eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
801 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
740 ویدیو
106 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری وشهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده‌های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
. این امامزاده از سادات حسنی و از فرمانراوایان علویان در همدان بوده‌اند و در سال ۳۱۲ هجری قمری و در دفاع از مردم همدان در مقابل حملات مرداویج زیاری به شهادت رسیده اند و لذا در طول این هزار و ۱۰۰ سال مردم همدان در تجلیل از ایشان به وی لقب «الشهید الامیر» داده اند. 🥀
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
🔸️این تصویر، یک طراحی ساده و ابتدایی است از فضای بین میدان پروانه ها و میدان شهید مفتح که خیابان شهدا و دو امامزاده را نشان میدهد... امامزاده‌ی سمت چپ، بقعه‌ی عیسی بن احمد (ع) است که در کنار مسجدفاطمه الزهرا (س) و در جوار میدان محله ی پای مصلی(سابق) قرار دارد. سمت راست، بقعه شریف امامزاده سهل بن علی (ع) که حدود ۸۰ سال است در طرح خیابان کشی، تسطیح شده است!!! امامزاده‌ای معتبر و دارای شجره و صاحب کرامت که به قضای حوائج به ویژه در امر ازدواج شهرت دارد... معروف به "الشهید الامیر" که در دفاع از شهر همدان در حمله مرداویج زیاری به همدان به شهادت رسیده‌اند. قبر مطهر ایشان، وسط خیابان در فاصله ۵۰ متری از میدان پروانه ها واقع شده است. چنانچه خیابان شهدا بخواهد پیاده راه شود می‌توان این بقعه را در وسط خیابان به شکلی زیبا بازسازی کرده و بین الحرمینی به شکل U در این منطقه از شهر ایجاد کرد...👌 🔸️از دوستان طراح و خوش ذوق برای طراحی بهتر دعوت میکنم...🌿 ✅@FarhangDarShahr تاریخ انتشار، ۱۲فروردین ۱۴۰۱
✅ فرهنگ در شهر👌
🔸️این تصویر، یک طراحی ساده و ابتدایی است از فضای بین میدان پروانه ها و میدان شهید مفتح که خیابان شهد
بر گرفته از سایت ویکی فقه: در کتاب خطی و نفیسی که درباره آثار تاریخی همدان است چنین آمده است: «دو بقعه است در محله پای مصلی مشهور به محله چهارباغ، یکی سهل بن علی و یکی اهل بن علی، سهل، بقعه کوچک و صحن مختصر خراب و چشمه آبی دارد، شرح این بقعه تفصیلی دارد؛ زمانی که شاه اسماعیل صفوی، آن سلطان مؤیَّد بواسطه، به همدان تشریف فرما و در دامنه کوه الوند ییلاق فرمود، خاطر همایونی تعلق در تاسیس بنایی در این ولایت فرمودند که از آن سلطان عدالت شعار به یادگار بماند. اتفاق رای مردم آن دیار بر آن شد که بقعه امام زاده سهل بن علی را بنایی مجدد و ارفع از اول بگذارند. لهذا حرمی رفیع و صحنی وسیع مشتمل بر حجرات و مدرسه و گنبدی عالی و چهارباغی پیرامون بقعه مشتمل بر اشجار و انهار و جدار محکم و متین و جریان قنات صحن در آن باغ آراسته و تمام کردند. ولی مع الاسف در فتنه افغان محمود و اشرف که _ولایات عراق و فارس خراب شد_ اکثر بناهای عالیه از قبیل بیوتات و عمارات و بقاع متبرکه با خاک یکسان شد. از آن جمله بوده همین سهل بن علی که آثار آن از میان رفته بود و تدریجاً محلّ خانه و سکنای رعایا شده بود تا پنجاه شصت سال قبل(دوره قاجار) شخصی خوابی دیده آن محل را شکافتند، آثار امامزاده و صحن خراب و قنات که در وسط صحن بوده از زیر خاک پیدا شد، بقعه کوچکی که فعلاً هست بنا کردند و به همین جهت امام زاده تازه مشهور است. (این 👈 متن مقتبس از سایت ویکی فقه بوده و مولف محترم در اواخر قاجاریه نگاشته است)
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
شجره نامه مکتوب بر تابلوی بالاسر☝ س آدرس دقیق: خیابان شهدا، ۲۰قدم بالاتر از میدان پروانه ها، صندوقچه ای کنار پیاده راه گذاشته اند گرچه قبر اصلی در وسط خیابان است. قدیمی ها کرامات زیادی از او نقل میکنند..
. بازهم تاکید میکنیم که طرح خیابان اشتراکی (بصورت فوق) در خیابان شهدا، در راستای برنامه ساماندهی آن منطقه و تحقق بسترهای گردشگری و رونق کسب و کار در محور شهدا صورت میپذیرد و احیاء آن بقعه‌ی زیارتی_ در این بین_ علاوه بر ادای احترام و بستر توسل به آن امامزاده، میتواند به زیبایی، توسعه زیرساخت‌های زیارتی و نهایتا رونق بیشتر بازار در آن محور، بیانجامد. ✓ مساله ترافیک و ازدحام خودروهای موجود در بافت مسکونی از جمله معضلاتی است که سالهاست مزاحم ساکنین بوده و در این طرح سعی بر رفع و ساماندهی آنها شده است. ✓
. در نقشه‌ی تفصیلی شهر همدان از سالها پیش، اجرای پیاده راه در ۶ خیابان، مصوب بوده است و از تکالیف شهرداری محسوب میشود. ضمن اینکه محوطه‌ی بقعه‌ی عیسی بن احمد (معروف به اهل بن علی) نیز طبق نقشه‌ی تفصیلی باید گشوده شده و با اجرای طرح در قسمت مشخص شده، راه اتصال این دو بقعه به شکل هلالی به هم متصل گردد. ضمنا قطعه ی جدا شده (A✓) حدود ۳۰۰۰ متر، با کاربری پارکینگ و پیاده‌راه، بستر مناسبی برای محوطه سازی و اتصال این دو بقعه میباشد که در طبق نقشه‌ی تفصیلی باید توسط شهرداری تملک و اجرا گردد.
تفاوت این پیاده راه با پیاده‌راه‌‌های بوعلی و اکباتان: ۱. اجرای سنگ‌فرش با سه مدل و ۳جنس متفاوت _ طرح جالیز در پیاده‌رو موجود (در کنار جداره و مغازه‌ها) _ سنگ گرانیت در وسط (۲)جهت حرکت خودروها. _ طرح آجر (مقاوم) در خط وسط با چینش سنتی (۳) ۲. ایجاد خط ویژه تردد خودرو به صورت خط ویژه نقلیه چنانچه قطار سبک شهری، نفربر برقی، خودروی برقی یا هر وسیله‌ای که در ساعات مجاز خواست تردد کند از این مسیر (۲) میباید حرکت کند. ۳. اجرای چهارباغ (چهار ردیف درخت) کما اینکه در دوره صفوی اجرا شده و این محله بدین نام شناخته شده بود البته درختهای توت آویزان و.. در وسط بوده که به دلیل سنگینی فایل حذف شد. ۴. اجرای حوضچه‌ها و آب‌نما که از ویژگی‌های معماری ایرانی بوده و دارای پیشینه در طرح سابق دوره صفوی است. ۵. اجرای روشنایی وسط به صورت قوسی که از بین الحرمین کربلا اقتباس شده است و به آرایه‌های معنوی این مسیر، جلوه‌ی خاص میبخشد. و مواردی که در تصویر کنونی وجود ندارد و بعدها توضیح خواهیم داد.
شورای شهر و شهرداری علیرغم امکان قانونی برای اجرای طرح پیاده‌راه‌ها در خیابان‌های ۶گانه(بر اساس نقشه تفصیلی) اما بازهم احتیاط کرده و اصل ادامه پیاده‌راه سازی خیابانهای شش‌گانه را _با بررسی نقاط ضعف و قوت ۲خیابان بوعلی و اکباتان و ادامه آن در خیابان شهدا و باباطاهر _ جهت ارزیابی همه تاثیرات به کارگروه شهرسازی دانشگاه بوعلی، سپرد و حاصل مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و رایزنی با اهالی و کسبه، بیش از ۲۰۰ اسلاید پژوهی بوده است که چندین بار در محافل علمی، ارائه و به نمایش گذاشته شده است. این خبر رسانه شهرداد مربوط به یکی از این نشست‌ها است. 👇 👇