eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
551 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 لزوم حفظ ظواهر توسط حکومت اسلامی 📝 امام خمینی از مهمات مسأله اين است كه اولًا اسلامى بشود همه چيز، و بايد در آنجا حكمفرما باشد. اينكه بعضيها عقيده دارند كه حالا را كار نداشته باشيم و برويم سراغ ، اينها برخلاف اسلام است... ظواهر بايد محفوظ باشد؛ يعنى، امروز كه ماه مبارك رمضان است همه اينها روزه‏دار باشند، آنهايى كه واجب است برايشان روزه بگيرند، روزه‏دار باشند، نماز بخوانند در آنجا، و كارهاى منكر در آنجا به هيچ وجه نباشد. بايد محفوظ باشد، معنايش اين است. 📚 صحیفه امام، ج13، ص40؛ 28 تیر 59 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 گلچین مهم بیانات امروز رهبر انقلاب/ 17 آبان 1403؛ با کمی تلخیص: 1️⃣ جایگاه رهبری: در شاکله‌ی نظام اسلامی، در قواره‌ی کلّی نظام اسلامی، عمدتاً برای به سمت است؛ این عمده‌ی مسئولیّت رهبری است. برای اینکه جامعه‌ی اسلامی به این هدف نزدیک بشود، تلاشهایی لازم است و موانعی وجود دارد. انگیزه‌هایی وجود دارد برای جلوگیری از این حرکت؛ میخواهند نگذارند انقلاب و نظام به سمت هدف خودش حرکت کند و پیش برود و توفیق پیدا کند؛ میخواهند آن را متوقّف کنند بلکه برگردانند. خب، یک عاملی لازم است برای اینکه جلوی این عقبگرد را بگیرد؛ در نظام اسلامی این عامل «» است؛ بایستی جلوی این به وسیله‌ی رهبری گرفته بشود. 2️⃣ هدف انقلاب اسلامی: عبارت است از «» در زندگی مردم. «توحید» در جنبه‌ی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل گسترش است؛ این مفهوم باید در زندگی محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همه‌ی دین است. و عبارت است از توحید. 3️⃣ با فوت رهبری، انقلاب پایان نخواهد یافت: جعلِ مجلس خبرگان، معنایش این است که حرکت نظام اسلامی توقّف ندارد؛ یعنی در او وقفه حاصل نمیشود، به وجود نمی‌آید؛ مجلس خبرگانی وجود دارد که نفر بعدِ او را مشخّص کند؛ یعنی این تسلسل همچنان با قوّت، با قدرت، با توانایی کامل وجود خواهد داشت. 4️⃣ قوام نظام، به شخص رهبری نیست: نظام اسلامی و انقلاب اسلامی وابسته‌ی به شخص نیست؛ اشخاص نقش دارند، مأموریّتهایی دارند که باید انجام بدهند، نقشهای مهمّی دارند که بایستی ایفا کنند آن نقشها را، لکن نظام به آنها وابسته نیست و میتواند به راه خودش ادامه بدهد، ولو آن شخصِ معیّن در میان آنها نباشد. این را خدای متعال نسبت به پیغمبر اعظم، به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شخصیّت عالم وجود بیان کرده: اَ فَاِن ماتَ اَو قُتِلَ انقَلَبتُم عَلی‌ اَعقابِکُم؟ 5️⃣ ویژگی مهمی که در رهبر بعدی باید حتما باشد: در قانون اساسی شرایطی برای رهبری ذکر شده که خب معلوم است؛ یکی از مهم‌ترینِ این شرایط عبارت است از اعتقاد قلبی راسخ به مسیر انقلاب و هدف انقلاب؛ این اعتقاد باید وجود داشته باشد. آمادگی برای حرکتِ مستمرّ بدون خستگیِ بی‌وقفه‌ی در این راه باید در کسی باشد تا شایسته‌ی این مسئولیّت باشد؛ باید اینها را در افراد تشخیص داد، و انتخاب کرد. 6️⃣ عزت بخشی شهدای مقاومت به اسلام: شهدای مقاومت حقّاً و انصافاً به اسلام عزّت دادند، به جبهه‌ی مقاومت هم عزّت دادند و توانایی و قدرت مضاعف دادند. سید حسن نصرالله، یک یادگار ماندگاری هم در اینجا گذاشت و آن «حزب‌الله» است. «حزب‌الله» به برکت شجاعت سیّد و درایت سیّد و صبر و توکّل عجیبی که او داشت، رشد فوق‌العاده‌ای کرد و حقیقتاً تبدیل شد به یک تشکیلاتی که دشمنِ مجهّز مسلّح به انواع سلاحهای مادّی و بیانی و تبلیغی و رسانه‌ای و غیره، نتوانسته بر آن فائق بیاید و ان‌شاءالله نخواهد توانست. 7️⃣ توهم عده ای درباره حزب الله: یک عدّه‌ای در خود لبنان و جاهای دیگر، به گمان اینکه حزب‌الله ضعیف شده، زبان به قَدْح و سرزنش، کارهای حزب‌‌الله باز کرده‌اند؛ اشتباه میکنند، اینها دچار . حزب‌الله قوی است و دارد مبارزه میکند. بله، شخصیّت برجسته و مهمّی مثل جناب سیّدحسن نصرالله یا جناب سیّدهاشم صفی‌الدّین و امثال اینها در بین آنها نیستند امّا [این] تشکیلات با مردان خودش، با قدرت معنوی خودش، با روحیه‌ی خودش بحمدالله حضور دارد و دشمن نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید، و ان‌شاءالله نخواهد توانست، 8️⃣ وعده بسیار امیدبخش: ان‌شاءالله دنیا و منطقه روزی را خواهد دید که به طور واضح رژیم صهیونیستی از دست این مجاهدین فی‌سبیل‌الله شکست بخورد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 گلچین مهم بیانات امروز رهبر انقلاب/ 17 آبان 1403؛ با کمی تلخیص: 1️⃣ جایگاه رهبری: در شاکله‌ی نظام
مورد آخر، بسیار امیدبخش است، چون ما به این اطمینان عمیق ایشان، عمیقا اعتماد داریم و هرگاه ایشان چنین فرمود، دقیقا همان شد...
💠 اندیشه انسان 250 ساله در بیان فارابی 🔺جناب در کتاب ، ذیل تبیین مدینه ضاله، کمی هم به مدینه فاضله میپردازد و در آنجا میگوید: ➕«و ملوكُ المُدُن الفاضلةُ الذين يَتَوالَون في الأزمنة المختلفةِ واحداً بعدَ آخَرَ فكُلُهم كنفس واحدة، و كأنَّهُم مَلكٌ واحدٌ يَبقَى الزمانُ كلُّه.» ▫️یعنی ، کسانی هستند که در زمان های مختلف، پشت سر هم یکی یکی آمده اند، درحالیکه همه آنها به مانند یک و انگار که در تمام زمان ها، یک حاکم بوده که براساس و درحال تدبیر و اداره بوده است. ➕«و كذلك اِن اِتَّفَقَ منهم جماعةٌ في وقت واحد إما في مدينةٍ واحدة، و إما في مُدُنٍ كثيرة، فاِنَّ جماعتَهم كمَلكٍ واحد و نفوسَهم كنفس واحدة و كذلك أهلُ كلِ رتبةٍ منها، متى تَوالَوا في الأزمان المُختلِفة، فكُلُّهم كنفس واحدة، تَبقَى الزمانُ كلُّه.» ▫️در ادامه فارابی میگوید: همچنین اگر در یک زمان واحد هم، جماعتی از آن حاکمان الهی موجود باشند و ریاست کنند، چه در یک شهر و چه در شهرهای مختلف، همه آنها مانند یک حاکم واحد کنش و رفتار خواهند کرد چرا که نفوس آنها همه مانند یک نفس واحد است. 📌پ.ن: 1. در نگاه فارابی، حاکم، مَلِک و ، همان و الهی است، لذا از این جهت میگوید همه به مثابه یک شخص واحدند. 2. اینکه بتوان ناظر به چنین حرفی زد، محل است، هرچند فارابی نخواسته چنین نکته را هم بگوید. البته بیانی از است که آنجا ایشان چنین نکته ای را میگویند که به نظر میرسد محل باشد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 امامتِ اندیشه امام خمینی در حوزه 📝 استاد امینی نژاد اگر قرار باشد حوزه، باشد و آن را هدایت بکند، باید حضرت امام، باشد یعنی اندیشه ایشان در حوزه، پیدا کرد، چه در بعد معنویت، چه در بعد عقلانیت، چه در بعد فقاهت، چه در بعد امتدادی و اجرایی. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول) 🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت (ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را . اما واقعیت ماجرا چیست؟ 🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به و است هیچ شکی وجود ندارد؛ ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است: ➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسه‌اى با مرحوم علّامه‌ى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و بزرگوار بود... ▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكته‌اى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامه‌هايى كه به بعضى از جاها مى‌نوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مى‌آوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند: ▫️«جاى شك نيست كه انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ و اداره‌ى كشور و مسأله‌ى و و غيره.» 18/12/1375 🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ جدی ای نمیبینیم؟ چرا با همراهی ندارد؟ 🔺مسئله مهم در تفاوت ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟ 🔺، بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در و بود. امام اعتقاد عجیبی به داشت. 🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند و و حتی اتفاقات و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند: ➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟▫️ایشان می‌گفتند:… ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان و بدو ورود بود- ولی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد… این به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت. ▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد– تعبیرش از ، این طوری بود که می‌گفت !» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56 ➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟ ▫️وظيفه‏ ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده ‏اى ندارد. چه فايده ‏اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371 🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید 🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش دوم) 🔺خلاصه مجموع این مسائل موجب شد تا علامه تمرکز خود را بر فعالیت های ، و بگذارد و این مسیر را بدانند. به همین دلیل است که ایشان را در قیام امت اسلام چنین میداند: ➕«از ، علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه را نسبت به فعالیتهای سیاسی شان جویا شدند و ایشان در پاسخ می‌فرمایند: ▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبانِ سر پُست می‌مانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبانِ سر پُست، پُستش را رها نمی‌کند و به آنجا برود.» ▫️ماجرا همچون قلعه‌ای است که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازه‌ها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچ‌وجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلی‌ام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.» به نقل از حجت الاسلام صالحان، کتاب ماجرای علامه و انقلاب، جلد1، ص605، نسخه الکترونیک. 🔺عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی می دانند، مثلا در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش گفته: ▫️«در این انقلاب یک بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن بود.» کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند. 🔺برخی دیگر نیز مانند در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.» 🔺در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588 🔺خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از ، سنگین وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند. 🔺 شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامه‌ی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398 🔺اساسا یکی از تفاوت‌های جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه به معنای دقیق کلمه نبود 🔺یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند. 🔺درواقع در حوزه پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین بودنشان بود. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 وحدت بر حولِ «اسلامِ نابِ امام»، اکسیر اعظم پیروزی 📝 آیت الله خامنه ای 🔺همه‌ى ملت ايران، اين درس پُرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و «وحدت كلمه بر محور اسلام» را فراموش نكنند؛ «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً». به ريسمان الهى چنگ‌زنيد و بر محور اسلام متحد شويد. 🔺اين اتحاد، و كوبنده‌ى تمام دشمنان است. براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: «اتحاد كلمه براساس اسلام». 🔺البته اسلام را به چندگونه معنا نكنند. اسلام مورد نظر ما، همان اسلامى است كه در طول زندگيش از آن دم زد و در ده سال درخشان آخر عمرش، با تمام وجودِ خود براى آن سرمايه‌گذارى كرد؛ اسلامى كه او به ما آموخت و در راه آن حركت كرد. 🔺همه بايد بر گرد محور اسلام و «»، متحد و همدل و مهربان باشند و با يكديگر همكارى كنند، تا هيچ مشكلى بر سر راه ما باقى نماند. 21/4/68 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
🔸، سخنگوی دانشجویان که سفارت امریکا را در سال 58 تسخیر کردند، با آن همه دبدبه و کبکبه که ما میخواهیم با امریکا مبارزه کنیم، 🔸امروز بعد از این همه تجربه در مذاکره با امریکا، آن هم با تجربه و خواهش های برای مذاکره و «نه، مرسی» گفتن های ، حالا دوباره خواستار مذاکره با ترامپ شده. 🔸 که در اوج جنگ مان با استکبار، حرف از میزند، ابتکار هم که دم از مذاکره با ترامپ، این جماعت یا را نمیدانند، یا را... 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) 🔺آقای در کتاب (ج1،ص404-408) که از کتب معروف و مهم تاریخ غرب محسوب میشود، درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در ایجاد شد، میگوید: ➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] به تشکیل آن کمک نمود. 1️⃣ منابع طبیعی شمالی و جنوبی 2️⃣منابع و فنون 3️⃣طلا و کارگر همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد. 4️⃣ ها ناظر بر این حرکت بودند.» 🔺در ادامه میگویند: « به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.» 🔺بعد میگویند دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشان « و درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.» 🔺خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشد اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشد، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند. خب آن کالا چه بود؟ 🔺اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.» 🔺در ادامه میگویند: حالا اگر اروپا بخواهد همینگونه مرتب از آسیا کالا وارد کند، لازمه اش این است که انبارهایش پُر از طلا باشد. 🔺لذا اینجا بود که « منبع مهم جدیدی [از طلا] در در راسته پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «» شهرت دارد.» ▪️بله تا تونستند از افریقا طلا و خرج زندگی خودشان کردند. ادامه دارد... 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم) 🔺از طرفی دیگر «در قرن هجدهم، برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا ». در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با و آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.» 🔺به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبانشان حسابی مزه کرده بود. لذا بعد از ، دیدند اینجا چقدر زمین بکر و عالی دارد که میشود آن را و تبدیل به «» کرد. 🔺خب حالا اگر بخواهند این مزارع را چرخانده و رشد بدهند، نیاز به چه چیزی دارند؟ بله، . همین مسئله بود که « را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، ها و ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.» 🔺در ادامه میگویند: «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، ، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.» بله برای تامین نیروی کار، به سراغ برده داری از افریقا میروند و این مسئله به قدری جدی میشود که از آن تعبیر به « اون عصر» میکنند. 🔺بعد آمارهایی میدهند که چقدر افریقایی را به عنوان برده به امریکا برده اند و جالب اینکه میگویند « است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که در این عصر دست به برده داری میزدند، بودند. 🔺جالب تر اینکه تصریح میکنند: «جای انکار نیست که در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر .» بعد میگویند: شهر که امروزه به تیم معروف فوتبالش شناخته میشود، از همین مسئله تبدیل به یک شد: ➕«شهر که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.» 📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمان اینگونه است؟ چرا آنها باید آقای دنیا باشند؟ چرا ما نباشیم؟ ▫️تمام حرف این است که بابا بیش از تمام دنیا را و بدین وسیله توانسته برای خودش نان و آبی دست و پا کند، نیاییم پشتوانه چند قرنه آنها را با پشتوانه 40 ساله خودمان مقایسه کنیم. ▫️باید به صورت به مسئله نگاه کنیم، آنها در 300 400 سال و آن هم با روشی که توضیح دادیم توانستند به اینجا برسند اما ما در 40 سال، با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که در برخی شاخصه ها، همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم و خودشان به پیشرفت بالای ما اقرار کرده اند. ▫️بله غربی ها، نقاط مثبتی هم داشتند که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم در این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت را در نظر گرفت. ▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور خواهیم توانست تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان بودند را مجدد احیا کرده و بلکه جلوتر رفته و تشکیل یک بدهیم. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be