هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
#معرفی_کتاب
#تازههای_نشر
📚 مقتل الحسین (ع) روایی «ثارالله در بیان آل الله» منتشر شد.
🔹 اثر حاضر به قلم «دکتر محسن رفعت»، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)، جلوهای از بیانات معصومان (عليهمالسلام) در بازنمایی کیفیت حرکت، نهضت و شهادت عاشوراییان و بهعبارتی، مَقتلِ معصوم از لسان معصوم میباشد که با همکاری جمعی از دانشجویان پژوهشگر، توسط انتشارات دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔹 این کتاب که نگارش آن حدود پنج سال به طول انجامید، میکوشد تا با گردآوری جامع روایات معصومان و تحلیل برخی از این روایات، به ژرفنگری مخاطب در مقتلخوانی معصومان (علیهمالسلام) در خصوص شهادت امام حسین (علیهالسلام) تعمیق بخشد و هدف ایشان را در تبیین باورهای عاشورایی بازخوانی و بازنمایی کند.
🏷 مشخصات نشر:
💠 تاریخ انتشار: ۱۴۰۳ هـ.ش
💠 نوبت چاپ: اول
💠 تعداد صفحات: ۴۸۶
💠 طراح جلد: حمیدرضا رحمتی
🏷 خرید حضوری:
1⃣ قم، بلوار الغدیر، روبروی ورزشگاه یادگار امام، دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
شماره تماس: ۰۲۵۳۲۰۱۲، داخلی ۴۹۰
2⃣ قم، چهارراه شهدا، بوستان کتاب
شماره تماس: ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰
🏷#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
💠 #معرفی_کتاب #رایگان
🖍 کتاب راهنمای مُصَوَّر سفر عراق
اگر توفیق سفر به عتاب عالیات کشور عراق را دارید، برای آشنایی با مکانها، اعمال، ادعیه و ...، از این کتاب به صورت رایگان استفاده کنید.
📗صفحات : ۵۵۸ صفحه
🖍لینک : دانلود نسخه پی دی اف کامل کتاب به صورت رایگان در نرم افزار طاقچه
@Meftah_2
📚 معرفی کتاب
📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۲.
📚 اسم کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از یکی از اشعار عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) در تذکره الاولیاء وام گرفته شده است.
📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است.
📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمانهای امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است.
📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود.
نه
📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسهای از تفاوت عزاداری سیدالشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کردهام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. میتوانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداریها رخ داده است.
📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غمپروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سیدالشهدا (ع) بود. اسلام سیاسی حاکم بر ایران این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزتمند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج میشد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعلهور شود.
📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه تنها در ایران، بلکه در همهجا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.
📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه میکنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ کجای دیگر از کره زمین نمیبینیم. این جمعیت گدازههای آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالبزاده با الکساندر دوگین بود.
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
#معرفی_سایت
🔷معرفی پنجاه و پنج وبگاه علمی کشور
۱. قائمیه ghbook.ir
بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد.
۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com
این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت.
۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir
۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir
۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد.
۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد.
۷. التفسیر
http://www.altafsir.com/
این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد.
۸. مکتبه الوقفیه
http://waqfeya.com
از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد.
۹. المکتبه الشامله
shamela.ws
۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx
زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد.
۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com
۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net
۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com
بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف
۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir
۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home
۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir
۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index
۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa
۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com
۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com
۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir
۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com
۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com
۲۴. حدیث نت
http://www.hadith.net
۲۵. شهر حدیث
http://hadithcity.com
۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان
http://mizan.hadith.net
اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد.
۲۷. پرسمان
http://www.porseman.org
۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی
http://www.pasokhgoo.ir
۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات
http://x-shobhe.com
۳۰. تبیان
http://www.tbyane.net
۳۱. تنزیل
http://tanzil.net/#19:1
۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html
۳۳. امام علی
imamalin.net
۳۴. الشیعه
http://farsi.al-shia.org
۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر
http://www.ghadeer.org/Home
۳۶.الجامعه الاسلامیه
http://www.uofislam.net/uofislam
۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php
۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa
۴۱. اسلام پدیا
http://islampedia.ir/fa
۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
https://www.sid.ir/fa/journal
۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
http://iranemoaser.ir
۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه
http://www.balaghah.net
۴۵. واژه یاب
https://www.vajehyab.com
۴۶. آبادیس
https://dictionary.abadis.ir
علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند.
۴۷. گوگل ترنسلیت
https://translate.google.com
۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی
https://thesaurus.isca.ac.ir
۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
http://pajoohe.ir
۵۰. پرتال جامع علوم انسانی
ensani.ir
۵۱. حوزه نت
hawzah.net
۵۲. مقالات
https://www.magiran.com
۵۳. پایگاه مجلات تخصصی
https://www.noormags.ir
۵۴. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور
https://abrenoor.ir
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
🔥 اعتراف به جنایت روز پنجشنبه
ابن عباس گوید: در زمان خلافت عمر بن خطاب در سفری که با هم بودیم در ضمن صحبتهای که با هم داشتیم به من گفت:
«هل بقی فی نفسه شیء من امر الخلافة؟»
آیا علی بن ابیطالب هنوز نسبت به خلافت چیزی در دل دارد؟
قلت: نعم
قال: أ یزعم ان رسول الله نصّ علیه؟
قلت: نعم
ابن عباس گوید تا این را گفتم، عمر رو کرد به من و گفت:
«لقد کان فی رسول الله فی امره ذرو من قول لایثبت حجة و لایقطع عذراً»
رسول خدا بعضی اوقات به کنایه میخواست بفهماند بعد از او علی بن ابیطالب جانشین است، اما اقوالی که نه حجتی بود و نه برطرف کننده بهانه بود.
«و قد کان یزیغ فی امره وقتاً ما»
و چه بسا گاهی اوقات پیامبر بخاطر علاقه ای که به علی داشت از حق منحرف میشد
«و لقد اراد فی مرضه ان یصرّح باسمه فمَنَعتُ من ذلک اشفاقاً و حفیظةً علی الاسلام.
لا و ربّ هذه البنیة لاتجتمع علیه قریش ابدا. و لو ولیها لانقضت علیه العرب من اقطارها فعلم رسول الله انی علمتُ ما فی نفسه فامسک و ابی الله الا امضاء ما حتم.»
👈 پیامبر خدا در زمان بیمارىاش خواست که علی را جانشین خود کند؛ امّا من از ترس وقوع فتنه و براى نشر اسلام، مانع شدم. پس، پیامبر خدا مقصود قلبىام را دانست و خوددارى کرد و خداوند، جز از اجراى آنچه خود مقدّر و حتمى کرده، امتناع دارد.
📚شرح ابن ابی الحدید؛ ج۱۲؛ ص۲۰
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
فیلم های دوره عالی و رایگان مقاله نویسی
کارگاه تصویری مقاله نویسی:
#بخش_اول
#مقاله_نویسی
#روش_تحقیق
#مسئله_یابی
#انتخاب_موضوع
#ارجاع_دهی
#پایان_نامه_نویسی
#دکتر_وطن_دوست
🔰استاد دکتر محمد علی وطن دوست
جلسه اول: مهارت موضوع یابی مسئله یابی
جلسه دوم: اصول نگارش چکیده، کلید واژه
جلسه سوم: روش نگارش طرح مسئله، پیشینه تحقیق همراه با نمونه عینی
جلسه چهارم: چگونگی ارجاع دهی در پژوهش همراه با نمونه عینی
جلسه پنجم: عنوان بندی پژوهش همراه با نمونه عینی:
جلسه ششم:اصول نگارش، بخش نتیجه گیری پژوهش + گزارش نویسی بخش نخست
جلسه هفتم: بیان اجمالی مراحل گردآوری اطلاعات
جلسه هشتم:اصول گزارش نویسی بخش دوم
💐 با ما همراه باشید
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
فیلم های دوره عالی و رایگان پایان نامه نویسی
کارگاه تصویری پایان نامه نویسی:
#بخش_دوم
🔰استاد دکتر محمد علی وطن دوست
#پایان_نامه_نویسی
#روش_تحقیق
#مسئله_یابی
#انتخاب_موضوع
#طرح_تحقیق
#دکتر_وطن_دوست
«راهکارهای مساله یابی/یافتن موضوع برای پایان نامه» «چگونگی نگارش پروپزوال - بخش نخست» «چگونگی نگارش پروپزوال - بخش دوم» «فرآیند نگارش پایان نامه - مرحله نخست: چگونگی گردآوری اطلاعات براساس سوالات اصلی و فرعی»
«عنوان بندی و دسته بندی منطقی مطالب+تنظیم ساختار کلی پایان نامه+اصول و فنون ارجاع دهی»
مرحله سوم- ساختار کلی پایان نامه +اصول چکیده نویسی برای پایان نامه مرحله چهارم - ساختار کلی پایان نامه +اصول نتیجه گیری و نگارش بخش لغت
مرحله پنجم، ساختار کلی پایان نامه +اصول نتیجه گیری و نگارش
فایل تصویری آیات و روایات
💐 با ما همراه باشید
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
نکاتی برای نگارش چکیده مقاله
✍#استاد_حجه_الاسلام_و_المسلمین_دلبری
#پژوهشگر_برتر و #پژوهشگر_سال حوزه علمیه خراسان
این نکات به شما کمک میکنند تا چکیدهای مختصر و مفید از مقاله خود تهیه کنید؛ چکیدهای که نه تنها محتوای اصلی تحقیق را به خوبی منعکس کند، بلکه جذابیت مطالعه را نیز افزایش دهد.
چکیدهای خوب میتواند به عنوان مدرکی معتبر برای ارزیابی توانایی علمی شما عمل نماید و نیز به خوانندگان کمک کند تا تصمیم بگیرند آیا مقاله شما را تا پایان مطالعه کنند. بنابراین، توجه به جزئیات در نوشتن چکیده امری ضروری است.
1. ماهیت چکیده
چکیده به عنوان ماکت و نمونهای از مقاله، باید عصارۀ مقاله در آن انعکاس یابد. چکیده غیر از فهرست یا مقدمه است و به عنوان یادداشتی مستقل، همه مطالب تفصیلی مقاله را به اجمال در بر دارد و نسبت آن با کل مقاله نسبت اجمال و تفصیل است.
2. راهنمایی فوری و تصمیمساز برای خوانندگان
چکیده به خوانندگان کمک میکند پس از مطالعه آن، درباره مطالعه کامل یا ارجاع به مقاله تصمیم بگیرند. لذا، چکیده مانند نمونه جنس برای مشتریان است.
3. اجزای اصلی چکیده
اجزای یک چکیده شامل موارد زیر است:
- تصور نویسنده از مسأله: تبیین و توضیح مختصر از مسئله یا سوال تحقیق.
- ضرورت نگارش مقاله: دلیل اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق.
- بیان مشکلی که مقاله به آن پرداخته: معرفی و شرح مشکل مورد بررسی.
- نظرات گوناگون در این باره: مرور یا اشارهای به دیدگاههای مختلف موجود.
- روش حل مسأله: توضیح روششناسی تحقیق، مانند روش توصیفی - تحلیلی.
- دستاوردها و یافتههای تحقیق: بیان نتایج و یافتههای کلیدی.
- پیامدها و کاربردهای تحقیق: توضیح تأثیرات و کاربردهای عملی نتایج تحقیق.
4. زمان نگارش چکیده
چکیده بهتر است پس از نگارش مقاله نوشته شود، اگرچه باید در ابتدای مقاله قرار گیرد و در آن فقط از افعال ماضی استفاده شود.
5. کیفیت چکیدهنویسی
الف) در چکیده عصارۀ مقاله با استفاده از محتوای متن مقاله و کلیدواژهها در تعداد کلمات محدود ارائه میشود.
ب) هر مجله علمی ممکن است دستورالعملهای خاصی برای نگارش چکیده داشته باشد. پیش از نگارش، به این دستورالعملها توجه کنید و چکیده خود را بر اساس آنها تنظیم نمایید؛ از باب مثال، تعداد کلمات چکیده در مجلات میان (150/200/250) مختلف است. اخیراً برخی مجلات هنگام چاپ، افزون بر این چکیده [داخلی]، چکیدۀ دیگری 1000 کلمهای [خارجی به زبان انگلیسی] درخواست میکنند.
ج) در چکیده به اجمال، همه مطالب تفصیلی مقاله بدون ذکر منبع آورده میشود.
د) در انتخاب تکتک کلمات چکیده حساس باشید. تنها به نکات کلیدی و اصلی اشاره شود و از آوردن جزئیات غیرضروری، پرهیز گردد و در آن فقط از افعال ماضی استفاده شود.
6. توصیه برای مهارتیابی در چکیدهنویسی
برای مهارتیابی در چکیدهنویسی، مطالعهی چکیدههای مقالات معتبر و مطابق با معیارهای روز و الگوبرداری از آنها پیشنهاد میشود.
پس از نگارش چکیده، ضروری است خودتان متن را چندین بار بازبینی کنید تا از هرگونه خطای نگارشی یا محتوایی و نیز از دست ندادن اجزای مهم چکیده اطمینان حاصل کنید. مشورت با استادان فن و دوستان یا همکاران علمی خود، توصیه میشود.
💐 با ما همراه باشید
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
پاسخهای رهبر انقلاب به پرسشهای انتشارات رواق درباره منش فکری و عملی جلال آلاحمد همزمان با سالروز درگذشت ایننویسنده منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، بهتازگی و همزمان با ۱۸ شهریور سالروز درگذشت جلال آل احمد متن پاسخهای رهبر انقلاب به پرسشهای انتشارات رواق را که در سال ۱۳۵۸ در تبیین منش فکری و عملی جلال آلاحمد نوشته شده منتشر کرده است.
متن سوالات انتشارات رواق هم اینک در دست نیست، اما از فحوای پاسخها قابل حدس است، سؤالاتی چون نحوه آشنایی با ایدههای آلاحمد، ساحتهای نقش آفرینی فرهنگی او، واپسین منزل فکری وی و نقش او در بسترسازی برای انقلاب و غیره نگاه جامعالاطراف رهبری به کارنامه آلاحمد، به ویژه واپسین فصل آن، بازگوکنندهی نکات مهمی است که میتواند جلال پژوهان را مددکار باشد.
مشروح متن پاسخ رهبر انقلاب به سوالات مورد اشاره به اینترتیب است؛
بنام خدا
با تشکر از انتشارات رواق اولاً بخاطر احیا نام جلال آلاحمد و از غربت در آوردن کسی که روزی جریان روشنفکری اصیل و مردمی را از غربت درآورد؛ و ثانیاً به خاطر نظرخواهی از من که بهترین سالهای جوانیم با محبت و ارادت به آن جلال آل قلم گذشته است. پاسخ کوتاه خود به هر یک از سوالات طرح شده را تقدیم میکنم:
۱. دقیقاً یادم نیست که کدام مقاله یا کتاب مرا با آلاحمد آشنا کرد. دو کتاب «غربزدگی و دستهای آلوده» جزو قدیمیترین کتابهایی است که از او دیده و داشتهام. اما آشنایی بیشتر من بوسیله و برکت مقاله «ولایت اسرائیل» شد که گله و اعتراض من و خیلی از جوانهای امیدوار آن روزگار را برانگیخت. آمدم تهران (البته نه اختصاصاً برای این کار) تلفنی با او تماس گرفتم. و مریدانه اعتراض کردم. با اینکه جواب درستی نداد از ارادتم به او چیزی کم نشد. این دیدار تلفنی برای من بسیار خاطرهانگیز است. در حرفهایی که رد و بدل شده هوشمندی، حاضر جوابی، صفا و دردمندی که آن روز در قلّهی «ادبیات مقاومت» قرار داشت، موج میزد.
۲. جلال قصهنویس است (اگر این را شامل نمایشنامهنویسی هم بدانید) مقالهنویسی کار دوّم او است. البته محقّق و عنصر سیاسی هم هست. اما در رابطه با مذهب؛ در روزگاری که من او را شناختم به هیچوجه ضد مذهب نبود، بماند که گرایش هم به مذهب داشت. بلکه از اسلام و بعضی از نمودارهای برجستهی آن بهعنوان سنتهای عمیق و اصیل جامعهاش، دفاع هم میکرد. اگرچه به اسلام به چشم ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمینگریست. اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی شناختهشدهای را هم به این صورت جایگزین آن نمیکرد. تربیت مذهبی عمیق خانوادگیاش موجب شده بود که اسلام را اگرچه بهصورت یک باور کلی و مجرد همیشه حفظ کند و نیز تحت تأثیر اخلاق مذهبی باقی بماند. حوادث شگفتانگیز سالهای ۴۱ و ۴۲ او را به موضع جانبدارانهتری نسبت به اسلام کشانیده بود. و این همان چیزی است که بسیاری از دوستان نزدیکش نه آن روز و نه پس از آن، تحمّل نمیکردند و حتی به رو نمیآوردند!
اما تودهای بودن یا نبودنش؛ البته روزی تودهای بود. روزی ضد تودهای بود. و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنهها و فراز و نشیبها و متوقّف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم میماند و قلههای بلندتر را هم تجربه میکرد.
۳. غربزدگی را من در حوالی ۴۲ خواندهام. تاریخ انتشار آن را به یاد ندارم.
۴. اگر هر کس را در حال تکامل شخصیت فکریاش بدانیم و شخصیت حقیقی او را آن چیزی بدانیم که در آخرین مراحل این تکامل بدان رسیده است، باید گفت «در خدمت و خیانت روشنفکران» نشان دهنده و معیّن کنندهی شخصیت حقیقی آل احمد است. در نظر من، آلاحمد، شاخصهی یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است. تعریف این جریان، کار مشکل و محتاج تفصیل است. امّا در یک کلمه میشود آن را «توبهی روشنفکری» نامید. با همهی بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه «توبه» هست.
جریان روشنفکری ایران که حدوداً صد سال عمر دارد با برخورداری از فضل «آلاحمد» توانست خود را از خطای کجفهمی، عصیان، جلافت و کوتهبینی برهاند و توبه کند: هم از بدفهمیها و تشخیصهای غلطش و هم از بددلیها و بدرفتاریهایش.
آلاحمد، نقطهی شروع «فصل توبه» بود. و کتاب «خدمت و …» پس از غربزدگی، نشانه و دلیل رستگاری تائبانه. البته این کتاب را نمیشود نوشتهی سال ۴۳ دانست. به گمان من، واردات و تجربیات روز به روز آلاحمد، کتاب را کامل میکرده است. در سال ۴۷ که او را در مشهد زیارت کردم؛ سعی او در جمعآوری مواردی که «کتاب را کامل خواهد کرد» مشاهده کردم. خود او هم همین را میگفت.
البته جزوهای که بعدها به نام «روشنفکران» درآمد، با دو سه قصه از خود جلال و یکی دو افاده از زید و عمرو، به نظر من تحریف عمل و اندیشهی آلاحمد بود. خانواده آلاحمد حتی در «نظام نوین اسلامی» هم، تاکنون موفق نشدهاند ناشر قاچاقچی آن کتاب را در محاکم قضائی اسلامی محکوم یا تنبیه کنند. این کتاب مجمعالحکایات نبود که مقداری از آن را گلچین کنند و به بازار بفرستند. اثر یک نویسندهی متفکر، یک «کل» منسجم است که هر قسمتش را بزنی، دیگر آن نخواهد بود. حالا چه انگیزهای بود و چه استفادهای از نام و آبروی جلال میخواستند ببرند بماند. ولی به هر صورت گل به دست گلفروشان رنگ بیماران گرفت...
۵. به نظر من سهم جلال بسیار قابل ملاحظه و مهم است. یک نهضت انقلابی از «فهمیدن» و «شناختن» شروع میشود. روشنفکر درست آن کسی است که در جامعهی جاهلی، آگاهیهای لازم را به مردم میدهد و آنان را به راهینو میکشاند. و اگر حرکتی در جامعه آغاز شده است؛ با طرح آن آگاهیها، بدان عمق میبخشد.
برای این کار، لازم است روشنفکر اولاً جامعهی خود را بشناسد و ناآگاهی او را دقیقاً بداند. ثانیاً آن «راه نو» را درست بفهمد و بدان اعتقادی راسخ داشته باشد، ثالثاً خطر کند و از پیشامدها نهراسد. در این صورت است که میشود: العلماء ورثة الانبیا.
آلاحمد، آن اولی را به تمام و کمال داشت (یعنی در فصل آخر و اصلی عمرش). از دوّم و سوّم هم بیبهره نبود. وجود چنین کسی برای یک ملّت که به سوی انقلابی تمامعیار پیش میرود، نعمت بزرگی است. و آلاحمد به راستی نعمت بزرگی بود. حداقل، یک نسل را او آگاهی داده است. و این برای یک انقلاب، کم نیست.
۶. این شایعه (باید دید کجا شایع است. من آن را از شما میشنوم و قبلاً هرگز نشنیده بودم.) باید محصول ارادت به شریعتی باشد و نه چیز دیگر. البته حرف فی حد نفسه، غلط و حاکی از عدم شناخت است. آلاحمد کسی نبود که بنشیند و مسلمانش کنند. برای مسلمانی او همان چیزهایی لازم بود که شریعتی را مسلمان کرده بود. و ای کاش آلاحمد چند سال دیگر هم میماند.
۷. آن روز هر پدیده ناپسندی را به شاه ملعون نسبت میدادیم. درست هم بود. امّا از اینکه آلاحمد را چیزخور کرده باشند، من اطلاعی ندارم، یا از خانم دانشور بپرسید یا از طبیب خانوادگی.
۸. مسکوت ماندن جلال، تقصیر شماست شمایی که او را میشناسید و نسبت به او انگیزه دارید. از طرفی مطهری و طالقانی و شریعتی در این انقلاب، حکم پرچم را داشتند. همیشه بودند. تا آخر بودند. چشم و دل «مردم» (و نه خواص) از آنها پر است. و این همیشه بودن و با مردم بودن، چیز کمی نیست. اگر جلال هم چند سال دیگر میماند … افسوس.
#پژوهش_مدرسه_تخصصی_فقاهت_سلیمانیه
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
صفر تا پژوهش
فرهيخته گرامي؛ جهت نحوه استفاده از مشاوره تخصصي پژوهشي به لينك ذيل مراجعه كنيد؛
https://pajuhesh.hozehkh.com/2024/07/30/1203/
اداره برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی
مدیریت پژوهش حوزه علمیه خراسان
💐 با ما همراه باشید
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
شکستن طلسم خرافات!
آرامش واقعی چهجوری بهدست میاد؟
دنبال حقایق پنهان پشت عرفانهای نوپدید هستی؟
در عرفان نما با حقیقت معنویتهای نوپدید مثل:
📌تفکر نوین، قانون جذب و روانشناسی زرد،
📌عرفان کیهانی، ریکی، یوگا و مدیتیشن،
📌اکنکار، عرفان سرخپوستی و پائولو کوئیلو،
📌موج کرهای، انیمههای ژاپنی، کابالا و شیطانگرایی، سحر و جادو، جن و دعانویسی و… آشنا شو.
🔗همین حالا عضو کانال عرفان نما شو:
https://eitaa.com/joinchat/3316384186C02bf20931f