تشکل بین المللی مبلغان رسانهای بصیر وابسته به موسسه دیدبان فرهنگ وهنر شیعه برگزار میکند.
اولین وبینار اربعین حسینی در موضوعات:
📌ایدههایی برای گفتمان جهان اربعینی با میزبانان و زائران
🔸 ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی، پژوهشگر حوزه بین الملل
🕘ساعت ۹ الی ۱۰🕙
📌 بررسی ظرفیتهای رسانه ای اربعین با تاکید بر تکنیک های مستند سازی میدانی
🔸ارائه توسط: آقای محمدتقی استیری مستند ساز بینالملل
🕙ساعت ۱۰ الی ۱۱🕚
📌 بازتاب اربعین بر همگرایی فرهنگی و پویاسازی تبلیغ جهانی تشیع با تمرکز بر شیعه هند
🔸ارائه توسط: حجت الاسلام سید محمد عابدی مبلغ بین الملل از کشور هند
🕚ساعت۱۱ الی ۱۲🕛
🗓تاریخ: چهارشنبه ۱۷مرداد🗓
❌جهت شرکت در وبینار از لینک زیر وارد شوید و یا بارکد در تصویر را اسکن کنید :
🌐https://meet.google.com/xpr-qftq-mbu🌐
#مجله_الکترونیکی 0️⃣6️⃣
📌اگر «حسامالدین سراج» در مجلس لهوولعب بخواند حرام است!
🎤حجتالاسلاموالمسلمین حسن معلمی
🔰 لهو به معنای سرگرمی، لذتبردن، کارهای بیهوده، کارهایی که غرض عقلایی ندارد و تفریح است؛ یعنی همه اینها را شامل میشود.
🎮مثلاً اگر با تسبیح یا با ریش خود بازی کنید این لهو است. هیچکدام از فقها مطلق لهو را حرام نکردهاند.
🎻 لعب نیز همینگونه است؛ لذا نه مطلق لهو حرام است و نه مطلق لعب. اینکه مطلق موسیقی یا مطلق آهنگ یا مطلق فیلم یا مطلق ورزش بهخاطر لهوولعب بودن حرام باشد را هیچکدام از فقها قبول ندارند.
❌ اگر یک امر لهوی، شما را از مسیر إلی الله، انجام واجبات و ترک محرّمات باز میدارد آن حرام میشود اما صرف اینکه شما به یاد خدا نیستید یا حواستان به خدا نیست، دلیل بر حرمت نخواهد بود.
🟩 وقتی مطلق لهو، حرام نشد، مصادیق آن نیز حرام نخواهند بود.
🔷 طبق قول سید کاشانی، لهو ممکن است چون در مجلس لهوولعب انجام میشود حرام باشد اما در مجلس دیگری، حرمت نداشته باشد. مثلاً حسامالدین سراج، اگر در مجلس لهوولعب بخواند حرام است اما در مجلس دیگر، حرمتی ندارد.
🔴آیتالله گلپایگانی مطلق آهنگ را حرام میدانست. تا کسی مرتکب حرام شبههناک نشود؛ ولی امثال مرحوم امام اینطور نبودند و موسیقی مشکوک و شبههناک را حلال میدانستند.
✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13738
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
📺 مگر انسان چقدر قصه و سریال و روزنامه و ... را باید بخواند⁉️
⛔️اگر انسان ظرف دل را مدام با قصه و سریال پرکرد دیگر جا برای پذیرش معارف الهی نمی ماند.
📚تفسیر سوره زمر آیت الله جوادی آملی، جلسه20
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 1️⃣6️⃣
📌هیچ هنری، بهعنوان اولی، مصداق افساد نیست.
🎙حجتالاسلامابراهیم نیکدل
🟢 افساد به لحاظ لغوی و در استعمالات روایی، در برابر صلاح است. صلاح هم معمولاً در مواردی است که عمل صحیح و درستی در میان باشد؛
مراد از افساد در اینجا، همان حرمت تکلیفی است.
🔴 چهبسا یک هنر فی حدّ نفسه اشکالی نداشته باشد؛ ولی بهخاطر عناوین دیگری، آن کار حرام باشد.
عنوانی که هم بر فعل هنرمند و هم بر فعل مسئول اجازه و ترویج هنر صادق است، عنوان اشاعه فحشا است.
🔹اگر این عنوان در میان باشد، دیگر هیچ هنری، فی حد نفسه اشکال نخواهد داشت؛ زیرا نفس هنر، موجب اشاعه فحشا نمیشود بلکه حتی موجب افساد نیز نمیگردد.
🛑اینکه متدیِّنین ما با بعضی از هنرها مانند موسیقی و هنرهای نمایشی را خیلی به رسمیّت نمیشناسند، چون تفریح و شادی و بعضی از مسائل را قبول ندارند....
❇️ مفسدههایی که بر افعال مترتب میشوند با یکدیگر متفاوت هستند. هر مفسدهای که ترتبش حرام نیست؛ یعنی اینطور نیست که بگوییم هر چیزی که مفسده دارد تحقق آن در شرع حرام است، خیر.
⛔️ بعضی از مفسدهها از نظر شارع مقدس حرام نیست که باید نسبت به آنها، صرفاً ارشاد کرد و به مردم گفت که اگر این مفاسد محقق شوند دود آن به چشم خودتان میرود.
✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13742
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🟢حاج شيخ علی اکبر برهان هفته ای یک شب سینه زنی میکردند و می فرمودند:
🕋 من هر چه دارم از همان روضه ها و سینه زنی هایی است که برای اهل بیت گرفته ام.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند:
2️⃣1️⃣دوازدهمین #کرسی_علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی»
🔵 ارائه دهنده:
دکتر حسین خالقپرست
(قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه)
♦️ناقدین:
1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه)
2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه )
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣
🛑به صورت مجازی🛑
🌐 ورود از طریق
1️⃣لینک جلسه:
https://B2n.ir/w48459
2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🟢حدیث زیبای #حسن:
🖊 أحْمَدَ بْنِ عِمْرَانَ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا #أَبُواَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا #أَبُواَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا #أَبُواَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا #اَلْحَسَنُ عَنِ #اَلْحَسَنِ
🕋 عنِ #اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
إنَّ #أَحسَنَ #الحَسَنِ الخُلُقُ #الحَسَنِ.
🟢عمران بغدادى گفت روایت كرد برای ما ابو الحسن از ابو الحسن از ابو الحسن كه گفت حروایت كرد برای ما که حسن از حسن از حسن كه:
💠نیکوترین نیکو، خُلق نیکو است.
📚الخصال، ص ۲۹
1️⃣ابو الحسن اولى محمد بن ابراهيم ششترى است
2️⃣و دومى على بن احمد تمار
3️⃣و سومى على بن محمد واقدى است
1️⃣و اما حسن اولى حسن بن عرفه
2️⃣و دومى حسن بصرى
3️⃣و سومى امام حسن مجتبى عليه السّلام است.
⚫️شهادت کریم آل الله، امام #حسن مجتبی (علیه السلام) را محضر حضرت ولی عصر تسلیت عرض میکنیم⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 2️⃣6️⃣
📌اصل در هنر، استحباب است.
🎙آیتالله سید مجتبی نورمفیدی
🟢 اگر ما هنر را به معنای عام آن در نظر بگیریم بهگونهای که منطبق بر فعل انسان شود و بتواند موضوع برای علم فقه قرار بگیرد؛ یعنی آن را دانش یا مهارتی در نظر بگیریم که انسان به کمک آن، احساسات و اندیشهها و باورهایش را در قالب زیبا به مخاطب عرضه میکند بهگونهای که مخاطب تحتتأثیر و مجذوب زیبا آفرینی هنرمند میشود؛
🔴در این صورت، نهتنها به قاعده اولیه اباحه در فعل آدمی، مباح است؛ بلکه میتوانیم استحباب آن را نیز ثابت کنیم.
☑️ دلیل بر استحباب، برخی روایات مانند روایت «إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ، وَ یُحِبُّ أَنْ یَری أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلى عَبْدِه» و نظایر آن است.
🔶 دررابطهبا عناوین جدیدی که بر موضوعات هنر بار میشوند، باید گفت: عناوین مستحدث در واقع همان موضوعات مستحدث هستند.
🔹موضوع مستحدث خودش فینفسه، حکم حرمت ندارد، بلکه باید از جهت انطباق با آن عناوین و اقسام چهارگانه مورد بررسی قرار بگیرد.
🟠سه مرجع (برای تشخیص عناوین محرّم ) میتوانیم ذکر کنیم؛ یعنی سه احتمال در اینجا وجود دارد: خود فقیه، عرف مردم یا نوع مکلّفین، و سوم، شخص مکلّفین.
⭕️ مصداقشناسی با موضوعشناسی متفاوت است. به نظر ما، موضوعشناسی فقهی، به عهده فقیه است. اینکه گفته میشود موضوعشناسی، کار فقیه نیست نیز به نظر من مخدوش بوده و قابلپذیرش نیست.
✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13749
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند:
2️⃣1️⃣دوازدهمین #کرسی_علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی»
🔵 ارائه دهنده:
دکتر حسین خالقپرست
(قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه)
♦️ناقدین:
1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه)
2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه )
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣
🛑به صورت مجازی🛑
🌐 ورود از طریق
1️⃣لینک جلسه:
https://B2n.ir/w48459
2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🌹🌹مژده به علاقمندان رشته هنر🌹 🌹
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی 1403-1404در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
امتیازات:
🏢 موقعیت مکانی مناسب و امکانات آموزشی.
📚مجهز به دومین کتابخانه تخصصی هنر در کشور.
💳 پرداخت کمک هزینه تحصیلی.
🖌 استفاده از اساتید مطرح و با سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه.
🏢قم، خ هنرستان، نبش کوچه 20، مدرسه اسلامی هنر.
☘️مهلت ثبت نام: ۵ شهریور تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
۰۹۱۰۰۵۸۸۰۴۷
🎤هر مکتبی هیاهو می خواهد
🕋سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛
✅این سینه زنیها و این دستجات و عرض میکنم اینها حفظ کرده اگر فقط مقدسی بود و توی اتاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح میگرداند نمانده بود چیزی.
🛑هیاهو میخواهد هر مکتبی هیاهو می خواهد.
🟢 باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد تا پایش توی سر و
سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود.
🎤بیانات امام خمینی قدس سره، ۱۳۵۸/۰۴/۱۷
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh