّلام و فضه خادمه و اسماء بنت عمیس حاضر بودند. سپس عده ای از گلهای سر سبد اصحاب امیر المؤمنین علیه السّلام: سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و. .. حاضر شدند و بدن را دفن کردند.
در بقیع، چهل صورت قبر ترتیب دادند و بر آنها مقداری آب ریختند.
(بحار الانوار: ج 43، ص 183)
🏴فردای آن روز منافقین قصد نبش قبر را نمودند، ولی امیر المؤمنین علیه السّلام اجازه نفرمودند.
🏴 احتمالات در محل دفن آن حضرت متعدد است، ولی زیارت آن حضرت در مسجد النبی صلّی اللَّه علیه و آله، حجره خود آن حضرت که در زمان ما جزء صحن مسجد است بین محراب و منبر، و در بقیع وارد شده است.
🏴 مدت عمر آن مخدره مظلومه 18 سال و 60 روز یا 90 روز است. سال شهادت یازدهم هجری است.
پاورقي
منبع محدثات شيعه
نويسنده نهلا غروي نائيني
ناشر انتشارات دانشگاه تربيت مدرس
سال چاپ 1375
صفحه 11 و 12 و 13
«#کانال_تقویم_شیعه »
بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم
سوم جمادی الثانی :
🏴شهادت حضرت زهرا علیه السّلام:
(اعلام الوری: ج 1، ص 300. کشف الغمه: ج 1، ص 503. مسار الشیعه: ص 31. توضیح المقاصد: ص 13. مصباح کفعمی: ج 2، ص 597. مصباح المتهجد: ص 732. بحارالانوار: ج 97، ص 375، ج 43، ص 195)
🏴امام رضا علیه السّلام می فرماید: «ان فاطمه صدیقه شهیده»: «همانا فاطمه راستگو و شهیده است».
(اصول کافی: ج 3، ص 475)
🏴در این روز در سال 11 ه’ بنابر قول 95 روز، در روز سه شنبه شهادت حضرت بتول عذراء مظلومه مضروبه حضرت سیده النساء فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به وقوع پیوسته است.
(مستدرک سفینه البحار: ج 2، ص 85)
🏴بعد از شهادت و دفن پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله سه بار به منزل امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهماالسّلام هجوم آورده، در هر لار به طریقی جسارت به اهل بیت علیهم السّلام کردند. در یکی از این دفعات، که در منزل آن حضرت را آتش زدند و به زور وارد منزل شدند، حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها پشت در بودند.
با اینکه می دانستند آن حضرت پشت در است، با لگد و فشار در را باز کردند، و میخ در سینه آن مخدره را آزرد و محسن علیه السّلام سقط شد و پهلوی آن حضرت شکست. آن حضرت بیهوش روی زمین قرار گرفت، و حضرت مولی الموحدین علیه السّلام را با سر و پای برهنه و دست بسته به طرف مسجد بردند.
وقتی حضرت زهرا سلام اللَّه علیها به هوش آمدند به دنبال امیر المؤمنین علیه السّلام رفتند، و از بردن آن حضرت به مسجد مانع شدند. داخل کوچه جلو چشم همسرش اسد اللَّه الغالب امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام، با تازیانه و علاف شمشیر بر بدن حضرت صدیقه شهیده علیها السلام زدند که طبق بعضی روایات از بازوی آن حضرت خون جاری شد و باز بیهوش روی زمین قرار گرفتند.
روزهای حزن فاطمه علیه السّلام:
بعد از این وقایع و فجایع آن حضرت بعضی روزها با دلی شکسته و محزون کنار قبور شهدای احد می رفت و می گریست، و مرگ خود را از خداوند طلب می کرد، تا اینکه آهسته آهسته درد و جراحتهای بدن بیشتر شد، و از آن به بعد نزدیک مدینه زیر درختی می نشست و گریه و ناله می کرد. منافقین آن درخت را هم بریدند. بعد از آن امیر المؤمنین علیه السّلام در آنجا سایبانی ساختند که مشهور به «بیت الاحزان» شد.
روز به روز بر شدت بیماری بی بی افزوده می شد. سینه شکسته و مجروح، بازوی ورم کرده، صورت نیلی، محسن سقط شده، غم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله، مظلومیّت امیر المؤمنین علیه السّلام، کار را به جائی رساند که آن حضرت در بستر بیماری افتاد،
و وصیت های خویش را به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: «شبانه مرا از زیر پیراهن غسل بده و کفن کن و دفن نما. قبرم مخفی باشد و ابوبکر و عمر در تشییع و نماز من حاضر نشوند.
(بیت الاحزان: ص 262 247. بحار الانوار: ج 43، ص 171. فیض العلام: ص 263 258. جنه العاصمه: ص 351 - 361. ریاحین الشریعه: ج 1، ص 293 251. مأساه الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 18، 31، 45، 48، 49، 64، 76. فاطمه الزهراء علیها السّلام بهجه قلب المصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: ص 885 807. وفاه فاطمه الزهراء علیها السّلام مقرم: ص 105 104. عوالم العلوم: جلد سیّده النساء فاطمد الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 1121 1057)
عایشه و غیر عایشه نیز بر جنازه من حاضر نشوند.
(سبعه من السلف: ص 253)
🏴مدینه در شهادت فاطمه علیه السّلام:
روز شهادت آن حضرت، مدینه مثل روز شهادت خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله شده بود. کوچک و بزرگ از زن و مرد، نالان و گریان بودند. بدن مطهر آن حضرت شبانه غسل داده شد و هنگام غسل، امیر المؤمنین و حسنین و زینبین علیهم السّلام و فضه خادمه و اسماء بنت عمیس حاضر بودند. سپس عده ای از گلهای سر سبد اصحاب امیر المؤمنین علیه السّلام: سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و. .. حاضر شدند و بدن را دفن کردند.
در بقیع، چهل صورت قبر ترتیب دادند و بر آنها مقداری آب ریختند.
(بحار الانوار: ج 43، ص 183)
🏴فردای آن روز منافقین قصد نبش قبر را نمودند، ولی امیر المؤمنین علیه السّلام اجازه نفرمودند.
🏴 احتمالات در محل دفن آن حضرت متعدد است، ولی زیارت آن حضرت در مسجد النبی صلّی اللَّه علیه و آله، حجره خود آن حضرت که در زمان ما جزء صحن مسجد است بین محراب و منبر، و در بقیع وارد شده است.
🏴 مدت عمر آن مخدره مظلومه 18 سال و 60 روز یا 90 روز است. سال شهادت یازدهم هجری است.
پاورقي
منبع محدثات شيعه
نويسنده نهلا غروي نائيني
ناشر انتشارات دانشگاه تربيت مدرس
سال چاپ 1375
صفحه 11 و 12
@emamzadeh_sarab
#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_فاطمی
#زندگی_به_سبک_مادر
#حضرت_علی
#خطبه_فدکیه
💔 3 دقیقه با خطبه فدکیه
❣️ برادرِ پیامبر
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها:
🌿 «ولی هر زمان آتش جنگ را برافروختند خدا آن را خاموش کرد. و هرگاه شاخ شیطان نمایان میگشت و فتنههای مشرکان دهان میگشود، پدرم، برادرش علی (علیه السلام) را در کام آنها میافکند، و آنها را به وسیله او سرکوب مینمود، و او هرگز از این مأموریتهای خطرناک باز نمیگشت مگر زمانی که سرهای دشمنان را پایمال میکرد و بینی آنها را به خاک میمالید! او [علی (علیه السلام)] در راه خشنودی خدا متحمل رنج و سختی گردید، و در راه انجام دستورات الهی تلاش مینمود و به رسول خدا (ص) نزدیک و سیّد و سالار اولیای خدا بود. او همیشه آماده (فعالیت) و خیرخواه مردم بود و با جدّیت و زحمت تلاش مینمودو در راه خدا از ملامتِ ملامت کننده نمیهراسید.»
🥀
▪️ قهرمان کیست؟ آیا قهرمانی، فقط به معنی شکست دادن حریف است؟ هر حریفی و در هر شرایطی؟ آیا به کسی که با برادر کوچکتر خود و یا پدر و مادرِ پیر خود دعوا میکند و به راحتی آبِ خوردن، آنها را میزند، قهرمان است؟ جواب کاملاً مشخص است! به چنین کسی نه تنها لقب قهرمان نمیدهند، بلکه او را سرزنش هم میکنند. قهرمان کسی است که در مقابل دشمن، ترس به دل راه ندهد و با تمام توان در راهی که به حق بودن و درست بودنش اعتقاد دارد، تلاش کند. چه در زمانی که شرایط برای پیروزیاش فراهم است و چه در شرایطی که خطر، او را تهدید میکند و احتمال هرگونه اتفاقی، دور از ذهن نیست.
▪️ قهرمان واقعی کسی است که تنها و تنها هدف و آرمانش برای او اهمیت داشته باشد و آن قدر به درستی آن هدف و آرمان عقیده داشته باشد که هیچ حرف وحدیث و شایعهای، دلش را نلرزاند. چراکه گاهی در هنگام انجام کاری، خطر جانی انسان را تهدید نمیکند، ولی ممکن است عدهای شروع کنند به شایعه سازی و حتی سرزنش. در این مواقع است که فرق کسی که به خاطر حرف مردم و تعریف و تمجید آنها، سراغ انجام کاری رفته با کسی که به خاطر خدا دست به انجام آن کار زده، مشخص میشود. اولی با بهانههای مختلف از ادامه دادن کار، شانه خالی میکند ولی دومی بدون این که ذرهای شک به دلش راه بدهد، کارش را تمام میکند.
▪️ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برادرِ پیامبر را الگویی در قهرمانی معرفی میکند. حضرت در این قسمت از خطبه به همسرش افتخار میکند و در جمع منافقین و مسلمانان ترسویی که به محض کوچکترین احساس خطر، عهد و پیمانشان را با پیامبر فراموش کردند، فردی را معرفی میکند که در تمامی خطرها، اولین یار پیامبر بود و در کنار شجاعت، عبادتش نیز بینظیر بود.
🆔@emamzadeh_sarab
✨امام صادق عليه السلام:
زمانی که مومن #مرتکب_گناهی میشود، خداوند تا #هفت_ساعت به او #مهلت میدهد؛
اگر در این زمان #توبه کند برایش نوشته نخواهد شد...
📙 کافی ، جلد٢
@emamzadeh_sarab
سخنرانیحاجآقاوطنخواه۹۹.۱۰.۲۸.mp3
10.58M
صوت مراسم ایام فاطمیه 99 🏴
شب شام غریبان شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)
🎤سخنرانی استاد وطن خواه
📥زمان؛ 44دقیقه
🗓28 دیماه
🕌حرم مطهر امامزاده موسی و علی (علیهماالسلام)
@emamzadeh_sarab
🏴 برابر مرتبه انبیا و اولیا
▪️فاطمه زهرا سلاماللهعلیها سرور همه زنان عالم است؛ بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبهای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیا است. ۷۶/۷/۳۰
🆔 @Emamzadeh_sarab
چگونه زیستن!
عقاب داشت از گرسنگی می مرد و نفسهای آخرش را می کشید.
کلاغ و کرکس هم مشغول خوردن لاشه ی گندیدۀ آهو بودند.
جغد دانا و پیری هم بالای شاخۀ درختی به آنها خیره شده بود.
کلاغ و کرکس رو به جغد کردند و گفتند: این عقاب احمق را می بینی!؟ بخاطر غرور احمقانه اش دارد جان می دهد!
اگر بیاید و با ما هم سفره شود نجات پیدا می کند. حال و روزش را ببین آیا باز هم می گویی عقاب سلطان پرندگان است؟
جغد خطاب به آنان گفت:
عقاب نه مثل کرکس لاشخور است و نه مثل کلاغ دزد. آنها عقابند، از گرسنگی خواهند مرد اما اصالتشان را هیچ وقت از دست نخواهند داد.
از چشم عقاب، چگونه زیستن مهم است نه چقدر زیستن.
زندگی ما انسانها هم باید مثل عقاب باشد، مهم نیست چقدر زنده ایم! مهم این است که به بهترین
شکل انسانی زندگی کنیم. انسان زیستن مهم است.
#سبک_زندگی
@emamzadeh_sarab
#سبک_زندگی
#کودک_و_نوجوان
#دعا_کردن
🌿🌷🌿برای دعا کردن
یکی از مهم ترین آثار صلوات کمک به اجابت دعاهای ماست. امیرمومنان علی(ع) پیش از هر دعایی اول صلوات می فرستاد. از آن بزرگوار پرسیدند: «چرا شما چنین می کنید و پیش از دعاهای خود نخست صلوات می فرستید؟»
امام فرمود: «چون دعای همراه با صلوات اجابت می شود.»
منظور امام این بود که صلوات دعایی اجابت شده است که وقتی در کنار دعایی دیگر قرار می گیرد خدا به برکت آن این دعا را هم اجابت می کند.
🆔 @emamzadeh_sarab
🔻چرا مردم مدینه فاطمه(س) را یاری نکردند؟
➖ یکی از زشتترین انواع ترسها در جامعه «ترس از تحقیر و سرزنش» است که یک ترس روانی است. این بدتر از ترسِ از مرگ یا فقر است که سلطهگران بهکار میگیرند.
➖ مردم کوفه از سرِ چه ترسی امامحسین(ع) را یاری نکردند؟ ترسیدند که مبادا لشکر یزید بیاید و آنها را تکهتکه کند. اما در فاطمیه، مردم از چه چیزی ترسیدند و نالۀ فاطمه(س) را جواب ندادند؟ آیا کسی تهدید کرده بود که آنها را تکهتکه میکند؟
➖ وقتی امامحسین(ع) صدا زد «هَل مِن ناصرٍ ینصُرنی» هرکسی به ایشان کمک میکرد، کشته میشد، اما وقتی فاطمۀ زهرا(س) بین در و دیوار ضجه زد، اگر کسی به ایشان کمک میکرد، کشته نمیشد. کمااینکه زبیر با شمشیر آمد که مثلاً کمک کند، اما شمشیرش را گرفتند و خودش را نکشتند.
➖ در مدینه نه ترس از فقر بود، نه ترس از کشتار بود، بلکه یک ترس روانی وجود داشت؛ مردم مدینه در رودربایستیِ همدیگر ماندند و فاطمه را کمک نکردند، آنها سکوت زشتی کردند و این خیلی خیانتکارانه بود.
➖ یک جوّ روانی سنگین علیهِ علی(ع) ایجاد شده بود که هیچکسی به ایشان کمک نمیکرد. حتی نقل شده است تعداد زیادی در یک شب به علی(ع) وعدۀ یاری دادند اما روز که شد، در رودربایستی ماندند و نیامدند!
#استاد_پناهیان
🆔 @Emamzadeh_sarab
◾️بیانات آیتالله العظمی مظاهری؛ در آستانۀ شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلاماللهعلیها»
🔳نگاهی به ابعاد شخصیّت و فضائل حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔸تقاضا دارم در این چند روز، به توسّل اهمیّت دهید و به هر اندازه که میتوانید در این دو سه روز، عزادار حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» باشید. این عزاداری خیلی بهجاست و مورد رضایت امام زمان«عج» میباشد.
🔸در شرایط فعلی که دنیا دچار بحران است و زندگی برای مردم سخت شده، چارۀ کار دعا و توسّل است. امیدوارم با توسّل و عزاداری مردم، حضرت ولیّ عصر«عج» نظر لطفی بکنند و خداوند تعالی بهواسطۀ ایشان، گرفتاریهای مردم را رفع و سختیها را مبدّل به آسانی فرماید.
🔹از روایات به خوبی استفاده میشود که حضرت زهرا«ع» محور عالم وجود است. روایت ثقلین که خدشهای از نظر سند ندارد و بهطور متواتر از پیامبر اکرم«ص» نقل شده، گویای این حقیقت است: «إِنِّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِى أَهْلَ بَيْتِى وَ إِنَّهُمَا لَمْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَنْ تَضِلُّوا».
🔸در عبارت «حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» مراد از حوض، حضرت زهرا«ع» است.
🔹وجود مقدّس حضرت زهرا«ع» در دنیا، مصداق یک انسان کامل است که اسلام و تشیّع مرهون اوست. ایشان در این عالم که عالم ناسوت است، مظهر فضائل اخلاقی بوده، اسوه و سرمشق بشریّت هستند.
🔹حضرت زهرا«ع» در قیامت، حقیقت کوثر است؛ آن کوثری که هر انسان لایق با نوشیدن جرعهای از آن، از هر عيب و نقص ظاهري و باطني، تزكيه و تطهير ميشود، اگر پیر است، جوان میشود؛ اگر صفت رذیلهای دارد، آن رذیلت زدوده میشود؛ اگر جاهل است، عالم میشود؛ بالأخره به یک انسان کامل مبدّل میگردد و لیاقت ورود به بهشت را پیدا خواهد کرد.
🔹از حضرت ولی عصر«عج» نقل شده که فرمودند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». از اين روايت میتوانیم چنین برداشت کنیم که اسوه بودن حضرت زهرا«ع» برای امام زمان«عج»، یعنی ایشان سرمشق در حکومت اهلبیت«ع» در زمان ظهور خواهند بود.
🔹در زمان رجعت اهلبیت«ع» نیز اسوه و سرمشق حکومت، حضرت زهرا«ع» هستند.
🔹شیعه اسراری دارد که هیچ مذهب دیگری از آن اسرار برخوردار نیست. تمام آن اسرار، در زیارت جامعۀ کبیره نهفته شده است. اهل علم و اهل تحقیق باید تا جایی که امکان دارد آن اسرار را از دل زیارت جامعه و سایر روایات و زیارات استخراج کنند، آشکار سازند و با زبان و قلمی رسا و گویا در اختیار عموم شیعیان قرار دهند.
🔹از حیث پیروی از اهلبیت«ع» و عمل به موازین تشیّع انتظار بیشتری از جامعۀ فعلی میرود. شیعیان باید فضلائل، صفات حسنه و اعمال صالح عترت طاهرین و بهویژه حضرت زهرا«ع» را سرمشق خود قرار دهند و خود را شبیه آنان سازند تا رستگار گردند.
🔹اهلبيت«ع» در روایاتی، ایمان را مشتمل بر سه رکن میدانند که با برخورداری از هر سه رکن کامل میگردد. فرمودهاند: «الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَان»؛ آن سه رکن عبارتند از: معرفت و اعتقاد قلبی، اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح.
🔹شیعۀ حقیقی و پیرو حضرت زهرا«ع» آن است که اعتقاد قلبی، شعار زبانی و عملش را بر هم منطبق گرداند. یعنی گفتار و کردار و عقیدهاش یکی باشد. اگر به اهلبیت«ع» عقیده دارد، در عمل دنبالهرو و شبیه ایشان باشد.
🔹شيعهاي در قيامت ميتواند زير لواي حمد برود و به دست اميرالمؤمنين«ع» از آب کوثر سيراب شود و يک انسان کامل گردد که در دنيا، خود را در طريق اهل بيت«ع» قرار داده و از نظر اعتقاد قلبي، گفتار و عمل، به آنان شبيه باشد.
🔹شیعیان لازم است صفات نیکو و خصائل حضرت زهرا«ع» مانند زهد، صبر، ایثار، سخاوت، عفّت، سادهزیستی، تقوا، صداقت و عفو را سرمشق زندگی خود قرار دهند تا به سعادت دنیا و رستگاری آخرت دست یابند.
🆔 @Emamzadeh_sarab
مـعنای کلمہ ی " یقین " از امام علے(ع)
امیرالمؤمنین علیہ السلام فرمود: 👇
💠 یقین بر چهـار شعبہ است:
1️⃣ #شوق
2️⃣ #ترس
3️⃣ #زهد
4️⃣ #انتظار
🔸 هرڪس مشتاق بهـشت باشد شهوات را از یـاد می برد، و هرڪس از آتش بترسد از محرّمات پرهیز مےڪند، و هر ڪس نسبت به دنیا زهد و بےاعتنایی ڪند مصیبت ها بر او آسان مےشود، و هر ڪس به انتظـار مرگ باشد در خیرات مےشتابد .
📚 ڪتاب اسرار_آل_محمد؛ ص ۲۷۴
مترجم اسماعیل انصاری زنجانی
خوئینی
@emamzadeh_sarab
?
◾️مشکل جوامع بشری «تک آدمهای بد» نیست؛ مشکل را باید در کل جامعه و بین مردم جستجو کرد
◾️داغ اصلی فاطمیه، سکوت مردم در مقابل حقطلبی فاطمه(س) و تنها گذاشتن ایشان است
◾️مشکل جامعۀ مدینه این بود که «اسلام سیاسی» را باور نکرد و بعد از پیامبر به الگوی «معنویت غیرسیاسی» برگشت
🔻عدم رشد سیاسی مردم؛ علت اصلی مظلومیت فاطمه(س)
➖ چرا حضرتزهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) غریب واقع شد؟ مشکلی که فاطمه(س) با آن مواجه بود مشکل یکی دو نفر نبود؛ مشکل اصلی مربوط به جامعه و مردم بود که فریاد او را شنیدند و سکوت کردند.
➖ اصلیترین داغهای فاطمه(س) مربوط به آن مردمی بود که در مقابل حقطلبی حضرت ساکت ماندند و ایشان را تنها گذاشتند و اجازه دادند به ایشان و امیرالمؤمنین(ع) ظلم بشود.
➖ علت غربت فاطمه(س) را بیشتر باید در میان مردم جستجو کرد و الّا در هر جامعهای، عدهای آدم بد وجود دارد که وقتی فرصت پیدا کند ضربه میزند و خیانت میکند. مشکل جوامع بشری هیچوقت تکآدمهای بد نیستند؛ مشکل اصلی مربوط به خودِ جامعه و معضلاتی است که در آن هست.
➖ مشکل جامعۀ مدینه این بود که هنوز «اسلام سیاسی» را باور نکرده بود؛ برای اینکه قبل از اسلام، آنها یک الگوی معنویت غیرسیاسی داشتند و بعد از پیامبر(ص) به همان الگو برگشتند «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ»
➖ «انقلاب بر اعقاب» یا برگشتن به گذشته، به این معنا نبود که آنها نماز را کنار بگذارند یا شرابخوری را باب کنند. این کارهای عبادی از جنس همان عبادات قبل از اسلامشان بود که بهراحتی تداوم بخشیدند. آن چیزی که از جنس معنویت قبل از اسلام نبود، امر ولایت بود و همین امر ولایت بود که موجب شد در مکّه با پیامبر(ص) مخالفت بشود.
➖ آنها در اعقاب و در گذشتۀشان چه مشکلی داشتند که به همان مشکل برگشتند؟ آنها قبلاً هم یک معنویت و عبادتهایی داشتند، ولی این معنویت در ادارۀ جامعهشان نقشی نداشت؛ مثل همین معنویت سکولاری که الان هم خیلی جاها هست.
👤علیرضا پناهیان
🚩 نجف اشرف- گفتگوی زندۀ تلویزیونی
🆔 @Emamzadeh_sarab