eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌خداباوری و اعتقاد به خدا معقول تر است یا عدم اعتقاد به خدا؟ ✍️پاسخ 1️⃣ هرچند ادلۀ محکمی برای اثبات وجود خدا وجود دارد، اما اگر کسی این ادله را نپذیرفت، کسی که خداباور است به کسی که منکر وجود خداوند است، می تواند چنین گوید: 2️⃣اگر منکر وجود خدا شوی، در حالیکه خدا و آخرت واقعاً وجود داشته باشد، در این صورت تو که خدا را انکار کرده‌ای، خیلی ضرر کرده ای. چون سعادت ابدی در یک زندگی جاودانه را از دست داده ای. اما من، سعادت ابدی را به دست آورده ام. 3️⃣ولی اگر من خدا و آخرت را بپذیرم، در حالیکه واقعاً خدا و آخرت وجود نداشته اند، در این صورت، چیزی را از دست نداده ام، بلکه حتی چون دستورات دین، دست کم زندگی سالم تری را به من توصیه کرده است، برای دنیا هم بهتر است. 4️⃣حال، اعتقاد به خدا معقول تر است یا اعتقاد به عدم وجود خدا؟ روشن است که خداباوری معقول تر از خداناباوری است. این دلیل، را برهان شرط بندی نیز می گویند که به وسیله «پاسکال» ارایه شده است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا حرمت خوردن گوشت خوک، گوشت سگ، گوشت مردار و خوردن خون صرفاً به دلیل ضررهایی است که بر جسم انسان می گذارند؟ ✍️پاسخ 1⃣قرآن کریم از حرمت برخی گوشتها خبر داده است: «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ؛ خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و... حرام كرده است». (بقره، 173) 2⃣پژوهش‌های تجربی امروزه ضرر و زیانهای خوردن گوشت های یادشده را به اثبات رسانده است. در عین حال، توجه به این نکته ضروری است که ممکن است این ضررها به وسیلۀ پیشرفت تکنولوژی به نوعی برداشته شود. اگر دلیل حرمت خوردن این گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی آنها باشد، این حرمت نیز باید برداشته شود. 3⃣نکتۀ دیگر آنکه، اگر وظیفۀ دین، تحریم اموری باشد که برای انسان ضرر دنیوی دارند، امور فراوانی هستند که برای انسان ضرر دارند، ولی دین نسبت به آنها اعلام موضع نکرده است. 4⃣بنابراین، دلیل اصلی حرمت خوردن برخی گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی و جسمانی آنها نیست، بلکه آن است که خوردن گوشتهای یادشده چنان تأثیری بر روح انسان می گذارد که مانع از رسیدن او به سعادت اخروی می شوند و از آنجا که وظیفۀ دین، بیان امور تأثیرگذار در سعادت ابدی و اخروی است، حرمت خوردن چنین گوشتهایی را اعلام کرده است. 5⃣نکتۀ پایانی آنکه، چگونگی تأثیر خوردن گوشتهای یادشده بر روح آدمی و تأثیر آن در سعادت ابدی از اموری است که به عقل انسان در نمی آید؛ چنانکه حکمت سایر احکام ـ مانند کیفیت خاص وضو، غسل و ... ـ نیز به همین سان است، ولی میدانیم که این اعمال با همین کیفیت خاص در سعادت ابدی ما تأثیر گذارند. ؟ ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سلام خدمت همراهان گرامی ✅برنامه هفته‌ی آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی فاطمیه. ✅ برنامه‌ی دو هفته آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی مربوط به جن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌با توجه به جنایاتی که در جوار کعبه رخ داده، منظور سخن خداوند که فرمود: «کعبه را محل امن قرار دادیم» چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً؛ و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خانه كعبه را محل اجتماع و مركزی امن براى مردم قرار داديم!» (بقره، 125) این در حالی است که در طول تاریخ جنایتکاران به کعبه حمله کرده و حتی آن را آتش زده اند. 2️⃣پاسخ: مقصود خداوند از این سخن آن است که او به عنوان یک دستور دینی، از انسانها می خواهد، حرمت این مکان را نگهداشته تا مکانی امن برای انسانها و حتی حیوانات باشد؛ به همین دلیل، حتی کشتن حیوانات نیز در این مکان، حرام شده است. بنابراین معنایش این نیست که اگر کسی خواست آنجا را ناامن کند، خداوند مانع او شود. 3️⃣مانند اینکه بگوییم: «خداوند می خواهد حرمت مسجد نگهداشته شود» معنای این سخن این نیست که خداوند نمی گذارد کسی به مسجد بی حرمتی کند، بلکه مقصود این است که خداوند از مردم می خواهد از روی اختیار خود، حرمت مسجد را نگهدارند؛ البته ممکن است برخی نیز سخن خداوند متعال را زیر پا گذاشته و بی حرمتی کنند. 4️⃣یا اینکه خداوند می خواهد که ما به والدین خود بی حرمتی نکنیم. معنایش این نیست که اگر کسی خواست به والدینش بی حرمتی کند، خداوند جلوی او را می گیرد، بلکه معنایش آن است که خواست او به عنوان یک تکلیف دینی آن است که ما به والدین بی حرمتی نکنیم؛ هرچند ممکن است عده ای خلاف دستور خدا عمل کنند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا دین ما را توصیه به تعقّل کرده یا تعبّد؟ آیا خواسته که حقایق را با دلیل بپذیریم یا بدون دلیل؟ ✍️پاسخ 1️⃣مطالعۀ قرآن و روایات ما را به این نتیجه می رساند که خدا و رسولانش انسان را به تعقّل دعوت کرده اند؛ شاهد این مدعا عبارت پرتکرار «افلا تعقلون» در قرآن است. 2️⃣در عین حال، باید توجه داشت که دین دارای سه بخش عقاید، اخلاق و احکام است. در بخش عقاید (بخش اصلی آنها) و بخش عظیمی از اخلاق، عقل ورزی مبنای کار قرآن و پیامبران است. برای نمونه، قرآن کریم برای اثبات یگانگی خدا اینگونه دلیل عقلی می آورد: «اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى ‏شدند (و نظام جهان به هم مى‏ خورد)» (انبیاء، 22) 3️⃣همچنین حضرت ابراهیم علیه السلام در محکومیت بت پرستی می فرماید: «آيا جز خدا چيزى را مى‏ پرستيد كه نه كمترين سودى براى شما دارد، و نه زيانى به شما مى ‏رساند!» (انبیاء، 66) بدین معنا که پرستش چیز بی خاصیت، خلاف عقل است. 4️⃣اما در بخش احکام آنچه اصل است، تعبّد است و در اینجا عقل ورزی و دلیل تراشی معنا ندارد. اینکه بگوییم، تا دلیل این حکم (مانند کیفیت وضو، تعداد رکعات نماز و ... ) را ندانم، آن را انجام نمی دهم، با روح عبودیت ناسازگار است. چراکه انسان باید بندۀ خدا باشد. اگر پی به حقانیت یک حکم بردیم، و دانستیم که خداوند خواسته آن را انجام دهیم، دیگر جای چون و چرا نیست. 5️⃣افزون بر آن، دین آمده تا آنچه برای سعادت حقیقی و ابدی ما لازم است، به ما بگوید. اگر دانستن دلیل احکام در سعادت ما مفید بود، بر خداوند و رسولانش لازم بود که آن را به ما می گفتند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
گفتم: «محسن جان! دیر میای، بچه ها نگرانت هستن.» لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو و ترامپ کمتر خواب راحت به چشمشون میاد، پس اجازه بده بیشتر کار کنم.» معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ نتانیاهو توئیت زدو برای یهودی ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری زاده. به نقل از همسر شهید.(کتاب شنبۀ آرام) 📌هفت آذر، سالروز شهادت شهید محسن فخری زاده گرامی باد. 🆔@faryab110
📌چرا تبلیغ دین بر همگان ـ نه تنها روحانیون ـ واجب است؟ ✍️پاسخ 1️⃣دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است. این سه بخش با یکدیگر مرتبط هستند و گاه، اعتقاد به یک آموزه، به لحاظ شرعی کاری را بر انسان واجب می کند. به دیگر سخن، یکی از منابع احکام شرعی، اعتقادات دین است. 2️⃣یکی از اعتقادات دینی، اعتقاد به جهانی بودن اسلام است. بنابراین خداوند متعال می‌خواهد که این دین در سراسر دنیا منتشر شود. پرواضح است که انتشار دین باید به وسیله مردم انجام شود نه اینکه خداوند خودش، قهراً و با عوامل غیبی دین را در جهان منتشر کند. 3️⃣بنابراین چون خدا می‌خواهد که دین در جهان منتشر شود، پس تبلیغ و انتشار دین بر همگان (هر کسی به اندازه‌ی توان خود) واجب است. 4️⃣برای نمونه، خانم خانه دار، وقتی به تربیت دینی فرزندان می‌پردازد، عملاً در حال تبلیغ دین است. انسان کاسب وقتی بر مبنای توصیه های دین با مشتری برخورد می کند و موجب علاقمندی دیگران به دین شود، عملاً دین را تبلیغ کرده است. 5️⃣همچنین، امام معصوم و مجتهد جامع الشرایط اگر زمینه را برای تشکیل حکومت دینی فراهم دیدند بر آنها واجب است نسبت به این امر اقدام کنند تا تبلیغ دین را به صورت تشکیلاتی انجام دهند. 6️⃣مسوولان حکومت دینی، در راستای تبلیغ دین، لازم است به وظایف خود به درستی عمل کنند، زیرا موفقیت در انجام وظایف، قطعاً در جذب مردم به سوی دین نقش مهمی ایفا می‌کنند و نمونه‌ای از توانمندی دین در اداره‌ی جامعه را به نمایش می‌گذارند که خود تبلیغ دین به شمار می‌رود. 7️⃣بنابراین تبلیغ دین، همچون نماز و سایر واجبات، بر همگان واجب است. آیا امروز این واجب را انجام داده اید؟ ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌جواب امام صادق علیه السلام به کافری که چون خدا را نمی‌بیند، او را انکار میکند، چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣معمولا در پاسخ کسی که می‌گوید چون خدا را ندیده‌ام، پس وجود ندارد، می‌گوییم: ندیدن دلیل بر نبودن نیست. 2️⃣امام صادق علیه‌السلام به فرد کافر که مبنای حس گرایی دارد، چنین می‌گوید که شاید خدا زیر زمین یا بالای آسمانها باشد. آیا تو به زیر زمین رفته ای و می دانی آنجا چیست؟ کافر گفت: نه نرفته ام، ولی گمان نمی کنم آنجا چیزی باشد. امام فرمود: گمان یعنی ناتوانی از یقین؛ و چیزی را ثابت نمی کند؛ (حال آنکه تو می خواهی ثابت کنی خدا وجود ندارد). 3️⃣آنگاه فرمود: آیا توانسته ای به بالای آسمان بروی و آنجا را ببینی؟ کافر گفت: خیر. امام فرمود: از تو تعجب می کنم که نه به مشرق رفته ای و نه مغرب. نه زیر زمین رفته ای و نه بر فراز آسمان تا بدانی آنجاها چه وجود دارد، در عین حال، وجود خدا را آنجا انکار می کنی؟ 4️⃣آیا عقل انسان می تواند چیزی که ندیده، وجودش را انکار کند؟ فرد کافر که درمانده شده بود، گفت: تا کنون کسی اینگونه با من صحبت نکرده بود و سرانجام ایمان آورد. (الکافی، ج1، ص73) ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر ۳۱۳ مشخص هستند پس چرا من اصرار کنم برای سربازی ؟! 📌تا دقیقۀ 3:20 از این کلیپ، مورد تأیید حقیر(فاریاب) است. 🆔@faryab110
📌آیا بهتر نبود که خداوند متعال یا پیامبر و امامان علیهم السلام دلیل احکام شرعی را می گفتند تا هضم و عمل به آن برای ما آسان باشد؟ ✍️پاسخ 1️⃣آنگاه که با دلیل عقلی، وجود خدا و نیز حقانیت دین ثابت شد، روشن می شود که تمام دستورات دین حق هستند. همچنین وقتی ثابت شد که خداوند کار لغو انجام نمی دهد، روشن می شود که تمام امر و نهی های او، به پشتوانۀ وجود مصلحت است. بنابراین، هیچ حکمی نیست مگر آنکه در آن حکمت و دلیلی وجود دارد. 2️⃣در عین حال، خداوند متعال دلیل دستورات را نگفته است و همین نگفتن هم بر اساس مصلحتی است. مصلحتی که موجب رشد عبودیت انسان است. 3️⃣عبودیت خالصانه نسبت به خدا به این است که آنطور که او خواسته ـ بدون دلیل خواهی ـ عبادتش کنیم. مانند پدری که دارای دو فرزند است، دستوری به هر دو می دهد و از روی مصلحت، دلیلش را نمی گوید. می خواهد بدون آنکه دلیلش را بدانند، انجام دهند. یکی از فرزندان بی چون و چرا اطاعت می کند، ولی دیگری، اطاعت دستور را متوقف بر دانستن دلیل می کند. آن پدر، کدام فرزند را بیشتر دوست دارد؟ 4️⃣گفتنی است رفتار ما در زندگی نیز بر اطاعت بی چون و چرا از دستورات برخی انسانها است. مثلا مکانیک به ما دستور می دهد که برای تعمیر ماشین، فلان قطعه را بخریم. بدون آنکه دلیلش را بپرسیم، قطعه را می خریم. 5️⃣همچنین پزشک، (حتی پزشکی که او را نمی شناسیم) پس از معاینه، دارویی را تجویز می کند. بدون آنکه، چون و چرا کنیم، دارو را مصرف می کنیم. 6️⃣دلیلش آن است که به پزشک و مکانیک ـ که معصوم هم نیستند ـ اعتماد می کنیم. اینک، چرا به خدا و درست بودن دستورات او اعتماد نمی کنیم؟ ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌آیا امام علی علیه السلام و خانواده، در یک روز به فقیر، یتیم و اسیر، غذا دادند یا در سه روز؟ ✍️پاسخ 1️⃣در دو روایت آمده که امام علی علیه السلام، به دلیل بیماری امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، نذر کردند که در صورت سلامتی آن دو، سه روز روزه بگیرند. پس از آنکه سلامتی خود را به دست آوردند، امام علی، حضرت زهرا و دو فرزندانشان و فضه، سه روز روزه گرفتند و افطار خود که هر شب، پنج قرص نان بود در سه شب، به فقیر، یتیم و اسیر دادند و هر شب خودشان بدون افطار خوابیدند. (تفسیر فرات کوفی، ص520؛ امالی صدوق، ص260) 2️⃣این دو روایت ضعیف السند و نامعتبرند. بعلاوه آنکه ابهاماتی دارد. مانند آنکه چه لزومی داشت هر شب، غذای تمام پنج نفر (یعنی پنج قرص نان) به یک نفر داده شود و دو فرزند نیز گرسنه بخوابند. 3️⃣از سوی دیگر، روایت صحیح السندی وجود دارد که می گوید داستان کمک و اطعام به فقیر، یتیم و اسیر همه در یک روز بوده است. در این روایت، از روزه بودن آنها سخنی نیست.(تفسیر قمی، ص398 و 399) 4️⃣البته شیخ مفید بدون آنکه روایتی نقل کند، از روزه بودن خانواده امام علی علیه السلام و کمک به فقیر، یتیم و اسیر در یک روز سخن به میان آورده است. 5️⃣بنابراین از دلیل معتبر به دست می آید که این اِطعام و کمک کردن به فقیر، یتیم و اسیر در یک روز بوده است. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌مصحف فاطمه سلام الله علیها چیست؟ ✍پاسخ 1⃣نام کتاب: مصحف فاطمه سلام الله علیها 2⃣ گوینده‌ی مطالب: فرشته ای از طرف خدا. 3⃣دریافت کننده‌ی مطالب: حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣نویسنده: امام علی علیه‌السلام. 5⃣محتوای کتاب: مطالبی درباره آینده. در آن احکام فقهی نیست. 6⃣زمان نزول مطالب و نگارش کتاب: فاصله میان وفات پیامبر تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در این فاصله، فرشته ای نازل می‌شد و مطالبی را به ایشان الهام می‌کرد و حضرت زهرا (س) این مطالب را بیان می‌کرد و حضرت علی علیه السلام می‌نوشتند. 7⃣محل نگهداری: نزد امامان علیهم السلام. (الکافی، ج۱، ص۲۴۰) ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا