eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.1هزار دنبال‌کننده
192 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بنا بر آیات قرآن، هنگام مرگ، روح از بدن خارج می شود. آیا این برداشت صحیح است؟ ✍️پاسخ 1⃣در برخی آیات قرآن کریم از رسیدن جان به گلو سخن به میان آمده است: «فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ؛ پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى ‏رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟» (83) 2⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمی‌تواند مکان مادی داشته باشد، پس نمی‌تواند درون بدن باشد تا بخواهد هنگام مرگ از آن خارج شود. بنابراین چنین نیست که روح به حلقوم برسد و آنگاه از دهان یا بینی بیرون بپرد. 3⃣چنانکه قبلا گفتیم، رابطه روح و بدن بدین صورت است که روح به بدن تعلق دارد و مدبر بدن است و بدن نیز ابزار روح است. 4⃣آنچه هنگام مرگ اتفاق می‌افتد آن است که رابطه روح و بدن تدریجا قطع می‌شود و وقتی کاملاً قطع شد، مرگ حاصل می‌گردد. بنابراین وقتی قرآن به زبان استعاره می‌فرماید که جان یا روح به حلقوم می‌رسد، بدین معناست که روح در حال قطع ارتباط کامل خود با بدن است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌تحریف و دستکاری در قرآن مشکل تر است یا نگهداری آن از تحریف؟ ✍️پاسخ 1️⃣تصور کنید که پدر یک خانواده به زحمت یک شجره نامه از خاندان خود تهیه میکند. به تعداد فرزندان از آن تکثیر، سپس آنها را جمع و ضمن توصیه اکید به حفظ این شجره نامه، می گوید که اصالت خانوادگی شما به این شجره نامه ربط دارد. آنگاه به هر کدام هم یک نسخه میدهد. 2️⃣فرزندان که متوجه اهمیت موضوع میشوند، نسخه ای از آن را در خانه نصب می کنند. آنها هم موقع مرگ، همین وصایا را به فرزندان می کنند و خلاصه همین وضعیت در تمام نسلها که جمعیت آنها رو به گسترش است، اتفاق می افتد. 3️⃣در این حالت، ممکن است یک یا چند نفر از این خاندان بخواهند شجره نامه را تغییر دهند. آنها وقتی موفق به این کار می شوند که بتوانند شجره نامه هایی را که دست تمام اعضای خاندان ـ که جمعیت آنها فراوان شده ـ است، دستکاری کنند. در سوی مقابل، دیگر اعضای این خاندان هستند که همگی می خواهند این میراث خانوادگی حفظ شود. روشن است که سالم ماندن این شجره نامه بسیار طبیعی تر از ایجاد تغییر در آن است. 4️⃣داستان قرآن کریم، شبیه آن چیزی است که گفتیم. یعنی اصالت مسلمانان به آن وابسته است، همچنین پیامبر بر حفظ آن تأکید فراوان کرده، به همین دلیل توصیه به حفظ قرآن نیز از ابتدا وجود داشته و در میان مسلمانان، حافظان قرآن فراوانی وجود داشته. نیز، حکومتها در حفظ آن کوشا بوده اند. 5️⃣در این شرایط، دستکاری و تحریف در قرآنی که همگان آن را دارند و با آن آشنا هستند، در برابر حفظ و نگهداری آن از تحریف، امری بسیار دشوار است. در حقیقت کسی که می خواسته تحریف ایجاد کند، باید بتواند در برابر تمام مسلمانان ایستاده و قرآن را طوری تغییر دهد که هیچ کس متوجه نشود. 6️⃣روشن است که محفوظ ماندن قرآن از تحریف در این فضا، امری طبیعی است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌وحی و الهام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا به امامان علیهم السلام هم «وحی» می شد؟ ✍️پاسخ 1️⃣وحی و الهام آنگاه که دربارۀ انسان به کار می روند، دو روش برای دریافت برخی علوم هستند که گاهی به جای یکدیگر نیز به کار می روند. معنای مشترک هر دو، «انتقال مخفیانه» علوم به دیگران است. 2️⃣طبق این معنا، وحی و الهام مخصوص پیامبران نیستند، چنانکه قرآن کریم، کلمۀ «وحی» را دربارۀ مادر حضرت موسی علیه السلام هم به کار برده است. (یونس، 87) همچنین کلمۀ «الهام» را دربارۀ انتقال مطلبی خاص از خدا به همۀ انسان ها به کار برده است: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏اش را به آن الهام كرد». (شمس، 8) 3️⃣در عین حال، وحی و الهام در معنای خاص خود، تفاوت مهمی دارند. معنای خاص وحی، دربارۀ پیامبران و آن هم وقتی است که محتوای آن، دین و شریعت باشد. پس طبق این معنا، وحی مخصوص پیامبران بوده و پس از ایشان هم، وحی قطع شده است. 4️⃣با توجه به آنچه گذشت، هر چند از جانب خداوند متعال به امامان علیهم السلام، مطالب متعددی القا می شد، ولی چون محتوای آنها، دین و شریعت نبوده است، پس اصطلاحاً نمی توان آنها را «وحی» دانست، بلکه می توان آنها را «الهام» به شمار آورد که شامل علم به زبان حیوانات، علم به باطن انسانها و دیگر امور غیبی است. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌آیا می توان از دستاوردهای علوم تجربی برای اثبات حقانیت آموزه‌های دینی، استفاده کرد؟ ✍️ پاسخ 1️⃣برخی پژوهشگران با استفاده از دستاوردهای علوم تجربی، در صدد اثبات حقانیت برخی آموزه‌های دین به ویژه در حوزه احکام بر می آیند یا آنکه با روش تجربی آموزه های قرآن را ثابت شده تلقی می کنند. 2️⃣حقانیت آموزه‌های دینی در عرصه‌های اعتقادات، اخلاق و احکام وابسته به حقانیت پیامبر است. حقانیت پیامبر هم وابسته به حقانیت معجزه اش است. 3️⃣بنابراین اگر اعجاز قرآن ثابت شود، حقانیت تمام آموزه‌های دینی ثابت می‌شود؛ خواه علوم تجربی آنها را ثابت کنند یا نتوانند آنها را ثابت کنند. 4️⃣استفاده از دستاوردهای علوم تجربی تنها برای «تأیید» آموزه های دینی مفید است نه اثبات قطعی آنها. چراکه روش تجربی، چون مبتنی بر استقرای ناقص است هیچگاه نمی توان از آنها به قطعیت رسید؛ به همین دلیل، چه بسا چیزی که امروز ثابت می شود، فردا انکار گردد! 5️⃣به همین دلیل اگر حقانیت آموزه های دین را وابسته به دستاوردهای علوم تجربی کنیم با ابطال یا تغییر در آنها، حقانیت دین نیز زیر سوال می رود. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا دیدن امام زمان علیه‌السلام باید مهم باشد یا صرفاً انجام تکالیف و دستورات دین؟ ✍ پاسخ 1⃣رابطه با امام زمان علیه‌السلام گاهی مانند رابطه‌ی فرمانده و سرباز است. در این نوع رابطه، سرباز موظف به انجام دستورات فرمانده است. ممکن است سرباز تمام دستورات فرمانده را انجام دهد، ولی رابطه‌ی دلی و عاطفی میان آنها نباشد. 2⃣نوع دوم رابطه، چنان است که انسان افزون بر انجام وظایف، دلتنگ و بی قرار فرمانده است و برای دیدنش سر از پا نمی‌شناسد. روشن است که این نوع رابطه، ارزشمندتر از رابطه‌ی نوع اول است و فرمانده نیز، سربازش را بیشتر دوست دارد. 3⃣توصیه نسبت به زیارت قبور امامان علیهم‌السلام در راستای همین تقویت رابطه ی عاطفی قابل تبیین است. 4⃣در دعاها نیز، چنین آموزش داده می‌شود که انسان باید رابطه‌ی دلی و عاطفی خود با امام عصر علیه‌السلام را تقویت کند و مشتاق دیدارش باشد. 5⃣چنانکه در دعای عهد آمده است: «اللهم ارنی الطلعة الرشیدة؛ خدایا آن جمال نورانی هدایت کننده را به من نشان بده» 6⃣همچنین در دعای ندبه فرازهایی زیبا در همین رابطه آمده است: «تا کی سرگردان شما باشم ... بر من سخت است که همه را ببینم ولی شما را نبینم ... آیا راهی است که بتوان شما را دید ... خدایا سلام ما را به امام زمان علیه‌السلام برسان» (دعای ندبه) 7⃣بنابراین، هرچند انجام دستورات و تکالیف یک ارزش غیرقابل انکار است، ولی افزون بر آن، داشتن رابطه‌ی عاشقانه و بی‌قراری برای دیدار نیز یک ارزش بسیار والاست. ✅ به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین نوشته های شهید شیخ صفی الدین خطاب به امام زمان در ساعات پایانی عمر مبارکشان http://eitaa.com/joinchat/113508352Cdd1d77aefa 🆔@faryab110
📌خداباوری و اعتقاد به خدا معقول تر است یا عدم اعتقاد به خدا؟ ✍️پاسخ 1️⃣ هرچند ادلۀ محکمی برای اثبات وجود خدا وجود دارد، اما اگر کسی این ادله را نپذیرفت، کسی که خداباور است به کسی که منکر وجود خداوند است، می تواند چنین گوید: 2️⃣اگر منکر وجود خدا شوی، در حالیکه خدا و آخرت واقعاً وجود داشته باشد، در این صورت تو که خدا را انکار کرده‌ای، خیلی ضرر کرده ای. چون سعادت ابدی در یک زندگی جاودانه را از دست داده ای. اما من، سعادت ابدی را به دست آورده ام. 3️⃣ولی اگر من خدا و آخرت را بپذیرم، در حالیکه واقعاً خدا و آخرت وجود نداشته اند، در این صورت، چیزی را از دست نداده ام، بلکه حتی چون دستورات دین، دست کم زندگی سالم تری را به من توصیه کرده است، برای دنیا هم بهتر است. 4️⃣حال، اعتقاد به خدا معقول تر است یا اعتقاد به عدم وجود خدا؟ روشن است که خداباوری معقول تر از خداناباوری است. این دلیل، را برهان شرط بندی نیز می گویند که به وسیله «پاسکال» ارایه شده است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا حرمت خوردن گوشت خوک، گوشت سگ، گوشت مردار و خوردن خون صرفاً به دلیل ضررهایی است که بر جسم انسان می گذارند؟ ✍️پاسخ 1⃣قرآن کریم از حرمت برخی گوشتها خبر داده است: «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ؛ خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و... حرام كرده است». (بقره، 173) 2⃣پژوهش‌های تجربی امروزه ضرر و زیانهای خوردن گوشت های یادشده را به اثبات رسانده است. در عین حال، توجه به این نکته ضروری است که ممکن است این ضررها به وسیلۀ پیشرفت تکنولوژی به نوعی برداشته شود. اگر دلیل حرمت خوردن این گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی آنها باشد، این حرمت نیز باید برداشته شود. 3⃣نکتۀ دیگر آنکه، اگر وظیفۀ دین، تحریم اموری باشد که برای انسان ضرر دنیوی دارند، امور فراوانی هستند که برای انسان ضرر دارند، ولی دین نسبت به آنها اعلام موضع نکرده است. 4⃣بنابراین، دلیل اصلی حرمت خوردن برخی گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی و جسمانی آنها نیست، بلکه آن است که خوردن گوشتهای یادشده چنان تأثیری بر روح انسان می گذارد که مانع از رسیدن او به سعادت اخروی می شوند و از آنجا که وظیفۀ دین، بیان امور تأثیرگذار در سعادت ابدی و اخروی است، حرمت خوردن چنین گوشتهایی را اعلام کرده است. 5⃣نکتۀ پایانی آنکه، چگونگی تأثیر خوردن گوشتهای یادشده بر روح آدمی و تأثیر آن در سعادت ابدی از اموری است که به عقل انسان در نمی آید؛ چنانکه حکمت سایر احکام ـ مانند کیفیت خاص وضو، غسل و ... ـ نیز به همین سان است، ولی میدانیم که این اعمال با همین کیفیت خاص در سعادت ابدی ما تأثیر گذارند. ؟ ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سلام خدمت همراهان گرامی ✅برنامه هفته‌ی آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی فاطمیه. ✅ برنامه‌ی دو هفته آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی مربوط به جن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌با توجه به جنایاتی که در جوار کعبه رخ داده، منظور سخن خداوند که فرمود: «کعبه را محل امن قرار دادیم» چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً؛ و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خانه كعبه را محل اجتماع و مركزی امن براى مردم قرار داديم!» (بقره، 125) این در حالی است که در طول تاریخ جنایتکاران به کعبه حمله کرده و حتی آن را آتش زده اند. 2️⃣پاسخ: مقصود خداوند از این سخن آن است که او به عنوان یک دستور دینی، از انسانها می خواهد، حرمت این مکان را نگهداشته تا مکانی امن برای انسانها و حتی حیوانات باشد؛ به همین دلیل، حتی کشتن حیوانات نیز در این مکان، حرام شده است. بنابراین معنایش این نیست که اگر کسی خواست آنجا را ناامن کند، خداوند مانع او شود. 3️⃣مانند اینکه بگوییم: «خداوند می خواهد حرمت مسجد نگهداشته شود» معنای این سخن این نیست که خداوند نمی گذارد کسی به مسجد بی حرمتی کند، بلکه مقصود این است که خداوند از مردم می خواهد از روی اختیار خود، حرمت مسجد را نگهدارند؛ البته ممکن است برخی نیز سخن خداوند متعال را زیر پا گذاشته و بی حرمتی کنند. 4️⃣یا اینکه خداوند می خواهد که ما به والدین خود بی حرمتی نکنیم. معنایش این نیست که اگر کسی خواست به والدینش بی حرمتی کند، خداوند جلوی او را می گیرد، بلکه معنایش آن است که خواست او به عنوان یک تکلیف دینی آن است که ما به والدین بی حرمتی نکنیم؛ هرچند ممکن است عده ای خلاف دستور خدا عمل کنند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا دین ما را توصیه به تعقّل کرده یا تعبّد؟ آیا خواسته که حقایق را با دلیل بپذیریم یا بدون دلیل؟ ✍️پاسخ 1️⃣مطالعۀ قرآن و روایات ما را به این نتیجه می رساند که خدا و رسولانش انسان را به تعقّل دعوت کرده اند؛ شاهد این مدعا عبارت پرتکرار «افلا تعقلون» در قرآن است. 2️⃣در عین حال، باید توجه داشت که دین دارای سه بخش عقاید، اخلاق و احکام است. در بخش عقاید (بخش اصلی آنها) و بخش عظیمی از اخلاق، عقل ورزی مبنای کار قرآن و پیامبران است. برای نمونه، قرآن کریم برای اثبات یگانگی خدا اینگونه دلیل عقلی می آورد: «اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد مى ‏شدند (و نظام جهان به هم مى‏ خورد)» (انبیاء، 22) 3️⃣همچنین حضرت ابراهیم علیه السلام در محکومیت بت پرستی می فرماید: «آيا جز خدا چيزى را مى‏ پرستيد كه نه كمترين سودى براى شما دارد، و نه زيانى به شما مى ‏رساند!» (انبیاء، 66) بدین معنا که پرستش چیز بی خاصیت، خلاف عقل است. 4️⃣اما در بخش احکام آنچه اصل است، تعبّد است و در اینجا عقل ورزی و دلیل تراشی معنا ندارد. اینکه بگوییم، تا دلیل این حکم (مانند کیفیت وضو، تعداد رکعات نماز و ... ) را ندانم، آن را انجام نمی دهم، با روح عبودیت ناسازگار است. چراکه انسان باید بندۀ خدا باشد. اگر پی به حقانیت یک حکم بردیم، و دانستیم که خداوند خواسته آن را انجام دهیم، دیگر جای چون و چرا نیست. 5️⃣افزون بر آن، دین آمده تا آنچه برای سعادت حقیقی و ابدی ما لازم است، به ما بگوید. اگر دانستن دلیل احکام در سعادت ما مفید بود، بر خداوند و رسولانش لازم بود که آن را به ما می گفتند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
گفتم: «محسن جان! دیر میای، بچه ها نگرانت هستن.» لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو و ترامپ کمتر خواب راحت به چشمشون میاد، پس اجازه بده بیشتر کار کنم.» معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ نتانیاهو توئیت زدو برای یهودی ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری زاده. به نقل از همسر شهید.(کتاب شنبۀ آرام) 📌هفت آذر، سالروز شهادت شهید محسن فخری زاده گرامی باد. 🆔@faryab110
📌چرا تبلیغ دین بر همگان ـ نه تنها روحانیون ـ واجب است؟ ✍️پاسخ 1️⃣دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است. این سه بخش با یکدیگر مرتبط هستند و گاه، اعتقاد به یک آموزه، به لحاظ شرعی کاری را بر انسان واجب می کند. به دیگر سخن، یکی از منابع احکام شرعی، اعتقادات دین است. 2️⃣یکی از اعتقادات دینی، اعتقاد به جهانی بودن اسلام است. بنابراین خداوند متعال می‌خواهد که این دین در سراسر دنیا منتشر شود. پرواضح است که انتشار دین باید به وسیله مردم انجام شود نه اینکه خداوند خودش، قهراً و با عوامل غیبی دین را در جهان منتشر کند. 3️⃣بنابراین چون خدا می‌خواهد که دین در جهان منتشر شود، پس تبلیغ و انتشار دین بر همگان (هر کسی به اندازه‌ی توان خود) واجب است. 4️⃣برای نمونه، خانم خانه دار، وقتی به تربیت دینی فرزندان می‌پردازد، عملاً در حال تبلیغ دین است. انسان کاسب وقتی بر مبنای توصیه های دین با مشتری برخورد می کند و موجب علاقمندی دیگران به دین شود، عملاً دین را تبلیغ کرده است. 5️⃣همچنین، امام معصوم و مجتهد جامع الشرایط اگر زمینه را برای تشکیل حکومت دینی فراهم دیدند بر آنها واجب است نسبت به این امر اقدام کنند تا تبلیغ دین را به صورت تشکیلاتی انجام دهند. 6️⃣مسوولان حکومت دینی، در راستای تبلیغ دین، لازم است به وظایف خود به درستی عمل کنند، زیرا موفقیت در انجام وظایف، قطعاً در جذب مردم به سوی دین نقش مهمی ایفا می‌کنند و نمونه‌ای از توانمندی دین در اداره‌ی جامعه را به نمایش می‌گذارند که خود تبلیغ دین به شمار می‌رود. 7️⃣بنابراین تبلیغ دین، همچون نماز و سایر واجبات، بر همگان واجب است. آیا امروز این واجب را انجام داده اید؟ ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌جواب امام صادق علیه السلام به کافری که چون خدا را نمی‌بیند، او را انکار میکند، چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣معمولا در پاسخ کسی که می‌گوید چون خدا را ندیده‌ام، پس وجود ندارد، می‌گوییم: ندیدن دلیل بر نبودن نیست. 2️⃣امام صادق علیه‌السلام به فرد کافر که مبنای حس گرایی دارد، چنین می‌گوید که شاید خدا زیر زمین یا بالای آسمانها باشد. آیا تو به زیر زمین رفته ای و می دانی آنجا چیست؟ کافر گفت: نه نرفته ام، ولی گمان نمی کنم آنجا چیزی باشد. امام فرمود: گمان یعنی ناتوانی از یقین؛ و چیزی را ثابت نمی کند؛ (حال آنکه تو می خواهی ثابت کنی خدا وجود ندارد). 3️⃣آنگاه فرمود: آیا توانسته ای به بالای آسمان بروی و آنجا را ببینی؟ کافر گفت: خیر. امام فرمود: از تو تعجب می کنم که نه به مشرق رفته ای و نه مغرب. نه زیر زمین رفته ای و نه بر فراز آسمان تا بدانی آنجاها چه وجود دارد، در عین حال، وجود خدا را آنجا انکار می کنی؟ 4️⃣آیا عقل انسان می تواند چیزی که ندیده، وجودش را انکار کند؟ فرد کافر که درمانده شده بود، گفت: تا کنون کسی اینگونه با من صحبت نکرده بود و سرانجام ایمان آورد. (الکافی، ج1، ص73) ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110