eitaa logo
باشگاه داستان
12 دنبال‌کننده
75 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کارگروه تخصصی «کتاب و داستان» و «ترویج مطالعه» مجموعه چشمه جاری آسمان @ensankade1 کانال مجموعه: @cheshmejari https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 3⃣ سه مرحله داریم: ۱) نوشتن ۲) نویسندگی ۳) نویسندگی حرفه‌ای «نوشتن و ساده نویسی» مثل انشاءنویسی است. مثل توصیف اتفاقاتی که در طول روز افتاده، سلام و علیک، گفتگوی با خودمان، مثل نوشتن خواب‌هایمان و ... (اصطلاحا به این حدیث نفس نویسی، خودگویی و واگویی میگویند.) «نویسندگی» چیست؟ با دخل و تصرف در «نوشتن» بدست می‌آید. با کم و زیاد کردن، با تشبیه بکار بردن، با نکته ای را برجسته کردن و ... . نویسندگی، یعنی نوشتن هوشمندانه. در «نویسندگی حرفه‌ای»، انتخاب می‌کنیم چه بنویسیم. اینجا یکی رمان‌نویس می‌شود یکی درام‌نویس یکی مقاله نویس... . 🌿 @Gerafbook
ضرورت های نوشتن.mp3
1.88M
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 4⃣ ✅ بیان ۴ مورد از ضرورت های نوشتن 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 5⃣ ✅ گاهی باید بنویسید و پاره کنید. برخی نویسنده ها اصطلاحی در این زمینه دارند به نام انتشارات سیفون!! 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 6⃣ ✅ تشریح ضرورت اول نوشتن: بنده مبنا و ایده ای دارم؛ و آن این است که کسی که نمی نویسد حتما باید دلیل داشته باشد. وگرنه دچار بیماری میگردد. ننوشتن، موجب عدم تعادل انسان میگردد. چرا که ذهن آدمی به گونه ایست که بی وقفه در حال حرکت بوده و لحظه ای نمیتوان آنرا رام کرد. ما انسانیم، چیزهایی در ذهن ما می آید و بایستی خروجی داشته باشد و تلنبار نشود. مثل سدی که آب در پشت آن جمع میشود و اگر خالی نشود، موجب شکستگی سد و سیل و ویرانی بعد از آن میشود. نوشتن، ایجاد یک دریچه است برای تخلیه حرفهای آدم. پس باید نوشت، هرچند به صورت کاریکلماتور! آزمودن صحت این مطلب (یعنی، کسب تعادل با نوشتن) فقط با خود نوشتن امکان پذیر است. از همین رو، نوشتن به مانند درمان است. در واقع نوشتن، چارچوب دادن به ذهن است. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 7⃣ ✅ از آقای گابریل گارسیا مارکز پرسیدند نویسنده محبوب شما چه کسیست؟ گفت: از دیکِنز خوشم می آید، ولی بزرگترین رمان نویس عالَم، تولستوی است. (این حرف همینگوی و سامرست موآم و... نیز هست.) مثلا اگر همین آقای تولستوی که حداقل دو شاهکار در کارنامه اش دارد (جنگ و صلح، آناکارنینا)، اگر اینها را نمینوشت و نبوغش را روی کاغذ نمی آورد شدیدتر از دیگران نامتعادل میشد و شاید بایستی در تیمارستان میدیدیمش! یک طرفش نوشتن و نبوغ و شاهکار است و یک طرفش ننوشتن و عدم تعادل و دیوانگی!! 🌿 @Gerafbook
ابتدا باید نویسنده بزرگسال شویم.mp3
999.3K
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 8⃣ ✅ برای اینکه نویسنده نوجوان بشویم،‌ ابتدا باید نویسنده بزرگسال بشویم. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 📚 1⃣ کتاب «هوشنگ دوم» | گفتگوهای جناب کریم فیضی با آقای هوشنگ مرادی کرمانی 💎 تجربه زیسته ی هوشنگ مرادی کرمانی با وسعتی از ارتباطات انسانی و چشیدن زمانه و موقعیت های ایرانی و جهانی 🌿 @GerafBook
🔸 🔸 📚 2⃣ پاییز فصل آخر سال است | نسیم مرعشی ✅ معرف: استاد 💎 این کتاب از خودمان نوشته و خوب هم نوشته. 💎 برنده چند جایزه مهم (مثل جایزه ادبی جلال آل احمد) 💎 داستانی در مورد دختران و دغدغه هایشان 💎 بیش از ۴۰ بار تجدید چاپ در ۵سال 💎 نویسنده جوان این کتاب تنها ۳۶ سال سن دارد. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 9⃣ ✅ اهمیت دوران نوجوانی: انسان اگر انسان هست، نوجوان انسانه. به این معنی که نه طفل هست که بگوییم شکل نگرفته (و انتخابی ندارد)، و نه بزرگ است که بگوییم شکل گرفته و از دست رفته. چون معمولا انسان که بزرگ میشود از دست میرود (و انتخاب گری های جدید ندارد). 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 1⃣ ✅ تمام پژوهش‌های حوزه کودک و نوجوان نشان می‌دهد که بچه‌ها آماده خواندن هستند. فقط باید «منبع درست» با «روشی درست» در اختیارشان قرار بگیرد. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 2⃣ ✅ یکی از نکات جدی که ما در کشور داریم، همین تعبیری است که استفاده میکنیم به نام "کودک و نوجوان". که نشان میدهد که ما چه ذهنیتی داریم نسبت به کودک و نوجوان. چون این دو، دو موجود متفاوت هستند. نه درست به کودک توجه میکنیم و نه به نوجوان. اساسا تا قبل از انقلاب صنعتی، تعبیر نوجوان استفاده نمیشده است و وجود نداشته. 🌿 @Gerafbook
کشف ایده_ها با خواندن.mp3
5.17M
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 0⃣1⃣ ❓سوال: آیا با کتاب خواندن، استعداد ما کور نمیشود و از بین نمی رود؟ 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 ✅ جلسه سوم کارگاه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد برگزار شد. بحث‌های مطرح شده در جلسه: 💎 نسبت داستان و رمان با واقعیت چگونه است؟ 💎 نحوه کتاب‌خوانی 💎 نویسندگی اراده و پشتکار می‌خواهد 💎 ۲ چیزی که ما را نویسنده می‌کند 💎 و... در انتهای جلسه، استاد به پرسش‌های حضار پاسخ دادند. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 3⃣ ✅ یکی از دلایل خوب نبودن حال ادبیات کودک و نوجوان کشور،‌ این است که نویسنده، مخاطب را خوب نمی‌شناسد. کمی هم باید توجه کنیم به اینکه مخاطب چه می‌خواهد، الان در چه فضای فکری‌ای است، ظرفیت خواندنش چقدر است، ... . مخاطب شناسی قطعه مهم و آغازین در پروسه ی نویسندگی و گستردن فضای ادبیات داستانیست. 🌿 @Gerafbook
خواندن مقدمه نوشتن.mp3
3.31M
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 4⃣ ⁉️ سوال: آیا با کتاب خواندن، استعداد ما کور نمیشود و از بین نمی رود؟ 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 5⃣ ✅ اگر میخواهیم کاری جدی در حوزه کتاب (بخصوص ادبیات داستانی) کاری انجام دهیم، لازم است زنجیره ای را در بگیریم که از ایده و نوشتن و تولید اثر تا ترویج و عرضه تا شبکه توزیع و فروش را در بر بگیرد. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 6⃣ ✅ یک نکته مهم در توسعه ادبیات داستانی، کتاب شناسی است. آن هم نه فقط شناخت کتابهای خوب، بلکه شناختن کتابهای ضعیف و غیر خوب هم ضروریست. این کار خیلی به شما ذهنیت میدهد که در این عرصه چه کار نکنید. باید بدانیم که بچه ها از چه کتابهایی خوششان نمی آید. و از طریق مطالعه و بررسی همین کتابها میتوانیم عبرت گرفته و اشتباهات آنها را تکرار نکنیم. 🌿 @Gerafbook
تمرکز.mp3
986.7K
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 7⃣ ✅ ایجاد تمرکز با کتاب خواندن 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 📚 2⃣ خوابگردها | آرتور کستلر ✅ معرف: استاد 💎 این کتاب، تاریخ تغییر دیدگاه انسان دربارهٔ جهان است. 💎 کتابی که در زمینه ای از تاریخ کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی در غرب که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. 🌿 @Gerafbook
📚 ورق میزند: 📖 «خوانش ادبیات داستانی نوجوان» 📌 با رویکرد ترویجی-تربیتی ✳️ با حضور جناب آقای (مسئول محترم مجموعه ویترین کتاب) 🔅 خوانش کتابهای داستانی نوجوان 🔅 شناخت کتاب خوب و کتاب بد نوجوان 🔅 حرکت در مسیر توسعه فردی و جمعی خودمان 🔅 شناخت نوجوان با رویکردی فرایندی و سیستمی 🔅 شناخت جریان های موجود در ادبیات نوجوان 🔅 شناخت هرم کتابهای نوجوان 🔅 شناخت روشهای خلاقانه ترویج کتابخوانی 📅 یکشنبه ها ساعت ۱۴ تا ۱۶ (شروع از ۱۵ دی ماه ۹۸) برای کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @ensankade1 در ارتباط باشید 🏢 میدان انقلاب، خ ژاندارمری، بین فخر رازی و دانشگاه، پ۶۳، واحد۷، مجموعه فرهنگی-تربیتی چشمه جاری آسمان ☎️ ۰۲۱۶۶۱۷۷۱۴۲ 🌿 @Gerafbook
📣 ✳️ جلسه اول کارگاه با حضور جناب دکتر و جناب آقای با موضوع کلی در تاریخ ۹۸٫۹٫۲۶ برگزار شد. عزیزانی که تمایل به استفاده از صوت‌ کامل کارگاه را دارند، لطفا به ادمین کانال مراجعه فرمایند. 🌿 @GerafBook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه دوم استاد | نکته 1⃣1⃣ ✅ اول شرط داستان نویسی اول شرط ورود به عالم فرهنگ بطور کلی و بطور خاص(یعنی قلم و خلاقیت)، شناخت خود است. اولین مساله در زندگی ما و در زندگی فرهنگی ( که اسمش را خلاقیت، کشف، تالیف، تحقیق و نویسندگی می‌گذاریم)، شناخت خود است. 🌿 @Gerafbook
مثل سعدی خودمان را کشف کنیم.mp3
625.9K
🔸 🔸 کارگاه | جلسه دوم استاد | نکته 2⃣1⃣ ✅ هر انسانی توانایی ای دارد مخصوص خودش(که فرد دیگر آنرا ندارد)، و بایستی آنرا کشف کند. مثل سعدی خودمان را کشف کنیم. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه دوم استاد | نکته 3⃣1⃣ ✅ باید خودمان را بشناسیم بدون شک یک از مباحث بسیار مهم داستان‌نویسی شناخت از خود است. اگر هم جزو اولین مسائل نباشد، در امتداد مباحث اصلی مطرح میشه. اینکه من کیستم؟ چه توانایی‌هایی دارم؟ فرق من با دیگری چیست؟ اینطور نیست که بگوییم من هم یکی مثل بقیه. هیچ ۲ نفری مثل هم نیستند. یعنی هیچ ۲ نفری توانایی‌های یکسان ندارند. از نظر فیزیک و جمال و ظاهر هیچ ۲ نفری عین هم نیستند. حتی دوقلوها هم کمی با هم فرق دارند. در باطن (غیر فیزیک) تفاوت‌ها وحشتناک تر و تصاعدی تر است. هر فردی یک سری ویژگی منحصر به فرد خود را دارد که بایستی آنرا کشف کند. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 اولین جلسه « » (خوانش ادبیات داستانی نوجوان) با حضور جناب آقای (مسئول موسسه ویترین کتاب) در تاریخ ۹۸٫۱۰٫۱۵ برگزار شد. ✅ مباحث مطرح شده در جلسه: 🔺 ۳ شبکه توزیع، ترویج و تولید در فضای کتاب 🔺 مروج کتاب‌خوانی کیست؟ فرق او با فروشنده کتاب چیست؟ 🔺 توجه به تفاوت‌های فردی در معرفی کتاب 🔺 نقد روش ترویج کتاب تن‌تن و سندباد 🔺 ضرورت مخاطب شناسی 🔺 بررسی مصداقی چند کتاب در حوزه ادبیات داستانی نوجوان 🌿 @GerafBook