✍️ از ملاصدرا و ابنعربی تا مرحوم قاضی و علامه طباطبایی
🔰 پرده اول:
مصاحبه با محمد حسنين هيكل درباره علل شكلگيرى انقلاب (2 دی 1357):
[يك سؤالِ شايد كمى شخصى دارم كه مطرح كنم؛ چه شخصيت يا شخصيتهايى و روى شما مؤثر بوده است؟]
«... شايد بتوان گفت در فلسفه: ملاصدرا ...» (صحيفه امام، ج5، ص271).
🔰 پرده دوم:
پیام به ميخائيل گورباچف؛ صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير شوروى (11 دی 1367):
«ديگر شما را خسته نمیكنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين ابن عربى نام نمیبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» (صحيفه امام، ج21، ص225).
🔰 پرده سوم:
یک وقت خدمت امام داشتم فصوص می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو کردند به ایشان و فرمودند: «ما انقلاب کردهایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!»
(برداشتهایی از سیره امام خمینی (ره)؛ جلد3، ص286)
🔰 پرده چهارم:
«آمادهسازی فضا برای رشد معنویّت و رهایی از بردگیِ شهوت و غضب در انسانهای مستعد؛ این هم یکی از آن برترین آرزوها است که غالباً به این توجّه نیست. باید فضا جوری بشود که انسانهای مستعد بتوانند در آن فضا حرکت کنند، امثال حاج میرزا علیآقای قاضیها و علّامۀ طباطبائیها و شخصیّتهای برجستۀ اینجوری به وجود بیایند.» (دیدار رهبری با دانشجویان؛ 7 خرداد 1397)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
♨️ «روح انقلاب» از نگاه «روح خدا»
گاهی شنیده میشود که:
«امام خمینی گرچه قرائت عرفانی از توحید را قبول دارد؛ اما انقلاب اسلامی را نباید به عرفان و توحید گره زد!»
در ادامه، مروری خواهیم داشت بر عبارات کمتر خوانده شدۀ «صحیفه امام»
تا روشن شود «روح انقلاب»، «آرمان حکومت اسلامی» و «وظیفه اصلی علما و مسئولین» از نگاه توحیدی و تربیتی بنیانگذار خبیر جمهوری اسلامی ایران چیست؛ إنشاءالله.
( ادامه مطلب 👇)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹بيانات خطاب به حامد الگار (متفكر مسلمان امريكايى)؛ 7 دی 1358:
«شما شايد در هيچ رژيمى پيدا نكنيد كه حكومت دنبال اين باشد كه تهذيب نفس مردم را بكند، كارى به آن نداشتند. حكومت دنبال اين بوده است كه بینظمى نشود. يك كسى در خانه خودش هر كارى بكند تعرضى به آن ندارد. بيرون نيايد توى خيابان عربده بكشد، و نظم را به هم نزند، تو خانه خودش هر كارى میخواهد بكند آزاد هست، فقط حكومتهاى الهى است كه براى اصل مقصد، اين بوده است كه انسان را آن طور كه بايد باشد، درست كند.»
(صحيفه امام، ج11، ص449).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔸 سخنرانی در جمع درجه داران نیروی دریایی، 10 تیر 1359:
«انسان تا تربیت اسلامی یا تربیت مکاتب توحیدی پیدا نکند، این فرعونیت در باطنش است، شیطنت هم در باطنش هست، خودخواه است و اسلام برای این آمده بود که این خودخواهیهایی که مانع از وصولند، مانع از رسیدن به آن هدایت مطلقند، از پیش پای مردم بردارند ...
جمهوری اسلامی باید مشیاش این باشد که هدایت کند مردم را ... اسلام میخواهد که مردم بیایند در تحت لوای او و آنها را از این گرفتاریهایی که دارند و سرگشتهاند و حیرانند و این ور و آن ور میزند برای پیدا کردن کمال و خودشان هم ملتفت نیستند کمال مطلق چی هست، آمده است اینها را از این سرگردانیها بیرون بیاورد؛ همه را به یک راه مستقیم هدایت کند و تا آخر برساند.
(صحيفه امام، ج12، ص508)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹سخنرانى در جمع دانشجويان؛ صبح 18 دی 1359:
«مجرد اینکه ما ادعا بکنیم که جمهوری ما اسلامی است این ادعا پذیرفته نیست. آن وقت جمهوری ما اسلامی میشود و به کمال خودش میرسد که خدای تبارک و تعالی در این ملت و در این کشور حاکم باشد؛ یعنی از آن نقطه اولی تا آن آخر حکومت، حکومت الهی باشد. سردمداران، همه الهی باشند. کسانی که در راس حکومت هستند، کسانی که در راس امور هستند الهی باشند، از نفسانیت خارج شده باشند، خود را نبینند، شخصیت خود را نبینند، چون نه خودی دارند و نه شخصیتی، هر چه هست از خداست.»
(صحيفه امام، ج13، ص508).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹سخنرانی در جمع مسئولان نظام؛ صبح 29 فروردین 1364:
«آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند؛ معرفت به حق تعالی، در راس همه امور این معناست ... ما چطور آرمانهای توحیدی را، آرمانهای عرفانی را که انبیا برای آن مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بیابیم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود. این مسئلهای است که محتاج به ریاضات است بعد از تعلیم و تعلم ... و این یک تحولی در نفوس ایجاد میکند که اشیا را آن طور که هستند، اگر برسد به آن مقام ادراک میکند. الَّلهُمَّ اَرِنِی الْاشیاءَ کَما هِیَ، این چیزی است که بزرگان و انبیا خواستند.
... ما امیدواریم که خدای تبارک و تعالی در این روز عنایت کند به ما و به ملت ما و همان طوری که جوانهای ما را متحول کرد و آن نحو متحول کرد که همه میبینید و ما آرزوی آن تحول را داریم، همه ما را متحول کند. و همه آنهایی که راهرو این راه هستند، عنایت بهشان بکند.»
(صحيفه امام، ج19، ص225).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔸 سخنرانی در جمع مسئولان نظام در روز عید سعید فطر؛ 30 خرداد 1364:
«آنچه که انبیا برای او مبعوث شده بودند و تمام کارهای دیگر، مقدمه اوست، بسط توحید و شناخت مردم از عالم است که چطور است؛ ارائه عالم به آن طوری که هست، نه به آن طوری که ما ادراک میکنیم. و دنبال این بودند که همه تهذیبها، تعلیمها و همه کوششها در این باشد که مردم را از این ظلمتکدههایی که همه عالم ظلمت است، نجات بدهند و به نور برسانند. غیر حق تعالی نور نیست، همه ظلمتاند و اگر چنانچه، ما از این حجابهای ظلمانی بیرون برویم و همین طور اگر موفق بشویم از حجابهای نورانی هم بیرون برویم و همه حجابها را خرق کنیم، آن وقت حق را به همه صفات و اسمائش مشاهده میکنیم و غیر او کسی نیست، سراب است. البته به آن معنای کاملش، نادری از اولیای خدا به تبع انبیا موفق شدند و دیگران مراتب پایینتر را، تا برسد به ما که هیچ ...
... من امیدوارم که همان طوری که این کشور ما و این ملت عزیز، در همه چیز متحول شده است، در این معانی هم متحول بشود.»
(صحيفه امام، ج19، ص284).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹 سخنرانی در جمع اعضای جامعه مدرسین و اساتید دانشگاه؛ 5 فروردین 1364:
«ما میگوییم الحمد للَّه ربِّ العالمین؛ یعنی شایسته است خدا که همه حمدها برای او باشد. اما قرآن این را نمیگوید، قرآن میگوید که اصلًا حمدی واقع نمیشود در جایی، الّا برای خدا. آن هم که بتپرست است حمد است، آن هم برای خداست، خودش نمیداند. اشکال، ندانستن و جهالت ماهاست. آن که میگوید که ایّاک نستعین؛ نه معنایش این است که ما همه استعانت از تو ان شاء الله میخواهیم و اینها، نخیر، بالفعل این طوری است که به غیر خدا، استعانت اصلًا نیست، اصلًا قدرت دیگری نیست ...
وقتی انسان دید که همه چیز از اوست، دیگر از هیچ قدرتی نمیترسد. ما که از قدرتها میترسیم برای این است که خیال میکنیم قدرت این است. وقتی انسان قدرت را قدرت او دانست، وقتی انسان همه چیز را از او دانست، این دیگر نمیتواند که از دیگری بترسد. همه خوفهای ما از باب این است که نفهمیدیم که قدرت، یک قدرت است و آن قدرت هم برای نفع همه است. آن قدرت هم برای نفع همه افراد و جامعه و تمام بشر آن قدرت به کار گرفته شده، برای نفع اوست. ما اگر همین معنا را ادراک کنیم که هر چی هست از اوست و هر چی هست برای نفع ماست و برای تربیت ماست، اگر همین معنا را واقعاً انسان ادراک کند و مشاهده کند و ذوب کند، این مسائل حل میشود.
ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهی آشنا کنند. «اَ لغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»؛ دعای عرفه حضرت سید الشهدا «متی غِبْت حتی تحتاج الی» ...»
(صحيفه امام، ج19، ص354).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔸 سخنرانى در جمع اعضاى مجلس خبرگان؛ 11 تير 1366:
«تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در راس همه امور این معنویات واقع است. تشکیل حکومت برای همین است، البته اقامه عدل است، لکن غایت نهایی معرفی خداست و عرفان اسلام. هیچ کتابی از کتب الهی و فلسفی مثل قرآن نیست که حقایق معارف را به طور صریح در بعضی جاها و به طور کنایه بسیاری جاها فرموده است. و آقایان باید توجه به این معنا داشته باشند که مردم را آشنا به معارف الهی کنند.» (صحيفه امام، ج20، ص298).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹 پيام به مهاجرين جنگ تحميلى؛ 2 فروردین 1368:
«ما بايد تمام عشقمان به خدا باشد نه تاريخ ... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسئولين را از وظيفهاى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند.»
(صحيفه امام، ج21، ص326)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
📚 روح خدا
مروری بر سبک زندگی و حالات توحیدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه)
ناشر: مؤسسه جوانان آستان قدس
سرمشق «خمینی کبیر» برای «فتح عالم» و «سفر به سوی بی نهایت» خواهان فراوانی دارد؛ او که طنین نگاهش، زلزله ای در کاخ طاغوتیان و شیاطین جهان انداخت و فیض وجودش، فصل جدیدی در ربط زمین و زمینیان باعالم نور و ملکوت گشود...
اما «روح الله» چگونه «روح خدا» شد؟!
📌 لینک سفارش:
https://shopjavanan.org/product/%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📚 تیزر معرفی کتاب #روح_خدا
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd