✅ ماجرای صفر و یک!
(به چه کسی رأی بدهیم؟!)
«مثلاً با این ملاکها، اگر زمان انتخابات مردم اختلاف کردند که به آقای الف رأی بدهند یا به آقای ب، باید بسنجیم و ببینیم کدام رئیسجمهور مردم را به خدا دعوت میکند. مگر رئیسجمهور وظیفهاش چیست؟ رئیس قوه مجریه است. او میخواهد قوانین اسلامی را اجرا بکند. یعنی ميخواهد در مکتب قرآن، مردم را بهطرف خدا حرکت بدهد. بنابراین شخصی اولویت دارد که بعد از چهار سال حکومت کردن، جامعه رویهمرفته لااقل یکقدم بهطرف خدا نزدیک شده باشد. این ملاک است. اما اینکه چقدر خیابان کشیدند، چقدر تلفن آوردند، چقدر اینترنت آوردند، چقدر فیلم ساختند، چقدر مدرسه ساختند، اینها ملاک نیست، اینها همهاش صفر است. صفرِ صفرِ صفر. چه زمانی ارزش پیدا میکند؟ لحظهای ارزش پیدا میکند که روح توحید کنارش بیاید. و الا روح توحید کنارش نیاید اصلاً هیچ و پوچ است، بلکه گاهی خیانت است، گاهی مواقع ضربه است، گاهی زیان است.
کشورهای کفر که آمدند این تمدن امروزه را سر پا کردند، بهحسب ظاهر برای ما آسایش و آرامش آوردند، ما همه راحت سوار ماشین میشویم، سوار هواپیما ميشویم، دستگاههای پزشکی، خدمات چه و چه. ولی آیا انسانیت را رشد دادند؟ مردم توجهشان به عالم معنا بیشتر شد؟ قربشان به خداوند بیشتر شد؟ ابداً. پس درواقع خدمتی به ما نکردند. این تکنولوژی، این پیشرفتها، این خدمات وقتی ارزش دارد که در کنارش یک فرهنگی باشد، یک معنویتی باشد، یک واقعیتی باشد، که نفوس انسانی را بهطرف خدا حرکت بدهد. شما به کودکی، شمشیر دو لبه بدهید. بگویید من یک شمشیر گرانقیمت یکمیلیونی به او هدیه دادم. خب این بچه که عقلش نمیرسد از این شمشیر درست استفاده کند، میزند با این خودش را خونی میکند. در این صورت آیا شما خدمتی کردهاید؟ حال مدام بگوییم اینقدر هم هزینه کردهایم.
عزیزی میگفت: مقام معظم رهبری چند بار در جلسات فرمودهاند با وضعیت فعلی، ترویج اینترنت در حکومت اسلامی به مصلحت حکومت اسلامی نیست. حال یک آقایی بیاید بگوید: ما به این تعداد روستای دورافتاده اینترنت پرسرعت رساندیم. آیا خدمت کرده است؟ افتخاری دارد؟ وقتی خودتان آمار میدهید که کاربران اینترنت 90درصد یا بیش از 90 درصد استفادهشان، استفادههای غیرمفید است و اینقدر درصد استفادههای مضر است، آیا بازهم میتوان ترویج اینترنت را خدمت دانست؟ استفاده غیرمفید یعنی اتلاف عمر مردم و استفادههای مضر یعنی علاوه بر اتلاف عمر، سقوط اخلاقی و روحی و معنوی. شبکه اینترنت از نعمتهای الهی است، ولی وقتی ما این نعمت را در اختیار افرادی قراردادیم که توان استفاده نداشتند، معنایش این است که نفوس مردم را ضایع کردیم، مردم را از مسیر حرکت بهطرف خداوند باز داشتیم. گرچه بهظاهر وقتیکه ملاک، ملاک الهی نیست، وقتی کسانی هستند که مبلغ علمشان حیات دنیاست، ممکن است بخواهند به چنین چیزی افتخار هم بکنند و ادعا کنند که ما یک خدمتی کردهایم؛ خدمتمان این بود که تکنولوژیای را که مردم درست استفاده نمیکنند در اختیار آنها قراردادیم.
بله، اگر همزمان با رشد این تکنولوژیها فرهنگ هم رشد ميکرد، معنویت هم رشد ميکرد، و مردم از این ابزار درراه ترویج علوم و معارف اسلامی استفاده ميکردند، و با آمدن اینها عبادتشان بیشتر میشد، عشقشان به خدا بیشتر میشد، انسشان با اهلبیت علیهمالسلام بیشتر میشد، اینها خدمت بهحساب میآمد. ولی واقعیت اینطور نیست، اینترنت از در هر خانهای که وارد میشود، پسفردا باید شکایت پدر و مادر اهل آن خانه را بشنویم که فرزند ما از راه خدا دور شد و معنویتش از دست رفت... ما اینقدر ضعیفیم که وقتی پای این دستگاه مینشینیم صدای اذان که میآید حاضر نیستیم تکان بخوریم و نماز اول وقتمان از دست میرود. هی میگوییم یک دقیقه دیگر، یک دقیقه دیگر، تا وقت فضیلت نماز میگذرد؛ حال آنهایی که برنامههای فاسد و بد را میبینند، که جای خود دارند. اینها جاذبههای کاذبی دارد که نباید در دست هر کس و هرجائی قرار بگیرد، حتی همان اخبار هم که ميخواهیم ببینیم، به حدی جذاب است که معمولاً انسان آنقدر مردانگی و شهامت ندارد که زمان اذان، اول وقت بلند بشود و نمازش را بخواند. چقدر از خودِ ما، که در مسیر مذهب و ایمان هستیم به خاطر همین چیزها، شبها دیر خوابیدهایم، و سحرها دیر بلند شدهایم؟ نمازهای اول وقتمان از دست رفت، و بسیاری از حقوق واجب را ادا نکردیم. خب اینها شد نور؟ شد خدمت؟
در دستگاه الهی اینها همه منکر است، اینها معروف نیست. آنکسی که متولی امربهمعروف و نهی از منکر است، اولاً در تشخیص معروف و منکر باید معیار را امرونهی الهی قرار بدهد با شاخصههای الهی. و بداند که شاخصههای مادی در دستگاه الهی بهتنهایی ارزشمند نیستند. صفرند و ارزششان وقتی است که آن «یک» کنارشان قرار بگیرد. »
┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
✅ حکایت «سرباز و فرمانده» از منظر حاج میثم مطیعی
«باید نگاه ماموریتی به سخنان معظمله [رهبر انقلاب] داشت، یعنی بایستی در طول سال برویم و عملیات کنیم، برخی مثل بنده سرباز هستند و برخی مثل بزرگترها فرمانده و بعد از یک سال عملیات فرهنگی مجدداً برمیگردند به مقر فرماندهی و فرمانده تشریح میکند برای سال آینده باید شما چه کنید.
... ما نتوانستیم منویات ایشان را که متن معارف اسلامی است روی زمین پیاده کنیم. اگر به این کار موفق شویم، وضعیت تربیتی جامعه ما به یک نحو دیگری خواهد شد.
... ما منکر جذب مخاطب نیستیم ولی یک نکته ای را دقت کنید؛ جلسه هم جلسه اهل بیت است . متاسفانه بعضی از این کارهایی که دارد با نوجوان ها انجام میشود، اینکه ما بیاییم در این زمین بازی کنیم اشتباه است. کلیپی بسازیم که ۳ میلیون بازدید بخورد، کلیپی میسازند که ده میلیون بازدید بخورد!
... فرمایش آقا فصل الخطاب است! در تبعیت از ایشان برکت نهفته است.
... ما فرمایشات آقا را ناظر به دوران خودمان نمیدانیم! قطعا اینها را ناظر به دوران آینده هم تفسیر میکنیم.
من اعتقادم این است که ایشان دارند ریلگذاری میکنند، با اولویت نسل آینده.
این ولی خدا، پیش روی ماست و ما باید شاکر باشیم ...»
🌐 https://vareth.ir/news/106834
┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرفهای آقا رو تفسیر به رأی نکنیم... 💣
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
بسم الله الرحمن الرحیم
خرداد امسال بود که یادداشتی با عنوان «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!» در زمینه نقد «رویکرد توسعه فزاینده موسیقی و حواشی آن در برنامههای مذهبی» نوشتم. از آن زمان تا به حال، نکات دیگری نیز در این زمینه به ذهنم رسیده بود که تمایل داشتم در قالب یادداشت جدیدی به آن بپردازم.
فصل جدید برنامه فرهیخته «حسینیه معلی» که در ماه مبارک شعبان از صدا و سیما بخش شد، بهانهای گردید برای اینکه از منظر حال و هوای این برنامه و ذهنیت برگزارکنندگان آن، به این مسأله فرهنگی مهم بپردازم.
حاج میثم مطیعی، مداح جوان، حزباللهی و دوستداشتنی که همه ما سالیانی است با صدای گرم و باصفای او مأنوسیم و به صدق و اخلاص او قلباً اذعان داریم، هویت این برنامه را لبیک به دغدغه رهبر معظم انقلاب در زمینه «لزوم تأسیس الگوی شادی اسلامی و حلال» دانسته و از گوش شنوا برای نقدهای دلسوزانه و مشفقانه نسبت به آن سخن گفته است: «معلی برای نمایش شادی دینی، الگوی قبلی نداشت. بیتردید نقدهایی به برنامه وارد است. همینطور به ما ذاکران هم شاید نقدهایی وارد باشد. حتما و قطعا برای نقدهای دلسوزانه و مشفقانه و دور از حسد و غرض و اهانت، گوش شنوا و دلِ پذیرا هست.»
ابتدا قصد داشتم فقط در نقد «حسینیه معلی» بنویسم؛ اما دیدم بیانصافی است اگر ابعاد مثبت و برکات رسانهای این برنامه نادیده گرفته شود؛ مخصوصاً که از آغاز فصل جدید این برنامه، نقدهای گزنده و تندی نیز نسبت به آن منتشر شد که متأسفانه جالب نبود! لذا یادداشت پیشرو، ترکیبی شد از ذکر بیست نقطه مثبت و چهار ملاحظه انتقادی نسبت به «حسینیه معلی». امیدواریم که مقبول درگاه حق قرار بگیرد.
نکته پایانی: این یادداشت در اواسط برنامه حسینیه معلی نوشته شد و حقیر تا انتهای برنامه، نکات و ملاحظات دیگری نیز به ذهنم رسید که باید در مجال مستقلی به آن پرداخته شود.
سید شهاب الدین دعایی
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
📝 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، حجت الاسلام سید شهابالدین دعایی، طلبه حوزه علمیه مشهدمقدس طی یادداشتی، به برکات رسانهای برنامه «حسینیه معلی» و برخی از ملاحظات انتقادی پیرامون آن پرداخته که در ادامه مطالعه میفرمایید👇
🌐 https://v-o-h.ir/?p=44419
📌 بخشی از یادداشت «حسینیه معلی؛ از برکات رسانهای تا ملاحظات راهبردی»:
🔹 حسینیه معلّی در فصل اخیر خود، عملاً و رسماً «موسیقیمحور» شد. سخن در این زمینه فراوان است و باید در جای خود به صورت تفصیلیتر به آن پرداخت و در بستر سعه صدر و همدلی بالا، در این زمینه سخن گفت و سخن شنید ...
🔹 بدون شک، «دیکته نانوشته خطا ندارد»؛ اما چه بهتر که دیکته مهمی از قبیل «تأسیس الگوی شادی اسلامی»، در کنار همه ابتکارات و نقاط مثبت آن، در تطبیق راهبردهای کلان خود با مبانی دینی نیز حساسیت بیشتری به خرج داده بوده و بتواند با «ذائقهسازی صحیح» در مقابل موج «استحاله فرهنگی آخرالزمانی»، پدافند مؤثرتری به شمار بیاید.
🔹 اخلاص، صفا و صدق بانیان و مداحان حسینیه معلّی، رشکبرانگیز است؛ دست همه آنها را بوسیده و در مقابل روحیه ولایی و مجاهدانۀ ایشان سر تعظیم فرود میآوریم.
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
🔰 حسینیه معلی؛ از برکات رسانهای تا ملاحظات راهبردی
✍️ سید شهاب الدین دعایی
[بخش اول]
«حسینیه معلی» در فصل جدید خود، بیش از گذشته خوش درخشید. این روزها همه جا سخن از «حسینیه معلّی» و خادمین آن است؛ چهارصد خادم گمنام و مخلصی که در لیالی ماه مبارک شعبان، در این طرح رسانهایِ خوشیمن و خوشنام:
۱- ذکر نورانی امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهمالسلام را به خانههای میلیونها انسان در داخل و خارج کشور بردند؛
۲- به جای غرزدن و شعاردادن در مواجهه با نیازهای فرهنگی جامعه، آستین همت را بالا زده و در جستجوی الگوی «یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا و یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا» برآمدند؛
۳- در ترغیب کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به ستایشگری و مدح اهلبیت تأثیرگذار بودند؛
۴- با عنایت به ضرورت ترکیب شور و شعور، معرفتافزایی و شادی را پابهپای یکدیگر پیش بردند؛
۵- مهجوریت نهجالبلاغه و غربت کلمات امیرالمؤمنین را فریاد زدند؛
۶- در راستای خنثیسازی نرم توطئههای خبیث انگلیسی ـ صهیونیستی نسبت به تشدید گسلهای قومیتی و مرزی سنگ تمام گذاشتند؛
۷- توحید کلمۀ ملل مسلمان دنیا، از پاکستان و افغانستان گرفته تا اندونزی و آفریقا که بر محور محبت امیرالمؤمنین جریان دارد را به رخ همگان کشیدند؛
۸- رسالت خطیر طلاب اهل علم و قداست لباس روحانیت را که مخصوصاً در جریان فتنه سال گذشته مورد تعرض دشمنان اسلام قرار گرفته بود، در قالب مراسم باشکوه عمامهگذاری نمایش دادند؛
۹- اصالت اندیشه مقاومت را با دعوت مبتکرانه از عالم مجاهد، شیخ زکزاکی حفظهالله در اولین قسمت برنامه تثبیت نمودند؛
۱۰- اتحاد شیعه وسنی را هنرمندانه به تصویر کشیده و تمایز خط اسلام ناب با جریان کثیف «شیعه انگلیسی» و «سنی آمریکایی» را پررنگ نمودند؛
۱۱- مقام شهید و جایگاه شهادت را ارج نهادند؛
۱۲- با یادآوری نگاه متعالی و کریمانه اسلام به جایگاه رفیع زن، بیمنطقی جنبشهای فمینیستیِ به ظاهر مدافع زن را نشان دادند؛
۱۳- نسبت به ضرورت شرکت در انتخابات، کنشگری و تبیین مؤثر داشتند؛
۱۴- با مردم در مطالبه جدی از مسئولین کشور همدلی نمودند؛
۱۵- محوریت خانواده در نگاه اصیل دین و فرهنگ پاک ساکنین این مرز و بوم را به منصه ظهور رساندند؛
۱۶- حکایت تلخ «ضربه سهمگین کاهش جمعیت» را بازگو نموده و از ربط نسل جوان پویا با نشاط و سرزندگی جامعه سخن گفتند؛
۱۷- آرمان آزادی قدس، نجات ملت فلسطین و نابودی اسرائیل را به زیبایی هرچه تمامتر نمایش دادند؛
۱۸- یاد سردار دلها، حاج قاسم عزیز را زینت محفل خود کردند؛
۱۹- در تبیین شخصیت ذوابعاد و مختفی در حجاب معاصرتِ رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای حفظهالله، مافوق حد توان خود مایه گذاشتند؛
۲۰- رابطه مستقیم تبعیت از «نائبالامام» با انتظار صادقانه «امامِ منتظَر» و تعجیل در فرج منتقم خون سیدالشهداء را تبیین نمودند؛
لذا قبل از هر حرف و حدیثی، فقط و فقط باید گفت:
خداقوت؛
دستمریزاد؛
دم شما گرم … 🌹
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
🔰 حسینیه معلی؛ از برکات رسانهای تا ملاحظات راهبردی
[بخش دوم]
اما چند ملاحظه انتقادی ریز و درشت صمیمانه نسبت به این برنامه فرهیخته:
ملاحظه اول: شوخیهای مجریان محترم برنامه، گاهی اوقات، قدری از ملاحت و جذابیت خود، خارج میشود. مثلا اینکه مجریان محترم برنامه، در فضای صمیمت، طنز و بامزگیِ بین خود، دست به تخریب شخصیت یکدیگر زده و تپقهای یکدیگر را گرفته و سپس مجدّدا با هم دوست شده و مرتبا از جای خود بلند شده و اقدام به بغلکردن و بوسیدن یکدیگر نموده و اتفاقاتی از این قبیل، گاهی میل به افراط پیدا کرده و بیش از حد لازم به نظر میرسد.
ملاحظه دوم: مطالب و نکاتی که مداحان بزرگوار در طول برنامه ابراز میفرمایند، گاهی اوقات حالت تصنعی به خود گرفته و حیثیت «از قبل آماده بودنِ» آنها خیلی به چشم میآید که طبیعتا از جهت فنی، چندان مطلوب نیست.
ملاحظه سوم: رو در رو قراردادن زنان و مردان نامحرم که قرار است در فضای حسینیه معلّی، همافزایی معنوی داشته باشند، چه وجهی دارد؟ سخن در پردهکشیدن بین زنان و مردان نیست؛ اما آیا نمیتوان فضا را به گونهای طراحی نمود که خانمها و آقایان، در عرض یکدیگر قرار گرفته و جایگاه آنها در مقابل محل اجراء و جایگاه داوران محترم قرار داشته باشد؟ (همانند وضعیت برنامههایی از قبیل محفل، دورهمی و عصر جدید.)
اما ملاحظه چهارم: حسینیه معلّی در فصل اخیر خود، عملاً و رسماً «موسیقیمحور» شد. سخن در این زمینه فراوان است و باید در جای خود به صورت تفصیلیتر به آن پرداخت و در بستر سعه صدر و همدلی بالا، در این زمینه سخن گفت و سخن شنید. اما بیاید علیالحساب، از منظر یک «دیدهبان فرهنگی»، روی این پرسشها تأمل نماییم:
🔸 توسعه فضای موسیقی در برنامههای مذهبی (به معنای عام)، چه وضعیتی را در ده یا پانزده سال آینده جامعه، برای مناسک آیینی و ذائقه مخاطبین مذهبی جامعه رقم خواهد زد؟
🔹 آیا میتوان به این بهانه که «حسینیه معلی یک حسینیه رسانهای است» و «هر کاری در آن انجام میشود، مناسب هیئت و حسینیه به معنای شناختهشده نیست»، به توسعه فرهنگ موسیقی در سرودها و برنامههای متعلق به اهلبیت عصمت و طهارت دامن زد؟
🔸 آیا اگر بحمدالله حواسمان به راهبرد اساسی «هیئت باید هیئت بماند» هست، حواسمان به این نکته نیز هست که بازخورد اقدامات میدانی در عرصه پیچیده فرهنگ عمومی و ذائقههای اجتماعی و مناسکی، لزوما از خطکشیهای تئوریک ما نسبت به «تفکیک هیئت و غیر هیئت» تبعیت نمیکند؟
🔹 آیا به این اندیشیدهایم که اگر ذهن و روان اقشار عمومی جامعه و مخاطبین برنامههای مذهبی، نسبت به همنشینی ذکر نورانی امیرالمؤمنین و اهلبیت عصمت و طهارت با جذابیت ذاتی ملودی، افکتهای صوتی، نورپردازی و امثال آن «شرطی» شد و طبیعتاً روز به روز، دُز بیشتری از آن را به صورت ناخودآگاه مطالبه نمود، دیگر ضمانتی برای محفوظماندن فضای کلاسیک و متعارف جلسات عید و روضه در هیئات مذهبی نیز وجود نخواهد داشت؟
🔸 آیا کودک، نوجوان، جوان و بزرگسالِ جامعه ما که طعم کاذب موسیقی در سرودها، همخوانیها و عموم برنامههای مذهبی را چشیده است، در آینده دور و نزدیک، حاضر به شرکت در جلسه سادهای که مداح در ابتدا نیم ساعت فقط مدح اهلبیت را خوانده و در ادامه نیز از قالب کفزنی و سینهزنی فراتر نمیرود خواهد بود؟
🔹 مدل شادی موسیقیمحور، با حضور زن و مرد نامحرم، به همراه پایکوبی، کفزنی، حرکات موزون، افکتهای صوتی، نورپردازی، کِلکشیدن خانمها و درخواست مداح بابت کِلکشیدن و… چه تناسبی از جهت فرم و قالب با «الگوی شادی اسلامی» دارد؟
🔸 مداح عزیزی مانند حاج میثم مطیعی که از روی اخلاص و انجام وظیفه، سرسختانه در مقابل جریان «مداحی استودیویی» ایستاده و در اوج ولایتمداری خود، برای «کفزنی» در جلسات مولودیخوانی، به فکر احراز رضایت قلبی ایشان افتاده و از خدمتشان استیذان نموده است، آیا برای مشارکت در تأسیس یا لااقل ترویج «موسیقیمحوری» در حسینه رسانهای معلّی (که نقش یک الگوی فرهنگی کلان را ایفا نموده و با هیچ یک از پدیدههای مشابه تا قبل از این قابل مقایسه نیست) نیز نظر رهبر انقلاب را جویا شده است؟
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
🔰 حسینیه معلی؛ از برکات رسانهای تا ملاحظات راهبردی
[بخش سوم]
اگر رهبر انقلاب در یک جمع خصوصی، فرمایش جدیدی در این زمینه داشتهاند بفرمایید که جمعی از علاقهمندان و ارادتمندان ایشان سرسختانه مشتاق شنیدن هستند؛ اما در غیر این صورت، تکلیف ما با تأکیدات مکرّر ایشان در پرهیز از«ترویج موسیقی» چیست؟ آنجایی که با تفکیک «حکم موسیقی» و «حکم ترویج موسیقی»، به صراحت فرمودهاند:
«ترویج موسیقی در شرایط کنونی جایز نیست». (منبع)
«ترویج موسیقی، کاری است برخلاف مذاق اسلام». (منبع)
«ترویج موسیقی با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی سازگار نیست». (منبع)
و اگر خوانندگان عزیز به صدر و ذیل فرمایشات فوق مراجعه نمایند ملاحظه میفرمایند که از نگاه رهبر معظم انقلاب، حکم عدم جواز ترویج موسیقی در زمانه کنونی، اختصاص به «موسیقی حرام» نداشته و شامل «موسیقی حلال» نیز میشود.
در این مجال محدود نخواستیم به کلمات سایر اسلامشناسان معاصر از قبیل رهبر راحل انقلاب رضواناللهعلیه که فرمود «موسیقی با تریاک فرقی ندارد»، «موسیقی خیانت است به این مملکت»، «این موسیقی را به کلی حذفش کنید» (صحیفه امام، ج۹، ص۲۰۲ـ۲۰۶) و همچنین مرحوم آیتالله شهید مرتضی مطهری رضواناللهعلیه که فرمود: «اسلام روی خوش به موسیقی نشان نداده» و «واقعا موسیقی قدرت عظیم و فوقالعادهای مخصوصا از جهت پاره کردن پرده تقوا و عفت دارد» (تعلیم و تربیت در اسلام، ج۱، ص۷۰ـ۷۲) و این قبیل اظهارات معتبر و عبارات قابل تأمل، اشاره و استناد کنیم؛ بلکه سخن را روی کلمات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، نائب امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف متمرکز کردیم.
اما برای بزرگوارانی که گمان میکنند شاید رهبر انقلاب نسبت به رواج موسیقی در برنامههای مذهبی چندان حساسیت ندارند، تأمل در فرمایشات زیر از نان شب واجبتر است:
«معمول شده که در عزاداری ها هم موسیقی پخش می کنند، به خیال خودشان موسیقی حلال است یا لا اقل مشکوک است … اگر هتک حرمت تلقی نشد، فی نفسه امر محرمی نیست؛ اگرچه انسان می فهمد که بهتر این است که هر چه ممکن است، این چیزها را از خصوص مراسم دینی دور کنند. من چند سال قبل از این، تصادفا دیدم که سحر یک دعائی را در رادیو یا تلویزیون همراه با ساز پخش می کنند. خیلی بر آشفته شدم، دستور دادم: «حق ندارید دیگر این را تکرار کنید». اگر چنانچه راه این چیزها باز بشود، همین کار را خواهند کرد؛ دعای کمیل می خوانند، با ساز! این خیلی چیز بدی است که در جامعه این چیزها به حریم مسائل مقدس بیاید…». ( درس خارج فقه، ۴/۱۱/۱۳۸۸).
«نکته دیگر بحث موسیقی است که شما نظر فقهی من را می دانید که خواندن و نواختن هر سازی که لهوی و مضل باشد عن سبیل الله، جایز نیست. ترویج موسیقی به هیچ وجه مصلحت نیست ولی حتی رواج آن در مراسم های مذهبی هم زیاد شده که این هم غلط است. گاهی در تلویزیون می بینیم که وقتی اذان تمام می شود، بلافاصله موسیقی پخش می شود! این چه کاری است؟ کسی که پای تلویزیون نشسته و دارد اذان گوش می کند، واقعا ذائقهاش این است که بلافاصله موسیقی گوش کند؟ چه اصراری روی ترویج موسیقی هست؟». (بخشی از صحبت های مهم و البته منتشر نشده رهبری در دیدار با رئیس و مدیران صدا و سیما، ۳/۶/۱۳۹۷).
«سؤال: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ و یا سایر آلات موسیقی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ جواب: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده است، برگزار شود.». (پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبری)
گاهی سؤال میشود که اگر رهبری چنین نگاهی به «موسیقی» دارند، چرا گاهی نسبت به «سرود» تشویق نموده و از «آهنگِ» یک سرود تعریف کردهاند؟
در واقع، واژه «سرود» و حتی «ترانه» از نگاه رهبر انقلاب، ملازمهای با موسیقی ندارد؛ بلکه عبارت است از نوعی شعر اثرگذار که به صورت «دستهجمعی» و «همخوانی» اجرا میشود. (بیانات در دیدار شاعران، ۳۱/۳/۱۳۹۵)
«آهنگ» نیز معنای عامی داشته و به معنای ریتم، نغمه، نوا و لحن است. شاهد روشن بر این مدعا، تمجید رهبری از آهنگ سرودهایی است که اساسا بدون ساز و موسیقی در محضر ایشان اجراء شده است. (مانند بیانات در مراسم جشن تکلیف دختران دانشآموز، ۱۴/۱۱/۱۴۰۱، بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان ۶/۱۰/۱۴۰۲ و موارد متعدد دیگر)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
🔰 حسینیه معلی؛ از برکات رسانهای تا ملاحظات راهبردی
[بخش پایانی]
بگذریم...
فرمایشات رهبری در نهی از «ترویج موسیقی» و مخصوصاً «اجراء برنامههای مذهبی به همراه موسیقی»، صریح بوده و تأویلبردار نیست. در مستند «غیررسمی ۶» دیدیم که وقتی ایوب آقاخانی، کارگردان تئاتر به رهبر انقلاب میگوید: «برخی مسئولان صحبتهای شما را تفسیر به رای میکنند؛ درخواست داریم که مسائل فرهنگی را به مسئولان با صراحت بگویید.» ایشان میفرمایند: «کسی که تفسیر به رای میکند، حرف صریح را هم تفسیر به رای میکند!»
سؤال مهم این است که: آیا حسینیه فرهیخته معلّی و بزرگوارانی که این برنامه را پاسخی به دغدغه رهبری در زمینه «لزوم تأسیس الگوی شادی اسلامی» عنوان کردهاند، ناخواسته به «تفسیر به رأی کلام رهبری» مبتلا نشدهاند؟!
بدون شک، «دیکته نانوشته خطا ندارد»؛ اما چه بهتر که دیکته مهمی از قبیل «تأسیس الگوی شادی اسلامی»، در کنار همه ابتکارات و نقاط مثبتی که ذکر شد، در تطبیق راهبردهای کلان خود با مبانی دینی نیز حساسیت بیشتری به خرج داده بوده و بتواند با «ذائقهسازی صحیح» در مقابل موج «استحاله فرهنگی آخرالزمانی»، پدافند مؤثرتری به شمار بیاید.
سخن از «خَلق ذائقه صحیح» و «عدم تبعیت از ذائقهسازی غربی» شد؛ این جملات حکیمانه را نیز با هم مرور کنیم:
«از جمله کارهایی که باید بکنید، یکی این است که مخاطبِ خودتان را خلق کنید. اگر به فکر این باشید که مخاطب جبهۀ مقابل را تصرّف کنید، ممکن است همین فکر، شما را وسوسه کند که به تقلیدِ کارِ جبهۀ مقابل بپردازید. بعضی از عناصر جبهۀ خودی که مثلاً داستان مینویسند یا فیلم میسازند، با این خیال که مخاطبین جبهۀ مقابل را جذب کنند، به مسائلی میپردازند که نویسنده یا فیلمساز جبهۀ مقابل به آنها پرداخته است. مثلاً آنها برای جاذبۀ فیلم از عامل زن – یعنی عامل جنسی – استفاده میکنند؛ اینها هم همین کار را میکنند. این کار، به هیچ وجه صحیح نیست؛ چون به سایش در جبهۀ خودی کمک میکند. بنده این را قبول ندارم. نه فقط قبول ندارم، بلکه تصوّر میکنم این فکر، غلط و این کار، اشتباه است. ما باید مخاطب خودمان را خلق کنیم. اگر دشمنِ ما با تکرار یک حرف، گوشها را با آن آشنا میکند، ما نباید مجبور شویم حرفی را که او میخواهد، تکرار کنیم. اگر او با خوراندن یک خوراک، ذائقۀ جدیدی برای مردم کشور خلق میکند، ما نباید تبعِ آن ذائقۀ خلق شده باشیم. خودمان باید ذائقۀ دیگری خلق کنیم؛ یعنی همانی که مطابق فکر و ایمان و عقیدۀ ماست. خلاصه اینکه، اگر دشمن خصوصیّاتی را در کار خودش برجسته میکند، ما تقلید نکنیم.». (بیانات رهبر انقلاب در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، ۲۲/۴/۱۳۷۳).
سخن پایانی:
اخلاص، صفا و صدق بانیان و مداحان حسینیه معلّی، رشکبرانگیز است؛ دست همه آنها را بوسیده و در مقابل روحیه ولایی و مجاهدانۀ ایشان سر تعظیم فرود میآوریم. امیدواریم این حسینیه نورانی در فصلهای آینده خود، در مسیر احیاء امر ائمه معصومین علیهمالسلام، بیش از پیش، موفق و پیشتاز باشد.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما کنار تو دلخوشیم آقا
با تو ای مهربان چه کم داریم؟
لذتی از بهشت بالاتر 🍓
حس و حالی که در حرم داریم 🥺
#امام_رئوف
#لذت_برتر
#مشهدیها
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
آنقدر عقل نداریم که فرزانه شویم
آنقدر شور نداریم که دیوانه شویم
چند سرگشته میان حق و باطل باشیم
تا کی از کعبه برآییم و به بتخانه شویم
سنگ بی منت اطفال به وجد آمده است
خوش بهاری است بیایید که دیوانه شویم
چون به سیلاب بلا بر نتوانیم آمد
چاره ای بهتر ازین نیست که ویرانه شویم
سخت بی حاصل و بسیار پریشان حالیم
چشم موری نشود سیر اگر دانه شویم
قسمت روز ازل خانه ما می داند
چه ضرورست که ما بر در هر خانه شویم
ما که در سینه چراغی چو دل خود داریم
چه ضرورست غبار دل پروانه شویم
سیر گل باعث آزادی طفلان شده است
صرفه وقت درین است که دیوانه شویم
رفت بر باد فنا عمر گرامی صائب
بیش ازین در شکن زلف چرا شانه شویم
📌 شاعر: صائب تبریزی
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک فلسطینی:
جهت اطلاع شما، ما پنج ماه است که روزه میگیریم 😢
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای مهربانتر از پدر و مادرم حسین ❤️🔥
#کامیلا_سلستینو
#اکسیر
#محفل
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
قَدَحْ
ای مهربانتر از پدر و مادرم حسین ❤️🔥 #کامیلا_سلستینو #اکسیر #محفل •┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈• 🆔 @Ghadah_SS
ای سایهات فتاده به روی سرم حسین
معنای واقعی اصول الکرم حسین
یک یاحسین گفتم و دیدم غمی نماند
تسکین دردهای دل مضطرم حسین
یادم نمیرود که همه عزتم تویی
من پای سفرۀ تو شدم محترم حسین
لطفی که کردهای تو به من مادرم نکرد
ای مهربانتر از پدر و مادرم حسین
من سالهاست در به در روضه توام
داغ تو را به جان و دلم میخرم حسین
در کوچههای سینه زنی سالیان سال
در حسرت هوای حرم میپرم حسین
کابوس من شده غم دوری کربلا
در خواب هم ذکر لب من حرم حسین
تا گفتم اسم کرب و بلا را دلم گرفت
مانند خواهری که صدا زد دلم حسین
اینجا کجاست؟ خواهرت افتاد از نفس
رحمی نما به سینۀ شعله ورم حسین
اینجا عجیب بوی فراق تو میرسد
یک دم نگاه کن تو به چشم ترم حسین
زینب کجا و مجلس نامحرمان کجا
یک ذره حق بده نشود باورم حسین
مجموع حرفهای من اینجا خلاصه شد
در یک کلام: ای همۀ باورم حسین
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
ای همه شکلِ تو مَطبوع و همه جایِ تو خوش
دلم از عشوهٔ شیرینِ شِکرخایِ تو خوش
همچو گلبرگِ طَری هست وجودِ تو لطیف
همچو سروِ چمنِ خُلد سراپای تو خوش
شیوه و نازِ تو شیرین، خط و خالِ تو مَلیح
چشم و ابرویِ تو زیبا، قد و بالایِ تو خوش
هم گلستانِ خیالم ز تو پُر نقش و نگار
هم مَشامِ دلم از زلفِ سَمَن سایِ تو خوش
در رَهِ عشق که از سیلِ بلا نیست گذار
کردهام خاطرِ خود را به تمنایِ تو خوش
شُکرِ چشمِ تو چه گویم؟ که بِدان بیماری
میکُنَد دَردِ مرا از رخِ زیبایِ تو خوش
در بیابانِ طلب گرچه ز هر سو خطریست
میرود حافظِ بیدل به تَوَلّایِ تو خوش
(دیوان حافظ، ص132، غزل 299)
پ.ن: علامه طهرانی رضواناللهعلیه میفرمودند حافظ این شعر را درباره ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام سروده است.
ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام همان ولایت خدا بوده و جدائی ندارد و وقتی کسی دستش در دست امیرالمؤمنین است در واقع دستش در دست خداست! یعنی با تکیه بر ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام از همه خطرات عبور میکند. (گلشن احباب، ج2، ص134)
#طلب
#اکسیر_عشق
#قدح
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
دیگر رسید لحظه فردای بی علی
پوچیم و هیچ ما پس از این، «ما»ی بی علی
ای کاسههای شیرِ به صف ننگ بر شما
گَر از علی کنید تمنای بی علی
مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی
قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است
دارد خطر تلاوتِ هر آیه بی علی
بوی شکافِ کعبه گرفته طوافِ ما
باید گریخت وَرنَه ز هَر جای بی علی
جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پَسِ هر «یا» ی بی علی
با یاعلیست گَر دَمِ او زنده می کُند
بی معجزه ست هر دمِ عیسای بی علی
رَمزِ شکافِ کعبه و دریا علیست، پس
غرق است بینِ حادثه موسای بی علی
در «عین» و «لام» و «یا» همه درس ها گُمند
بیهودگیست مَشقِ الفبای بی علی
یک عده پای غیرِ علی پا گرفته اند
اسلامشان شده ست چه بی پایه بی علی
شیری که خورده اند از آن رو که نیست پاک
ازآنشان شده ست اذان های بی علی
«ما را خدا ز زُهدِ ریا بی نیاز کرد»*
دلخوش بمان تو شیخْ به تقوای بی علی...
*حافظ
محسن کاویانی
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😒 این حرفا چیه؟ اینم تو ایران تولید میشه!
😏 حالا یک بار که اشکالی نداره ...!
🥴 از دفعه بعد، برند ایرانی میگیرم!
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در خدمت جناب شیخ نخودکی رضوانالله علیه به قبرستانی برای فاتحه رفتیم. شیخ به من فرمودند گوش کن از این قبر چه صدایی میشنوی. بر اثر توجه ایشان شنیدم که از آن قبر صدا میآمد: «خیار سبز است - کاکل بسر است.»
بعد به قبر دیگری اشاره کردند شنیدم میگفت: «لا اله الا الله.»
فرمودند:
«صاحب قبر اول بقال بود و هنوز با اینکه چند سال است از فوت او میگذرد خیال میکند زنده و مشغول فروش خیار است. دومی مردی بود اهل دل و ذکر، در آن عالم هم مشغول ذکر حق است».
پ.ن: ذکر و فکر ما در طول شبانهروز چیست؟ چه میگوییم و دغدغه چه چیزی را داریم؟ وقتی بمیریم، از قبر ما چه صدایی شنیده خواهد شد؟!
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
راه قدس از کربلا میگذرد 🚀🛸💣
(تصویر: عبور پهبادهای ایرانی از آسمان کربلا)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @Ghadah_SSHD
🍎 سرودۀ میلاد عرفانپور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانۀ عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند:
🔸دلا! ز معرکۀ محنت و بلا مگریز
چو گردباد به هم پیچ و چون صبا مگریز
🔸ما را مباد، از دل طوفان گریختن
ننگ است از میانۀ میدان گریختن
🔸از خط خون بخوان که نبودهست رسم ما
از پاسخ ندای شهیدان، گریختن
🔸جانا تو جان بخواه! که معنای زندگیست
دل را بهانهکردن و از «جان» گریختن
🔸اسفند روی آتش عشقیم و روشن است
از این بلا نمیشود آسان گریختن
🔸کمسو شدیم در قفس شهرها، خوشا
همچون ستارگان به بیابان گریختن
🔸یاایهالعزیز! گوارای جان ماست
محض رضای دوست به زندان گریختن
🔸با اشک شوق، میگذریم از میان نیل
فرعون مانده است و هراسان گریختن
🔸ما در امان «انّ معی ربّیِ» توایم
از فتنهها خوش است به قرآن گریختن
#میلاد_عرفانپور
•┈••••✾•🍷•✾•••┈•
🆔 @Ghadah_SD
❤️ قدح نوش و لب ساقی بوس!
میفکن بر صف رندان نظری بهتر از این
بر در میکده میکن گذری بهتر از این
در حق من لبت این لطف که میفرماید
سخت خوب است ولیکن قدری بهتر از این
آن که فکرش گره از کار جهان بگشاید
گو در این کار بفرما نظری بهتر از این
ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق
برو ای خواجه عاقل هنری بهتر از این
دل بدان رود گرامی چه کنم گر ندهم
مادر دهر ندارد پسری بهتر از این
من چو گویم که قدح نوش و لب ساقی بوس
بشنو از من که نگوید دگری بهتر از این
کلک حافظ شکرین میوه نباتیست به چین
که در این باغ نبینی ثمری بهتر از این
🔵 حافظ شیرازی
#قدح
•┈••••✾•🍷•✾•••┈•
🆔 @Ghadah_SD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🔥 دلتنگ کربلا ❤️🔥
قال الصادق علیهالسلام:
مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ.
هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد، و هر کس که خدا بدخواه او باشد، کینه و بغض زیارت امام حسین علیه السلام را در دل او می نهد.
#شب_جمعه
#اکسیر_عشق
•┈••••✾•🍷•✾•••┈•
🆔 @Ghadah_SD