eitaa logo
مدرسه فقه هنر
183 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣6️⃣ 📌عدم طرح مسئله مالکیت معنوی توسط فقها، به‌خاطر عدم پرداخت به منطق توسعه موضوعات فقهی است 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر امین رضا عابدی‌نژاد 🛑ما در فقه، با موضوعات مختلفی روبرو هستیم؛ اعم از فقه عبادات و معاملات و سیاسات. 🔹در برخی از حوزه‌ها نیز موضوعات جدیدی ایجاد شده که محصول پیچیده‌تر شدن نظامات اجتماعی و اقتصادی و رشد علم و تکنیک است. ⛔️طبیعتاً ذهن برخی از فقهای ما با موضوعات جدید و مبانی و جایگاه این موضوعات در نظام اجتماعی و با اهداف که مترتب بر این موضوعات است ناآشنا و بیگانه است. 🔵مالکیت معنوی یکی از همین موضوعات جدید است که بحث‌های زیادی در آن قابل‌طرح است. 1️⃣ یک مسئله این است که در نظام حاکم لیبرال سرمایه‌داری، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز را باید تبدیل به کالا کرد. 2️⃣ نکته دیگر این که این موضوعات با مبانی خاصی در نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که ما تاکنون نتوانسته‌ایم این رابطه روشن کنیم. 3️⃣ نکته آخر هم اینکه مالکیت معنوی از دو منظر قابل‌تحلیل است؛ یکی از منظر کالاسازی که در نظام سرمایه‌داری، یک اصل بنیادین است؛ و یکی هم از منظر فقه نظام اسلامی، که مبتنی بر اصل ارتقا و همگانی کردن پژوهش و فرهنگ است. 💠بنابراین، احترام به مالکیت معنوی از لوازم توسعه نظام اجتماعی است. ما نمی‌توانیم بدون احترام به این مالکیت، به توسعه اسلامی برسیم؛ چون مبتنی بر بنای عقلای تجدید شده است. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13762 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋فرمایش امام حسن عسگری برای هدایت امت در امام: ⚫️ فأَمَّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مطِیعاً لِأَمرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِک لَا یکونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم؛ 🟢 هر کسی از فقیهان که 1️⃣نفس خود را پاس دارد، 2️⃣و دین خود را حفظ کند، 3️⃣و به مخالفت با هوای نفس خویش برخیزد، 4️⃣و فرمان خدا را اطاعت کند، 👈بر عامه مردم واجب است که از او تقلید کنند. و این چنین کسی نخواهد بود، مگر بعضی از فقیهان شیعه، نه همۀ آنان. 📓الاحتجاج علی اهل اللجاج، احمد بن علی طبرسی، مشهد، چاپ اول، 1403 ق، ج 2، ص 458. ع ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🌹🟢🕋🌹🟢🕋 السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ 🟢نهم ربیع الاول ، سالروز آغاز امامت و ولایت 🕋گل سرسبد عالم هستی، 🕋 قطب عالم امکان ، 🕋 فخر زمین و زمان، 🕋 امان اهل زمان ، 🕋 اعلی حضرت دوران ، 🕋صاحب العصر والزمان 🕋حضرت حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف را محضر مبارک آن امام همام و تمام شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌹🌹🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣1️⃣ 📌 تحلیل تطبیقیِ «قرارداد بین مؤلف و تهیه‌کنندۀ اثر سینمایی» در حقوق ایران و فرانسه 🖋نویسنده: محمدهادی میرشمسی (عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.) 🛑چکیده: قرارداد تهیۀ اثر سینمایی، نتیجۀ همراهی و همکاری مدت­دارِ پدیدآورنده و تهیه­کننده است و هر کدام از این‌دو در مقابل هم تعهداتی دارند. 💠پدیدآورنده باید علاوه‌بر پدیدآوردنِ متن فیلم­نامه، تهیه­کننده، کارگردان و بازیگران را تا رسیدن به محصول نهایی همراهی کند و همچنین برای تهیه­کننده در بهره‌برداری از اثر نهایی ایجاد مانع یا مزاحمت نکند. متقابلاً تهیه‌کننده نیز باید حقوق معنوی پدیدآورنده را رعایت کند و اجرت او را طبق قرارداد بپردازد. 🔴در نظام حقوقی فرانسه و همچنین در لایحۀ حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران، قرارداد بین پدیدآورنده و تهیه­کنندۀ اثر سینمایی، یک قرارداد دو طرفه است که بر ذمۀ طرفین تعهدات متعددی ایجاد می­کند. به­علاوه کتبی‌بودنِ قرارداد مورد تصریح قانونگذار قرار گرفته؛ اما شرط صحت قرارداد نیست، بلکه در نظام حقوق فرانسه شرط اثبات وجود قرارداد و در لایحۀ ایران، شرط قابلیت استناد به آن در مقابل پدیدآورنده است. 🟢از آنجاکه قوانین فعلی ایران، مقررات اختصاصی محدودی در این حوزه دارد، مطالعه در حقوق ایران متمرکز بر لایحة حمایت از مالکیت ادبی و هنری است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706178.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
مراقب خاطراتتان باشید.... اگر کسی خیالی کرد حتی خیال ظریف و ضعیف این به حسابش رسیده میشود.... 📗آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره سبا، جلسه اول ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣6️⃣ 📌حقوق مادی مالکیت آثار هنری، محدود است؛ اما حقوق اخلاقی آن، دائمی است! 🎙دکتر مصطفی بختیاروند ⭕️مالکیت معنوی یا «مالکیت فکری» : متعلق این نوع مالکیت، نتیجه تراوش‌های فکری است که می‌تواند آثار ادبی و هنری یا اختراع یا موارد دیگر باشد. 🔵 هدف از این نوع مالکیت، حمایت از مبدعان و مبتکران و اشخاصی است که در زمینه علم و هنر و صنعت و… فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. 🔶 در آثار هنری، مالکیت فکری، از نوع ادبی و هنری و به معنای حقوق مادی و معنوی (اخلاقی) است که به هنرمندان تعلق می‌گیرد. در حقوق ایران، مدت حمایت از آثار هنری، تا پنجاه سال پس از مرگ پدیدآورنده است اما حقوق اخلاقی آن دائمی، است. 🟣 هنرهای نمایشی در حوزه حقوق مرتبط قرار می‌گیرد. حقوق مرتبط در برخی کشورها مثل فرانسه، از حقوق مؤلف مجزا است. در این دسته از حقوق، اشخاصی حمایت می‌شوند که معمولاً خودشان اثر را خلق نکرده‌اند، بلکه در رساندن آن به عموم نقش دارند: هنرمندان مجری اثر (اجراکنندگان) از قبیل بازیگران، خوانندگان، نوازندگان؛ تولیدکنندگان آثار صوتی. ⛔️عدم‌پذیرش حقوق مالکیت فکری برای آثار هنری، مانع خلاقیت و طرح ایده‌های نو می‌شود؛ چون هم هنرمندان انگیزه خود را برای خلق آثار جدید و بدیع از دست می‌دهند و هم دیگران که زمینه را برای سوءاستفاده از آثار هنرمندان قبلی فراهم می‌بینند در زمینه آفرینش آثار هنری، تلاشی نخواهند کرد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13766 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در قرآن ده نام دارد: 1️⃣ محمد(صلى الله علیه و آله): و ما محمد الا رسول. (آل عمران/ 144) 2️⃣و3️⃣ احمد و رسول؛ و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد. (صف،/6) 4️⃣عبدالله: و انه لما قام عبدالله. ( جن/ 19) 5️⃣طه: طه ما انزلنا علیك القرآن لتشقى. (طه/ 1 و 2) 6️⃣ یس: یس والقرآن الحكیم. (یس/1 و 2) 7️⃣ نون: ن والقلم و ما یسطرون. ( قلم/ 1) 8️⃣ مزمل: یا ایهاامزمل. (مزمل/ 1) 9️⃣ مدثر: یا ایها المدثر. (مدثر/1) 🔟ذكر: قد انزلنا الله الیكم ذكرا رسولا. (طلاق/ 10) 📚 بصائر الدرجات، ص 512/ جلاء العیون، ص 35 ⭕️ در كتابهاي مختلف كه درباره پيامبر(ص) به جا مانده 0️⃣0️⃣3️⃣ اسم، لقب و صفات براي آن حضرت، ذكر شده است. نامهايي كه براي پيامبراسلام(ص) در قرآن ذكر شده، از نگاه برخي تا 0️⃣4️⃣ اسم قيد شده و براي هر يك، شاهدي از آيات قرآن ذكر شده است. 🟢خجسته میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت؛محمد مصطفی صلی الله علیه وآله، و صادق آل محمد؛ امام جعفر صادق علیه السلام را محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض میکنیم🟢 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
... هر وقت حس کردی دلت میخواهد کار خیری بکنی ...بدان آن بزرگوار دیشب در خانه ات آمده و سهمیه ات را داده است. 📗در ولایت مهدی سید مجتبی حسینی، ص ۶۹ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
✳️جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی (دام توفیقاته) 🔴 انتصاب شایسته جنابعالی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را تبریک عرض نموده و از خداوند منان توفیقات روزافزون برای حضرت‌عالی مسئلت داریم. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
💢حضرت موسیٰ ع ...وقتی که کارشان به معارضه و رودررویی علنی افتاد و بنی‌اسرائیل را جمع کرد که سحَر، [یعنی] صبحگاه خیلی زود یا نیمه شب، حرکت کردند به بیرون شهر که فرار کنند ... فرعون گفت جمع بشوید. لشکر را جمع کردند و پشت‌ سر اینها راه افتادند؛ ⭕️ آنها پیاده داشتند بدون تجهیزات میرفتند -یک مشت مردم بودند؛ زن، مرد، بچّه- [امّا] اینها با تجهیزات و سپاه و لشگر و اسب و همه‌چیز؛ طبعاً زود به آنها میرسیدند؛ به آنها [هم] رسیدند. اصحاب موسی از دور دیدند که لشکر فرعون دارد می‌آید؛ دستپاچه شدند. «فَلَمّا تَرٰٓءَا الجَمعان»، وقتی‌که دو گروه همدیگر رادیدند و این‌قدر به هم نزدیک شدند که میتوانستند یکدیگر را ببینند، قالَ اَصحـٰبُ موسیٰٓ اِنّا لَمُدرَکون؛بنی‌اسرائیل گفتند که یا موسی! الان به ما میرسند؛ و ما را قتل‌عام میکنند. 💠 حضرت موسی در جواب گفت: قالَ کَلّآ، هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد؛ چرا؟ اِنَّ مَعِیَ رَبّی؛ معیّت این است. [گفت] خدا با من است، پروردگار من با من است؛ کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. ببینید! معیّت الهی این‌قدر اهمّیّت دارد. اینکه میگویند: اِنَّ ﷲَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنون،این معیّت را باید قدر دانست. ✅ اگر من و شما بتوانیم این معیّت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است، بر آنها غلبه خواهد کرد. سخنرانی مقام معظم رهبری۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
6️⃣6️⃣ 📌درگذشته، پدیدآوردندگان آثار فکری، واسطه بین خدا و دنیا تلقی می‌شدند! 🎤دکتر رحیم پیلوار 🔴مهم‌ترین اثر عدم‌پذیرش مالکیت فکری در حوزه آثار ادبی و هنری، این است که در سطح بین‌المللی از سایر کشورها در این حوزه عقب می‌افتیم و در سطح داخلی هم در حوزه فرهنگ روزبه‌روز کم‌توان‌تر می‌شویم؛ 💠حقوق مالکیت فکری از حدود قرن ۱۶ میلادی در اروپا متولد شد و کم‌کم گسترش و تکامل یافت. ◀️ در اعصار گذشته و قبل از تکوین حقوق مالکیت فکری، از آثار پدیدآورندگان فکری حمایت مستقلی نمی‌شده و شاید خود آن‌ها نیز انتظار حمایت مستقلی را نداشتند. در خصوص آثار علمی یا ادبی و هنری، معمولاً پدیدآورندگان، تحت حمایت یک پادشاه یا حاکم بودند. 🟢 از طرف دیگر، درگذشته، دیدگاهی مذهبی وجود داشت که بر اساس آن، افراد خالق آثار فکری، صرفاً واسطه‌ای بین خداوند و دنیای فانی تلقی می‌شدند. 🔘 بنابراین پدیدآورندگان، آثار خودشان را الهامی از سوی خداوند می‌دانستند. در نتیجۀ حاکم بودن این دیدگاه، پدیدآورندگان، اصالتی برای خودشان قائل نمی‌شدند و حقوقی انحصاری نیز برای آن‌ها به وجود نمی‌آمد. 🟡حقوق مالکیت فکری درگذشته اصلاً وجود نداشته؛ چون بشر به آن نیازمند نبوده و اقتصادی در این حوزه وجود نداشته است؛ ولی از زمانی که امکان تکثیر آثار ادبی و هنری در مقیاس وسیع شکل گرفت، ذی‌نفعان آن، خواستار حمایت شدند و حقوق مالکیت فکری، پاسخی به این نیازها بود. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13771 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
⚫️ یآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً 🏴 شهادت دبیر کل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله را محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه تسلیت عرض می کنیم.