eitaa logo
فقه و زندگی
6.3هزار دنبال‌کننده
332 عکس
36 ویدیو
2 فایل
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 تبادل و تبلیغ فعلا نداریم . 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🎁 یک قاعده کلی: منظور از کراهت در عبادات هميشه به معناى «ثواب کمتر» است و منظور این نیست که آن را ترک کنند. 🕌 عبادات مانند: نماز، روزه، وضو، غسل، خواندن قرآن 💳 معاملات‌ مانند: تجارت، مضاربه، اجاره دادن، 🌾چند مثال از عبادات: 🌸 خواندن بیشتر از هفت آیه (از آیاتی که سجده واجب ندارند) توسط جنب، حائض و نفساء مکروه است. 🍃 ✍️ یعنی قرآن خواندن در این حالت ثوابش از حالتی که طهارت دارند کمتر است و منظور از کراهت این نیست که بهتر است قرائت را ترک کنند. 🌸راه دادن کودک به مسجد مکروه است. 🌿✍️ یعنی کودک ممیز (که برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نمی‎کند و احتمال نمی‎رود مسجد را نجس کند) ثوابش کمتر از فرد بالغ است؛ نه اینکه مانع از راه دادن او به مسجد شوند. 🌸 به مسجد رفتن کسی که پیاز و سیر خورده، مکروه است. 🌱✍️ يعنى ثواب آن كمتر است، مثلًا اگر ثواب كسى كه سير نخورده و در مسجد نماز مى‌خواند، يكصد حسنه باشد، براى نمازگزارى كه سير خورده كمتر است. 🌸نماز با لباس مشکی مکروه است. 🍀✍️ یعنی نماز خواندن با لباس مشکی ثوابش کمتر از نماز خواندن با لباس روشن است. 🌸 روزه عرفه مکروه است. 🍂✍️ به این معنا است که اگر روزه بگیرید ثوابش کمتر از روزه دیگر روزها است. 📚 العروة الوثقى ج‌2، ص 242؛ امام استفتائات ج 1 س 171و 173؛ تبریزی أسس القضاء و الشهادة ص70 و استفتاءات جديد ج‌2 س 2002 و صراط النجاة ج‌10 س 118؛ مكارم استفتاءات جديد ج‌2 س 206 و احکام بانوان س 265؛ سیستانی سایت؛ الرسائل الفقهية (للوحيد البهبهاني) ص 302 ؛ الاصطلاحات الفقهية في الرسائل العملية ص 138؛ مصباح الهدى في شرح العروة الوثقى ج‌9 ص 77 ؛ بهجت استفتاءات ج‌2 س 1784 و رساله ص 150؛ توضیح المسائل مراجع م 915 ؛ جوادی رساله مسأله ٢٣٩ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
هدایت شده از علی گرجی
400-06-18 mohamadi kheyrat jahat amvat~1.mp3
546.2K
📖 🔘خیرات جهت اموات ▪️حجت الاسلام و المسلمین
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ سلام علیکم ✍️چند نکته خدمت اعضاء محترم کانال فقه و زندگی: 1. 🌺 این چند روز مشغول تحویل فایل نهایی کتاب احکام غیبت (گناهان اخلاقی) از کتب نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها، هستیم. { ان شاء الله جدول و نمودارهایش بزودی در کانال درج خواهد شد.} 2. 🌸 ان شاء الله در روزهای آینده جدول احکام خسارت به اموال دولت و اموال مردم ( مانند: وسایل مدرسه، گچ، میز و...، دزدی در کودکی، خسارت به ماشینها و دیگر وسایل و ضرر به اموال بیت المال و ...رد مظالم ) و روش جبران آن، در کانال درج می‌شود. 3. 🌼 چند جدول هم از بحث نگاه (ادامه مطالب قبل ماه محرم) مانده است که بعد از جدول خسارت به اموال دولتی ان شاء الله در کانال درج خواهد شد.
فقه و زندگی
#احکام_نگاه_به_عکس_و_تصویر #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓ انتشار عکسهای خصوصی و بی‎حجاب خود یا دیگران، در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی چه حکمی دارد؟ ✍️ انتشار چنین عکسهایی اگر نوعا محرّک شهوانی باشد یا موجب تضعیف روحیه دین داری شود یا دیگری صاحب عکس را بشناسد یا مفسده دیگر اجتماعی داشته باشد حرام است. 👌 تبصره: وظیفه همگان، نسبت به اینکار انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر با لحاظ همه شرایط و جوانب است. 🤔❓ظهور فیلم‌های عکاسی و مکیس فیلم‌های عروسی و خانوادگی به وسیله مرد، چه حکمی دارد؟ 🌺 ✍️ اگر زن را نشناسد و برهنه و عریان نباشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد. ⛔️ نگاه به فیلمهای مبتذل (فیلمهای جنسی) جایز نیست و فرقی میان متاهل و مجرد در این حکم نیست. ‏ 🤔❓ نگاه كردن به عكس‏هاى عريان موجود در كتاب‏هاى پزشكى كه آموزش آن براى دانشجويان ضرورى است، چه حكمى دارد؟ 🌸✍️ اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد. 🌿 تبصره. فرض مسأله جايى است كه نگاه به عكس‏هاى ياد شده، جهت آموزش براى دانشجويان ضرورى باشد. 🤔❓ حکم تماشای کشتی‎گیران و سایر ورزشکاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون برای بانوان چگونه است؟ 🍃✍️ آیات عظام امام، تبریزی و فاضل، نوری و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد. 🍃✍️ آیت الله خامنه‌ای: اگر مشاهده آن به قصد لذت بوده یا خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و همچنین اگر به ‌صورت زنده و مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود بنابر احتیاط واجب، دیدن آن جایز نیست و در غیر این دو صورت اشکال ندارد. 🍃✍️ آیات عظام بهجت، صافی: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه ها باعث فساد و تهییج شهوت می‌شود، جایز نیست. 🍃✍️ آیت الله سیستانی: زن بنا بر احتیاط واجب، اندام مرد نامحرم را بدون لذت، حتی در صفحه تلویزیون هم ننگرد مگر دست و پا و آنچه که معمولاً پوشانده نمی‌شود. 🍃✍️ آیت الله مکارم: تماشای مسابقاتی نظیر کشتی و شنا و مانند آن برای زنان از تلویزیون جایز نیست، ولی مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال و مانند آن، که قسمت عمده بدن باز کینان پوشیده است جایز است، مشروط بر اینکه مفسده خاصّی نداشته باشد. 📚 توضیح المسائل مراجع، م 2439 ؛ امام، استفتائات، ج 3، نظر، س12، 25، 49 و 50؛ آقا، اجوبه، س 1313، 1314، 1182 تا 1189؛ مکارم 600 مسئله، م 137 و استفتائات، ج 1، س 778 تا 789 و ج 2 س 1044 و جامع المسائل؛ فاضل، استفتائات، ج 1، س 1729 تا 1732 و 2093؛ نوری، استفتائات، ج1، س458 و 931؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1707 تا 1719و 1605 تا 1622؛ بهجت، استفتائات پزشكى، ص 31، س 12 و توضیح المسائل، متفرقه، م 2؛ تبريزى، صراطالنجاة، ج 1، س 1487و ج2 س 897 و ج5 س 1022 و 1129؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2، النکاح، م 23 و سایت؛ شبیری سایت؛ دفتر مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
هدایت شده از علی گرجی
400-06-31 mohamadi ahkam pak va najes budan chizi ke nemidanim.mp3
2.08M
📖 🔘 طهارت و ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
❤️بسم الله الرحمن الرحيم❤️ 🤔❓اعمال روز اربعین چیست؟ 💠✍️ اعمال اربعین عبارتند از: 1. غسل قبل خواندن زیارت اربعین 2. خواندن زیارت اربعین 1. مستحب است قبل خواندن زیارت اربعین غسل کنند (طبق نظر برخی مراجع به امید ثواب انجام دهد). 2. زيارت امام حسین در اين روز مستحب است از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است: که یکی از آنها زيارت روز اربعین است. 🤔❓ آیا زیارت اربعین باید در روز اربعین انجام شود یا روزهای قبل و بعد هم مانعی ندارد؟ 🌺✍️ زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان می‌باشد. 🤔❓ پیاده روی به حرم دیگر ائمه یا امامزادگان (علیهم السلام) در روز اربعین به صورت نمادین، چه حکمی داره؟ 🌱✍️ به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب بزرگداشت ارزش‌های اسلامی شود. 🤔❓ روزه گرفتن در روز اربعين چه حكمي دارد؟ 🍀✍️ روزه گرفتن در این روز برای افرادی که مسافر نمی‌باشند مستحب است. 🤔❓ در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت اربعين چه حكمي دارد؟ 🌼✍️ خواندن زیارت اربعین اشکال ندارد. 👌 تبصره: اسماء متبرکه را لمس نکند. 🤔❓کسی که نذر داشته برای اربعین ، حالا چون امکانش نیست، میشه بیافته یه روز قبل یا یه روز بعدش؟ می تونه پولش رو به نیازمند بده؟ 🌸✍️ اگر صیغه مخصوص نذر عربی یا فارسی شو نخوانده‌، عمل به آن لازم نیست و می‌تواند تغییر دهد. برای اطلاع از صیغه نذر رجوع کنید به چند جدول قبل کانال. 🤔❓ بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟ 🌿✍️ بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند. 👌 اگر برگرداندن آن ممکن نیست باید هزینه‌اش را به حساب همانجا واریز کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 319، 356 ،450، 645، 1748، 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج‌2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج‌2 ص462 س15 و ص345، س26 و ج3 ص573، س10؛ آقا اجوبه س164، 1453 ،1454و رساله آموزشی ج2 درس66 و 82 و سایت احکام زیارت اربعین؛مکارم جامع المسائل و سایت احکام زیارت اربعین، كليات مفاتيح الجنان، اعمال اربعین ؛ العروة الوثقى ج‌1، غسلهای مستحبی؛ نوری، استفتاءات، ج 1، س 737؛ صافی، 300 پرسش ازاحکام، ج1، احکام نماز، س 75؛ بهجت، استفتاءات، احکام نماز، قسمت سجده، س 623؛ فاضل، استفتاءات، ج1، س 304؛ و دفتر همه مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 روش کار کانال و منابع آن : @Feqh_Z 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐 برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
400-07-06 mohamadi reayat hoghugh zojeyn nesbat be ham~1.mp3
651.9K
📖 🔘احکام رعایت حقوق زوجین نسبت به هم ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🌺 ✍️ تمامی جدول و نمودارها بعد از بروزرسانی و تطبیق با آخرین فتاوای مراجع، خدمت استاد بزرگوار حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدی دامت برکاته، استاد توانا و مبرز فقه و احکام ارسال می‌گردد و بعد از باز بینی و تایید ایشان در کانال بارگذاری می‎شود. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
400-07-05 mohamadi komak be digaran~1.mp3
644.9K
📖 🔘احکام کمک به دیگران ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
هدایت شده از علی گرجی
400-07-02 mohamadi vasvas va rh'haye darman an~1.mp3
690.1K
📖 🔘احکام وسواس وراه های درمان آن ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🌺سلام علیکم خدمت اعضاء محترم کانال فقه و زندگی ✍️ بحث احکام غیبت از گناهان اخلاقی آماده شد و از امروز جدول و نمودارهای این بحث در کانال درج می‌شود.
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #تعریف_غیبت #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓غيبت به چه معناست و چه حرف يا سخن‌هايي را غيبت مي‌گويند؟ 🌺✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومي را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. 👌 در غیبت: 🔹 فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 🔸 فرقی نمی‌کند بیان عیب، با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی که آن عیب را بفهماند؛ مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم و یدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن؛ بنابراین، غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد. 🌸 1. عیب: تعريف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غيبت نيست. ☘️ 2. پنهان: بیان عيب آشکار و ويژگي‌هاي ظاهري مثل كوتاه و بلندي قد، چاقي و لاغري، كچلی و امثال اينها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غيبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. معلوم: اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با يك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غيبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🍂 8. شناخت فرد: بیان بديهاي فردی كه مستمع (شنونده) او را نمی‎شناسد، غيبت نیست. 🌾 9. جهل به عیب: بیان عیبی که مستمع (شنونده) از آن خبر دارد، غیبت نیست. 🍁 10. اظهار کند: غیبت فقط زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... 👌 دو نکته: ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غيبت نيست، و بطور كلي غیبت حرام است؛ چه غيبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقير و توهين گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جايز نيست. 👌 توضیحات بیشتر ان شاء الله در جدولهای بعدی در روزهای آیند خواهد آمد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#غیبت_از_جمع #غیبت_قبایل_و_اقوام #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع. 🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده. 🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ... 🌸 🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست. 🌺 🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد. 👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده. 🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است. 🌸 🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟ 🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست، چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد. 👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر از كسي در غياب او تعريف كنيم و او از تعريف كردن ما راضي نباشد، غيبت محسوب مي‌شود؟ ✍️ همه مراجع: خير، غيبت بيان عيوب است و تعريف كردن و گفتن خوبی‌ از شخصي كه راضى نباشد، غيبت نيست. 👌تبصره: 🔹 1. بیان خوبیها هرچند بقصد عیبجویی، غیبت نیست مانند اینکه بگوید : « فلانی هر چه داشت، به فقرا داد و جیب خودش را خالی کرد». 🔸 2. اگر تعريف كردن باعث اذیّت و آزار يا ايجاد دردسر و مزاحمت براي فرد شود، یا باعث برملا کردن اسراری که دوست ندارد دیگران بفهمند شود، حرام است. 🤔❓اگر پشت سر كسي هم بديهاي و هم خوبيهاي او را بگوييم،‌ آيا مرتكب غيبت شده‌ايم؟ ✍️ همه مراجع: اگر عيوب پنهان او را بيان كنيد مرتكب غيبت شده‌ايد، اگر چه در كنار آن خوبيهاي او را هم بگويد. 👌 تبصره: نقد و بررسي كارهاى مسئولين و سوابق نامزدهاي انتخاباتي حكم جداگانه‌ي دارد كه در بحث انتخابات ذکر شد. 📚 خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ تبريزي، استفتاءات جدید، ج 1؛ س 1001؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، ج 4؛ س 6467؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓ درآوردن ادای حركات و رفتار ديگران در جمع با قصد خنديدن، غيبت است؟ 🌺✍️ همه مراجع: غیبت بیان عیب پنهان است و بیان امور ظاهر و آشکار، مثل ادای حركات و رفتار دیگران غیبت نیست البته اینکار اگر به قصد عيب جويى و تمسخر باشد يا موجب آزار و اهانت شود، شرعاً جايز نيست و اگر اینگونه نباشد اشکال ندارد. 👌تبصره: درآوردن ادای برخی از افراد نامعین یک صنف مثلا برخی تاکسی داران یا برخی گدایان خیابانی و ... اشکال ندارد. 🤔❓ تقليد صداي ديگران، غيبت محسوب مي‌شود؟ 🌸✍️ همه مراجع: تقلید صداي افراد و لهجه‌‌های مناطق مختلف، غيبت نيست، چون این صدا و لهجه‌ی خاص، امر پنهانی نیست علاوه بر اینکه اصلا عیب نیست؛ ازاین ‌رو غیبت نیست. 👌تبصره: 1.🔹 تقلید صداي و لهجه‌های افراد اگر از روی تمسخر باشد، حرام است و فرقی هم نمی‌کند که لهجه‌ی عمومی منطقه‌‌ای را تقلید کند یا شخص خاصی را. 2.🔸تقليد صداى جنس مخالف اگر سبب فساد گردد، جايز نيست. 🤔❓ جوك‌ها و لطيفه‌هايي كه در خصوص قوميت‌هاي مختلف ( لر، عرب، ترك ...) مي‌گويند، حكم غيبت را دارد يا خير؟ 🌼✍️ همه مراجع: غيبت بيان عيب پنهان مومن است، و اكثر جك‌ها‌ و لطيفه‌ها دربارۀ اقوام، غيبت نيست، چون يا عيب نيستند يا عيب پنهان نيستند بلكه برخی صرفا كذب‌اند و بعضا واقعيت‌های همراه با غلو هستند و بسيار نادر است كه تمام يك قوم يك عيب پنهان مشترك داشته باشند و يك فرد بر اين عيب اطلاع پيدا كند. البته نقل كردن جوكهايى دربارۀ اقوام اگر موجب تحقير و تنقيض همه‌ي آنها شود از جهت اهانت و توهین و اذیت و استهزاء مؤمن حرام است. 👌تبصره: 1.🌻نسبت دادن عيبى به برخي افراد نامشخصّ از يك قوم در حاليكه معلوم نباشد منظور چه کساني هستند، غیبت نمی‌باشد. 2. 🌻چنانچه بخاطر نقل آن جوك شخص معينى يا تمام طائفۀ خاصى را مضحكه كنند و لو گويندۀ جوك قصد اهانت نداشته باشد، نقل آن جايز‌ نيست. 📚 امام، استفتائات ج 2 ص 619 س10 و 11 و مكاسب محرمه، ج 1، ص 412؛ آقا، رساله آموزشي ج2 درس 17 و اجوبه س1220؛ سيستاني رساله ج1 م2265 و 2268 و منهاج الصالحين ج1 م 29؛ مكارم استفتائات ج1 س556 و ج3 س1688، 1725 و1726و احكام ويژه م274 وانوار الفقاهه كتاب تجارت ص275؛ بهجت جامع المسائل ج2 ص469 و 470 واستفتاءات ج4 س6515؛ تبريزي استفتائات جديد ج1 س1001 وج2 س1009، 1010، 1034، 2042 و 2043 و منهاج الصالحين ج1 م 29؛ نوري استفتائات ج1 س471؛ فاضل جامع المسائل ج1 س2245؛ وحيد، رساله م 2078 و منهاج الصالحين ج2 م29 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #غیبت_و_کودک #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓آیا غیبت كودكان جایز است؟ 🌺✍️ همه مراجع: اگر طفل ممیّز باشد (یعنی اگر بفهمد از او بدگویی می‌کنند از این بدگویی ناراحت شود و چنانچه از او تعریف و ستایش کنند، خوشحال شود) ، بدگویی از او غیبت و حرام است. امّا طفل غیرممیّز، مثلاً بچۀ دو ساله‌ای که ملتفت نیست و از غیبت ناراحت نمی‌شود، غیبت او حرام نیست. 👌تبصره: 1.🍃 اگر غیبت از كودك باعث اذیت و آزار پدر و مادرش شود یا عیبی بر پدر و مادرش باشد، جایز نیست. 2.🌱ممیز کودکی است كه قدرت تشخیص خوب و بد را داشته باشد. 🤔❓اگر در كودكی پشت سر شخصی حرف زده باشیم آیا غیبت محسوب می‌شود؟ 🌸✍️ همه مراجع: كودك نابالغ در این امور تكلیفی ندارد و گناهی بر او نوشته نمی‌شود. 👌تبصره: 1.🌻 نسبت به حقوق مالی، نابالغ هم تکلیف دارد مثلا اگر مال کسی را دزدید و یا تلف کرد و یا به اموال کسی ضرر زد ضامن است و باید از صاحب مال رضایت و حلالیت بطلبد و در صورت راضی نشدن صاحب مال جبران كند. 2. ❌ بعضى از گناه‌هان در كودكی حرمت ازدواج با بعضى افراد را در پى دارد. 🤔❓اگر پیش کودکی عیب فردی را بگوییم، غیبت محسوب می‌شود؟ 🌼✍️ همه مراجع: در صدق غیبت، وجود شنونده شرط است؛ اگر شنونده وجود دارد، امّا وجودش کالعدم است، مانند انسان ناشنوا یا کودکی که چیزی نمی‌فهمد، غیبت محسوب نمی‌شود مانند اینکه مادری نزد بچۀ شیرخواره‌اش از مادر شوهرش یا خواهرشوهرش بدگویی کند، ولی اگر شنونده کودک ممیز است و می‌فهمد، غیبت محسوب می‌شود. 📚 امام استفتائات ج1 ص78 س188 و ج2 ص621 س14 و ج3 ص204 س18؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 18؛ بهجت استفتائات ج1 س386 و ج‌4 س6476 و جامع المسائل ج2 ص470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س2044 و صراط النجاة ج10 س1362؛ مکارم سایت جامع المسائل؛ فاضل مناسك حج ص26 م 11؛ سیستانی توضیح المسائل ج1، تكلیف و بلوغ و سایت، استفتائات، بلوغ؛‌ مكارم، توضیح المسائل، م 1. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #گفتن_مستقیم_و_با_کنایه #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🌾 فرقی در حرام بودن غیبت، بین گفتن بصورت کنایه و گفتن مستقیم نیست. 🤔❓اگر بگوییم فلاني كار ناشايستي انجام داد اما آن كار بد را نام نمي‌بریم، غیبت کردیم؟ ✍️ بله در غیبت فرقی ندارد به صورت کُلی بگوید یا جزئیات را هم بیان کنید. 🌺 اگر اسم فرد را نبرد ولی کار بد و عیب او را طوری بگوید که به شنونده بفهماند منظور کیست ، مثلا بگوید برخی که نزد ما سجاده آب می‌کشند مرتکب چنین کارهای شدن و شنونده بفهمد منظور کیست، غیبت محسوب می‌شود. 🌸 اگر حرفی بزند که با کنایه دلالت بر عیب شخصی کند هر چند اسمی از او و عیب او نبرد، مثلا با دیدن شخصی بگوید خدا به کسی فرزند بد ندهد یا خدا ما را عاقبت به خير كند و همه بفهمند منظورش آن شخص است، غیبت محسوب می‌شود. 🌼 اگر گوینده غيبت شونده را معين نكند نه با گفتار مستقیم و نه با کنایه و نه با رفتار و غيره ولي خود شنونده بفهمد كه منظور كيست، مثلا بگوید برخی افراد که دنبال مواد مخدر رفتن زندگی خود را تباه کردن و شنونده خود بفهمد منظور او کیست غيبت نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشي ج2 درس18؛ سيستاني رساله ج1 م 2264 و 2266؛ مكارم استفتائات ج1 س552؛ بهجت استفتائات گناهان س1914 و جامع المسائل كتاب تجارت، آنچه حرمت نفسي دارد، غيبت؛ تبريزي استفتائات جديد ج2 س1010 و منهاج الصالحين، ج1 م 29 و صراط النجاة ج6 ص340 س1200؛ وحيد رساله م2078 و منهاج الصالحين ج2 م 29. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر هنگام صحبت کردن ناخواسته از كسی غیبت كردی ولی همان لحظه به خودت آمدی و پشیمان شدی، آیا غیبته؟ 🌺✍️ همه مراجع: در غیبت فرقی ندارد، از قبل قصد غیبت كردن را داشته باشید یا بدون برنامه‌ریزی قبلی غیبت كنید در هر دو صورت مرتكب غیبت شده‌اید. 🤔❓ در صحبت با افراد به طور ناخودآگاه حرفی را می‌زنند كه غیبت است در این صورت كه ناخواسته غیبتی را می‌شنویم چه تکلیفی داریم؟ 🌸✍️ همه مراجع: در بیشتر اوقات انسان هنگام صحبت با دیگران نمی‌داند او درصدد غیبت كردن است و وقتی كلام منعقد شود و جمله تمام شد می‌بیند كلامش غیبت است، در حالیكه قبل از تمام شدن جمله معلوم نبود قصد غیبت دارد، و این زیاد اتفاق می‌افتد، به هر صورت گوش دادن تا زمانی که غیبت نكند اشكال ندارد ولی هنگامی كه مرتكب غیبت شد، نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است. 👌تبصره: 1. 🌻 نهی از غیبت فقط زبانی نیست و روشهای مختلفی دارد، بحث نهی از غیبت و روشهای آن ان شاء الله در ادامه ذکر می‌شود. 2. 🌻 بین سماع (به گوش خوردن) و استماع (گوش کردن) غیبت فرق است که توضیحات آن ان شاء الله در ادامه مطالب خواهدآمد. 📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ آقا، اجوبه، س 1430 و رساله آموزشي، ج 2، درس 19؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ ؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 294 و استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبريزي، استفتاءات جديد، ج 2، س 1010؛ دفتر مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚 امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1