💎اگر #تاریخ_ایران_باستان رو به دو دوره تقسیم کنیم ،
یک دوره آن مربوط به دوره نوسنگی و انسانهای اولیه است که در این دوره،
در هیچ کجای تاریخ باستان با مقوله ای بنام حجاب برنمیخوریم.
و کلا انسانها بصورت نیمه عریان زندگی میکردند.
و لباس هنوز به عنوان #فرهنگ به جوامع انسانی راه پیدا نکرده بود.
💎️ و اما دورهی دوم،
از بعد از #مهاجرت_آریائیها_به_ایران و تشکیل #حکومت_مادها شروع میشه که از اینجا به بعد #پوشش به فرهنگ مردان و زنان ایرانی راه پیدا میکنه👌
💎️پوشش و حجاب زنان ایرانی در دوره #ماد ها
💎️ بر طبق گفته کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» دربارهٔ پوشش زنان در دوران مادها که با تکیه بر نقوش برجستهٔ برجا مانده میگوید که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است.
اما جایگاه زنان بصورتی بوده که هرچه که از درجه و رتبهای بالاتری برخوردار بودند،
پوشیده تر و محجبه تر نیز بوده اند👌👌👌
💎اما با استقرار حکومت #هخامنشیان
حجاب و پوشش هم به رکن اصلی فرهنگِ زنان ایرانی تبدیل میشه...
💎به دلیل اینکه در بناهای تاریخی دورهٔ #هخامنشی تصاویر کمی از زنان وجود دارد، طبیعتا اطلاعات اندکی در مورد پوشش زنان در دورهٔ هخامنشی وجود دارد...
💎️اما در مُهرهای سلطنتیِ زیادی که به جا مانده، زنان ایرانی با لباس چیندار دیده شدهاند.
مثلاً بر مُهری که در لندن نگهداری میشود زنی را میبینیم گل نیلوفر ( #لوتوس) بر دست و با موی بلندی که در قسمت پایین چندین گلوله به آن بافته شده است.
💎️علاوه بر این معلوم میشود که در سراسر امپراتوریِ بزرگِ ایران، از «مُد» واحدی پیروی میشده است.
ظاهراً زنان اشراف ولایاتِ تابعهی امپراتوری #پارس، همه بانوان چَشم به دربار در تختجمشید داشتهاند و میکوشیدند از لباسهای گرانقیمت و پُربهای درباری تقلید کنند.
👇👇👇👇👇
💎️یک هیئت روس در #دره_پازیریک قطعه فرشی کشف کردند که افرادی را در حالِ اجرای یک مراسم مذهبی ترسیم میکنند که توسط چهار زن جشن گرفته شدهاست, که همه آنها از لباسی پوشیده برخوردار هستند و سربندی شبیه به #روسری های بلندِ امروزی به سر دارند.
💎️ #پلوتارک مورخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان #هخامنشیان مینویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درونِ #چادر های در بستهای مینشینند و چادر را بر روی گردونهای قرار میدهند و حمل مینمایند.»
💎من خودم فکر میکنم که استفاده از چنین #چادری ویژه #توانگران و بزرگان بوده و افراد عادی جهت رفتو آمد مشابه کوچکتر آن را بر سر میگرفتهاند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز درآمده ولی نام #چادر همچنان بر آن باقی ماندهاست.
👇👇👇
تعدادی از زنان هخامنشی ( موزه آرمیتاژ )،
💎در این تصویر، پوششی #چادر مانند و بلند بر روی سرِ زنان ایرانی دیده میشود.
💎نمونه یک زن ایرانی در دوره هخامنشیان،
حکاکی بر روی یکی از پلکانهای #تخت_جمشید👆
زنان ایرانی در دوره #هخامنشی،
💎زنان ایرانی علاوه بر آراستگی ظاهری و پوشش کامل در لباس، موهای سر خود را نیز بوسیلهی پارچهای که از پشت تا زانو ادامه داشت میپوشاندند.
💎پس از نابودی سلسلهٔ هخامنشیان و اشغالِ ایران توسط #اسکندر_مقدونی، فرهنگ غرب و اروپا هم با ورود تندیسهای کاملا عریانِ خدایگان مونث رومی و یونانی وارد کشور اشغالشدهی ایران شد.....
💎مجسمههای الهههای #ونوس که بصورت لُخت و یا با پوششهای نیمهعریان عرضه میشد، حتی کمترین تاثیری هم در فرهنگ والای نجابت و عفاف و حیای زنان ایرانی نداشت،
و این تهاجم فرهنگی خیلی زود شکست خورد و زنان ایرانی کوچکترین تاثیری از زنانِ رومی و آتنی و یونانیِ فاتحان ایران را پذیرا نشدند و همچنان بر #پوشیدگیِ خود و انسجام خانواده تاکید میکردند.