هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔻بنای پذیرش
یا بنای نپذیرفتن
این روزها همه اعم از کارشناس و غیر کارشناس، تحلیلگر شدن و ذهن مخاطب رو بین تعداد زیادی ازتحلیلهای متناقض گیر انداختن و نمیگذارن به حالت عادی برگرده، ضرورت یک چیز به چشم میخوره:
🔻پذیرش
ما اول باید بپذیریم که کسی که 54 درصد مردم به هر دلیلی بهش متمایل هستن رییس جمهوره، بعضیا هنوز پزشکیان رو رییس جمهور نمیدونن و تو دو هفته پیش گیر کردن. قبل از "پذیرش"، هیچ کدام از تحلیل ها تحلیل نیست بلکه مقصریابی است.
بعد از پذیرش تحلیل های ما به واقعیت نزدیک میشه و از فضای غبار آلود هیجان دور. قبل از پذیرش، هر کس تحلیلی بده بر اساس اون فکری هست که توی ذهنش پر رنگ تره. (هرکسی از ظن خود شد یار من)
◀️ بخاطر همین اصلاحطلب عنصر قومیتی رو کمرنگ میبینه و برعکس میگه که مردم به اصولگرایی نه گفتن (با بیش از 45 درصد رای)
◀️ طرفداران جلیلی فقط عنصر قومیتی رو میبینن و توجهی به بقیه مولفهها از جمله رای اعتراضی و لجبازانه برخی مردم ندارن.
◀️ طرفداران قالیباف هم که در هفتهی قبل دور اول گیر کردن و متأسفانه در بازی اصلاحطلبها افتادن.
غرض اینکه همهی این تحلیلها در فضای هیجانی است و فاقد اعتبار.
هرکس اومد گفت الان پزشکیان رییس جمهوره و همهی ما موظفیم که برای کمک به دولت جدید هر کاری از دستمون بر بیاد بکنیم که تبدیل به دولت سوم روحانی نشه، اون فرد تحلیلش قابل قبولتره، چون از فضای احساسی انتخابات بیرون اومده.
و آیا کسی که از فضای انتخابات بیرون اومده، با این همه کاری که روی زمین مونده، وقت میکنه دنبال دعوا و هیاهو بره؟
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از کانال حسین دارابی
این انتخابات خیلی پیامها به مردم رسوند
یکیش همینه، رئیس جمهور از قبل تعیین شده نیست. انتخاب مردم هرچی باشه همونه
پیام مهم بعدی بحث تقلبه
برای همیشه برای همه ثابت شد جمهوری اسلامی اهل تقلب نیست وگرنه همون دور اول با یکم جابجایی میتونست هرکاری بخواد بکنه. بخاطر همین شما میبینی کسایی که معتقد بودن سال 88 تقلب شده، الان اذعان میکنن انتخابات سالم بوده و به پزشکیان تبریک میگن
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از کانال حسین دارابی
آراء خارج از کشور خیلی جالب بود
جلیلی 50هزار
پزشکیان 36 هزار
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔴 متن جالب سجادهرندی که دور اول به قالیباف رأی داده بود، درباره سعید جلیلی
🔹 من «جلیلیچی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعفها و محدودیتهای او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم.
🔹 از سعید جلیلی که به نحو کمنظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلتها و زیباییهای انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست.اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست.
🔹 پیشتر نوشتم که مهمترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراثدار او از این جهت بیشک سعید جلیلی است. با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛
🔹شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگیپنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن میخواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن میبندد، قیمتی است.
🔹اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمیدهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر میآورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است.جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است.
🔹میدانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلتهای بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، سادهزیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت).
🔹فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکتهسنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمیتواند دشمن بدارد.همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگیهای شخصی جلیلی نیست در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکانهای آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرت های جهانی) به حفره های بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز میگردد.
🔹 بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد؛ اینکه ایدههای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد؛ اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمی انگیزد؛ جملگی به کاستیهای اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن بازمیگردد.
🔹 اگر این خللها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود که البته چندان هم نشده بود به معنای حل و فصل آنها نبود و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستی هاست. با مشاجره ملال آور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمی شود.
🔹شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور میکنم روند وقایع ماهها و سالهای پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست در تلاش جدی و سخت کوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر میشود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود.
✍سجاد صفارهرندی(عضو هیئت مدیره پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی)
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرحسین ثابتی در حسینیه هنر:
اینکه عده ای فکر میکنند از همان روز اول باید سراغ استیضاح دولت پزشکیان رفت، غلط است
۱۶ میلیونی که به پزشکیان رای دادند مردم همین کشورند و امید دارند
اگر آقای پزشکیان بخواهد کاری کند که به نفع مردم باشد من حزب اللهی از بقیه بیشتر کمکش خواهم کرد و اگر هم کار غلطی انجام دهد طبق اختیارات قانونی مجلس مقابلش می ایستیم
@Sabeti ✅
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از شیطنت های انتخاباتی، توزیع توییت ۷ سال قبلم درباره دولت سایه بود.
دو شب مانده به انتخابات آن را به صورت گسترده منتشر کردند و اینطور تفسیر کردند که منظور از آن توییت، کودتا علیه نظام است! و تعجب من از کسانی بود که بحث به این سادگی، برای شان محل سوال شد و در دام تخریبگران افتادند...
@Sabeti ✅
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
رانندگان اسنپ و تپسی بیمه دارند؟ تعطیلات؟ مرخصی استحقاقی و استعلاجی؟
گاهی حین مطالعه درباره اقتصاد سیاسی آمریکا، احساس میکنم شرحی بر اقتصاد سیاسی ایران را میخوانم. سرمایهداری نئولیبرال در نظامهای سیاسی متضاد، مصائب مشترک ایجاد کرده است.
(برشی از ترجمه کتاب Poverty By America)
@syjebraily
🇮🇷۲۱۸۹🇮🇷
بسمه تعالی
امام سجّاد علیه السّلام:
خداوندا!
ما را از آزار گزندگان زهرناک و حشرات ناپاک و مردم احمق و زبان های ملامتگر ، از شرّ اهریمن گمراه و از شرّ هر موجود نابکار و ... ، خواه قوی و خواه ضعیف ، خواه کوچک و خواه بزرگ ، خواه دور و خواه نزدیک ، هر که باشد پناه ده.
صحیفه/فاضل/ص۱۷۴
هدایت شده از علیرضا زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت این مرد
.
این مرد اهل روضه بود
مثل بسیاری از علمای بزرگ
با یک تفاوت اساسی،
او روضه و اشک بر امام حسین(ع) را احیا نمود. تفسیر نو ارائه کرد.
حالات او را بخوانید
وقتی خبر رحلت فرزند دلبندش آمد
گفته بود من مصطفی را بخاطر آینده اسلام بسیار دوست داشتم
گریه نمیکرد
گفتند قلب امام در فشار است
باید کاری کرد
به نتیجه رسیده اند روضه خوان بیاید
و روضه علی اکبر(ع) بخواند
امام ساکت بود
تا روضه به مقتل و مصیبت حضرت علی اکبر(ع) رسید
شانه های امام تکان میخورد
دستمال پارچه ای را مقابل صورت گرفت
و اشک میریخت
اینها را عرض کردم که بدانیم او از همه ما هیاتی تر بود
اما او هیات و حرکت امام حسین(ع) را فقط برای اشک و مناسک نمیخواست. او از دل اشک بر حضرت اباعبدالله(ع) تفسیر بر قیام علیه ظلم نمود. نهضت خلق کرد. اولین سخنرانی امام و آغاز انقلاب در عصر عاشورا در هیات بود.
هیاتی ها باید بدانند از او هیاتی تر نیستند
و او احیاگر آن اوضاع خوفناک بود.
روحتان قرین رحمت و شریک در روضه های این شبها
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در هر نظام سیاسی مبتنی بر مردمسالاری، اگر احزاب شفاف بازیگر سیاسی نباشند، باندها و محافل غیرشفاف بازیگردان صحنه سیاست خواهند بود.
#تمدن_نوین_اسلامی
@syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
تعارض عدالتخواهی پزشکیان و سرمایهداری کارگزاران
سرمایهداری و نئولیبرالیسم، لازم و ملزوم یکدیگرند. به عبارت دیگر، ایدئولوژی نئولیبرالیسم (اقتصاد بازار) که اینک لباس علم نیز پوشیده، برای تامین منافع سرمایهداری ابداع شده است. سرمایهداری در پی بیشینهسازی منافع خویش و مکیدن زالووار خون مردم است و میخواهد در این مسیر از هر قیدی «آزاد» باشد؛ و گرایشش به «بازار آزاد» فلسفهای جز این ندارد. این است که جریان سرمایهداری ذاتا نمیتواند معقتد به اقتصاد بازار و مروج آن نباشد.
از این رو، گرایش به اقتصاد بازار را میتوان و باید از زاویه منافع جریانهای سیاسی در ایران پس از انقلاب تحلیل کرد.
در دهه ۶۰، حزب موتلفه به عنوان طیف سرمایهدار، ذینفع اقتصاد آزاد بود و جناح راست نام گرفته بود؛ یک جریان چپ نیز در برابر آن وجود داشت که قائل به اعمال مدیریت دولت به نفع مردم بود.
اما همین جریان چپ، بعدها در قالب حزب کارگزاران متشکل شد و در جریان خصوصیسازیها، سهم قابل توجهی از کیک اقتصاد را ازآن خود کرد؛ اینجا بود که چپ دیروز نیز ذینفع آزادی! اقتصادی شد و به راست گروید.
امروز، کارگزاران و موتلفه، که نماد دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا هستند، هر دو در جناح راست قرار میگیرند و دو روی یک سکهاند. منتهی موتلفهایها ریش میگذارند، کارگزارانیها تیغ بر ریش میزنند. امروز رسانه خبرآنلاین وابسته به موتلفه همان موضعی را در اقتصاد میگیرد که روزنامه سازندگی متعلق به کارگزاران!
جریان انقلابی باید این عبارات حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) را حفظ کند و نشر دهد و شاخص تشخیص راه از بیراهه بداند: «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقى و راستین ارزشهاى اسلامى هستند، به خوبى دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبى سازگار نیست؛ و آنها که تصور مى کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه اند. و آنهایى هم که تصور مى کنند سرمایه داران و مرفهان بى درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مى کنند آب در هاون مى کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله اى است که هرگز با هم جمع نمى شوند. و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابى باید بدانند که عده اى از خدا بیخبر براى از بین بردن انقلاب هر کس را که بخواهد براى فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطى» مى خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتى نترسید».
در این میان، واقعیت این است که آقای پزشکیان نهتنها از طبقه سرمایهدار نیست و زیست سرمایهدارانه هم نداشته، بلکه پرچم سیاست علوی به دست گرفته و از برقراری عدالت سخن میگوید. اما او امروز دچار یک تناقض اساسی است. پزشکیان نخواهد توانست با کابینه کارگزارانی، راه عدالت علوی را برود و به نفع محرومان و مستضعفان قدم بردارد. لذا اگر تیم اقتصادی خود را به کارگزاران بسپارد، یا در این جریان هضم شده و از گفتمان خود فاصله خواهد گرفت، یا به زودی با تیم خود دچار تعارض میشود. پزشکیان اگر نتواند نسخههایی را که کارشناسان! مینویسند، از منظر گفتمان خود بسنجد، خواسته یا ناخواسته در گفتمان سرمایهداری نئولیبرال هضم خواهد شد.
جریانی اصیل انقلابی باید مترصد باشد و اگر پزشکیان روی سیاستهای عدالتخواهانه ایستادگی کرد و با تیم کارگزاران دچار تعارض شد، دست به حمایت از او بزند.
@syjebraily
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 به اشتباهات خودمان باختیم!
🔹نه تنها اصولگرایان بازی را به اشتباهات خودشان باختند، اصلاح طلبان هم وضعیت مشابهی دارند.
🔻عملکرد بد دوره دوم #احمدی_نژاد زمینه ساز پیروزی اصلاح طلبان بود.
🔻همانطورکه عملکرد بد دوره دوم #روحانی نیز اصولگرایان را پیروز کرد.
🔻عملکرد بد اصولگرایان در حمایت جدی از سفره معیشت مردم در دوره اخیر علیرغم تلاش بسیار، باز هم زمینه را برای بازگشت اصلاح طلبان مهیا کرد.
🔹 البته اگر اصلاحطلبان هم بد عمل کنند، سرنوشت مشابهی دارند.
🔻 مشکل در اصولگرایی و اصلاحطلبی نیست، مشکل در ناکامی در حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی است
🔹 به باور ما مشکل ریشه در پیروی هردو گروه از نسخههای عاریتی اقتصاد لیبرالی دارد که مرتب سفره معیشت مردم را کوچک و کوچکتر میکند.این هشداری است که بارها دادیم ولی گوش شنوایی برای آن پیدا نکردیم، حتی در بین اصولگرایان. هشدار دادیم که سیاست ارزی نادرست و تضعیف شدید ارزش پول ملی، اقتصاد کشور را به ورطه سقوط میکشاند، ولی کسی گوش نداد. گفتیم حذف ارز ترجیحی و سخن از یارانه موهم پنهان، همه چیز را گران می کند و دستاوردی ندارد، ولی کسی گوش نکرد.
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2