eitaa logo
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
254 دنبال‌کننده
923 عکس
26 ویدیو
147 فایل
َکانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
دانش‌پژوهان گرامی اعیاد فرخندهٔ رجب و شعبان بر شما عزیزان مبارک. برای آنکه زمان کافی برای نگارش مقاله‌ای با کیفیت مطلوب‌تر داشته‌ باشید، مهلت ارائه مقاله به استاد محترم راهنما برای بازبینی اولیه، تا دهم فرودین (۰۱/۱۰/ ۱۴۰۰) تمدید شد. امیدواریم با مدیریت زمان به خوبی از پس نگارش مقاله در فرصت تعیین شده برآیید. پژوهش مدرسه آماده ارائه مشاوره و خدمات پژوهشی به طلاب محترم است. @mkh_57 @GhasemZarif
۲۰. علامه محمد حسین طباطبایی (م.۱۳۶۰ش) 💢علامه طباطبایی تلاش زیادی را جهت پاسخ گویی به شبهات در حوزه‌های علمی و دانشگاهی انجام داد. کتاب‌های متفاوت ایشان گویای اهمیت ایشان به موضوع پاسخ به شبهات است. 📕تفسیر المیزان به شبهات فراوانی در سطح جامعه پاسخ داد که تا آن زمان پاسخی به آنها داده نشده بود. کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» ایشان نیز با چنین دیدگاهی نوشته شده است. 💫اصولاً تدریس فلسفه توسط ایشان در حوزه علمیه قم با هدف پاسخگویی به شبهات بود.(سید محمد حسین طباطبایی، ص۲۲) نشانی: کتاب مبانی و مهارت‌های پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات دینی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
13000 موضوع پایان نامه @shenakhte_rahbari (2).docx
893.1K
✅۱۳۰۰۰ عنوان تصویب و ثبت شده حوزه علمیه. جهت ایده گرفتن برای انتخاب موضوع رساله و مقاله برگرفته از کانال شناخت رهبری(حفظه الله) به آدرس زیر: @shenakhte_rahbari ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
۲۱. آیت الله شهید مرتضی مطهری (م.۱۳۵۸ش) 💫شهید مطهری، یکی از بارزترین شخصیت‌های دوران معاصر در زمینه پاسخگویی به شبهات است. شاید بتوان اکثر کتاب‌های ایشان را در جهت پاسخگویی به شبهات موجود در سطح جامعه یا پاسخ به شبهاتی که بین نخبگان و روشنفکران وجود داشت، دانست. 🔆ایشان تا جایی در این مسیر مقدس قدم برداشت که در همین راه به شهادت رسید.(سیری در زندگانی استاد مطهری، ص۱۷۶ و ۱۷۷) نشانی: کتاب مبانی و مهارت‌های پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات دینی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
۲۲. آیت الله شهید سید محمد باقر صدر (م.۱۳۵۹ش) 💢شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با توجه به اوضاع آن روزگار دنیای اسلام و کشور عراق، کتاب‌های متعددی را در زمینه پاسخگویی به شبهات به رشته تحریر در آورد. 📕کتاب «فلسفتنا» درباره مکتب‌های مختلف فلسفی و نقد ماتریالیسم و دیالکتیک مارکسیسم است. کتاب «اقتصادنا» نیز به بررسی اندیشه‌های مارکسیستی در حوزه اقتصاد می‌پردازد.(بررسی شخصیت قرآنی شهید صدر، خبرگزاری تقریب، به نقل از حجت الاسلام و المسلمین سید منذر الحکیم) نشانی: کتاب مبانی و مهارت‌های پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات دینی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
۲۳. علامه سید مرتضی عسکری (م.۱۳۸۶ش) 🕌سیره عملی و تالیفات علمی علامه عسکری، به خوبی نشان دهنده اهمیت پا سخگویی به شبهات در نزد ایشان است. 📘کتاب «معالم المدرستین» یکی از بارزترین کتاب‌های ایشان، جهت پاسخ به ریشه‌های برخی از شبهات است. یکی از شاگردان ایشان چنین بیان می‌کند: 💢ایشان از لحاظ تلاش؛ بی نظیر و یگانه بودند؛ به گونه‌ای که در سن ۹۵ سالگی که در بیمارستان بستری بودند و ما به عیادت ایشان می‌رفتیم، از درد و مریضی خویش شکایتی نداشتند، بلکه می‌پرسیدند، آیا شبهه‌ای جدید در حوزه و دانشگاه مطرح شده است؟ آیا مسئله‌ای پیش آمده است؟💢(بررسی شخصیت علامه عسکری، گفتگو با محمد دزفولی، سایت تابناک، کد خبر: ۱۲۰۳۴۹) نشانی: کتاب مبانی و مهارت‌های پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات دینی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
در این باغ، سروی نیامد بلند که باد اجل بیخش از بن نکند قضا نقش یوسف‌جمالی نکرد که ماهی گورش چو یونس نخورد دو بیتم جگر کرد روزی کباب که می‌گفت گوینده‌ای با رباب: دریغا که بی ما بسی روزگار بروید گل و بشکفد نوبهار بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت برآید که ما خاک باشیم و خشت پ.ن: رباب نوعی ساز است. (بوستان سعدی، باب نهم، در توبه و راه صواب). سال نو مبارک.
عید نوروز از عیدهایی است که مردم فارسی زبان ایران و کشورهای همسایه، آن‌را پاس می‌دارند، هم‌چنان که مردم کُرد زبان کشورهای عراق، ترکیه و سوریه آن‌را بزرگ می‌شمارند. این عید از عیدهای باستانی است که قبل از اسلام رواج داشته است. شیخ طوسی (460 هـ) در کتاب مصباح المتهجد روایت زیر را از معلی بن خنیس از امام صادق(ع) در ارتباط با آداب نوروز چنین نقل کرده است: غسل كن، پاك‌ترين جامۀ خود را بپوش، عطر بزن و آن روز روزه باش‏ بعد از این‌که نوافل و ظهر و عصر را خواندی، چهار رکعت نماز بجا بیاور. در رکعت اول یک مرتبه حمد و ده مرتبه "انا انزلناه"، در رکعت دوم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل یا أیها الکافرون"، در رکعت سوم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل هو الله أحد"، در رکعت چهارم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل أعوذ بربّ النّاس" و "قل أعوذ بربّ الفلق" بخوان. بعد از اتمام نماز سر به سجده بگذار، خدا را شکر کن و از خداوند بخواه که گناه پنجاه سالتان را ببخشد.[1] باز در کتاب مهذب از راوی مذکور نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرمود: نوروز همان روزی است كه پيامبر(ص) براى أمير المؤمنين(ع) در غدير خم بيعت گرفت و اقرار به ولايت او كردند، و خوشا بر آن‌كه بدان ثابت ماند، واى بر آن‌كه آن‌را بشكند، و روزی است كه رسول خدا(ص) على(ع) را به وادى جنّ فرستاد تا از آنها پيمان بگیرد، و روزی است كه بر اهل نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت، و روزی است كه قائم ما خاندان با كارگزاران ظهور كند و خدايش او را بر دجّال پيروز گرداند و او را بر كناسه كوفه به دار زند، هيچ نوروزى نيايد جز آن‌كه ما در آن توقع فرج داريم؛ زيرا آن از روزهاى ما است كه فارس‌ها آن‌را نگه‌داشتند و شما آن‌را ضایع نموديد (بعد ادامه دادند) يک پيغمبر از بنى اسرائيل از پروردگارش خواست مردمى را كه هزارها نفر بودند از ترس مرگ از خانه‏شان بيرون شده بودند و خدا آنها را ميرانيد زنده نمايد و خدا به او وحى كرد كه آب بر آنها بريزد، و در اين روز بر آنها آب ريخت و زنده شدند، 30 هزار كس بودند، و آب پاشيدن در اين روز سنت ثابتى شد و سببش را جز پايداران در علم ندانند، و آن اولین روز سال فارس ها است، معلى می گويد: (امام) آن‌را به من ديكته كرد و من نوشتم.[2] مشهور فقهاء متأخر به این روایت عمل نموده و فتوا به استحباب غسل در نوروز را دادند صاحب جواهر می‌گوید: غسل نوروز بین متأخرین مشهور است به خاطر روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع) که از مصباح نقل شد در این مسئله مخالفی نیافتیم.[3] شایان ذکر است که مسئلۀ جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسئلۀ فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می‌کردند که بدون تردید به ما می‌رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند.[4] بنابر این باید این مسئله تحت مباحات داخل شود خصوصا که بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که زیبایی سحر انگیز طبیعت، قدرت خداوند و تجدید حیات و معاد را در خاطره ها زنده می کند به علاوه در این روز مردم اقدام به کارهایی می‌کنند که شارع مقدس به آن تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صلۀ رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، آزادی زندانیان و ... در این رابطه از باب حسن ختام به سخن امیر مؤمنان(ع) اشاره می‌کنیم که فرمود: هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است.[5] [1] وسائل الشیعه، ج 8، ص 173. [2] همان. [3] جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152 [4] نک: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300. [5] نهج البلاغة، ص 551، عدد 428.
4_5978959917619348261.apk
7.99M
🔴نرم افزار اندروید نهاد 🔰جستجوی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها 📌نزدیکترین کتاب در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور نویسنده: علی رضا خوئینیان
آیت الله جوادی آملی(حفظه الله): طلاب اندیشه خود را محدود به قم نکنند/ برای جهانی‌شدن دین باید جهانی بیاندیشیم کسی منتظر ظهور حضرت است، حرم تا جمکران باشد اینکه جهانی نیست،این ظهور حضرت نمی‎خواهد، این حداکثر یک پیاده‎روی ثواب‎بری می‎خواهد. ‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه می‎تواند شاگرد حضرت باشد؟ کجا می‎خواهد برود؟ این می‎خواهد بین جمکران و حرم برود یا می‎خواهد جهان را اصلاح کند؟ حرف حضرت را به جهان برساند یا نرساند؟ این بدون اطلاع و آگاهی از جهان، بدون ﴿لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ﴾، ﴿وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ﴾ ﴿وَ کَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً﴾ در این سه آیه، این‌که فرمود: «الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَی عَلَیْه»‏ به دست چه کسی باید احیا بشود؟ کسی نداند غرب چه خبر است، کسی نداند آگاهی غرب، چه خبر است، مکتب‎های غرب چه خبر است، ادیان غرب چه خبر است، او چگونه می‎تواند شاگرد حضرت باشد؟ ‎کند_نه_جهانی؛ این باید حواس ما جمع باشد. 📚 _سلیمانیه_کلام_بزرگان
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
دانش‌پژوهان گرامی اعیاد فرخندهٔ رجب و شعبان بر شما عزیزان مبارک. برای آنکه زمان کافی برای نگارش م
‌نوبهار است و جوانی و نشاطی دارید همه دانید چه گویم که چه‌ها باید کرد وحشی‌آسا به دل سبزه‌مکان باید جَست خویش را از ادب خشک جدا باید کرد تا شود کام دلی حاصل از این چند صبا آنچه از دست برآید به‌خدا باید کرد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 دانش‌پژوهان عزیزم؛ دهم فروردین نیز گذشت! لطفاً همین امروز گزارش کار خود در نگارش مقاله را برایم بفرستید. @ghasemzarif
📜اطلاعیه مهم 📚به استحضار دانش‌پژوهان گرامی می‌رسانیم که کسب چهار نمره از درس فقه و اصول، مشروط به نگارش مقاله‌های فقهی و اصولی شما گرامیان است.🌹 📚ازاین‌رو اگر مقاله‌ای با موضوع فقهی می‌نویسید چهار نمره به درس مکاسب و اگر با موضوع اصولی می‌نویسید چهار نمره به درس اصول (رسایل-کفایه) مشروط به رعایت «برنامه زمانی نگارش مقاله»، اختصاص می‌یابد. 🌹 📚بنابراین هر گونه قصور و کوتاهی در نگارش مقاله و رعایت نکردن برنامه زمانی آن، در نمره پایانی درس فقه و اصول تاثیر منفی خواهد داشت.🌹 📚برای آخرین بار مهلت ارائه به استاد محترم راهنما را تا «اول ماه مبارک رمضان» تمدید می‌کنیم.🌹 📚امیدواریم با مدیریت زمان به خوبی از پس نگارش مقاله در فرصت تعیین شده برآیید.🌹 📚پژوهش مدرسه آماده ارائه مشاوره و خدمات پژوهشی به طلاب محترم است.🌹 @mkh_57 @GhasemZarif
🌹دانش‌پژوهان ارجمند؛ 🌹با سلام و احترام 📜با ورود به سامانه سنجش ظرفیت‌های پژوهشی دانش‌پژوهان، معاونت پژوهش مدرسه را در ارائهٔ خدمات مطلوب، شایسته و بر پایه نیاز و ظرفیت طلاب گرامی یاری فرمایید. 📜تکمیل دقیق این فرم تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰برای همهٔ شما طلاب محترم، «الزامی» است. 📜خاطرنشان می‌کنیم؛ نتیجه این سنجش در تشکیل پرونده پژوهشی شما و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی بر پایه نیاز شما، بسیار موثر است. 🔗لینک ورود به سامانه سنجش ظرفیت‌های پژوهشی: 🔗https://survey.porsline.ir/s/kJaV0tr/ پاسخگویی و راهنمایی دربارهٔ تکمیل فرم: @GhasemZarif
🌐نشست آنلاین معاون محترم پژوهش مدرسه با طلاب گران‌قدر مدرسه علمیه فقاهت سلیمانیه. ⏰زمان: چهارشنبه ۱۸ فروردین ساعت ۱۶ (۴ عصر) 📱مکان: سامانه آموزش مجازی مدرسه 📜موضوع: تشریح برنامه‌‌های پژوهش،‌ نگارش مقاله‌ها، توضیح دربارهٔ «فرم سنجش ظرفیت‌های پژوهشی» و پرسش‌و‌پاسخ. ✅حضور منظم و بانشاط همهٔ طلاب محترم بایسته است.