eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
349 عکس
32 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 اگر در بين یا بعد نماز بفهمد وضویش باطل بوده يا بدون وضو مشغول نماز شده باید وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند. كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه: 🔹اگر قبل از نماز است باید وضو بگيرد. 🔹اگر در بين نماز است، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز را بخواند. 🔹اگر بعد از نماز شك كند، نماز او صحيح است، ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. تبصره: آیت الله مظاهری: اگر بین نماز شک کند، نمازش صحیح است ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. فردی که مى‏داند وضو گرفته ولی شک دارد وضویش باطل شده یا نه، وضویش باقی است. 💠 كسى كه مى‏داند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلا خوابیده، اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند. تبصره: آیت الله مظاهری: بین نماز یا بعدش، نماز صحیحه ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد. آیات عظام:صافی، سیستانی، وحید، جوادی: اگر بعد از نماز است، نمازی که خوانده صحیح است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد. 📚توضیح المسائل مراجع م 301 تا 304 و 1265؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس16 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
حجت الاسلام و المسلمین محمدی 15شهریور1401.mp3
318.2K
📖 🔘احکام ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱15شهریور1401
💠 وضو و مو ☘️یعنی اگر شانه کند از محدودۀ جلوی سر خارج می‌‌شود و بر پیشانی می‌ریزد. (حدود 5 سانت به بالا)🧑 مسح سر 🌿موی بلند: باید فرق سر را باز کرده پوست یا بن (پایین) موها را مسح کند. 🍃موی معمولی و کوتاه: مسح بر مو صحيح است. شستن صورت 🌺ابرو: باید در هنگام وضو ابرو و مژه شسته شوند. 🌼ریش، سبیل پوست صورت پیدا نیست: شستن مو كافى است پوست صورت پیدا است: بايد آب را به پوست برساند و این کار با شستن محقق می‌شود ( 2 حالت دارد) ☘️مانع نیست: مانند موهای وصل شده (اكستنشن) در این صورت فرق باز کند و پایین موها را مسح نمايد. یا مانند موهای طبیعی كاشته شده که مسح بر روی همین موها کافی است. 🌿مانع هست (نمی‌تواند رطوبت به پوست سر یا ته موها برساند) قابل برداشتن است: باید در هنگام وضو آن را بردارند. برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و مشقت باشد مسح بر روی همین موها کافی است. تبصره: مژه و ابروی مصنوعی همین حکم دارد علاوه بر اینکه باید ابرو و مژه و پوست صورت شسته شوند. 📚توضیح المسائل مراجع م 240، 241، 251 و 338 ؛ آقا اجوبه 101، 125، 126 و 1286 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم در این بحث 6 موضوع داریم: 1. موسیقی 2. غناء 3. خوانندگی زن 4. محتوای باطل 5. رقص 6. کف زنی 🌺 ابتداء موسیقی را بررسی می‌کنیم: ✍️ تفاوت موسیقی با غناء و محتوای باطل: 🎼🎻موسيقى، صداها و آهنگ‏هايى است كه از نواختن ابزار مخصوص موزيك و غیره ايجاد مى‏شود. ولى غنا مال خواندن است مرتبط به حنجره و آواز است. محتوای باطل: یعنی مطالب خلاف شرع، مثل دعوت به بی ‌دینی، فحشاء و ابتذال، توهین به مقدسات و ... 🌱موسیقی از نظر حکم شرعی دو نوع است: موسیقی حلال و حرام 🍀موسیقی حرام موسیقی است که لهوی مضلّ عن سبیل اللّه باشد یعنی انسان را به سمت بی‌بند و باری و گناه سوق می‌دهد. 👌موارد زیر ملاک حرمت موسیقی نیست: 1. طرب شرط نیست: انسان یک حالت عادی دارد که با برخی موسیقی‌ها شاد و با برخی غمگین می‌شود همچنین با برخی حس حماسی و حرکت را پیدا می‌کند و با برخی آرام می‌شود یا برایش خواب‌آور است. هیچکدام از شادی، غم، طرب، حزن، حماسی، آرامش‌بخش ملاک حرمت موسیقی نیست. 2. در او اثر بگذارد یا اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد و مهیج و محرک نباشد. 3. نسبت به آن حسی دارد یا ندارد. 4. موسيقى ايرانى وغير ايرانى و موسيقى سنّتى و غيرسنّتى، كلاسيك و غير كلاسيك ، موسیقی با کلام یا بدون کلام ...، 5. زمان و مکان مثلا بگویند در عروسی حلال و در غیر آن حرام. یا در ایام عزاداری (مثل محرم و صفر) حرام و در غیر آن حلال. 🌸✍️ تشخیص: راه تشخیص: موسیقی حرام را در مجالس گناه بکار می‌گیرند و با آن خوشگذرانى حرام مى‌كنند. 🤔❓ملاك و مرجع تشخيص موسيقي حرام كيست: وزارت ارشاد، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، كارشناسان موسيقي، فقيهان، عرف مردم و يا خود شخص؟ ✍️ملاک رجوع به عرف یعنی توده‌های مردم است. در میان مردم شناخته شده است که افراد خلاف برای مجالس لهو و فساد (پارتی‌های شبانه، رقاصه‌خانه‌ها و...) از چه نوع موسیقی استفاده می‌کنند. 👌به عنوان نمونه موسیقی‌های که در آثار خوانندگانی مانند سراج و افتخاری و غیره بکار رفته را عرف مردم می‌دانند در مجالس گناه بکار نمی‌رود. نکته: برخی مراجع مانند آیت الله صافی کلا موسیقی را حرام می‌دانند. فرق است بين «سماع» و «استماع». سماع يعنى شنيدن ولو انسان نمى‏خواهد بشنود. استماع گوش فرا دادن است و خود را آماده كردن براى شنيدن. موسيقى حرام؛ سماعش حرام نيست، استماعش حرام است. 📚آقا، اجوبه س 1128 تا 1166 و رساله آموزشی ج 2 درس 30؛ سیستانی، رساله ج 2 م 396 تا 414؛ مکارم، جامع المسائل ✍️توضیحات بیشتر در مطالب بعدی ‌بیان می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
ادامه بحث موسیقی:
‏ 🤔❓رفتن به مجالس عروسی که آمیخته با موسیقی حرام است و اگر مخالفت کنیم دلخوری و بحث پیش بیاد بین اقوام حکمش چیه؟ ✍️بهتر است زمانی بروید که موسیقی نباشد مثلا موقع شام و ناهار یا هندزفری بزنید و یا مشغول صحبت با دیگران شوید یا جایی بشینید که موسیقی کمتر به گوشتان بخورد، در این صورتها چون نمى‏خواهید بشنوید هر چند به گوش شما می‌رسد اشکالی ندارد. ... 🤔❓گاهی در در محل كار یا در خانواده یا خوابگاه یا توی ماشین و جاهای دیگر برخی افراد به نوارهاى موسيقى مبتذل گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟ 🌺✍️ اگر احتمال تأثير مى‏دهيد- با تحقّق ساير شرايط- بايد او را نهى از منكر كنيد و اگر نمى‏پذيرد، چنانچه مجبوريد در آن مكان حضور داشته باشيد، ماندن در آنجا براى شما اشكال ندارد؛ ولى بايد به موسيقى حرام گوش ندهيد. و اگر صداى آن بدون دلخواه به گوش شما رسيد، اشكال ندارد. تبصره: می‌توانید در این موارد از هدفون یا هنزفری استفاده کنید. 🤔❓در مواردى كه موضوع براى ما قابل تشخيص نيست مثلا وقتى سوار تاكسى مى‏شويم و موسيقى روشن است و ما ندانيم اين موسيقى حرام و غنا هست يا نه، در اين موارد آيا بايد امر به معروف كرد؟ 🌸✍️امر به معروف و نهى از منكر متوقف بر تشخيص موضوع و تحقق شرايط آن است و در صورت عدم تشخيص موضوع، لازم نيست امر به معروف و نهى از منكر كرد. تبصره. همه مراجع (به جز آيت‏الله صافى و بهجت) گوش دادن به آهنگ و موسيقى‏هاى مشكوك، اشكال ندارد ولى طبق نظر آيت‏الله صافى و بهجت گوش دادن به آهنگ‏هايى كه با آلات موسيقى نواخته مى‏شود، جايز نيست (هر چند مشكوك باشد). ‏ 🤔❓اگر شخصى كار حرامى را به قصد غيرگناه انجام دهد، به طور مثال؛ راننده‏اى موسيقى حرام را به جهت بيدارماندن گوش كند، آيا بايد اين موارد را هم نهى از منكر كنيم؟ 🌼✍️گوش دادن به موسيقى حرام جايز نيست و توجه نداشتن به معنا و محتوا و عدم شناخت زبان خواننده، هيچ تأثيرى در آن ندارد، بنابراين نهى از منكر لازم است. 👌تبصره. غالب رانندگان براى فرار از خواب و خستگى از نوار و موسيقى استفاده مى‏كنند، در اين موارد اگر با زبان خوش و گفتار نيكو با رانندگان هم صحبت شده و درباره مسائل روزمره خصوصاً وضع جاده و مسافر و ماشين و چيزهاى كه مرتبط به كار آنها است صحبت شود آنها با آغوش باز پذيرفته و به‏خاطر فرار از خستگى و يكنواختى از آن استقبال مى‏كنند و موسيقى را خاموش كرده، و شروع به صحبت و بيان مشكلات مى‏كنند. 📚توضيح المسائل مراجع، م 2786 و 2791؛ آقا، اجوبه س 1128 تا 1166 و رساله آموزشی ج 2 درس 30؛ سیستانی، رساله ج 2 م 396 تا 414؛ مکارم، جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم غنا 🍃تعریف: بطور ساده غنا یعنی خوانندگی و آوازخوانی. 🌿غنا هم مانند موسیقی حلال و حرام دارد. 🌺 غنا حرام (لهوی مضل عن سبیل الله) یعنی خوانندگی و آوازهايى كه موجب خفّت و سستی عقل مى‏شود، يعنى شهوات را آنچنان تهييج و تحریک مى‏كند كه به‏طور موقت بر عقل غالب می‌شود. و همان خاصيتى را دارد كه شراب داراست. 👌 قیودی که شرط نیست. 1- صوت نیکو: غناء صدای متوسط و صدای بد را نیز دربر می‌گیرد. 2- طرب انگیز بودن: مقوّم معنای غناء طرب انگیز بودن نیست. 3- تقارن آواز با آلات موسیقی:شرط صدقِ غنا این نیست که حتماً با موسیقی همراه باشد. 4- باطل بودن کلام: باطل بودن کلام هم دخالتی در مفهوم غنا ندارد. ممکن است غنا، کلام حق باشد، یا باطل. 5- ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست. 🔹 معیار در حرمت آیا حکم غناء نسبت به افراد مختلف است مثلا بخاطر اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد برای او مهیج و محرک نباشد ولی برای دیگری نه؟ خیر معیار عرف و توده مردم هستند نه یک فرد اگر از نظر مردم این صوت باعث گناه می‌شود، حرام است. 👌صوت مرقص یکی از موارد واضح لهو مضلّ عن سبیل االله، صوتی است که رقص آور باشد. 📚تحرير الوسيلة؛ ج‌1، ص: 497؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 28؛ سیستانی رساله ج 2 م 396 تا 340؛ مکارم جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
بسم الله الرحمن الرحیم غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفی ندارد ولی سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند. اگر همراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: اگرهمراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 🌼 آیات عظام مکارم و جوادی: اشکال دارد. داخل مجلس خانمها حرام است. 🌺 آیت الله خامنه‌ای: تبدیل کردن جلسه عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسه رقص، به گونه ای که یکی پس از دیگری بلند شود و مفصلاً برقصد، این رقص محل اشکال است اما اگر مثلاً در مجلس زنانه به خواهر داماد یا خواهر عروس اصرار می کنند که حرکتی کند و بنشیند، با اینکه رقص هم صدق می کند، امّا این رقص حرام نیست. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری: حرام است. 🌸 آیت الله جوادی: در صورت مفسده نداشتن، جايز است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری و جوادی : حرام است. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و شبیری و جوادی: حرام است. در رقص حرام فرقی بین انفرادی و دسته جمعی نیست. -محلى_رقص با چوب‏ اگر به صورت بازی ورزشی تفریحی باشد و عرفاً رقص محسوب نشود، حکم رقص را ندارد. نگاه کردن به رقص اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست. اگر در مقابل کار حرام - مثل رقص- پولی داده شود، دریافت و پرداخت چنین پولی حرام است و کسی که می رقصد مالک پول نمی‌شود (هر چند هدیه باشد نه اجرت رقصیدن) ولی اگر در قبال رقص‏ ندهند، اشكال ندارد. 📚آقا رساله آموزشی ج 2 درس 31 و اجوبه 1167 تا 1180؛ سیستانی رساله ج 2 م 415 تا 417؛ جوادی رساله ص 318؛ مکارم، احکام ویژه م 480 و 481 و جامع المسائل؛ شبیری، سایت، استفتائات؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔 ❓اگر به اموال بیت المال خسارت و ضرر زده باشیم، چگونه آنرا جبران کنیم؟ 🌺✍️ اگر خسارت یا بدهی از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره‏های دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت واریز کنید. 👌تبصره: 1. اگر نمیداند چقدر خسارت وارد کرده باید تقریبی حساب کند. 2. باید آن خسارت را جبران کند و صرف حلالیت و رضایت گرفتن از مسول وقت یا الان کافی نیست. 3. رد مظالم نسبت به اموال اشخاص است، و اگر به اموال دولتی ضرر زده دادن رد مظالم کافی نیست. 🤔 ❓بر اثر غفلت و سهل انگاری یا عمدا به وسایل و اموال مردم خسارت وارد كردم، حالا كه پشيمانم براي جبران اين ها بايد چکار کنم؟ 🌸✍️ اگر صاحب آن را مى‌شناسد بايد رضايت او را تحصيل كند ولی اگر صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسی به او ممكن نيست باید هزینه آن را به عنوان رد مظالم با اجازه مرجع تقلید به فقير پرداخت نمايد. 👌تبصره: 1. ردّ مظالم بايد به فقير داده شود و نمی‌توان آنرا براى مسجد، حمّام، حسينيّه و غیره خرج كرد. 2. دعا کردن و استغفار کردن برای صاحب مال جایگزین رد مظالم نمی‌شود و کافی نیست. 3. رد مظالم را نمى‌تواند به واجب النفقۀ داد. 4. اگر کودکی اموال مردم را از بین ببرد بعد از بلوغش باید رضایت آنها را بدست آورد و اگر دسترسی ندارد رد مظالم بدهد. 📚 امام استفتاءات؛ ج‌3، ص 575 س 20 تا 31؛ آقا اجوبة س 1955 و 1956؛ سيستاني، سايت، مصطلحات فقهي و پرسش و پاسخ؛ بهجت، استفتاءات، ج 4، س 5665؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 1571 و پيك احكام، م 183؛ صافي، جامع الاحكام، ج1، س 575 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ 🌺✍️اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. 🤔❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دورغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ 🌸✍️چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. 🤔❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ 🌼✍️شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه 🤔❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ 🌼✍️نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 📚 آقا، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع‏المسائل، ج‌1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1