eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
553 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول) 🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت (ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را . اما واقعیت ماجرا چیست؟ 🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به و است هیچ شکی وجود ندارد؛ ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است: ➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسه‌اى با مرحوم علّامه‌ى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و بزرگوار بود... ▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكته‌اى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامه‌هايى كه به بعضى از جاها مى‌نوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مى‌آوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند: ▫️«جاى شك نيست كه انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ و اداره‌ى كشور و مسأله‌ى و و غيره.» 18/12/1375 🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ جدی ای نمیبینیم؟ چرا با همراهی ندارد؟ 🔺مسئله مهم در تفاوت ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟ 🔺، بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در و بود. امام اعتقاد عجیبی به داشت. 🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند و و حتی اتفاقات و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند: ➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟▫️ایشان می‌گفتند:… ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان و بدو ورود بود- ولی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد… این به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت. ▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد– تعبیرش از ، این طوری بود که می‌گفت !» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56 ➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟ ▫️وظيفه‏ ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده ‏اى ندارد. چه فايده ‏اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371 🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید 🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش دوم) 🔺خلاصه مجموع این مسائل موجب شد تا علامه تمرکز خود را بر فعالیت های ، و بگذارد و این مسیر را بدانند. به همین دلیل است که ایشان را در قیام امت اسلام چنین میداند: ➕«از ، علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه را نسبت به فعالیتهای سیاسی شان جویا شدند و ایشان در پاسخ می‌فرمایند: ▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبانِ سر پُست می‌مانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبانِ سر پُست، پُستش را رها نمی‌کند و به آنجا برود.» ▫️ماجرا همچون قلعه‌ای است که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازه‌ها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچ‌وجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلی‌ام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.» به نقل از حجت الاسلام صالحان، کتاب ماجرای علامه و انقلاب، جلد1، ص605، نسخه الکترونیک. 🔺عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی می دانند، مثلا در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش گفته: ▫️«در این انقلاب یک بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن بود.» کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند. 🔺برخی دیگر نیز مانند در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.» 🔺در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588 🔺خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از ، سنگین وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند. 🔺 شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامه‌ی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398 🔺اساسا یکی از تفاوت‌های جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه به معنای دقیق کلمه نبود 🔺یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند. 🔺درواقع در حوزه پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین بودنشان بود. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 وحدت بر حولِ «اسلامِ نابِ امام»، اکسیر اعظم پیروزی 📝 آیت الله خامنه ای 🔺همه‌ى ملت ايران، اين درس پُرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و «وحدت كلمه بر محور اسلام» را فراموش نكنند؛ «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً». به ريسمان الهى چنگ‌زنيد و بر محور اسلام متحد شويد. 🔺اين اتحاد، و كوبنده‌ى تمام دشمنان است. براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: «اتحاد كلمه براساس اسلام». 🔺البته اسلام را به چندگونه معنا نكنند. اسلام مورد نظر ما، همان اسلامى است كه در طول زندگيش از آن دم زد و در ده سال درخشان آخر عمرش، با تمام وجودِ خود براى آن سرمايه‌گذارى كرد؛ اسلامى كه او به ما آموخت و در راه آن حركت كرد. 🔺همه بايد بر گرد محور اسلام و «»، متحد و همدل و مهربان باشند و با يكديگر همكارى كنند، تا هيچ مشكلى بر سر راه ما باقى نماند. 21/4/68 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
🔸، سخنگوی دانشجویان که سفارت امریکا را در سال 58 تسخیر کردند، با آن همه دبدبه و کبکبه که ما میخواهیم با امریکا مبارزه کنیم، 🔸امروز بعد از این همه تجربه در مذاکره با امریکا، آن هم با تجربه و خواهش های برای مذاکره و «نه، مرسی» گفتن های ، حالا دوباره خواستار مذاکره با ترامپ شده. 🔸 که در اوج جنگ مان با استکبار، حرف از میزند، ابتکار هم که دم از مذاکره با ترامپ، این جماعت یا را نمیدانند، یا را... 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) 🔺آقای در کتاب (ج1،ص404-408) که از کتب معروف و مهم تاریخ غرب محسوب میشود، درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در ایجاد شد، میگوید: ➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] به تشکیل آن کمک نمود. 1️⃣ منابع طبیعی شمالی و جنوبی 2️⃣منابع و فنون 3️⃣طلا و کارگر همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد. 4️⃣ ها ناظر بر این حرکت بودند.» 🔺در ادامه میگویند: « به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.» 🔺بعد میگویند دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشان « و درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.» 🔺خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشد اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشد، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند. خب آن کالا چه بود؟ 🔺اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.» 🔺در ادامه میگویند: حالا اگر اروپا بخواهد همینگونه مرتب از آسیا کالا وارد کند، لازمه اش این است که انبارهایش پُر از طلا باشد. 🔺لذا اینجا بود که « منبع مهم جدیدی [از طلا] در در راسته پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «» شهرت دارد.» ▪️بله تا تونستند از افریقا طلا و خرج زندگی خودشان کردند. ادامه دارد... 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم) 🔺از طرفی دیگر «در قرن هجدهم، برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا ». در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با و آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.» 🔺به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبانشان حسابی مزه کرده بود. لذا بعد از ، دیدند اینجا چقدر زمین بکر و عالی دارد که میشود آن را و تبدیل به «» کرد. 🔺خب حالا اگر بخواهند این مزارع را چرخانده و رشد بدهند، نیاز به چه چیزی دارند؟ بله، . همین مسئله بود که « را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، ها و ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.» 🔺در ادامه میگویند: «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، ، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.» بله برای تامین نیروی کار، به سراغ برده داری از افریقا میروند و این مسئله به قدری جدی میشود که از آن تعبیر به « اون عصر» میکنند. 🔺بعد آمارهایی میدهند که چقدر افریقایی را به عنوان برده به امریکا برده اند و جالب اینکه میگویند « است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که در این عصر دست به برده داری میزدند، بودند. 🔺جالب تر اینکه تصریح میکنند: «جای انکار نیست که در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر .» بعد میگویند: شهر که امروزه به تیم معروف فوتبالش شناخته میشود، از همین مسئله تبدیل به یک شد: ➕«شهر که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.» 📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمان اینگونه است؟ چرا آنها باید آقای دنیا باشند؟ چرا ما نباشیم؟ ▫️تمام حرف این است که بابا بیش از تمام دنیا را و بدین وسیله توانسته برای خودش نان و آبی دست و پا کند، نیاییم پشتوانه چند قرنه آنها را با پشتوانه 40 ساله خودمان مقایسه کنیم. ▫️باید به صورت به مسئله نگاه کنیم، آنها در 300 400 سال و آن هم با روشی که توضیح دادیم توانستند به اینجا برسند اما ما در 40 سال، با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که در برخی شاخصه ها، همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم و خودشان به پیشرفت بالای ما اقرار کرده اند. ▫️بله غربی ها، نقاط مثبتی هم داشتند که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم در این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت را در نظر گرفت. ▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور خواهیم توانست تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان بودند را مجدد احیا کرده و بلکه جلوتر رفته و تشکیل یک بدهیم. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی» 🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «» است. «» نیز به تبع آن خواهد آمد. 🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید. 🔺وقتی به مرور و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود. اگر تا دیروز، یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود. اگر تا دیروز، نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود. 🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی. به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی». این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند. 🔺، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «». او در این آزمایش نشان میدهد: چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند. لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «» واقع میشدم. 🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه می‌شود و چارچوب فرهنگی از هنجار‌ها و ارزش‌ها تشكیل شده است. وقتی ارزش‌ها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتار‌های اجتماعی آن جامعه تاثیر می‌گذارد. 🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد. تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «»، دارای «»، دارای یک «» و اعتماد به نفسی هستند. 🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطای مهم عمده متفکرین اسلامی، پیش از انقلاب و حتی امروز، در استخراج مباحث دینی 📝 آیت الله خامنه ای 🔺ما در نوآوريهاى اسلامى در گذشته هاى قبل از انقلاب، هميشه دچار بوديم؛ جزو همان كسانى هستم كه در اين وادى، دچار اين خطا بودم - «و ما اُبرّيءُنفسى» - در واقع همه ماها در آن زمان - الا شذّ و ندر - دچار اين خطا بوديم؛ 🔺و آن اينكه ، بر روى ما اثر ميگذاشته است. مثلاً يك روز بود كه‌ در ادبيات جهان، موقعيت بسيار والا و بالايى داشت؛ هر كس درباره بحث ميكرد - همانهايى كه معتقد به اسلام بودند و ميخواستند براى اسلام كار كنند - يك جور قضيه را به طرف آن چيزى كه به آن سوسياليسم گفته ميشد، ميكشاندند! 🔺حتى كسانى كه واقعاً معتقد به اسلام بودند! و خيلى از اين جا به وجود آمد؛ يعنى واژه ها گرفته شد، تعبيرات‌ سياسى رايج در فرهنگ سياسى دنيا گرفته شد و همينها بدون موشكافيهاى درست، مورد قبول‌ قرار گرفت و هيمنه آن بر ذهن محقق، اثر گذاشت! 🔺به نظر من و كسى كه در اين زمينه وارد شد، خود بود. خود امام هم البته از اول نهضت - كه آن وقت ايشان ديگر در ميدان مسايل ، بروز و ظهورى نداشت - مطالبشان بيشتر بود و گرايش به دين، كمتر محسوس بود؛ 🔺اما بعد از آنكه ايشان آمدند و انقلاب شد و حرفهاى ايشان مكرر شد، ما ديديم ايشان بر روى ، تكيه ميكنند؛ درست‌ در موضع يك كه منابع فكرى خودش را از كتاب و سنت ميگيرد و ميخواهد بفهمد كتاب وسنت، چه ميگويد؛ ولو با همه حرفهاى رايج در همين ادبيات جهانى سياست و اقتصاد و اينها منافات و مغايرت داشته باشد! 🔺واقعاً بهتر از همه كس در اين زمينه، بود. يكى از همين‌طلبه هاى خودمان - رفقا - كه حالا هم جزو مسؤولين است، چند سال قبل از اين - بعد از رحلت امام - گفت كه: شما قبل از انقلاب در اين زمينه ها، اين جور مى گفتيد، حالا جور ديگرى مى گوييد؛ به‌ايشان گفتم بله، فرق من با بعضيهاى ديگر اين است كه من در آن نقطه، نماندم، ؛ 🔺ولى بعضيها همان جا متوقف ماندند. بله، ما اين جور مى گفتيم، منتها بعد خودمان را به امام، كرديم. امام، هم بود، هم بود؛ يعنى تنها يك آدم صاحب فكر بى علم نبود، عالم بدون تفكر وسيع و قوت انديشه و فكر هم نبود؛ او درست فهميده بود. 🔺من‌ عرضه كردم، ديدم آن را كه ايشان ميگويد، درست است؛ تحليل كردم، ، ديدم‌ اين درست است، لذا . 🔺حالا واقعش اين است؛ الان هم متأسفانه همين بلا وجود دارد - البته خيلى كمتر از گذشته - امروز هم باز همه آنچه كه در زمينه گفته ميشود، با توجه به مفهوم دموكراسى غربى‌است؛ حالا بحث سكولاريزم و اين حرفها كه هيچ، دموكراسى غربى به عنوان يك معيار گرفته‌ميشود! در حالى كه همان دموكراسى غربى هم به قول خود آقايان، قرائتهاى مختلف دارد. 🔺بايد ما بدون هيچ گونه ملاحظه اى دنبال كنيم؛ در اين جورى است ديگر. يك وقت كسى در ، ملاحظه اى را ميكند؛ اما درمقام تحقيق ديگر اين جورى نيست؛ بايستى آن و فهم را در نظر گرفت و آن را بيان كرد. در همه زمينه ها اين جور است؛ 🔺بايستى نگذاريم فرهنگ رايج و مسلط غربى، هيچ گونه دخالت، تصرف و نفوذى در فكر ما بكند. انسان گاهى اوقات در زمينه هاى تحقيقات در گوشه و كنار مشاهده ميكند كه بعضيها دچار خطاهايى مى شوند؛ من مى بينم منشأ اغلب اين خطاها اين است كه در يك مسأله به جاى اينكه‌ كتاب و سنت و پيش فرض ِحقانيت نظام اسلامى را در نظر بگيرند و وارد ميدان تحقيق‌ بشوند، را در نظر ميگيرند! 📚 دیدار با محققان مركز تحقيقات علمى دبيرخانه مجلس خبرگان، به نقل از مجله حکومت اسلامی، ج15، ص16. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای بوسنی و امروز غزه 🔺اگر ماجرای بوسنی را نفهمی، غزه را نخواهی فهمید؛ نخست بوسنی را بفهمید تا غزه و آنچه در آن می‌گذرد را بفهمید و شگفت‌زده نشوید! نسل‌کشی‌ای را که صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی به راه انداختند، در آن ۳۰۰هزار مسلمان به شهادت رسیدند و ۶۰ هزار زن و دختر مورد تجاوز قرار گرفتند و یک و نیم میلیون نفر آواره شدند. آیا آن‌را به یاد داریم؟ یا فراموشش کرده‌ایم؟ یا اصلاً چیزی در موردش نمی‌دانید؟! 🔺مجری «سی. ان ان» در مورد سالگرد کشتارهای بوسنی صحبت می‌کند و از کریستیان امانپور خبرنگار معروف می‌پرسد: آیا تاریخ تکرار می‌شود؟ کریستیان ماریا هایده امانپور از شبکه "سی.ان.ان" در مورد سالگرد کشتارهای بوسنی اظهارنظر می‌کند: این جنگ، یک جنگ قرون وسطایی، کشتار، محاصره و در گرسنگی و قحطی قرار دادن مسلمانان بود و اروپا حاضر به مداخله نشد و گفت: این یک جنگ داخلی است! این ادعا، یاوه‌ای بیش نبود. هولوکاست حدود چهار سال به طول انجامید و در طی آن صرب ها بیش از ۸۰۰ مسجد را که قدمت برخی از آنها به قرن شانزدهم میلادی بازمی گشت، تخریب کردند و کتابخانه‌ی تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند. 🔺سازمان ملل مداخله کرد و دروازه‌هایی را در ورودی شهرهای اسلامی مانند: گراژده، سربرنیتسا و زپا قرار داد، اما زیر محاصره و آتش بودند، بنابراین حفاظت سودی نداشت. صرب‌ها هزاران مسلمان را در اردوگاه‌های کار اجباری قرار دادند، آنها را شکنجه کردند و گرسنه نگهداشتند تا اینکه مبدل به اسکلت شدند. وقتی از یکی فرماندهان صرب پرسیدند، چرا؟ ... گفت: این‌ها گوشت خوک نمی‌خورند! 🔺در روزگار قتل عام بوسنی، "گاردین" یک نقشه تمام صفحه منتشر کرد که موقعیت کمپ‌های تجاوز جنسی بر زنان مسلمان را نشان می‌داد؛ هفده اردوگاه بزرگ، که برخی از آن‌ها در داخل خود صربستان قرار داشت! صرب‌ها به کودکان تجاوز کردند [حتی] به دختربچه‌ی چهار ساله! گاردین گزارشی از آن حادثه‌ای المناک تحت عنوان:"دختربچه‌ی که گناهش مسلمان بودن بود" به دست نشر سپرد. 🔺راتکو ملادیچ قصاب، رهبر مسلمانان "زپا" را به جلسه دعوت کرد، سیگاری به او داد، کمی با او خندید، سپس به او حمله کرده و او را ذبح کرد. در حق «زپا» و ساکنین آن جنایات زیادی را مرتکب شدند. اما معروف‌ترین جنایت، محاصره سربرنیتسا بود. سربازان بین‌المللی (صلیبی‌ها) تا دیروقت با صرب‌ها شب‌نشینی می‌کردند و می‌رقصیدند و عده‌ای از آن‌ها در ازای دریافت لقمه‌ای غذا با زن مسلمان در مورد شرف و عزت‌اش چانه‌زنی می‌کردند! 🔺صربها به مدت دو سال سربرنیتسا را در محاصره داشتند. حملات توپخانه‌ای و بمباران یک لحظه هم متوقف نبود. صرب‌ها بخش بزرگی از کمک‌هایی را که به شهر می‌رسید به خود می‌گرفتند، سپس غرب تصمیم گرفت آن را به گرگ‌ها بسپارد؛ گردان هلندیی که از سربرنیتسا محافظت می‌کرد با صرب‌ها توطئه کرد و مسلمانان را تحت فشار قرار داد تا در ازای امنیت [جان شان] سلاح‌های خود را تحویل دهند! 🔺مسلمانان پس از خستگی و عذاب، تسلیم شدند و پس از این‌که صرب‌ها اطمینان حاصل کردند، به سربرنیتسا حمله کردند، مردهای آن را از زنانش جدا کردند، دوازده‌هزار ذکور، اعم از مردان و کودکان را جمع کردند و همه را ذبح و مثله کردند. از نمونه‌های مثله‌ای که انجام می‌دادند: شخص صربی بالای مرد مسلمان می‌ایستاد و تصویری از صلیب ارتدوکس را در حالی‌که [مرد مسلمان] زنده بود بر روی او حک کرد (برگرفته از گزارش نیوزویک یا مجله تایم). 🔺عده‌ای از مسلمانان از شدت دردی که می‌کشیدند، صرب را التماس می‌کردند که کار شان را هرچه زودتر تمام کند! مادر دست صرب را می‌گرفت و از او التماس می‌کرد که تکه جگرش را ذبح نکند، [اما صرب] دستش را قطع می‌کرد، سپس گلوی فرزندش را جلوی چشمش می‌برید! قتل عام در حال وقوع بود... اما ما می‌دیدیم، می‌شنیدیم، می‌خوردیم، خوش می‌گذراندیم و بازی می‌کردیم! 🔺پس از کشتار سربرنیتسا، قصاب، رادوان کاراجیچ فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد: سربرنیتسا همواره شهر صربی بود و اکنون به آغوش صرب‌ها بازگشت. صرب‌ها به زنان مسلمان تجاوز می‌کردند و ایشان را مدت نُه ماه زندانی می‌کردند تا این‌که او زایمان کند. چرا؟ یک صرب به یک روزنامه غربی گفت: ما از زنان مسلمان می‌خواهیم که نوزادان صرب به دنیا بیاورند. ما بوسنی، سارایوو، بانیالوکا و سربرنیتسا را به یاد می‌آوریم می‌گوییم و تکرار می‌کنیم: ما بالکان را فراموش نخواهیم کرد. ما هرگز غرناطه را فراموش نخواهیم کرد. ما هرگز فلسطین را فراموش نمی‌کنیم. 🔺در سی‌امین سالگرد جنایت اروپا و صرب‌ها در بوسنی می‌گوییم: فراموش نمی‌کنیم، نمی‌بخشیم و هرگز شعارهای مدارا، همزیستی و حقوق بشر را باور نمی‌کنیم. https://eitaa.com/taamolhoghooghi 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام حسین بی کسای عالم... به یاد همه شهدای مقاومت خصوصا و . 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be