eitaa logo
اقتدار ولایی
915 دنبال‌کننده
15هزار عکس
21.5هزار ویدیو
249 فایل
مباحث سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی تاریخی ادبیات فارسی و تفسیر و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه هموطنان گرامی ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) رو به پیشگاه مقدس امام زمان عج و همه عاشقان و دلسوختگان مکتب فاطمی تسلیت عرض می کنم 🖊دفاع جانانه حضرت زهراسلام علیها از ولایت ؛که ناظر به حیات طیبه ایشان بعد از رحلت نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می باشد یکی از تلخ ترین و در عین حال شجاع ترین دوران تاریخ اسلام است برای اثبات حقانیت شیعه و دفاع از ولایت که اگر به فراموشی سپرده شود ؛ تاریخ فراموش و آینده نابود خواهد شد ما امشب بنا داریم از نگاهی دیگر این مبحث مهم را مورد واکاوی قرار بدهیم ۱
🖤روزهای پایان زندگانی حضرت فاطمه علیها السلام درس های الهام بخش به ویژه در عرصه و برای امت اسلامی دارد و تمام این دوره حول محور یک اصل و آن دفاع از از امیر مومنان علی علیه السلام بود. در اینکه صدیقه طاهره علیها السلام بعد از پیامبر صل الله علیه و آله در عرصه سیاسی جز موضوع علیه السلام موضع دیگری نداشت، از بدیهیات بی تردید تاریخ زندگی حضرت زهرا (س) است. ۲
🖤حضرت صدیقه طاهره علیها السلام با دفاع از امیرالمومنین ع ، دفاع از ولایت و اسلام ناب محمدی نمود . دلیل آن تأکید فراوان حضرت زهرا (س) بر می باشد. 🖤 از احادیث متواتر لفظی است ؛ این حدیث بعد از پیغمبر اکرم ص را مشخص می کند؛ چون پیغمبر اکرم ص ابتدا سه مرتبه اقرار گرفت «الست اولی بکم من انفسکم» سه مرتبه گفتند: بله بعد از اینکه سه مرتبه اقرار کردند به اینکه پیامبر (ص) امام و رهبر انهاست ، انگاه پیامبر (ص) دست راست امیرالمومنین (ع) را بالا گرفت و فرمود:«الا فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه هر که من مولای اویم این علی هم مولای اوست » ۳
🖊محمود بن لبید می گوید : پس از رحلت پیامبر (ص) ؛ حضرت فاطمه (س) را در احد ، کنار قبر حضرت حمزه در حال عزاداری و گریه دیدم. فرصت را غنیمت شمردم و از حضرت سوال کردم : آیا می توانید برای امامت علی علیه السلام از سخنان رسول صل الله علیه و آله دلیل بیاورید؟ حضرت زهرا (س) فرمودند : «فواعجبا انسیتم یوم غدیر خم؛ عجب است؛ آیا روز غدیر خم را فراموش کردید؟ من از پیغمبر اکرم شنیدم که : امام علی (ع) بهترین کسی است که بعنوان جانشینم در بین شما قرار می دهم ؛ او امام و خلیفه بعد از من است و پس از امیر المومنین علیه السلام دو فرزندم حسن علیه السلام و حسین علیه السلام و نه فرزندان حسین علیه السلام پیشوایان و امامان نیکو کار هستند. اگر از آنها اطاعت کردید ، شما را هدایت خواهند کرد و به راه مستقیم خواهند برد واگر با آنان مخالفت کنید ، اختلافی در بین شما خواهد افتاد که این اختلاف تا روز قیامت ادامه خواهد داشت». ۴
🖊سپس محمودبن لبید می گوید: «فما باله قعد عن حقه » چرا امیرالمومنین حقش را نگرفت؟ فرمود: پیامبر صل الله علیه واله فرمود: مانند کعبه است که مردم باید سراغ کعبه بروند و کعبه سراغ کسی نخواهد آمد». 🖊 درجایی دیگر حضرت زهرا علیها السلام فرمود: آیا فراموش کردید فرمایش پیامبر اکرم صل الله علیه وآله را در روز غدیر خم که فرمود : هر کس که من مولای اویم این علی مولای اوست و این جمله او را که به امیر المومنین علیه السلام فرمود: نقش تو نسبت به من به منزله نقش هارون به موسی است آنچنانکه هارون جانشین حضرت موسی بود تو هم جانشین من هستی. ۵
🖤 حضرت فاطمه سلام الله علیها در سخن دیگری فرمودند: پس از غدیر خم خداوند برای هیچکس عذر و بهانه ای باقی نگذاشته است . این سخن را حضرت زهراعلیها السلام وقتی فرمود که بی تفاوتها از امیرالمومنین حمایت نکردند و می گفتند اگر امیرالمومنین علیه السلام زودتر سراغمان می آمد ما از او حمایت می کردیم . حضرت زهرا (س) فرمودند : اگر شما دنبال تکلیف بودید ، تکلیفتان را حدیث غدیر خم مشخص کرده است. ۶
🖊وقتی مهاجر و انصار آمدند و عذرخواهی کردند و گفتند که حلالمان کنید کوتاهی کردیم، حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: بروید مرا به حال خود واگذارید ؛ پس از کوتاهی و سهل انگاری ، دیگر جایی برای عذرخواهی باقی نمانده است ؛ کاری که نباید بکنید انجام دادید ؛ آیا پدرم پس از حادثه جایی برای عذر تراشی باقی گذاشته است؟ ۷
🖊این استنادهای حضرت زهرا علیها السلام به حدیث غدیر ،گویاترین دلیل برای این است که دفاع فاطمه علیهاالسلام ، دفاع از بود . حضرت زهرا علیهاالسلام در کلامی ، مولا علی علیه السلام را چنین تصویر می کند و می فرماید: «هو الامام الربانی والهیکل النورانی»؛ علی امامی ربانی و هیکلی نورانی است ؛ او مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان و فرزندی از خاندان پاکان ، گوینده به حق، محور امامت و پدر حسن علیه السلام و حسین علیه السلام دو دسته گل پیامبر (ص) و دو بزرگ و سرور جوانان اهل بهشت است. در سخنی دیگر فرمود: حقیقی کسی است که علی علیه السلام را در حیات و بعد از مرگ دوست داشته باشد. ۸
🖊همه خطبه فدکیه و خطبه ای را که حضرت طاهره علیهاالسلام در جمع زنان مهاجر و انصار ایراد کردند، گویای دفاع حضرت زهرا سلام الله علیها از ودفاع شخصی نبود. به عنوان ارزش مالی انقدر برای حضرت زهرا س مطرح نیست؛ زیرا این خاندان، خاندانی هستند که دنیا را سه طلاقه کردند. حضرت زهرا سلام الله علیها قصه فدک را به عنوان نمادی برای دفاع از جریان امامت و ولایت دنبال کرد. 🖊حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در اصرار بر« ولایت و امامت امیر المومنین علیه السلام» همان دلیل اصرار خداوند و پیامبر اکرم صل الله علیه واله را داشت که فرمود: (یا ایها الرسول بلغ ماانزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته. مائده ایه ۶۷) پیامبر ما آنچه هم اکنون بر تو نازل شد ابلاغ کن . طبق تفاسیر صحیح این آیه به معنای آن است که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را به صورت رسمی بگو و الا به صورت غیر رسمی از آغاز بعثت پیامبر (ص) فرموده بود؛ زیرا حفاظت و پاسداری از تمام دین در سایه ابلاغ پیام امامت امیرالمومنین علیه السلام است ؛به همین دلیل حضرت زهرا (س) از حمایت کرد و خود را فدای علی علیه السلام نمود. ۹
🖊امامت و ولایت در نگاه حضرت فاطمه زهرا (س): 🖤حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه بلند فدکیه دو جمله در باب امامت دارند که از این دو جمله به خوبی می توان دیدگاه حضرت در باب امامت شناخت 🖊 جمله اول این است که فرمود:«وطاعتنا نظاما للملة» خداوند اطاعت از ما اهل بیت را واجب قرار داد، برای آنکه سبب سامان یافتن ملت می شود ؛ ملت در قران بر دین اطلاق شده؛ 🖊 جمله دوم اینست که فرمود:«وامامتنا امانا من الفرقه» خداوند امامت ما اهل بیت را واجب کرد برای آنکه از تفرقه جلوگیری کند. مضمون این دو جمله این است که نظام یافتن و سامان پیدا کردن امت اسلامی در سایه امامت امام حق و اطاعت از اوست . 🖊 نکته قابل توجه این است که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها تنها مسأله امامت را مطرح نمی کند بلکه را هم مطرح می کند ؛ چون امامی که اطاعت نشود نقشی ندارد: «لا رأی لمن یطاع نهج‌البلاغه ، خطبه ۲۷». ۱۰
🖊چند نکته در این «دو جمله حضرت فاطمه زهرا (س)» نهفته است. 🖤 اولین نکته: آن است که نیاز به کسانی دارد که آن را سامان دهند؛ زیرا حضرت زهرا (س) دین را تنها در عرصه فردی نمی بیند. اگر دین فقط یک سلسله امور شخصی فردی بود، چه نیازی بود که اهل بیت علیهم السلام بیایند وبه آن سامان دهند ؛ معلوم می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها دین را یک و یک می بیند ؛ پس اولین برداشت از این سخن آن است که حضرت زهرا سلام الله علیها بر خلاف دیدگاه کسانی که دین را فقط به عرصه فردی می دانند و می گویند دین کاری به مسائل اجتماعی ندارد ؛ (که جریان سکولاریسم این راه را دنبال می کند)؛ دین را برنامه تمام زندگی می داند. در خطبه فدکیه حضرت فاطمه سلام الله علیها تعبیرشان از دین این است که «وسمل جلباب الدین». یکی از جهاتی که شما عقبگرد کردید و ارتجاع در شما حاصل شد ، این است که پوشش دین کهنه شد. جلباب به معنای پوشش است که تمام بدن را می گیرد. یعنی دین ، تمام زندگی را باید تحت پوشش ببرد ۱۱
🖊 دومین نکته که از کلام حضرت فاطمه سلام الله علیها استفاده می شود است ؛ اگر امامت حق نباشد ، دین سامان ندارد وامت به وحدت نمی رسند. 🖊 سومین نکته از کلام فاطمه سلام الله علیها استفاده می شود مساله است . اصولا بینش پیامبر صل الله علیه و اله واهل بیت علیهم السلام بینش همراهی دین با سیاست بود. سیاستی که دین عین آن است، به معنای و اداره درست جامعه است . ما آن سیاستی را عین دین می دانیم که در کنترل دین باشد و دین به او جهت بدهد. ۱۲