eitaa logo
مکتب فلسفی استاد فیاضی
879 دنبال‌کننده
8 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بیان دیدگاه های خاص استاد آیت الله غلامرضا فیاضی حفظه الله ارتباط با ادمین: @Sadegh313a پرسش و پاسخ در مورد نظرات استاد : @Mahdinabavian ❌تبادل نداریم❌
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️تبیین حدیث «کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه» برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۵۴_۴۵۵ می توان این فرمایش امیر المومنان حضرت علی علیه السلام : «كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ» که کمال اخلاص و توحید را درباره خداوند متعال، نفی صفات از او دانسته است این گونه تبیین کرد که کمال اخلاص و توحید درباره خداوند متعال نفى صفات از او در ظرف خارج است؛ چراکه صدق عنوان صفت و موصوف، فرع بر تغایر صفت و موصوف است و از آنجا که صفات خداوند در ظرف خارج، به عین وجود خداوند و با یک وجود موجودند، اطلاق صفت بر آن معانی که به عین وجود خداوند، موجودند و نیز اطلاق موصوف بر وجود خداوند، خلاف واقع بوده، با اخلاص و توحید منافات دارد. در این نوع احادیث تأکید شده است که هر صفت از آن جهت که صفت است، غیر از موصوف و هر موصوف نیز از آن جهت که موصوف است، غیر از صفت است و به همین دلیل، کمال اخلاص و کمال توحید درباره خداوند آن است که هر گونه صفت را در ظرف خارج از او سلب نماییم. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🏴 شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محترم و همراهانشان را خدمت مردم عزیز ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم. 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
⚪️تبیین چگونگی عینیت صفات با ذات برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۵۷_۴۶۲ در مورد این مسیله که چگونه صفات مختلف خداوند نظیر علم، قدرت و حیات در مصداقی بسیط جمع شده‌اند اختلاف نظر وجود دارد که به سه تبیین در این مورد می پردازیم: 1⃣مفهوم و مصداق واحد: ابن سینا معتقد است صفات خداوند، مفهوم و مصداق واحد دارند. از نظر وی تنها با این توجیه می توان بساطت مصداق خداوند را حفظ کرد. 2⃣مفهوم متکثر و مصداق واحد بر اساس این تبیین، صفات خداوند، مفاهیم متکثری هستند که مصداقی واحد دارند.مفهوم علم غیر از مفهوم قدرت و غیر از مفهوم حیات و اراده است ولی مصداق صفات واحد است به این بیان که هنگامی که عقل، صفات کمالی را در نظر می گیرد، بالاترین درجه آن را به وجود واحد خداوند نسبت می دهد و آنها را از مصداق واحد خداوند انتزاع می کند که البته این انتزاع مفاهیم مختلف سبب تکثر در ذات خداوند نمی شود. 3⃣ تبیین مختار استاد فیاضی: معانی متکثر و مصداق واحد صفات خداوند معانی متکثری هستند که در عالم خارج، مصداق واحدی دارند. صفات خداوند مفهوم نیستند، بلکه معانی مختلفی هستند که در ظرف خارج، به عین مصداق خارجی خداوند موجودند . طبق این تبیین ۱.الفاظ صفات خداوند متکثرند. ۲.مفاهیم صفات خداوند نیز متکثرند. ۳.معانی صفات نیز متکثرند. ۴. این صفات متکثر، مصداق واحد دارند. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️صفات ثبوتی و سلبی برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۶۲ برخی صفات ثبوتی و سلبی را این طور تعریف کرده اند که صفات ثبوتی : صفاتی که کمال موصوف است . صفات سلبی : صفاتی که نقص موصوف است . 🔰از نظر استاد فیاضی این تعریف جامع نیست و شامل بخشی از صفات نمی شود. ✅ایشان در تعریف این دو صفت می فرمایند: صفات ثبوتی، صفاتی هستند که بر موصوف حمل میشوند و صفات سلبی، صفاتی هستند که از موصوف سلب می شوند. طبق این تعریف هر صفتی که مفادش، ثبوت وصفی برای موصوف باشد، صفت ثبوتی است خواه آن صفت کمال هم باشد مثل علم و قدرت یا مشتمل بر کمال موصوف نباشد مثل خالق و رازق . در صفات سلبی نیز هر صفتی از موصوف سلب شود، صفت سلبی است خواه مشتمل بر نقض موصوف باشد مانند جهل و عجز و خواه مشتمل بر نقض موصوف نباشد مثل ظلم . ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🏴 شهادت دبیر کل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله را به تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض می کنیم. 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
⚪️قاعده الواحد نزد استاد فیاضی برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۸۲ از نظر استاد فیاضی، قاعده الواحد قاعده درستی نیست؛ زیرا بر اساس این مبنا که معانی مختلف می توانند با یک وجود بسیط( یک مصداق بسیط) موجود باشند، خصوصیات مختلف_ که همان معانی مختلف هستند_ می توانند در یک علت بسیط، موجود باشند، بدون آنکه به وحدت و بساطت علت آسیبی برسانند،بنابراین علت واحد و بسیط میتواند به سبب خصوصیات و معانی مختلفی که در وجود بسيط خود دارد با چند معلول مسانخ باشد و در نتیجه، معلول های مختلفی از او صادر شود؛ به عبارت دیگر، اگرچه علت باید با معلول خود هم سنخ باشد و بر اساس تفسیر صحیح از سنخیت لازم است در وجود خود، خصوصیت و معنایی داشته باشد تا به سبب آن خصوصیت، معلول خاصی از آن علت صادر شود، اما علت واحد و بسیط میتواند در وجود خود، خصوصیات و معانی مختلفی داشته باشد و به سبب هر کدام از آن خصوصیات، معلولی را پدید آورد در نتیجه، علت واحد میتواند معالیل متکثری داشته باشد. البته قاعده الواحد، شکل دیگری هم دارد که مورد پذیرش همه فیلسوفان از جمله استاد فیاضی است و آن شکل این است که معلول واحد جز از علت واحد صادر نمیشود الواحد لايصدر الا عن الواحد. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool