دنیای فراموش شده
✍سید محمدعماد اعرابی
محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم در آخرین گزارش خود از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که تیرماه 1400 به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، دست کم دو اعتراف تلخ درباره سیاست خارجی دولت تدبیر و امید داشت؛
«در مورد ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به اجماع ملی نرسیدیم» و دیگری «دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت های غربی از خود رنجاندیم» دو رویکرد غلطی که بنا بر نظر آقای ظریف چنان که از آن اجتناب می شد «هم دوستانمان سرخورده نمی شدند و در دوران سختی رهایمان نمی کردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع مواجه می شد.» اینکه آیا وزیر خارجه وقت پس از 8 سال در پایان دولت تدبیر به این تجربه دست یافته و یا اینکه در تمام سال های وزارت علی رغم چنین دیدگاهی توانایی اقناع سایر دولتمردان برای تحکیم روابط با دوستان و اتخاذ رویکرد متوازن با شرق و غرب را نداشته، در نهایت چندان فرقی نمی کند. در تقویم 8 ساله سیاست خارجی دولت تدبیر تنها یک سفر به عراق توسط رئیس جمهور ثبت شد، رئیس جمهور یک بار به عمان رفت، آقای روحانی هیچ سفری به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداشت. او هیچ سفر دوجانبه ای به تاجیکستان و قرقیزستان و پاکستان نداشت. روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان تنها یک بار در دولت اول آقای روحانی به ایران آمدند و طی سال های پس از آن دیگر به ایران دعوت نشدند اتفاقی که برای روسای جمهور ونزوئلا و نیکاراگوئه هم رخ داد. سفر رئیس جمهور چین و هیئت عالی رتبه همراهش به تهران با برخورد سرد دولتمردان تدبیر به یک ناامیدی محض تبدیل شد و در مجموع کار به جایی رسید که حتی حامیان آقای روحانی هم زبان به انتقاد گشودند: «ما تعارف نداریم در دولت روحانی، بدترین سطح روابط را با کشورهای منطقه و همسایه داشتیم که در دولت احمدی نژاد نداشتیم. این یک واقعیت است.»
غفلت از دوستان، همسایگان و کشورهای منطقه در حالی بود که در تحولات روز جهان، آسیای میانه نقشی کلیدی در نظم جهانی آینده پیدا کرده بود. منطقه ای که ایالات متحده سعی می کرد با تثبیت جایگاه خود در آن بخشی از سیاست خارجی اش در مهار چین، روسیه و ایران را دنبال کند. درست در همان سال هایی که دولتمردان تدبیر و امید نسبت به حضور موثر در آسیای میانه بی تفاوت بودند، وزیر خارجه آمریکا از فرسنگ ها آن طرف تر عازم تاشکند شد تا وزرای خارجه قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان را سر یک میز بنشاند و پنجمین نشست مذاکرات C5+1 را برای پیشبرد برنامه راهبردی 6 ساله آمریکا(2019-2025) تشکیل دهد. همان سال ها کارشناس «مرکز تحلیل سیاست اروپا» طی گزارشی؛ متحدان اروپایی آمریکا را سرزنش کرد که چرا «در آستانه برقراری نظمی جدید در آسیای میانه؛ کشورهای غربی سرگرم مناطق دیگری هستند!» درک اهمیت این حوزه نیازی به تحلیل های پیچیده آینده نگرانه نداشت. روسیه با نزدیکی ناتو به مرزهای غربی اش احساس خطر می کرد و چین نیز با استقرار پایگاه های نظامی مهم آمریکا در مرزهای شرقی اش در ژاپن و کره جنوبی و حضور نیروی دریایی آمریکا در آب های دریای چین احساسی مشابه داشت؛ در چنین شرایطی توجه ها به قلب آسیا معطوف می شد. منطقه ای که ایران نیز می توانست با بهره گیری از گستره حوزه تمدنی خود و ارتباطات وثیق فرهنگی با مردمانش همپای دیگر دوستان و متحدانش به نقش آفرینی در آن بپردازد؛ اما ترجیح داده بود به جای کنشگری، بیشتر نظاره گر باشد. چنین انفعالی در آمریکای لاتین هم رخ داد. در حالی که تا پیش از دولت تدبیر دولت های ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی ارتباطات مناسبی با ایران برقرار کرده بودند اما این روابط ناگهان در دولت های یازدهم و دوازدهم تنزل یافت. این اتفاق در شرایطی رخ می داد که پس از سال ها وقفه در همکاری ایران و ونزوئلا در دولت های یازدهم و دوازدهم، فروش نفت به ونزوئلا و ارائه خدمات پالایشگاهی به این کشور در خرداد 1399 نشان داد چنین ارتباطی از ظرفیت قابل توجهی برای افزایش تاب آوری ایران در مقابل تحریم ها برخوردار است.
در این زمینه عملکرد 8 ماهه دولت سیزدهم نسبت به عملکرد 8 ساله دولت های یازدهم و دوازدهم را اگر نگوییم ستودنی دست کم قابل قبول بوده است. در این چند ماه آقای رئیسی به روسیه، قطر و عمان سفر کرد؛ روسای جمهور ونزوئلا، ترکمنستان و قزاقستان را پس از حدود 6 سال و رئیس جمهور تاجیکستان را پس از 9 سال در ایران پذیرا شد و با حضور هیئت های عالی رتبه کشورهایی دیگر مانند پاکستان و ارمنستان در تهران نشان داد آن طور که وعده داده بود گسترش روابط با دوستان و همسایگان یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. در نتیجه این تعاملات ایران توانست گازرسانی پایدار به مناطق شمال کشور را از طریق سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان انجام دهد.
اقتدار ولایی
دنیای فراموش شده ✍سید محمدعماد اعرابی محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم در آخرین
همچنین ایران توانست به احیای نقش خود در حمل ونقل بین المللی بپردازد و راه گذرهای راهبردی خود را عملیاتی کند. 28 خرداد 1401 همزمان با حضور رئیس جمهور قزاقستان در تهران، نخستین قطار راه گذر جدید ریلی KITI نیز وارد ایستگاه راه آهن تهران شد. راه گذری که از قزاقستان آغاز می شد و با عبور از ترکمنستان و ایران در ترکیه آسیای میانه را به اروپا متصل می کرد. کمی پیش از این نیز راه گذر شمال- جنوب برای اتصال اروپا به شبه قاره هند به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت. اولین مسافر این مسیر، محموله ای 41 تنی بود که از مبدا سن پترزبورگ راه افتاد و با انتقال به بندر آستراخان و سپس گذر از بندرانزلی و بندر عباس در مقصد به بندر ناواشیوای هند می رسید. راه گذری که اگرچه در شهریور 1379 قرارداد آن به امضای وزرای حمل ونقل ایران، هند و روسیه رسید اما پس از نزدیک به 22 سال وقفه نهایتا در دولت سیزدهم عملیاتی شد. بر این اساس شاه راهی بی رقیب با محوریت ایران ایجاد شد که مدت زمان انتقال کالا را نسبت به مسیر جایگزین آن در کانال سوئز تقریبا نصف می کرد و از 40 تا 60 روز به 25 تا 30 روز می رساند. همچنین حمل ونقل در این راه گذر به ازای هر 15 تن حدود 2500 دلار نسبت به مسیر عبوری از کانال سوئز صرفه اقتصادی داشت. علاوه بر اینها دوشنبه 30 خرداد 1401 اولین قطار باری بین المللی از یین چوان در شمال غرب چین به مقصد ایران حرکت کرد تا با عبور از قزاقستان و دریای خزر، محموله 1400 تنی خود را به بندر انزلی برساند. این مسیر هزینه و زمان انتقال بار از چین به غرب آسیا را به میزان چشمگیری در مقایسه با مسیرهای گذشته کاهش می داد. تعامل با دوستان، همسایگان و کشورهای منطقه در دولت سیزدهم علاوه بر احیای نقش ایران در حمل ونقل بین المللی، درهم تنیدگی اقتصادی ایران با این کشورها را نیز افزایش داد و همچنین به امضای ده ها سند همکاری منجر شد. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از عملکرد 8 ماهه دولت سیزدهم در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به 15 کشور همسایه حدود 59 میلیون تن به ارزش 21 میلیارد و 753 میلیون دلار بوده است. رقمی که در مقایسه با دوره مشابه در دولت قبل(شهریور 1399 تا اردیبهشت 1400) شامل 33 میلیون تن به ارزش 11 میلیارد و 139 میلیون دلار، افزایش حدود 78 درصدی در وزن و حدود 95 درصدی در ارزش صادرات غیرنفتی ایران را تنها طی 8 ماه ابتدایی دولت سیزدهم نشان می دهد. این آمار زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که بدانیم تعاملات اقتصادی ایران با دوستان، همسایگان و کشورهای منطقه کمترین تاثیرپذیری از تحریم را در مقایسه با کشورهای غربی و متحدان شان دارد. سال 1397 با خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری تحریم ها صادرات ایران به آلمان از 359 میلیون دلار در سال 1396 با افت 158 میلیون دلاری به 209 میلیون دلار در سال 1398 رسید. صادرات به ایتالیا از 422 میلیون دلار به 216 میلیون دلار رسید و نصف شد، صادرات به ژاپن تحت تاثیر تحریم 95 درصد کاهش داشت؛ اما صادرات ایران به 15 کشور همسایه نه تنها از تحریم ها تاثیر نپذیرفت بلکه افزایش یافت و از 23 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 1396 به 24 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 1398 رسید.
اینها قسمتی از تلاش 8 ماهه دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی 8 ساله ایران در زمینه های اقتصادی منطقه است. دولت سیزدهم در این 8 ماه معجزه نکرد اما با شکستن نگاه انحصاری به غرب و چرخاندن نگاهش از غرب به شرق ظرفیت عظیمی را برای ثبات اقتصادی ایران در آینده، مصون از دشمنی ها و کارشکنی های غرب شناسایی کرد. سیاستی که در صورت ثبات اجرای آن و الزام دولت های آینده به استمرار آن از رهگذر اجماع ملی و تدوین اسناد بالادستی با ضمانت اجرایی، دست کمی از معجزه برای نسل های آینده ایران نخواهد داشت. ما نیازمند ارتباط با دنیای پیرامون مان هستیم؛ دنیایی که در 8 سال زمامداری دولتمردان یازدهم و دوازدهم فراموش شده بود چون نقشه سیاست خارجی در دولت تدبیر به جای 194 کشور تنها شامل 4 کشور و تعدادی از متحدان شان می شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
آثار حضور منافقان در حاکمیت -۱
✍علی جواهردهی
در نوشتار حاضر چگونگی شکل گیری جریان نفاق در جامعه اسلامی و خطر حضور این طیف در حاکمیت و قدرت و آثار زیانبار آن از نگاه قرآن بررسی و تشریح شده است.
چگونگی شکل گیری جریان نفاق
نفاق یک جریان اجتماعی در برابر گفتمان حاکم بر جامعه است. نفاق در لایه های متعدد و مختلف جامعه به شکل خزنده ای جریان دارد و به سادگی قابل ردگیری و شناسایی نیست.علت ایجاد این جریان به قدرت گفتمان حاکم بر جامعه برمی گردد.
هنگامی که جامعه ای چون امت اسلامی با قدرت ایمان و اعتقاد شکل می گیرد، هیچ گونه خلل و رخنه ای نمی توان در انسجام اجتماعی افراد یافت؛ زیرا نوعی برادری ایمانی در میان اینان شکل می گیرد که اجازه نمی دهد تا برخلاف اهداف جامعه حرکت شود. فشار سنگین گفتمان اسلام بر مخالفان کلی و جزیی با اهداف جامعه تا آنجاست که هیچ کسی جرات مخالفت با اصول ارزشی را به خود نمی دهد؛ زیرا باور قوی و استوار اعضای جامعه به اهداف و ارزش ها و اصول، سد مقاومی در برابر هرگونه مخالفت ها و کارشکنی هاست.
در این میان عده ای از افراد به هیچ جهتی با برخی از اصول یا ارزش ها یا اهداف جامعه ایمانی مخالفت می ورزند؛ اما آشکار شدن این مخالفت به معنای طرد اجتماعی یا محرومیت از بسیاری از فواید و منافع جامعه است. از این رو جریان نهانی به نام نفاق شکل می گیرد تا ضمن مخالفت نهانی با اصول، ارزش ها یا روش ها یا اهداف، از فواید جامعه بهره برند، بی آنکه زیانی متوجه آنان شود. در حقیقت نوعی مصلحت گرایی و تاکتیک همراهی و همگامی با امت و جامعه اسلامی موجب می شود تا در جامعه ایمانی حضور داشته باشند. این نوع حضور و عضویت در جامعه ایمانی از نظر قرآن همان نفاق است.
علت نامگذاری این افراد جامعه به نفاق از آن روست که آنها همانند موش های صحرایی ضمن کندن تونل های فرار مختلف، این امکان را برای خود فراهم می آورند که هرگز دم به تله ندهند و با توجیهاتی درباره رفتارهای گاه متضاد و متناقض با اصول ارزشی جامعه و اهداف و آن، خود را همگام و همراه با امت نشان دهند و از آسیب های احتمالی شناسایی و یا مخالفت آشکار رهایی یابند. جریان نفاق در لایه های مختلف جامعه همچون کانال ها و تونل های مترو و فاضلاب کشیده شده است و این امکان را به منافقان می دهد تا از لو رفتن و آشکار شدن نیات قلبی در امان مانند. از نظر قرآن، منافقان هر چند که در آغاز به شکل فردی عمل می کنند اما در نهایت به شکل یک جریان اجتماعی زیرزمینی سامان می یابند. انجمن ها و محافل آنان با ظاهری کاملا مقبول سازماندهی می شود و از رسمیت و ثبت قانونی نیز سود می برند. (خداوند در آیات 107 تا 110 سوره توبه به این ساماندهی قانونی و مقبول در شکل مسجد ضرار اشاره می کند.)
در این محافل، برخلاف مجامع عمومی، نیات خویش را آشکار می کنند و با برنامه ریزی و توطئه بر آن هستند که تا اهداف خویش را عملی سازند و در مواردی که با گفتمان حاکم در ارزش، روش یا هدفی مشکل دارند، آن را به گونه ای مخدوش سازند و با شبهه سازی و مشابهت سازی، جریان اصیل را تضعیف و جریان مشابه را به عنوان گفتمان حقیقی به مردم معرفی کنندو یا تغییر بنیادین در اصول و ارز ش ها و اهداف جامعه ایجاد کنند. (بقره، آیات 14 تا 16) نجواها و سخنان درگوشی آنان، به جای تحکیم و تایید بر ارزش های اجتماعی چون نیکی و احسان و تقوا، درباره چگونگی اختلال در روابط اجتماعی، افزایش نابهنجاری ها و رفتارهای ضد ارزشی، مخالفت با رهبری و ایجاد دشمنی و تفرقه میان امت یا امت و امام است. (مجادله، آیه 9)
آنان در میان مردم به اصول و ارزش ها و اهداف جامعه توجه و تاکید می ورزند، ولی هنگامی که در محافل خصوصی خود وارد می شوند، بیش از همه چیز این اصول و ارزش ها و اهداف را به تمسخر می گیرند و شیطنت خویش را آشکار می سازند. (بقره، آیات 14 تا 16)
علت این دوگانگی و دورویی، مربوط به قدرت گفتمان غالب و حاکم اجتماعی است؛ زیرا اگر گفتمان حاکم به هر شکلی تضعیف و یا سست شود، نفاق، چهره واقعی خود را آشکار می کند.
در زمان پیامبر فضای سیاسی و اجتماعی در مدینه نسبت به کفر چنان سنگین بود که هیچ کسی به خود جرات مخالفت با روش های حکومتی را نمی داد، چه رسد که بخواهد با اهداف و اصول و ارزش های جامعه مدنی به مخالفت برخیزد و آشکارا آن را به نقد کشد یا تهدید کند، اینجاست که جریان نفاق شکل می گیرد و پس از مدتی در یک فرآیندی به صورت سازمان یافته در مدینه ظهور و بروز می کند تا با سیاست و برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای با اصول و اهداف و ارزش های اسلامی به مقابله برخیزد.
آثار حضور منافقان در حاکمیت - ۲
از نظر قرآن، نفاق یک بیماری اجتماعی مبتنی بر بیماری فساد باطنی و قلبی بشر است. اهل نفاق، از یک بیماری باطنی رنج می برند که بر اثر عدم شناخت دقیق حقایق و لجاجت و مانند آن پدید آمده است. همین کوردلی موجب می شود تا نسبت به حقایق واکنش های منفی بروز دهند و کفر خویش را نهان سازند در حالی که در جامعه ایمانی زندگی می کنند. در ظاهر انسان های مومنی هستند ولی در باطن هیچ اعتقادی جز به دنیا و مادیات ندارند. اگر در ظاهر سخن از خدا و پیامبر و آخرت می زنند، ولی در باطن کافر هستند و این گفتارهای زیبا و شیرین و شیوا را تنها برای بهره مندی از برکات جامعه اسلامی بر زبان می رانند. (بقره، آیات 8 تا 10 و 204) از این روست که انسان های دروغگویی هستند و به سادگی پیمان شکنی می کنند. (توبه، آیات 75 تا 77)
منافقان در حاکمیت
منافقان به سبب آنکه اعتقادی به خدا و آخرت ندارند، تمام هدف خویش را مانند کافران بر دنیا و مادیات متمرکز کرده اند. تنها تفاوتی که میان کافران و منافقان وجود دارد در تاکتیک و سازوکارها و روش هاست، وگرنه در اصول راهبردی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. منافقان به سبب حضور در جامعه ایمانی و مصلحتی که در آن می بینند، ظاهری ایمانی دارند؛ ولی کافران به صراحت کفر خویش را بیان می کنند و در پی مادیات و دنیای خود می روند. لذا خداوند خطر منافقان را بیشتر از خطر کافران می داند؛ زیرا حضور آنان در جامعه اسلامی از چند جهت خطرناک و خطرساز است.
جریان نفاق با ایجاد تشکل و سازماندهی این امکان را می یابد تا در قدرت و حاکمیت نفوذ کند. آنان به سبب مصلحت گرایی، از ظاهری بهتر در ایمان برخوردار هستند. کلام و سخن شان شیوا و شیرین تر است. (منافقون، آیات 1 و 2؛ بقره، آیه 204)
آنان مردمانی فرصت طلب هستند و برای دستیابی به منافع دنیوی خویش از هیچ فرصتی نمی گذرند. (نساء، آیات 138 و 141؛ توبه، آیه 50) بر این اساس، حضور در قدرت و حاکمیت به سبب ایجاد فرصت های بی مانند برای سوءاستفاده در دستور کار آنان است. این گونه است که پس از عصر پیامبر(ص) جریان نفاق توانست با ظاهری ایمانی، قدرت را در دست گیرد و حاکمیت را از صاحبان بر حق آن بیرون کند.
قدرت به منافقان این امکان را می بخشد تا بیرون از فشارهای سیاسی و اجتماعی گام هایی بلند برای تامین منافع مادی و دنیوی خود بردارند. آنان هرچند به سبب وحی، حضور پیامبر(ص) و ترس از رسوا شدن، در عصر پیامبر(ص) در ضعف مفرط و آشکاری بودند (توبه، آیات 68 و 69) ولی پس از آن با امید به همراهی منافقان جدید، به قدرت نزدیک و در نهایت بر آن سوار شدند.
هدف نهایی منافقان از حضور در حوزه قدرت سیاسی و اجتماعی، سوءاستفاده، عدالت خواری، ظلم و ستمگری (توبه، آیات 68 تا 70) و فسادگری است؛ از این روست که خداوند به مومنان هشدار می دهد تا با شناسایی منافقان اجازه ندهند آنان در حوزه سیاسی و قدرت و حاکمیت وارد شوند و از قدرت برای فساد و تباهی بهره برند. (بقره، آیات 204 و 205 و سوره منافقون)
منافقان، مفسدان مدعی اصلاحات
اصولا منافقان به سبب بیماردلی، عدم شناخت حقایق و بی خردی و کوردلی که بدان گرفتار هستند، نه تنها عناصری فاسد بلکه مفسد هستند و با کارهای فسادانگیز خویش بر آن هستند تا نابهنجاری ها و ضدارزش ها را در جامعه گسترش دهند. (بقره، آیات 8 تا 12)
این در حالی است که همین منافقان ادعای اصلاح طلبی داشته و خود را از مصلحان واقعی برمی شمارند؛ زیرا به نظر خودشان مردمانی خردمند و روشنفکر و صاحب اندیشه های متعالی و عالی هستند و می توانند جریان های اصلاحی و اصلاحات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را مدیریت کنند. (بقره، آیات 11 و 12)
از نظر قرآن مشکلی که منافقان با آن مواجه هستند، کوردلی و بی بصیرتی آنان و عدم شناخت حقایق است. این مشکل موجب می شود تا مسائل را برخلاف حقیقت ببینند و تحلیل و تبیین کنند. این گونه است که خود را مصلح واقعی برمی شمارند در حالی که اگر به ابزارهای ابتدایی شناخت چون حس مراجعه می کردند، به سادگی درمی یافتند که اعمالشان چیزی جز فساد و تباهی نیست و برخلاف ادعای بزرگ اصلاح طلبی، جز فساد چیزی را ترویح نمی دهند. (بقره، آیات 11 و 12)
در حقیقت منافقان از درک درست مصلحت و مفسده ناتوان هستند و همین ناتوانی موجب شده که از مفسده بودن اعمال و افسادگری خود خبری نداشته باشند و مدعی اصلاح طلبی شوند. (همان)
بنابراین خداوند به مومنان هشدار می دهد تا هوشیار باشند و اجازه ندهند تا منافقان در حوزه قدرت وارد شده و آن را به تباهی و فساد کشانند؛ چرا که حضور منافقان در حوزه سیاسی و قدرت به معنای فساد جامعه و نابودی آن است. بنابراین، نباید اجازه داد تا این نابخردان واقعی و سفیهان حقیقی زمام امور حکومت و حاکمیت را در دست گیرند.(همان و نیز محمد، آیه 22)
آثار حضور منافقان در حاکمیت -۳
اگر منافقان در حاکمیت و قدرت حضور یابند، فساد و تباهی را به شکل سازمان یافته گسترش می دهند و با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هایی می کوشند تا ارزش ها به ضد ارزش تبدیل و ضد ارزش ها در جامعه گسترش یابد.
گام نخستی که آنان برمی دارند، بی بندوباری جنسی و اخلاقی است. این سیاست و برنامه آنان موجب می شود تا روابط خانوادگی از میان برود و بنیاد خانواده به سستی گراید. این گونه است که قطع رحم در جامعه رخ می نماید و افراد و اعضای جامعه از خانواده کوچک تا بزرگ از هم دور می شوند؛ زیرا بحران در خانواده به بحران در اجتماع تبدیل می شود و قطع ارتباط خانوادگی و سستی بنیاد آن موجب می شود تا روابط سالم اجتماعی نیز از میان برود.(محمد، آیه 22)
خداوند در آیه 205 سوره بقره به صراحت از فسادانگیزی منافقان در حوزه اخلاق اجتماعی سخن به میان می آورد و روشن می سازد که این رفتار آنها موجب می شود تا نسل های آینده جامعه تباه شوند و در یک فرآیند معقول جامعه پذیری در ایشان صورت نگیرد. آنچه در این آیه به عنوان نسل کشی مطرح می شود، به یک معنا همان زوال روابط سالم اجتماعی در میان نسل های آینده جامعه است؛ زیرا همان گونه که محیط اجتماعی ناسالم فطرت کودکان را تخریب می کند و موجب می شود تا کودک برخلاف فطرت خود در یک محیط ناسالم اعتقادی و رفتاری رشد کند(نوح، آیه 29) همچنین این گونه محیط های ناسالم اجتماعی در حقیقت برآیندی جز نسل کشی ندارد؛ زیرا کشتن افراد و اعضای یک جامعه تنها به کشتن فیزیکی و جسمی انجام نمی گیرد بلکه کشتن فکری و فرهنگی و شخصیتی نیز از مصادیق نسل کشی است. از این رو احیای فکری را به معنای احیای بشریت دانسته اند.
به هر حال، حضور منافقان در حاکمیت و قدرت به معنای نابودی نسلی است که باید تداوم بخش حیات اجتماعی جامعه اسلامی باشد. منافقان با حضور در حاکمیت این فرصت را می یابند تا با شست وشوی مغزی کودکان و نوجوانان، نسل آینده جامعه ایمانی را نسلی بی بندوبار ببار آورند و جامعه ایمانی را این گونه به نابودی بکشاند. این عمل را منافقان در صدر اسلام پس از پیامبر(ص) انجام دادند و موجب شدند تا در دوره معاویه و یزید، نسلی بی بندوبار بوجود آید که فرزند پیامبر(ص) و اهل بیت او(ص) را به سادگی بکشند و بر اجساد ایشان اسب بتازند و جنایت ها و تباهی های بسیاری را انجام دهند که از آن جمله نسل کشی واقعی در مدینه و ایجاد جامعه ای از فرزندان زنا و زناکار و رقاصه و شرابخوار بوده است.
اشکال گوناگون فساد در زمین از جمله فساد در کشاورزی(بقره، آیه 205)، فساد در نسل ها(همان)، فساد اخلاقی(محمد، آیه 22) و گسترش نابهنجاری ها به جای هنجارها(همان) در صورت قدرت یافتن منافقان در جامعه پدید می آید و آنان با تمام قدرت و ثروتی که در اختیار می گیرند جز به فساد و تباهی دامن نمی زنند.(بقره، آیات 204 و 205) بنابراین لازم است که جامعه ایمانی هوشیار باشد و اجازه ندهد تا اینان به قدرت و حاکمیت نزدیک شوند و با شناسایی و ردگیری جریان نفاق از حضور آنان در حاکمیت جلوگیری کند.(بقره، آیات 11 و 12؛ محمد، آیه 22)
تمام سعی و تلاش منافقان این است که در حکومت وارد شده و با ظاهری ایمانی و مقبول با شعارهای زیبا و شیرین و فریبنده مردم را با خود همراه کرده و دل هایشان را در اختیار گیرند تا با امکانات موجود در حاکمیت، فساد و تباهی را دامن زنند و جامعه را از درون متلاشی و نابود سازند. حضور در حکومت و حاکمیت و فتح سنگر به سنگر قوای حکومتی در برنامه اصلی و راهبردی منافقان قرار دارد تا با ایجاد حاکمیتی دوگانه به اهداف خویش برسند. بنابراین، تنها راه مقابله شناسایی و ردگیری آنان با استفاده از لحن القول(محمد، آیه 30) و شعارهای فریبنده و یاوه گویی های آنان است.
✍علی جواردهی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
جمود و خشکه مقدسی، منشا بزرگ ترین جنایت ها در تاریخ
منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهری (پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مساله حجاب)، ج19، صص: 618-617- با ویرایش جزئی.
(به مناسبت اقدامات تروریستی اخیر تکفیری ها در مشهد مقدس، گنبد کاووس و...)
به طور کلی افرادی که به دین می گروند و سپس بیرون می روند از افرادی که از اول گرایش پیدا نکرده اند خشن تر و ضد انسانتر می شوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحت الشعاع قرار می دهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و جذب کرده بود نیز با خود می برد.
این است افرادی که زمانی متدین بوده و سپس بی دین شده اند از بی دینهای اولی خشنتر و بی عاطفه تر و خطرناکتر می شوند.
اما خطرناکتر از این طبقه، متدینان منحرف شده و کج سلیقه خشکه مقدسند.
این طبقه علاوه بر اینکه عواطف انسانی شان تحت الشعاع عاطفه دینی قرار گرفته و از تاثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه منحرف شده اثر خود را نمی بخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار می کند به همان قدرت که مقتضای نیروی دین است فعال است.
اینها دیگر از هر سبع - درنده ای - خطرناکتر و وحشتناکترند.
تاریخ نشان می دهد که بی رحمانه ترین جنگها، کشتارها، زجر و شکنجه ها به وسیله خشکه مقدسان صورت گرفته است.
بزرگ ترین نمک نشناسی ها را اینها انجام می دهند زیرا: «یحسبون انهم یحسنون صنعا»؛ به خیال باطل می پندارند که نیکوکاری می کنند.(کهف/104)
جنگهای صلیبی، جنگهای خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
چهره شناسی مومن
✍علی محمد توکلی
ایمان دارای مراتب و درجاتی است (مائده، آیه 93) که در مراتب عالی ایمان، شخص از توانایی شناختی و ادراکی شگفتی برخوردار می شود که بصیرت و رویت ملکوت و باطن چیزها از جمله مصادیق این توانمندی است.
بر همین اساس است که پیامبر(ص) می فرماید: اتقوا فراسه المومن ، فإنه ینظر بنور الله ، ثم قرا: «إن فی ذلک لآیات للمتوسمین» قال: المتفرسین؛ پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: بترسید از درون بینی مومن! زیرا که او با نور خدا می بیند. حضرت سپس آیه «به یقین در این برای نشانه شناسان نشانه هاست» را تلاوت کرد و فرمود:(منظور از نشانه شناسان) یعنی افراد با فراست.(المیزان، ج 12، ص 186؛ نگاه کنید:تفسیر القرطبی، ج10 ص429)
امام باقر(ع) نیز می فرماید: ما من مخلوق إلا و بین عینیه مکتوب مومن او کافر، و ذلک محجوب عنکم و لیس بمحجوب عن الائمه من آل محمد ، ثم لیس یدخل علیهم احد إلا عرفوه مومنا او کافرا ، ثم تلا هذه الآیه: «إن فی ذلک لایات للمتوسمین» فهم المتوسمون؛ هیچ آفریده ای نیست مگر اینکه بر پیشانی او مومن یا کافر نوشته شده است و این از شما پوشیده است اما از امامان آل محمد پوشیده نیست. از همین رو هرکس بر ایشان وارد شود می دانند که او مومن است یا کافر. حضرت سپس این آیه را خواند: «به یقین در این برای نشانه شناسان نشانه هاست». این نشانه شناسان، همان امامان آل محمدند.(المیزان، ج 12، ص 187)
این نشانه شناسی که با «سیما»ی افراد کار دارد می تواند بر اساس دو امر تحقق یابد:
1. توجه به حوزه رفتارشناسی و قیافه شناسی ظاهری، مانند آثار و نشانه هایی که از مومنان از اثر سجده در پیشانی آنان پدید می آید: سیماهم فی وجوههم من اثر السجود؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است (فتح، آیه 29) یا در کافران که در قول و رفتارشان نمایان می شود: ولو نشاء لاریناکهم فلعرفتهم بسیماهم ولتعرفنهم فی لحن القول؛ و اگر بخواهیم قطعا آنان را به تو می نمایانیم در نتیجه آنان را به سیمای [حقیقی]شان می شناسی؛ و از آهنگ سخن به [حال] آنان پی خواهی برد.(محمد، آیه 30) امیرمومنان علی(ع) می فرماید: ما اضمر احد شیئا إلا ظهر فی فلتات لسانه ، و صفحات وجهه؛ هیچ کس چیزی را در دل پنهان نکرد، مگر اینکه آن چیز، خود را در لغزشهای زبان و حرکات چهره اش نمودار ساخت.(نهج البلاغه، حکمت 26)
2. نمایاندن الهی و دیدن ملکوت افراد؛ چنان که خدا می فرماید: ولو نشاء لاریناکهم فلعرفتهم بسیماهم؛ و اگر بخواهیم قطعا آنان را به تو می نمایانیم در نتیجه آنان را به سیمای [حقیقی]شان می شناسی.(همان) به سخن دیگر ، خدا در آیه 30 سوره محمد(ص) دو روش برای شناخت افراد بیان کرده است که نخست نمایاندن الهی است که شخص سیمای حقیقی و باطنی و ملکوتی دیگری را می بیند؛ دیگر شناخت از طریق نشانه های ظاهری چون آهنگ سخن و کلام.
همه انسان ها از این ظرفیت برخوردارند که با نظر در چیزها به ملکوت آنها دست یابند؛ از همین رو خدا می فرماید: اولم ینظروا فی ملکوت السماوات والارض وما خلق الله من شیء؛ آیا در ملکوت (حکومت و نظام) آسمانها و زمین و هر چیزی که خدا آفریده است ننگریسته اند.(اعراف، آیه 185)
اما اینکه چرا ما ملکوت چیزها را نمی بینیم به این باز می گردد که قلب مادر اثر گناهان سلامت خود را از دست داده و دیگر نمی تواند آینه حقیقت نما باشد؛ از این روست که پیامبر (ص) می فرماید: لولا ان الشیاطین یحومون علی قلوب بنی آدم لنظروا إلی ملکوت السماء؛ اگر نبود که شیطان ها بر گرد دل های آدمیان می چرخند، هر آینه آنان ملکوت آسمان ها را می دیدند.(المحجه البیضاء ، فیض کاشانی،ج 2، ص125؛ احیاء علوم الدین ، الغزالی، ج2، ص59)
بنابراین، از آیات قرآن به دست می آید که مومنان می توانند سیمای درونی افراد را آنگونه که هست ببینند و ملکوت آنان برای این مومنان واضح و روشن است. پس فراست مومن می تواند به معنای دیدن حقیقت به کرامت الهی و نمایاندن خداوندی باشد و می تواند با قیافه شناسی و حرکات شناسی و رفتار شناسی همراه باشد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
چراغ راه
افتخار پیامبر (ص) به ازدیاد امت خود
منبع: کنزالعمال، ج 16، ص 271، ح 44407
قال النبی(ص): «النکاح من سنتی، فمن لم یعمل بسنتی فلیس منی و تزوجوا فانی مکاثر بکم الامم.»
پیامبر اکرم(ص) فرمود: ازدواج از سنت من است، پس هرکس که به سنت من عمل نکند از من نیست. ازدواج کنید زیرا من به افزونی شما بر دیگر امت ها می بالم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
یکی از طلبهها میگفت تو شهر با موتورم رسیدم پشت چراغ قرمز کنار یه ماشین شاسی بلند،راننده وقتی دید معمم هستم شیشه را داد پایین و شروع کرد به فحاشی کردن که شما مسبب اصلیِ فقر و بدبختی مردم هستید
منم مات و مبهوت یه نگاه به موتورم مینداختم،یه نگاه به ماشین چند میلیاردی اون بنده خدا!
✍شیخ شبانی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
اقتدار ولایی
یکی از طلبهها میگفت تو شهر با موتورم رسیدم پشت چراغ قرمز کنار یه ماشین شاسی بلند،راننده وقتی دید م
حکایت جوانی است که در سوره بقره به آن اشاره شده است
دو تا پسر خواستگار یک دختر مومن در بنی اسرائیل شده بودند و دختر با آن یکی که مومن بود ازدواج کرد و آن دیگری شب زفاف داماد را به قتل رساند و فردایش با شمشیر بر کشیده از نیام به خونخواهی فریاد می کشید و آن شد که موسی کلیم به تقاضای بنی اسرائیل از خداوند چاره خواست و امر آمد که گاوی با آن مشخصات ذبح کنند........
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
📂 #تیتر_اول
🔹 کیهان در سالگرد انتخابات 1400 بررسی میکند
عبور 10 ماهه دولت رئیسی از میدان مین دولت غربگرا
🔸 یکسال پیش در چنین ایامی مردم ایران با رای خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آیتالله سید ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیسجمهور برگزیدند. به واقع مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از مدیریت فاجعهبار دولت گذشته به دولت رئیسی که نماینده تغییر در وضع موجود بود پناه آوردند. رئیسی شعار اصلیاش تغییر در وضعیت کنونی بود: «با هر سلیقهای برای تغییر وضعیت موجود میآییم.»
سرویس سیاسی-
روی کار آمدن دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی با کار ویژه تغییر در ریل مدیریت اجرایی کشور نقطه شروع تغییر در وضع موجود و پس از یک دوره
8 ساله مدیریت ضعیف و ناکارآمد بود و امروز با گذشت یکسال از این انتخاب مردم، اگرچه عدهای متوقعانه مدعیاند که هنوز بخش زیادی از وعدههای رئیسی آنهم در این مدت کوتاه محقق نشده اما قطعا هیچ ایرانی منصفی نمیتواند منکر تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانهروزی رئیسی و دولتش برای باز کردن گرههای کور مدیریتی فاجعهبار گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور و همچنین دستاوردهای ملموس، قابل ملاحظه و ارزشمند این دولت مردمی در بخشهای مختلف باشد.
نباید فراموش کرد که رئیسی میراثدار مدیریتی یکی از ضعیفترین، ناکارآمدترین و بیکفایتترین دولتهای پس از پیروزی انقلاب بود و در شرایطی سکان دولت را بهدست گرفت که فساد و عملکرد ضعیف دولت قبل انباشتی از نارضایتیهای عمومی را موجب شده بود و اعتنا نداشتن روحانی و حامیانش برای تغییر نحوه عملکرد و نشنیدن صدای اعتراض مردم، کشور را در شرایط بیدولتی و به شدت ملتهب قرار داده بود.
شاید بتوان گفت سید ابراهیم رئیسی و کابینهاش در طول مدت یکسال گذشته بیشترین توان و ظرفیت خود را صرف اصلاح شیوههای مدیریتی غلط و پرچالش دولت تدبیر و امید کرد تا دست کم از فشارهای روحی و روانی بر گرده مردم کم شود.
قطعا ایجاد رضایتمندی نسبی و همچنین بازگشت امید و اعتماد به مردم با استمرار این چرخه تحول روز به روز افزونتر خواهد شد و حتما به زودی مردم طعم شیرین مدیریت جهادی و انقلابی و خدمت صادقانه را خواهند چشید...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/243947
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
🔹 ادای احترام به مادر تنها شهید ژاپنیِ دفاع مقدس خانم سبا بابایی(کونیکو یامامورا)
قهرمانی از سرزمین آفتاب
https://kayhan.ir/fa/news/243869
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
🖌 #یادداشت_روز
🔹 برجام تنها گزینه بایدن!
#دکترمحمدحسین_محترم
🔸 ۱- بعد از خروج دولت ایران از انفعال و اتخاذ سیاست اصولی «گسترش روابط با همسایگان» و «خنثیسازی تحریمها» در سایه «اقتدار دفاعی»، گزینه تحریمی بایدن تحت عنوان فریبکارانه «دیپلماسی» نیز آنگونه که رسانهها از جمله سیانان اذعان کردند، همچون گزینه نظامی هوا شده است. از یک سو شبکه خبری سیانان تأکید میکند «با توجه به اتمام ظرفیت تحریمها علیه ایران، گزینههای دولت رئیسجمهور آمریکا علیه تهران ته کشیدهاند»
و پاتریک کلاوسون از طراحان تحریمهای ایران و مدیر تحقیقات انستیتو واشنگتن اعتراف میکند «تحریمها اقتصاد ایران را به سمت غیرنفتی و حرکت در مسیر متنوع سازی سوق داده و اجماع بینالمللی هم دیگر اثرگذار نیست»! از سوی دیگر بر اساس اذعان خود مقامات آمریکایی چه دموکرات و چه جمهوریخواه، چه در دولت و چه در سنا و کنگره و حتی به اذعان صهیونیستها هیچ گزینه دیگری برای برخورد با جمهوری اسلامی متصور نیست و هر گزینه دیگری به مثابه «کوبیدن سر به دیوار بتنی» است! چنان که خبرگزاری فرانسه اذعان میکند «سیاست ایران، رئیسجمهور آمریکا را با انتخابهای سختی روبه رو کرده است». لذا در شرایط کنونی توجه به چند مسئله، بسیار مهم است. اولاً برجام و بازگشت به آن بدون لغو تحریمها تنها حربه در دست آمریکا علیه ملت ایران است. بیش از پیش آشکار شده هیچکدام از آمریکاییها و صهیونیستها با برجام مخالف نیستند و همگی بر منافع سیاسی- اقتصادی و امنیتی برجام برای آنها واقفند و همگی آنها نیز در پخت و پز برجام شریک بودهاند و بازی کردن عدهای از آنها در نقش پلیس خوب و عدهای در نقش پلیس بد، حربهای مزورانه برای فریب مردم ایران بوده است. تاریخ هم باید این سخنان صهیونیستها را برای آیندگان ثبت کند که چگونه روحانی، ظریف و تیمش برای امضای برجام، به دروغ ادعا میکردند برجام به ضرر صهیونیستهاست و آنان با آن مخالفاند! ژنرال یائیر گولان، عضو کنست و معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل همچون دیگر مقامات صهیونیستی که تاکنون پشت پرده اذعان داشتهاند، چند روز پیش آشکارا در گفت وگو با نشریه آمریکایی هیل اذعان میکند...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/243936
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷کانال انقلابی #اقتدار_ولایی
🇮🇷@EqtedareVelaeii🇮🇷
بدون هواپیما! (گفت و شنود)
گفت: روزنامه تحت مدیریت بانیان وضع موجود از تصمیم و تلاش ایران برای ساخت هواپیمای مسافربری بدجوری عصبانی شده و این تلاش را به تمسخر گرفته است.
گفتم: این جماعت همانهایی هستند که تولید بنزین و اورانیوم ۲۰درصد و ساخت موشکهای نقطهزن و ارسال ماهواره و تولید سلولهای بنیادی و نانو هایتک،تولید واکسن و...
توسط ایران را ناممکن معرفی میکردند و برای تامین این نیازها، نسخه وابستگی میپیچیدند! تا آنجا که حتی آب خوردن مردم و نزول باران را هم به اراده غرب نسبت میدادند و اجداد سیاسی این طیف همانهایی بودند که میگفتند ایرانیها حتی لولهنگ (آفتابه سفالی) هم نمیتوانند بسازند! و این ماده سیاه بوگندو را بدهید برود(نفت)
گفت: کاش به جای اینهمه نق زدن به دانشمندان جوان و آزمونداده کشورمان یک کلمه هم از علم و هنر خودشان میگفتند!
گفتم: یارو خیلی ادعای علمی داشت. بهش گفتند؛ میتوانی با مهندسی معکوس هواپیمای بدون سرنشین بسازی؟ گفت؛ این که
کاری نداره! من سرنشین بدون هواپیما میسازم!
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سخن_نگاشت | رهبر انقلاب: هر کسی مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. ۱۴۰۱/۳/۲۲
📥 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/50494
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: #نیروی_انتظامی تعدادی دزد را در۴۸ساعت پس از دزدی دستگیر میکند؛ خب باید تشویق بشوند. در #رسانه_ملی خود ما جوری حرف زده میشودکأنه سرزنش میشوند!
🔺 مسلما عمدی نیست اما غفلت است این غفلتها به سود دشمن تمام میشود.
👈🏻 هر کس مردم رااز آینده ناامید کندبرای دشمن داردکارمیکند؛ چه بداند چه نداند.
📥 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/50494
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر که ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در شهرکرد منتشر شد.
📥 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/50494
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید تأکید کردند؛
لزوم پیشتازی استادان بسیجی در پیشرفت، نوآوری و تولید علم و آمیختن آن با اخلاق
🔻حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید، بر مسئولیت و نقش استادان بسیجی در زمینه آمیختن پیشرفت و نوآوری علمی با اخلاق و تربیت نفسانی تأکید کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که حجتالاسلام رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها آن را در همایش بزرگداشت بسیج اساتید قرائت کرد، به این شرح است:
📝 بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله و الصلاة علی رسول الله و آله الاطهار
به استادان بسیجی دانشگاه و اجتماع آنان در روز ملی بسیج اساتید، سلام و درود میفرستم و یاد دانشمند مجاهد، شهید مصطفی چمران و دیگر شهدای دانشگاه را عزیز و گرامی میدارم. سایهی مبارک استاد متعهد و متدین و مجاهد بر سر دانشگاه کشور یکی از بزرگترین نعمتهای الهی و نویددهندهی سرافرازی و رستگاری آیندهی ملت ایران است. علم نافع و پیشرفتهی شما چه در موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی، نیاز حتمی و فوری کشور است. فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست، پیشرفت علمی، نوآوری در ماهیت دانش و زبان آن، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی، همت گماشتن به دوگانهی: فراگیری تازههای علمی، و اجتهاد و تولید علم، و وظائف دیگری از این قبیل نیز در زمرهی مسئولیتهای استاد علم است، و شما بسیجیان عزیز در همهی این زمینهها میتوانید پیشتاز و پیشران باشید. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۳۰ خرداد ۱۴۰۱
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | محبوبترین کارها نزد خداوند
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #حدیث_زندگی
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 روایت رهبر انقلاب از مجاهدی که در همه جا یک خط را تعقیب میکرد
👈 داستان چمران
🔻 ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، پایان مجاهدتهای دکتر مصطفی چمران با شهادت در منطقهی دهلاویهی خوزستان رقم میخورد. جهاد او در خوزستان، دنبالهی جهاد در کردستان و جهاد دیگری در لبنان بود. راهی که با ترک سطوح بالای تحصیلی در آمریکا و جدایی از خانواده انتخاب شده بود. اما چه انگیزهها و ویژگیهایی باعث انتخاب این مسیر در زندگی او شده بود؟
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR در این متن، نظر رهبر انقلاب در مورد انگیزهها و ویژگیهای #شهید_مصطفی_چمران را بررسی میکند.
🔍 بخوانید👇
https://khl.ink/f/36882
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | دانشمند عارف
🔺️ بیانات رهبر انقلاب درباره #شهید_چمران
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/33472
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کنگره شهدای عشایر | ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
🔰درباره اهمیت کار فرهنگی در مقابل جنگ نرم دشمن
📌شما وقتی جهیزیّه میدهید به یک خانوادهای، خب این جهیزیّه به دست او میرسد و استفاده میکند، شما هم میفهمید که استفاده کردهاند؛ نقد است... شما به چشمتان میبینید اثرش را. کار فرهنگی چطور؟
⭕️مشکل کار فرهنگی همین است که شما با کمّیّت و با کار مادّی نمیتوانید نتیجهی آن را قطعی بدانید.
👈ما امروز در همهی آحاد ملّت ایران، از جمله در عشایر، بیش از همه چیز به کار فرهنگی احتیاج داریم.
📡دشمن ملّت ایران، دشمن اسلام، دشمن کشور، دشمن جمهوری اسلامی، تکیهاش امروز به جنگ نرم است.
📍دوستانی که دستاندرکار مسائل این جور بزرگداشتها هستند و به کار فرهنگی هم توجّه دارند، به این نکته توجّه داشته باشند:
👈 بازخورد کار شما چه شد؟
👈خروجی کار شماها چه شد؟
👈تأثیراتش چه اندازه است؟
🔰درباره عشایر
❇️امام فرمودند عشایر ذخایر انقلابند، ذخایر کشورند.
💎عشایر ایران جزو باوفاترین قشرهای ملّت ایرانند.
🗣هم در تاریخ نزدیک خودمان، هم در تاریخ این دویست سیصد سال گذشته، داستانها وجود دارد از تلاشی که خارجیها و مخصوصاً انگلیسیها کردند برای اینکه بتوانند در عشایر نفوذ کنند و آنها را به یک شکلی وادار به خیانت به کشورشان بکنند. امّا نتوانستند.
❇️بعضی [عشایر] لب مرز بودند و بلافاصله در دفاع مقدّس مورد تهدید قرار گرفتند، امّا بعضی هم نه، وسط کشور بودند و تهدید مستقیمی متوجّه اینها نبود، امّا در عین حال به سمت میدانهای دفاع مقدّس شتافتند و دفاع و تلاش و کار کردند.
🔰درباره عاملِ انگیزه دینی
💠دین عامل وحدت، پیشرفت و فداکاری و ازخودگذشتگی است.
📍عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند.
❇️امام از این [عامل دین] استفاده کرد برای اینکه این انقلاب به پیروزی برسد، بعد هم از عامل ایمان مردم استفاده کرد برای اینکه این کشور را مصونیّت ببخشد.
🏷درباره انگیزه دینی رزمندگان و شهدا
💠این یازده هزار شهیدی که شما [عشایر] دادید، در واقع دارند تأثیر ایمان دینی را نشان میدهند.
❌بعضیها در تحلیلهای گوناگونی که میکنند، [میگویند] این جوان رفت از مرزهای کشورش حراست کند.
♻️خب بله، معلوم است؛ امنیّت کشور، مصونیّت کشور، ناشی از همین فداکاریها است... امّا انگیزهی او دین بود، خدا بود.
📌انگیزهی او را نباید به چیزهای کمتر از دین فروکاست و تقلیل داد.
❌بعضیها هستند که با دین سر و کاری ندارند، این شهادتها را هم نمیتوانند انکار کنند، [لذا] در انگیزهها دست میبرند.
🏷درباره تضعیف انگیزه دینی بهعنوان یکی از مهمترین ابعاد جنگ نرم دشمن
🔗یکی از مهمترین ابعاد جنگ نرم دشمن همین است که انگیزهی دین را در بین مردم خاموش یا تضعیف کنند.
🚨تضعیف سنتها، شعائر و مناسک دینی، زیر سؤال بردن اینها، غیر منطقی جلوه دادن اینها، همه، چیزهایی است که دشمن از اینها استفاده میکند.
🔺امروز سعی دشمن این است که ایمان دینی را، امید را، خوشبینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند.
❇️این همه زحمت دارد کشیده میشود، این همه تلاش میشود، در مقابلِ این تلاشها این جوری [برخورد میشود].
❌ من باب مثال نیروی انتظامی کشور مثلاً یک تعدادی دزد را ظرف ۴۸ ساعت بعد از دزدی دستگیر میکنند؛ خب باید تشویق بشوند، [امّا] در رسانهی ملّی خود ما جوری حرف زده میشود که به جای تشویق، کأنّه سرزنش میشوند!
👇هر کسی که:
📍مردم را از آینده ناامید کند
📍ایمانهای مردم را تضعیف کند
📍مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامهریزیهای مسئولین کشور بیاعتقاد و بدبین بکند
👈 دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.
✅همهی مسئولین کشور باید تلاش کنند، مسئولین ذیربط باید مشکلات عشایر را شناسایی کنند، اینها را برطرف کنند... بالخصوص روی مشکلات فرهنگی باید فکر، کار و برنامهریزی کنند.
🔰درباره درس امیدواری رزمندگان و شهدا
📍رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که واقعاً به حسب محاسبات عادّی هیچ امیدی به پیروزی نبود.
🔸روز سوّم یا چهارمِ شروعِ حملهی صدّام بود که خبرها از دزفول و اهواز و مانند اینها پشت سر هم میرسید؛ بنده رفتم از امام اجازه گرفتم، گفتم میروم آنجا شاید بتوانم نیرو جذب کنم، یقین داشتم ــ تقریباً یقین، شبیه یقین ــ که برگشتی در کار نیست؛ رفتیم آنجا با این توهّم که اصلاً امکان ندارد کاری انجام داد.
❇️جمهوری اسلامی، جوانهای ما، فرماندهی امام بزرگوار جوری عمل کرد که این دفاع مقدّس با عزّت مطلق جمهوری اسلامی تمام شد.
💎این امید را رزمندگان ما دادند؛ یعنی در همهی شرایط، حتّی شرایطی مثل شرایط اوّل جنگ، بایستی انسان امیدوار باشد به کمک الهی و به همّت خودش.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اگر امروز مسیح در میان ما بود در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم بود
🔺 بخشی از گفتوگوی KHAMENEI.IR با نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا
📥 نسخه کامل👇
https://khl.ink/f/50492
هدایت شده از KHAMENEI.IR
♻️ تبیین اساس کار ما است
🔻 رهبر انقلاب: تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها بهکار نمیافتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است... فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ؛ به پیغمبر خدا میگوید وظیفهی تو رساندن است، حرف را باید برسانی. باید تبیین کنید؛ حرفهایتان را، نظراتتان را بگویید؛ در مسائل مهمّ کشور؛ در مسئلهی #اقتصاد_مقاومتی تبیین کنید، در مسئلهی #پیشرفت_علمی -اینها مسائل مهمّ کشور است- در مسئلهی ارتباط با آمریکا [تبیین کنید]؛ برای خیلیها روشن نیست... مسئلهی سبک زندگی اسلامی ایرانی که ما مطرح کردیم، خب این درخور بررسی است، این را تبیین کنید، هم خودتان عملاً و هم تبیینی. مسئلهی فرهنگ، یکی از مسائل مهم است، این را #تبیین کنید. ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #جهاد_تبیین
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 انتشار نخستینبار | رهبرانقلاب: من نمیخواهم این را در تلویزیون بگویم... شما خیال میکنید وقتی که آقای خاتمی با بیست میلیون رأی پیروز شد، یک عدّهای عصبانی نبودند؟
⛔️ ابطال یعنی زدن تو دهن مردم! چهل میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؟
📆 به مناسبت ایام سالگرد نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد و سالگرد موافقت رهبر انقلاب با رسیدگی به شکایت نامزدهای انتخاباتی ۸۸
📹 مدافع حق مردم؛ بررسی دلیل ایستادگی رهبر انقلاب در دفاع از رأی مردم
📥 نسخه با کیفیت👇
https://khl.ink/f/50512