#درسگفتــــار | #مدرسه_فکرت
🔰شهید آوینی را میتوان الگوی جهاد تبیین در حوزهی فرهنگ نامید. ایشان با سلاح قدرتمند قلم خویش و خلق آثار مکتوب در این حوزه، علاوه بر مبارزه با هجمههای فرهنگی غرب، بنیانهای اصیل فرهنگ اسلامی را در آثار خود تقریر نمود.
▪️درسگفتار: شهید آوینی و تحول فرهنگی (بازخوانی یک مواجهه مکتوب)
▪️با تدریس: مهدی جمشیدی
در این درسگفتار ۹۰ دقیقهای قصد داریم به بازخوانی یکی از نامههای شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر وقت دولت کارگزاران با تدریس مهدی جمشیدی بپردازیم.
جهت استفاده از صوت و تصویر دوره بهصورت آفلاین، به آیدی مدرسه فکرت پیام بدهید:
@madrese_fekrat
⏰ ۳ جلسه ۳۰ دقیقهای
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔻حجاب در آئینۀ گذشتۀ سیاستیاش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یکی از تصویرسازیهای تحریفآلود و القاهای ناصواب دربارۀ مواجهه با کشف حجاب این است که کسانی مدعیاند برخوردهای سخت در دورههای گذشته، حاصلی نداشته است و حجم انبوه تمرکز بر روی تقابل انتظامی و قضائی با مسألۀ حجاب، به نتایج ارادهشده، متصل نگردیده است. در این روایت، اینطور وانمود میشود که گویا نظام در دهههای گذشته، تمام توان خویش را بر روی حجاب و مواجهۀ سخت با آن متمرکز کرد و هرچه بضاعت داشت را در این مسیر به کار گرفت و در عین حال، اکنون با خلاء دستاوری روبرو است. در واقع، اینان میکوشند با تصویرسازی انقباضی و حداکثری از گذشته، نوع خاصی از مواجهه را ملامت و نفی کنند و نشان بدهند که چنین مواجههای، بیفرجام و غلط است و باید رویکرد دیگری را برگزید.
۲. برخلاف روایت یادشده، مسأله این است که در دهههای گذشته، هیچگاه حجاب، مسألۀ اصلی نبوده است، بلکه حتی فرهنگ نیز در هیچ دولتی، صدرنشین و بنیان انگاشته نشده است، بلکه دولتها و جریانهای رسمی، همواره یا به سوی اقتصاد حرکت کردند و یا به سوی سیاست. در این میان، فرهنگ جز تعارفهای سیاسی و تقابلهای انتخاباتی، منزلتی نداشته و هیچگاه به آن به عنوان امر مستقل و کلیدی، نگاه نشده است. از طرف دیگر، مواجهههای انتظامی و قضائی نیز دربارۀ مسألۀ حجاب، همواره حداقلی و موردی بودهاند و بیشتر جلوۀ بیرونی و بازتاب رسانهای داشتهاند. ازاینرو، میان واقعیت سیاستها و عملکردها از یک سو، و روایتهای رسانهای و حتی اجتماعی از آنها، شکاف بسیار بزرگی وجود دارد. حتی گشت ارشاد نیز که اینهمه دربارۀ سخن گفته شد، فاقد حمایت جدی بوده و تنها در حاشیه و به عنوان نمادی از حضور حاکمیت در خیابان، ظهور داشت، اما روشن بود که مواجهههای بسیار ناچیز و حداقلیاش نمیتواند گرهی را بگشاید و تحولی بیافریند. بهاینترتیب، باید صریح گفت که در طول دهههای گذشته، حجاب را باید امر «رهاشده» و «بهخودوانهاده» قلمداد کرد، نه امری که حاکمیت بر روی آن تمرکز کرده بوده و قدرتها و امکانهای ساختاری خویش را برای هدایت و نظارت بر آن به کار گرفته بوده است.
۳. وقتی یک عامل، در حاشیه و نیمبند و رقیق است، نمیتوان از آن انتظار داشت که روند را «ثابت» یا «کاهشی» کند، بلکه در این حالت، فقط از «شتاب روند» میکاهد؛ یعنی اگر نبود، سرعت روند، «بسیار بیشتر» میشد. دربارۀ گشت ارشاد، این حالت صحیح است نه اینکه وانمود شود حاکمیت با تمام توان، بر روی گشت ارشاد تکیه کرد و به حمایت از آن پرداخت و در نهایت نیز نتیجه نگرفت. بهخصوص در دهۀ نود در اثر سیاستهای لیبرالیستی در دولت اعتدالگرا، نهفقط مواجهۀ جدی و چالشی با مسألۀ حجاب به حاشیه رفت و اغلب به تعطیلی کشیده شد، بلکه با در پیش گرفتن رویکردهای ولنگارانه و تساهلی، روندی که رخ داده بود سرعت بیشتری پیدا کرد. در واقع، سیاستهای دولت اعتدالگرا، اقتدار نظام را به چالش کشید و پیام ضعف ارسال کرد. این سیاستها به لایههای تجددی جامعه، نشان داد که امکان پیشروی دارند و میتوانند بر سر سبک زندگیِ غربی، وارد چرخۀ چانهزنی شوند و حرف خود را بر کرسی بنشانند. این دولت برای آنکه از حمایت و هواداری این بدنۀ اجتماعی برخوردار شود، ارزشهای اساسی و خطوط قرمز فرهنگی را به بازی سیاسی خویش وارد کرد و به این واسطه، به دیگریهای فرهنگی رسمیت بخشید.
۴. تنها در لحظههایی از تاریخ که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، چنین صداهای مخالفخوانی از درون حاکمیت میشوند جان تازه میگیرند و به بیان و اظهار خویشتن فرهنگیشان در عرصۀ عمومی میپردازند. در شرایط حاکمیتیِ مبتنی بر اقتدار و مرزبندی، این طبقۀ اجتماعی دچار لکنت میشوند و احساس انقباض و انسداد میکنند و به حداقلها رضایت میدهند. پس مسألۀ اصلی این است که از درون حاکمیت، چه صدا و ندایی برمیخیزد و لایۀ تجددی، چه درک و احساسی از نیروهای درونی حاکمیت دارند. اینان تابع سیاستهای فرهنگیِ حاکمیت نبوده و نیستند و نمیخواهند از سبک زندگیِ تجددی خویش عبور کنند، بلکه مایل به اظهار و تجلی آن در عرصۀ عمومی هستند، اما این کنش، وابسته به تصویرشان از منطق و انتخاب حاکمیت است. در هر دورهای که نیروهای همگون با اینان به درون حاکمیت نفوذ میکنند، این خود اظهاریهای و جسارتها و ساختار شکنی افزوده میشوند و اینان میتوانند پس از دورۀ توقف، چند گام به پیش آیند.
🖇 منتشرشده در:
https://irna.ir/xjNrp5
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
میگفتند جامعهی ایران، جنبشی و برانگیخته شده و زیر چتر «زن، زندگی، آزادی»، در برابر نظام جمهوری اسلامی صف کشیده است. گمان میکردند بیستوپنجم شهریور بهعنوان یک سالمرگ، قابلیت بازتولید اغتشاش دارد، اما جامعه اینچنین نخواست. احمقهای اجیرشده، هیچ غلطی نکردند.
و انقلاب اسلامی، همچنان ادامه دارد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
بازی روایتزدگان در زمین سایهها - مجازی.pdf
1.83M
⁉️ جزوه بازی روایتزدگان در زمین سایهها
🔹 فهم جامعهشناسانه از اغتشاشات معطوف به حجاب اختیاری
👤 مهدی جمشیدی
📖 #بخوانید
🌐 #شبکه_گرا
📚 @geraa_maktoub
🆔 @geraa_ir
این مستند که دربارهی فعالیتهای فرهنگی شهید مدافع حرم، مصطفی صدرزاده ساخته شده، روایتی عینی و مصداقی از منطق فرهنگی انقلاب اسلامی است.
🎥 تماشای رایگان با بلیت اختیاری:
🌐 b2n.ir/amste
#عماریار
🆔 eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،
هرچه قدرتتان بیشتر باشد، باید بیشتر تواضع و ترحّم کنید. «اقتدار» با «زبان خوش» و «رفتار مهربانانه» هیچ منافاتی ندارد؛ با زبان نرم، گاهی بیشتر و بهتر میشود خیلی از موفّقیّتها را به دست آورد. البتّه یک جاهایی لازم است انسان جور دیگری عمل کند؛ هر جایی یک اقتضائی دارد.
بیانات در دیدار فعالان دفاع مقدس، ۲۹/۶/۱۴۰۲.
https://khl.ink/f/53887
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اغتشاش فرومایگان
🔺برهنگی؛ حاصل محافظهکاری
👤 مهدی جمشیدی؛ نویسنده و پژوهشگر مسائل انقلاب
🔸 متأسفانه رسانههای رسمی، دچار آفت محافظه کاری هستند و این روند، موجب شده یک مقدار دچار عقب افتادگی و تأخیر از جامعه بشویم. ندیدن لبههای تیز واقعیت و مسئله را زیر یک پوشش قرار دادن، نامش «محافظه کاری» است.
🔸 جریان برهنگی و کشف حجاب، به تدریج از سال ۱۳۹۰ با ماجرای کشف حجاب سلبریتیهای پناهنده، چهارشنبه های سفید، آزادیهای یواشکی و... شروع شد، در سال ۱۳۹۹ میوه خیابانی آن چیده شد و در تابستان ۱۴۰۱ توانستند در خیابانها بر سر این مسئله تنش ایجاد کنند. رسانه به این روند نپرداخت و از آن غفلت کرد.
🎥 #گفتگوهای_اینترنتی
🌐 #شبکه_گرا
🖥 @geraatv
🔗 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 _ سخنان #حاج_قاسم_سلیمانی درمورد مَصی!
✍سردار دلها:
"یک دختره ولگردی را، یک زن ولگردی را تلویزیون به تلویزیون میچرخانید،
امیدتان به اینه؟
اینه همه توان شما؟
اشتباه بزرگی میکنید!
میدانید قدرت ما را در منطقه،
میدانید توان ما را...
💠 #بصیرت
🔸 امام علی(علیه السلام):
بینا ترین مردم کسى است که عیب هاى خود را ببیند و از گناهانش کنده و جدا شود.
🔸 در روایت دیگری می فرماید:
کسى که بصیرت و بینایى ندارد، دانش ندارد.
📚 غررالحکم/ باب البصیره
✍🏼 کسانی که مشغول عیوب دیگران شوند، از خودشناسی و در نتیجه تربیت نفس باز می مانند.
💠 تعظیم در برابر حاکم
🔸امام صادق علیه السلام :
هر کس در برابر پادشاه خضوع کند و در مقابل کسی که با او به خاطر دینش مخالفت می کند فروتنی کند، تا از دنیایی که در دست اوست چیزی به دست آوَرَد، خداوند بر او خشمگین می شود و او را به آن حاکم واگذار می کند. اگر هم چیزی از دنیای او به دست آوَرَد، خداوند برکت را از او بر می دارد.
📚فروع کافی/ج 5 /ص246
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ویژه؛ شماره بیستوششم
⏰ #مثبت۱۰۰ثانیه درباره شواهد پشتیبانی قدرتهای بزرگ جهان از صدام در جنگ علیه ایران
🔹 رهبر انقلاب روز گذشته به حمایت «همهی دنیا» از صدام اشاره کردند و پیروزی ملت ما در دفاع مقدس را نشان از عظمت و شکوه ایران دانستند.
🖌#پی_نوشت:
علاوه بر پشتیبانی ابرقدرت شرق و غرب تحریم جبهه های جنگ بتوسط دولت نخست وزیر اصلاح طلب هم اضافه کنید که به گواهی دریادار شمخانی دولت از جبهه های جنگ پشتیبانی نمی کرد