#معرفی_فیلم_۱۹۱۷
📌 فیلم "۱۹۱۷" اثری است در ژانر جنگی که به وقایع جنگ جهانی اول میپردازد. سم مندس کارگردان فیلم تلاش کرده از طریق نوع فیلمبرداری احساس رزمندههایی که در این جنگ شرکت داشتهاند را به تماشاگر منتقل کند.
📌 برای رسیدن به این هدف او فیلم ۱۹۱۷ را در یک سکانس-پلان فیلمبرداری کرده تا فیلم از نظر حس و حال و زمان روایی احساس زمان واقعی را ایجاد کند.
📌ساخت فیلمهایی که به صورت تک سکانس-پلان فیلمبرداری میشوند بسیار دشوار است و نیاز به هماهنگی و برنامهریزی بسیار دقیقی دارد. سختی کار با توجه به فضای جنگی فیلم دو چندان میشود و اگر این هماهنگی به خوبی شکل نگرفته باشد فیلم ارزش خود را کاملا از دست داده و برای مخاطب به شدت خسته کننده و حتی آزار دهنده میگردد.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعریف سکانس، پلان و سکانس-پلان از زبان فریدون فرهودی
📌 فیلم 1917 به روش «سکانس-پلان» کارگردانی و فیلمبرداری شده است.
🌿 @GeraFilm1
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سکانسی دیدنی و محوری در فیلم #دیده_بان از #ابراهیم_حاتمی_کیا
⁉️ آیا به نظر شما فیلم #1917 کپی برداری از فیلم #دیده_بان است؟
✅ برای گرفتن پاسخ این سوال و دیگر سوالات خود جلسه تحلیل و بررسی با استاد خواجه زاده را از دست ندهید!
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم ۱۹۱۷
(بعنوان میهمان وارد شوید):
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFekr
💬 #دیالوگ
💠جبر و اختیار ...
💠مورفیوس:
نئو، تو به سرنوشت اعتقاد داری؟
👈نئو: نه
💠مورفیوس:
چرا نه؟
👈نئو: چون دوست ندارم این فکر رو کنم که اختیار زندگیم دست خودم نیست.
🎞The Matrix (1999)
🌿 @Gerafilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_7⃣
✅پرسشهای تعیینكننده
📌 هیچ فرمول واقعی در مورد سینمای كلاسیك وجود ندارد؛ سینمایی كه هیچ وقت از تماشایش خسته نمیشویم. سینمای كلاسیك حس درست بودن فضاسازی و داستان را در زمانه ی خود در ما ایجاد میكند و هر بار كه فیلمی كلاسیك را تماشا میكنیم؛ این حس وجود دارد.
📌 بدین ترتیب با گذشت زمان، توان چنین آثاری از بین نمیرود یا كم نمیشود بلكه عملاً رشد كرده و زیاد میشود كه دلیلش را باید در نقشمایهها و درونمایههایی جستجو كرد كه مربوط به مكان یا فرهنگ خاصی نیستند و همهگیر و جهانیاند. البته چنین سخنی به این معنا نیست كه ما برای آثاری كه درونمایههای جهانی و كلی ندارند؛ ارزشی قائل نیستیم. حتی اگر داستان فیلمی محدود به اقلیمی خاص و زمان بهخصوصی باشد، چه بسا ممكن است به تجربهی زندگی ما ربطی پیدا كند.
📌 با این حال بهطور طبیعی، درونمایهای توجه ما را جلب میكند كه نكتهی مهمی را برای ما بازگو كند. چنین فیلمهایی برای ما الویت بیشتری پیدا میكنند تا آثاری كه فاقد چنین درونمایههایی هستند. به عبارت دیگر اگر فیلمی تلاش میكند تا چیز مهمی را برای ما بازگو كند؛ موضوع و درونمایهاش نباید كسلكننده یا بدیهی باشد، بلكه می بایست توجه ما را جلب كرده یا ما را به تردید انداخته و باعث شود در آن كنكاش كنیم.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تجزیه و تحلیل درونمایه
به نظر شما اولین چیزی كه در یك فیلم باعث میشود چهارچشمی به فیلم خیره شویم چیست؟ طرح داستانی، تأثیر عاطفی فیلم یا حالوهوا، شخصیت، سبك، بافت یا ساختار و یا ایدهها و افكاری كه مطرح میسازد؟ برای این كه بتوانید از همان ابتدا بدانید كه كدامشان است، به یكی از پرسشهای زیر پاسخ بدهید:
۱- اگر دلمشغولی ابتدایی شما در فیلمی، طرح داستانی آن است، طرز عمل آن را در یك جملهی واحد یا پاراگراف كوتاهی از مابقی فیلم جدا كرده و خلاصهاش را بنویسید.
۲- اگر فیلمی هست كه از نظر تأثیر عاطفی یا حالوهوایش ذهن شما را به خودش مشغول كرده، این حالوهوا یا حسی را كه فیلم سعی دارد منتقل سازد؛ تشریح كنید.
۳- اگر فیلمی روی یك شخصیت منحصربهفرد تمركز دارد، وجوه نامعمول این شخصیت را شرح دهید.
۴- اگر به نظرتان میرسد كه فیلمی با یك سبك خاص و یا بافت و ساختار بهخصوصی ساخته شده، آن ویژگیهایی را شرح دهید كه حس میكنید در فیلم وجود دارند یا آنها را در فیلم مشاهده میكنید.
۵ - اگر فیلمی روی یك ایده یا فكر متمركز است، به این پرسشها پاسخ بدهید:
الف- موضوع اصلی فیلم چیست؟ چكیدهی آنچه كه واقعاً در فیلم میبینید، چیست؟ اصل موضوعی را كه تشخیص دادهاید؛ در یك جمله یا یك عبارت بنویسید.
ب- خود فیلم دربارهی موضوعش چه میگوید؟ جملهای را تنظیم كنید كه به طرز دقیقی، چكیده و خلاصهی ایدهای را كه فیلم به شكلی دراماتیك ارائه كرده، بیان كند.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تشخیص درونمایه
۱ - اگرچه ممكن است كارگردان فیلمی، تلاش كند كه چندین چیز را با هم بگوید، اما معمولا ًیك هدف كلی هست كه از همه مهمتر است. ببینید كه كدام یك از اهداف زیر، قصد و هدف«اولیه» بوده و دلایل خود را هم در انتخاب هر یك بنویسید.
الف- فقط و فقط سرگرم كردن؛ یعنی موقتاً گریختن از جهان واقعی
ب- فراهم ساختن حالوهوایی نافذ یا خلق یك اثر عاطفی
پ- فراهم آوردن شخصیتی جذاب و منحصربهفرد
ت- ایجاد حسی بیهمتا و استوار یا بافتی كه عناصر پیچیدهی فیلم را به اتفاق هم به تجربهای سینمایی بدل سازد
ث- انتقاد از جامعه یا نهادهای اجتماعی و ازدیاد آگاهی بییندهها از معضلی اجتماعی و نیاز به اصلاح
ج- تبدیل درونیات به ماهیتی انسانی (فیلم، نشان بدهد كه انسانها بهطور كلی شبیه به هم هستند)
چ- ارائهی تفسیری اخلاقی یا فلسفی برای بینندهها تا به فكر فرو بروند
ح- ارائهی مفهومی اخلاقی تا بر روی ارزشها یا رفتارهای بینندهها تأثیر بگذارد
خ- دراماتیزه كردن تلاشهای یك یا چند فرد در مقابل نابرابریهای بزرگ، برای به دست آوردن كرامت انسانی
د- كاوش معضلات پیچیده و لذتهایی كه در ارتباطات انسانی وجود دارند
ذ- فیلم میخواهد نشان دهد كه چگونه درونبینی میتواند باعث رشد بشود و انواع خاصی از موقعیتها یا تضادها باعث میشوند تغییرات مهمی در یك یا چند شخصیت به وجود بیاید
۲- كدام یك از بخشهایی كه در پرسش قبلی ارائه شدند؛ به آن اندازه مهم هستند كه به عنوان مقاصد و اهداف فرعی تعیین شوند؟
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_8⃣
✅ تجزیه و تحلیل فیلم و ادبیات
📌 آلفرد هیچكاك گفته است: «دوست ندارم فیلم تكهای از زندگی باشد چون مردم با چنین چیزی توی خانهشان، توی خیابان یا حتی جلوی یك سالن سینما روبهرو میشوند... ساختن یك فیلم یعنی اول از همه تعریف كردن یك داستان. احتمال وقوع چنین داستانی ممكن است اندك باشد اما هرگز نباید پیشپا افتاده و معمولی باشد. درام، به هر جهت همان زندگی است كه لحظات خستهكنندهاش را درآوردهایم.»
📌 سینما خصوصیاتی دارد كه آن را از نقاشی، مجسمهسازی، رمان و نمایشنامه مجزا میکند. البته چیزی كه در سینما یافت میشود كه خواستاران زیادی دارد و خیلی هم قدرتمندانه عمل میكند، قصهگویی آن است كه از خیلی جهات شبیه همان كاری است كه داستان كوتاه و رمان انجام میدهد. چون سینما داستانهایش را به شكلی دراماتیك ارائه میكند، حتی میشود گفت كه نزدیكی بیشتری به نمایش و تئاتر دارد. هم یك نمایش و هم یك فیلم به گونهای دراماتیك، بیش از آن كه بگویند چه شده، نشان میدهند كه چه اتفاقی رخ داده است.
📌 البته بر خلاف رمان، داستان كوتاه یا نمایش، سینما را به راحتی نمیشود بررسی كرد؛ سینما را نمیشود روی صفحههای كاغذ آورد. بررسی رمان و داستان كوتاه، نسبتاً راحتتر است چون آنها را مینویسند تا خوانده شوند. بررسی و تجزیه و تحلیل نمایش كمی دشوارتر است چون نوشته میشود تا اجرایش كنند. اما از آنرو نمایشنامه -که متكی به كلام است- منتشر میشود چون خوانندههایی كه از ذهنی قوی برخوردارند، دستكم میتوانند طرح كمرنگی از آنچه گفته شده را در ذهن مجسم كنند كه شاید روزی روی صحنه بیاید. این را در مورد فیلمنامه نمیتوان گفت، چون بخش اعظمی از یك فیلم متكی به عناصر بصری و دیگر عناصر غیركلامی است كه به راحتی نمیشود آنها را روی كاغذ آورد. تنها وقتی میتوانیم فیلمنامهای را بخوانیم و آن را بفهمیم كه فیلمی از رویش ساخته شده باشد. بنابراین خیلی از فیلمنامههایی كه منتشر میشوند، قرار نیست خوانده شوند و بلكه بناست كه یادآور فیلمی باشند. فیلمنامههای آثاری مانند پاپیون (۱۹۷۳) یا دوندهی ماراتن (۱۹۷۶) اینگونهاند.
📌 از طرفی چون مطالعه و بررسی سینما نیاز به تلاش مضاعفی دارد، نباید آن را نادیده بگیریم. اگر عموماً سینما را مورد بررسی و مطالعه قرار نمیدهیم به این معنا نیست كه وقتی فیلمی را تماشا میكنیم، باید قواعد تجزیه و تحلیل دراماتیك و داستانی آن را نادیده بگیریم. سینما و ادبیات در عناصر فراوانی با هم مشترك هستند. تجزیه و تحلیل قابل فهم یك فیلم مبتنی بر قواعدی است كه در نقد ادبی به كار گرفته میشوند. بنابراین پیش از آن كه سراغ عناصر منحصربهفرد سینما برویم لازم است نگاهی به آن دسته عناصری بیندازیم كه سینما از آن استفاده میكند تا داستان خوبی را روایت كند...
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_9⃣
✅چه فيلمی تماشا كنيم؟
📌 یك داستان خوب باورپذیر است
برای این كه بتوانیم بهطور كامل، درگیر یك داستان بشویم، معمولاً باید متقاعد شویم كه این داستان میتواند واقعی باشد. یك فیلمساز میتواند با استفاده از روشهای گوناگونی توهم حقیقی بودن را ایجاد كند.
☑️ حقایق قابل مشاهدهی بیرونی:
رخدادها، آنچنان كه هستند. آشكارترین و رایجترین كیفیت حقیقی در یك فیلم داستانی، نزدیكی و شباهت آن به زندگی است. از عبارت ارسطو استفاده كرده و بگوییم كه این داستانها «ممكن است اتفاق افتاده باشند و ظرفیت این را دارند كه بر اساس قواعد احتمالات یا مقتضیات به وقوع بپیوندند.» چنین حقیقتی مبتنی بر به هم ریختن شواهدی است كه در جهان اطراف ما رخ میدهند. آنهایی كه ازدواج كردهاند لزوماً همواره خوشبخت نیستند و رخدادهای تراژیك، بیماریهای حاد و بدبختیهای بزرگی، اغلب برای كسانی اتفاق میافتند كه انتظار ندارند چنین بلایی سرشان بیاید. اما ما چنین حقایقی را میپذیریم چون با تجاربی كه از زندگی كسب كردهایم، همخوانی دارند. فیلمهایی مانند كشتیگیر (2008) یا گرینبرگ (2010) باورپذیر هستد چون با آنچه در زندگی تجربه كردهایم، مطابقت دارند.
☑️ حقایق درونی فطرت انسانی:
آنچه كه قرار است بشود. دستهی دیگری از حقایق هستند كه به دلیل خواسته یا نیاز ماست كه حقیقی به نظر میرسند. برخی از بزرگترین آثار سینمای كلاسیك، حتی وانمود نمیكنند كه بناست حقایق زندگی واقعی را نشان بدهند؛ بلكه به جای این كار یك افسانهی پریان یا داستانی با پایان خوش را به ما نشان میدهند. آدمهای خوب همیشه پیروز میشوند و عشق حقیقی بر همه چیز غلبه میكند. اما چنین داستانهایی به یك نوع خاصی باورپذیر هم هستند یا دستكم طوری ساخته میشوند كه اینگونه به نظر برسد، چون به چیزهایی میپردازند كه شاید بتوان نام حقایق درونی بر آنها گذاشت. حقایقی كه عملاً قابل مشاهده نیستند اما انگار به چشم ما حقیقی به نظر میرسند چون میخواهیم یا لازم داریم كه این گونه باشند. در واقع، مفهوم مجازات عادلانه (این كه پرهیزگاری پاداشی دارد و بدی جزایی دارد) به نوعی نمونهای از یك چنین حقیقت درونی است. ما به ندرت در یك داستان به دنبال مجازات عادلانه هستیم چون بنا هست كه چنین چیزی اتفاق بیفتد. بنابراین خیلی از فیلمهای داستانی به این دلیل متقاعدكننده هستند چون با یك حقیقت درونی همخوانی دارند و قانع میشویم كه نیازهای بشری را بپذیریم. البته، چنین حقایقی به چشم آنهایی كه نمیخواهند مسائلی از این دست را پذیرفته یا باور كنند، این چیزها قلابی و غلط است. فیلمهایی مانند آقای اسمیت به واشنگتن میرود (1939) به كارگردانی فرانك كاپرا یا مناظرهكنندههای بزرگ (2007) ساختهی دنزل واشنگتن، تصاویر باورپذیری از جهان ارائه میكنند كه شاید خیلی شبیه به جهان خود ما باشد...
🌿 @GeraFilm1
چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
او پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بینظیر کاری پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت.
جلیلوند در مصاحبهای گفته بود: «من فکر میکنم این بیستسالی که اینجا نبودم، بیست سال خواب بودم و بعد از بیست سال دوباره بیدار شدم و چشمام را باز کردم دیدمای وای! من جایی نبودم، اینها که بوده همهاش تو خواب بوده. من الآن توی وطن خودم هستم و دارم لذت میبرم. از رانندگیاش لذت میبرم، از کارش لذت میبرم، از آدمهاش، از خیابانهاش از خاکاش از دودش لذت میبرم. به هرحال، چون وطنام است دوست دارم. معترض هم نیستم میگویم هم اینی که هست، اگر ایران را دوست داری ایران این است، دوست نداری؟ خوش آمدی!»
روحش شاد 🍀
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوبله_های_ماندگار_آقای_دوبله
به مناسبت درگذشت «چنگیز جلیلوند» مدیر دوبلاژ، دوبلور و بازیگر
زادروز: ۶ آبان ماه ۱۳۱۷
درگذشت: ۲ آذرماه ۱۳۹۹
🌿 @GeraFilm1
#آموزش
#نقد_فیلم
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد.
البته علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “ اصغر قره باغـی” نویسنده کتاب #هنر_نقد_هنری، گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی» و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
#ادامه_دارد
#سینما
#فیلم
#نقد_فیلم
🌿 @GeraFilm1
#معرفی
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور نموده است.
حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🌿 @GeraFilm1