#آیا_اسلام_دستور_به_کشتار_مشرکین_میدهد
🤔#پرسش
❔چرا اسلام دین توحش است؟
بی هیچ سخنی شما را به خواندن آیه ۵ سورهی توبه و تفسیر آن از علامه طباطبایی دعوت میکنیم:
▪️توبه-آیه۵
ترجمه: و چون ماههاى حرام به سرآمد، آنگاه مشركان را هرجا كه يافتيد بكشيد و به اسارت بگيريدشان و محاصرهشان كنيد و همه جا در كمينشان بنشينيد، آنگاه اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات پرداختند، آزادشان بگذاريد كه خداوند آمرزگار مهربان است
▪️تفسیر آیهی ۵ توبه (آیه سیف) در قرآن:
جمله «فَاقْتُلُوا الْمُشرِکِینَ حَیْث وَجَدتُّمُوهُمْ» نشان دهنده برائت و بیزارى از مشرکین است و مى خواهد احترام را از جانهاى کفار برداشته و خونهایشان را هدر سازد...و تشریع این حکم براى این بوده که کفار را در معرض فنا و انقراض قرار داده و به تدریج صفحه زمین را از لوث وجودشان پاک کند، و مردم را از خطرهاى معاشرت و مخالطت با آنان نجات دهد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم ، جهاد در اسلام دفاعی است ، بعنی جنگ و نبرد تنها با کسانی است که به مخالفت علنی بر ضد مسلمین برخیزند و به آنها حمله کنند و با فراهم کردن زمینه ها ، قصد نابودی مسلمین را داشته باشند ، جهاد تنها با چنین کسانی است ، چنان که امام صادق علیه السلام به لزوم جهاد با دشمنان حربی تصریح کردند و فرمودند ؛
« جهاد با عدو و دشمن بر جمیع امت فرض و واجب است به نحوی که اگر جهاد را ترک کنند ، گرفتار عذاب می شوند »
📚الکافی ج 5 ص 9
❕اما کسانی که بر علیه مسلمین نبرد و دسیسه ای نمی کنند ، اسلام دستور به حسن معاشرت با آنها را می دهد ، چنان که می فرماید ؛
«خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند، نهى نمى كند چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد . تنها شما را از دوستى و رابطه با كسانى نهى مى كند؛ كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند، (و كسانى كه) به بيرون راندن شما كمك كردند، و هر كس با آنها رابطه دوستى داشته باشد ستمگر است.» ( ممتحنه 8_9)
❕با توجه به شأن نزول هايى كه درباره اين دو آيه و آيات قبل از آن در سوره ممتحنه آمده است، و نيز با توجّه به قرائن موجود در خود آيات، كاملًا واضح است كه آيات ناظر به مشركان و بت پرستان است و آنها را به دو گروه تقسيم مى كند ؛
❕ گروهى كه با مسلمانان سر جنگ داشتند و مؤمنان را آزار مى دادند و از هيچ گونه كارشكنى ابا نداشتند و گروهى كه حاضر به زندگى مسالمت آميز با مسلمين بودند. در اين آيات از پيوند و دوستى و محبّت با گروه اوّل منع شده و نسبت به گروه دوّم اجازه داده شده است، و كسانى كه با گروه اوّل پيوند دوستى برقرار سازند جزء ظالمان شمرده شده، ولى دوستى كنندگان با گروه دوّم را جزء عدالت پيشگان.
📚پیام قرآن ج 10 ص 346
❕بعضى از مفسّران در مورد اين آيه روايت كرده اند كه همسر مطلّقه ابوبكر براى دخترش اسماء هدايايى از مكّه آورد، و از آنجا كه مادرش هنوز جزء مشركان بود، اسماء از پذيرفتن آن اجتناب كرد و حتّى اجازه ورود را به مادرش نداد، آيه فوق نازل شد، و پيامبر به او دستور داد كه مادرش را بپذيرد و هديه اش را قبول كند و او را احترام نمايد.
📚روح البیان ج 9 ص 481
❕به هر حال از اين آيات يك اصل كلّى و عمومى در مورد چگونگى رابطه مسلمانان با غير مسلمانان استفاده مى شود كه محدود به زمان و مكان خاصّى نيست، و آن اين كه مسلمين موظّف اند كه در برابر هر فرد يا گروه و جمعيّت و هر كشورى كه موضع خصمانه با آنها نداشته باشد و بر ضدّ اسلام و مسلمين قيام نكند و دشمنان اسلام را يارى ندهد، راه مسالمت پيش گيرند، خواه از مشركان باشد يا اهل كتاب ، حتّى اگر جمعيّت يا كشورى در صف دشمنان باشند و تغيير موضع دهند مسلمانان بايد آنها را بپذيرند و با آنها دشمنى نكنند، و معيار، وضع فعلى آنها است.
👌شاهد دیگر بر این مساله کلام علی علیه السلام در فرمان معروف به مالك اشتر است که مى فرمايد ؛
❕ «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّنده اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه اند یا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو»!
📚نهج البلاغه نامه 53
👌 تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره همزيستى محبّت آميز نسبت به غيرمسلمانان اعم از اهل کتاب یا مشرکین پيدا نمى شود و با توجّه به اينكه على عليه السلام در اين فرمان اين محبّت و مدارا و رحمت و لطف را وظيفه رئيس حكومت اسلامى مى شناسد، تكليف افراد يك جامعه در مقابل يكديگر كاملًا روشن مى شود.
🔸ادامه👇
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه👇
❕آیاتی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت ، مربوط به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است و می فرماید ؛
« چگونه براى مشركان پيمانى نزد خدا و رسول او خواهد بود (در حالى كه آنها همواره آماده شكستن پيمانشان هستند) مگر كسانى كه با آنها نزد مسجد الحرام پيمان بستيد (اين گروه كه پيمان خود را محترم شمردند) ما دام كه در برابر شما وفادار باشند شما نيز وفادارى كنيد كه خداوند پرهيزكاران را دوست دارد - چگونه (پيمانشان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى كنند و نه پيمان را، شما را با زبان خود خشنود مى كنند ولى دلهاى آنها ابا دارد و اكثر آنها نافرمانبردارند- آنها آيات خدا را به بهاى كمى فروختند و (مردم را) از راه او باز داشتند، آنها اعمال بدى انجام مى دادند.- (نه تنها در باره شما) در باره هيچ فرد با ايمانى رعايت خويشاوندى و پيمان را نمى كنند و آنها تجاوز كارانند. و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند و آئين شما را مورد طعن قرار دهند با پيشوايان كفر پيكار كنيد چرا كه آنها پيمانى ندارند، شايد دست بردارند. - آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند پيكار نمى كنيد؟ در حالى كه آنها نخستين بار (پيكار با شما را) آغاز كردند آيا از آنها مى ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر مؤمن هستيد - با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى كند و آنها را رسوا مى سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد (و بر قلب آنها مرهم مى نهد) ( توبه 7 تا 14)
❕یا در آیه چهارم همان سوره توبه می فرماید ؛
« مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن فروگذار نكردند و احدى را بر ضد شما تقويت ننمودند، پيمان آنها را تا پايان مدتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد »
❕بنابراین مخاطب آیه پنجم سوره توبه ، آن مشرکین پیمان شکنی اند که پیمان خود را شکسته بودند و در صدد نابود سازی مسلمین بودند ، نه سایر مشرکینی که به عهد و پیمان خود پایبند بودند و از طریق مسالمت خارج نشده بودند و این که علامه طباطبایی از آیه مذکور مطلق نابود سازی شرک و مشرکین از صفحه زمین را برداشت کرده است ، چه مشرکینی که در حال نبرد با مسلمین اند و چه آنانی که مشغول نبرد نیستند ، چنین برداشتی صحیح نیست و با سایر آیات قرآن و روایات همخوانی ندارد و ایشان در این رابطه دچار اشتباه و خطای در برداشت شده اند .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ترامپ: ایران بعد از انتخابات نزدمان میآید و با ما توافق میکند
رئیسجمهور آمریکا:
🔹چین شدیداً خواهان پیروزی جو بایدن است؛ میدانید چه کشور دیگری شدیداً آنها را میخواهد؟ ایران خیلی دوستشان دارد.
🔹 چون من به آن فاجعه [توافق هستهای] ایران خاتمه دادم که به خاطر آن ۱۵۰ میلیارد دلار پول دادیم و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد پرداخت کردیم.
🔹وقتی من در انتخابات پیروز شوم نزد ما میآیند و خیلی سریع با ما توافق میکنند؛ نگاه کنید ببینید این اتفاق با چه سرعتی رخ خواهد داد.
🔹آنها فوراً بعد از انتخابات نزدمان میآیند و با ما توافق میکنند و ما با آنها به توافق منصفانهای میرسیم.
🆔 @Boordar
#غارت_نکنیم‼️ #مهم
🔴 #سرخط_تحلیلے | نقد کجا ؛ غارت کجا؟‼️
🖌 دکتر #پرویز_امینی، جامعهشناس و استاد دانشگاه:
🔻از اولین آشنایی ام با جناب #پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال می گذرد. برای نسل ما پناهیان یک روحانی خوش فکر و خوش ذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوش مشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. پناهیان در طول این سال ها با نوجوانان و جوانان نسل های بعد هم همین شکل از ارتباط را داشته است. به شکلی که می توان گفت پناهیان موفق ترین و موثرترین یا دست کم از موفق تربن و موثرترین روحانیون در "عرصه عمومی" و کار میدانی در "تبلیغ دینی" است.
🔻پناهیان روحانی است که در کار تبلیغ دین "غیور" است و بر همین اساس در تلاش و مجاهدت در این عرصه بر خود سخت میگرد و خود شاهد بودم که در یکی از این سالهای محرم بر اثر شدت فعالیت و حجم زیاد منبرها در محرم در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت. در آن روزها خود مستقیم و از نزدیک در بیمارستان، حال و احوال نزار و چهره تکیده و بی رنگ و روی او را بر اثر شدت و فشار کار دیدم.
🔻پناهیان البته گفتارها و دیدگاههای قابل نقد نیز کم نداشته و بارها با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیتش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را همپیاله سرمایه داران، اشرافی. رفاه زده و حتی با مفسدی مانند طبری هم ردیف قرار دادن کجا؟ نقد دیدگاههای او در اقتصاد و عدالت کجا و تنگ کردن عرصه بر او و خانواده اش با فشار افکار عمومی کجا؟
مخالفت با رای و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانواده اش مجبور به طرح جزییات زندگی خصوصی تا ویلچری شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است و توضیح این که چه وقت خانه ای ساخته است با چه کسی ساخته است و اساسا چرا ساخته است و کی و چه وقت خانه اش را فروخته است و از کی و چرا زندگی مستاجری داشته است و اینک در وضعیتی از نظر اقتصادی است که اگر بازگو کند، برایش اعانه جمع می شود، کجا؟ نقد نظر او درباره پایان عدالت خواهی کجا و رساندن او به نقطه ای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و همسلکان و مخاطبانش نیز تحت تاثیر فضای ساخته شده درباره اش به تردید افتاده اند یا اکاذیب دیگران را باور کرده اند کجا؟
🔻پناهیان ها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمی خورند. جان و مال آنها آبرو و عزت نفس آنهاست. اینها را غارت نکنیم!
【 #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند】
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻اگر #تحلیل_راهبردی میخوانید
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | sapp.ir/zamanehh
.
♻️ پشت صحنه تخریب پناهیان!
🔰 حمید رسایی: کمی فکر کنید! اگر #پناهیان بر روی منبر در دفاع از حقوق مردم خوزستان، بر سر استاندارش فریاد نمیزد و در دفاع از انقلاب خمینی(ره) و در انتقاد از نامگذاری خیابانی به نام پدر معنوی منافقین، شورای بیخاصیت شهر تهران را به صلابه نمیکشید، آیا بازهم خط تخریبش #کلید میخورد؟!
این سخن به معنای بیعیب و نقص بودن رفتارهای شخصی و ادبیات کسی نیست که ای بسا در این میان شاید نقدی هم قابل تأمل باشد اما مگر نباید بین خبط و انحراف با خطا و اشتباه تفاوت قائل شد؟ منتقدین حق به جانب #پناهیان، در زندگی شخصی، اشتباه ندارند؟
مگر چند #منبری_موفق با حدود ۲۵ سال مجاهدت فرهنگی چهره به چهره و مؤثر در دفاع از انقلاب و حمله به لیبرالها داریم؟ حواسمان به طراحی چهرههای سابقا امنیتی هم باشد که از یک طرف علنی از #پناهیان دفاع میکنند، از طرف دیگر تماس میگیرند و با واسطه خط میدهند که این مورد هم هست!
#بازی_نخورید
#نقد_یا_تخریب
#بصیرت
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 🔜 #پدرفتنه
https://www.instagram.com/pedarefetneh2
❌وزیر کشور گفته اراده های استکباری برای ایجاد مشکلات در کشور تا انتخابات آمریکا تلاش میکنند!
بله اراده استکباری اراده کسانیست که دم از مذاکره با استکبار میزنند و راهی بجز این برای اعتلای (بخوانید زمین زدن) کشور نمیبینند!
👈رهبر انقلاب فرمودند راه حل ها در داخل است نه بیرون از مرزها!
بفهمید! عمل کنید تا قوی شویم و اراده های استکباری دیگر هیچ تاثیری بر آب خوردنمان هم نگذارد!
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
🔴 شعار «بهشتی، طالقانی رو تو کشتی» از کجا آمد؟!
🔻سیدعلیرضا بهشتی:
🔹 مسعود رجوی و عدهای دیگر به دیدن آقای بهشتی می آیند. در آن جلسه صحبت شان این بود که ما احساس میکنیم بعد از مرحوم آیتالله طالقانی، میتوانیم با شما همکاری داشته باشیم.
🔹آقای بهشتی خطاب به آنان میگوید که من از ابتدا با شما بر سر دو مسئله موضع داشتهام، اگر شما این دو مشکل را حل کنید، بعد از آن من مانعی در همکاری با شما نمیبینم:
1⃣ یکی اینکه باید در خصوص مبانی فکریتان با یکدیگر بحث کنیم. چراکه مرحوم بهشتی معتقد بود که آنها اساساً مارکسیسم را درست نفهمیدهاند و مفاهیمی چون جامعه توحیدی که از جانب آنان مطرح میشد، مشکل مبنایی داشت؛ لذا به تعبیر مرحوم بهشتی، بخشی از مشکلات، مربوط به اختلافات فکری است.
2⃣ مشکل دوم؛ این است که شما صداقت ندارید و در رفتار و گفتارتان خیلی دروغ میگویید. اگر قبول دارید که در مواضع تان صداقت نداشتهاید، این را به مردم اعلام کنید و این قدم اول در اثبات صداقت تان است.
🔹آنها نپذیرفتند و ماجرای شعار «بهشتی بهشتی، طالقانی رو تو کُشتی» پس از این جلسه قوت گرفت و بر دیوارهای شهر نقش بست.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥واکنش ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه چه باشد؟
🔹آمریکا مکانیسم ماشه را بهزعم خود علیه ایران فعال کرده است، امری که با مخالفتهای بینالمللی مواجه شده؛ اما اقدامات عملی ایران در مواجهه با این اقدام واشنگتن چه باید باشد؟
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
تایید و تاکید #رهبری بر فعالیت #هوشمندانه و تهاجمی در #شبکههای_اجتماعی_خارجی :
🔹«از من سوال میشود که در شبکههای اجتماعی مجازی کنونی که متعلق به #دشمن است، وارد بشویم یا نه؟ ورود #هوشمندانه به شبکههای اجتماعی بین المللی #خیلی_خوب است؛ اما حواستان باشد آدمهایی ورود کنند که از شرایط آگاه باشند ... ورود تهاجمی یکی از راههای #ورود به این شبکههاست» (۱۳۹۵/۸/۱۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادمها دو دسته هستن!
اونایی که با دیدن این کلیپ خنده تلخ میکنن
اونایی که با دیدن این کلیپ هرچه لعنت دارن بر کسی لعنت میکنن که این شرایط رو برای کشور به وجود آورده 😏
+ هرکیم دسته سومه جمع کنه از ایران بره
#شوخی
✍️بیداری ملت
@bidariymelat