🖇 نفسانیت در خیابان، جولان میدهد و شیطان، پایکوبی میکند. اقلیت محض، بدننمایی میکنند و در روح جامعه، زهر تمتعات نظری تزریق میکنند. زبان امر و نهی در خیابان بریده شده و مؤمنان در خاموشی به سر میبرند و آه سرد برمیآورند. مصلحت به جان حقیقت افتاده و ترانهی فتح میخواند.
البته ما هم با خودمان بحث میکنیم ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تحلیل اجتماعیِ پیمایش حجاب-۱
مهدی جمشیدی
۱. اینکه «چهل درصد» از مکشفهها در «پیش از تیرماه سال گذشته» کشف حجاب کردهاند (مطابق آمار پژوهشکدۀ باقرالعلوم که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است)، نشانگر این حقیقت است که «موج» و «شیب» کشف حجاب بهصورت جدی و گسترده در دورۀ پیشااغتشاش، آغاز شده بوده و «روند خطی» و «سیر فزاینده» شکل گرفته بوده و حادثۀ مرگ مهسا امینی، فقط یک «زمینۀ تشدیدکننده» بوده است. تشدیدکنندگیِ آن نیز آنچنان برجسته نبوده، بلکه در اثر اهمالکاری مسئولان در اِعمال اقتدار و اجرای قانون در دورۀ پیشااغتشاش، مسیر طبیعی پدید آمده بود و مکشفهها احساس نمیکردند که مسئولان، قاطعیتی برای مواجهه دارند. این چهل درصد، میوۀ تلخ اغتشاش نیستند، بلکه اینان اغتشاش آفریدند یا با آن همراه شدند.
۲. این در حالی است که ما به «شصت درصدِ پسااغتشاش»، اعتنا میکنیم اما از «چهل درصدِ پیشااغتشاش» غافلیم. به نظرم مسألۀ اصلی، آن چهل درصدِ پیشینی است که توانسته «بدون اغتشاش» - که آکنده از حس و حرارت و هیجان و روایت بود - پیش برود. اگر بتوان آن شصت درصد را به اغتشاش نسبت داد، دربارۀ این چهل درصد چه باید گفت؟ این عدد بر اساس که «منطق اجتماعی» به تحقق پیوسته است؟ کدام «نیروی پیشران»، کشف حجاب را در دورۀ پیشااغتشاش تا مرز چهل درصد سوق داده است؟ من در تحلیلهای گذشتهام به این واقعیت تصریح کرده بودم که باید سالهای آغازینِ دهۀ نود را «نقطۀ عطف» نسبت به حجاب دانست و «موج جدید» را به آن نسبت داد و اتفاقهای امروز را در اتصال و همبستگی با این گذشتۀ تبیینگر، فهم کرد، نه اینکه چند تخلف موردی و اندک گشت ارشاد را در سالهای اخیر، اصل و اساس انگاشت و یا حادثۀ مرگ مهسا امینی را گرانیگاه قلمداد کرد. رگهها و ریشهها به «خُردهرویدادها»یی باز میگردد که از آغاز دهۀ نود توسط رسانههای فارسیزبان و دنبالۀ داخلی آنها در جریان اصلاحات، بهتدریج صورتبندی شدند و یک «سیر نامحسوس» را پدید آورند. این سیر، به یک «کلانرویداد» نیاز داشت؛ یک حادثۀ تلخ و بسیجگر و احساسی که در اثر انفجار آن، هم نقص شصت درصدیِ خود را جبران کند و هم با شرمندهسازی حاکمیت، به خود رسمیت بدهد.
۳. در طول ماههای تیر و مرداد و شهریور، سیر کشف حجاب حدود «سه درصد» بوده اما در مهرماه به «بیست درصد» میرسد. این عدد، در هیچیک از ماههای بعدی نیز تکرار نمیشود. پس قلۀ اقدام به کشف حجاب، معطوف به «مهرماه» بوده است. اما چرا مهرماه؟! روند کشف حجاب، میتوانست به صورت متوازن میان ماهها توزیع شود و در هر ماه، جمعی به مکشفهها افزوده شوند، و یا میتوانست ناگهان پس از اغتشاش و مرگ مهسا امینی، حالت هیجانی و انفجاری به خود بگیرد و ظهور یابد، اما حدود «سه ماه» طول کشیده تا تمایل بیست درصدی شکل بگیرد و این تمایل نیز در هیچیک از ماههای بعدی نیز تکرار نشده است. یک فرض این است که این عدد بزرگ را به بازگشایی دانشگاهها و مدارس نسبت بدهیم و بگوییم این دو بستر، زمینۀ همافزایی و ظهور حداکثری را بهصورت ضربتی فراهم کردند. فرض دیگر این است که گفته شود زنانِ مایل به کشف حجاب که تصمیم قطعی برای کشف حجاب داشتند، از نظر احتمال مواجهۀ حاکمیت، دچار تردید بودند، اما در این فرصت سه ماهه - که آمیخته با تعلل و بیعملی مسئولان بود - یقین پیدا کردند که حاکمیت، دیگر انگیزه و توانی برای برخورد ندارد و با سکوت رفتاری خویش، شرایط جدید را پذیرفته است.
۴. در اردیبهشت ماه، آمار اقدام به کشف حجاب به عدد «هفتدهم درصد» میرسد که کمترین میزان در مقایسه با همۀ ماههای گذشته است. تنها اتفاقی که میتونسته سرچشمۀ این افول ناگهانی و بیسابقه باشد، تهدید سردار رادان به اجرای قانون حجاب بوده است. این امر نشان میدهد که حاکمیت، همچنان از اقتدار برخوردار است و چنانچه «سخن مقتدارنه» بگوید - و اندکی نیز «قدرتِ» خویش را به رخ بکشد - گره گشوده خواهد شد و نهتنها روند پیشرونده، متوقف خواهد شد، بلکه بساط کشف حجاب و برهنگی نیز جمع خواهد شد. در واقع، چشم مکشفهها به «رفتار حاکمیت» است و بر اساس آن، رفتار خود را تعریف و بازتعریف میکنند. ازاینرو، روندها و سیرهای اجتماعی در این لایه، به سستی یا قوّتِ «گفتارهای حاکمیتی» وابسته است. متأسفانه «ضعف گفتاری» در ادبیات رسمیِ مسئولان، «اقتدار حاکمیت» را تا اندازهای مخدوش کرده است و باید از طریق جدّیّت و غلظت بخشیدن به گفتارهای رسمی، گذشته را جبران کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تحلیل اجتماعیِ پیمایش حجاب-۲
مهدی جمشیدی
۱. «مرد بیغیرت»، بدن ناموسش را به «نگاههای حریص خیابانی»، میفروشد و آسودهخاطر است. بیرگ و بیتفاوت است. از «نمایش بدن زنش»، رنج نمیبرد. «لذت دیدن زنش»، فقط برای خودش نیست، بلکه مردان دیگر نیز مجاز به بهرهبرداری بصری از زنش هستند. مرد بیغیرت، «مردانگی اخلاقی» ندارد.
۲. عدد «هفتاد درصد» نشان میدهد که «کمعفتی زن»، قرین و همنشین «کمغیرتی مرد» است. مکمل و متمم یکدیگرند. همافزایی در فساد اجتماعی دارند. مکشفهها، «چراغ سبز شوهران»شان را دیدهاند که در خیابان، بدننمایی میکنند. از سایهی حضور «مرد غیرتمند» در زندگیشان، محروم هستند و به حال خود «رها» شدهاند.
۳. بنابراین، مشکل ما فقط «بیحجابی» نیست. روی دیگر سکه، «بیغیرتی» است. بیغیرتی مرد، خود را در خیابان نشان نمیدهد، بلکه در قالب بیحجابی زن، نمایان میشود. بیحجابی زن، دو ریشه دارد؛ یکی نقص در عفت خودش و دیگری نقص در غیرت مرد. بااینحال، چون فقط بیحجابی مشهود است، «طرح حجاب» مینویسیم نه «طرح غیرت».
۴. شبکهی تلویزیونی «منوتو» بهعنوان گرانیگاه «عادیسازی سبک زندگی غربی»، سالها بر تغییر الگوها و ارزشهای معطوف به «امر جنسی»، متمرکز بود. «زندگی روزمره» را از «سیاست»، مهمتر انگاشت و مخاطب را با لذتهای سبک زندگی غربی، وسوسه کرد. آنقدر گفت و نمایش داد و حس ایجاد کرد، تا مخاطب تحریک و تهییج شد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یک موجودیت بیامکان، بیاختیار و بیاقتدار اما پاسخگوست/ اگر بخواهم یک اولویت برای کشور تعیین کنم، بلاتردید احیای اقتدار تحلیلرفته دولت خواهد بود/ منِ مسئول جمهوری اسلامی حق فعالیت اقتصادی یا عضویت در هیئت مدیره شرکت خصوصی را ندارم، اما اختیارات حاکمیت را تراشیده و به اتاق بازرگانی واگذار کردهایم که خودشان فعال اقتصادی و ذینفع هستند/ تکنوکراتها، متخصصانی هستند که باید در جهت پیشبرد اهداف مشخص به خدمت گرفته شوند، نه اینکه تصمیمگیری و جهتگیری به آنها سپرده شود/ سپردن اداره کشور به تکنوکراتها، مانند سپردن تصمیمگیری درباره نوع غذای یک میهمانی به آشپز است.
برشی از سخنرانی در نشست با فعالان تشکلهای دانشجویی دانشگاه تبریز| ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱
@syjebraily
4_5796319139186348674.mp3
11.45M
صوت کامل گفتگو با حاج حسین یکتا در برنامه جهان آرا
موضوع: "جهاد"
شنبه 27 خرداد 1402
🔻درس مهم کیسینجر به غربگرایان ایرانی
هنری کیسینجر استراتژیست مشهور امریکایی اخیرا مصاحبهای با بلومبرگ انجام داده که بخشی از آن بسیار مهم است. او با اشاره به نزدیک بودن انتخابات امریکا، به ترویج تئوری «اول آمریکا» اشاره کرده و گفته: «این دیدگاه تمرکز بسیار زیادی روی منافع آمریکا دارد و توجه چندانی به منافع جهانی ندارد... در این صورت آمریکا منزوی خواهد شد.»
حرف اصلی کیسینجر یک چیز است و آن اینکه اگر دولتهای بعدی امریکا به خاطر مشکلاتی که این کشور در درون دارد، آنقدر به داخل امریکا مشغول شوند که از ایفای نقش امریکا در سطح بین الملل کاسته شود، امریکا منزوی خواهد شد. در واقع منطق کیسینجر این است که امریکا به یک ابرقدرت تبدیل شده، چون در سطح جهان یک بازیگر موثر و فعال بوده و روزی که نقش امریکا در معادلات خارجی و بین المللی کم شود، قدرت امریکا هم کم شده و منزوی خواهد شد.
حالا از زوایه نگاه کیسینجر به مساله ایران نگاه کنید. یعنی با این پیشفرض که یک کشور قوی و اثرگذار، کشوری است که بتواند در معادلات منطقه ای و جهانی تاثیر گذار باشد. اما چه کسانی در ایران مخالف نقش آفرینی های ایران در سطح بین الملل هستند؟ کدام افراد و جریان های سیاسی در سالهای گذشته سعی کرده اند نقش و تاثیرگذاری ایران در معادلات جهانی را کمرنگ کنند و کدام به دنبال تقویت و پر رنگ کردن آن بوده اند؟ کدام جریان ها با شعار «نه غزه نه لبنان»، «سوریه را رها کن»، تمسخر اثرگذاری ایران بر معادلات امریکای لاتین و... سعی کرده اند یکی از مهمترین مولفه های قدرت ایران را از بین ببرند؟
چه نتیجه ای می خواهم از این بحث بگیرم؟ کسانی که در این سالها این حرفها را زده اند اگر منطق دینی درستی داشتند هیچ وقت چنین خبطی را مرتکب نمی شدند چون اثرگذاری ایران در سطح منطقه و جبهه مقاومت فقط یک سیاست رئالیستی و معطوف به قدرت نبوده و کاملا ریشه در مبانی دینی دارد، اما اگر از منظر غیر ایدئولوژیک و فقط و فقط بر اساس محاسبات دو دو تا چهارتا نیز به مساله نگاه می کردند، می فهمیدند که اتفاقا تامین قدرت کشور نیز در همین مدل سیاست ورزی در خارج از مرزهای ایران است. این دیگر حرف خودی ها یا سران جمهوری اسلامی نیست؛ این هنری کیسینجر است که نقش افرینی و اثرگذاری خارجی را بخش مهمی از قدرت یک نظام سیاسی می داند و تضعیف این رویکرد را مترادف با منزوی شدن یک کشور قلمداد می کند.
🖌دکتر امیرحسین ثابتی
💮🔅ختومات مجرب سوره واقعه
۱)🔅 جهت برآورده شدن حاجات شرعی و ادای دین
۴۰ شب، هر شب یک بار سوره ﴿واقعه، مزمل، لیل، انشراح﴾ را بخواند و بعد از تلاوت این سورهها دعای زیر را بخواند. که بسیار مجرب است: ﴿یا رازق السائلین، یا راحم المساکین، یا ولی المؤمنین، یا غیاث المستغیثین، یا ارحم الراحمین، صل علی محمد و آل محمد واکفنی حلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمّن سواک، یا اله العالمین و صلی الله محمد و آله اجمعین﴾ [۱]
----------
[۱]: درمان با قرآن، ص۱۱۱
۲)🔅جهت زیاد شدن رزق و روزی و وسعت معیشت از شب شنبه شروع کند و هر شب ۳ بار بخواند و استثنائاً در شب جمعه ۸ بار بخواند و این عمل را ۵ هفته اجرا کند و قبل از تلاوت هر بار این سوره این دعا را بخواند: ﴿اللهم ارزقنا رزقاً حلالاً طیّباً من غیرک استجب دعوتنا من غیر رد و اعوذ من الفضیحتین الفقر و الدّین و ادفع عنّی هذین بحق الامامین الحسن و الحسین علیهما السلام برحمتک یا ارحم الراحمین﴾ [۲]
----------
[۲]: همان
💮🔅ختم مجرب سوره حدید
وضوی کامل بگیرد و در روز جمعه ۷ بار سوره حدید را بخواند و در آخر بگوید: ﴿اللهم انی اسألک بعزتک یا عزیز و بقدرتک یا قدیر و بحکمتک یا حکیم و برحمتک یا رحمن و بمنّک یا منّان أن تحفظنا بالایمان قائماً قائداً راکعاً و ساجداً و نادماً و یقظةً و حیاً و میّتاً و علی کل حالِ اعوذ بالله من شرّ نفسی و من کلّ ذی شرّ شیاطین الجنّ و الانس و من شرّ کلّ دابة انت آخذُ بَناصیتها انّ ربی علی صراطٍ مستقیم و صلی الله علی محمد و آله اجمعین. ﴾ [۲]
----------
[۲]: درمان با قرآن، ص ۱۱۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ آیا پدر و مادرمان را خودمان در عالم ذر انتخاب کردیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🎙https://btid.org/fa
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
@ostadmohamadi 🌺