*مواسات فقط برای دوران سختی نیست*
تحلیل مفهوم تمدنی «مواسات» در بیانات رهبرانقلاب
1399/01/28
تحلیل مفهوم تمدنی «مواسات» در بیانات رهبرانقلاب
مواسات فقط برای دوران سختی نیست
منبع:
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45351
حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) به قضیه شیوع بیماری کرونا که باعث تعطیلی برخی شغلها شده اشاره کردند و همه مردم را برای *کمک مؤمنانه به نیازمندان* توصیه کردند. ایشان برای این *اخلاق اجتماعی* تعبیر*رزمایش*برای *مواسات و همدلی* را بکار بردند و آن را *یکی از ویژگیهای جامعه مهدوی* برشمردند.
به همین مناسبت بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی
KHAMENEI.IR
* مفهوم اجتماعی و تمدنساز مواسات* و *آثار و فواید آن *را در این یادداشت به صورت *تحلیلی* بررسی کرده است.
* مفهومشناسی «مواسات» در کتابهای لغت
واژه مواسات، از ریشه «أسو» یا «أسی» است؛ اما بیشتر لغتشناسان آن را ذیل ریشهی «أسو» بحث کردهاند. در لغت کهن عربی از ریشه «أسو» به معنی این است که «طبیب، جراحات بر بدن دیگران را معالجه و مداوا کند.» در کتب لغت دیگر به معنی «اصلاح»(۱)، «مداوا کردن»(۲)و «از بین بردن غم و اندوه»(۳) نیز به کار رفته است. در این موارد به دارو میگویند «إساء» و به شخص درمانگر میگویند «آسی».(۴) اما از ریشهی «أسی» به معنی «اندوه بر چیزی»(۵) است.
بنابراین *واژهی مواسات دارای دو معنی* میتواند باشد:
۱. *اصلاح و درمان دردها*
۲. *حزن و اندوه بر دردها.*
در جمعبندی نظرات لغتشناسان میتوان گفت ریشهی مواسات به معنای «درمانکننده، معالجهکننده و اصلاحکنندهی دردها، ناراحتیها و اندوهها» است. و تأسی به معنی «ابراز همدردی و غم نسبت به دیگران»(۶) است. برخی از معاصرین نیز اینگونه گفتهاند: «به معنای جبران ضعف و اصلاح ضعفها است و وجود ضعف و ضرر باعث حزن و اندوه میشود.»(۷) نکته مهم اینکه این واژه با کلماتی مانند «أسوة، تأسّی، آسیة» همخانواده است. لذا برای فهم بهتر معنای مواسات توجه به واژه «اسوه»(۸) نیز ضروری است.
در زبان عرب وقتی میگویند «فلانٌ أسْوَتُک، قد أَصابَه مِثل ما أصابک»(۹) فلانی اسوه است، یعنی هر اندوهی به تو رسیده، به او هم رسیده است. لذا «رَضِیَ و سَلَّم»(۱۰) در نتیجه دچار رضایتمندی میشود و آرام میگیرد. یا وقتی میگویند «هو إِسْوَتُک، أَی أَنت مثله و هو مثلک»(۱۱) تو مثل او هستی و او هم مثل تو است. همچنین وقتی میگویند «آسَیْتُهُ بمالی مواساةً، أی جعلته إسْوَتِی فیه»(۱۲) یعنی فلان شخص را در اموالم همانند قرار دادم. و نیز «آساهُ بمالِهِ مُواساةً: أَنَالَه منه، و جَعَلَه فیه إسْوَة»(۱۳)یعنی از مال خود به او بخشید و او را در اموالش همانند گردانید.
بنابراین اسوه و تأسّی به معنای این است که «افراد یک جامعه در یک موضوعی یکسان باشند» و اینکه اسوه را الگو ترجمه میکنند، از این جهت است که «میخواهد خودش را مانند دیگری کند.»(۱۴) مواسات در زبان فارسی نیز به معنای «غمخواری، یاریگری، مددکاری به مال، برابر گردانیدن او با خویش، مشارکت و سهیم شدن در رزق و معاش، فداکاری، از خود گذشتگی، نیکخواهی، خیراندیشی، خیررسانی، حمایت، رعایت، به یک چشم دیدن، همدردی، شریک ساختن»(۱۵) آمده است.
*مواسات یعنی کمک کردن به دیگران در تمام امور*
بر اساس آنچه گفته شد میتوان مواسات را به طور دقیق اینگونه معنا کرد: «مواسات یعنی اندوهگین شدن از مشکلات و دردهای دیگران و ابراز همدردی با آنان، به گونهای که خود را مانند آنان ببیند و از داروها و داراییهای خود، آن مشکلات را اصلاح و دردها را درمان کند.» بر اساس این معنا، مفهوم مواسات، تنها مربوط به مواسات مالی نیست. بلکه مواسات در تمام مشکلات، نیازها و خلأهای جامعه است.
حضرت آیتالله خامنهای نیز درباره مواسات میفرمایند: «مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همهی امور. انسان وظیفه بداند؛ کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی»(۱۶) و «یعنی هیچ خانوادهای از خانوادههای مسلمان و هممیهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمک رسانی به سوی آنها دراز کردن.»(۱۷)
مواسات یعنی به یکدیگر یاری رساندن و دیگران را در دسترنج و حاصل تلاشهای خود، شریک ساختن. اگر افراد جامعه، دارایِ ثروت، علم و آبرویی هستند، میبایست بهوسیله آنها خلأهای اجتماعی را پر کنند تا جامعهی اسلامی از قدم برداشتن در مسیر تقرب به خدا عقب نیفتد.
ا*نصار، در خانههای خود با مهاجرین مشترک زندگی میکردند، محصول خرمای خود را با مهاجرین تقسیم میکردند.(۲۴) این رفتار پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) و مواسات انصار و مهاجرین، یک الگوی کامل برای «تقویت» نظام اسلامی و عبور از مشکلات است و به خوبی نشان میدهد اساساً نسخهی کارآمد برای «قوی کردن» نظام اسلامی در دوران سختیها و مشکلات، عمل به «مواسات» است.*
لذا رهبر انقلاب اسلامی دورهی کنونی را *فرصتی برای رزمایش همدلی مردم* میدانند: *«عدّهای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگیشان بسختی قابل گذران است و نمیتوانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند؛ مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند... یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد.»* (۲۵)
امام باقر (علیهالسّلام) در روایتی با عنوان «ثَلَاثٌ مِنْ أَشَدِّ مَا عَمِلَ الْعِبَاد»(۲۶) *سه ویژگی «انصاف، مواسات و ذکر» را نام میبرند* و حضرت آیتالله خامنهای در شرح این روایت میفرمایند:
«سه چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛
کارهای سخت... جزو مهمترین کارهاست؛ البته سخت است. و هیچ کار خوب و بزرگی بدون سختی که امکان ندارد.»(۲۷)
همچنین در دعا میخوانیم: «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِک بِمَا وَسَّعْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِک»(۲۸) خدایا! مرا این عطا فرما که از آنچه به فضل خود بر من گشایش دادهای، نسبت به کسی که روزی را بر او تنگ کردهای، مواسات کنم.
در *اهمیت مواسات* همین بس که حکومت نبوی و علوی مبتنی بر مواسات بودند و حکومت مهدوی نیز بر اساس مواسات اداره میشود. حضرت آیتالله خامنهای درباره ویژگی حکومت مهدوی میفرمایند: *«حکومت الهی حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) حکومتی است که در آن مقررات حاکم بر مردم، خواست آمریکا و دیگر قدرتهای زورگوی شرق و غرب نیست، بلکه حکومت عدالت، مواسات و مساوات و حکومت معنویت و فضیلت است و امروز هر کسی که برای عدالت، در راه دین و خدمت به محرومان حرکت میکند باید خوشحال و امیدوار باشد زیرا آینده متعلق به اوست.»*(۲۹)
*در مواسات نباید منّت گذاشت!*
جامعهای که میخواهد به مواسات عمل نماید، میبایست مؤلفههای مهمی را در رفتار رعایت کند.
۱. در مواسات خود، به دیگران منت نگذارد و آنها را با زبان و کنایه نرنجاند؛ بلکه عزت و کرامت انسانی و ایمانی آنها را حفظ کند. قرآن کریم میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی»(۳۰) (ای مؤمنان، صدقههای خود را با منّت نهادن و آزار رساندن تباه نکنید.)
۲. برای مواسات میبایست «جوانان، اجتماعات خانوادگی تشکیل دهند و کمکهای افراد خانواده را جمع کنند و در درجه اوّل به مصرف فقرا و نادارهای همان خانواده و فامیل برسانند و اگر نیازی نبود، به فقرای دیگر رسیدگی کنند.»(۳۱)
۳. اگر کسی وسعت مالی و امکان مواسات مالی ندارد، میتواند به مصادیق دیگر مواسات (آبرویی، علمی و...) عمل نماید. اگر هیچکدام برایش مقدور نیست، میبایست از درد فقیران ناراحت و اندوهگین باشد و در قلب و زبان ابراز همدردی کند.
۴. هرچند مواسات، در موارد شدت و سختی نمود بیشتری پیدا میکند؛ اما محدود به آن نیست. بلکه باید به این نکته توجه داشت که اگر مواسات بعد از دوران سختی و مشکلات ادامه پیدا نکند، خود به یک دغدغه و نگرانی برای کمکشوندگان تبدیل میشود. بنابراین رفتار مبتنی بر مواسات، رفتاری است که ادامه داشته باشد و آرامش خاطر افراد جامعه را نیز تأمین نماید.
۵. مواسات، مراحل بالاتری نیز دارد که بیانگر اهمیت زیاد این ویژگی است. امام باقر (علیهالسّلام) در روایتی میفرمایند:«یا حَجّاجُ کیْفَ تَواسِیکمْ قُلْتُ صالِحٌ یَا أبا جَعْفَرٍ قالَ یُدْخِلُ أَحَدُکمْ یَدَهُ فِی کیسِ أَخِیهِ فَیَأْخُذُ حاجَتَهُ إِذَا احْتاجَ إِلَیْهِ قُلْتُ أَمّا هَذَا فَلا فَقالَ أَما لَوْ فَعَلْتُمْ مَا احْتَجْتُمْ.»(۳۲) *ای حَجّاج! مواسات شما چگونه است؟ گفتم: خوب است ای ابو جعفر! حضرت فرمود: «آیا هر گاه فردی از شما نیاز پیدا کند، دستش را در جیب برادرش میکند و به اندازهی نیازش برمیدارد؟» گفتم: در این حد، نه! فرمود: «اگر اینگونه رفتار کرده بودید، نیازمند نمیشدید.»*
*آثار مواسات برای فرد و جامعه*
عمل به دستور مواسات، آثار بسیار ارزشمندی در ساحتهای فردی و اجتماعی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
*الف. تقویت فضائل اخلاقی و ریشهکنی رذائل اخلاقی*
مواسات، برخی ویژگیهای اخلاقی مهم را در انسان تقویت و برخی رذایل مهم را نیز از بین میبرد. اخلاص، تواضع و سخاوت را تقویت میکند و انسان را برای رسیدن به اوج ارزشهای اخلاقی یعنی «ایثار» آماده میکند.
انسانهایی که اهل مواسات هستند در یک نقطهی اخلاقی متوقف نمیمانند و همینطور رشد میکنند تا به اوج فضایل اخلاقی میرسند. لذا امام کاظم (علیهالسّلام) میفرمایند: «ما تَقَرَّبَ المُؤمِنُ إلَی اللّه ِ عزّ و جلّ بِشَیءٍ أفضَلَ مِن مُواساةِ المُؤمِنِ، و هُوَ قَولُهُ تَعالی: «لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ(۳۳)»(۳۴) مؤمن با چیزی برتر از مواسات نسبت به مؤمن، به خداوند عزّ و جلّ نزدیک نشده است، و این، همان سخن خدای متعال است که: «هرگز به نیکوکاری نخواهید رسید تا این که از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.»
همچنین غرور، خودبینی، بخل و حسادت را از بین میبرد. کسی که با دیگران همدردی، همدلی و همراهی میکند، از خودبینی خارج شده و به دیگران میاندیشد. همچنین پدیدههای ناپسندی چون رباخواری، گرانفروشی، رشوهخواری و سایر گناهان را از جامعه میزداید.
*ب. استجابت دعا در حق مواساتکننده*
امام صادق (علیهالسّلام) در روایت مهمی میفرمایند: «ثَلاثُ دَعَواتٍ لا یُحْجَبْنَ عَنِ اللهِ (تَعالَی): دُعاءُ الْوالِدِ لِوَلَدِهِ إِذا بَرَّهُ، وَ دَعْوَتُهُ عَلَیْهِ إِذا عَقَّهُ، وَ دُعاءُ الْمَظْلُومِ عَلَی ظالِمِهِ، وَ دُعاؤُهُ لِمَنِ انْتَصَرَ لَهُ مِنْهُ، وَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ دَعا لِأَخٍ لَهُ مُؤْمِنٍ وَاساهُ فِینا، وَ دُعاؤُهُ عَلَیْهِ إِذا لَمْ یُواسِهِ مَعَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهِ وَ اضْطِرارِ أَخِیهِ إِلَیْهِ.»(۳۵) سه دعاست که از درگاه خداوند متعال رد نمیشود: دعای پدر برای فرزندش، هر گاه که به او نیکی کند، و نفرینش در حقّ او، آن گاه که از او نافرمانی نماید؛ نفرین ستم دیده در حقّ کسی که به او ستم کرده است، و دعایش برای کسی که انتقام او را از ستمگری گرفته است؛ و دعای مرد مؤمن برای برادر مؤمنش که به خاطر ما نسبت به او مواسات کرده است، و نفرینش در حقّ او که میتوانسته به وی کمک کند و نکرده، در حالی که وی به آن محتاج بوده است.
*ج. تقویت انس و الفت و مهربانی در جامعه*
یکی از آثار مهم مواسات، ایجاد انس و الفت در میان جامعه است. روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است. به عنوان نمونه امام علی (علیهالسّلام) میفرمایند: «مَا حُفِظَتِ الْأُخُوَّةُ بِمِثْلِ الْمُواساةِ»(۳۶) هیچ چیزی مانند مواسات، پیوند برادری را حفظ نمیکند. اگر به مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی توجه کنیم، یکی از مهمترین مؤلفههای این مکتب را این ویژگی تشکیل میدهد.
*د. فقرزدایی و ترمیم شکاف طبقاتی*
مواسات، یکی از راهکارهای مهم برای ریشهکنی فقر و برقراری عدالت اجتماعی است. این راهکار، را باید در منظومهی فکری اقتصاد مقاومتی و تمدنسازی دینی، تحلیل کرد. به ویژه اینکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، «مردمی بودن» آن است.
لذا «هر کاری در کشور صورت میگیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عموم مردم - نه بخشی از مردم و قشرهای خاص - باشد. در چنین فضایی است که مردم میتوانند به اهداف والای نظام اسلامی - یعنی معنویت و تکامل روحی و تعالی اخلاقی - دست پیدا کنند؛ فضایی که خیرات جامعه به نحو صحیح میان مردم تقسیم شود؛ هر کس استعداد خود را به صحنه بیاورد و بهرهی آن را ببرد و نظام و حکومت مراقب باشد که هم به کسی ظلم نشود و هم هیچکس محروم نماند. معنای ریشهکنی فقر این است.»(۳۷) همه افراد جامعه باید به این نکته معتقد باشند که فقرا، یتیمان و مسکینان جامعهی اسلامی، برای آبرومندان، برخورداران و ثروتمندان، یک میدان آزمایش و یک فرصت تعالی و پیشرفت است و همانگونه که به عبادات فردی توجه دارند، به عبادات اجتماعی نیز باید توجه داشته باشند.
*هـ . مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفتن*
یکی از مهمترین آثار مواسات این است که مردم جامعه در پناه خداوند، از شر دشمنان و مشکلات در امان خواهند بود و خداوند همواره آنان را مورد لطف و عنایت خود قرار خواهد داد. امام صادق (علیهالسّلام) در روایتی میفرمایند: «لا تَزالُ شیعَتُنا مَرعِیّینَ مَحفوظینَ مَستورینَ مَعصومینَ ما أحسَنُوا النَّظَرَ لِأَنفُسِهِم فیما بَینَهُم وبَینَ خالِقِهم، وصَحَّت نِیّاتُهُم لِأَئِمَّتِهِم، وبَرّوا إخوانَهُم؛ فَعَطَفوا عَلی ضَعیفِهِم وتَصَدَّقوا عَلی ذَوِی الفاقَةِ مِنهُم. إنّا لا نَأمُرُ بِظُلمٍ، ولکنّا نَأمُرُکم بِالوَرَعِ الوَرَعِ الوَرَعِ، وَ المُواساةِ المُواساةِ إخوانِکم.»(۳۸) شیعیان ما تا زمانی که در روابط میان خود و خدایشان نیک بنگرند و به پیشوایانشان حسن نیّت داشته باشند و به برادرانشان نیکی کنند و با ناتوانشان دلسوز و مهربان باشند و به نیازمندانشان کمک کنند همواره از جانب خداوند عز و جل مورد عنایت، محفوظ، و در پناه و مصون خواهند بود. ما به ستم کردن، دستور نمیدهیم؛ بلکه شما را به پارسایی، به پارسایی، به پارسایی دستور میدهیم و نیز به مواسات، مواسات با برادرانتان!
*و. زمینهسازی برای حکومت حضرت مهدی (عج)*
یکی از آثار مهمی که رهبر انقلاب در ضمن بیان اهمیت و ضرورت مواسات، به آن اشاره فرمودند، این است که «ما برای اینکه ارادتمان به امام زمان ثابت بشود، بایستی صحنهها و جلوههایی از جامعهی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم. جامعهی مهدوی، جامعهی قسط و عدل است و جامعهی عزّت است، جامعهی علم است، جامعهی مواسات و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم، به قدر امکان خودمان؛ این ما را نزدیک میکند.»(۳۹)
پینوشت:
۱) المحیط فی اللغة، ج۸، ص: ۴۲۰
۲) معجم مقاییس اللغه، ج۱، ص: ۱۰۶
۳) مفردات ألفاظ القرآن، ص: ۷۷
۴) لسان العرب، ج۱۴، ص: ۳۴
۵) کتاب العین، ج۷، ص: ۳۳۲
۶) کتاب العین، ج۷، ص: ۳۳۲
۷) التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص: ۹۱
۸) در زبان عرب اسوه به دو صورت «اِسوه» و «اُسوه» نوشته میشود و هر دو به یک معناست.
۹) تهذیب اللغة، ج۱۳، ص ۹۵
۱۰) معجم مقاییس اللغه، ج۱، ص: ۱۰۶
۱۱) لسان العرب، ج۱۴، ص: ۳۴
۱۲) الصحاح، ج۶، ص: ۲۲۶۸
۱۳) القاموس المحیط، ج۴، ص: ۳۱۹
۱۴) کتاب العین، ج۷، ص: ۳۳۳
۱۵) لغت نامه دهخدا ، فرهنگ جامع کاربردی فرزان ، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی
۱۶) بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۶/۰۶/۳۱
۱۷) بیانات در خطبههای نماز عید فطر، ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
۱۸) این ماده در قرآن کریم دارای چند کاربرد محدود است. آیات «فَکیفَ آسی عـَلی قـَوْمٍ کافِرین» (اعراف، ۹۳)، «فَلا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفاسِقین» (مائده، ۲۶) و «لِکیلا تَأْسَوْا عَلی مـا فـاتَکم» (حدید، ۲۳) به معنی حزن و اندوه شدید است. و آیه «لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب، ۲۱) به معنی الگو است.
۱۹) دانشنامه قرآن و حدیث، ج۴، مدخل مواسات، ص ۲۵۵
۲۰) بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۶/۰۶/۳۱
۲۱) طرح کلی اندیشه اسلامی
۲۲) دانشنامه قرآن و حدیث، ج۴، مدخل مواسات، ص ۲۵۳
۲۳) بحار الأنوار (چاپ بیروت)، ج۵۸، ص: ۱۵۰
۲۴) البدایة و النهایة، ج۳، ص۲۷۹؛ مجمع الزوائد و منبع الفواید، ج۱۰، ص ۴۰
۲۵) سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج)، ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
۲۶) الخصال، ج۱، ص: ۱۳۱
۲۷) بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۶/۰۶/۳۱
۲۸) مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج۱، ص: ۴۶
۲۹) دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب در سالروز میلاد امام زمان (عج)، ۱۳۷۳/۱۰/۲۷
۳۰) بقره، ۲۶۴
۳۱) بیانات در خطبههای نماز عید فطر، ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
۳۲) کشف الغمة فی معرفة الأئمة (چاپ قدیم)، ج۲، ص: ۱۲۱
۳۳) آل عمران،۹۲
۳۴) جامع الأحادیث للقمّی (الغایات) : ص ۱۹۲
۳۵) الأمالی (شیخ طوسی)، ص: ۲۸۰
۳۶) عیون الحکم و المواعظ (لیثی)، ص: ۴۷۷
۳۷) بیانات در دیدار مردم شهرستان جیرفت، ۱۳۸۴/۰۲/۱۷
۳۸) المحاسن : ج ۱ ص ۲۵۸ ح ۴۹۲ ؛ بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۵۴ ح ۱۰ .
۳۹) سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج)، ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
✅ پیشنهاد *کانال فیلمنامه نویسی*, تولید ایده های *دراماتیک*
برای موضوع جذاب *مواسات اسلامی* توجه به نکات زیر است؛
در تاریخ سینما و تلویزیون از مشهور ترین فیلمها؛
سینمایی *توبه نصوح* محصول ایران
و سریال *حلالم کن* محصول کشور ترکیه است.
این هردو مورد برای جوامع اسلامی تولید شده است. در حالی که در جنگ جهانی کرونا ویروس سه حقی که ذکر شد در گستره بین المللی نیازمند پرداخت است.
کشمکش بینِ
*فقیر و غنی،
توسعه یافته و در حال توسعه و عقب نگهداشته
مدرن سنتی
دینی و غیر دینی
و...
قوی و ضعیف*
*مفهومشناسی «مواسات» در منابع دینی*
مفهوم مواسات، در منابع دینی نیز هماهنگ با معنای لغوی آن است. البته کاربردهای این ماده در قرآن محدود به چند آیه است(۱۸) و همچنین خود واژه مواسات در قرآن به کار نرفته است. اما میتوان از کلیدواژههای دیگری مانند «انفاق، زکات» و بهویژه از سورهی ماعون (که دربارهی نیازمندیهای مردم سخن میفرماید) استفاده کرد. اما این واژه در روایات به طور گستردهای به کار رفته است و با بررسی آنها به این نتیجه میرسیم که «مواسات» دو معنا دارد:
۱. همدردی با دیگران در نیازها و مشکلاتشان و سهیم ساختن آنان در بهرهگیری از امکانات زندگی خویش
۲. رعایت حقوق دیگران به طور یکسان و رعایت عدالت در برخورد با دیگران. (که خود دارای اقسام مختلفی مانند عدالت اجتماعی، آموزشی، خانواده و... است.)(۱۹)
اما دربارهی این مصادیق باید به دو نکته توجه کرد:
۱. مصداق اصلی مواسات در روایات، همان «مواسات مالی» است. این مصداق با معنای لغوی آن و کارکرد مواسات (رفع فقر از جامعه اسلامی) هماهنگتر است. هرچند بقیهی مصادیق نیز نباید مغفول بماند.
۲. بسیاری از مصادیق ذکر شده در روایات «مساوات» نام دارد؛ نه «مواسات» و به تعبیر حضرت آیتالله خامنهای «مواسات با مساوات فرق دارد؛ برابری نیست.»(۲۰)
«مساوات» در اسلام به این معناست که احکام تشریعی و تکالیف الهی، برای همه لازمالاجرا هستند و همه در برابر عدالت، یکسانند. مفهوم مساوات، ابعاد مختلفی برای بحث دارد که *از هدف این یادداشت خارج است.*
* تفاوت مواسات با سایر مفاهیم مشابه
نکته مهم اینکه پژوهشهای اسلامی، نباید مبتنی بر بررسی تک کلیدواژهها باشد؛ بلکه باید منظومهای از واژگان مفهومی را بررسی کرد. در این موضوع نیز برای تحقیق در آیات و روایات، واژگان متعددی معنای مواسات را میرسانند؛ واژگانی منسجم مانند «ایثار، خدمت، اخوت، تعاون، انصاف، انفاق، مسئولیت» این منظومه معارفی را تشکیل میدهند. اما با این حال مفهوم مواسات با مفاهیم مشابه خود تفاوتهایی دارد که به آنها اشاره میکنیم.
اولاً این مفهوم، از جهات بسیاری شبیه به مفهوم «انفاق» است. زیرا انفاق به معنی «آن چیزی است که یک خلأی را پر میکند. یک نیازی را برآورده میکند... انفاق کار مردمان باهوش است. آنهایی که خلأها و نیازها را میفهمند و حاضر میشوند به جا آن خلأها و نیازها را پر کنند.»(۲۱) و مواسات و انفاق نیز همین کارکرد را دارند. منتها تفاوت انفاق (و مفاهیم شبیه آن مانند صدقه، زکات، هدیه) با مواسات این است که انفاق «کمک کردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود» است؛ اما مواسات یعنی «شریک کردن نیازمندان با خویش و سهیم کردن آنها در آنچه خود به آن نیازمند و علاقهمند است.»
ثانیاً از جهات دیگری با مفهوم «ایثار» شباهتهای بسیاری دارد. اما تفاوت ایثار با مواسات این است که ایثار «واگذار کردن همه آنچه خود به آن نیاز دارد، به دیگران و مقدم کردن آنان بر خودش» است اما در مواسات، «شریک کردن در نیازمندیها» است.(۲۲) به بیان دیگر، در مواسات، «سود رساندن به دیگران را مانند سود رساندن به خود بداند و دفع ضرر از دیگران را مانند دفع ضرر از خود بداند.» اما ایثار یعنی «در سود رساندن و دفع ضرر، دیگران را بر خودش مقدم کند.»
*مواسات نسبت به نیازمندان؛ رفتار همیشگی مؤمنان*
اساساً مفاهیم بنیادی اسلامی را باید با نگاه تمدنساز نگریست. مفهوم مواسات نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر یک مفهوم تمدنساز است. مواسات، نقش اساسی در ساختن جامعه و کشور اسلامی (به عنوان یکی از مراحل مهم تمدن نوین اسلامی) دارد.
به همین دلیل پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) میفرماید: *«مَثَلُ الْمُؤْمِنِ فِی تَوَادِّهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ کمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَکی بَعْضُهُ تَدَاعَی سَائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّی.»*(۲۳) مثل مؤمنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم (واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر) مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
لذا وقتی ایشان *حکومت اسلامی را در مدینه تأسیس کردند،* به ویژه *در اوایل هجرت، با توصیه به مواسات،* پایههای حکومت اسلامی را ایجاد و تقویت کردند. همانگونه که در تاریخ معروف است، مهاجرت پیامبر و یارانشان به مدینه، سختیهای بسیاری را برای مهاجران، به وجود آورده بود، مانند نبود خانه، مشکلات اقتصادی و... در این میان، *انصار با عمل به دستور مواسات، توانستند این مشکلات را برطرف کرده و نظام اسلامی را «قوی» کنند.*
مثلا :
بدون مرزها بگویند که
*قرنطینه 25 میلیون بشر یمنی استقلال طلب* از سوی چه اتحادیه ای صورت گرفته است؟؟! اتحادیه اروپا، اتحادیه اعراب، اتحادیه یهود یا همان محور غربی، عربی و عبری است؟
این *سوغات تمدن اومانیستی غرب* با تبدیل یمن به بزرگترین زندان بعد از غزه تا کی باید ادامه داشته باشد. *توبه ملل متحد ساکت بر این دو زندان بزرگ* کی باید آغاز می شد؟!*
*آیا کرونا ویروس پیام توبه برای تمدن مغرور بشر ندارد؟* ❗️
*آیا این تراژدی بزرگ، قصه بی نوایانی است که قهرمانانی چون ژان وال ژان می خواهد.*
🆔 در تلگرام، موبوگرام و آی گرام↙️
https://t.me/FilmnameNevisi
🆔 در بله ↙️
https://ble.im/filmnamehnevisi
در سروش↙️
http://sapp.ir/filmnamenevisi
در ایتا ↙️
https://eitaa.com/FilmnameNevisi
در آی گپ
https://iGap.net/filmnamenevisi
در بله
https://ble.im/join/ODhjNjFhNj
ble.im/join/ODhjNjFhNj
با این پیوند ها☝️عضو می شوید
📚کپی و ارسال فوری و گسترده✅
✅از مشارکت شما در ارسال سوژه کرونایی سپاسگزاریم🌺
.
*نیازعصرما* در زمینه سازی ظهور،
حفظ دستاورد کادر درمان
با رعایت پروتکل های علمی بهداشتی
و با توکل به خدا،
و با *رزمایش مساوات،*
شکست تحریما و کروناست
↙️نیازعصرما
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DBQNncYA4f87cjFN35ugdH
سروش
http://sapp.ir/amrbemaaroof
تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADxxaotJak4iwKdICw
به زودی ارتباط
مواسات با زمینه سازی ظهور
در کانال نیاز عصر ما
مورد پژوهش اینترنتی قرار می گیرد.🍀
🇮🇷انتشار این فیلم در فضای مجازی به همراه این متن مزید امتنان است ✅
.
با ادامه تعطیلی مساجد در ماه مبارک رمضان برنامه های عبادی و مذهبی مساجد در ماه میهمانی خدا به چه شکلی برگزار می شود؟
*پاسخ معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد*
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
*راهاندازی شبکه مجازی «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات/رسیدگی به ۲۵ هزار خانواده نیازمند در پویش «هر مسجد، یک خانوار»*
حجتالاسلام ذاکر از راهاندازی شبکه مجازی «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات در ماه رمضان خبر داد و گفت: پویشهای «هر مسجد، یک قربانی» و «هر مسجد، یک خانوار» در حال اجرا است که در پویش دوم حداقل ۲۵ هزار خانواده نیازمند تحت پوشش قرار میگیرند.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان و افراد بی بضاعت در آستانه ماه مبارک رمضان رزمایش مواسات، همدلی مومنانه در بسیاری از مساجد به اجرا درآمد.
پیرامون رویکردها و برنامه های مساجد استان تهران در زمینه اجرای رزمایش مواسات و همدلی و نیز برنامه های مذهبی و قرآنی مساجد در ماه ضیافت الهی گفت وگویی با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ترتیب داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
*با توجه به اینکه مساجد به عنوان پایگاه رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه انتخاب شدهاند، فعالیت مساجد در این حوزه با چه کیفیتی دنبال می شود؟*
مساجد در بحث رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در حوزه های مختلف خدمت رسانی می کنند و قرارگاه اصلی این رزمایش مساجد هستند. در این زمینه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دو پویش راه اندازی شده است. پویش اول «هر مسجد، یک قربانی» به منظور دفع بلا که گوشت های ناشی از آن میان نیازمندان توزیع می شود.
پویش دوم «هر مسجد، یک خانوار» است که این پویش به منظور اختصاص هزینه های افطاری که در سال های گذشته توسط خیرین و مردم برپا می شد، به تهیه و توزیع صورت بسته های معیشتی میان خانواده های نیازمند اجرا می شود. در این طرح حداقل ۲۵ هزار خانواده نیازمند تهرانی تحت پوشش قرار می گیرند و بسته های معیشتی میان آنها توزیع می شود.
رزمایش مواسات و همدلی در دو مرحله در ماه مبارک رمضان انجام می شود که اکنون مساجد در حال جمع آوری و تهیه بسته های ارزاق و سبد کالا برای نیازمندان هستند.
*با توجه به ادامه تعطیلی مساجد در ماه مبارک رمضان برنامه های عبادی و مذهبی مساجد در ماه میهمانی خدا به چه شکلی برگزار می شود؟*
شبکه ای در فضای مجازی و پیام رسان ها تحت عنوان «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات راه اندازی شده که قرار است در ماه مبارک رمضان در این شبکه در زمینه مباحث عبادی، محتواهایی در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد و یا ائمه جماعات در صورتی که خودشان محتواهایی تولید کرده باشند در این شبکه به اشتراک بگذارند و در کانال های مساجدشان منتشر کنند و به دست عموم مردم برسانند. سخنرانی ها و نماهنگ های کوتاه پیرامون مباحث و موضوعات معرفتی و معارفی،محتوای مکتوب و شرح ادعیه ها نیز از طریق فضای مجازی در اختیار ائمه جماعات قرار می گیرد.
این تولیدات در پایگاه اطلاعرسانی مسجد
masjed.ir
و شبکههای اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز قرار خواهد گرفت.
*مشارکت مسجدیها در مهار ویروس کرونا و ارایه خدمات به بیماران کرونایی در چه بخش هایی بوده است؟*
از زمان شیوع ویروس کرونا فعالان مسجدی در خدمت رسانی به بیماران کرونایی و خانواده های آنها مشغول به فعالیت هستند. بحث خدمت رسانی به کادر درمانی مراکز درمانی، بیمارستان ها و تغسیل و تطهیر اموات کرونایی و رسیدگی به خانواده های کهنسالان و افرادی که بیمار کرونایی بوده اند، توسط فعالان مسجدی در حال حاضر در حال انجام است.
یکی دیگر از اقدامات فعالان مسجدی در این زمینه طبخ غذا، فعالیت های متعدد در تولید محصولات بهداشتی همانند ماسک و گان است. همچنین برخی از اقلام غذایی همانند آبمیوه در مساجد تهیه و بسته بندی شده و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.
در برخی از مساجد هم فعالان مسجدی در خرید برای خانواده های بی بضاعت و افراد کهنسال خدمت رسانی می کنند و برخی از مساجد نیز با آموزش جمعی برای جوانان در حوزه بهیاری، ظرفیت کمکرسانی آنان به کادر درمانی را فعال کردهاند، تا مانع خستگی بیشتر پرستاران در خط مقدم مبارزه با این ویروس کرونا شوند.
*برنامه های قرآنی مساجد در ماه میهمانی خدا و نیز در سال جاری در چه محورهایی برگزار می شود؟*
در آستانه ماه مبارک مضان مرکز رسیدگی به امور مساجد، تفاهم نامه همکاری با شورای عالی قرآن کریم، سازمان دارالقرآن الکریم و دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین رابا هدف بسترسازی برای انس با قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، گسترش و تعمیق فعالیت های قرآنی مساجد، اجرای طرح «مسجد، پایگاه قرآن» در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری و اثرگذاری بر ارتقای دانش قرآنی ائمه جماعات و نمازگزاران و نیز برگزاری کرسی های تلاوت و تفسیر به امضا رساند. تلاش ما در این راستا است که برپایی این کرسی ها اجرایی و عملی شود.
*برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در توانمندسازی ائمه جماعات در حوزه قرآنی چیست؟*
در تلاش هستیم که بعد از پایان ویروس کرونا مسابقات قرآن کریم، تفسیر و تدبر قرآن و نیز محافل قرآنی را در مساجد برگزار کنیم. همچنین، یکی از رویکردهای ما در حوزه قرآنی توانمندسازی ائمه جماعات مساجد در این زمینه است تا بتوانند محافل قرآنی در مساجد را برگزار کنند و در حوزه تلاوت قرآن کریم، کسانی که استعداد دارند، توانمند شده و به عنوان قاری راتب و موذن راتب در مساجد فعالیت کنند.
منبع:
http://shabestan.ir/detail/News/919924
یاز عصرما قرآن پژوهی
و پاسخ به درخواست روزافزون جامعه بشری
در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات فراگیر
جامعه امروزی
به صورت فطری به این نیاز عصر رسیده است
و انواع رسانه ها بویژه فضای مجازی نشانه این مدعاست.
نیازعصرما در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DBQNncYA4f87cjFN35ugdH
نیازعصرما در سروش
http://sapp.ir/amrbemaaroof
نیازعصرما در تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADxxaotJak4iwKdICw
به زودی ارتباط
مواسات با زمینه سازی ظهور
در کانال نیاز عصر ما
مورد پژوهش اینترنتی قرار می گیرد
✅ نیازِ عصرِما مواسات جهانی 💞 با حفظ کرامت انسانی
لطفا این پیام را ارسال بفرمایید.✅
✅اگر با خبر بودی که مسلمان نبودی!(نکته) ‼️
اگر با خبر بودی که مسلمان نبودی!(نکته)
علامه بزرگوار سید محمدمهدی بحرالعلوم از عالمان برجسته شیعه در قرن ۱۲ هجری است. درباره رسیدگی آن مرحوم به فقیران و همراهی با تهیدستان حکایتهای فراوانی نقل شده است. ایشان نیمههای شب کولهباری از غذا و پول رایج آن دوران عراق را به دوش میکشید و با استفاده از تاریکی شب، در کوچه پس کوچههای نجفاشرف به در خانه فقیران و تنگدستان میرفت و بیآنکه کسی متوجه او شود، مقداری غذا و پول بر در خانه میگذاشت و دقالباب میکرد و سپس قبل از اینکه فقیر ساکن خانه به دَم در مراجعه کند و او را بشناسد، آنجا را ترک میکرد.
مرحوم سیدجواد عاملی که عالمی برجسته و از شاگردان علامه بود نقل میکند، شبی استاد در حالی که سراسیمه و بیتاب بود مرا فراخوانده و عتاب کرد که
آقا سید، این چه حالتی است؟! از خدا شرم نمیکنی؟!
علت سرزنش استاد را پرسیدم. گفت یکی از همسایگان تو مردی فقیر و تنگدست است. او هر شب خرمای ارزانقیمتی از بقال محل به نسیه میگیرد تا اهل و عیال خود را سیر کند و امشب بقال محل به علت فراوانی بدهکاریش از دادن خرما خودداری کرده است و همسایهات بیشام مانده است. سیدجواد عاملی میگوید عذر تقصیر آوردم و به استاد عرض کردم که از ماجرا خبر نداشتم.
علامه به ملامت میگوید؛ میدانم که خبر نداشتی و همین بیخبری جرمی است که مرتکب شدهای.
اگر خبر داشتی و بیاعتنایی کرده بودی که مسلمان نبودی، کافر بودی!
علامه بحرالعلوم سپس سینی بزرگ غذایی را که آماده کرده بود با مبلغی پول به او میدهد و سفارش میکند به همسایهات بگو امشب تصمیم گرفتهام شام را با هم صرف کنیم و...
کاش مرحوم علامه بحرالعلوم حاضر بود و میدید و
چه میدانیم شاید آن بزرگوار حاضر است و میبیند و دست به دعای مردم ایران برداشته است که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در مسیری که
مولای متقیان حضرت امیر علیهالسلام ترسیم فرموده بود، خوش به نشان آمدهاند و در همبستگی و همدلی با خلق خدا چه حماسههای بینظیری خلق کردهاند و چگونه در روزهای بَد حادثه نه فقط به کمک این و آن شتافته، بلکه سقف ظلمت زده «من و مایی» حاکم بر دنیای کنونی را شکافته و طرحی ماندگار از ایثار و فداکاری در انداختهاند.
ابتلای مردم به ویروس منحوس کرونا، تازهترین حلقه مثالزدنی از این سلسله است. کادر درمانی خطر ابتلا را به جان میخرد و در خدمت به بیماران سر از پا نمیشناسد، هیچکس در این میدان بیکار نمیماند، کمکرسانی به محرومان، ضدعفونی داوطلبانه اماکن عمومی و کوچه و خیابان، تغییر کاربری بسیاری از مراکز کسب و کار و حتی خانههای مسکونی و مساجد و امامزادهها به تولید ملزومات مورد نیاز پزشکی، چشمپوشی از اجاره مغازهها از سوی بسیاری از مالکان، حضور انبوه مردم عادی از زن و مرد و حتی کودکان در عرصه خدمترسانی به مردمان،
شرکت خالصانه هیئتداران، دانشجویان، دانشآموزان، بسیجیان و مخصوصاً طلاب علوم دینی و ائمه جمعه و جماعات در همه عرصههای مورد نیاز و به ویژه در بیمارستانها و پذیرش ریسک ابتلا برای همکاری با کادرهای درمان و خدمترسانی به بیماران و مبتلایان و...
خدای مهربان بر درجات امام راحل ما -رضوانالله
تعالی علیه- بیفزاید که میفرمود:
«من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسولالله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی (صلواتالله و سلامه علیهما) میباشند».
حسین شریعتمداری
منبع:
http://kayhan.ir/fa/news/187026
تحلیل مفهوم تمدنی «مواسات» در بیانات رهبرانقلاب را نیز اینجا ببینید↙️ در ایتا ↙️
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/33
*مواسات* نیاز عصرماست
🆔 در تلگرام، موبوگرام و آی گرام↙️
https://t.me/FilmnameNevisi
🆔 در بله ↙️
https://ble.im/filmnamehnevisi
در سروش↙️
http://sapp.ir/filmnamenevisi
در ایتا ↙️
https://eitaa.com/FilmnameNevisi
در آی گپ
https://iGap.net/filmnamenevisi
در بله
https://ble.im/join/ODhjNjFhNj
ble.im/join/ODhjNjFhNj
با این پیوند ها☝️عضو می شوید
📚کپی و ارسال فوری و گسترده✅
✅از مشارکت شما در ارسال سوژه کرونایی سپاسگزاریم🌺
.
*نیازعصرما* در زمینه سازی ظهور،
حفظ دستاورد کادر درمان
با رعایت پروتکل های علمی بهداشتی
و با توکل به خدا،
و با *رزمایش مواسات،*
شکست تحریما و کروناست
↙️نیازعصرما
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DBQNncYA4f87cjFN35ugdH
سروش
http://sapp.ir/amrbemaaroof
تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADxxaotJak4iwKdICw
به زودی ارتباط
مواسات با زمینه سازی ظهور
در کانال نیاز عصر ما
مورد پژوهش اینترنتی قرار می گیرد.🍀
🇮🇷انتشار این فیلم در فضای مجازی به همراه این متن مزید امتنان است ✅
📺 ویژه برنامهی تلویزیونی «مجاهد»
🔅 نگاهی به اندیشه و زمانهی سید شهیدان اهل قلم؛ شهید «سید مرتضی آوینی»
🔅 قسمت اوّل؛ «زندگی و تحول»:
https://www.telewebion.com/episode/2249468
🔅 قسمت دوم؛ «اندیشه و جهانبینی»:
https://www.telewebion.com/episode/2250108
🔅 قسمت سوم؛ «نظرات و تجربیات هنری و سینمایی»:
https://www.telewebion.com/episode/2250867
#مجاهد
#آوینی
@nasime_hayaat
✅نکته : 🎬فیلم ها ↖️در تلوبیون وقتی نمایش داده می شود که فیلتر شکنی روی گوشی یا سیستم روشن نباشد☝🏼
*مواسات* نیاز عصرماست
🆔 در تلگرام، موبوگرام و آی گرام↙️
https://t.me/FilmnameNevisi
🆔 در بله ↙️
https://ble.im/filmnamehnevisi
در سروش↙️
http://sapp.ir/filmnamenevisi
در ایتا ↙️
https://eitaa.com/FilmnameNevisi
در آی گپ
https://iGap.net/filmnamenevisi
در بله
https://ble.im/join/ODhjNjFhNj
ble.im/join/ODhjNjFhNj
با این پیوند ها☝️عضو می شوید
📚کپی و ارسال فوری و گسترده✅
✅از مشارکت شما در ارسال سوژه کرونایی سپاسگزاریم🌺
.
*نیازعصرما* در زمینه سازی ظهور،
حفظ دستاورد کادر درمان
با رعایت پروتکل های علمی بهداشتی
و با توکل به خدا،
و با *رزمایش مواسات،*
شکست تحریما و کروناست
↙️نیازعصرما
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DBQNncYA4f87cjFN35ugdH
سروش
http://sapp.ir/amrbemaaroof
تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADxxaotJak4iwKdICw
به زودی ارتباط
مواسات با زمینه سازی ظهور
در کانال نیاز عصر ما
مورد پژوهش اینترنتی قرار می گیرد.🍀
🇮🇷انتشار این فیلم های مستند در فضای مجازی امتنان است ✅
.
*با قرآن بشناسیم * دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان را
1️⃣آیه 82 سوره مائده
صوت زیبای ترتیل
http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005082.mp3
صوت ترجمه (مکارم شیرازی)
http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005082.mp3
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ
هر آینه دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت،
You will surely find the most intense of the people in animosity toward the believers [to be] the Jews and those who associate others with Allah;
وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ
و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی مییابی که میگویند: «ما نصاری هستیم»؛
and you will find the nearest of them in affection to the believers those who say, "We are Christians."
ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ (82 مائده)
این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمیورزند.
That is because among them are priests and monks and because they are not arrogant.
منبع :
http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_82_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D9%87#%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%20%D9%82%D9%85%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C
نیاز عصر ما *دشمن شناسی با هدایت قرآن*
*نیازعصرما* در زمینه سازی ظهور،
حفظ دستاورد کادر درمان
با رعایت پروتکل های علمی بهداشتی
و با توکل به خدا،
و با *رزمایش مواسات،*
شکست تحریما و کروناست
↙️نیازعصرما
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DBQNncYA4f87cjFN35ugdH
سروش
http://sapp.ir/amrbemaaroof
تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADxxaotJak4iwKdICw
به زودی ارتباط
مواسات با زمینه سازی ظهور
در کانال نیاز عصر ما
مورد پژوهش اینترنتی قرار می گیرد.🍀
🇮🇷انتشار این فیلم های مستند در فضای مجازی امتنان است ✅
مورد حمایت کانال *فبلمنامه نویسی*
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/401
.
*با قرآن بشناسیم * دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان را
1️⃣آیه 82 سوره مائده
صوت زیبای ترتیل
http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005082.mp3
صوت ترجمه (مکارم شیرازی)
http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005082.mp3
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ
هر آینه دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت،
You will surely find the most intense of the people in animosity toward the believers [to be] the Jews and those who associate others with Allah;
وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ
و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی مییابی که میگویند: «ما نصاری هستیم»؛
and you will find the nearest of them in affection to the believers those who say, "We are Christians."
ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ (82 مائده)
این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمیورزند.
That is because among them are priests and monks and because they are not arrogant.
منبع :
http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_82_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D9%87#%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%20%D9%82%D9%85%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C
نیاز عصر ما *دشمن شناسی با هدایت قرآن*
مورد حمایت کانال *فبلمنامه نویسی*
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/401
*با قرآن بشناسیم * دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان را
1️⃣آیه 82 سوره مائده
ترتیل
http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005082.mp3
صوت ترجمه مکارم شیرازی
http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005082.mp3
منبع :
http://wiki.ahlolbait.com
فبلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/401