📝 یاد باد آن روزگاران، یاد باد!/ یادداشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی» و شعر «سید عبدالخالق المحنة» به مناسبت مراسم اربعین
🔹حدود دو هفته از اجرای کار بسیار زیبا، پر معنا و کمنظیر «إطوي الأرض» از سوی «باسم الکربلائی» (وفّقه الله) با شعرِ شاعرِ اهلبیت، سید عبدالخالق المحنة (أيّده الله)، میگذرد و اجرای فنّیِ این شعر زیبا در کمتر از دو هفته در کانال رسمی «باسم الکربلائی» (اینجا) به بیش از یک میلیون و سیصد هزار بازدید رسیده و به ترند شبکههای اجتماعی عربی و صفحات شیعی نیز تبدیل شده است.
🔹به گمان نگارنده این سطور، آنچه این کار را پُر بازدید نموده و به ترند شبکههای اجتماعی تبدیل کرده و تحسین و اعجاب گروههای مختلف از مردم عادی گرفته تا ناقدان و متخصصان را به همراه داشته، کنار هم قرار گرفتن سه عنصر مهم و اساسی است:
1. شعر زیبا، پر مفهوم و مشتمل بر فضائل اخلاقی و فرهنگی و دینی که از نظر فنّی و ادبیاتی نیز عمده ساختها و ساختارهای حیاتی در آن به خوبی رعایت شده است.
2. اجرای بسیار فنّی و ماهرانه «ملا باسم الکربلائی» که به خوبی توانسته حقّ این شعر زیبا را ادا کند. از آنجا که ایشان تسلط بسیار خوبی بر دستگاههای مختلف دارند، با انتخاب لحنی بسیار دلنشین و مناسب این شعر را اجرا کردهاند.
3. استفاده تدوینگران اثر از افکتهای صوتی به شکل کاملا معتدل و متناسب با فضای اثر که نه افراطی در آن صورت گرفته و نه تفریطی. (البته نقش این عنصر بیشتر فرعی است تا اصلی و همان دو عامل نخست کلیدی هستند)
▫️روزگاری در فضای کارهای آیینیِ ایرانی و فارسی، چنین آثار و اجراهای زیبایی که مبتنی بر اشعاری فاخر و مشتمل بر ارزشهای دینی و فرهنگی بود، فراوان به چشم میخورد و به نوعی شاعرانِ اهلبیت به ویژه در ایرانزمین، یکی از ارکانِ اصلی کارهای ویژه محرّم و صفر بودند اما رفته رفته و به ویژه از اواخر دهه هفتاد خورشیدی، فضای این فعالیتها از ادبیات و اشعار غنی فاصله گرفته و با غلبهیِ سبکِ موسوم به «شور»، غنای ادبیاتی و محتوایی کارهای آیینی به شکلی محسوس افت کرد و بعضا آمیخته با ادبیاتی رکیک و غُلُوآمیز و صوفیانه شد! این در حالی است که شاعران زَبَردست و متخصّصی در فضای زبان فارسی و آثار آیینی فعالیت دارند اما متاسفانه با تغییر ذائقه برخی/ بسیاری از مخاطبان و یا شاید به تعبیر دقیقتر پس از ذائقهسازی برای مخاطبِ مذهبی، سبکهایی که در برخی/ بسیاری مواقع کپیبرداریِ ناشیانهای از برخی ترانههای مبتذل هستند، جای اشعار و سبکهای درخورِ شأنِ اهلبیت علیهم السلام را گرفتهاند.
▫️در چنین شرایطی است که باید گفت یاد آن روزگارانی به خیر که اشعار نابِ فارسیِ سروده شده از سوی شاعرانِ پاکنهادِ اهلبیت علیهم السلام در ایرانزمین پایه و اساس کار مدیحهسرایان بود! چه این که حتی بسیاری از شاعرانِ آیینیِ عرب و از جمله اهل عراق نیز از ایشان الگو میگرفتند! اینجاست که میگوییم: «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»!
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روزگاران، یاد باد!/ یادداشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! (1) | ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی و فضائل اهلبیت در اثر فاخرِ «إطوي الأرض»
🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، ترکیبِ شعر بسیار زیبای شاعرِ اهلِبیت، سید عبدالخالق المحنة، و اجرای فنّی و زبانِ بدنِ حرفهایِ «باسم الکربلائی» به خوبی توانسته ارزشهای دینی و اخلاقی و فضائل اهلبیت علیهم السلام و جود و کرم ایشان را با محتوایی که ریشههای کاملا «قرآنی» و «حدیثی» دارد و به دور از «غُلُو» و «هرزهگویی» و «رکیکگویی» است به مخاطب انتقال دهد.
✅ یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید.
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روزگاران، یاد باد!/ یادداشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! (2) | ترویج اخلاقمداری در برخورد با میزبانان مراسم اربعین همراه با تأکید بر برائت از دشمنان اهلبیت
🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، ترکیبِ زیبای «اخلاقمداری در برخورد با میزبانان مراسم اربعین» و «برائت از دشمنانِ اهلِبیت» قابل مشاهده است. بخشی از شعر و اجرا، بر برخورد کریمانه با میزبانهایی است که شاید بضاعت مالیشان اندک است و توانایی ایشان صرفا پذیرایی با آب است و بخش دیگر نیز ابراز برائت از دشمنان اهلبیت و قاتلان امام حسین (ع) پس از نوشیدن آب را در بر دارد که کاملا مبتنی بر احادیث است.
🔹نکته جالب توجه آن که بخش دوم شعر به قدری استادانه سروده و اجرا شده که چنان چه در بخشی از ویدئو قابل مشاهده است، «سید رفعت الصافی» (شاعرِ پرآوزاهیِ اهلِبیت) با تحسین و اعجاب رو به «سید عبدالخالق المحنة» (سُرایندهیِ شعرِ مذکور) کرده و وی را میستاید.
✅ یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید.
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روزگاران، یاد باد!/ یادداشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! (3) | ترویج ارزشهای «اخلاقی»، «علمی» و «فرهنگی» و لزوم نشر معارف اهلبیت و تأكيد بر «نماز اوّل وقت»
🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، که میتوان آن را یکی از زیباترین و غنیترین بخشهای این کارِ فاخر دانست، ارزشهای «اخلاقی»، «علمی» و «فرهنگی» به زیبایی هر چه تمامتر بازتاب یافته و به صورت خاص بر «نماز اوّل وقت» تأکید شده است.
🔹این در حالیست که در سالهای اخیر برخی افرادِ کارنابلد در کشور ما، به نوعی دو قطبیِ «نماز اوّل وقت - عزاداری» را به راه انداختهاند حال آن که در این شعر به شکلی استادانه بر «لزوم پایبندی به نماز اوّل وقت» به عنوان یکی از محورهای اساسی آموزههای اهلِبیت علیهم السلام تأکید شده است.
✅ یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید.
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی
فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
📝 یاد باد آن روزگاران، یاد باد!/ یادداشتی به بهانه اثر فاخر «إطوي الأرض» با اجرای «باسم الکربلائی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیوست ویدئویی یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! (4) | ضرورت پاسداری از شعائر حسینی و حفظ انسجام و وحدتِ درونشیعی و حراست از دین در برابر دشمنانِ آن
🔹در ویدئوی پیشِ رویتان، با عباراتی زیبا و به شکلی ماهرانه، مفاهیمی چون «رنجها و زحمات بزرگان دین در حفظ شعائر حسینی»، «لزوم حفاظت و حراست از شعائر حسینی»، «حفظ انسجام و وحدتِ درونشیعی و پرهیز از تفرقه» و «هشیاری در برابر حیله دشمنانِ دین» بیان شده است.
✅ یادداشتِ «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! پیرامون این کارِ فاخر را (اینجا) بخوانید.
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی